2 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

2 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Almanya i Almanların Doyçland kruvazörüne | Ispanyol | tayyarelerinin hücumu ile başlıyan ve Almerianın Alman gemileri tarafından bombardımaniyle inkişaf €- den hâdise son yirmi dört saat içinde yeni bir vaziyet arzetmemiştir. Hâdisenin Avrupa merkezlerindeki tesirleri şimdi daha iyi anlaşılmakta. dır, İtalya, Alman hareketine tasvipkâr ' davranmakta, İngiltere bu hali tehiğeli görmekte, Moskova hâdiseyi heyecanla karşılamakta, Fransa ise işin sükünet bulmasından memnun görünmektedir. Italvan Başvekili Romaya döndü Londra, | (Hususi) Gazeteler İtalyan Başvekili Mussolininin tatilini rak bugün Romaya dön . bıra Zünü yazmaktadır'ar Italya, gemileri tolayor Londra, 1 (Hususi) — 14 İtalyan harp gemisi manevralar yapmak Üze - re Napolide toplanmıştır. Italya entrika çevirmiyecekmiş Roma, 2 (A.A.) — Salâhiyettar mah- feller, İt nın beynelmil vaziyeti vahimi ek veya gerginliğin iza - esine mâni olacak her türlü hareket ten içtinap edeceğini bidirmektedirler, Bu mahfeller, İspanyol hükümet tay yarelerinin İtalyan harp gemilerini bom bardrıman (etmeleri dolayısiyle İtalya- | nm mukabelebilmisil tedbirleri alacağı | bakkındaki şayiaları tekzip etmektedir. ler. i “Fransa Berlin ve Romaya nasihat vermemiş Paris, 2 (A.A.) — Salâhiyettar mahfeller, İbiza ve Almeria hâdiseleri j i? bükümet merkezleri a vukubulan diplomatik muha » vezeler esnasında İngiltere ve Fransa hükümetlerinin Berlin, Roma veya Valencia nezdinde teşebbüste bulunduk la kındaki haberleri tekzip etmek. | Gemiyi-italyanlar batırmış Valensiya, 2 (A.A.) — Ciudada Bar- elona vapurunu batıran denizaltı ge - misinin İtalyan olduğu beyan edilmek. tedir. Köprüyü berhava etmek iseyen Italyan Petpignan (Fransada) 2 (A.A )— er ; ü altında elinde cehen » nem makinesi bulunan bir İtalyan tev - kif olunmuştur . Paris, 2 — İngiltere ile Fransa, bah. i kontrole İtalya ile Almanyayı tekrâr k ettirmek için İspanya sahile - k üne memur ecnebi filola- rının emniyetini temin edecek tedbirleri bulunuyorlar, Londra ile Almanyaya istediği tı vermek fikrine iştirak ediyor. Jar. Fransa İngiltere tarafmdan Alman yayı tatmin için hazırlanmış olan proje. yi kabule mütemayildir. Projenin esaslı hatları şunlardır: 1 — Kontrole iştirak eden ecnebi fi - Jolar arasında tesanü' idinin ka- bulü. 2 — Kontrole memur ecnebi harp gemilerine icabında İspanyol limarla . rna girmek hakkının tanmması, 3.— Dört büyük devletin İspanya sularında kendi bayraklarına hürmet ettirmek hususundaki tecrübe ve karar larının İki muhasım tarafa tebliği, Fakat bu şayialara rağmen Alman. yanın Garbi Akdenizde kuvvetli bir donanma tahşidi fikrine saplanıp kal » dığı anlaşılmaktadır. Iki Alman zırhlısı üaha Kiel, 1 (A.A.) — İspanyol sularında bulunan Alman deniz kuvvetlerinin tak viyesi için alınnan tedbirler cümlesin - den olarak bir Alman kruvazöürü bu sabah İspanyaya hareket etmiştir. Almanya, İspanyol sularmdaki Al, man gemilerini takviye etmek “zere Leipzig zırhlısını da İspanyaya gön. dermiştir , . Daha da gönderecekler Berlin & (Hususi) — Almanyadan yakında daha bazı harp gemilerinin İs panyaya hareket edeceği öğrenilmiştir. Tngilizlerin protestosu Londra, 1 (A.A.) — Valenciadaki İngiliz maslahatgüzarı 26 Mayısta Pal- almağa haz: İ protesto etmek için talimat almıştır. ma de Majorgue açıklarında Harây muhribinin yanına bomba (atılmasını Iki ölü daha Cebelüttarık, 1 (A.A) — Detseh » land mürettebatı yaralılarından ikisi | daha hastanede ölmüğtür. Bu suretle ö. lülerin sayısı 26 ya çıkmıştır - Çok gaddarane Valancia, 1 (A.A.) — Röyter Ajansı bildiriyor: Nasyonelistlerin Malagayı zaptından sonra Almeriaya iltica etmiş olan halka yardım için giden heyeti idare eden Sir Georgesin bugün Alme riadan buraya gelmiştir. Beyanatın ki: ee an bombardımanı Al - manların kullandıkları obüslerin mahi, yeti itibariyle çok gaddarane olmuştur. Almanlar, yere temas edet etmez inli . lik eden ve takriben 100 metre kutrun daki bir sahada bulunan bütün diri mahılkatı öldüren veya yaralayacak tarz | da misketler saçan bü kalibreden ©- büsler kullanmışlardır. Almeriaan ay rıldığım zaman bütün hastaneler yaralı ile dolu idim : Harp vaziyeti Salamanka 1 (A.A) — Umumi ka- rargâhın saat 22 deki vaziyet hakkında- i tebiiğidir! le bezir Hükümetçilerir bu cephede ilerleğikleri hakkımdaki haber- İer asılsızdır. Çünkü bu cephede hiçbir ebe olmamıştır. Mal yedi Düşman, şiddetli bir sis- ten istifade ederek Sampsdr0 mevaileti- ne karşı Ümitsiz bir taarruza girişmiş, fakat şiddetle defedilmiştir. Taarrua | iştirak eden beş tabur 150 ölü bırakmış- tir, Guadalajarada dün cereyan eden mu- “karebelerden sonra düşman 300 den faz la ölü bırakmıştır. Mayorkada sivil halk üzerine yapılan 5 devam ie ve, mukabelesini bulacaktır. Bir Çekoslo- vak tarafından idare edilen bir tayyare bu adaya düşürülmüştür. Barselonda ölenler Barselon | (A.A-) — Barselor rad- yoşu, şehrin son bombardımanında ölenlerin 79 ve yaralanların 144 olduğu nu bildirmiştir. Hangi gemilerdi Alemria 1 (A-A-) — Şehrin bombar- dımanına iştirak eden Alman harp gemi leri şunlardır; Admiral Şer kruvazörile Leoprat, Luchs€ : şim ve Panoara torpido ve muhripieridir. Tngilizlerde tedbir alıyor Londra 1 (AA) — Hood zırhlis bügün Çehelüttarıka © gitmek üzere Spithead'dan hareket etmiştir, Salâhi- yettar mahafilde beyan olunduğuna gö” re deniz geçit TESTİNE İştirak etmiş 0- lan O Hoodun (o Cebeülttarıka bu gidişi son hâdiselerle katiyyen alâka: ğildir. dar 'deği hrimizde ibi İspanyada cereyan eden son hâdiseler neticesinde tayyare bombardımanından ölen Doyçland zırhlısı mürettebatının Tütemini tetmek üzere şehrimizdeki Al man müesseseleri dün yarım bayrak çek mişlerdir. N Berlin vaziyeti vahim bulmıyor Berlin 1 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor? General von Blombergin yarın Re- maya hareket etmesi Berlinin vaziyeti nazik addetmediğine bir delil teşkil et- mektedir. Bununla beraber Almanya ile İtalyanın tekrar serbest kalmalarından istifade ederek Fraskoya açıkça yardım edip etmiyetekleri sorulmaktadır. Yar: resmi mahliller, Almanya tara” fından ittihaz edilen tarzı hareketin #€- bebi, kontrolü temin eden gemilerin em piyetine karşı yeniden vuku bulacak tax arruzlara mani olmak için Londra ko- mitesinden İâzımgelen teminatı almak ! olduğunu iddia etmektedirler. iğ Bu mabtiller, bütün dünyayı istilâ e den heyecanın İspanyol meselesinin bir an evvel halline yardım edeceğini ümit | etmektedirler. Bütün dünyaya nota Valansiya 1 (A.A) — Hükümet İs- | panyol milletine ve Bütün dünya millet- | | lerine Alman nazizminin İspanyaya kar- #t yaptığı cinayeti bildirmek için, bir nota neşretmiştir. Notağa, Alman ve İtalyan bükümet- lerinin İspanyol milletine karşı bir si- va hakiki düşmanlık hareketleri yaptık- ları bildirilerek deniliyor ki: “Evvelce gizli ve bugün açık surette a —— Oner Maçlar yapılacak Ankaragücu yerine Doğanspor geliyor Bu hafta milli küme maçlarından yapılması mukarrer olan Ankaragü. cü - Fener ye Galatasaray maçları, Fenerbahçenin senei devriyesi müna. sebetile Rapid ile yapacağı maçlar do. layısile tehir edilmişti. Fakat sonra- dan milli küme maçlarının tehiri doğ. Tu olmayacağı nazarı dikkate alınarak fikstürde bir değiştirme yapılmış ve böylece tehirin önü alınmışıtr. Bu de. gişikliğe nazaran bu hafta Ankaragü- eli yerine, İzmirin Doğansporu şehri. | mize gelecek, cumartesi günü Güneşle ve pazar günü de Galatasaray ile Tak, sim stadında karşılaşacaktır. Bu hafta yapılması lâzım gelen An- | karagücü maçı da gelecek hafta yapı. lacak ve cumartesi Fener, pazar günü de Galâtasaray misafir takımla karşı. lacaktır, Esasen bu tehiri yapmağa da lüzum yoktu. Zira Fenerbahçenin Ankaragü. cü ile maçı cumartesi günüdür. Senel devriyesi ile 6 mayıs pazar gününe te sndüf eder, Bu da gösterir ki Apkaragücü Fe. ner maçının yapılmasma hiçbir mah- zur yoktur. Yoksa her bahane ile maç. lar tehir edilirse zaten sıcaklara tesa, düf eden son müsabakalar Avrupada profesyonel takımların bile futbol mev simini kapadıkları bir zamanda bizim amatör ve çoğu talebe olan gençleri- miz için biraz ağır olacaktır. Spor kurumu- nun yerinde bir kararı Yeni tamim edilen #por kurumu talimatnamesinde bir maddeye na. zaran klüpler muhtelif kümelere muhtelif takımlarla iştirak edebile- ceklerdir. Bu maddeye dayanarak, milli kümeye dahil bulunan dört İstanbul klübü de ayrı birer takım ile İstan. bulda sekizler turnuvası hamile çarpi şan birinci kümenin milli küme ha* ricinde kalan diğer klüpleriyle tekrar müsabakalara başlıyacaklardır. Türk spor kurumunu yerinde o lan bu kararı bizi çok sevindirdi. Dört klübün milli kümeye ayrılma- sı üzerine şehrimizde yapılan diğer sekiz klüp turnuvasına karşı gösteri- len alâka azalmış ve bu yüzden müs sabakaların ehemmiyetini kaybetmiş olân bu turnuva tekrar eski mevkii” ni alacaktır. Çoban Mehmet Amerikalı profesyonelle karşılaşamaz Bazı gazeteler milli takım güreş» çiletimizden ağır siklet Mehmet Ço- ban ile bir müdettir şehrimizde bu- luhan Amerikalı profesyonel güreş- çinin müsabaka yapacağını yazıyor- larsa da beynelmilel güreş nizam- nameleti, bir amatörün bir pröfes- yonel ile karşılaşmasını kabul et- mediğinden; bu maçm yapılması im kân dahilinde görülmemektedir. An. * cak beynelmilel güreş federasyonu maçın yapılmasına müsaade ederse karşılaşma olabilir, biz böyle bir mü. | Mâ için vesile aramakta ısrarla devam © Ispanya sularına kuvvetler gönderiyor ! yapılan bu hareketler Almerianın bom- bardımanile azami haddini bulmuştur. Müteakiben nota, kontrol o kaideleri mutibince bu köntrelü yapan gemilerin milli suların dışında kalmaları icap €t- mekte olduğunu hatırlatarak şü suretle devam ediyor £ “Bundan başka, Almin © gemilerinin Balear adalarında yapacak bir vazifeleri de yoktu. Bununla beraber £ Doyçlard ztthlısi İbiza limanında demirlemiş ve bir çok v lerle de tesbit edilebilece- ği gibi, diğer Alman gemiletile birlikte asi kuvvetleri himaye ederek . adalara ve hükümet gemilerine taarruz eden asi gemilere radyo ile ve işaretle malümat vermekte idi.,, Notada Alman, amiralinin askeri kumandanına verdiği notaya isti- nat edilerek “tayyarelerimiz ,kendileri- ne Doyçland tarafından yapılan haksız taarruza karşı setlece müdataada bulun: | muşlardır.., denilmektedir. Alman hükümeti, topraklarımızı isti- İspanyol diyor, Medeni dünya, böyle bir tecavüz iddet hareketine müsaade etmemeli memleketler, dünyanın içtinap istiyen bütün milletler, İspanya millet ve hükümetile birlikte protestoda bulunmalıdır. Eden ne diyor ? Tondra 1 (hususi) — Hariciye nazırı Eden Ayam kamarasının bugünkü celse sinde ispanya hüdiseleri hakkında be- yanatta bulunarak demiştir ki: ai “ «- Alman ve İtalyan harp gemileri İspanyadaki köntrel işine iştirak etmek tedirler, Bununla beraber bu iki devlete ait ticaret gemileri eskisi gibi kantrola tabi tutulacaklardır. İngiliz hükümeti vaziyetin vahim bir şekil almasına ma- ni olmağa çalışmaktadır. Bu maksatla son hâdiseler hakkında alâkadar devlet: İerin noktai nazarı sorulmuştur. İngiliz hükümeti Döyç'and'srhlrsile Almeria- nın bombardımanın: şayant teessüf ad- | detmektedir, 26 mayısta İ İngilterenin | Hardy zrıhlısı da bu nevi bir hâdise ge- | çirmiş, fakat mesele diplomatik kanal” larla halledilmişti.,. Hitlerin emri Berlin 1 (A.A.) — Hitler, Doyçlanda yapılan tecavür neticesinde ölenlerin cenâzelerinin devlet hesabına Almanya ya getirilmelerini ve Alman toprakların da defnedilmelerini emretmiştir. Anarşistler yeni hükümete müzaheret ediyorlar Valencia 2 (A.A.) — Milli iş konfe- derasyonundan anarşist bir heyet Baş | vekil Negrine, konfederasyunun hükü. mete tamamile müzaberet edeceğini bildirmiştir. z Milli iş konfeğerasyonu azalarından bazılarının Largo Caballero kabinesi. ne mensup oldukları, fakat hiçbirinin Negrin kabinesine iştirak etmek iste meğiği hatırlardadır. Harp haberleri: Madrit önünde asiler tekrar taarruza geçtiler Madrit 2 (A.A.) — Lagranjayı mu. hasara etmekte olan asi kıtaları tak. viye eğilerek, siddetli bir taarruza geç mişler ve hükümet küvvetlerini mevzi- lerini değiştirmeğe ve geçende işgal tmiş oldukları sırtları terketmeğe | mecbur etmişlerdir. saade almanın ve böyle bir müsaba- ka yapılmasının lüzumsuz ve yersiz olduğu kanaatindeyiz. Buz sporu şampiyonları için Garip bir teklif Zürim, | (A.A.) — Önümüz” deki günler zarfında toplanacak ©- lan Bub spor kongresi Çekoslovak- yanın acaip bir (teklifini müzakere edecektir. Çekoslovakya buz sporu fede- rasyonu, bir sporcunun beş sene | veya uzun müddet şampiyonluk | ünvanını muhafaza edenin amatör sporunun lehinde bir hareket olma- dığımı ileri sürerek üç defa şampiyon luk kazanmış olan buz sporcusunun dünya veya Avrupa şampiyonasma sokulmamasnı istemektedir. Göneral M bulunarak ta mafbuata * met kuvvetler Zartesi ginü Lagranja #srayının ze- min katını isgal ve salı pünü tahliye etmiş oldukları sırtları terkelmeğe Hüküm:t kuvvetleri Balsain çam | ormanında ilerlemeğe devam etmekte. dirler, Asllrin üniversite mahallesine yap- tıkları bir taarruz, terdedilmiştir. Amerikada vaziyete ehemmi- yetle tetkik ediliyor Hydepark, Nevyork 2 (A.A) — Reisicumhur Ruzvelt, dün akşam Va, gingtona hareket etmiştir. Zannedildiğine göre, Ruzvelt, Hari- ciye Nezareti memurlarile Avrupanın vaziyeti hakkında görüşecektir, i Güç olacakmış, fakat anlaşacaklarmış Paris 2 (A.A.) — Siyasi mahafiller, Doyçland ve Almeria hadiseleri dola, yısile beynelmilel vaz dün ak- şam büyük bir salâh hasıl ettiğini be, yan etmektedirler, i, Bu mahafiiler yeni ihti'âtlar çıkaca. ğini zannetmemekte ve Fransa ve İn. giltere hükümetlerinin Almanya ile dan ileri sürülen teminat biran evvel halletmek İs, kaydetmektedirler, Bununla beraber bazı teknik güçlükler dolayıslle bu mesalenin derhal halle- dilemiyeceği anlaşılmaktadır. akika emniyet muntakalarının tesisi, bu mıntakalara tecavüz edilmi. yeceği hakkında aleni ve resmi temi. nat verilmesins bağlıdır, Kontrolü temin eden filolar arasin da tesanild tenini meselesi de henliz halledilmemiştir. Ingiliz gazeteleri neler yazıyor ? Londra 2 (A.A.) — Bu sabah mat, buat, Avrupanm gözlerini Londraya çevirerek Avrupa buhranmın gevşe, mesini beklediğini kaydederek: daha inane bir lisan kulanmaktadır . Gazeteler, İbiza hadisesinin teker- rür etmemesi için İtalya ile Almanya İ tarafından yapılan talepleri haklı gör. mekte müttefiktirler Times diyor ki: “İspanyol limanlarında emniyet mın takalarında emniyet tesisi, mükemmel ve herkesi memnun edecek bir dir. Ademi müdahale komitesi, bu baf- ta bu İşle meşgul olacağı için Alman. larla İtalyanların kontrol se ndeki vazifelerine yakmda avdet edecekleri ümit eğilebilir.,, Daily Telgraph, göyle diyor! “Eğer müşterek teminat verilirse tecavüz vukuunda müştereken hareke, te geçmek mümkün olur. Ne olursa olsun bu mesele ile Londra komitesi- nin meşgul olması lâzımdır... Morning Post, Valencia hükümeti, nin istenilen teminatı vereceğini, çün. kü “müstakil olarak iş görecek olan İtalyan ve Alman harp gemileri tara- fından yapılacak kontrolün bu gemile. rin beynelmilel bir karakola iştirak et. tikleri takdirde yapacakları kontrol den daha öğir olacağını, takdir ettiği, ni vazmaktadır.,. Portekiz de Alman nokta! nazarına mı iltihak ediyor ? Lizbon, 2 (A.A.) — Resmi bir tebii. ğe göre Portekiz hükümeti, Londra elçisi vasıtasiyle Hariciye Nezaretine ve ademi müdahale komitesine bir nota göndererek kontrolü temin eder gemilerine yapılacak taarruzlara Almanya ve İtalya tarafın talep edilmesini haklı b: dirmiştir. ulduğunu bil » Notuda Almanya ve İtal trolü terketmeleri neticesinde İspan - ya sahillerinden bir kısmının açık kak miş olduğunu ziktetmektedir. Portekiz kendi limarilarında cenebi ve hudutlarında İngi üşahitlerine karşı hattı hareketini tayin etmek hak « km ımüubalaza etmektedir. Tebliğde, Portekiz se müdahale komi! şayanı memnuniyet bir şekilde Kallet - meğe muktedir (olmadığı hakkında Portekiz hükmetince kanaat hasıl olun. cöya kadar kömiteyi terketmemesi için talimat verildiği kaydedilmektedir, müşahitlerine