22 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

22 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Başvekil Ankarada | ; i (Baş tarafı 1 incide) hanelerini, yemekhanesini, mutbak- mı gezen İsmet İnönü yemekler - den birer çatal almış ve yatakhane- lerle hastabaneyi de gezdikten son ra müdür odasında bir müddet isti- rahat etmiştir. Başvekil burada Harbiyede geçmiş eski mektep hatı- ralarından bir kaçını anlatmıştır. Başvekilimiz bu arada mektep binasının gayet iyi bir şekilde tami- ri çok iyi bir keşfin yaptırılma- sını Milli Müdafaa vekiline söyle - miş ve bundan sonra mektepten ay- rilmiştir. Başvekilimiz otelde akşama doğ- ra İtalya büyük elçisini kabulle bir müddet görüşmüşlerdir. Haydarpaşada Başvekilimiz gece saat 21,30 da hususi trenle Ankaraya hareket et- miştir. İsmet İnönü Haydarpaşa ga” rmda da askeri merasimle uğur lanmıştır. İsmet İnönü ile beraber Harici- ye Vekili doktor Tevfik Rüştü ile Milli Müdafaa Vekili General Kâ. zım Özalp da dün akşam ayni trenle Ankaraya gitmişlerdir. Yarınki nutkun ehemmiyeti İsmet İnönü yarın Ankarada beynelmilel kömür sergisi açacaktın Başvekilimizin bu münasebetle söy- liyeceği büyük nutkun siyasi ma: hiyette ve son seyahatlerinden mül- hem olacağı anlaşılmaktadır. Londra seyahati İngiliz kralın taç giyme mera- simine hükümetimizi temsilen iş | İ tebşiratmıza derin memnu İ gözlerinizden öperim. AtatürRün telgrafı | Reisicumhur Atatürk tarafından | Başvekil İsmet İnönüne Belgraddan »areketi günü çekilen ve müşarüni. | vhin eline ancak İstanbulda değen elgraf sureti aşağıdadır: i ziz dost ve müttefiki i anm millet ve ordusunun İnti. avy am ve kudreti hakkında vukubulan | imle Leşekklir eder sizin ve Arai rek edecek olan heyetimize dair ka- rarname yüksek tasdike iktiran etmiştir. Heyetimiz Başvekil İsmet İnönünün reisliğnde General Kâzını Urbay, Amiral Şükrü Okan, Başve- kâlet hususi kelem müdürü Vedid ve iki maiyet memurundan mürek- keptir. Ayrıca vaki davet üzerine İstanbul İtfaiye müdürünün de me- rasime iştiraki Heyeti Vekilece ka « bul edilmiştir. Başvekilimizin 6 mayısta kara yoliyle İstanbuldan hareket etmesi i kararlaşmıştır. Diğer bazı memleketler ziyaret edilecek Taç giyme merasimini mütea - kip bazı devlet adamlariyle görüş - mek üzere İsmet İnönünün muhte- lif Avrupa memleketlerine ve ez- cümle Parise gitmesi muhtemeldir. Toledo asilerden kurtulmak üzere (Baş tarafı 1 incide) makla beraber, cumhuriyet kıtaatınn 'Toeldoya üç kilometre mesafede oldu. ğu temin edilmektedir. Bazı noktalar- da, cumhuriyetçi müfrezeler şehir yösünün ilk evletine girmiş bu. uyor. Bu cephede harekât çok ih. atlı've tamamen mahrem bir suret- te idare edilmekte olmakla beraber, tekmil haberlerden çıkarılan netice bu hareketin müsait bir şekilde cereyan indedir. "Topçu ateşi ile r her gün biraz daha terkine mecbur kalmaktadırlar, şiddetli nra, birkaç si. per daha almağa muvaffak olmuşlar. dır. Düşman ümitsiz bir mukavemet» ten sonra çekilmeğe mecbur kalmış. tır. Bir taraftan cumMuriyetçilerin ile. ri hareketi, muntazam bir şekilde de- vam ederken, diğer taraftan düşmanın hareket serbestisini her gün biraz da. ha kaybetti; ibaı hâsıl olmakta. dır. Temin edildiğine göre, düşman birkaç cihetten daha şimdiden çe mek tehlikesine mi bulunmakta - dır. arazi Dün, cumhuriyete kıtaat, bir topçu ateşinden Asilere göre havalar çok fena! anca, 22 (A. A.) — Asilerin tebliği: “Aragon, Madrid ve Avila cephelerinde topçu o muharebeleri ol. muştur. Biskaye cephesinde, havalarm fen gitmesi, her türlü mühim harekâta mâni olmustur. Isyanlar adrid, 22 SA, A.) — Neşredilen iğde hükümet milislerinin mev- ) tahkim evlemiş ve Terue!l mm. dis'in garbinde yeni bir takım mevziler elde etmiş oldukları bildirilmektedir. i*enmda cephesinde franksistlerin van etmiştir. İsyanı ten. İratle takviye kıtaatı sevke- Almanlar da isyana başladı Londra, 21 (Rı yo) — İspanyadan an haberlere güre, General Fran. ko ordularında harbeden n etmişlerdir. İsyan neticesinde n Sebastiyı rüldü”ü ilâ N edilmektedir. Ispnanyadan şehrimize gelirilecek Frankocular Ankara, 21 (A. A.) — İstihbaratı. mıza nazaran hariciye vekâletiyle İs. kumandanın öldü, | | duğur panya hükümeti arasında cereyan e. den müzakerat neticesinde Madridde - ki Türk elçilik binasına sığınmış oaln takriben 700 . 800 kadar genöral Fran ko taraftarı İspanyolun tahliyesi $ killeri takarrür etmiş ve bu mültecik rin hiçbir arızaya uğramadan sahile nakillerine Valansda bulunan İspan. yol cumhuriyeti hükümeti muvafakat eylemiştir. Bu İspanyolları Türkiyeye nakletmek üzere Karadeniz vapuru dün İspanyaya hareket etmiştir. Asilerin korsanlığına meydan verilmiyecek dra, (â. A) —Dün Avam kamarasında Sir Samuel Hoare'a İs- panya sularındaki İngiliz gemilerinin vaziyeti hakkında birçok sualler 80. rulmuştur. Amele fırkasından B, Arthur Hen, dersonun sorduğu bir suale cevap Ve- ren Sir Samuel Hoare, asilerin bir ge. misinin velev İspanyol karasularında dahi olsa bir İngiliz gemisine taarruz etmek ve onu batırmak hakkımı asla kabul edemiyeceğini tasrih etmiştir. Bundan sonra gene amele fırkasm. dan B. Shinwell'e cevap veren Sir Sa- muel Hoare, İngilterenin o General Frankoyz kendi harb gemileri yüzün. den İngiliz ticaret gemilerinin gerek İspanyol karasularında, gerek açık de. nizinde uğrıyacakları zayiat ve hasar. dan mes'ul tutulacağını bildirmiş ol. söylemiştir. Açlık grevi Leh işçileri yer yer greve başladılar Varşova 22 (A. A.) — Radonada çok mühim hâdiseler olmuş, 300 işsiz belediye dairesini işgal eylemiştir, İşsizlerden mürekkep bir takım guruplar, müstahdemin idarehanesi ö - nünde nümayiş yapmışlar, bu bina nın bütün camlarını kırmışlar ve polisi taşa tutmuşlardı Polis, silâh istimaline mecbur ol- ve neticede nümayişçilerden biri üştür. Chorzowda “presindent moscicki,, kömür madenini işgal etmekte olan maden âmelesi, dün sabah açlık gre. vine başlamışlardır. Kadınlar, kuyuların methalinde nü- mayiş yapmışlardır. Grevcilerin methallerde beklemek- te olan adamları, aileler tarafından ge- mu; öln Görin Musoliniyi iknaa çalışacak mış (Baştarafı 1 incide) Entransijan gâzetesinin Londradan aldığı bir bâbere göre, Almanya ile İtalya, hali hazırda İspanyada dövüşen askerlerini geri çekmek zere bul yorlar. Buna başlıca sebep, Alman askeri mütehassıslarının, İspanya hatbınn ka- ti bir netice vermeden daha uzun bir müddet devam edeceği hususunda Hit. leri ilena etmiş olmalarıdı. Londrada dol göre, Göringle, Musolini arasında yuku bula. cak müzakereler esnasında bilhassa İs- panya meselesi mevzuubahs edilecek ve İtalya ile Almanya, Frankoya anlan pa- yı çıkarmak Üzere bir uzlaşma plânı tek W£ edeceklerdir. Şuşnigle mülâkat Venedik 22 (A.A.) — Musolini ile Şuşnig arasındaki mülâkatın, geçen sc. ne bu iki devlet adamı arasında Duçe- nin, “Rocca Delle Caminate,, deki yahsi malikânesinde nümayişsizce vukua gel miş olan telâki hilâfına olarak, bu defa iki memleketin dostluğunu tezahür et, tirecek bir şerlik mahiyetini alacağı söylenmektedir. Bu sene Müsoliniye Çiano, D. Alfieri ve birçok İtalyan ricali refakat edecek- tir. Görüşmeler, bilhassa tezyin edilmiş olan Prefektörlük sarayında yâpılacak- tar, Bu akşam yemekten sonra Musolini ile Şuşnig, sarayın balkonunda bü; kanalda yapılacak olan deniz şe ni seyredeceklerdir. Cuma günü, Saint . Marc meydanına büyük bir nümayiş yapılâcaktır. Bura- da Musolininin birnutuk Söyliyeceği zannolunmaktadır. Mazmafih, siyaseten heyecin uyan. dıracak neticelere intizar edilmemekte. dir, İtalyanların Avusturyanm Çekoslo- vakya hakkındaki tasavvurlarına dair irahat elde etmeğe çalışacakları ve Şüşnigi Avusturyanın menfaatının Al- manya ve İtalya ile olan dostluğa sadık kalmakta bulunduğuna iknan gayret edecekleri zannolunmaktadır Hareket noktası olarak geçenlerde Belgradda akdedilmiş olan itilâf ele alın mak üzere Roma protokolları esasları. nın tevsi edilmesinin derpiş edileceği de tahmin edilmektedir. eri- Viyana 22 (A.A.) — Şuşniz, Vene. dik'e hareketinden evvel Correspondan- &e Politigve gazetesi vasıtasile beyanat- ta bulunmuştur. Avusturya Başvekili, Musolininin A. vusturyaya birçok defalar yardım etmiş olduğunu hatırlatmıştır. Şuşnig, sözüne devamla demiştir ki? “— Avusturyanın istiklâli, bütün Av rupanın menfaati namına beyneli siyasi bir akide olmuştur.,, Şuşnig, herkesin İştirak edebileceği Roma protokollarının esas itibarile sulh cuyane olan ruhuna işaret etmiş ve de- miştir '— Bu protokollar, Avusturya aley- hine herhangi bir rekabet celbetmeksi- zin ona emniyeli dostluklar kazandır. muşta. Şu halde Venedik'te yeni yeni siyasi gayeler çizmek ve yeni yollar araştır. mak için hiçbir sebep yoktur... Avusturya Başvekili, İtalya ile Yu- goslavya miş olan itilâf dolayısile memnuniyetini « etmiş ve şöyle demiştir: — Benim Duçe ile yapacağım mü. ç senedenberi Roma, Viyana ve Budapeşte tarafından takip edilmekte clan ve her türlü ibhamdan ari bulunan İ tamamile vazih siyasi hattı hareketi İ yide medar olacaktır. © Dicle ve Fırat suları yükseliyor Tahrin 22 (A. A.) — Dile ve Fırat nehirleri sularınm yükselmesi, vahim feyezanlara ve mühim surette hasara uğramasına sebebiyet vermiştir. Dicle üzerin- de 300 metrelik bir bend çökmüşse de hemen tamir edilmiştir. Tİ çevirmişlerdir. Zabıta, tahrikatçılardan birçoğunu tevkif etmiştir. Avusturya başvekilinin beyanatı rasında geçenlerde akdedil- | mezruatın “22 NİSAN — 1937 Tevkifhane firarileri” nin izleri gece sabaha karşı İstanbu hanesinden bir mahikfm ve bir mev- kul kaçmıştır, Mahküm, Galata postahanı darı Hüseyin Hüsnüyü Ayasağa çiftliği civarına götürüp arkadaşı Ürgüplü Yu. ssla beraber öldüren Ürgüplü Abdul- lahtır. Hatırlarda olduğu vechile Abdul- lah ağır ceza mahkemesince yirmi dört sene hapse mahküm edilm Mevkuf olan diğer firarinin ismi Tev. fiktir, Tevfi altı ay evvel Antakyada Saffeti p Adanaya geçmiş ve oradan İs. tanbula gelerek Balata bir evde yaka" lanmıştır. İhbar Üzerine Tevfik Balatta yaka- lanmış, tevkifhaneye naklolunmuştur. Tevlik yirmi yaşındadır. Kuleli lise. sinden ihraç olunmuştur. Tevkifhane, ince kendisi gibi Kuleliden matrut olan Abdullah ile karşılaşmış, eskiden ıkları için sıkı fıkı konuşmaya, beraber yiyip içmeye başlamışlardır. iras meselesinden amcası Evvelki gece hapishaneler umum mü. dür vekili Mutahhar tevkifhaneyi gez- miş. Bütün mevkufları gözden geçir miştir. İki arkadaş da gece dokur bu. çuğa kadar oturduktan sonra xovuşla- sında uykuya dalmışlardır Dün sabah sekize doğru mevkufların yoklaması yapılırken Abdullah ile Tev- fiğin meydanlarda olmadıkları hayretle görülmüş, keyfiyetten tevkifhane mü. dürü haberdar edilerek her tarafta sıkı araştırma yapılmasına başlanmıştır Tevkifhanenin her tarafı iyice gözden geçirilmiş, iki arkadaşın izine tesadüf | edilemeyince kaçtıkları anlaşılmış, key. Hikmet Onat'a bildirilmiş, #üddelemumi mua. vinlerinden Sabri tahkikata memur edil miştir, fiyet İstanbul müddelumum! Sabri, İstanbul Jandarma kumandanı, emniyet ikinci şube müdürü Necati tev. kifhaneye giderek bunların nereden ka. gabileceklerini tesbite başlamışlardır. Bü arada gece devriye doluşanlafla jandarmalar ve kapı bekçileri sorguya | iş hepsi Tevfik ile Abdullahım | arma dair malâmatlı olmadığını ile Abdullahın taat larından kalkıp dışarıya çıktıklarını, bir daha geri dönmedik söylemişler- dir. Bundan da firar hadisesinin beş sıralarında olduğu anlaş! Araştırma neticesinde tevkifhanede yeni inşa edilen ve henüz teslim olun- mayan ameliyathane binasmın adliye yangın yerine bakan pencerelerdeki de. r parmaklıklardan birinin kesildiği görülmüştür. Tevfik ile Abdullah tedarik ettikle. ti bir eğe ile veya çelik destere ile bu pencere demi kestikleri, sonra yangın yerine atlayıp kaçtıkları anla- şılmıştır. Türk kuşu için Otuz tayyare alınıyor / Inönünde muazzam bir kamp yapılacak Türk kuş wiçin bu hafta içinde Al- mianyadan on tayyyarelik bir filo gele- cektir. ayrıca Almanyaya yirmi tayyare daha ısmarlanını Temmuz ayı içinde Ankara civarında Mi uçuş kampı açılacaktır. İn. bu sene yüz binlerce liralık mu. £ yaptırılmaktadır. Bur. bir eşi daha bulunmayan hava kampı kurulacaktır. İn, ne bu sene üç yüz talebe girecektir. | Harbiye mektebinde plânörcülüğe çâ- lışan gençlerin sayısı üç misline çıkarı. Balkanlar mod: Çocuk sayfasında Hediye közananiae. bulundu O saatte ortalık henüz karanlık oldu ğundan tevkifhanenin arka tarafında bekliyen jandarmanın bunları mesi ihtimal dahilindedir. Bununla raber jandarmanın patırtı We gürültü işitmemesi de garip telâkki edilmekte- dir Iki arkaadşım ameliyathaneye saba! karşı nasıl girdikleri henüz tahkik edil dir. Bu işte dahtilden bazı kimse. lerin ihmali ve olduğu kuvvetle mühte- mel İmektedir. Büraya girdikten sonra boş elan athane binasında Tevfik ile Ab- Gullahın on beş dak'kadi parmaklığı öğeleyip kaçabilmöleri hiç de ihtimal haricinde görülmemekte Abdullah ile Tevfiğin etraflarına mat telkin edip tevkifhanede meydan. cılık vazifesi gördükleri, hatta dış kapı. ya kadar çöp taşıdıkları da söylenmek- tedir. Firaz hadisesi üzerine zabıta memur. lar: Tevfik ile Abdullahm gidebilecekle. ri yerleri araştırmaya başlamışlardır. Bu arada Tevfiğin annesi ve kardeşi de sorguya çekilmiştir. Firatilerin bu sabah izleri bulun. rmuştu. Kısa bir zamanda öle geçecek lerine muhakkak nazariyle bakilmak. tadır. Firarilerin kaçmalarına imkân vermemek için her tarafa telgraflar çekilmişti Müddeiumumt muavini Sabri tahki- katla meşgul olmaktadır. Müddelu - mumi Hikmet Onat da bu sabah tev. kifhaneye gitmiş, mahallinde tetkikat yapmıştır, Tevkifhanede büz kimse » lerin ifadeleri almmıştır. : Müddeiumuminin beyanatı Milddeiumumi Hikmet Onat öğle ü- | zeri bir muhasririmise şu. beyanasta bulunmuştur: “. Memurlarm firar hâdisesi ile suclu olup olmadıkları ehemmiyetle tahkik ediliyor. Kaçanlar şiddetle a. Tanıyor. Zabıta izleri üzerindeğinmiieie ları saklıyanlar hakkında da çak sid. detli takibat yapacağız. Firariler ar» ka taraftaki parmaklığı keserek kaç. mışlardır., Gszenlerde evlenen Hollamla veliahtı Prenses Jülima o Londraya gitmiştir. Resimde onu bir İngiliz muhibbesile birlikte görüyorsunuz. Önde görülen bu kadın, arkadaki prensestir İma istanbulun'en çok satılan hakiki akşam gazetesidir a İY A ÜRETİR Bol Yum 683 yil » yunların len İzmi ruk müc tahmiri boks niz dan tazi Ancak, olduğu | vardır. yalnız, risinden vücudur mesinde farkına « Bu kanlı bir yıl sonr İlmpiya mış ola lanılıyc elinde, sı öldü. Ol etmesi sonra letizmi boks sr sermel