19 Mart 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

19 Mart 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

ali Me Pariste hâdiselerin e arkası kesildi Son karışıklıkların Borsamızda da tesirleri görüldü Pariste dün sabah başlayan ümümi grev saat İl de bitmiştir. Grev esnasın da mühim hiçbir hidise olmamıştır. Yalnız bir gün evvelki hâdiseler esna- sında sergideki İtalyan opaviyonuda işçiler tarafından işgal (o cdildiği için Paristeki İtalyan büyük elçisi Fransa hükümeti nezdinde protestoda bulun. muştur. Fazla ehemmiyetli olmıyan hâdiseler Paris, 18 (A.A.) — Parisin muhtelif noktalarında bu sabah fazla ehemmiye- ti olmayan mütcaddit hâdiseler vuku bulmuştur. Şimal garbınde, tezahüratçılar baz: arabaları ve taksileri durdurmuşlar ve bazı lokantalara malzeme verilmesine mani olmuşlardır. Şeint Denis kapısile Saint Martin kapısında dağıtılan tezahüratçı grup- Jarı 15 metre ilerde tekrar teşekkül e. diyorlardı. Bazı tezahüratçılar tevkif edilmiştir. Birliklerin feshi isteniyor Paris 18 (A.A.) — Muhtelif siyasi gruplar arasında cereyan eden müted- dit ve uzun görüşmelerden O sonra Clichy'de Halkççılar toplantısı, 3000 kişinin iştirakile bir miting akdetmiştir. Hatipler, birliklerin feshedilmesini istemişlerdir. Thorez'le Marceva-Pivert, bilkassa zabıtanın tasfiyesini istilzam eden Halkçılar cephesi - programınm harfiyyen tatbik edilmesini talep etmiş le: Miting.hâdise çıkmaksızın dağılmış. tır. Paris karışıklıkları ve Borsamız | Paristeki karışıklıklardan İstanbul bor! sası da müteessir olmuştur. Dün Borsaya gelen telgraflar, bil. | hassa Üni.Türk üzerinde düşük kıy- metliydi. Bunun için dahili (o şeraitin normâl olmasına rağmen Türk borcu tahvilleri fiyatları dün sabah düşmüş- tür. Evvelki gün Türk borcu birinci tah- villeri 19,55 lirada idi. Dün sabah Pa. risten telgraf gelmemiş olmasına rağ- men 19,25 lirada açılmış ve (akşam üzeri 19,5 e kadar düşmüştür. Paristen gelen Türk borcu fiyatları evvelki gün 257 frank, dün ise 251 İranktı. Musolininin beyanatı (Baş tarafı 1 incide)| Trablus müsKimanlarına hitaben bir leleri ve bilhassa Kenya ve Sudana müteallik mesail hakkında İngiltere ile dostça anlaşmağa amade bulunduğunu ilâve etmiştir. İspanyadan bahseden Musolini, şöy- Je demiştir; “e Sizi temin ederim ki, biz Ge. neral Franködan, ne Baleares adala- rında deniz üssü, ne de İspanyol Fa- smda bir şey istedik. İspanyada bulu- nan ve miktarlârrijam olunan İtalyan gönüllüleri,” “İşlerine geldiği zaman memleketlerine döneceklerdir. Meğer ki, miktarları daha çok olan diğer gö. nüllülerin de İspanyadan çekilmeleri hakkında umumi bir itilâf vücuda ge tisilsin. . İtalya, İspanyanın mülki tamamiye- tini hatta dolayısile tahdid edecek hiç bir şey yapmamıştır ve yapmıyacaktır, İspanyadaki dahili harp bittiği za. man İtalya, artık İspanyol işlerile meşgul olmamak tasavvurundağdır.,, İngiliz - İtalyan ticaret meselelerine rücu eden Musolini İtalyanm İngilte- re ve Fransaya karşı hiçbir zaman has- mane hisler beslememiş olduğu ve ha. Jen de beslememekte bulunduğunu be- yan etmiştir. Başka bir suale cevap veren Muso- Tini, öyle demiştir; “Ben, İtalyay: korkunç mubhatarala- ra maruz birakmak suretile bir Avru. pa harbine atılarak İtalyaya herhangi bir menfaat temin edebileceğime kani değilim. Musoliai, Habeşistanda yapılacak iş- Terin çok zamana ve enerjiye müte. vakkıf olduğunu kabul etmiş ve bina. gnaleyh İtalyanın Afrikada müstemle- keleri bulunan - Avrupalr milletlerle Mesai birliğinde bulunmasınm tabii "olduğunu söylemiştir. “Lokarmo ve garp misakına gelince, Kalya, bu hususta elinden geleni Şap- Muya amadedir. Berlin - Roma mihve. 'rinin ihdası, bu itilâfr teshil edecektir, Bu mihver, Avrupada kargaşalıklar ihdası için değil, sulh ve nizamı tesis etmek meksadile vücuda getirilmiş. tir.,, Kadı'nın nutku Trehluzgarpta bulunan İtalyan Baş- vekili Musolini dün Trablus kadısını Kabul etmiş ve müslümanlara hitaben bir nutuk söylemiştir. Kadı “Beynelmilel siyasette Muso- Jininin birçok ahvalde 400 milyon müslüman ârasında geniş bir tasvib bulduğunu ve büyük bir muhabbet topladığını., söylemiştir. Müslümanlara söylenen nutuk Trablus müslümanları İtalyan Baş- kıkç hediye etmişlerdir. hediyeyi kabul ederek nutuk irad etmiş ve ezcümle demiştir id: “ Bu kılıcı Romaya götürerek, en büyüle bir hatıra olarak saklıyacağım. Bu hediyeyi kabul ederek, Libya tari- hinde şu dakikadan itibaren yeni devir başladığını anlatmak istiyorum. Uzak yerlerde bir muharebede çar. pıştığı zaman İtalyaya karşı büyük bir sadakat gösterdiniz. İtalyaya bin- lerce gönüllü vermek suretile muzaf- feriyetin temininde , kıymetli bir. pay aldınız. Habeşistanda harbeden kahra. manlarınız yaz mevsiminden evvci ara- niza döneceklerdir. Bu kahramanları lâyık oldukları hürmetle karşılamalısı- niz. İtalya, Libyanın müslüman ahalisi- ne peygâmberlerinin kanunlarının ser. bestçe tatbikmı ve onlara karşı son de- rece riayeti temin ediyor. Bundan baş- ka bütün dünya müslümanlarına mu- habbet ve teveccühünü de göstermek istiyor. Roma, pek yakında çıkaracağı ka. nunlarla sizin mukâdderatınızla ne de- rece alâkadar olduğunu gösterecektir. Trablus müslümanları! Bu sözleri“ mi bütün evlere yayınız. Müslümanlar! Bu sözlerim en uzak köylere, hatta çöllerin en uzak çadır. Jarma kadar varmalıdır. Bilirsiniz ki ben çok vaadetmem, fakat bir defa öz verdikten sonra onu mutlaka tutarım.,, Öküzün tecavüzü Diğer taraftan verilen bir habere gö- re “dün Cyrene kurbunda köylülerin öküz arabalariyle bir geçit resmini seyreden Musoliniye bir öküz tarafın- dan bir hücum vaki olmuştur. Muso- Tini ile birlikte bulunan hava Mareşa. I: Balbo ve diğerleri tarafından öküz yakalanmıştır.,, Madam Simpson (Baştarafı 1 incide) Londranın bütün noktalarma: kamyonlarla taşman bu hususi nüs- halar birkaç dakika içinde kapışıl. mıştır. Sokaklarda birçok gruplar teşek- kül ederek meselenin bis ve siyasi cepheleri hararetle münakaşa edil. Umumiyetle zannedildiğine gö- re, sabık kral bu yeni davaya müsa- öde etmekle evlenmek istediği ka- dınla aralarındaki romanın sona er- diğini anlatmak istemektedir, Aristokrat mahfilleri müddeitumu minin bu hareketini tasvip etmekte ve ortada ciddi bir sebep olmasaydı onun bu davaya kalkışmayacağını ileri sürmektedirler. Şark iryollarını protesto Türk memurların senelerce verdikle. ri emeği ve bütün hakları çiğnemek is- tiyen Şark demiryolları şirketine eski memuru çok yerinde bir mukabelede bulunmuşlardır. Şirketin Türk memur ları bir taraftan haklarının o alınmam için adliyeye müracaat ederken diğer taraftan Şirkete noter vasrtasile bir pro testo çekmişlerdir. Bu protstenun müd deti zarfında şirket Türk memurlarının ikramiyesini vermezse hükümetin ilk taksit olarak şirkete vereceği 240.000 liraya ihtiyati haciz koymak için lâzim gelen muameleye tevessül etmişlerdir. Bu vaziyette şirket ilk taksiti mahke- me kararı sonuna kadar alamiyacaktır. Esasen şirkete senelerce emek vermiş olan Türk memur ve müstahdeminin de şirketten nizami haklarına dayana. rak talep ettikleri (oOparanın miktarı 250.000 liraya yakım bulunmaktadır ki bunu da ilk taksit karşılayabilecektir, Bugünkü içtima Şark demiryolları şirketi fevkalâde heyeti umumiyesi bugün saat 11,30 da Sirkeci istasyon binasmda toplanmış. tır. Bu toplantıda şirketin hükümete satıldığı hakkındaki meclisi idare rapo- ru okunmuş, ve şirketin tasfiyesine karar verilmiştir, Toplantı esnasında şirket memurla, rından teşekkül eden grupu temsil eden Muradın vekili avukat Ali Şevket ta- rafmdan ikramiye meselesi için şirke- te bir haftalık bir anlaşma müddeti ve. rildiği ve bu müddetin — inikizasından sonra kanuni yollara tevessül edilece- ği noterlik vasıtasile bildirilmiştir. Şirektin bu protestodan sonra Türk memurların haklarını tanıyacağı umu- Tuyor, Teşkilâtı Esa- siye Kanunu müzakereleri Madde 2 — Türkiye Cümhuriyeti, millileytçi halkçı, devletçi Tâik ve inkı - lâpçidır. Resmi dili türkçedir. Makarrı Ankara şehridir, Başkan takriri reye arzediyorum. Kabul edenler... Etmiyenler. Nazar: dikate alınmamıştır. Maddeyi encümenin teklifi veçhile reye arzediyorum. Kabul edenler., Et- miyenler.. Kabul edilmiştir. Madde 2 — Teşkilâttesasiye Kanu- nunun 44 üncü e aşağıda yazılı şekilde değiştiril; Başvekil, ri canibinden ve Meclis âzası meyanmdan tayin olunur. Sair Vekiller Başvekil tarafından Mec- lis Âzası arasından intihap olunarak he yeti umumiyesi Reisicümhurun tasdi - kile Meclise arzolunur. Meclis müçtemi değilse arz keyfi - yeti Meclisin içtimanma talik olunur. Hükümet hattı hareket ve siyasi nok» tai nazarını azami bir (o hafta zarfında Meclise bildirir ve itimat talep eder, Siyasi müsteşarları Başvekil, Meclisi Azası arasından seçer ve Cümhurreisi tarafmdan memuriyetleri tasdik olunur. BAŞKAN — Madde hakkında mü - talea var mı? Maddeyi reye arzediyorum. Kabul duyuranlar... Etmiyenler-. Kabul edil- miştir. Madde 3 — Teşkilâtıesasiye Kanu » nunun 47 nci dizel aşağıda yazılı şe- kilde deği Vekillerin ve pe müsteşarların vazife ve mes'uliyetleri mahsus kanun- Ja tayin olunur. BAŞKAN — Madde hakkında mü * talea var mı? Maideyi reye © arzediyorum. Kabul buyuranlar... etmiyenler... Kabul edil - miştir» T.E.E.M.M. KENAN ORER (Manisa) — Bundan sonra gelen mad- de siyasi müsteşarlar tabirini kaldırmak suretile eski maddenin aynen kalmasını teklif ediyoruz. BAŞKAN — Yani dördüncü mad - deyi tadil etmiyorsunuz. KENAN ORER (Manisa) — Tadil etmiyoruz. BAŞKAN — Encümen dördüncü madde olarak teklif ettiği metnin tay - yını teklif ediyor. O halde o madde yok- tur, Şimdi beşinci madde olarak sayılan) Madrit 19 (A.A.) — Hükümet | kuvvetleri, dün saat 19 da Brihue- gayı istirdat etmişlerdir. Hükümet kuvetlerinin umumi karargöhi asi” lerin Guadalajara mıntakasındaki son taarruzundan evvel Brihuegayı yerleşmiş bulunuyordu. Pek mühim bir sevkülceyş nokta” sı olan Cifuenles kasabası hükümet kuvvetlerinin elindedir. Bir kaç kasaba daha alındı Madrrit 19 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinin bildirildiğine gö- re bükümet kuvvetleri dün Güada- lapara cephesindeki taarruzlarına devam etmişlerdir. Üç milis kolu” nun Yaptığı bir çevirme hareketi ne* ticesinde Brihucga mevkii istirdat Hindistanda bir Ingiliz zabitinin Yerlilere göre 60 liralık iki genç K ve bir fil dişinden ibaret ! Londradan yazılıyor: İ Hindistanda, şimali Veziristanda, misli görülmemiş derecede garip ve garip olduğu kadar da feci bir hâdi se cereyan etmiştir. Geçen ayın ortalarına doğru İngi. Üz ordusu subaylarından Beatty “Veziri,, kabilesine mensüp “yerliler tarafından tuzağa düşürülerek öldü. rülmüştür. Bunun üzerine katilleri | tevkif etmek üzere bir. tabur asker | sevkedilmiş ve biraz sonra kabilenin | muharipleri ihata edilmiştir. İşte o zaman gülünç bir sahne ol- muştur. Kabilenin reisi, tabura ku- manda eden zabiti ziyaret etmiş ve kendisine, tayyare ve mitralyoz kul. Jarmanır, hiçbir fayda veremiyeceği. hi, vakıâ İngiliz zabitini öldürdükle. rini, fakat bu ölümü kabilesinin an- anesi veçhile tatmin etmeye hazır ol- duğunu bildirmiştir. İşte, asıl garip olan şey de bu an. anevi tazminattı, Kabilenin âdetlerine göre, her dö. külen kanm ödenmesi lâzımdır. Bu ödeme tarifesi asirlarca evvel yapıl. mış ve o zamanlardanberi değişme- miştir. Madde 4 — Teşkilâtesasiye Kanu- nunun 49 uncu maddesi aşağıda yazılı şekilde değiştirilmiştir £ Mezun ve herhangibir sebeple ma - zur olan bir Vekile İcra Vekilleri heye- ti âzasından bir diğeri veya Siyasi müs- teşarlarldan biri muvakkaten niyabet e- der. Ancak bir vekil (o veya bir siyasi müsteşar bir vekâletten "fazlasına niya- bet edemez, i, Siyasi müşteşarm vekile niyabeti ha- linde karanamesi Meclise arzolunur- BAŞKAN — Mütalea var mı? Maddeyi reyi âlinize arzediyorum. Kabul buyuranlar... Etmiyenler.. Kabul edilmiştir. Madde 5 — Teşkilâkesasiye Kanu- nunun 50 nci madesi aşağıda yazılı şe- kilde değiştirilmiştir: İcra Vekillerinden veya siyasi müs- teşarlardan birinin Divanı: âliye sevkine dair Türkiye Büyük Miliet Meclisince! verilen karar vekâlet ve müsteşarlıktan sukutu dahi mütazammındır. TEŞKİLÂTIESASİYE E. REİSİ ŞEMSETTİN GÜNALTAY (Sivas) — Orada bir Kelime hatası vardır. Sondan ikinci satırda “vekâlet ve müsteşarlık - tan sukutu” (vekâlet veya . müsteşar »| Uktan sukutu) olacaktır. Yani “ve”, “veya” olcaktır. BAŞKAN — “veya” ilâvesini teklif! ediyorlar. Bişka mütalca var mı? madde, dördüncü madde olacaktır. İ TMadrit muhasarasl kaldırılıyor Asiler taarruzlarını ie etmeğ karar verdiler — Maddeyi kabul edenler... Etmiyen » ii ve civarda birkaç kasaba daha edilmiştir. Asilerin muv aftakayetsizlki” Londra 19 — Madri ven haberlere göre Madrit ön ları tap rin bugüne kadar yapt e kal lar tam bir akamete maruZ Fena havaların da rel 0999" me akamet neticesinde asileri Gunde danı general Franko G cephesindeki taarruzların! t9 rar vermiştir. yi Madrit kuvvetleri tarafınd pılan son taarruzlar neticesi Tl ei İer büyük zayiata LA efandl suretle Madritin asiler if. muhasarası mümkün © değeri: Büyük şahsiyetler İSİN za 50 rupi (hint parasi) beher dedeğeri nde il genç kız we giliz zabitine bu teklifi göyle demiğlir: “.- Madem ki büyük Dİ ; Yet göstererek zabitinizin takdir ediyor ve onun karımı 8 sek bir tarife ile öğüyors” meğe, bizi öldürmeğe lğzUM Bittabi İngiliz zabiti bU mz nazarı itibara slmamiğ V€ lik bir mühlet emer? Fakat kabile reisi > kesmemiş ve zabite şü w ee “Kabile meclisinin emri zabiti bu kadar büyük Dİ” tuzağa düşürmeşe muvafsf 2 alan üç kahramanı ru mudur7,, Fakat “kahraman, J8” isine katillerin teslimi içim 2 dermiştir: bu iş için otuz beşer iralık ve İn; mahkemesine ler... Madde erer edilmişti” Madde 6 — Teşkilât nun 6l inci maddesi ma kilde değiştirilmiştir? Vazifelerinden > yasi A rücsası ve âzaşının VE, müddelumumisini a dili sere bir Divanı âli en BAŞKAN — MM talea var mı? Maddeyi kabul gey ler... Madde kabul €8 p* Madde 7 — Teyliğa nunun 74 üncü made lerin tediyesi çi da tayin olunur. kanuni a Fevkalâde halerö? mi mil olunacak parâ zu dair mükellefiyetler ©“ zere hiçbir kimse higbif mağa zorlanamaz” BAŞKAN — Madi talea var mi? Maddeyi reyinize Se bul edenler... Etmiye” dilmiştir. bul edilmiştir. e, e