4 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

4 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

4 HAZİRAN — 1931 Hatay bayrağını Hataylılar seçecek Iskenderun limanında Türkiye mıntaka- sında Türkiye & Dn, Cenevreden şehrimize dönen Harici- ve siyasi müsteşar; ve Halay < ANAYAMASINI tesbit eden Cenevre eksperler komitesinde Türk heyeti yeis Numan Maenemencloğlu bu akşam Ankaraya gidcektir . Hariciye siyasi müsteşarımız Hatay ana yaşma: ve statüsü hakinda dün şu beyanat da bulunmuştur: - Tam mukadderatına kim müstakil) bir şekilde bir Hatay teşekkü etti. Dil mese esi, türkçenin fik konsey kararile resmi dil olarak kabulü, ve bu defa ikinci remmi di ola rak kabul eğilen arapgarım istimal şekilleri | tile yallolunmuştur. Yani, hakikatte | n şamil bir resmi dili mahiye» | n etmiş, aratçarm İse fkinel bir k hazı ahval ve şeralle resmi mahi sunun dili şüphe yok ki Hatayda mütefevvik Haandır. Üç nahiye meselesi Bayır, Bucak mesalesile nekadar uğraştığı mızı biliyotsunüz. Ancak bu nahiyelerin 1 Sansağa merbut mahiyeler olmaması ve attâ Osmanlı İm orluğu zamanında Bancaktan ayri ve 1 erbut olmas| ları Bu defa tam müstakil bir hale gelen San cakla iztibalını maalese! mümkür kılmamış tır. Duna mukahi, Rayır, Busaktaki Türkle rin Türk dilini istedikleri gibi kullanabilme leri, mahkemel , Türk dili davalarını görebilmelerini ve hepeinin fevkinde olarak resmi dilin mekteplerde, 'Türk ekesriyeti lan bütün Suriye arazisinde Türk dilinin ted ria Usanı olması kuvveti esaslara raptedil. miştir. İ Her türlü teşkilâtlı müstakil idare Hatayın ber türlü teşkilât haiz müstakil tir idare altında hayata Goğmasını temin edecek olan müstakil bir anayasa (Milletler Cemiyeti konseyi tarafından kabulünden altı ay scnra, yani, 7 teşririsanlsinde meriye- te girmiş olacaktır. Intihap Hatayda intihatat — ki 'Türk © ulusunun! oradaki ek etini meydana çıkarmış ola caktır — anayı un meriyetinden itibas ren Gç dört ay sarlında, azami 1938 senesi nisanına kadar yapmış bulunacaktır. İnti- habatta bor sand'dım bâşında Milletler cemi» elinteBir wwrahhasr, yanmda bütün Hatav | verm mürmeseillerinden “mürel- # ifayı vaaife edecek ve intiha- itaraflık dairesinde yapılmasını xlşacaktır. eri mini ere ç Türk lim ani, Türk şimendileri Türk gümrügü İskenderun Jimanında, Yugoslavyanım Ses dairesinde, bir tır. Burada kendi gümrükçülerim cumburiyeti kas bunlarını tatbik ederek vazife göreceklerdir. Türk mınlakas dahilinde bütün rüsum ve irkiye kanunları mucibince tarafı. mızdan gü ve bund: gayri hiçbir resim ödenmiyeceki hatla İskemdes Hariciye V anunları cari olacak Tunun Payas şimendiferine raptedeceğiz ve tiransitimiz bu suretle yalnız bizim müraka. bemiz altında İskenderun “manından ola” caktır, Bu transit yalnız Türk emtiazma de. İl, atide Irak ve cenubi İran şıştlasma dahi tegmil edilebilecek Te böylece hem kendimiz için en fktiasdi yolun temini ve hem de mem lekelimizin ecnebi transitinden istifadesi tah | Ü zmana alinmiş olacaktır. Bunun için He- | tay müstakil hükümetle Bir mukavele aka eğia ve icap eden istimlâkleri yaparak ilmanı kuracağız. Bayrak seçmek hakkı Hataylılara aittir Hatay, iatediği bayrağı intiaap — ederek, bunu bir kazımla veya anayasaya İlâve sw retile tesbit etmeli ve bütün (memlekette kullanmak hakkın tam istiklâlinin icabı 0. larak kazanm!$ butun e. Nasil bir bayrak intihap edeceği HAtAY miiletine aittir. Sancağın ismi Hatay olacak — Venikalarda Sancak dehilen; teşekkü- Min ismi ne olacaktır ? — Bu muşanta aasyasnda huşu! kayıt ver dır. Sancak teşri! meslisi ismini dilediği şe kilde tesbit etmek ve bunu anayasaya ve statliye kaydetmek bakımı halzdir. Bu ismin Hatay olasağından güphemiz yoktur. Çünkü bu yeni müstakil hükümete eş çok yaraşan isim Hataydır. Maksadımız göz dikmek değil Netee itiberile 1921 de bizden . elemlerle araziye Türkiye cumhuriyetinin e dikmek değil, oradaki Türkleri rejime isal eylemek olduğu örülmüştür. Hatayın mesut bir atiye namzet olduğu püphesizdir. Hatay Türlderinin anavatardan feyiz alarak tu kuracaklarına eminim. Bu kö messlde ile ars. e ayran bü seti göl lâyık oldukları son karariardz E atiyi m ret beynelmilel teşriki küvvetli biy unsur olacaktır. Franı mızda bu #amlekete alt birçok mükavel ye de Hatayın iştikiAi mefhum dairesinde en yakın münasebetlerin taessüz ödeceği ve böytece Türldiye — Suriye doste Tuğunun Hatay istiklâinde kuvetii bir mer. pet olacağı muhakkaktır. Vazifemizi yaptık Türkiye, Hatay Türkleri için olan vazife- sini yapmış bulumuyor. Bundan sonra © mem tekette Türk ruhunun < temmiyesi, oher yerde bir olan Türk disiplininin. tenlak, Hü taytıdara mevdu yulusmaktadır.. Türk mis iett nerede olan bir tek ideni tanır, © ideal Hatay istiklalinde en Kuvvetli rolü oynıyas caktır kanaatindeyim. Memnunuz Neticeden, şahsa uğraşmış bir adam s9 tatile, tamamüe memnunum. o Hükümetim ve büyük geflerim de bu memnuniyeti bana ifade etmek sürelile €n büyük müküfatr yer. mişlerdir. Yanl (bugün) Ankaraya giderek metinle Hi kükümete takdim edecek ve Türkiye — Pranan muahedelerinin Büyük Millet Mecli- ince biran evvel İABÖİKİ Için icap eden mne taleri yapa ağın ekilimiz bu akşam Bükreşte Avusturya gazeteleri Viyana görüşmelerine büyük ehemmiyet veriyorlar Budapeşte, 3 (A. A.) — Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü A. ras, bu akşam buraya muvasalat et. miştir. Dr. Rüştü Aras, Budapeştede yirmi dört saat kalacak ve bundan bilisti. fado Hariciye nazıri de Kanyaya hu. susf bir ziyarette bulunacaktır, Dr. Aras, decektir. Viyanada temaslar Viyana, 3 (A. A.) — Türkiye Hari- ciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Arss, elçilikte Türkiyenin Bükreş, Atina ve Belgrad orta elçilerini kabul etmiştir. | Vekilimizin beyanatı Hariciye vekilimiz Viyanada münte şir Neue Freie Presse gazetesine şu beyanatta bulunmuştur: Türkiye ile Avusturya arasındaki münasebat gayet samimi ve dürüst. tür. Cenevre görüşmelerinden ve elde edilen neticelerden bilhassa memnu. num. Hrhangi bir sebeble Milletler Cemi, yetinden çekilmiş olan devletlerin tek akşam Bükreşe hareket e- | İ İ yan etmektedir. rar Milletler Cemiyetine dönmeleri her zamandan ziyade şimdi pek lüzum İ makta ve daha doğrusu bu teşekkül | yük bir ehemmiyet veriyorlar Doktor | Ju ve şayanı tavsiyedir. Zira, ancak DU suretle Milletler Cemiyeti sulh saha- smda daha müessir bir surette çalış” | mak imkânını bulabilecektir.., Viyana görüşmelerinin mahiyeti Belgrad, 3 — İki gündenberi Viys- na mühim Siyasi faaliyetlere sahne olmaktadır. Bu faaliyet Küçük Antant ve Balkan Antantmın mihveri sayıl. lerin milmessili olan Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arasla Avuatur- ya devlet ricali ve Romanya Harici» ye Nazırı Antonesko aralarında cere- Viyana gazeteleri Doktor Rüştü A- rasın Viyana ziyaretine hususi ve bü. | nazır! Arasla Avusturya Hariciye va- Şmit arasında dün öğleden evvel pılan mülâkat esnasında “Türkiye - A. vusturya arasındaki dostane münâse. bat bir defa daha teyid edilmiştir. Tevfik Rüştü Aras bu münasebetle Bu haftaki Milli küme maçı İstanbul futbol ajanlığından: Mil küme karşılaşmalarından Ga lâtasaray — Ankaragücü karşılaşması 6 ağiran 1937 pazar günü Taksim stad. yomunda saat 16 da yapılacaktır. 1 — Maç hakemi İzmir mıntakasın » dan Bay Fehmidir 2 — Fiyatlar balkon 100, tribün 50, dukuliye 25 kuruştur Bu haftaki maçlar Beykoz Süleymaniye Galatasaray B » Istanbulspor B takımları Taksım stadında karşılaşacaklır Pazar günü Taksım stadyomunda ya Pılacak olan Galatasaray — Ankara gücü arasındaki milli küme maçından evvel; Galatasaray B. takımile İstanbul spor B, timleri karşılanacaklardır. Bu müsabakaya saat birde başlanağaktır. Saat 3 te de gekir klüp turnuvasının final maçı olan Beykoz — Süleymaniye karşılaşması yapılacaktır Anadoluda spor: A Balıkesirde Lik maçları Balıkesir, (Hususi) — Balıkesir böl. gesinin Marmara kümesiliğ maçl ımı ile Gönen Doğanspor takımı Ban dırma sahasında ve Bandırma İdman - yurdu ile Gönen İdmanyurdu takımı da Gönen sahasında karşılaşmışlardır. Bandırmada yapılan maçta Bandır - ma Doğanspor takımı sıfıra karşı iki | sayı Ne galip gelmiştir. Gönendeki müsabaka İdmanyurdu - nun Bİizamsz vaziyeti Bandırmalıların hükmen galibiyetlerini intaç etmiştir. Husus surette yapılan maçı da Bandır. | ma İdmanyurdu, ikiye karşı beş sayı ile kazanmıştır. Önümüzdeki hafta Bandırma İdman yurdu Aydıncıkspor takımiyle Edincik sahasında karşılaşacaktır. Torosspor - Mersin Futboleularını mağlüp etti Adana, 1 (Hususi) — Pazar gebrımiz Torosspor klübü ile Mersin İdmanyurdu arasında, Mersin sahasın. da yapılan maç 4—) Torotsluların gü- Hbiyetiyle neticelenmiştir. Bandırmadaki müsabakalar Bandırma (Hususi) — Halkevinin tertip ettiği serbest ve yağlı güreş mü. sabakaları pazar günü yapıldı, Türkiye başpeblivanı Tekirdağlı Hü- seyin, Bulgar başpehlivanlarından Di- mitro Stayef, Afyonlu Yarımdünya Sü. i leyman, Sındırgılı Şerif, Halil, Gönenli Hamdi, Adapazari: Cemal, Molla Meh- met gibi tanmmış pehlivanlar güreşlere | iştirak etmişlerdir. Güreşler umumiyetle o çok güzel ve “heyecanlı oldu, 35 pehlivan güreşti. Ne- ticede, başaltını, Sındırgılı Şerif, Başı, Yarımdünya Süleyman kazandı. Yağlı güreşlerden sonra serbest güreş başla- dı. Serbest güreş, Tekirdağlı ile Bul garyak: Dimitro Stayef arasında yapıl dr. Tekirdağlı Hüseyin çok üstün güre- şerek rakibini üç dakikada yendi. Tekirdağlı Hüseyin, Bulgar: yendik- ten sonra Adapazarı Cemalle güreşmiş, Adapazarlı Cemal Tekizdağlıya ancak beş dakika tahammül edebildi, Beş da- kika sonunda mağlüp oldu. münasebatını da görüşmüştür. Avusturya mahafilinde Doktor Rüş- tü Arâsla Antoneskonun Viyana zi. yaretlerinin Avusturyanın Küçük ve Balkan Antantı devletlerile yaklaşma- #1 için evvelce yapılan teşebbüsatla a. lâkadar olduğu ve bu seferki müzake. Avusturyanım Küçük Anlant ve Bal, kan Antantına mensub devletlerle relerden müspet neticeler çıkacağı te- min eğilmektedir. ikinci haftası Bandırma Doğanspor ta. | günü l pehlivanlar Büyük Arherikalı Bul Kumar ile iki Buk gar güreşçisinin Türk pehlivanlarile yapacakları müsabakalara yarın ak- şam saat sekiz buçukta Taksim stad ; İ yumunda başlanacaktır. Mülâyim pehlivan ; Gerek Ankaradaki Türkiye baş pehlivanlığı karşılaşmalarına, ge- rekse Bilecikteki maçlara iştirak et İ miş olan Türkiye baş pehlivanı Hü- seyin, ikincisi Mülâyim, üçüncüsü Arif, dördüncüsü Yarım Dünya Sü- leyman ve beşincisi Molla Mehmet İstanbula gelmiş bulunmaktadırlar. Bunlardan başkâ eski Türkiye ikincisi Bulgaristanlı Cemal. pebli- van da ecnebi rakiplerile karşılaşma- ya hazırdır. Bu pehlivan Amerikalı ile güreşi kabul eden ilk güreşçidir. « Kendisi alafranga güreşe de vakıftır. Bir va- kitler Franki Martenle boks dahi yapmış ve galip gelmiştir. Yarın akşamki güreşlerde; Ame” rikalıya karşı hangi pehlivanın çıka” cağı henüz malüm değildir. Mülö- yimle, Cemal pehlivanlar arasında çekilecek kuradan sonra belli olacak- tır. Kırmızı - Beyaz Eski Türkspor ve Top mecmu- aları sahibi Talât Mitat Bu isimde yeni bir spor mecmuası çıkarıyor Bütün sporcular arasında dürüsi- lüğü ve sarsılmaz bitaraflığı ile te nınmış olan eski Türkspor ve Top imecmualarının sahibi, Talât Mitatın yeni bir spor mecmuasi çikardığını memnuniyetle duyduk. Bir müddet evvel Top mecmua- sile tamamen alâkasını kesmiş olan arkadaşımızın yeni gazetesi (Kırmt- zı “ beyaz) İsmini taşıyacaktır Millt takım rengini ifade eden, bu isim, kötü tarafgirliklere sürük- Türk, Amerikan ve Bulgar ı arasında güreş müsabakaları Yarın akşam taksim stadında başlayor Türkiye üçüncüsü Arif bir hafta evvel Bilecikte Bulgar güreşçi Kiro Deliormanskiye yağlı güreşte topuk elletmek suretile mağlüp olmustu. Aynı akşam, Arif Bulgar pehlivanile intikam maçını yapacaktır, Ayrıca Molla Mehmet de Gorki isimli diğer bir Bulgar pehlivanile - Bulgaristandaki Oo mağlübiyetinin * revanş maçını yapacaktır. Tekirdağlının yarın akşamki mü. sabakalarm gailibile gelerek hafta karşılaşması lâzım gelmektedir. Dinarlı Mehmet bütün wrarlara yağmen bu güreşlere iştirak etmek . Bu sabah matbaamıza gelen, Yarım Dünya Süleyman da; — Taksim stadında yapılacak olan güreşlere söz vermiş değilim. Me İnegöle gidiyorum. şten kaçtı denilmemesi için bu sözlerimin yazılmasını rica ederim demiştir, 4 BES EL Yarın'akşam güreşecek olan Bulgar pel m Yorgi Belenski Futbolde (| İngilizler, Avustur- yalıları Italyanlar da Çekleri yendiler Paris, 4 (A.A.) — Sergi münasebeti ie tertip edilen & nuvasının neticeleri: Dömi final: Colom! li sea takımı Avusturyalı Austria takımı- na 2-0 galip gelmiştir. Hillede İtalyan Bologhe takımı; Çe koslovakya Slâvya takımını 2—9 yen- miştir, liyen klüpcülük cereyanlarından da- ima uzak kalmış olan Talât Mitat karakterindeki bir adamın çıkaraca” ğı spor mecmuası için hakikaten bi- çilmiş bir kaftandır. Talât Mitat “Türkspor,, u çıkar- makla, memleket spor mecmuacılr ğında bir inkılâp yapmıştı. Bugünkü spor camiamızın, hiçbir klübünün mali ve organı olmayan bitaraf bir mecmuaya cidden ihtiyaç gösterdiği bir zamanda, kıymetli ! spor mubarririnin bugünlerde cıka- racağı (Kırmızı - beyazla) büyük bir boşluğu doldüracağına eminiz.