1 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

1 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

| i Buz perisi Sonya Henie anlatıyor merikalılar beni bir acemi gibi karşıladılar Ilk dostlarım arasında küçük sinema artisti Şirley vardı İç olimpiyat şampiyonu meşhur Ve en nihayet şimdi tatil zamanın. Oslodaki kumaş fabrikasmı sattı, bu kız Sonya Hende'nin nihayet dayım. Patinaj yerleri direktörlerin - şekilde Henie ailesi Kaliforniyada yer- Pik birçokları için, ortadan kaybol. ÜN ve bana Avrupada ne olduğunu bilmediklerini mektupla yazanlar İşte, Amerikaya geldiğimdenberi iğim hayat: İşimerikaya geldiğim zaman (bu ta- bir sinema konturatiyle oldu), baş eiçta işler ümit ettiğim gibi gitmi- |, Amerikadaki hayatm Avrupadakiy- Sok farklı olduğunu biliyorsunuz. rupada, bir şahsiyet olan, burada tanen siliktir. Kral veyahut bir İlileti temsilen gitmiyorsanız, Nev - ii limanma ayak bastığınız zaman ğa kimse tanımaz. Bunu, Nevyor- büyük patinaj yerine girdiğim za NA daha iyi anladım. rada ilk antrenmanımı yaparken İtem bir profesör yaklaştı ve dedi » 0... Çok iyi gidiyor. Amerikalıların en iyi tablatlarndan İİ de, hislerini olduğu gibi ihsas et- Merindedir. İlk 3 antrenmandan son- İN fevkalâde taltif gördüm. İ,Szeteleri okurken kendimi yeni iğliyan bir acemiden farksız gördüm. tânesi (Bu Skandinavya buzların- İnen küçük, cidden bir sanat sahi- 4 Bütün bu dedikoduların kapanma- i sin ilk iş olarak (Kaliforniya) da i,, 9tele gittim. Birkaç zaman sonra da bana iltihak edince kendime © açmak mecbüuriyötinde kaldım. konturat beni Foks'a yalnız 5 bağlıyordu. Her sene kuşm birkaç İstirahat hakkım vardı, Bu müddet da birkaç patinaj gösterisi » hayranlıklarını ifade etmek için bi İoveyinin patinajlarmn üzerinde ix diye yazılar yazmışlardı. h Sününden itibaren Kaliforniya Meşhir simalar arasma girmiştim. N artistlerinde Joe Bovn, James ettiler, Boyunun ve yaşmm küçüklüğüne en bu cici Chiriy Tempel'den bah A Eeçemiyeceğim. Tanıştığımı- iy, Ttesi günl kendisine patinaj öğ- Su rica etti, Eminim ki o, üç, ig neye kadar Amerikanm en genç tiz, larından biri olacaktır. ka Kıra, birmz da #ilmimden bahse - laryomu, bir tenis şampiyonu için N işken, tamamiyle bana çevrildi. Sarge hoşuma giden parçası: (Fev. | “a, , SÜZEl bir geminin üzerinde her. Mo, İZlüğü bir pisin birdenbire do- İk, » ben üzerinde beyaz giyerek ku- in ölümünü oynuyorum. Bu- ayak belki bir gey ifade etmi - le görünüşü fevkalâ- bunun için, bir patinaj ye- emek icap ett, hususi hayatımdan bahsettik -İ——— den kendilerine bir müsamere hazır - dım. Fakat pederim Norveçten geldi, leşmiş oluyor. Fakat çok muhtemeldir ki bu ihtiyar ve sevgili Avrupayı pek yakında ziyarete gideceğiz. Buz Perisi Sonya Henie BOKS: Barney Ros İzzy Janazzoyu döverek Dünya şampiyonluğu- nu muhafaza etti Nevyorkta yirmi bin seyirci önünde yapılan maçda dünya yarı orta oOboks şanpiyonu Barney (o Ross rakibi İzzy Janazzoyu sayı hesabile fakat tam bir hâkimiyetle döverek dünya şampiyön- luğu dinvanmı muhafaza etmiştir. Yugoslavya Bu ayın 13 ünde karşılaşacaklar Fransa ve Yuğoslarya milli © futbol takımları bu ayın 13 ünde Pariste kar Şılaşacaklardır, Beşiktaşlı Hüsnü ve hakem Amet Adem Ankarada yerleşiyorlar Beşiktaşın kıymetli oyuncularından ve milli takım müdafilerinden Hüsnü, ile çok değerli futbol hakemimiz Ah- met Adem Göğdün, £ girdikleri imti- handa muvaffak oldukları için, Ankara Gazi Enstitüsüne yüksek beden terbiye si enstitüsüne kabul edilmişlerdir. © İki buçuk sene kadar Ankarada kala- rak yüksek mektepler beden terbiyesi hocası olacaklardır. İstanbulun iki kıymetli sporcusunu yalnız bir müddet için bile olsa Okay. betmekten duyacağınız tesssürü, kıy metli gençlerin memleketin kalbi olani Ankarada çok faydalı hareketler yapa- bileceklerini düşünerek unutuyoruz. Kıymetli gençlere tam bir müvaffaki yet temenni ediyoruz. Ölüm Mütekait general Hüseyin (o Hüsnü Karsan oğlu İstanbul belediyesi sular idaresi memurlarından arkadaşımız Sa- di Karsanm amcası Bay Şükrü Karsan bugün vefat etmiştir. Cenazesi (oyanın Şişli Etfal hastanesinden © kaldırılarak aile kabristanma defnedilecektir. Merhumun ailesine ve arkadaşımız Sadi Karsana beyanı taziyet ederiz, Pariste “1957 Paris güzeli, ni seçmek için ilk hazırlıklar başlamıştır. İşte namzetlerden birkaçı... Inci kralı Dünyanın en değerli inci gerdanlığını ve 25 milyarlık kıymetli taşların Hikâyesini anlatıyor Dünyanm en büyük elmas tücca- rı, kimdir biliyor musunuz? mezlerse de, kadm okuyucülarımız muhakkak ki ve şiddetle merak eder- ler. Onları daha fazla “üzmeden derhal söyliyelim. Bu adam, tasav- vur ettiğiniz gibi, bir yahudidir ve is“ mi de Rasenthal'dir. Leonard Rosenthal diyor ki: — Beni inciye cezbeden, güzelli- ği kadar, belki de ondan fazla, onda- ki esrar, deniz altındaki hayatı ve yer yüzündeki geçirmiş olduğu macerm lar olmuştur. Rosenthal parmağındaki yüzüğün üzerindeki iri bir inciyi gösteriyor: — İşte, diyor, size bir inci. Bu- nun hakkında ne biliyorsunuz, hikâ- yesi nedir? Acaba yeni bir inci midir, yoksa firavunlar devrinden mi kal. mıştır? Bir mehraçeye mi aitti, yoksa alelâde bir hafif kadına veya bir kre liçeye mi? Belki bu inci | için adam öldürülmüştür, belki bunun yüzün- den bir aile zengin veya fakir olmuş- tur, Kimse bize bu hususta bir şey söyliyemez. Oda, mağrurve 80- ğuk, sırrmı saklar, sadece güzel bir taş olmakla iktifa eder, Asırlardan beri, inciler, yalnız yüksek ve mal dut bir sınıfa mahsus bir süs olarak kalmıştı. Roma devrinde, inci taka- bilmek için, ona sahip olmak kâfi değildi. Ayrıca bir vergi, hem de ol- dukça ağır bir vergi vermek lâzımdi O kadar uzaklara gitmeğe ne hacet, bugünkü hayatımızda bile pırlanta veya elmas takmak veya birisine he- diye etmek, oldukça ağır “bir verği demek değil midir? En meşhur ve malâm inci gerdan lık, Fransanm eski reisi cümhurlarm- dan Thiers'in zevcesine ait 'olandı. Bu gerdanlığın her taşı, bir mehrâçe- yi kıskandıracak derecede güzeldi ve itina ile hazırlanmıştı. Bu gerdanlık tam on bir milyon Fransız frangına satıldı. Hem de o zaman. İçinde inci çıkacak olan istiridye alelekser, renkli maddeler ihtiva e den sazlıklar arasında ve kireç, çöm” & Bunu! erkek okuyucularımız pek merak et) lekçi çamuru olan arazinin deniz al- tında olan kısımlarında ve sahillerde yaşar. Denizin sathmı dal, dan fırtınalar, istiridyelerin oldukları yerlere kadar nüfuz ederler ve bazan onların yerlerini de değiştirebilirler. Böylece, beyaz, bembe, sarı veya ye şil olarak doğmuş olan incinin rengi de bilahare değişebilir. İlk bakışta e hemmiyetsiz gibi görünen bir istirid- yenin içinde bir inci olup olmadığımı anlamak pek müşküldür. Denizin di- binde olan bu hadiselerin sırrını keş* fedecek mahlük henüz dünyaya gel memiştir. Tabiat, suların içinde es- rarengiz bir şekilde çalışır. İnci, ya” kut, zümrüt, Ovesafir (o tabiat mahsulüdür, hiç bir beşeri ilim onla- rı imal edemez. Fakat bugün, dünyada, buhran yüzünden 25 milyarlık kıymetli taş donmuş, yani hareketsiz bir sermaye olarak kalmıştır. o Dünyada birçok mahsuller oluyor. Buğday, pamuk, yün, şarap gibi. Bunlar hemen o se- ne veya bir sene sonra istihlâk olur, gider, Fakat kıymetli taşlar o böyle değildir. Her sene “İenizden o vey& madenlerden elde elilen o elmaslar, pırlantalar, inciler asırlardanberi dün yada mevcut olan, ve büyük bir dik- katle saklanan, muhafaza edilenlere gelip ilâve olunuyor. Nerede kaldı ki, ber © sene elde edilen pırlanta ve inci mahsulü. Ve saitin fennileşmesi yüzünden bir sene evvelkinden fazladir. Son kırk sene İ denberi, pırlanta harir, diğer dört kıys metli taş mahsulü, beher sene için, vasati olarak dört yüz milyon frank tütmuştur. Böylece, yukarıda 21 mil. yar olarak tesbit etmiş olduğum ra" kamın hakikate çok yakın olduğu kolayca anlaşılabilir. — Buhran ne zaman bitecek der. siniz? — Son zamanlarda, kıymetli taş» lar üzerinde biraz muamele yapılma» ğa başlandı. Bundan buhranm bit tiği neticesini çıkarabilir miyiz? Bil. miyorum, Belki de, bunun sebebi, muhtelif memleketlerde paranın kıy- metinden düşürülmesi o endişesidir. Her halde, benim kati fikrimi öğren- mek istiyorsanız, bunu söyliyemiye” ceğimi pişinen haber vereyim. Çünkü ben, bugün, bir âlim veya iktisatçı değil, sadece bir inci tüccarıyım. Mü- saadenizle (o bilgilerimi, ticâretimin