5 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

5 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Yeni let” tin mücesisi Dr. Essen Bir Yunan adasına istiklâl veriliyor Bugün gelen fransızca Paris-Soir gazetesi, Yunanistana ait küçük bir 24 dada kurulacak olan yeni bir devlet- ten bahsetmektedir. Bu devletin adı “Serbest cerrah! dev leti,, dir. Bu fikri ortaya alan ve uzun bir fa. aliyetten sonra, bunu nihayet mevkii file koymağa muvaffak olan beynel. milel şöhreti haiz Alman cerrahi dok. tor Essendir, Doktor Essen, merkezi Avrupünın birçok hastanelerinde uzun seneler çu. lışmış ve emsalsiz hir feragati " nelis gösterecek kendisini tamamiyle hasta- larına vakfetmiştir. İşte bu uzun faa- liyet seneleri esnasındadır ki, doktor Essen, birçok malüllerin adetâ beşeri- yetten alâkasmı kesmiş gibi yaşadık. larını, hiçbir şeyden zevk duymadıkla. rmı ve böyle olduğu halde bunların « hiç olmazsa . manen iyileşeceklerini görmüş ve bunun ancak malâllerin bir arada yaşamaları ve hayatlarını ih tiyaşlarman: göre mümkün olabileceğini düşünmüştür. Bunun üzerine faaliyete geçen pro. fesör Avrupanm en meşhur cerrahla. | riyle de görüşmüş ve onların da yar. | dımını temin etmiştir. Bundan sonra Avrupanm her tara. | fm dolaşmıya baslamış, devlet reisi ri, büyük sermayedarlar ve şirketler. İe, hayır cemiyetlerile temasa girmiş- tir, Kira Panaiya adası manastırı önünde Doktor Essen bu temaslar netice - sinde, mefküresinin tahakkuk edeceği. ni anlamış ve bunun üzerine “Serbest cerrahi devleti, nin kurulabileceği münasib bir Yer aramıya başlamıştır. Ege denizinin iklim güzelliğini na. zarı dikkate alan profesör Yunanista. na gitmiş ve orada verdiği birçok kon feranalar nelicesinde, o Yunanistanir meslekdaşlarınm da yardımına mez - har olmuş ve nihayet hükümet erkâ. niyle de temasa girdikten sonra Kral Yorgi profesörün Ege denizindeki a- daları dolaşabilmesi için emrine bir torpito tahsis etmiştir. Birkaç günlük bir seyahatten son- ra torpito Kira Maya adındaki kü- çük bir adanın önünde demirlemiştir. Profesör adayı son derece beğenmiş ve devletini orada kurmıya karar ver. miştir, Adanın mesahal sethiyesi 28 kilo. metro murabbaıdır. Halihazırda ora. | da üç rahib fkamet etmektedir. Ada. tanzim etmelerile | nın bir de manastırı vardır, Profesör bugünlerde Metaksasla gö rüşerek son hazırlıkları da Ikmal ede. cek ve devletinin istiklâlini ve adanm üzerindeki hükümranisini Yunan hü- i kümetine tasdik ettirecektir. “Serbest cerrahi devleti, ırk ve din farkı gözetilmeden - Hitlerin kulakla» ri çınlasın . bütün malüileri vatandaş, lığa kabul edecektir; tabii adânm is. tiap edebileceği miktarda... Hükümetçiler Guadarama'da ilerliyorlar Asiler bu tazyik karşısında Bilbao önünden kuvvet celbetmeğe mecbur kaldılar Madrit, 5 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Guadarrama mıntakasında hükümet kuvvetlerinin yaptıkları taarruz, niba- yet bulmuştur. Bu kuvvetler 4 gün zar. fında 50 kilometrelik o bir cephede 24 kilometre ilerlemeğe muvaffak olmuşlar dır. Guadarrama taarruzu neticesinde a- siler Biskayedeki o kuvvetlerinden bir kismile kıtalarını takviye © etmeğe ve Bilbao üzerindeki tazyiki hafifletmeğe mecbur olmuşlardır. Hükümet kuvvetleri Cabeza Grande sırtlarını el& geçirerek Lagranja kasa- basına girmişlerdir. Şimdi Balsini teh. dit etmektedirler, Segövie, hükümet topçularının ateşi m İD Sahibinin ölümü haber veren kö Paris « Soir gazetesinde okuduk: Fransada Monruj kasabasında Cum- huriyet meydanında yaşlı ve kıyafetin- den fakir olduğu anlaşılan bir adamın ölü olarak yattığı görülmüştür. Cesedin yanında sevimsiz, uyuz, zayıf.bir de köpek duruyorlu, Yoldan geçenlerden yağa haber. alan mx komiseri gelin alundadır. Asiler Biskaye . cephesinden çok miktarda takviye kıtaları getirdik. leri için milisler Hagranja kasabasını tahliye etmek mecburiyetinde kalmişlar sa da son günler zarfında işgal ettikle- ri diğer mevzileri muhafaza etmektedir ler. Bu tahtelbahir acaba hangi devletin ? Madrid, 5 (A .A.) — Hava ve deniz nezaretinin neşreltiği resmi bir tebli. ğe göre hüviyeti meçhul bir tahtelba. hir, Katalonya açıklarında bir Cumhu riyet vapuruna refakat eden bir gemi ye taarruz etmiştir. Tahtelbahirin at. tığı torpille, gemi hasara uğramışsa da mürettebata bir Ey olmamıştır. ünü pek €s köpek acı act havlamağa başlamış ve komisere doğru atılmıştır. Komiset po lislere köpeği kovmalarını emrettikten sonra eğilmiş, cesedi aramış, fakat cep lerinde ufak bir #âğst parçası bile bula” mamıştır. Komiser doğrulurken köpek gene cesede yaklaşmış ve sonla “beni takip ediniz,, der gibi yürümeğ? başla HABER — Akşam postası (Baş tarafı 1 incide) labalığı almadığı için 13,15 ve 13,55 postalarını Yapacak vapurlar da Ulu Önderine mühassir olan halkı alarak Haydarpaşa açığına gitiler. Bu denizden yüzlerce sandal, motör ve sair deniz vasıtası toplanmış ve bunlar Haydarpaşadan Dolmabahçeye kadar olan mesafeyi kaplamıştı. Haydarpaşada Haydarpaşa garı bugün fevkalâ- de bir karşılama için hazırlanmış, bayraklarla sözlerle Saat 14 te köprüden gelen ; Akayın Erenköy vapuru Haydarpaşaya geldi ve res- mi elbiseli zevatı çıkardı. Şimdi bü- tün gözler tren yolunda İstanbulun aziz misafirine bir an evvel kavuş- mak iştiyakiyle bekleniyor. Biraz sonra Büyük Şef İstanbullular arh- sında bulunacak... Programin sonraki kısmı Tren Haydarpaşaya muvasalat edip Atatürk yata geçtikten #onra bu vapurlar da Dolmabahçe sarayı önüne kadar yatı takip edeceklerdir. Şehir ve itfaiye bandoları da - halka gli edilen vapurlarda bulünacak- “Ulu Önderin Ha; dörpaşa, v vasalatlariyle kara m4 lil b Çallı Ibrahim Sokakta serhoşların tecavüzüne uğradı Güzel sanatlar akademisi profesörle- rinden Çalir İbrahim evvelki gece Bey- oğlunda meçhül birkaç kişinin tecavü- züne uğramıştır. Serhoşlar evine dön- mekte olan sanatkârı başmklan yarala- yıp kaçmışlardır. Çallı o sırada kendisi» ne rastlayan bir arkadaşı © tarafından Beyoğlu Zükür hastanesine kaldırılmış geceyi orada geçirdikten sonra sabahle- yin çıkmıştır. g Yİ e MM an : lak merasimle karşılanacaktır . Vataniler hâdi- se çıkardılar (Baş tarafı 1 incide) Hatayda Vatani partisine mensup A. rapların taşkınlığı neticesi olarak kanlı hâdiselerin çıktığını göstermektedir. Londra radyosunun verdiği son ba berler şunlardır: Bugün Antakyada Arapların Türk - lerle kanlı arbedeler çıkardıkları haber veriliyor. Çarpışmalar şiddetli olmuş, neticede 7 arap yaralanmıştır. © Ordu müdahale etti Antakyadan alman son haberlere gö- re, bugünkü hâdiselerin vahameti yü. zünden ordu müdahale etmek mecburi » yetinde, kalmıştır. Türklerle araplara” tasındaki münasebat son derece görgin bir safhaya girmiştir . Hâdiselerden evvel Antakya 4 (Hususi) — Halkım se - vinç tezahürleri devam ediyor. Kuseyr ârap köylerinden de birçok köy ağaları buraya gelerek teşekkür telgraflar: çek. mek İstemişlerse de kaymakâmla tel. graf müdürü, birkaç saat müzakereden sona bunların kabul edilmiyeceğini söy lemişlerdir. Hattâ parasını aldıkları bir telgrafın suretini de iade etmişlerdir. Olur şey değil Başta muhafız olduğu halde Suriyeli memurlar, meselenin halledilmiş oldu - ğunu bildikleri halde, tahrikâta devam ediyorlar. Mümessil heyeti ve köyler « den gelen yüzlerce kişi bu vaziyeti dele, ge nezdinde protesto etmişlerdir. Hataydan bir heyet geliyor Haber verildiğine göre Hataydan bu. raya bi heyet gelmektedir. Heyet Ha - taya istiklâlini kazandıran Büyük Ön. der Atatürke müstaki) Hatayın tazim ve şükranlarını arzedecektir. Heyet bun dan sonra Başbakan İsmet İnönü, Ma. reşal Fevzi Çakmak, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arası ziyaret edecektir. Hataylılar, İstanbul ve Ankarada par. muş ve bir çok sokaklardan geçerek bir evin önünde durmuştur. Orada köpeği tanrmışlar ve ölen ihtiyarın bu evde o- turan bir gece bekçisi olduğu, kalp sek tesinden öklüğü ve köpeğin kendisini gok sevdiği anlaşılmıştır. . ) İ lar atılmak ve limandaki deniz vas talarının düdükleri çalınmak suretiy le bu şerefli dakika her tarafa “ilân edilecektir. Vilâyet hududundan itibaren bü- tün istasyonlarda da halk toplanal. rak tezahürata iştirak edecektir. Gece yapılacak tezahürat için de gene Akay © ve Şirketi Hayriye idaresinden vapurlar tahsis edilmiş. tir. Bu vapurlarda bandolar buluna: caktır. Ayrıca Kadıköyden kalkacak bir vapur halkla beraber Kadıköy Halk: evi koro heyeti ve Selimiye bando- sunu alacak; Üsküdara uğradıktan sonra Dolmabahçesarayı önüne gel lecektir. Saray önünde toplanan vapurlardaki İstanbul halkı bu vesile ile de minnetlerini izhar edecekler. dir. Gece yapılacak eğlence Gece yapılacak fener alayına A. kay ve Şirketi Hayriyedenn dörder vapur tahsis edilmiştir. Akay vapurlarının programı Saat 21,45 te bir vapur köprü Ada iskelesinden. Saat 21,50 de bir vapur köprü Haydarpaşa iskelesinden. Saat 21,30 da bir vapur Kadiköy iskelesinden. Saat 20,30 da bir vapur Büyük. ada iskelesinden Heybeli, Burgaz, Kmalıya uğrıyarak alaya iştirak 'e- | decek ve sonunda da ayni iskelelere dönecektir. Şirketi programı: 73 numaralı vapur: Saat 19,40 ta Anadolukavağın. dan hareketle Rumelikavağı, Yenir mahalle, Sarıyer, Büyükdere, Kireç burnu, Trabya, Yeniköy, İstinye, hayriye . vapurlarinın # Atatürk şehrimizde i 5“ HAZİRAN —I1937 1937 Emirgân, Rumelihisarı ve Bebek is. kelelerine uğrıyarak 21,30 da Köp- rüye gelecektir. Buradan alaya ve alaydan sonra köprüye gelerek doğ- ru Bebeğe sırasiyle Rumeli iskelesi- ne uğrıyarak Anadolu kavağına dö- necektir. 68 numaralı vapur: Saat 19,50 de Beykozdan hare- ketle Paşabahçe, Çubuklu, Kanlıca, Anadoluhisarı, Kandilli, Vaniköy, Çenkelköy, Beylerbevi, Kuzguncuk, ve Üsküdara © uğrıyarak 21,30 da köprüye gelerek Usküdardan itiba. ren sırasiyle Anadolu iskelelerine uğrıvarak Beykoza dönecektir Yalnız gece vapurlarına köprü den binenlerden birinci mevki gidiş, gelis birinci mmtaka ücreti diğer is- kelelerden binenlerden de köprü ile mıntaka arasındaki gidiş geliş birin- ci mevki ücret alınır. Istanbul heyeti Izm'lte İstanbul valisi Muhittin Üstün» dağ ile İstanbul kumandan vekili Orgeneral Ali Fuat Atatürkü karşı- lamak üzere dün akşamki trenle İz- mite gitmişlerdir. Eskişehirde tezahürat Eskişehir, 4 — Atatürkü hâmül olan hususi katar saat 20,40 te Es- kişehire geldi. Atatürk vagondan inerek kendisini teşyie gelenlerin el- lerini sıktı ve tekrar vagonuna çıka rak Sabiha Çökçeni, Valiyi, beledi- ye reisini, kolordu kumandanın ve tayyare alayı kumandan vekili Muh- sini vagonuna alarak kendileriyle bir müddet görüştü. Bu görüşme esasında istasyonda Atatürkü gör- meğe gelen halk “Yaşa Atatürk!,, diye bağırdı. Hususi tren 20,55 te hareket etti. Bulgaristan ve Balkan itilâfı “ (Baş tarafı 1 incide) vekili doktor Tevfik Rüştü Aras, yarın, Budapeşteden buraya muvasalat edecek ve burada 7 hazirana kadar kalacaktır. Doktor Tevlik Rüştü Aras (o buradan Türkiyeye hareket edecektir, Arasın beyanatı Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü A- tasla İskandinav gazetecilerinden AMerğ Joachim Fischer bir mülâkat yapmıştır. Belgrad ve Bükreş (o görüşmelerinin kabinde yapılar bu mülâkatta ilk mev- zuu Balkan misakı ve bunun ehsenmi- yeti teşkil etmiştir. Dr. Rüştü Aras bu meseleyi Şu suretle anlatmıştır: “ — Balkan anlaşması Milletler cemi- yeti ruhunda vücuda getirilen o Misak- ların bir parçasıdır. Milletler cemiyeti €sas misakında böyle misakların akde- dileceği derpiş edilmiştir. Balkan misa- kı mevzii ve coğrafi şeraite en Uygun misakların birincisidir. Tarihte ilk defa Balkan yarımadası Balkanlılar arasında taksim edilmiş ve ilk defa bu devletler kendi rıza ve ihti. yarlarile birleşmişlerdir. Tarihin geçen asırlarında Balkan milletleri bitibirleri nin hükmü altına gimişlerdi. Şimdi eriş. miş oldukları tam istiklâl son asırda İş- kandinavya devletlerinin mazhar olduğu İhkişafa pek müşabihtir, Finlândiya ile Norveçin istiklâlleri bu asra (o tesadüf eylediğini hatırlatmak istiyorum. Bu su. retle Avrupanın “şimalinde dört ye ce- nuburnda altı millet tam bir kürriyet ka. yanmıştır. Bulgaristanın yakın zamanda Yuna. nistan ve Romanya ile dahi (evvelce Yugoslavya ile ve Balkan misakının im. zasından daha evvel Türkiye ile akdet- tiği dostluk muahedeleri aktedeceği bek İenir. Bunların akdile Bulgaristana da bil fil Balkan anlaşması kadrosuna Zirmiş nazarile bakılabilir... Italya ile münasebat Hariciye vekilimiz bundan sonra İ- talya ile münasebatımıza geçerek demiş tir ki: — Şimdiden malüm olduğu veçhile Milân görüşmelerile yaratılan hava iyi dostluk ve komşuluk münasebatının te- sisinde kendisini göstermiştir. Milâno mülâkatı mesut bir O hâdisedir, Her iki tarafta dahi aradaki doştane ve iyi kom. şuluk münasebatını (o sağlamlaştırmak için küvvetli bir irade ve arzu mevcut- tur. Milletler cemiyetini tanıyan her dev- letin diğer devletlerle olan ihtilâflarım ya kendi aralarındaki müzakereler, Ya hut Milletler cemiyeti vasıtasile hallet- mesi kendisinin manevi bir borcudur. Lâkin bu sözlerle Milletler cemiyeti nin her ihtilâfı halledebilecek derecede olgün olduğunu söylemek istemiyorum. Küçük ve büyük devletlerin bir çoğu hâlâ bu müessesenin aazsı bulunmuyor. lar, Milletler cemiyetinin her ihtilâf: iyl- ik yoluyla hal ve tesviyeye (o muktedir oldcak derecede kuvvet bulması herke- sin ve bahusüs bizim en büyük emeli- mizdir.., —— — Canavar bir anne Resmini gördüğünüz 28 yaşındaki Madam Helen Tiernân, Nev yorkun ya, nıbaşındaki Long Ayland'ta oturur. Bu kadın çocukları yüzünden belki de âyıkı kendisinden soğur ve bırakıp kaçar dü- şüncesiyle biri yedi yaşmda, öteki de beşinde olan bir kız ve bir erkek evlâ, dını boğarak öldürmüştür. Şimdi ha - pisancde idam cezasını beklemektedir. ,