15 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

15 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

Bulunan iş © Gideceğimiz yerde güzel — Mx: baba? e Hayır kızım. Biliyorsun ki orası > şehridir. Gürel parklar, ağaç”) Bi depo yerine: o fabrika, ambar, depolar: var. Onun için diyorum taca ğımız ev şehirden birkaç kilo" € uzakta olsun. Maaşımız bol ola" ba Onun için kullanılmış olmak şar takkitle küçük bir spor otomobil de e alabiliriz. Bununla ben her sabah Bidip gelirm, kinse her on sekiz yaşındaki genç m ellerini sevinçle biribirine vur- Çok güzel. Ben de otomobil kul ma öğrenirim. yerler Sabahleyin seni NA eötürürüm. Akşamları da gene ben alırım. > Olur kızım. : Necati feleğin kahrına uğramış bir dı. Hayata büyük bir ticarethane” Küçük bir kâtiplik vazifesile atılmış Gençliğinde böyle basit işlere gire milyoner olan adamların hayat ro” larını okuya okuya o da günün br bu büyük ticarethanenin (sahibi bileceğini smuyordu. Fakat harp olup da o kadar bel bağ” Bir ticarethane tatili faaliyet edince © da askere alınmca bu parlak ümit- den hiçbiri kalmadı. Harp biterbitmez derhal evlendi. O ân otuz yaşlarında idi. Fakat karsı yalnız Ayşeyi bırakmak için ona tr, Kızını doğururken öldü. O da © #imandanberi — ki tam on sekiz yıl “iyor — türlü işlerde, amelelikte, kü” Sk kötiplilderde çalışa çalışa ihtiyar tu Ve hayatında yaptığı iş sadece Solgun benizli, nahif sıhhatli bir gens Yetiştirmekten ibaret kalmıştı. yl ilhas- Vk e ŞİR AR Mümâk endişesi Necatiyi çok yıpratmış Kırk sekiz yaşında olduğu halde alt” MIŞ yaşa yaklaşmış görünüyordu. Fa- Üonu en ziyade Üzen şey iç aydanbe ipiz Kalması idi. #yice yorulduğun” Ağır işlefde çalışamıyor, o hafif bir İplik arryordu. Pakat nerede! Böyle bir iş bulmak kadar güç! Şimdiki halde pek az bir i8 geçiniyorlardı. mafih ümidini kırmıyor, çalış“ Me İş aramakta devam (o ediyordu. im aradığı işi buldu da. Birgün Mzetede uzakça bir sanayi şehrinde bir ya; için küçük bir kâtiplik arandığı ii Yüz elli lira maaş (o veriyor” Şart olarak da sadece adamın be NE yakı ıt dul olması isteniyordu. & t Necati bir mektupla işe talip olduğun; irdi. Birkaç gün sonra da muya”| ke Yüz cevabile yol masrafı olmak üzere ti lira aldı, Ve işte bildiğimiz gibi der kiziyle hareket etti, ... a, bire ancak öğle vakti vardılar. Sağ” Sa sade fabrika, sade baca ve sa' | de duman. Maamafih başkalarına çok boğucu ve dayanılmaz gelen bu manzas ra onlara çok güzel (geliyordu. Hattâ trenin istasyona varmasına dört beş ki| lometre kala güzel bir bahçe içinde ki” çük boş bir ev görmüşler, kiralık levha- sı gözlerinin önünden bir © yıldız gibi akmış, ikisi de ayni şeyi düşünerek bu evin kendilerine çok uygun olacağını söylemişlerdi. İstasyona iner inmez derhal Ahmet Rıza fabrikasının nerede olduğunu sor” dular. Küçük ve fena yapılı o fabrikayı görür görmez ilk sukutu hayale uğradı” lar. Böyle küçük bir fabrika nasıl olu yor da bir kâtibe yüz elli lira verebili” yordu. Fabrika direktörü kendilerini görün” de tuhaf bir vaziyet takındı. Arkasmda 30 unu geçeli bir hayli olmuş çirkin kara kuru ve direktöre baba diyen bir kadın vardı. Kızı olacaktı tabit. Dazlak kafalı kısa boylu, şişman ve çirkin bir adam olan Ahmet Rıza der hal söze başladı: — Galiba bu işte bir yanlışlık olacak. Ben ilânımda bekâr, yahut dul demiş” tim. — Size takdim edeyim: Kızım Ayşe. Bir tek kızım var, karım yok. Binaene” leyh şartlarınıza muhalif hareket etme” dim sarirrım. — Evet, evet baklısınız. Kızınız çok sempatik. Tebrik ederim. Yalnız burası onun sıhhatine hiç de iyi... — Zarat yok. Siz bu bususta hiç W zülmeyin, — Hayır müsaade edein izah edeyim. Burada ne sinema, ne tiyatro var. Ne de başka eğlence yeri. Kızınızın burada fevkalâde e“vu sıkılacaktır. Hem doğ” rusunu İste. seniz biz de kâtip almaktan vazgeçtik. Maamatih siz de buraya ge“ linceye kadar çok masraf ettiniz. Bu yiz Miray kabul ederseniz memnun kar arım. Talisiz baba kız merdivenlerden iner ken Ahmet Rıza kızının arkasından ar” ka odaya girdi. Çirkin kızı ipekli elbise- sini çıkarıp âdi iş elbisesini o giyerken Ahmet R'za: — Bu iş bize iki yüz liraya patlad: Bir daha ilân verirken taliplerinin rer” mini ve husus! hayatı hakkında malü" mat isteyelim, diyordu. Saba Tren bu-boğucu şehirden gittikçe u- saklaşıyor. Baba kız bambaşka hislerle pencereden dışarısını seyrediyorlar. Mir nicik kiralık köşk gene bir — yıldız gibi gözlerinin önünden aktı. Konuşuyorlar : — Maksadlarını anladım. Kızını ba” na verecekti. Ve fabrikanın işmi Ahmet Rıza ve Necati olacaktı, — O kızla evlenir miydin baba? — Evet, senin için. Ass isyan etti: — Hayır, hayır. Ben senin yerinde olsam katiyyen evlenmezdim, aslaf Nökleden: Murad SERTOĞLU KREM BALSAMIN Esmer, sarışın, kumral her tene tevafuk edeâ güzellik kremleridir. Sıhhi usullerle ha. zırlandığından cildi besler ve bozmaz. Çil, leke, sivilce ve buruşuklukları kümllen giderir. 4 şekilde takdim edilir : 1 — Krem Belsamin yağlı gece için pembe renkli 2 — Krem Balsamin yağsız gündüz için beyaz renkli 3 — Krem Balsamin' acıbadem gece için Kil * — Krem Balsamin acıbadem gündüz için. bar mahfillerin takdirle kullandıkları yegâne sıhhi kremleridir. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ, Beyoğlu — İstanbul meraklı hâdiseler Londrada Garner isminde biri, bü. tün askeri üniforma düğmelerinden bir kolleksiyon yapmıştır. Dünyadaki bütün orduların üniforma düğmele. rinden birer sümünesi varmış, bu kol. leksiyonu bir Amerikalı milyonere 30 bin İngiliz lirasına satmıştır. Amerika cambazhanelerinden bi. rinda bir şişman kadın zayıflamama. ğa karşı kendisini sigorta ettirmiştir. * Rökvel isminde bir Amerikalı ke. dilere çok kızıyordu. En çok ölü kedi geliren adama 700 lira verdi, Öldüğü zaman vasiyetnamesinde şu satırlar görüldü: “Kedilerden nefret eden her adama bir paket şekerleme gönderiniz!,, * Geçen sene bir ihtiyar Talyan dul kadını geride bıraktığı 13 köpeğine 8 bin İngiliz lirası vasiyet etmiştir. Bu kedi dostu kadın 250 sterlin de bir ke- di bakım evine bırakmıştır. pa Bazı hırsızlar önüne gelen geyi ça. Uyorlar,. Amerikanm meşhur haydu- du Dillinger öldürüldükten sonra tah. nit edileceği zaman beyninin çalınmış olduğunu görmüşlerdir. Bir İngiliz profesör, bir çok tecrü. belerden sonra diyor ki: “Gürültü ne kadar fazla olursa ol. sun, yapan adamı nadiren tazip eder!,, * İngilterede hâlâ örs ve çekiçle ça- şan 12900 demirci vardır. EBelgradir bir kitapçı, 50 ira mükâ. fat almak fzere 40 tane kavunu birbiri ardmca yemiştir. , gindon Beğaram ancak ayakta oyuya- bilmektedir. Xx Sıhhati yerinde olan bir adam gece. leyin yatakta vasati 20 ilâ 40 defa vaziyetini değiştirir. Yatak ne kadar rahat olursa o kadar fazla kımıldar, » Şanghayda bulunan bir çocuk, da. ha 4 yaşmda iken 1000 kadar Çin har. fi yazabilmekteydi. x Amerikada Cumhur başkanı olmağa namzedken öldürülen Huey Long isim. li Ayan azası Amerika Ayan meclisin. de 15 buçuk seat nutuk söylemiştir. Amerika âyan meclisinde en uzun nutuk rekoru 1908 de bir aza tarafın. dan verilmiş ve 18 saat 25 dakika str. müş olan nutukur. Dr. Neceaddin Atasagun Doktor Necâettin Atasağun her gün sabah 7 den 8,30 a, akşam 16,5 dan 20 ye kadar Lâlelide Tayyare apartımanlar: daire 2 No. 3 de haş- talarını kabul eder. Cumartesi güm leri saat 14 — 21 arasında yapılan muayeneler parasızdır. HABER AKŞAM POSTASI IDARE EVI Istanbul , Ankara Caddesi *“ Posta kutusu İstanbul 214 Telgrat adresi; istanbul HABER Yazı işleri telofon idare ve hön ABONE ŞARTLARI Türkiye Ecnebi 1400 ir. Sahibi ve Neşriyat Müdürü: Hasan Rasim Us ser (VAKİT) baası 5 GENİN 5 Yazen : Niyazi A Anmet — 452 sene evvel bugün Kilya kalesi zaptedidi Kılıç nm padişahın huzuruna ç ıkan paşa.. Herkes sırmalı kaftan alırken Kefe fatihi ölüm slâmeti olmak üzere siyah ketenden .bir kaftan aldı ve bir dakika sonra da.. — Bana ne yapabilirsin, ki.. Baba. mm ruhuma yemin ederim. Eğer bir gün tahta geçersen senin hizmetinde bulunmamak için kılmç kuşanmam. Bu sözleri Gedik Ahmet paşa Şeh. zada Bayazida (söylüyordu, Gene Otranto fatihi, bir muharebe günü emri altındaki askeri maharetsiz ida. re ettiği için Bayezidi azarlamış, Şeh. zade de ona: — Bir gün seni bu cüretinden do. layt pişman ederim. Deyince Ahmet paşa cevahı vermişti. Seneler geçti ve Şehzade Bayazit tahta çıktı ve Ahmet paşa Beyşehir muharebesinde ilk defa padişahın hu. zuruna davet edildi. Paşa, buzura çi. karken, belinde ölmas Jâzrm gelen kı. Kemm atınm eğer kayışma asılmış ol. duğunu görenler hayret içinde idiler. Kimse bunun ne demek olduğunu anlıyamiyordu. Bayazit gülümsedi ve: — Üstadım, dedi. Sen pek eski geyler! tahattur ediyorsun. Gençliğim zamanınm hatalarını unut. Kılıcmı kuşan ve düşmanlarımın aleyhinde kullan. Bu barışma hakkında tarihte şu Kayıt var: “Bu znhiri barışma, Bayazldla An- tikam., tasavvuratını unutmasından zi. yade, Karamanda kardeşi Ceme karşı edecek olduğu mukataralı muharebe. de vezirinin mahareti haerbiyesine muhtaç olmasından neşet ediyordu.,, Bu hükmün ne derece doğra oldu. ğu, Bayazit Karamandan döndükten beş hafta sonra Topkapı saraymda ve- rilen ziyafette görülür. Padişah, bu büyük ziyafete bütün vezirlerini da. vet etti. Yenilip içildikten sonra hep. sine hil'atler giydirildi. Yalnız Kefe ve Olranto fatihi Ahmet paşaya sır- malı kaftan yerine ölüm alâmeti ol. yukardaki mak üzere siyah ketenden bir kaftan verildi, Bu hal, hazır bulunanları derin bir sülküta boğmuştu. Padişahın işareti üze rine bir dilsiz Üzerine atıldı Havaya kalk dırdığı elinde keskin bir hançerin par. ladığ: göründü. Hançer bir kavis çiz. dikten sonra Ahmet paşının göğsün. de hızını ald. Kumandan cansız bir halde yere yığıldı. Gözlerini ebediyen kapadı. Bu hadiseden iki sene sonra Baya. zit, Buğdan üzerine yürümek için ter. tibata başladı. Muhasara topları Ka. radenizden Tuna mansabına gönderil. di. Padişah Edirneye giderek Cami, medrese ve hastahane yaptırma ğa baş. Tadı. Ahmet paşanm öldürülüşü büyük bir teesür uyandırmıştı. Padişah buz nu unutturmak ve dilsizin bir hiddet neticesi Ahmet paşayı öldürdüğü şa. yiasmı kuvvetlendirmek için büyük seferlerde dalma halkı memnun edecek vaziyetlerde bulunuyordu. Edirnede ayrılırken, bir ay önce yanan çarşıyı geldiği vakit taştan binalarla süslü görmek istediğini bildirerek lâzım ge len masarilin yapılmasını emretti. Bayazit ordusu isakçiden geçerken (| Erlik voyvodası yirmi bini kişilik big kuvvetle orduya iltihak etti. Vergisiz ni verdi. Padişah Kilya kalesini kara dan ve denizden muhasara ettirdi, Yürüyeceği yol üzerinde Kırım gira- yı elli bin kişi ile kendisini bekliyordu, Onun için önüne çıkan düşman muka. veme: cesaretini gösteremiyordu. 452 sene evvel bugün, 1454 yılı 15 temmuz çarşamba günü kale almdı. Bu harpten sonra Kırım askerleri de orduya iltihak etti Kırrmlılar, ilk | defa 'Türk askerile bir safta harp eği. 9 yorlarâr. Akkirman on altı gün mü. kavemet ettikten sonra kapılarmı açti. 9 limpiyat seyahati SPOR POSTASI'nın okuyucularma bir kolaylık olmak üzere tertip ettiği Berlin seyahati için şimdiye kadar Spor Postası abone makbuzlarile edenler 29 temmuz çarşamba günü Galata rıhtımından kalkacak olan Romanyg” vapurile Köstenceye ve oradan trenle müracaat Berline gideceklerdir. Pasaport muamelesi iki şekilde yaprlabilir; a) Müşterek pasaporta dahil olarak Berline gidip gelmek, vizelerde tenzilât b) Hususi ve şahsi vizesini yaptırarak seyahate dahil olmak. Her iki hususta da seyyahlarn p: asaport müamelelerini yaptırabilmeleri için alelusul mensup bulundukları maliye şubesinden hükümete vergi borcu olmadı” ğına dair ve yine mensup bulundukları ahzr asker şubesinden askerlikle big ilişikleri bulunmadığına dair san veya vasıtamızla pasaport dairesine ibraz etmeleri lâzımdır. Bu iş azami 20 temmuz salr günü akşamına kadar bitmiş olacağından o vakte kadar beheme * hal VAKIT Propaganda Servisine mür acaat olunmalıdır. Taşra okuyucularımızdan muâmelelerini yaptırmış olanlar müşterek pasa» porta dahil olmak istedikleri takdirde bu tarihe kadar tekemmül etmiş evrakla © İ rını sekiz adet fotoğraflarile ayni yere göndermiş olacaklardır. Fazla tafsilât için VAKIT Propaganda şubesine müracaat olunmalıdır, İstanbul” Bele A İlânları Karaköy köprüsünün sabahları açılan parçasının dubalarından bir tanesi değiştirilecektir. Bu sebeple köprü ayın 20 inci pazartesi | sabahı açılıp kapandıktan sonra perşembe aksamma kadar açılıp kapanmıyacak ve gemilerin Halicegirip çıkmaları kabil olamıyacak- | tır. Yine bu müddet zarfında küçükmerakibin Haliçten çıktığı Galata tarafındaki göz kapalı kalacağı cihetle merakibin Halice girip çıkma ları yalnız İstanbul tarafındaki tekbir gözden olacaktır. Alâkadarlar- ca bilinmek üzere ilân olunur. (B) (4021) i yaptırmak suretile © iki vesikayı nüfus cfizdanlarile birlikte ya şahe