October 9, 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

October 9, 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

LE A ğer Bü RU Iktisadi bir esaretin ve siyasi bir muhataranın tehdidinde kalmayalım ! Bugünlerde ticaret ve o umumiyetle iktisadiyat hayatımızla alâkadar (olan kiminle konuşsam, mütemadiyen, “Kon tenjanların ve hudutlardan © serbestçe para girip çıkmasının,, bütün dünyaya yeni bir sistem olarak avdet edeceğin - den alâkayla bahsediyor.. Fakat, netice de: “Ya bizde?,, deyip duruyor; “biz, bu âlemden hariç ve mücerret mi yaşa- yacağız?,. Zibinleri kurcalayan sorgu şudur: “Dünyanm iktisatç# en mühim! memleektleri kendi aralarında kolay ko lay değiş tokuş yaparlarken, biz: Kim- benden ne kadar mal alırsa ben de on- dan ayni derecede ithalâtta (o bulunu - rum!,, diyerek klering usullerine ebediy yen sadık mı kalacağız? Bu hal ne za- mana kadar böyle sürcr?,, Biri, dedi ki: “Bunun pek çok zarar- İarı var... Zira siyaseten daha (o ziyade bağlı bulunduğumuz gruptan ayr: olan devletlerle sıkı iktisadi münasebat için- deyiz. Bunlardan bazıları, birçok malla rmız için tek alıcı ve âdeta (diktatör waziyetindedirler. Tehlikeli bir iş... Bir diğeri de, Asım Us'un geçen gün yazdığı bir makalenin mevzüüna geç - ti: “En büyük dostumuz olan Sovyetle rin bile, muayyen emtiamıza karşı teş- kilâtk ve büyük bir tek alıcı vaziyetin- de bulunması bizi düşündürücü keyfi- yet teşkil ettiğine göre, siyaseten, bağ bulunduğumuz grup azasına muhalif olan devletleri tek ahıcımız haline getir- miş'olmak, gayri tabildir... Bu iktisadi vaziyetin (o müşterimizi de kaybetme- den) yeni yeni alıcılar tedariki ile değiş mesi lâzımdır.,, Lâfla kolay... Fakat nasıl?.. diyor - lar ki; “İstihsal ettiğimiz cins mallar üzeri- pe yüksek gümrük tarifesi koymalı, on- lari *mâmiöltete solkmamalı, mili 'sariâylimiği himaye etmeli... Pa - kat umumiyetle klering usülünü kaldır Yugoslavya Başvekili geliyor mu ? Bu ziyaret baberi tekrar ediliyor Yugoslavya başvekili Stoyadinoviçin Cumhuriyet bayramı merasiminde bü- İunmak üzere memleketimize geleceği evvelce yazılmış, fakat sonradan hari- ciye umumi kâtibi Numan Menemenci oğlu bu haberi tekzip etmişti. Fakat bü günkü bir gazete'dost memleket başve- kilinin beraberinde Yugoslav mebusla- rından mürekkep bir kafile ile cumhu- riyet bayramında geleceğini yazmakta ve gazetecilerimizin Yugoslavyaya yap- tıkları ziyareti iade için Yugoslavyalı meslektaşlarımızın da ayni (ozamanda geleceklerini ilâve etmektedir. Suikast maznunları Beraat kararı kati mahiyet aldı Kozan mebusu Ali Saip ve arka- daşları tarafından yapıldığı ileri sU- malir... Her türlü malın girmesini ser - best bırakmalı... İthalâtçıların kesesine hem de dahi- W piyasadan girecek (O paradan başka, memleket hesabına bundan kârmiz ne dlacaktır.? Hiç! Zira, istihlâk ihtiyacı» nı diğer memleketlerin mallarından te min ederek, kleringic bağlandığın müş terini de kaçırır.. Çıkar yol değil... Öyleyse?. Maalesef, (o haceri felsefi gibi, bir tek kelime, bir tek cümle ile bir çare göstermeye imkân yok... Yapa- cağımız şey, meşakatli, (terletici bir terakki yoludur: En nefisini, en ucuzu- nu istihsal edip liberal dünyanın her yerine satmak... Yoksa, âlemin bu gidi- şi içinde, hiç satamamak, yahut tek alı- crya baziçe olmak korkular, -— şimdiki siyaseten kuvvetli vaziyetimizde olmas sa bile — (insanlar gibi devletlerin za- yıf ve kuvvetli zamanları (olur, hayat bu!) ilerisi için bizi beklemektedir; yo- lumuza pusu kurmaktadır! Ticarette tek ahcr > iktisadi esaret, dolayısile siyast muhataradır! Dikkat! Hüseyin Faruk TANUR Yerini i * Vefa Tisesi müdürü Osman müfettişiiğe, İstanbul Xız Misesi mdürü Babrinin Vefaya, ve Samsun lisesinden bir muallimin de İstanbul kız Hzeşi müdürlüğü. he nakilleri mukarrerdir, # İhracatı köntrol için almacak 25 mü, fettişliğe gimdiden 500 talip vardır. * Dahiliye vekâleti kaza ve (o mahiyelerin imar, lakân ve içtimei işleri için beş (yillik hir proğram yaparak göndermelerini bildir. miştir, * Külgük sanalieş üzerinde tetkikler yapan sanayi umum züdür muavini o Samed Ağa oğlu Anilizaya dörmüzüüe * Avüsturya reji heyeti aym 18 inde geh, rimize gelecektir. « Gireeende da görülen lüzum (üzerine yeni bir takas heyeti kurulmuştur. * Ticaret odası garsonların yüzde 10 hak. larını ne gekilde alabileceklerini tetkike baş tarığtır. * Belediye yeni oteller İalimsinsmenin ükbahara kadar bazırlamış olacaktır. * Ortamekteplerin ik sınıflarında gimd ye kdar birleşik okutulan hesap: ve Pen. | dene dersleri ağrılmiştır. Bunların kitapin. rı hazırinnarak matbaaya (verilmiştir. İlk. miekteplerin dört ve beşinci | smıflarmdaki tarih kitaplarında da değişildik yapdmış - tr. * Üniversitenin bütün fakültlerinde ders. lere dlin filen başlanmıştır. » Yeni Yunan başkonsolosu Gün Yilâyete gelerek vali ye belediye reisi Muhiddin Us. tündağı ziyaret etmiş, biraz sonra vali nu. «vini Hüdai konsoloshaneye © giderek iadel ziyarette bulunmuştur. #» Denizyolları idaresinin Mudanya sefer, lerini haftada iki güne indirmek Kararında olduğu anlaşılmıştır. Bu karar Bursalıları ve civar balkmı hiç memnun etmemiştir, Te . şebbüsler yapsiacaktır. * Orman mektebi orta kısm: Bursaya ta. şınmaktadır. Eşyanm mühim bir kısmı Bur saya gitmiştir. * İstanculdaki bina ve ioşmat o vaziyetini gösterecek Wir statistik belediye tarafıdan hazırlanmaktadır. »* C.H. P, umumi merkez “bürosün dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. * Turizm İşlerinin daha iyi yürütülmesi Mizumuna kail olan belediye, Turizn Şübesi na yüz lira Ücreti bir memur (almak için müsabaka İmtihanı açmağa karar vermiş . tr. İmtihan çarşamba günü yapdacaktır. *» Başvekil İsmet İnönünün şu iki Uç gün içinde İzmir, Aydın ve Nazliti havalisine gi. deseği Ankaradan baber verilmektedir. rülen “suikast,, maznunları hakkında) (ıı şarda; Ankara ağır cezası berüat kararı ver- mişti, Ankara müddelumumisi Baha Arıkanın, kararı temyiz etmesi üze- rine temyiz bu kararı bazı noktalar. dan nakzetmiş ve Ankara ağır cezası davaya tekrar bakarak gene maznun ların hepsi için beraat kararı vermiş- ti. Müddelumumi Baha Arıkan mu- ayyen müddet zarfında bu ikinci ka- rarı temyiz etmemiştir. Bu sebeple beraat kararı kezbi katiyet “miş ol- maktadir. Bu vatandaşların bu suretle temiz çıkmalarını memnuniyetle karşılarız. Saylav Ali Saip önümüzdeki devrede! Meclis kararile tekrar teşri vazifesi» ne dönecektir, » Ingiltere uzak şarktaki deniz rekabeti nin önüne geçmek için Tokyo ve Vaşington nezdinde teşebbüsierde bulunmaktadır. * Paris zabilesi eski steş haç (o teşkilâtı yerine kaim olan nasyonal parrisinin Paris ve Versay merkezlerinde &raştırınslar yap » mig ve bütün vesalki adliyeye tevdi etoiş ür. * Geçen pazar İngiliz faşistleri tarafın . dan yapılan nümayişe mukabil İngüiz ko. münittleri de bir niimayiş hazırlamaktadır. lar. * Japdnyanmı Çin sefiri ile Çin relai kkü meli general, Şankaygek arasında » yapılan müzakereleri müteakip Çin — Japon müna. sabatı yeniden tsessüis etmiştir. * Müteveffa Macar © haşvekili © genersl Görıtöşüün cenaze merasiminde Alman dev. !et relsi Hitleri temsilen Alman hava nazırı Göring bulunacaktır. a maa maa e... HABER — Akşam postası Istanbulun çöplüğü tayin edildi Bu, şehrimizin bir çok senede çıkaracağı muzahrafatı yutacak kocaman bir çukurdur Heyhat... Oda Mecidiye köyünün hemen yanında bulunuyor Çöp deposu Haline getirilen Mecidiye | köyünden havalanan © sinekler bütün şehre yayılmak tehlikesi gösterirken ve zavallı Mecidiyeköylüler sinek isti - sından feryat ededursunlar belediyemiz çöp meselesinin yüreklere ferah verici bir şekilde hal çaresini bulmuştur. Belediye temizlik işleri müdürlüğü denize atılmıyacak, havaya savrulmı - yacak olan Beyoğlu semtinin çöplerini herhalde koyacak bir yer bulunmasi Mi- zumunu gözönünde tutarak nihayet bir yer bulmuştur, Mecidiyeköylülere &sef- Je haber verelim ki bu mabal de Mecidi yeköyünün civarırıdadır. Geniş bir hen dek arası olan bu yer (İstanbulun bir gok senelik çöpünü (alabilecek kadar kocamandır. Hendek Mecidiyeköyüin » den kestirme olarak Sukulesine giden patika yanındadır. Yusuf İzzettin köş- künün arkasından başlayan bu dere he men deniz seviyesine yakın bir çukur- luktadır. Temizlik işleri o müdürlüğü bu yeri İstanbul çöpleri için en tabif bir mahzen telâkki etmektedir, Bu telikkiye göre bu yet'sanki tabiat tarafından çöplük olarak vücuda getirilmiştir. Bu vaziyette (o Mecidiyeköylüler ne yapacak, senelerce bu çöplükten ese - cek pis kokuya ve sinek hücumlarına “alntmızın kara yazıları!,, deyip taham- mül iü gösterecekler? İşin garibi, bu- rada ev yâptıranlarn ekserisi, Mecidi. yeköylünün saf havasına heves etmiş - lerdi, Tesadüfün garip bir cilvesi Mecidiye köyüne dair eski bir meseleyi bugünler de tazeliyerek buna da cevap (vermiş olmaktadır: Kendilerine Mecidiyeköyündeki mill: emlâke ait araziden (oyer verilen baz: kimselerin arâği taksitlerini vermedikle ri anlaşılmıştır. Mint Emlâk müdürlüğü mahkemeye müracaat ederek meşgul arazinin tahliyesini istemiştir. Belediye de buraya yapılan binalarm ruhsatiyesiz inşa edildiğini tesbit etmiştir. Mahke- me, binaların yıkılmasına ve arsaların boşaltılmasına karar vermiştir. Beledi- ye binaların yıktırılmasnı emretmiş - tir, Emrin tatbikine ilecektir. Italya nazırı Berlin- İtalya Hariciye Nazırı Kont Çiano-- nun Berline bir ziyarette bulunacağını dün yazmıştık. Kaşesi berk Tazıri- nın Betline 11 te Biyitr ya — Almanya Tlk < T8l ayisle yanın Avusturya hükkirdaki hâkik! ni- yet ve tasavvurlarını öğrenmeğe gittiği sanılıyor; Bu meyanda siyasi mahafil Almanyanın ve İtalyanın merkezi Av- rupa, Sovyet Rusya ve Lokatno karşı- sındaki hattı hareketlerinin Almanyanın * yusturyaya karşı alacağı vaziyete bağ İk olduğuna ehemmiyetle işarct etmek- tedir, ide neler görüşecek? Musolini ile Hitler arasında bir mülâkat olacağı haber veriliyor İtalya, Avusturya meselesinde Al - manya ile arasında bir suitefehhüm ol- mamasma azami itinayı göstermekte - “Diğer taraftan: Alman. sGevlet reisi Hitlerle “İtalya devlet reisi Musolini- nin de yakında: görüşecekleri haber verilmektedir. İki devlet reisinin nerede görüşeceği gizli tutulmaktadır. Ayni haberlere göre bu müldkatta Almanya» nın Roma misakma iştiraki meselesi ve Bulgaristan, Avusturya, ve < İtalyanm da iştirakile akdine karar verilmesi muh temeldir. Italya, teşebbüsü- müze müsbet cevap verdi Büz döviz kıymetlerinin değişmesin- den döğan vaziyet hakkındaki karar ve tedbirleri hükümetimiz almakta gecik- memektedir. Nitekim İtalya hükümeti- nin takas karşılığı olan ihracat eşyası- nm çıkmasına müsaade €tnemesinden dolayı ihracatımızın karşılıksız kalma» $ı gibi hasıl olan fena bir vaziyet hak- ında derhal İtalya kükümeti nezdinde teşebbüs yapılmış ve müsbet netice a- mmıştır. İtalya hükümeti takas kar - şılığı malların gönderileceğini hüküme- timize temin etmiştir. Şimdi, yalnız, buraya getirilen mal- lar bedelinin alâkaday (o bankalara eski bur üzerinden yatırılması kalmaktadır ki bunun da yakında te - min edilmiş olacağı Umulmaktadır. Merkez bankası bu Sabahtan itibaren parasını düşüren memleketlere sit pa- ralarla tediyat yapmak istiyen tacirle- rin ve müesseselerin tediyelerini *kabu- ie başlamıştır. Bu suretle barice kıy - meti düşürülmüş paralarla borcu olan birçok müesseseler bu paraların düşü- şü nisbetinde kâr edeceklerdir. Para düşüşü ve eşya kıymeti Hariçteki para düşüşüntin dahildeki eşya kıymetleri üzerine tesiri olamıya- cağı alâkadarlarca beyan olunmakta - meselesi dir. Ticaret müzak:releri Ankara, 9 (Telefonla) — Haber aldığımıza göre, İtalya ile yeni tica- ret muahedesi müzakereleri Romadu maya gidecektir. Diğer taraftan müddeti bu ayın| dürlüğü yapmış ve birçok telif yirmisinde bitecek olan eski anlaşma. | yazmış kıymetli bir şahsiyetti. nm müddeti, yenisi aktediliniceye ka-' dar uzatılgcaktır, bir iş Ecza depolarının perakende tahzarat satmalarının önüne 8 birlerle aşığı yukarı geçildi di Tiz. Bununla beraber tamami önlendi denemez. Alınan tedbirler arasında ecsi larımn arka sokaklara tası vardı. Bu ekseriyetle yapıldı. ön yollarda bu mahiyette bir seden başka bir şey kalmadı. İcabına göre deve, icabına ç vekuşu mahiyetinde görülen bu sesenin adını yazacak değiliz. Gimi mahiyette bulunan mist miyoruz, Dün aldığımız bir mektup, satırları yazmak zaruretinde 'Atletlerimizin kli kısm: Dün şehrimiz? geldi Yedinci Balkan oyunlarına eden atletlerimizin ikinei kafil Romanya vapurile şehrimize ler. Sporcularımız Pireden İsi gelinceye kadar iki güz deva lodostan çok müteessir olmu Bilhassa evvelki gece Yupaf ları önünde iken vapur büy tehlike geçirmiştir. Kuvvetli gaya rasilıyan vapur, birdenbi d derece meyletmiş ve vapurda" yar eşyalar hep birbirine gir” Bu esnada vapurun güvertesi Tan dalgalar, sporcular” i e inim İmei ise de arkadaşımız vâpi narındaki demirlere sarilarak ni kurtarabilmiştir. Sporcuların dönüşünde bas gelen bu talihsizlikten başka, naya giderken de çok müessif za olmuş, tanınmış futbol ha” rimizden spor yazıcısı (Ahmet * İn sağ elinin orta parmağı tahtaları arasında sıkışarak #9” tir, Arkadaşımız Atinada b müddetçe tedavi edilmek mec tinde kalmıştır. Ömer Besim ile Ahmet Ademi miş olsun deriz. Doktor Kilisli Rıf öldü Teessürle öğrendiğimize üzakerele Kilisli Rıfat Gureba hastanesindf olacaktır. Heyetimiz bugünlerde Ro-| müştür, Kendisi Şürayı Devlet ” ğında bulunmuş fabrikalar um! mun cenazesi yarın saat İl de hastanesinden kaldırılacaktır. çe Za alna inme KARLA FEEL A Cumur Başkanımız Atatürk'ün Ankarada merasimle ve halkın tesahi karşılandığını dün yazmıştık. Resmimiz Atatürk Ankara istasyo: den indiği swada alınmıştır, Büyük Şefi göstermektedir. kendisini karşılıyanlar değil mi Sona kalan rin pılıpırtılarımı toplayıp Kuyt 4 ard i