23 Ağustos 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Wuvazene siyasetinin iflası ! Lenine bir söz atfederler: “Bizimle olmayan bize düşmandır!,, demiş... Biteraflık aleyhine söylenen bu söz ne kadar vecizdir!... Filhakika, dünya ahvali o derece muhasım iki cephe balini almıştır ki, bitasaf kalmak istiyenler, her iki tarafta da fena telâkki ediliyorlar. Bilmü- kabele iki taraftan da ziyan görüyorlar, Bu sebepledir ki, İngiltere, “muhteşem infirat,, politikasında muvaffak olamadı. Avrupa işlerine karışmak mecburiyetinde kaldı. Hattâ bir basamak daha ileriye vardr. O meşhur “müuvazene daha da olaca Büyük Britanya, asırlardanberi, devletler tahtıravallisinin ortasına geç miş, hangi tarafa ayağını basarsa o tarafı kazandırıyor, lâkin, bir traf kazas Pır gibi oldu mu derhal, teraziyi denk getirmek için, öteki cihete kuvvetini veriveriyordu. Evet şimdiye kadar, bu, böyleydi... Şimdi ise, bu can faşizm mücadelesi içinde gelsin de bakalım ayni tarza devam etsin... Bacayı sarmış yangın halinde bütün Avrupayı kaplamak © istidadını gösteren, daha şirdiden bu eski kıtayı şimalden cenuba doğru ortasından ikiye bölen, Akdenizde hükümranlığını iddiz eden faşizm, o uslu akıllı eski zaman devletlerinde bambaşka metodlarla hareket ediyor. Ne öle avuca sığ- mayan bir afacandır o... Ya onunla birlik olup türküsünü çığırmak, yahut da karşı cephede vaziyet almak lâzımdır. İşte (o Lehistanın Oda İngiltereye bakıp özendi, Avrupanın ortasında, 35 milyon nüfusuna güve nerek bir muvazene siyaseti oynamağa kalktı. Fransa © grupundan çıkıp Almanyaya yaklaştı. Danzig koridorunda onunla anlaşmış o gö:ünüyordu. Esasen, tarihi can düşmanı olan Rusya ile Fransanın anlaşmasından dola- yı dilgirdi... Fakat, bir de baktı ki, garp tarafındaki faşist (seferberliği, politikasi,, nı oynayamaz oldu; şarktaki Sovyetlerden bile müthiştir. Onun için, gene derhal, diğer cephe- ye döndü... Fransız başkumandanınn Varşovadaki son seyahatinin manası HABER — Akşam Postası | Evkaf idaresi yenilikler yapiyor a A YE MM Aa a Mr AM Evkal idaresinin son zamanlarda bir| moderaleşme hareketi başlamıştır. Ağa- tamiini yenileştiren, bazı camilere baş koyacak yerler yaptıran evkaf şimdi de İş bankasının köşesindeki tarihi Hami) diye sebilini asri bir şekle ( sokacaktır.| Sebillerin kapatılmasındanberi met-| rük ve biraz da harap bir vaziyette kal-| mış olan bu sebilde evkaf yeni su verme Iş Bankası bitişiğindeki TARİHİ SEBİL Tarihi şekline dokunulmadan Asri bir şekle sokuluyor tesisatı vücude getirmektedir. Fakat bu tesisat yapılırken sebilin içindeki güzel çiniler öztülmiyecek ön (parmaklıklar kaldırılmıyacak velhasıl sebilin orijinal litesine halel gelmiyecektir. Burada halka su verilecek ve evka- fın meşhur Alemdağı ve Defneli suları satılacaktır. E £ umumi caddelerdeki diğer sebilleri de bu şekle sokacaktır. bir define | Birinci teşebbüs, arandığı yerde yılan çıkmasına! rağmen menfi çıktı Şimdi, müstakbel zenginlerin Balıkesirde büyük aranıyor definenin 23 AĞUSTOS — 1936 Doğru mi değil mi, Yolcu salonu” nun berbat vaziyeti Bir evin en sülü, en temiz y€' safir odasıdır. Bir de İstanbulun lonunu düşünün: “Salon,, denen hanedeki mahut yerden ve civor bahsetmek istiyoruz. Köhne, ahşap, nahoş ma gümrük methalinin mimarisini bif rafa bırakalım, fakat, kapısında ri # yahlara sırnaşan, kartpostal veni satmak istiyen bazirkân veledleri, nen çingeneler havsalanın ali ği bir çirkinliktedir. Bir seyyah, bir abdesthane yor. — Yok... sr” Belki mide bulandırıcı bir Vİ güçbelâ, kendisine gösterilebiliği lâkin, adamcağız ömründe bu dert kerih bir ine ayak basmamıştır.. Türk misafirperver, malâm! Ef) kat, bu yalniz fertlerimiz namına © le değildir. Türk milleti de, şahsiyet halinde, gene misafirpefti olmak iktiza eder. Onam için nunu, biz halde bırakamaz! Seyyah celbinden, ticari düşür ümidi ikinci araştırmadadır budur, Bu, ayni zamanda, muvazene siyasetinin iflâsı demektir. Heyhat etliye sütlüye karışmamak olamıyor!.. Moskova ile Berlinin arası fena açıldı Bolşevikler garpta hazırlanıyorlarmış Nazi matbuatı ateş püskürüyor Alman gazeteleri Sovyet Rusyanın gerp budutları üzerinde hararetle te- cavliz hazırlıklarında bulunduğu iddi- asımı İleri sürmektedirler, Bazı güzeteler Rusyanm Finlândiya) hudutları boyunca şimal! buz denizin- den Leningrada kadar kışlalar inşa et- tiğini yazıyorlar. Aynı güzeteler, Moskova tarafından başlanan dünya ihtilâline karşı bir oh- Jisalip hazırlamak için medeni millet- leri davet ediyorlar: Berlin 22 (A.A.) — Völkişer Beo- 'bahter ve Berliner Tagablatt gazetele- ri bü sabahki nüshalarında Moskova- da yapılan Alman teşebbüsünü birii ci sayfalarmda büyük harflerle tefsir| ediyorlar. Völkişer Muamele vergisi Ne şekilde değiştirilmelidir Yarın sanayi birliğinde büyük bir toplantı yapılıyor Yarın Sanayi birliğinin bütün fabri- katörler ve sanayli mümessillerinin iş- tirakile büyük bir toplantı yapılacaktır. Bu toplantıda görüşülecek mevzu mu- amele ve istihlâk vergisidir. dh Beobahter şöyle diyor: Hükümet muamele vergisi kanunun- da esaslı değişiklikler yapmağa (karar vermiş (bulunmaktadır. Bu değişiklik meclisin geçen devresinde yapılacak i- ken değişme işinin daha esaslı tetkikle- Te dayanması için geri bırakılmıştı. Şim di Sanayi birliğinden bu mevzu üzerin- de hazırlanması ve mütaleasmi tesbit etmesi istenmiştir. Yakında şehrimize iktisat ve maliye müfettişlerinden mü- rekkep bir heyet gelerek ticaret erbâ-| bınun isteklerini d | Sanayiciler umumiyetle muamele vet | gisile istihlâk vergisinin o bir kısmında! olduğu gibi sanayiin iptidsi maddesi güm iyecektir, Tükten geçerken alınması taraftarıdırlar Yalnız bir kısım sanayi - giren © iptidai maddeler doğrudan doğruya 'satışa çıka sıldığndan » bundan zaruri olarak is -| önlinde kıyılmıştır. Genç evlilere me- teşartıklara ta; — tisna edilecektir. Hüseyin Faruk TANUR “Bu teşebbüsler, çok sarahatle gös teriyor ki, Almanya yahudi bolşeviz- minin devamlı tahrikâtinı ve Hitlef ile onun hükümeti hakkındaki müte- madi küstahlıklarını mukabelesiz ka; bul etmemek azmindedir, Eğer Madrit ve Moskova medeni milletler gibi bir hattı hareket tatbikine kabiliyetli de gillerse, yahudi bolşevikler başka tür- Wi bir ders almalıdırlar. Berliner Beobahter yazıyor: “Temenni olunur ki, bu teşebbüs, hayırlı bir ikaz teşkil etsin, Avrupa, Moskova radyoları neşriyatının mana» sını anlasın ve bu teşebbüs, ilk ihtar dinlenmezse, alınması zarurileşecek tedbirlere esas olsun.,, Türk âlimlerinin dünya tarihine hizmetleri İstanbul, 22 (A.A.) — Ağustos ba- şında Osloda toplanan “Tarihten ev- velki ve tarihsel zamanlar bilgileri i- kinci arsıulusal kongresi,, ne Türkiye namına iştirak eden Türk Tarih Ku- rumu üyelerinden Profesör Antropo- log, Dr. Şevket Aziz Kansu ve Arkeo- log Remzi Oğuz Arık evvelisi gün! memleketimize dönmüşlerdir. Genç â-| Nmlerimiz bu kongreye Türk Tarih| Kurumunun geçen yıl Alacaöyükte başladığı hafriyatta çıkan kültür eş- yası ve iskeletler hakkında çok şaya- nr dikkat tebliğler yapmışlar ve teb- liğler kongreye iştirak eden © bütün dünya âlimleri tarafmdan büyük alâ- ka ile dinlenmiş ve âlimlerimiz tebrik edilmiştir. Bu tebliğler o kadar alâka uyandırmıştır ki murahhaslara eyrıl- ması mutat olan bir çeyrek saatlik za- man umumi arzu ve İsrar'İlzerine uza- tılmış ve arkeolog Remzi Oğuz Arr- kın hafriyatta bulunan kültür eşyası üzerinde projeksionla verdiği izahat iki saat devam etmiştir. ağam. Mesut bir evlenme Mahkemâi temyiz raportörleri bay Fazıl Özörelii kızı Merdiye ile İs- tanbul 9 numaralı adli ihtisas mahke: mesi milddelumumisi bay Mitat Şahin- | gilin kardeşi Necdet Şahingilin nikâh-| ları dün Kadıköy Belediye dairesinde| kalabalık bir akraba ve davetlilerin sut seneler temenni ederiz. Balıkesir 21 (Hususi) — Buranın İzmirler mahallesinden İzzet, yorgan- | cı Hakkı ve Osman Nuri İsimli üç kişi şehir dışındaki Çamlık bay fine aramağa başlamışlardır. Bunlardan İzzet, bir müddet evvel evvelce Balıkesirde bulunmuş olan bir Yunanlmın Atinadan gönderdiği bir mektupla Çamlık bayırında büyük bir defipenin mevcut olduğunu öğrenmiş- tir, KUÇUK HABERLER içeride ;: * Takalm bahçesinde açılmış Olin bey. NETDEBEK sergisinö Bülkin gösterdiği rağ bet fasis olduğundan serginin 31 ağustoza kadar #çik kalmasına karar verilmiştir * Müteksit, eytam ve aramilin Eenlâk ben kasından verilen (o üç aylıklarının tevziine eyiölün birinde, zeâlmüdürlllderinden alan. lara da eylülün haftamnda başlayacaktır. * Sultanahmelte bulunan Jüştinyen sar&yı harâbelerinin taiiri bitmiştir. Bu civardaki bafriyata iki hafta daba devam © edildiktin sonra nihayet verilecek, nisanda tokrar içe başlanacaktır. * İstanbul defterdar Oo munvinliğine tayin edilen Yâirne defterdar Cemal şehrimize gel miştir. * Boğazlar mukavelesinin tatbiki için teş. kil edilen yeni dalrenin şefliğine (Hariciye vekâleti birine! düire şefi Heat (tayin edil. miştir. * Kız sanat mekteplerinden © ezen olan 30 talöbe Ankara kız erstitüsüne imtihanla leyli imeccani olarak kabul câileceklerdir. * Bir müddettir şehrimizde (Obulunan ve tapu işlerini tetkik etmekto o olan tapu ve kadastro umum müdürü (Cemal Aton dün Trakyaya gitmiştir. » Sebze hâlinde çalışmakta olan hamallar Belediyeye müracant ederek Kendilerinden her yük başma beş kuruş alındığı ve bu pa, sanm ne için kesildiğini öğrenmek istedikle. da de- rni bildirmişlerdir. Eelidye iktisat müdürlü. Bü işl hâl mildürtüğüne havale etmiştir. | * Şehrimizdeki dektorlar Btibba odssma müracaat ederek kendilerinden © alınmakla olan aldatın smıflara göre ayrılmasını iste, mişlerdir. Ode idare heyeti meseleyi Sıhhat vekâletinden sormuştur; » Gümlürk (o anbarlarından i ve 2 numa, ralı anbarların Liman idaresine devri yapıl. mıştır. Yarm Üç numaralı anbarın devrine) başlanacaktır, * İpar kotraşile seyahat etmekte olan İk. tizat vekili Celâl Bayar İzmire vami olmuş, tur, * Akşehirde bulunan Nasreddin hoca tür. besi bir yangın tehlikesi geçirmişse de sön. dürülmüştür. Dışarda: * Sofya annayi bankasından 200,000 leva çalmış olan Sbevço isimli 23 yaşlarında bir delikanlı polis tarafından yakalanmıştır. * İngiltere imparatorluk havayolları teş. kilâtına sit Wir tayyare : İskenderiyeden Brendiziye giderken denize (düşmüş içinde bulunan 11 yelendar kist ölmüştür. Diğer. leri kurtarılmıştır. * Dün, Yunanistan (mil talebe birliği mensupları klübü Atinada komünistiğe alt matbu eserleri bir araya topliysrak yakmış. İ lardır. * Yunanistan iktisat sazmiıfma (tayin edilmiş olan fahri'entör Kirvakon'a veni retim! 'enlerin tahliği kral ta, rafından tida yapılacaktır. Gelen mektubt göre define bir sah- rınç içine konmuş olup dolü bir gaz tenekesi altm ve milceherden ibarettir, İzzet bundan üç gün evvel Vilâyet- ten defineyi aramak için müsaade al- mış ve derhal adamlar tutarak tahmi- ni olarak toprağı kazdırmağıa başla- mıştır. Ameleler çalışmağa başladıktan bir müddet sonar topraktan çıkan büyük bir yılan definecilerin gayretini daha çok artırmıştır. Zira eski bir itikada göre define aranılan yerde yılan çık- ması neticenin muhakkak müsbet Gçi- kacağına alâmettir. Fakat bu seferki yılan biraz doğru söylemiyen cinsin. den olacak ii barik teğebbis nthri bir netice vermiş ve hiçbirşey bulunama- mıştır. İzzet bunun üzerine aynı yerde ikin- ci bir kuyu açmak için yorgancı Hak- kı ve Osman Nuri ile anlaşarak tekrar işe başlamıştır. Müteşebbisler burada da bir şey bu- lâmazlarsa diğer yerleri de araştıra- caklardır. Şimdi bu üç müstakbel Zengin bü- yük bir ümitle ikinci kazının tamam- lanmasını beklemektedirler, Meyvelerimiz! kıymetlendir- mek için Iş bankasiyle Zıraat bankası 100000 lira sermayeli bir şirket kuracaklaı Meyve istihsal sahalatında tetkikle: pnakta olan heyet Ege mıntakasındı kiklerini de bitirmiştir. - Heyetin bugünlerde şehrimize gelerek inceleme- lerine İstanbul muıntakasında da başla. m-sma intizar edilmektedir. Heyetin tetkikat; hakkında Türkoti- se verdiği raporlara göre meyve sana- yii plânının kabili tatbik olduğu netice- #ine varılmıştır. İkinci beş senelik sana- Yi programı mucibince bir buçuk milyon Tira sarfile memleketimizin o muhtelif yerlerinde elma ambalâj (evleri, kuru cima (balka halinde) © imalâthaneleri, kaysi kurutma mahalleri ve meyveleri kıymetlendirmeğe mahsus sair © tesisa- tın vücuda çetirilmesi takarrür etmiş- tir. İkinci beş senelik plânm tatbikine 938 de başlanacağı için 936-937 mah- sulü bundan istifade © edemiyecektir. Halbuki bu igin hiç bir senenin heba ol- maması arzu edilmektedir. Bunun için de hususi bir şirket © kurulması daha muvafık görülmüştür. 100.000 — liralık görülen bu işte İy- bankasile Ziraat bankasmın bir şir- ket kurması muhtemeldir. bir sermayeye ihtiyaç lerden vazgeçtik, sadece manevi tadan, seyyah salonunu o halde hafaza etmeğe razı değiliz! , Halkın Dos e Şİ ic Tularemi Hastalığının Türkiyede de mevcudiyeti anlaşıldı Çorlu hastahanesi sertabibi Bican, dahiliye mütehassısı Irfan tiz ve bakteriyoloğ Mustafa tars! dan uzun müddettir yapılan tetkiki neticesinde, bizde şimdiye kadar Hİ Tespit earrmemış Olam 4 YiaTemi e Tığının mevcut olduğunu meydan& karmışlardır. Bu hastalığa şimdiye kadar bü dünyada, Japonya, Amerika ve | yadan başka bir yerde rasgelinmen ti. Tularemi tarla fareleriyle tav 21 da görülen bir hastalık olup at sine” | leri vasıtasiyle insanlara geçmek dir. * Çorlu hastahanesinde Tulare”. £ ye tutulmuş 6İ hasta tedavi edilm” Pİ dir. Hastalık evvelâ kırıklık, gibi âraz göstermekte ve yüksek yapmaktadır. şiddetli bir ihtikan ve boyundaki lerin şişmesiyle meydana çıkar. Devri tefrihi 1 - 9 gündür. dan insana geçmez. Bu hastalığın muhtelif şekili mevcuttur, Baz'ları aynen tifoyu Göz munzammasın. “eli 1ns9” ei dırır ve bu halde ölüm yüzde dürtü” Diğer şekillerinde ölüm pek nadir Keçllerden elde edilen . sero” hastalık müddeti Bazan Solvarsan da tatbik edilme ise de kat'i tedavisi yoktur. Bu hastalığın memleketimizde mevcut olduğunu kıymetli araştır lariyle meydana çıkaran bu üç dok rumuzu tebrik ederiz, Sabıkalı Bahattin Ça'dığı paralari, korktu ğu için yolda ötmış Dün gece saat 21 de Kadıköy Em bey sokağında $ numaralı (o eve kaP açmak suretile giren Oo sabıkalvlar' Urfali Bahaddin bir siyah palto, iki tun yüzük, bir İş bankası kumbara! 39 Kira para İle havlu mendil gibi şey” çalıp kaçarken yakalanmış ve bu €$) lardan bir yüzükle (paranın 28 Jir# korkarak yolda attığını söylemiştir. Pencereden düşen ssarhos Dün gece yarısından sonra saat sıralarında Gedikpaşa Asmakandil ğında 13 numarada oturan Agop Karabet sarhoşluk (o neticesi 12 yükseklikteki pencereden (O düşmüi muhtelif yerlerinden yaralanarak rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. kısaltıtmak tai. kt0 # im ei sıf” < 24) so oğii