4 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

eek cit erme SEMERNNİNE — Aksam Postası Misafir Kral bugün geldi (Baş tarafı 1 incide) nerâl Fehrettin, Adatep muhribinden inerek motörle rıhtıma çıktı. Heyecan ve merak gittikçe farla- laşıyordu... Gözler bir Atatürk'ün ge- leceği kapıya, bir de Kralım geleceği istikamete çevriliyordu. Atatürk geldi Saat o 11,45 de Atatürk, (Başvekil İsmet İnönü, Müdafaa, Hariciye, Dahi- iye vekillerile Londra sefirimiz Fethi Kâtibi umumi Hasan Rızs, Numan Rr fat Menemencioğlu salonagirdiler. Ziya ret resmi olmadığı için başta Atatürk olmak üzere hepsi lâcivert elhise giyin- mişlerdi. Salonda bir milddet istirahat edildi. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Va- M ile polis müdüründen yapılan hazır - lıklar hakkında irshat aldı. Rıhtımda mazbut bir heyecan hüküm sürüyordu, Foto muhabirleri kral ra - hatsız etmemek için bir kenarda durar gazetecilerin arasından işlerini görmeğe uğraşıyorlardı. Bu sırada yattan gelen| bir motör kralın 12 yi 15 geçe rıhtıma çıkacağını haber verdi... Kral geliyor Saat 12,10 geçiyor. Kralm motörü gö ründü, Atatürk salondan dış merdivene çıktı. Arkasında diğer zevat bulunuyor du. Karşıdan çok küçük bir metör gel - mektedir, Üzerinde hiç bir bayrak ve i- şaret yok. Motör rıhtıma gelince liman- daki bütün vapurlar bep birden düdük çalmağa başladılar. Motör yanaştı, Ata- türk, misafirlerinin elinden tutarak rh- trma çıkarlarken yardım etti. Motörde evvelce kralı almağa gitmiş olan İngil terenin Türkiye elçisi Sir Persi Loren ve tayfalardan başka kimse yoktu. Kral gayet mütebessim ve o sevimli. Atatürk kendisinin elini sıktıktan son- ra Başvekile, diğer vekillere takdim et- ti, Kral Londra sefirimiz Fethi Beyi ev- velden tanıdığı için kendisile bir iki söz konuştu. Halk şiddetle alkışlıyor, kral sel de kenarı siyah şeritli bir bahriye kas ketile halkı selâmlıyordu. Atatürkle beraber Atatürk kralı yanıma slarak diğer zevatla birlikte (halı döşenmiş yok dan salona doğru yürüdüler, dışarıda bekliyen otomobile evvelâ kral bindi. Cunrurbaşkanımızın sağına oturdu. Araba alkışlar arasında Galatasaray- daki eski İngiliz sefarethanesine ha - reket etti. Atatiirkle kral otomobile bindikten sonra konuşmağa başladı - lar. Halk mütemadiyen alkışlıyordu. Kral koyu gri Ve üzeri beyaz çiz- gili kumaştan bir elbise giymişti. Kru âze bir ceket, açık gri bir gömlek Üzerine siyah kıravat ve siyah bir mendil koymuştu. Ayağında ( siyah çörap, üstü be-| yaz podüsüetli siyah ayakkabı var »| dı, Yo'da Muhterem misafirimizi ve Atatür- kü taşıyan otomobille buna refakat eden arabalar Tophaneden Dolmabah- çe yolunu takip ederek Beşiktaşa ka- dar gittiler. Beşiktaşta Akaretler yo. kuşu yoluna saparak Maçka, Nişan- taş, Teşvikiye tarikiyle Şişli, Meşru-| tiyet caddesine çıkıldı. Ve buradan! Pangaltı, Harbiye, Taksim, Beyoğlu! caddesi takip edilerek Galatasarayda- v eski İngiliz sefarethanesine varıl- i, Yollarda toplanan ve sefaretha- © Bugün 13,40 da Eminönünde Bir çocuğun bacağı kesildi Bugün saat (o 13,40 da Eminönünde feci bir otomobil kazası olmuş ve sekiz yaşlarımda bir çocuğun ayağı kesilmiş - tir. Annesile beraber Bebek Tramvay du rak yeri yakınında karşıya © geçerken Kurtuluş tramvayın geldiğini gören bu zavallı yavru tramvayın Oo Önünden kaçarken yukarıdan gelen 2382 numara- Ik otomobil evvelâ çarpmış ve sonra da düşürerek sağ bacağını ezmiştir. Yaralı evvelâ eczaneye alınmış ve sonra imdadı sıhht otombilile Cerrahpaşa hastanesi. ne kaldırılmıştır, nenin önünde birikmiş olan halk, yük-) sek misafirimizi ve büyük şefimizi al- kışlıyorlardı. Misafir Kral ve Atatürk saat tam 1235 de eski İngiliz sefarethanesine vardılar. Atatürk, Kralla bulunduğu müd- det zarfında Fransızca görüşmüşler ve sefarethaneden ayrılırken Kral kendilerine : — Sizi görmeğe geleceğim ! de- miştir. 15, 20 dakika kadar sonra saat 12,55 de Atatürk maiyetindeki zevat- la beraber sefarethaneyi terkederek saraya döndüler, M'safir yata döndü Biraz sonra misafir Kral da otomobiline binerek sefarethnneden çıktı ve öğle yemeğini yemek üzere yatına gitti. İngiliz büyük elçisi Sir Persi Lo- ren, saat 13,30 da Nahlin yatma gide- rek Krala mülâki oldu, Oğleden sonra Muhterem misafirimiz, bugün sa- at 15,30 da Dolmabahçe sarayına ge lerek Atatürk'ü ziyaret edecektir. Hükümdarın bundan sonra ne ya- pacağı henüz belli değildir. Bugün gelecek ingiliz yatı Ingiliz Kralını takiben, bügün şehrimize Kralın kuzeni ve İngiliz Harbiye Nazırının karısını taşıyan Lord Sabey yatının gelmesi beklen- mektedir, ÇANAKKALEDE karşılama (Baş tarafı 1 incide) safirimizin orâkip olduğu sarı baca lı ve beyaz boyalı zarif Nahlin yatı ufukta gözüktü. Nahlin hafif bir seyirle distroyer- lerimizin o yakınma gelinçe aykırı bir seyirle (o ve prova nizamında yatm yanından geçen distroyerlerimizin #an esk tarafından Çimariva vaziyetinde duran gemicilerimiz (yaşa) sadalari- le kralı selâmladılar. Distroyerler bu merasim esnasında grandi direklerine de İngiliz bayrağı çekmişlerdir. Donanma bandosu Türk ve İngiliz milli marglarını çalmakta idi, Krel bü selâma mukabele etmiştir. Bunu müteakip Nal yatı önde ve İngiliz mubriplerile Türk muhrip- ri onu İakiben Seğdilbahire doğru yol slmağa başlamışlardır. Orgeneral Fahreddin yatta Saat dokuzda Nahlin yatı Suilva limanı önünde yolunu kesti. Torpitola rmız Oyatın sağma, İngiliz mubrip- ? ku . — X ZAv: ral Fahrettin yanmda Bülent Uşaklı) Tög'üz mezarlığı gü ve Emin olduğu halde Adatepenin motörile yata hareket etti. Motör yata yaklaşırken (o general gelim vaziye-| tinde durdu vebuna kral ya- tın kıyısında mukabele etti. Biraz son| râ yata çıkan Orgeneral büyük misa- firimize Türkiyenin kurtarıcısı Ata- türkün selâmlarmı söyledi ve: “— Hoş geldiniz... Dedi. Buna mukabele eden kral Atatür. ke cuma günü müldki olmakla büyük bir memnuniyet duyacağını beyan et- ti, Buradan sonra Orgeneral Fahret- tin, ve maiyeti yatta kalmışlardır. Heyecanlı bir merasim Yatı takip eden gemiler Kocatepe deresi ağzıma gelince (durmuşlardır. Burada umumi hurp esnasmda İngiliz lerin Triyamf zırhlısı batmıştı, O va- kit yekdiğerine kargı çarpışan iki kuv vetin bahriyelileri (o şimdi başta bü- yük İngiliz kralı sekizinci Edvard ok duğu halde selâm duruyorlar. Bay- raklar yarı indi, Adstepedeki filo mü- zikası oOmatem havasmı çalarken A- datepeden denize bir çelenk bırakıl. dı ve boğazm suları aynen Triyamfu yuttuğu gibi, ağır ağır onuda İçine aldı. Yat ve harp gemileri tekrar yolla- rma devsm etmeğe başladılar. Saat 12 de Seddülbahir önüne ge- Jindi. Seddülbahirde Seddülbahir iskelesi tamir edilmiş ve sağa İngiliz, sola Türk bayrağı bü- yük birer direk üzerine çekilmişti Burada Çanakkale mevki kuman- danı Hüsnü Kılkış, vali Nizamettin bulunüyorlardı. Çok uzak yerlerden gelen köylüler Türkün misafirperver liğini büyük misafirimize göstermek için gözleri Nahlin yatında beklesiyor tardı. Biraz sonra Adatepeden ayrılan motör ein Fahretlin Altay ve skeleye getirdi, Sant yarımda Nahlin yatından Graftan motörile ayrıldı. Bu dakika- da bundan on yedi sene evvel cârptst Jan bu Türk topraklarma tarihte ilk Ma ği merasimi |) defa olarak bir İngiliz kralının ayak basışma şahit oluyoruz. Aziz imsafirimizi Orgeneral Fah- reltin karşıladı. Kendilerine kuman- dan ve valiyi takdim etti. Halk bu takdim merasimi esnasında mütema- diyen kralı alkışlıyor. Kral, elinde tut tuğu bahriye okasketi ile alkışlara mukabele ediyor. Mizafirimizin üze- rinde çizgili kül rengi zarif bir kos- tüm var, Ayni renkteki gömleğinin üstüne geniş bağlanmış siyah ipekli bir kıravat takmış ve kahve rengi podüsüetten bir ayakkabı giymiş. E- linde bir dürbün ve bir #toğraf ma. kinesi var. Kral, kapalı bir otomobile yanma Fahrettin Altayı alarak bindi, Arka- daki otomobillere beraberindeki zevat, Çanakkale kumandan ve valisi ve ga- zeteciler o bindiler, Seddülbahir İngi- liz mezarlığma gföiliyor. Mezarlıklarda 'sret alınan vor CunaYiela . Kral, mezarlıklar memurunun delâletile mezarlığın her tarafmı gezdi. Memurlardan İzahat aldı ve duvarlardaki yazıları ayrı ays rı tetkik etti. Bilhassa sinemacı ve fotoğrafçı- lara karşı çok lütufkâr davrandı. Buradan diğer mezârliklara gidil- di. Conk bayırmdaki mezarlıkla be- raber beş İngiliz mezarlığı da ziyaret edildi, Otomöhillerle Kirte köyünden ge- çerken kralm yeni ve temiz yüzlü bir köy olan buraşı nazarı dikkatini col betti. Otomobilini odurdurdu ve bu köyün umumi harpte tamamen orta- dan kalktığını ve sonra ayni yerde tekrar yapıldığını öğrenince çok mü- tehassis oldu. Köylüleri toplryarak bizzat resimlerini çekti, Saat 14 de tekrar iskeleye dönül- dü. Kra! iskelede general Fahrettine veda etti ve öğleden sonraki ziyaret ler hakkında general Fahrettinden İ- zahat aldı. Kral generalimizle Alman- ca görüşüyordu. Öğleden sonra Saat 15 de yat ve torpitolar Sed- dülbahir önlerinden hareketle hafif bir seyirle boğazdan Marmaraya doğ ru ilerliyorlar. Boğazın iki sahilinde her taraftan alkışlar ve (yaşa!) ses- leri yükseliyor. Çanakkale önündeyiz. Karsı sahil- den top sesleri gelmeğe başladı. Bu, boğazm tahkiminden sonra bu takaya Xonulan Türk toplarının ilk a. taşı... 21 pare topla kral selâmlandı. Bu selâma yat ilç defa sancağını indirip çıkarmakla mukabele ediyor ve kral yatın güvertesinden bu heyecanlı te- #ahürü seyrediyor. Kilye özünde Kilye önüne gelince, yat ve muh- ripler durdular, Orgeneral Fahrettin ve beraberindeki zevat iskeleye çıktı- Jar, Kilye belki şimdiye kadar görül- memiş (o derecede kalabüsk ve bir gelin gibi süslenmiş, İngiliz kolonisi, kalabalık arasında yer almış. İskelenin ö yapraklar... Saat 16 da büyük misafirimiz ka- mar! İİ, ak mai iYi KAŞ Dahili 80000 Ispanyol ö İ Toledo yolu asilere aç Malaga asilere teslim olu Seville, 4 (A.A.) — General Lano “tarafından telsizle neşredilen bir ha- berde ihtilâleilerin dün öğleden son. ra Talevera şehrini zaptetmiş olduk- ları bildirilmektedir. Hükümetin mi- lis kuvvetlerinden 400 kişi öldürül. müştür, Ihtilâlciler, dört tayyare, on top, birçok mitralyöz ve kamyon ele geçirmişlerdir. Şimdi Toledo yolu tamamiyle ih- tilâlellere açılmıtşır, İhtilâlciler, ha- lihazırda cenubu garbi cihetinden Madride 117 kilometre mesafede bu. lunmaktadır. Hükümet kuvvet erine itihak edenler Madrid, 4 (A.A.) — Hükümet kuvevtleri, ihtilâleilerin taarruzlarını defettikten sonra Huesca şehri Kapı- larına dayanmışlardır. İhtilâleilerin bir bölüğü, bütün mevcudiyle hükü- metçilere iltihak etmiştir. Asturlez milisleri, Oviedo'dan Al, bay Aranda tarafından gönderilmiş olan bir kuvveti bozmuşlardır, Hükümet kuvvetleri, Talevera — Oropesa cephesinde düşmana taarrur etmişler ve onu püskürtmüşlerdir. Idama mahkümiyet Hendaye, 4 (A.A.) — Barselon a- çıklarında demirli bulunan, hükümet- çi Uruguay gemisi dahilinde toplanan mahkeme, İki topçu zabitini, bir mi. ralayı ve iki binbaşıyı, Barselondaki Saint Andre kilisesindeki askerler a- rasında çıkan isyanın âmili olmak su- çu ile ölüme mahküm etmiştir, Şimdiye kadar ölenler, yaralananlar Paris 3 CA.A.) — Figaro gazetesinin neşrettiği bir Lizbon haberine göre, İs- panya iç harbindeki zayiatın bilânçosu gudur: İ Hükümet o taraftarları: 34000 ölü! ve yarak, asiler; 46000 ölü, 8000 va ralr, Hükümet saflarırda Fransiz gönünü eri Roma 3 (A.A.) — İtalyanca Messe- gero gazetesinin İrun cephesine gön - derdiği hususi muhabiri, (OLa Punçayı müdafaa edenler arasında Fransız halk cephesine mensup ve Fransız silâhı kul lanan gönüllülerin bulunduğunu tel- grafla bildiriyor. Bunların ekserisi öl - müştür. Şehrimizde bu geceki all, (Baştarajı 1 incide) Bilhassa sarayburnunda elektrik. lerle İngilizce bir (Welcome— Hoş geldiniz) kelimesi ve bir imparatorluk tacı yapılmıştır. Geceki fener alayı Muhterem misafirimizin şehri- mizde bulunuşları münasebetiyle bu akşam denizde bir fener alayı yapıla. caktcı, Saatzi de başlıyacak olan bu! deniz fener alayını Akay, Şirketi Taya çıktılar. Elbiselerini değiştirmiş ler, Şimdi gri bir kruaze ceket, bej rengi pantalon ve sarı podü."et ayak kabı giymiş. Bahriye kasketi gene el- lerinde,. Halkın alkışlarına ve yaşa seslerine karsı gülümsiyerek ve kas- keti havaya kaldırarak muksbele edi yorlar, Bu esuada ellerinde birer buketle bir İngiliz ve bir Türk kızı krala iler. lediler, Türk kızı kralın önünde eği- lerek: “— Hoş geldiniz sir,, dedi ve buke ti uzattı, Aziz misafirimiz buketi al dı ve teşekkür etti, Bu sirada İngiliz kolonisinin de ! burada bulunduğunu öğrenen kral o tarafa tevecciihle onlara iltifatta bu- Tundular, Conk bayırını ziyaret Kral buradan otomobille Conk ba- yırma hareket etti, Burada evvelâ Türk mezarlığma uğrandı. Kral Meh- met Çavuş #bidesinin önünde ihtiram- ! Ja durdular ve bir çelenk koydular. inde muhteşem bir tak! gözüküyor. For tarafta defne dalı ve! Bunu müteakip kral Orgeneral Fah- rettinin Oâbide önündebir fotoğra- fisini çekmek arzusunu gösterdi, Fah» rettin Altay âbide önüne gçeli ve fo- harpte 2 Muhabire nazaran, aslief 7 yı aldıktan sonra (obhudüt Bidassonun öte tarafına ve orada Fransa ( cihetin taraftarlarına işaret verenit” lardır. a italya 24 tayyare Paris 3 (A.A.) — Madrit asi kuvvetler için gönderi”. İtalyan tayyaresinin Vigayâ tından Fransız (o hükümi haberdar etmiştir. İspanya hâdiseyi diğer bütün bül dirmiştir. Fransanın Protei Londra 3 — Bugünkü çif asiler tarafından atılan mef kısmı Fransanın Hendaye müş, bazı asi (o tayyareleri © toprakları Üzerinden uçn diseler üzerine Fransa hü ral Mola nezdinde şiddetle bulunmuş ve hududa (bü) topları göndermiştir. ita ya harp gemileri Y* Londra 3 — Bugün Ba bir İtalyan amelesi öldür” suretle öldürülen İtalyanlar” & altıyı bulmuştur. İtalya gibi hâdiselerin önüne geçin di tedbirler almağa ve Bi gemileri göndermeğe karar İspanya hükümeti Harbiy? gün Toledoya giderek Erkâl le görüşmelerde bulunmuştu” Barselon Dıvanıharbinde edilmekte olan üç zabitten diğer ikisi beşer sene küreğ“ olmuştur. Malaga asi ere tesilMm Burgos 4 — Malaga şi ra edilmiş olan hükümet z vi müzakereye başarmış İrun gehrinin bağ taralından zaptedilmiş ise de vetleri çok büylk bir (ogi? mahalleleri müdafaada devi dirler. Behobia şehrinde de vasi Burada da çok kanlı çarpış”. ta hükümet taraftarı olan 5“ bar karış toprağı çok pah tadırlar. Hayriye, Haliç vapurlari körler, motörler, muşlar cektir. 71 numaralı vapur çekilecek salda Balkan yetleri, Kalamış vapurundâ bandosu bulunacaktır. Bu hillerden haval fişekler a, Pazar günkü yarı# Pazar günü de, dün koyduğumuz üzere, büyük rışları yapılacaktır. toğraf çekildi. Kral, şehitlerimizi andı sahasının gezilmesine başi neral Fahrettin büyük h cereyanı, kuvvetlerin Büyük Önderin ilk lediği o hakkında krala hat verdi. İskeleye tekrar dönü evvelâ Orgeneral pi ve sonra vali ve kumanda” olarak veda etti ve mi kabulden dolayı tagekkr? du. / Büyük misafirimiz ye gi törle o İlerliyor, arkı ç sesleri ve alkış gülmeli yakta beyaz kasketile dığını görüyoruz. Haft Yat biraz sonra demir fi reket etti, Şimdi yatm ii” el'an bir elin sabildeki lar gönderdiği griye Saat 22 de önde ortada yat ve arkada leri Istanbula gitmek, büy mizi yüce Atatürke ulaşt”” Marmaraya doğru aldilar Yekta RağiP