25 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

z RE Dış Politika Metaksas-Inönü Dost ve müttefik Yunanistanda ve bu Yunanistanın bilhassa Atinasında Türke ve Kemalist Türkiyeye karşı gıllışışsız, saf ve çok kalpten bir dost. | luk beslendiği, bir his ve düşünce be- raberliği duyulduğu öyle bir hakikat- | tir ki, ispat eğilmek külfetinden müs. | tağnidir. Bugün Türk - Yunan dostluğunun yalnız devlet adamları arasında bir si. yasa, yalnız bazı münevverler arasın. da bir ideal ve iki milletin en köklü smıfları arasmda karşılıklı bir hasret olduğu devirlerden çok uzaklardayız. Devlet adamı siyasaşında muvaf- fak olmuş, münevver idealine giden yolu açmış ve iki millet bir asırlık bir komşuluktan, beş satlık bir berabör- Jikten sonra gelen bir buçuk asırlık bir düşmanlık devresinin kendilerine çektirdiği azabı unutmuş bulunuyor. Azab! ! 'Türk ve Yunan milletlerini, karşı karşıya bulundukları günlerde saran azab, rengi, çeşnisi, cinsi ve bütün hat. Jariyle o kadar “tek azap, tir ki bu Jânetli acıdan kurtulmak için her iki milletin ayni anda seferber olup ayni anda biribirlerine el uzatmış olmala. rı dahi bunun böyle VE ai kolay. Tıkla izah eder, Türk ve Yunan miletleri karşı kar. şıya kenk ve bıçaklı olduk'arı günler. de dahi ayni tarihin ve ayni teliin garhları içinde dönüp dolaşmışlardır. Türk ne zaman gülmüşse, ne zaman mağrur olmuşsa Elen de o gün mut. laka gülmüş, mutlaka kazanmış ve mutlaka bir gururun adamı olmuştür. Elen'in kötü şartlara düştüğü devir. lerde Türk ve Türkün kötü şartlara düştüğü devirlerde ise Elen'in bütün vaitlere, enirikalara ve öidinmelere rağmen en ufak bir istifadesi olama. mıştır, Gerek Egede, gerek Balkan. arda ancak milşterek bir refah, müş. terek bir inkişaf, bir sulh, ye müşte. rek bir eğemenlik peşinde koşulabil- diğin: ve bunun dışmda çabalamak is. tiyen çocuklarını ne Ege'nin ne de Bılkanlarm © esla affetmediklerini, hâdiselerin buna asla İmkân verme. diklerini tarih bir sentez olarak orta. yâ Köğrmüş bulunuyor. Bu hakikatin Türkiyedeki mübes. şirlerinin liderlerinden olan İnönü “Balkanlılık” mezhebini, “Ege evlâdı olmak şuur” nu, engin sulh taraftar- Tığmı ve mllcahidliğini şahsında bir- leştirmiş bulunmaktadır. Buna iyi in. Sanlık, komşularının yaşama, dirilme Yo inkişaf haklarma saygı ve samimi Konuşmak gibi yüksek meziyetleri de Kattığımız takdirde Başvekil General Metaksas'ın gözleri önünde İsmet İnö. nününi nasil bir hava ve nasıl bir hi. viyet tebarliz ettirdiğini izah etmiş 0. laruz, General Metaksas'a gelince, bu bü- yük devlet adamının şahsmda biz| parti kavgalarından kurtulmuş, milli birliğe ulaşmış bir Yunanistanın ta- Mini görmekteyiz. Türkiye Yunanista. nm ve Türk milleti Yunan milletinin dostudur. Ne Türkiye vatandaşı sıfa. tiyle, ne de Türk olmak haysiyeti ile bizim Yunan iç politikasma karşı en ufak bir iddiamız ve sözümüz yoktur, Yalnız İçten ve dıştan kuvvetli, fer hangi bir inhllâl ve iftiraktan, dahili bir müsademeden uzak, hedefleri ma. Tüm, yürüyüşü sarih bir Yunanistanı elbetta her sokağı büsmda bir başka hükümet kurulmuş bir Yunanistana tercih ederiz. Metaksas, İçi sağlam bir Yunanis. tan kurabilmiş midir? Buna evet de- memek için görünürde hiçbir sebeb yoktur. “Fakat “General Metaksa sm böyle bir Yunanistan kurmak için sar- fettiği enerji ve gösterdiği İdare ka. biliyeti üzerinde daha sarih bir kana. at ortaya atmak mümkündür. Denile. bilir ki Metaksas son yirmi beş yıl | içinde Yunanistan iktidar mevkiine yükselmiş olan devlet adamlarının hepsinden ziyade Yunanistanın aradı. ği ve Yunanistanın istediği adamdır. Zira Metaksas, manasız hayallerin, hulyaların peşinde koşmıyan, tehlike- li adımlardan çekinen, disiplinsizlik. ten hazetmiyen, eski iç politikacılar gibi başıbozukluğu, ferdi hırsları kul. Janmıya ve onlara dayanarak sempati toplamıya tenezzül etmiyen ilk Yunan başvekilidir. Bu itibarla diyebiliriz ki, Atinada bugün İnönü, yüksek şerefli hüviyetine uygun bir muhatabla ko. nuşmaktadır. Bu konuşmakta bir müzakere, bir pazarlık manası yoktur. Türkiye Baş. vekili seyahate çıkmış bulunmasından istifade ederek, dost Yunanistanı ida. re eden devlet adamını görmek ve o- nunla şahsen tanışmak istemiştir. Netekim bu arzuyu daha önce Metak- sas izhar etmiş bulunuyordu ve hazl, ranm sonlarma doğru Ankarayı ziya. ret edeceğini söylemişti. Her iki devlet adammın bu temas. tan istifade ederek cihan hâdiseleri üzernide fikir teatisinde bulunmaları da tabiidir. Bu konuşmalar esmasmda Ege, şarki Akdeniz ve Adriyatik me, seleleri de gözden geçirilebilir. Yalrız şunu unulmamalıdırrki Balkan dev. letlerinin Jiderleri : arasındaki bütün temasların tek hedefi vardır: Sulh, Nizamettin NAZİF Avrupa tren Bugün de Geç kaldı Feyezan devam ediyor Dün sabah şehrimize gelmesi lâ. zımgölen Avrupa ekspresi Yüğoslav. ya ve Bulgaristandaki feyezanlar yü- zünden ancak dün gece saat 22,30 da şehrimize gelebilmiştir. Bu sabahki ekspres de gelmemiştir. Ekspres bu saahki tahminlere göre an cak akşam 17 de geleilecektir. Lehistanda feyezan Varşova, 24 (A. A.) — Resmen bil. dirildiğine göre, Killce vilâyetindeki feyezanlarda 31 kişi ölmüş; ve mühim miktarda davar boğulmuştur. 120 ev yıkılmış ve 500 evde mühim hasara uğramıştır. Feyozandan kurtulahilen ekinler de doludan harab olmuştur. Yugoslayyada |” Belgrad, 25 (A. A) — Geçen gece Belgrad ve civarmda yağan dolu, pek büyük tahribat yapmıştır. Yalnız Bel. grad şehrindeki hasar miktarı birkaç milyon dinara baliğ olmaktadır. © Kücük âşıkların izleri bulundu Geçen hafta Mehmed isimli on ye» dl yaşmda bir gençle birlikte kaçan Nihal isimli 14 yaşmdaki kız Tarsus, ta sevgilisiyle yakalanmıştır. Dün Tarsus zabıtası iki çocuğu bul. duğunu, fakat adliye ortada bir suç bulunmadığı için kendilerini serbest bıraktığımı bildirmiştir. İ lete karşılık olarak gösterildi: HABER — — Akşam postast Deniz Silâhlanması Hayata dair Ingiliz donanmasının yarınki dehhaş manzarası... Ingilterenin yeni yaptırdığı gemiler başlı başına bütün Fransız : Kiye ikead'de Kral Altinc; Jorj'u taşıyax Viktorva and Albert Elişabet zırhleyının önünden geçerken İngiltere devletinin istediği donan 1 ma neydi? Bunu Habeş harbine kadar İngilte. rede kimsenin eyice kestiremediği mu- hakkaktır, Fakat Habeş harbi başlar . ken, bilhassa Laval'in Fransada Baş . vekil olduğu günlerde cereyan alem ei. yasi hâdiseler ve yapılan :askeri:tah - minler İngiltere deniz lordluğuna İn - giltere devletinin nasıl bir donanmaya muhtaç olduğunu pekâlâ anlatabildi. İngiltereye, her şekil ve ihtimalde imparatorluğun dağılıp yayıldığı bü - tün denizlerde dajıma hâkim bulunmak, dalma hâkim ve kolay dövüşmek im :İ kânlarını temin edebilecek bir donan. ma lâzımdı. Lâvalin Romada yaptığı anlaşma, İn- gilterenin, günün birinde, Akdenizde bir İtalyan — Fransız bahri anlaşmasile karşılaşabileceğini göstermişti. Binaenaleyh, İngilterenin Akdenizde icabında İtalya ile ve icabında bir Fransız — İtalyan öittilakı öle ra- hatça boğuşabilecek ve böyle bir bo - ğuşmadan galip çıktığı takdirde dahi deniz hâkimiyetini muhafaza edebil - mesine imkân verecek bir donanmaya sahip bulunması lâzımgeliyordu. Bun. dan başka Uzak Şark. Hind, Cenubi Afrika, Kızıldeniz ve Anavatan suların. da da herhangi bir sürprize mâni ol » ve tehditler hesaba ka. ler, tehlikeler tılarak hazırlandı ve milli müdafaa is - tikrazının yapılmasını beklemeden, dü. şünülen bütün tedbirlerin tatbikine başlandı ve 3 Mart 1936 da çıkarılan Beyaz Kitapta ne yapılacağı, İngilte -| renin bu tedbirlere baş vüturken ken - dini niçin bakir addettiği izak edildi. 28 Nisan 1936 da deniz bütçesine konan ilk fevkalâde tahsisat şu #ipariş-! Bir uçak ; gemisi, İki hattı harp gemisi, Beş 'kruvazör. İnşaatın o deniz lordluğu tarafından tahmin edilen dereceden daha vür'atle ilerlediği görülünce yedi Temmuzda bütçeye ikinci bir fevkalâde tahsisat kondu. Bununla da şu geriler . sipariş! edildi : Bir uçak gemisi, İki kruvazör, 8 muhrip, 4 denizaltı gemisi, Nisan ayında sipariş edilen iki hattı harp gemisi (King George V ve Prin. ce of Wales) Gamellaird ve Wikers, Armstrong müesseselerine verilmişti. donanmasına muadili yatı Kili Her iki gemi için 1937 kânunusanisi » nin birinci günü yani bahri muahede. lerin müddetleri bittikten bir gün son. ra tezgâhlar çalışmağa başladılar. Amirallık yeni hattı harp gemilerin- de 35,6 santimlik toplar kullanmıya ka. —— mpraniapin Vaşlağton” anlaşmasını yapan bütün devletler büyük harp gemilerindeki toplar için azami çap olarak 35,6 san. tmetreyi kabul etmişlerdi. Fakat bu! karar anlaşmayı: imza ©den devletler tarafından müştereken tatbik edilme - 25 MAYIS — 1937 “İki türlü i; iş AZI muharrirler vardır, ikide bis çalışmanın zevkinden, işsiz kalmca insanın ne kadar sıkılacağın- dan bahsederler. Hatta bir.kısmı da yardır, insanım dünyaya çalışmak için geldiğini söylerler, Dinler bu adamlâr. dan daha insaflıdır; çünkü onlar çu. ışma zaruretinin o Allah'ın bir Jâneti olduğunu ve insanların, ekmeklerini İ alınteri İle kazanmakla cedlerinin te- | cek bir şey değildi: diği takdirde 1 Nisan 937 de her dev - let istediği gibi hareket etmek hakkı . nt muhafaza ediyordu. Buna rağmen İngiliz amirallığı ye- cessüs günahını ödediklerini söylerler. Çalışmak mecburiyeti hıç de sevile. fakat işsiz kala- cak insanın bunalacağını söyliyen muharrirler — bilerek veya farkına varmadan — iki şeyi, iki cins çalış. mağı biribirine karıştırıyor ve birinin verdiği zevkin ötekinde de bulunduğu- nu saniyorlar. Oturup beyaz kâğıt üzerine kara satırlar çizmek, şiir söy. lemek, roman şahısları yaratmak ger. çekten zevkli bir geydir; çünkü bun- lar aslında “lüzumsuz” dur, “hasbi” dir, ayni.insan bunları oynamak, eğ. İenmek; zekâsmın imkânları tahak- kuk ettirmek için yapar. Sanat gibi İlim de böyledir. İnsan bu işlerde bir Âlet değildir; serbesttir, vücude getir. diği şey kendi eseridir. Fikrin hasbi Salışması ile elin, ayağın zareri çalış- masını bir tutmak doğru olamaz. Öteki çalışma, yani kendi intihab etmediğimiz bir yolda bir âlet, bir makine olarak çalışmak hiç bir vakit Zevkli bir şey değildir. Ondan kurtu. lan adam da bunalıp patlamaz, kendi. Nİ eğlendirecek bir meşgale bulur. Belki de sanat, ilim gibi hasbi, yara- ter işlere girişir; vücude getireceği eserler güzel olmıyabilir ama kötü ol. ması lâzımgeldiğini de iddia edems- Viz. Hem iyi de olsa, kötü de olsa orun kendi eseridir, onu zekâsının, şahsi kabiliyetinin bütün imkânlarını ta. hakkuk ettirmek için * vücuda getir- miştir. O eseri, ne kadar gülünce cir. kin olursa olsun, makine . adam'ın, âlet - adam'ın, insan. -adem'ın mahsu- Vüdür. en GİS Gi şa sanat, flim gibi münevver zümreye mahsus olanın) adamları, ikinciye gec. mek istemezler; halbuki ikincinin adamları, birinciye geçmek ister, ona geçmiş olanlara hürmet eder, yahut onlara kızar, onları kıskanır, Müsavat hulyası (gerçekten bir hul- ya ise!) ikinci cins işin adamlarını da birinci cins işe gecirmek arzusudur. Nil ATAC ni gemilerin 35,6 santimetrelik toplar. Sirlar. Ja silâhlandırmıştır. Fakat bu, gemiler de bir çok yenilikler yapıldığı ve bu yeniliklerin gizli tutulduğu söylenmek. tedir. | Bu iki gemi 35 şer bin tonluktur ve 30ar mil sür'âtinde olacakları söylemi. yor - 1936 programında yedi kruvazör yardı. Bunlardan ikisi Southampton ti. pindedirler. Yani 9,000 ton hacminde olacaklar ve beherine 152 milimetre - lik top konacaktır. Geriye kalan beş kruvazör ise 5,000 tonluk olacaklar . dır. Bu gemiler şu adları taşıyacaklar- dır: Dido, Euryalus, Nalad, Phoebe, Karışik bir aile : A e kardeştirler. Alinin karımı ile Süheylânın kocası ale raba değildirler. Fakat, Alinin (yengesinin Kaylavaldesi Niyazi İsminde birisile evlidir. Oğlu'Selma le evilair, Selmanın kürdeşi nin ve yengenin kocasının büyük babası bay Yoktadır. Yektanın darnadındi ipi Saffettir Yukariki Izahata göre Sühayfünm kocüat | nm isile, Alinin karısının isimlerini — bala bilir misiniz?! i Bu mesele mükkfatlıdır. Doğru balleder- lerden 4 kişiye Töuhtelii Hediyeler verilecek tir. Ha) varakalarmın 31 mayıs Lasihine ka dar (Arsp saçı) iyaretile gönderilmiş olması Jâzımdır. Hal şeklini de gene o günkü nüsha Tavşanlar Tayvganların umümi alın fiyatı 35X112383 Kuruş olacağını göre, adamın elinde kalan : >” 9000 tonluk iki kruvazörün adları da şunlardır: Belfast, Edimburgh.. Bunların . siparişi verilirken 1933 programt mucibince (tezgâha konmuş olan Southampton ve Newcastle kruva. zörlerinin 1936 da bitmiş olması lâzım geliyordu. 1934 proğramı mucibince tezgâha konulan Şefild, Bermingam ve Glaskov da yine 1936 senesinde ardâr. da 20 Hariran, 20 Temmuz, ve 1 Ey- İülde denize indirildi. Bunlardan boş ke- lan tezgâhlara 1935 proğramı mucibince sipariş edilen üç kruvazör çatıldı. 1933 de spariş edilmiş olan küçük kruvazör« lerden biri de 1936 da amirallığa teâ » lim edildi , (Devamı var) tavanları satarak aldığı para Bun Ayni olacağı tabiidir. Bu vaziyet kargında ide kalmiş lar adedinin de 385 rakamı Me tam (kabil) takalın olması icap eder. Bu yapmea balarağımız hartei kısmet yi kayıp olan tavşanlar kaç tane is o kadar kere 5 hüvenine müsavi olacaktır. Demak ki 383 1 taksim ettiğiniz adet elde kalan tavşanların miktarını göstermektedir. Garip bir zarp 41X2—82. ve M2 32X21—872 ve 33X12—276 312X221—iö0962 ve o 217X122—25086 Bu müsadakamızı doğru halledenlerden sağıda isimleri yazılı dört kişi kâzandıklari zeuhtelif hediyeleri rgabaamıza gelip alabir