26 Ocak 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

26 Ocak 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

HABER — Akşim poğlanı O e nm Sen benim öyley- Yarmalarına kar- a kalk ve ayı bir ta. trkadı. Muhavereye sil büsbütün | sarkarak | tak mede Byle kin in almağı düşü. Paayd;? ip “ürahinin içine Pa *T: fakat müte. İN Süre yenze kar) K KÖRDÜR Ni enklere karşı bilâkis iu. Pek hassastır! | olduğu için, aşkla, hayalle ilişiği var- dir., «| elbise mütehassısı bakın ne diyor: e) selâ Jessi Matiyus bu işta cok hassas. bır. Facia sahnelerini Anima kırmızı e)! | biseyle oynar; sadece dans ettiği sah- ,| sine sevinç hissi verdiğini ve hafif. a.) i yaklı yaptığını söylemektedir! Herif uyurken sivri turnaklariyle suratının derisini mi yırtsaydı? Yoksa saç kıvırma maşasiyle ayakla- rının altını mı yaksaydı? Yoksa yeşil muslin eşarpiyle onu boğsa mıydı? Birdenbire sevinçle yerinden fırladı. Çabucacık şapkasını başma geçirdi. Mantosunu sırtına attı, Kendi kendine mırıldandı: — Teyzenin saçlar: kumral ha... Dur ben sana gösteririm... Merdivenlerden aşağıya indi, Sokağa £ çıktı, Birkaç adım ötede Galip beyin apart- İ manı vardı. Oradan içeri girdi. Bay Galip, Mehmedin en iyi arkadaş larından biriydi. Ve be'kârdı. Lâmianın yalnızca evine gelişi onu hayretlere düşürdü. Hele kadının şapkasını, man tosunu fırlattığını, soyunduğunu ve yatak odasına dalarakğ doğruca yöta- Za girdiğini görünce, büsbütün afalla- jar. Lâml'a seslendi: : — E.., Galip bey... Ne bekliyorsun?... Çabucak soyun bakalım. Aptal mısın, ayol?.. Niçin geldiğimi anlamadın mı..' » #4 Genç kadın, yarım saattenberi, keyfi! yerinde olarak evinde yatağına uzanmış »İ bulunuyordu. Mehmet, henüz sokaktan | gelmişti. Genç kadın uyuma taklidi yap tı. Aralık kirpikleri arasından kocasını İ seyrediyor ve için için intikamının zev- kini yaşıyordu. — Ya... Teyzen kumral saçlı hal... İ Ben sana gösterdim. Şimdi bakalım) oldun olacağını!.. Boynuzlusun, boynuz- İ lusun, boynuzlu! Mehmet hiç konuşmadığı için, Lâmi- anın canı şılsldı. Gözlerini, — güya uy- kudan heniz uyanmış gibi — açarak: — Vay sen mi geldin Koko? Haydi artık barışalım.. Çabuk koynuma gel de af dile! Mehmet, karısına sokuldu. Lâmia sor du: — İnatçı herif! Saatlerce meredey- din acaba? Cevabını beklemeden başka mubave- reye girişmek üzere iken kocasının kıza- rarak; — Nerede olacaktım, şekerim?. Galibe uğradım! Karşılıkir şimdiye ka- dar bezik oynadık! : Nakleden; (Hatice Süreyya) Sarışmlar tabiaten nazik ve hemen kırılıverecek biçimde olduklarından kırmızı elbiseler içinde boğulacakmış! gibi görünürler. Pembe ketene gelin .| ce, bizim ilk fırçalı resim gölgemiz bu| renkti ve gül koncalariyle münasebetlı Büyük film kumpanyalarının müte- hassısları, kendi renklerini seçmeler: için yıldızları serbest bırakmakta itti- fak etmişlerdir. Bunlar serbest bıra - kıldıkları zaman rollerini daha Iyi yap maktadırlar, Gomon » Britiş film kumpanyasının “e Yıldız, giydiği elbise renginin kendisine yakışmadığını hissedince ek.” seriya rolünü berbad temsil eder, Me! nelerde mavi giyer. Bu rengin kendi.! Diğer taraftan Maş İvans, dram rol. lerini daima siyah kadife elbiselerle oynamayı tercih eder, Sevimli sarışm Anna Lee renge kar- şı çok hassas bir artisttir. “Yeşil” ba. ni en çok mes'ut eden renktir, beyazin| gri renkler beni neşelendirir. Kırmızı) | ise beni tari? edilmiyecek kadar gikar. AKSAM POSTASI IDARE Evi Istanbul Ankara Caddesi Posta kutusu; İstanbul 214 Telgraf adresi; istanbul HABER Yazı işieri telotonu ; 2IAT2 idare vedân , — <2EMM, ABONE ŞARTLARI Türkiye Faneti 1400 Kr 27004». VER ama «0 0009 SO 200 Sanam 8 aylık 3 aym * aylik Sahibi ve Neşriyat Müdürü: Hasan Rasim Us Basıidığı şer (VAKİT) matbaası HABER'in Güzsilik Do-toru Kuponu: Ton Ton Amca Muallim | Yazan: Niyazi Anmet 11 sene evvel bugün Bugünkü Japon imparatoru Hirohito evlendi 124 üncü Imparator — Kanunu esasinin birinci maddesi—Samurai ve Meiji idareleri Imparator ve mesuliyet Bugün, şimdiye kadar günü gü- nüne tarihte hiç bir vesile ile bahset- mediğimiz Japonya hakkında bus) günkü imparator Hirohitonun 11 se”! ne evvel bugün 1924 yılı 26 ikinci kânun günü evlenmesinin yıl dönü- mü münasebetiyle bahsedeceğiz. İm- parator, 124 üncü Japon imparatoru! olarak tahta geçmişti. Japon kraliçesi İmparator hane danından prens Kuninomiya Kunihi konun birinci kızıdır. İsmi Noga-Ko dır. Bu evlenme, Japonyada büyük bir hadise olarak kaydedilmektedir. İmparator © vakit veliahtı. Evlen mesi bütün Japonyayı baştan başa sonsuz bir sevinç ve bayram gününe kavuşturdu. Bu yıl dönümü kutlu- lanırken biz kısaca Japonyadan bah” sedelim, Japon imparatorunun üç kardeşi vardır. Adları Çiçibunomiya Yasuhi to - Şinno, Takamatuno « miya Na- buhito - Şinne ve Suminomiya Ta - kahito . Şinno'dur. : Japon İmparatorluğunun kurulu- şu 2597 sene evvel Jimno Tenno'ya dayanır ve bütün imparatorlar ayni aileden gelmiştir. Japon kanunu e- sasisinin birinci maddesinde “İmpa- ratorluk ebedimüddet yegâne hüküm dar ailesine mevuddur.,, denmekte dir. Japonyanın siyasi (| tarihçesini, “Japon — Türk cemiyeti, Tokyoda neşrettiği “Bugünkü Japonya, adir kitabında şöyle anlatmaktadır: On dokuzuncu asrm ortasında şi- mali Amerika cumhuriyeti amiral Perry'yi murahhas olarak Japonyaya gönderdiği zaman Japonya kapılarını ecnebilere ilk defa olarak açmağa ka- rar vermiştir. Bununla beraber yedi yüz sene kadar devam etmiş olan “Samurni-idaresi,, de bitmis; yerine imparatorun doğrudan doğruya hü” küm sürdüğü zaman avdet etmiştir. | 1867 senesi Meiji Tennonun tahta! cülus eylemesiyle Japonya için yeni; bir devir başlamıştır. 1868 senesinde| başlıyan bu yeni devre “Meiji,, ismi verilmiştir. Evvelki “Daijokan,, ita- resi yani eski heyeti idare yerine ye- ni bir idare şekli teşkil edilmiş, kabi: ne ve meclis teessüs etmiştir. Efkâr umumiye dinlenilmeğe başlanmış ve her vatandaş için vatan uğrunda ça” Lsmağa fırsat verilmiştir. İşte bu teş- kilât sayesinde imparatorun doğru dan doğruya riyaseti altında eski Japonya yeniden ihya edilmiştir. 1891 senesi teşrinievvelinin on ikinci günü imparator Meiji bir fer manla 1890 senesinden itibaren teşri meclisleri ecacağmı ilân etti, Bu ferman mucibince 1889 senesi şubatı nm birinci gününden itibaren kanunu Esasinin teşkilâtiyle Jnpoya tam bir hükümeti mesruta şeklini aldı. Bu nun üzerine 1890 senesinde ilk defa olarak meclisi mebusan azalarının in- tihabatı yapılmış, ve meclisi ayan & zaları da irade ile teyin edilmiştir. O vakittenberi Japonya pek çok değiş- miştir. Japon Imparatoru Japonya bir meşruti imparator. luktur, İmparator mutlak bir surette hüküm sürer. O mukaddes ve gayi mesul bir şahsiyettir. Bunun için na zırlar imparatora muavenet edip ona| karşı mesuliyeti deruhte etmektedir ler. Kanun isdarı iki meclisin itti fakiyle vuku bulur. Tevzii adalet ise! imparator namına mahkemeler tara-| fından yapılır. İ Tesrii meclisler ayan ve mebusan dan ibarettir. Heyeti ayan azası im- parator hanedanma mensup zatlar, asiller ve irade ile tayin olunmuş 7e- anlaşılmıştır. vattan müteşekkildir. Asiller ayan g” zasını aralarından intihap ederler. İrade ile tayin olunmuş zevat ta iki smıfter Birincisi memlekete hizmet veya ilim ve irfan sahasında büyük maharet göstermiş olanlar, ikincisi ise arazi, ticaret ve sanayi vergilerini çok verenler arasmda seçilmiş olanlar dır. 1929 senesinde meclisi ayan aza- sının adedi 396 idi. Meclisi mebusan kanunu mahsu- suna teyfikan millet tarafından inti- hap edilmiş mebuslardan müteşek- kildir. Bugün mer'i olan umumi in tihap sistemine göre yirmi beş yaşını ikmal edip filen bir mahalde bir sene» den fazla oturan her erkek mebus intibahma istirak etmek hakkmı ha» izdir. Fakat bazı istisnalar bu haktan mahrumdur. Elyevm Japonyadaki müntehiple- rin adedi takriben on iki milyona baliğdir. Otuz yaşmı ikmal eden her erkek de mebus intihap edilmek sa- lâhiyetini haizdir. Şimdi meclisi meb” usan azası 466 dır. Nazırlar Başvekilin riyaseti altında nazm- lar kabineyi teşkil ederler. Başvekil siyaseti umumiye hakkmda imparas tora malümat verip iradesine tevfi, kan rüfekası bulunan diğer meclisi vükelâ azasiyle birlikte icrayı bükü- met eder. Nazırların her biri birer dairenin reisi olduğu cihetle kendisi" ne mahsus icraat ve munmelâtta mes suliyeti deruhte eder, ve bir nazır o larak imparatora hizmet ve sadakat borcudur. Dilenellerle mücadele ve parasızlık Budapeşte belediyesi dilenciliğe nihayet vermek için dilencileri şehir den dışarıya sürmek mücadelesinden vazgeçmeğe mecbur olmuştur. Bu mücadele de şehirde dilenci kalmıya- cağı ve halktan toplanacak ianelerin gerçekten muhtaç olanlara dağıtıla Budapeşte şehrine, o hakikaten muhtaç ve hüç bir geçim vasıtası ol- mıyanları beslemek için bizim para» mızla senede aşağı yukarı 625.000 lira lâzrmdı. Halbuki yapılan müra” canilerde halkım vermeği vaadettiği meblâğlar ancak 200.000 liralık bir yekünu — doldurabilmiştir. Bundan başka yapılan yardım vaatlerinin bir çoğunun da tahsil edilemiyeceği Londrada beğenilen Japon aktris Japonyanm saray ressamlarmidan bi. İ rinin kızi olan Matmazel Miçiko “Tan- kana bu hafta o Londrada West Endin en lüks kabaresinde danslara başlamış. tr. Londrallar bu kızı çök beğenmek- tedirler,