1 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Fransa Türk dostluğuna kiymet veriyorsa Cenup hududumuzun alt yanımda, 18 yıldır Türk oldukları halde hür ve müstakil yaşıyamamanm azapların: içlerinde duyan Hataylılar şimdi de tazyike, iş- © kenceye göğüs germek mecburiyetinde bulunuyorlar, Fransa, Türkiye ile yaptığı anlaşmayı şöyle bir köşeye bırakarak kendisi- ne babasmdan kalma bir malikâneymiş gibi bu bölümün asıl sahiplerini kendi boyunduruğundan bir başkasının boyunduruğuna gönderiyor. Hiç şüphe yok ki, buradakiler Türk oldukça, biz Türkler, bu haksızlığa göz yumamazdık, Fransa haklı itirazımız yükselince karşımıza geçmek ve bizimle ko- nuşmak civanmertliğini göstermiş bulunsaydı, önüne konacak maddelerin belâ- gati karşısında Hatayın Türklüğünü, buranın istiklâline kavuşmaya hakkı olan bir Türk vatanı olduğunu, demokrat ve kakkı koruyan bir devlet sıfatile, kabul etmek vaziyetinde kalacaktı. Fransa bunu yapmadı. İşin hallini Milletler cemi- © yetine bıraktı. Biz Milletler cemiyetinin dürüstlüğüden eminiz, Fransanın bu işi Milletler cemiyetine birakmak teklifi bir sürünceme siyaseti olabileceğini aklı- mıza getirmiyerek kabul ettik. Fakat bugün görüyoruz ki, tatlılıkla bhalledilme- sini istediğimiz bu işin Milletler cemiyetinde konuşulacağı sıralarda Hatay Türk lerine yapılan işkence arttırılmış bulunuyor. Bunun manası, konuşmaların müsbet bir sahaya sokulmak istenmeyişini arzudan başka bir şey olmasa gerek- tir. Pransa Türk devletinin sulhe hâdim kaltnak, sulhü korumak yolundaki şüp- besiz arrusunu istismar ederek dilediğini yapabileceğini düşünüyorsa, bu düşün- cenin boş bir hayalden ibaret kalabileceğini de İşaret etmek biizm vazifemizdir. /Türkiye, kendisile dost geçinmek istiyenlerden dostluk beklemekte haklıdır.Ko- nuşmak ve dost kalınmakisteniyorsa zülüm durdurulmalıdıtHasnun Rasih TANAY) Galatasaray klübünün bulunduğu bina- Zaharofun mirascıları Istanbullu iki Rum kadını mı ? Birkaç gün evvel ölen milyoner Bazil Zaharofun yegâne iki varisi iddialarına göre Kadıköyünde oturan iki (ihtiyar kadındır. Bunlardan birinin ismi İfije- ni, diğerinin ismi İverfemenidir. Üçün- cü bir varis olan Aleko on yedi Ogün evvel ölmüştür. Bu kadınlar şöyle de- mâktedirler; — Bazil Zaharofun bizden başka va- risi yoletur. Biz Zaharofla amca çocuk- larıyız. Kendisinin Muğlada doğduğu doğru değildir. Zaharofun babası Üskü- rot iki kardeş çocuğu şerik olarak bura- da böyük bir manifatura mağazası aç- talar, İngiltere ile iş yapıyorlardı. Za- harof bir gün babamıza: — Mağazayı kapayalım, top ( attık diyelim. Paralar: alıp gidelim. Avrupa- da Iş yaparız dedi. Babamız namuslu bir adamdı. Bu teklifi kabul etmedi. Gitme- yince Zaharof yalnız başına gitti, (Bir grâ bir Rumun ikibin lirasını dplandır- dı. Atinaya kaçtı. Atinada yakalandı. Hapse mahküm oldu. Hayatının mühim bir kısmını sefalet içinde geçiren bu a- dam Londrada birden zengin oldu. Mon te Karlo gazinosu onundur. İngilterede yüzletce evi ve apartımanı vardır. Bir İspanyol metresi vardı. Bu (kadından bir lez olduğunu işittik. Fakat bu ka- dın resmen karısı değildir. Bize kalacak serveti artık ne yapacağız? O Yaşımız sekseni buldu. Hükümet alsin, ne istet- se yapsın.,, Umumi müfettişler Perşembe günü An- karada toplanıyor Birinci, ikinci, dördüncü umumi mü- fettişler, perşembe günü Ankarada toplanacaklardır. Üçüncü umumi mü- fettiş Tahsin Uzer Ankaradadır. Ankarada dahiliye vekilinin başkan lığında yapılacak umum! müfettişler toplantısma müdürü umumiler de işti- takalarmda da umum! müfettişlikler Mdna edilmesi bu arada görüşülecek- tir. Umumi müfettişlerin salâhiyetleri - darir Topal Zaharyadır. Babamızla Zaha)|. Sokakta bir çocuk cesedi bulundu Başında kediler dolaşan cesedi kimin bıraktığı belli değil Beyoğlunda Parmakkapı (o civarında | nın yanındaki çıkmaz sokağa bu sabah ölü bir çocuk bırakılmıştır. Bü sabah çıkmaz sokaktaki evinden çıkan bir kadın sokağın kenarındaki kaldırım Üzerinde başında birkaç kedi- nin bulunduğu çırçıplak bir çocuk cese&- dinin yattığını görmüş, yanma yaklaşın sa ölü olduğumu anlayarak hemen “Tak- sim polis merkezine koşmuştur. Merkezden polisler gelmiş, çocuğun üzerine bir gazete ile bir (gömlek ör- tülmüş, müddelumumiliğe haber veril-; miştir. Müddelumumi gelinceye kadar bir zabita memuru cesedin başında bek- lemiştir. Cesedin kimin tarafından atıl- dığı henüz belli değildir. Kristal palas yandı Zarar bir buçuk milyon İngiliz lirası Londranın meşhur “Kristal Palas, binası yanmıştır. Yangınm sebebi hü- lâ belli değildir. Bu sabah saat onda Londrada yirmi motör el'an yangını bastırmakla meşguldür. Kralm karde- şi Dük dö Kent dün gece saat Üçe ka- dar yangını seyretmiştir. Binanın kıymeti bir buçuk milyon sterlin tahmin ediliyor, Kristal Palas, 1852-54 senesinde Haydparktaki büyük sergi binasının malzemesiyle demir ve camdan yapık mış bir binaydı. Otuz kişi Taş ve sopa ile Bir zavallıyı parçala» yıp öldürmüşler Ersin — Çarşıda obakkallık Ocden Mahmudlu mahallesinden Midik Meh- med adındaki hir adamcağızın ayni ma- halle halkından yirmi otuz kişi bir ala- cak yüzüden çarşı ortasında başına çö- küp sopa ile döğerek kama ve hançerle her tarafını param parça edip zavallıyı öldürmüşlerdir. Kardeşinin imdadına koşmak istiyen Hüseyinin de Üzerine yürüyerek adamı öldürürcesine taş ve sopa İle vururken, çarşı halkı hep birlik olarak bu canflerin sak edecektir. Eze ve Karadeniz mm-| elinden adamcağızı zorla kurtarmışlar- dir. Bu tüyler ürpertici cinayete çok müteessir olmuştur, Canflerin bir kısmı yakayı halk ele ver» nih genişletilmesi de mevzubahisdir. İ miştir. Tahkikat devam etmektedir. EŞ A HABER — Akşam poslasi Deniz yolları ve akay memurlarının tekaütlükleri Meclis bütçe encümeni, maliye ve İktisat encümenlerinin yaptığı tadilatı kabul etti Büyük Millet Meclisi bütçe encü- meni deniz yolları ve Akay idareleri! ile fabrika ve havuzlar, o klavuzluk müdürlükleri, deniz adamlarının te- kaütlüklerine dair olan kanun lâyi- hasınm tetkik ve müzakeresini bitir miş ve lâyibayı iktisat ve maliye en- cümenlerinin yaptığı tadilât dairesin- de aynen kabul etmiştir. Bu gibi memurlarm tekaüt aylık. ları hizmet müddetlerine göre şu cet- yeldeki nisbetler dairesinde verilecek tir. Fiili hizmet müddeti 15 sene olur- sa tekaüt addedilecek memurun teka ütlüğünde esas tutulması icap eden son aylığınm yüzde nisbeti 35, 16 se- nede 36, 17 de37,18de3819 da 39, 20 de 40,21 de 41, 22 de 42,23 de 43, 20 de44,25 de 45, 26.da 46, 27 de 47, 28 de 48, 29 da49,5, 30 da 51,31de52,5,32d:54,33de 56, 34 de 58, 35 vedaha fazlasmda 60 dır. > içeride : * Bütün okullarda talebenin göz muayene lerine başlanmıştır. Gözleri hasta © ve zayıf olar çocukların gözleri tedavi edilecektir * Bon defa uzatılan Türk — İtalyan tica ret anlaşmasının müddeti bitmiştir. İktisat vekâleti, İtalya ile yapılan takas muamelele rinin durdurulmasını bildirmiştir. * Ekmekçiler cemiyeti idare heyeti seçimi dün yapılmış, Muhurrem, İsmsil, Ali, Mus tafa, Abdi, Mustafa seçilmişlerdir. * Dahiliye vekâleti bususd idare ve beledi) yelerin mitekait ve yetimerinin — Üç aylık maüş bavalelerini vilâyetlere göndermiştir. * Dahiliye vekfleti vilâyetlere gönderdiği bir tâmimde şehir, kasaba ve köylerde mev cut Alide, heykel ve büstlerin bangi tarihte ve neyi temsilen ve ne maksatin dikildiğini sormuştur. * Muhtelif ekalliyet ve ecnebi mekteplerin deki bazı munlliderin uhdelerind'd o dörs grupları değiştirmek istedikleri âzlâşilmığ tır. Bu gibi mlracaatlar Maarif vekâletince tetkik edilmektedir. * Belediye Çengelköyle (o Beylerbeyi ara sındaki şoneyi osaslı surette tamire karsr vermiştir. * Sıvas — Erzurum battı için çıkarılan Jetikraz tahvillerinin Ozüneü seriye ait olan Jarın kayıt muamelesi devam (O etmektedir. Dört buçuk milyonluk (o tahvillerden dörtte üçü satılmıştır. * Ticaret odamı torazi ihtikârı meselesini yeniden ele almış, tetkike başlamıştır. * Bükreş elçimiz Suphi Tünmöver Odün Bükreşten İstasbula gelmiştir. Birkaç gün sonra Atina ve Mısıra gidecektir , * Yeni tesis edilen itfaiye (mektebinin bütün hazırlıkları bitmiştir. Mektep yübaşm da açtlacaktır. * Belediye daimi encümeti lübiyat tarifesi ni değiştirmiştir. LAbiyat resmi bina, arazi tahriri dolsyasile icar bedellerinin alta misli ne biüği süretile hasıl olacak miktarın yüz, de onu nisbetinde alzacaktır. * Beyoğlunda bir evde yirmi yaşmı bitir memiş genç kızları fuhşa sürüklemekle mazi mun olarak yakalanan Viktorya adında bir kadm dün Üçüncü asliye mahkemesinde bir) sena hapse mahküm olmuştur. * Naşit tiyatrosu artistlerinden Badettinin evinden iki yüz lira iymetinde (o aşyalarını çalan sabıkalılardın Şükrü dün yakalanmış tır. Eşyalar meydanda yoktur. . Dışarda : Avunturyada mühim siyasi (o değişiklikleri olmcağ: haber verilmektedir. Bilhassa Avus türya barleiye sazrının Viyanaya dönmesin den sonra Avusturyada komünizme ve nas yonal sosyaliymla faşizme karşı şiddetli Hr mllendele başlamıştar. * 2030 tonluk metre uzunluğunda yen! bir Fransız denlaniti gemisi denize (indiri! miştir, * Beraberinde oğlu bulunan Amerika relsi cumhuru Rüzvelt bir kruvazörie Bosnos Ay rese gitmiştir. * Hindistendaki İngiliz askerleri fa Hint NM kabileler aranda müsademeler © olmuş, 19 İngiliz askeri ölmüş, 27 sivi o İngiliz de yarslanmıştır. * Fransa komünlat ilderi Torer, balk cepi hesinin bugünkü hükümete mulaka (o bağl: kalmaya mecbur olmadığını söylemiştir. * Ameriknda Ekvator hükümeti o dahfiin de çıkan hir dayan neticesinde 28 kişi ölmüş, isyan bastırılmıştır. Lâyihaya göre, hizmette iken veya tekaüt aylığı almakta iken ölen me-| mur veya mütekaütlerin dul kalan ku rı veya muhtaç kocalarma © ölenin müstahak veya almakta olduğu teka üt maaşımın yüzde 50 gi kaydi haya? şartiyle verilecektir. Öz evlâtlarmdan — her birine ba. basının veya anasının ölümü €sna- smda almakta olduğu ve mütekait ü tutulan son bizmet aylığının yüzde onu ve yetim| kalanlara da yüzde onbeşi nisbetinde yetim maaşı tahsis edilecektir. Bu nisbet hizmet müddeti ne © lursa olsun vazife başında veya vazi | fe yüzünden ileri gelmiş bir sebeple: ölenlerin dul kalan karıları için yüz- de 30 ve yetimlerinin her biri için de yüzde 15 olarak kabul edilmiştir. Hizmet müddetleri on beş seneyi doldurmadan malâl olanlarla gene on beş seneyi doldurmadan vazifele- inden çıkarılanlara bir defaya mah- sus olmak üzere tazminat verilecek tir. Bu tazminat en son almakta ol. duğu aylığın on iki misli üzerinden aşağıdaki cetveldeki yüzde nisbetle: hesabiyle verilecektir: Hizmetyili icin: 1 inci yıl yüzde 12, 2 inci yıl 24, 3 üncü yıl 37, 4 ün- cü yıl 50, Sinciyıl63, ömci yıl 77,7 inci yıl 92, 8 inci yıl .06, 9 uncu yıl 122, 10 uncu yıl 169. O 13 üncü yıl 186, 14 üncü yıl 204, 15 inci yıl 220 Ancak verilecek &ixminat miktarı on beş bin lirayı geçriyecektir. Kendi taksiratlarndan ileri gel miyerek sırf vazife yüzünden malö' olanlara tahsis olunacak aylıktan ms ada ayrıca ikramiye de verilecektir. Antakya ve Iskenderun (Baş tarafı 1 incide) behanesiyle esasen yapılmakta olan tazyik arttırılmıştır. o Mahalli hükü- metçe miintehibisani listesine isimle - ri kaydedilmiş olanlar çağrılmakta kendilerine bu işi kabul etmeleri, ak- si takdirde üç sene hapse konacakları bildirilmektedir. Türklere yapılan tazyikler gittikçe arttırılmaktadır. Postaya verilen mek» tuplar ve telgrfların sevki fehir olun- makta ve gizli bir surette kontrol edil mektedir, Sancakta intihabat mesele - sinden dolayı dükkânlar tamamen kâ- palıdır. Heyecan “fazladır. Köylerde tazyik arttırılmıştır. Kanunsuz seçim Adana, 1 (A. A.) — Türk halkı Su. riyede yapılan mebusan intikabatını kanuna uygun bulmamaktadır. Çünkü müntehibicvvel (o intihabatma halkın yüzde doksanı iştirak etmemiştir. İn. tihap edilen müntehibisanilerin bir! kısmı ise İstifa etmişlerdir. Âli komi-| - sere bu mesele hakkında Türk halkı tarafından birçok protestolar gönde - rilmiştir. Bu protestolarda intihaba- tın kanunen ve fiilen mevcut olmama- gına rağmen mebus seçiminde ısrar €- dilmesinden şikâyet olunmaktadır, Gelen husus! haberler Antakyaya Halepten yeniden milis kuvvetleri getirilmiş, camilere yerleş- tirilmiş, telefon hatlariyle camiler ve kışlalar biribirine raptedilmiştir. Köylerde silâh aramak behanesile yapılmakta olan tazyik daha artmıştır. Şapka giyen Türkler için “kâfirdir. diyen hafız Ali isminde biri gikâyetie Nuri, Seydi, Ziya, Aziz sminde dört Türkün daha tevkifine sebep olmuş - tur. İntihaplar esnasmda ölülerin del müntehibisani olarak gösterildiği gö - rülüyor. Meselâ Mehmet Fevkih ismin de biri bu şekilde gösterilen müntehi- bisaniler araamdadır. Halbuki bu â - dam 931 senesinde ölmüştü. İstifa eden Türk müntehibisanileri- ne bazı Arap mi'ntehibisanilerinin de iltihak ettiği son alman haberler ara- Yugoslavyanın S 1 Birinci kâmun —1096 Doğru mi değil mi: Müshilbulunm yan eczahan?f. olabilir mi ? Dün, bir arkadaş matbaada başında ihtimamla bir paket yordu, Merak edip sorduk: P — Nedir o Allah aşkına? e. Şu cevabı verdi: —spirin ve müshil. E — Ne olecak? İL, — Hemşireye göndereceğim. mektup yazıp benden bunları miş, Safranbolu eczünesinde teni yottan başka bir şey yokmuş!, a : 4 Memleketin umumi sıhhatiyle tir derecede alâkadar olmadığımız Pm yor. Safranbolu gibi bir yerin CİN. nesinde aspirin ve müshil gibi, bi gehirlerin mahalle bakkallarında bulunabilecek iki müstahsarın olmayışı buna delil teşkil etmez Doktoru olmıyan kasalardan NE ia, rimiz vardı. Doğrusunu söylemek Tier amgelirse müshil bulunmayan bir iğ. #ane olabileceği akkmıza geli Ne yasık ki, o da varmış! Halkın Do” sil bayramı Bugün itthadın hk” 18 inci yıldönümüd Bugün dostumuz ve müttefikimif goslavyanın birlik bayramıdır. 18 evvel bugün Yugoslavya bir bayrak”) tında toplanmış, birleşmişti. ta Kral büyük Aleksandr Marsilya wi İcci suikastten Osonr#son (nef n “Yugoslavyayı muhafaza ediniz. zünü emanet bırakmıştır. 1 Kânunuevvel (o 1918 denberi geçen gün dost Yüugoslayyanın ku" ve kudretini daha ziyade arttırmış, > nunda yaşıyan muhtelif unsurların ) diğerile anlaşmasını daha iyi bir J de temin etmiştir ve edecektir, Naip Prens Pol ve Başvekil M. ” i yadinoviçin muvaffak idareleri de vi çi yaseti dalma ayakta tutmaktadır. « memleketin genç Kralı Piyer de bi$ hesiz sulh yolunda babasının takip edecek ve Yugoslavya bu yolda ilerliyecektir. 5 Aziz dostumuz ve o müttefiki” Ni mili bayrammı bütün samimiyet iş tebrik ederiz. iy diği halde 30 ikinciteşrin 1986 | kümet gene meb'us intihabt Je istiyor. Tabii haklara tetinad ei cak halkının mü iradesi rivakiler yapacak olan protesto maksadile bugün n gana TİR hir ve kasabaları çarşıları ? #p r kapanmıştır. Bu ç Tâkader devletler hariciyeleri" Jine tavassut buyurmamızı ri TİZ.