23 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

23 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

HABER — Akşam postası 23 İkinciteşrin — 1936 ——— Almanya ve Italya re yardım edecek | i il N j Madrit 23 (A.A.) — Reuter ajansın dan: Bahriye nezareti, bu sabah saat 9 da asilerin ellerinde hiçbir denizaltı bulun madığından ecnebi donanmaya mensup İ olduğu zannolunan bir takım denizaltı. ların Cartagena limanı methalinde hü kümet donanmasına taarruz etmiş oldu gunu bildirmektedir. Cervantes kruva- zörüne bir torpil atılmıştır. Vaziyet nazik Londra, 23 — Taymis gazetesi asi lerin Barselonayı abluka edecek kadar kuvvetli bir donanmaya sahip olmadık: larını, bununla beraber böyle bir şeye teşebbüs ettikleri takdirde veya asi ge mileri veya tayyareleri İngiliz gemile- tini durdurmağa kalkarlarsa vaziyetin mazikleşeceğini yazmaktadır. İngiliz kabinesi dün general Franko nun abloka tehdidi meselesini görüşmüş | tür. Almanya ve Italya yardım edecekler Londra, 23 — Deyli Meyil gazetesi nin meşhur muhabiri Vard Parays İtal ya hariciye nazırı Kont Çiyano ile yap tığı bir mülâkat sonunda şu intibar elde yazmaktadır; “Asi general Pranko müşkül bir va- ziyete düştüğü takdirde İtalya ve Al manya ona silâhlı bir şekilde yardımda bulunmak tereddüt etmiyecekler- dir... Milletler cemiyeti hemen içtima etmelidir İspanya işi Milletler cemiyetinde gö rüşüledcek bir mahiyet almış mıdır? İn- gilterede Milletler cemiyeti konseyinin hemen toplanmasını istiyen bir cereyan başgöstermiştir. Dayli Herald gazetesi (o mühim bir başmakale neşretmiştir. Diyor ki: “Beynelmilel vaziyet birdenbire teh- Yikeli bir hal aldı. Milletler (o cemiyeti konseyi hemen toplanmalıdır. Bu içti- » maa, aza olmadığı halde Almanyada © gağrılmalı, kendisinden bir mümessil göndermesi istenmelidir. Almanya ve İtalyanın İspanyol asi- lerini, İspanyanm meşru hükümeti olarak tanıması yüzünden buhranlı bir Yaziyet hâdis olmuştur. o Bu müşterek tanımadan sonra, asiler İlderi general Franko Bârselonay: abloka altına ala- cağını ilân etmekle o ciddi bir attr, adım Bu kâfi derecede ciddi bir vaziyettir Çünkü, Sovyet gemilerinin Akdenizde asiler tarafından durdurulmasını pek! muhtemel kılmaktadır. Zaten İspanya- | nın şimali garbi sahilinde böyle bir vaka çikardılar... Nilletler cemiyeti misakı “Herhan- gi barbi veya harp tehdidini, bütün Milletler Cemiyeti azasını alâkadar edecek bir mevzu olarak göstermekte ve âkrlâne olduğu kadar müessir far- zettiği herhangi teşebbüse, milletlerin Şimdiki halde dünyanm en bü- yük viyolonsecisi olan İspanyol san- atkârı Pablo Kazals meşru Madrit hükümeti taraftarıdır. Milis taburla- rından birine onun ismi verilmiştir. sulhüinü muhafaza için girişmeği, t: siye etmektedir. Bu gayeye matuf olarak milletler cemiyeti konseyi, azadan herhangi bi- rinin müracaatı üzerine hemen davet edilebilir. Bu wemleketin halkı, davet teşebbüsü yapacak hükümetin, İngilte re hükümeti olmasını istiyor. Hâdiseler henüz zaptedilemiyecek bir halde değildir. Vaziyet tehlikelidir. Fakat şifa görmiyecek gibi değildir Onun için gelecek hafta veyr gelecek ay değil, hemen ŞİMDİ Avrupanın sulhperver milletleri gerek bir harp hareketini, gerekse dünya sulhürü teh likeye düşürecek ve tahrik mahiyetin- deki teşebbüsler» müni olmak üzere en yüksek gayretlerini tevhit etmelidir - ler. Perpignan, 22 (A. A.) — Barselon- dan alınan haberlere göre oradaki Al man ve İtalyan taciri kkânları, General Franko hil- kümetinin Almanya ve İtalya tarafın- dan tanınmış olması sebebile yağma e- dilmistir. Öldürülen konstlos Bilbao Avusturya könsolosunun öl- dürüldüğü bildirilmektedir. Ölüm hak- kında fazla malümat yöktur. im Bu senenin yazmda şehrimize gelmiş olan İngiliz Lordlar kamarası azasından Lord Loyd, Lordlar o kamarasının son toplantısmda İngiliz başvekili Baldvine ağır bir hücumda bulunmuş ve demiş- tir ki: “— Memleket hemen hemen hazırlık #z olarak vahim bir tehlike haline ge-| tirilmiştir. Efrad, ihtiyacı olan bir or dumuz var, Makineli tüfeklerimiz, tayya re toplarımız, projektörler hep (asgari miktarda. Hava kuvvetlemizden yana en aşağı iki sene gerideyiz. Harp esna- sında yiyecek iddiharı veya istihsali gi bi mevzular üzerinde etrafı hazırlıkta MM LL Kırklareline kar yağdı Kırklareli, 23 (Hususi) — Bir. “kaç gündenberi hava çok soğuk gidi. yordu. Bu gece beş santim kadar kar yağdı. Kırklareli bembeyaz bir taba. © ka altındadır. | Ras Seyyum da İ dehalet etmiş © Uondra, 23 (Hususi) — İki He j “beş generali İtalyaya gelerek İtalya hükümetine dehalet etmiştir. Bunlar- dan biri Ras Seyyum'dur. © ingiliz Başvekiline hücum ediliyor arihte hiçbir Başvekil bizi bugünkü kadar tehlikeli bir vaziyete düşürmemiştir ,, bulunmadık. İşte başvekii Mister Balâ vinin memlekete hesap vereceği nokta buğün budur. Kendisini şahsan istihdaf etmiyorum. Başvekil sıfatına hitap ediyorum. Ta- ribte hiçbir başvekil, bugünkü © başve- kil kadar itimat ve ekseriyet kazanma muştır, Bununla berabsr, bugün ne ka- dar hazırlıksız olduğumuzu gözönünne getirecek olursak,, hiçbir bizi şimdiki kadar tehlikeye düşürmedi. ğini de söyliyebiliriz.,, —Daily Expresden— bâşvekilin Fransada bİSiklet bolluğu Fransada her altı kişide birinin bi sikleti vardır ve bu bisiklet için senede hükümete 12 frank vergi vermektedir. 1995 senesi için neşredilmiş olaa resmi statistiklerden (anlaşıldığına göre bisiklet vergisi senede bizim paramızla 5.339.132 lira varidat temin etmektedir. Fransada bisiklet yarışlarına faz. la ehemmiyet verilmesinin sebebi bu. dur. devlete! : / Yedikulede . ya infilâk Bugün saat 13 te Yedikulede Kazlı çeşmede büyük bir facia olmuştur. Kazlıçeşmede, karakol karşısmda Ahmet ustanın kaynak imalâthanesi vardır. Bu imalâthanede Ahmet usta ile beraber dört işçi çalışmaktadır. Bugün saat 13 de bu imalâthanenin oksijen kazanı birdenbire ve etrafta dehşet uyandıran bir gürültü ile pat- lamışlır. İnfilâk neticesi olarak dük- kânm bir kısmı derhal çökmüş, civar €vlerde sıvalar dökülmüş ve camlar kırılmıştır. Vaka mahalline yetişen polisler der hal enkazı kaldirmağa £ başlamışlardır. Bu esnada enkaz altından çanhrağ inil tiler gelmekte idi Nihayet (enkaz kal dırılmış ve Ahmet usta ağır yaralı ol duğu hâlde çıkarılmıştır. o Ahmet usta nm muavini Salâhaddinin iki — bacağı birden kesilmiştir. Diğer üç © çırak da muhtelif yerlerinden ifade veremiyecek halde ağır yaralıdırlar. Yaralıların beşi de Ermeni sine kaldırılmıştır. “1 sazs Gizli ittifak (Baş larafı 1 inole) fından bu anlaşma hakkında gösteri- len emniyetsizliğe karşı teminat ver- diği anlaşılmaktadır. Sovyetlein mukabelesi Japonya — Almanya — İtalya arasında yapıldığı artık tahakkuk e- den anti komünist anlaşmıya muka. bele olmak üzere sahalin sahillerin. de Japonlara balık avlama hakkını ve ren anlaşmayı imza etmemiştir. Bu anlaşmanın Japonlar için hayati bir ehemmiyeti vardır. itüfakın gayeleri Moskova, 22 (A.A.) — Tas ajan- sı bildiriyor: İzvestin gazetesi, “Barışa © karşı Aalman — Japon koraplosu,, başlığı altında neşrettiği o başmakalede ez- cümle şunları söylüyor: *“Aşikârdır ki komünizme karşı mücadele, Japon Alnitn gizli bloku- nun hakiki mahiyetini gizlemek için bir behanedir. Bu başka memleket- lerde ve bilhassa Sovyetler birliğine karşi olan iki emperyalist ve ilhak si- yasasının başarılması için o Aktedil- miş bir ekseri ittifaktır ve her iki kt- taya da şamil olması icap eder. Japon hükümetinin verdiği izahat, Sovyet hükümeti tarafından kâfi addedilme- miştir. Daha biraz evvel Japonya, Sov. yetler birliğine karşı hiç bir hasmane tasavvuru olmadığını, ihtilâflı bir sü- rü sneselelerin halli kâfi olacağını ve o zaman iki meleket arasmdaki dost. luğun tabif O cereyanma gireceğini söylerken faşist Almanyanın kolları- na atılarak onunla gizli | bi askeri ittifak akdetti © ve Sovyet — Japon münasebetlerine o vahim bi darbe indirdi. . Aşikârder ki, Japor hükümetinin sulhçu teminatma Al; manyanın barış arzuları kadar itimat edilebilir. Alman — Japon süel ittifakı yal. nız Sovyetler birliğini tehdit mahiye- tinde değildir... Bu iki memleket ta- savvurlarma göre, bu ittifak hem Ja- ponyanım, İngiliz imparatorluğu - ve Amerika müvacehesindeki tehdidini ve hem de Hitlerin kölesi olmıya mu: vafakat etmiyen bütün Avrupa mü- vacehesindeki Alman tehdidini kuv vetlendirmektedir. Bu ittifak İngil tereyi Fransadan ayırmak ve Fransa- yı da Sovyetler birliğinden ve doğu Avrupasındaki müttefiklerinden a. yırmak için Hitlerin bir hilesidir. Alman — Japon ittifakı hiç şüp hesiz bugünkü beynelmilel | vaziy. tin en feci unsurlarından birini teş kil etmektedir. > Bu ittifak harp kuv- vetlerinin teşkilâtlanmakta olduğunu! ve barışm her zamandan daha ziya. de tehlikede olduğunu gösteren beliğ bir mukaddimedir. Harp kuvvetlerinin bu seferberli ği sulhçu memleketlerin, kollektif emniyete taarruz edenlere karşı ken- di memleketlerinin ve barışın mües- sir surette müdafaasını her zaman- kinden ziyade istilzam etmektedir..,, hastane Bulgar kralı olmak üzere iken Berberi yüzünden işi bozulan sergüzeştiçi sefilâne öldü Bir vakitler Bulgar kralı (o olmasma kıl kalan Kont Nikolas de o Toulouse Loutrek bu hafta Şanghayda (İngiliz misyonerlerinin fakirlere mahsus evin» de beş parasız ibtiyar ve sefil bir halde ölmüştür. Bu haber sön asrin en yaman sergü- zeştçilerinden birinin baştarı başa heye can içinde geçmiş romanını kapamakta- dır. 1855 senesinde Moskovada Nikolas Savine adıyla doğan bu adam, eli kılıç tutar tutmaz sergüzeşt hayatına başla- mıştır, İki harpte döğüşmüştür. — Sibiryaya nefyedilmiş ve iki defa kaçmıştır. Bir Viyana bankasile 20.000.000 altın kron luk resmi bir istikraz için müzakereler yapmıştır. Fransa, Kanada ve Amerikada öte- kine berikine taarruz ve dolandırıcılık suçlarile hapse girmiştir . 22 yaşında iken Plevne muhasarasına iştirak etmiş ve general Sokobeleff or- duda terfii için onu inha etmişti. Türk — Rus muharebesi bitince, doğ ru Bulgaristana giderek kendisini mali- ye mahafilinde çok kudretli münasebet ve arkadaşları olan bir Fransız asilza- desi diye tanıtmıştır. Viyana bankalarından biriyle Bulga- ristan için 20.000.000 altın kronluk res mi bir istikraz müzakerelerine girişmiş Bulgar liderleri onun faaliyetlerinden o kadar mütehassis olmuşlardır ki kendi- sini kral yapmak istemişlerdir. O vakitler Bulgaristan o Türkiyenin hükümranlığı altnda müstakil bir dev- letti. Kont da Sultan Hamidin muvafa- katini almak için büyük debdebe ve ih- tişamla İstanbula gelmişti. Rus ordu- sunda mülâzim iken saçlarını traş eden Börberi “Kerrar “ranryarae s8 WU yetini söylememiş olsaydı az kalsın Bul garistan krallığını ele geçirecekti, Bu sergüzeştten sonra kont Rusyada ki ararisine çekildi. Orada çok geçme- Casuslar idam edildi (Baş tarafı 1 incide) lan dokuz kişi arasında Alman Etik. lingin de bulunması üzerine Alman yanın Moskovadaki ( sefiri derha. protesto etmiştir. Alman mühendisi Stiglingin id: ma mahküm edilmesinin, o mevkuf diğer Almanların akibeti için bir baş langıç teşkil edeceği muhakkak gö. rülüyor, Hadisenin diğer milletlerin dik katini celbedeceği umulmaktadır. Bu sabahki Berlin gazeteleri infi- al içindedir. Volkiser o Beobahter: “Sovyet Rusvanm bu hareketi, Al. manyanm belsevizm aleyhinde bu lunmakta ve bu sahnda müttehit bir cephe vücuda getirmekte o nekeda” bakir olduğunu gösteriyor, demekte dir. Gazetelerin yazdığma göre Nisi birsk'de Alman konsolosunun mah kemaye girmesine müsaade edilme miştir, Almanya mukabele edecekmiş Sofva (saat 13 telefonla) — Mosko- vadan buraya bildirildiğine göre, garbi Rusya madenlerinden bir isyan çıkar. mağa çalışan ve bu yüzden 12 ameleyi gazla imha etmek istemekle maznun se kizi Rus biri de Alman olmak üzere 9 kişi bir grup bu sabah kurşuna dizil- miştir, Bunlar başvekil o Molotofu da öldürmek üzere bir suikast hazırlamak- la suçlu idiler. Moskovadaki Alman sefiri, bir nota vererek, kendi tabaasından bir adamın idam edilmesini Sovyet hükümeti nez- dinde şiddetle protesto etmiştir. Paristen gelen bir babere nazaran da Almanlar, Sovyetlerin bu (hareketine mukabeleyi düşünmekte imişler. Bu mukabele Almanyada bulunan bazı Rus mühendis veya ticaret mümes- sillerinden bir kısmının suçlandırılarak idam edilmeleri şeklinde olacakmış! den bir nihilist kargaşalığına burnu soktu ve Sibiryaya nefyedildi. Sürüldüğü yerden kaçtı, altı 4) bir yaya yürüyüşüyle © Vilâdivosdok vardı, Ve oradan Kanadanın Vanku limanına kapağı atmanın yolunu. buldi Kanadadan Birleşmiş Amerikaya ge ve nihayet Amerikan tabiyetine girâ 'Tabiiyet kâğıtlarını aldıktan - birki gün sonra İspanyol — Amerikan bine yazıldı. İspanyolca konuştuğu içil Kübalı general Gonezin erkânı harbi, heyetine tayin edildi. Kübanın Santiago muharebesinde gır yaralandı; ölecek zannedildiği. içi harp sahasında bırakıldı. | Oradan © yakasını kurtararak Amerikaya sakat alli bir halde döndü. Bundan sonra sergüzeştleri hakkınd konferanslar vererek bir dünya seyali#" ti yaptı ve yolculukta tanıştığı güz bir Fransız kadıniyle evlendi. 1885 de Pariste bir dolandırıcılığı suç ortağı olduğu içinüçay © bapsf mahküm edildi. Hücresinin penderesif” de demir çubuklardan birini çıkarmak “9 nöbetçi jandarmanın gözlerine bir avuf biber atmak suretile Paris adliye sara" ymdan kaçtı. Hürriyetine kavuştuktan iki gün s0 Rus ajanları onu yakalıyarak Rusyayf kaçrerdılar; tekrar Sibiryaya üldü. İkinci sürgününde çok kalmadı. Kaç tığı gibi gene soluğu Kanadada ald£ Bu defa Nova Skoçya bankasının hiss€ senetlerini taklit ettiği için Montrötl ağır ceza mahkemesinde yedi sene ağif hizmete mahküm oldu, Birkaç sene O sonra hapishanede İfİ tavır ve hareketi, âyni zamanda sakat“ lığı için affedildi. Hapisten çıkınta İM giltereye gitti. Oradan da yavaş yavaf /İ sefaletin en'derin uçurumlarma sürük” | lene sürüklene dünya limanların; dölaf” ele Kocasının elmas ları yüzünden Uyku uyuyamayan kadın Şikagoda bir ecza deposu sahibi © lan ve Nevyork borsası (o sokağındf “Elmas: kutusu,, . Jâkabiyle - tanl#$ Mister Çembersin karısı mudün Lmi9 Çembers, kocasınm elmasları yüzün” den geceleri uyuyamadığını söyliye * rek boşanma davası açmıştır. Madarım ifadesine göre, Mister Çe bers parmağında daima 143 kırat ağ” lığında ve bizim paramızla 245.000 Lir kıymetinde tek taslı bir pırlanta zük taşımaktadır, Kadıncağız gözlel” ni kapayıp da İm dalacağı smağ”| kocası ona bu yüzükle dürtermiş. Madüm Çembers, mahkemede, ko©9" sın askı düğmelerinin elmas kol &i melerinin pırlanta ve kravat iğnel€ nin 25 kıratlık bir tek taş olduğu söylemiştir. 5 HABER TEE AYAK YP PPP EYİ M Tar PPP TİPİ PİE YT TM İT YE