17 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

17 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

xs la A Belgrat ziyareti (Baş tarafı 1 #ncide) Belgrad 17 (Hususi) — Sâray - bosna halkının * coşkun O tezahüra- öyle karşılanan başvekilmiz İsmet İnönü belediye reisinin hoş geldi- aiz diyen ve bu ziyaretten şehrin duy duyu sevince tercüman olan sözleri- ne cevap vererek Yugoslavyadaki hüsnükabulden duyduğu memnuni- yeti bildirmiş ve Türk — Yugoslav dostluğunun kuvvetini bir kere da- ha isaret etmiştir. Saraybosnanın misafirleri saat 10,30 da Askeri mektebi ve müzeyi gezmişler, saat 13 te de vali tara- fından bir ziyafet verilmiştir . Diğer taraftan, Belgradda bu- lunan Bayan İnönü ve refakatindeki Bayanlar, kendilerine tahsis edilen yatla Dubrovnik'e gitmişler ve koy- da bir gezinti yaptıktan sonra turizm pavyonunda sergiyi gezmişlerdir. İsmet İnönü Bokakotovska N marlını da ziyaret edecektir. Tür kiye Başvekili Bokakotovska ve Dubrovnik'teki askeri müessesele - ri, tersaneleri, deniz tayyare saha- larmı ziyaret edeceklerdir. İsmet İnönü ve beraberindeki zevat aym 2İ inde Belgraddan İs- tanbula hareket edecektir.# Türk gazetecilerinin ziyaretleri Belgradda bulunan Türk gaze- cileri dün Bedeni Terbiye Nazırımı, Belgrad Belediye reisini, “Avala,, 'Ajansınm merkezini ve “Pravda,, gazetesinin idarehanesini ziyarte et mişlerdir. Gazeteciler şerefine dün akşam Belgradda bir konser veril - miştir. Belgradm maruf tatlıcısı Malih pöhlivan. Tör gazetecileri; gerefine yarın Oplenatz'da mükellef bir ziya» fet verecektir.: Istanbul ba (Baştarafı 1 incide” iyor ve icradaki parayı kut. sk için de hiç bir esasa ist M, meliği halde vekili bulunduhar- Sadiktan 15 bin liralık ergiderek rer bir sened alıyor, iga uğraşı. yatırdığı parayı kop yor. aamlarma em- Avukatların Kmaları memnu sharrer et baroya aksedin- o ndansi toplanıyor ve mu* ce inzibat.ârarı veriyor. vakkat 'Şekip ne diyor ? AMendisiyle görüşen bir mu- nize avukat Adud Şekip şun- köylemiştir: “— Barodan ihraç edildigime iair henüz hiç bir tebliğ almış deği- lim. Böyle bir şey yoktur. Mesele, benim muarızlarımın hiçbir esasa is- tinad etmiyen tahriklerinden çıkmış. tır. Esasen şikâyet ettiği söylenilen M. Sadik da gazetelere gönderilmek üzere bana bono vermediğini ifade eden imzalı kâğıtlar göndermiştir. (Halbuki şikâyet diğer ortaklar ta- | 7ğfindan dan yapılmıştır. ) eld rc tasyonunda belediye * Mevzubahis maden sermayesiz- lik yüzünden işletilemiyordu. Eski: den ortak olan Nurullah isminde 2a- ta, madeni o bir ecnebi şirkete devir edeceğimizi söylediğimiz zaman ka- bul etmemiş ve ortaklıktan ayrılmış” tr. Sonradan para (O kâzandığımızı ünce ortaklık payı istedi. Tabii- dir ki vermedik, Bunun üzerine mahkemeye baş vurdu ve davayı kaybedince işi bu safhaya döktü. Ben 1813 de İstanbul Hukukun- dah mezunum, otuz beş senedenberi bu meslekte namusumla çalışıyo” TuM.,, Baro reisinin sözleri İstanbul barosu reisi bu me- sele hakkında şunları söylemiştir: “— Baro ve inzibat meclisi böy» le bir karar vermiştir. Fakat bu ka” rarlar ağır ceza mahkemesince tas- dik edilmeden kesbi katiyet etmiş sayılamazlar. Ayni avukat ahakkında, evvelce “avukatları tasfiye komisyonu, n ca meslekten tasfiyesine karar varil miş, fakat bu karar tasdik edilmemiş. ti. Kendisinin başka bir ceza aldığr. nı bilmiyorum... “ Montrö konferansı Montrö konferansında reis seçilen Mısır başvekili Nahas paşa nutkunu okurken Möntrö, 17 (A.A.) — Muhtelit mah kemelerle Mısır mahkemelerinin salâ hiyetlerini ayırmağa memut olan Poli tisin riyasetindeki tali hukuk bir itilâf zemini bulmüştür, komitesi Eu mahkemeler arasında müssvat prensipini temin eden bir metin hazır. Jahmaştır. BE salı günü konferansın umumi encümenine tevdi edilecektir. niz Kragoyevaç istasyonur -“osundan | sinin nut Can yerli gönçler arasında çıkarken olIkinci Madrit Bilbao açlıkla da zaptedilemiyor! Franko sabık kralı da kandırarak para almış Madrit 17 (A,A.) — Aragon csphesin- de hükümet kuvvetleri Visieda ve LL don kasabalarile Gordo tepesini etmişlerdir. Bu tepe, sevkulceyş noktasından bü- yük bir ehemmiyeti haizdir. Bir asi tay- yaresi düşürülmüştür. Asi topçu kuvvetleri kezini bombardıman etmeğe devam et- mektedirler, Birkaç kişi ölmüş Mukabele Cebelüttarık, 17 (A.A.) — Hükümet tayyareleri Algesirası bombardıman et- mişlerdir. Hasarat mühimdir. Bilbaoda kıtlık tehlikesi Londra, 17 (A.A.) — Şimdi Londra, da bulunan Bask hükümetinin . deniz ticareti ve endüstri nazırı Aznar, dün akşam matbuat mümessşillerini kabul €- işgal derek Bilbao limanının tamamile best olduğunu söylemi Nazır, Bri. nekburn ismindeki İngiliz (o vapurunun geçende ham demir yüklü olduğu Niş Bilbaodan hareket edip hiçbir tehli maruz kalmadan denize açıldığını ilâve eylemiştir. Bununla beraber, (o Aznar, Bilbaodaki dok amelesinin gıdasızlıktan muztarip olduğunu ve bu yüzden g€n Tere eşya yüklenmediğini o kaydeder şunları söylemiştir: “Bu vaziyet uzadığı ve Bilbao iaşe e- dilmediği takdirde Bask hükümeti ka, & buriyetinde kalacaktır, Franko Çünkü şehrin teslimi mevzuubahs değildir,, Vataniler (Baş tarafı 1 incide) halli h mda ona herhangi bir teklif yapmadığı hakkında teminat vermiştir. İrak hükümetinin kont'de © Martelin Bağdattaki ikâmetinden bilistifsde ken. disine sadece İskenderim ihtilâlının sür” atle ve muslihane bir şekilde halli için İrakın tavassutunu teklif ettiği ilâveten bildiriliyor. İrak hüküümeti bu suretle vaktile Ankarada yaptığı bir teklifi tek- rar etmiş bulunmaktadır. Hava gergin Suriyede hava — Hatsydan başlaya- rak — fevkalâde gergindir. Bu gergin. lik bilhassa Cebelidüruzda son haddini bulmuştur, Lâzkiyede bir komplo hikâyesi uy- durularak hiçbir mahkeme kararı olma- dan birçok Türkler tevkif edilmiştir. Bizzat Vataniler (o arasında Hataylı Türkler ve Alevilere yapılan konunsuz müamele üzerinde ihtilâf çıkmıştır. Bir gok müfrit nasyonalistler seçimin yeni, lenmesi ve muhalefet partilerinin dağı- tılmaşını, intihabın kısmi olmasını, me- murlar arasında kat'i bir tasfiye yapıl. masını Arap mekteplerinden gayrisinin kapatılmasını, Suriye dahilinde yalnız arapça konuşulmasının mecburt kılın. masın: istemektedirler. Diğer taraftan makul ve dürüst düşü. ner bir kisrm Araplar, genç Suriyenin | ancak komşularile iyi münasebetler ida, İ me ederek istiklâlini devam ettireceğini ve bu arada bilhassa büyük ve kudretli komşuları Türkiye cumh Taşma bir yaşama şartı olduğ! dik ve kabul etmektedirler, Bu şık iddiasın: hâdiselerle isbat ettiği için hergün yeni taraftarlar kazanmakta. dır. Bütün bunlara rağmen Vataniler po. Jitikalarının bugünlerde yeni menfi te- zahürleri beklenebilir. Türkler hierete mecbur edili Vatanlier Türk nüfusunu dağıtmak ve ellerindeki iş imkânların: almak için Yepyeni bir tazyik sistemi bulmuşlardır © Antakyada ve İskenderunda güya ta- Pu müameleleri yoluna korulm'k baha. ,nesile eski kayışlar (o çıkarı öYta ve bunlar tahrif, edilerek Türklerin baba dan evlâda intikal eden ve asırlardanbe- ri kullanageldikleri mallarmı Hatayda oturmaları istenen gayri Türklere âit. miş gibi gösterilmektedir. Mahkemeler, bu muameleler'len mü- tevellit şikâyet ve müracaatleri kabul etmemektedir. Ayrıca buna benzer bir zulüm eseri olarak Sancakta Türklerin elindeki ticaret (o ruhsatiyeler; bin bir vesile bulunarak iptal edilmektedir. Son hafta içinde Türk mektepleri si. kı bir kontrolden geçirilmi; yeni Türk karflerile olan ne kadar kitap var- sa hepsi toplattırılmıştır. e Bilhassa bu son hâdise, Türkler arasında biiyük bir teeesür ve asabiyet uyandırmıştır. ve dınları ve çocuklar: tahliye etmek mec. | Valensiya 17 (A.A.) — Hava neza- reti tebliğ ediyon Lufthansaya mahsus sivil tayyareci. ler tarafından idare edilen 36 tayyare geçende Hanoverden Burgosa hareket | etmiştir. Bu tayyareler, bütün fenerleri- ni söndürüp gece 3-4 mil yüksekliğinde uçarak Fransadan geçmişlerdir. Almanlar Burgos hatı o ise, ticari mahiyette bir servis olmaktan ziyade Al man pilotlarının tecrübe görmeleri için işletilmektedir. Sovyet ve Fransız müdahalesi yok Londra, 17. (A. A.) — Hariciye ne. | zareti siyasi müsteşarı Lord Cranbor- ne, Fransadan ve Sovyetler birliğin. den İspanyaya gönüllü gönderilmekte olduğu hakkındaki şayiaları yalanla - mıştır. Katalonyada kabine ; buhranı bitti Barselon, 17 (A. A.) — Katalo; kabine buhranı neticelenmiş veya bi- ribirlerine rakip Kataolnya sendikala. Tı yeni kabineye iştirake karar ver. miştir. Yeni kabine, buhrandan evvei- ki kabinenin aynidir. r “ Milliyetperverler ! , Kimin emrinde Esli İspanya Krah Alfonsun yet. miş üç yaşındaki halası Daily Express gazetesine şu beyanatta bulunmuştur : - İspanyada ihtilâl başladığı ta- | rihten daha iki sene önce tasarlan- mıştır. Kral Alfons da bu harbin ka. miştir, General Franko, sabık krala; Ma& ridi on beş günde zaptedebileceğini söylemişti. Ve bu, 1934 © senesinin temmuzunda kararlaşmıştı. Hepimiz Frankoya * inanıyorduk. Mücevherlerimizi satacak dereceye kadar ona para verdik. Bugün dahi, Frankonun yabancı kuvvetler yardi. mile kazanacağını sanıyorum. Fakat bizim vaziyetimiz nasıldır? Krallığa karşı halkım aleyhtar fikirleri gözö- nüne alınacak olursa bizim için İs- panyaya dönmek daha uzun seneler a. cı ve tehlikelidir. Sabık Kral Alfons, herkes kadar şaş kınlık içindedir. Harcadığı paraya acı, yor. Yugoslavya Kralı seyahatte Belgrad, 17 (A.A.) — Yugoslavya kralı ikinci Piyer ile prens Aleksandr, dün Belgradı terkederek Yugcslavya- nun Cenup sahilinde kâin Miloşeye or. todoks paskalye tatilini geçirmeğe git- mişlerdir, İstasyonda valide kraliğe Ma ri İle prens Pol tarafndan teşyi edilmiş» İ Jezdir, Ingiltere İagilterenin silâhlanma faaliyeti hümmalı bir ası tertibatı da İngiltere bahriye nezareti tarafmdan ikmal ve ıslah olunmaktadır. mansabını müdafaa etmek üzere yeni tabiye edilen uzan menzilli bir ağır top görülüyor. 7k tayyare hücumü- na karşı “kamufle, eğilmiş olduğu resimde farkedilmektedir, sahillerinin müdafaası kilde Covam ediyor. Bu meyanda İngiltere sahillerinin müdafa- Resimde Taymis nehrinin zanılması için 2,000,000 sterlin ver.