23 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

23 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Vaziyet çok — | Snor/ gergindir ! (Baş tarafı 1 incide) Almanya ile İtalyanın ademi müda. hale komitesinden çekilmelerinin müm kün olduğu zannedilmektedir, Böyle bir karar, çok vahim addediliyor. Çün. kü çok mühim beynelmilel akisler ha- sıl etmekten hal! kalmayacaktır, HABER — Dün büyük elçilerin E. denle yaptıkları konuşma esnasında İngiltere ve Fransanın Valensiya önünde Almanya tarafından deniz nü. mayişi yanmasma mlüsaade edilmiye- ceği anlaşılmıştı. O halde Fransa ile İngiltere ne yapacaklar? Almanyanın Akdenizde bu nümayişi yapmasına cebren mani olabilecekler mi? Mgiliz gazetelerinin fikri nedir ? . Londra 23 (A.A.) — Matbuat, dört devlet arasındaki müzakerelerin inkı. tar dolayısile ümitsizlik izhar etmek. te ve her türlü acele hareketlerden te- vekki etmek lâzım geldiğini kaydet. mektedir « 'Times gazetesi şöyle yazıyor: son günler zarfında içşlerin ma. Kul şekilde ilerlemesi ümitleri ta- hakkuk etmek üzere idi. Von Neurat. | hm Londrayı ziyaretini bir İngiliz dev | let adamının Berlini ziyareti takip edecek ve bu suretle ileriye doğru bir adım atılmış olacaktı. | Fakat tam bu sırada derpiş edilen ftemaslar geri kaldı. Bazı kimseler al Man siyasetinin değişmesini Fransada tahaddüs eden vaziyete aifetmektedir. ler. Bazr Alman mahafillerinin Fran- sadaki karışık vaziyotin Almanyanım lehine döneceği kanaatini besledikleri zannı hasıl olmaktadır. Bu kanaat, hiç bir esasa dayanmamaktadır . Hitler korkunç bir faaliyet gösteriyor Berlin 22 (A.A.) — Hitler bu sabah Harbiye Nazırı Mareşal Von Blamber, &i Hariciye Nazırı Baron Von Noura. | thı, Hava Naziri ve hava kuvvetleri Kumandın: gonera! Cöringi ve Alman filosu kumandanı amiral Rederi kabul etmiştir. Berlinde deveran eden şaylalara gö- re, sivil ve askeri eksperler ile yaptığı bu istişareden sonra, Hitler yarın umu mİ siyast vaziyeti tetkik etmek üzere mühim bir Nazırlar içtimama riyaset eyliyecektir . *« Fakat bu faaliyetin hakikt sebebini saklayorlar Berlin 22 (A.A.) — İyi malümat alan mahafiller, yarınki kabinenin İs. panya hadiseleri ile a)âkalı olarak iç. timaa çağrıldığı hakkmdaki gayiala- Tmm hakikate uygun olmadığını've ya. Tımki celsenin, dahilt siyaset meselele. rini tetkik için çok evvel kararlaşinış olduğunu bildiriyorlar. Vaşington 23 (A.A.) — Fransız se- firi Bonnet, dün akşam dünyanm va. ziyeti hakkında Reislcumhur B. Ruz, velt ile görüşmiüştür. İspanyaz2 Amerika harekete geçecek mi ? Vaşington 23 (A.A.) — B. Hullün Almeria hadisesi üzerine yapmış ol- duğu teşebbüse mümasil bir teşebbü. Sün Leipzig hadisesi dolayısile Alman. ya sefiri nezdinda yapılıp yapılmaya- cağı suretinde sorulan bir suale cevap veren “B. Summer Velles,, Leipzig ha. disesi hakkında hiçbir rapor almamış olduğunu ve bu hadise hakkında mü. talca dermeyan edecek vaziyette bu- hımmadığını söylemiştir. Mağrur bir iddia ! “Bir Alman kumandanı gemisinin te Cavüze maruz kalmış olduğunu resmen k. Taporla bildirdiği zaman Londrada ar- t zu edildiği gibi muahharen — bu babka ; tahkikat yapılmasına mahal yoktür, Yugoslav gazeteleri Fransadaki bubranı nasil görüyorlar ? Belgrad, 23 (AA.) — Yugoslavya siyasi mahfelleri Fransadaki kabine buh ranınt büyük bir alâka ile takip ederek :ııı hususta tefsirlerde bulunmaktadır. ar. Bu mahfeller, Blurmun istifa etmeğe mecbur kalmış olmasına rağmen şahsi iktidarı ve siyasi mahareti sayesinde bir kaç kere pek müşkül vaziyetleri düzelt- meğe muveaffak olduğunu kaydetmekte dirler, Parlamento ekseriyetle âyan ekşeri- e el “SATRST YUŞT TC yeti arasında çıkabilecek bir İhtilâf hak kında da siyasi mahfeller Blumun içti mal ve bilhassa siyasi sahada muvaffaki yet kazanmış olmasına rağmen ahvalin icap ettirdiği hal şeklini tercih etmek mecbüuriyetinde kaldığını beyan etmekte dirler. Amerikanın Avrupa karşısındaki vaziyeti Vaşington, 23 (ALA,) — — Fransada zuhur eden kabine buhranı ve Lâypzig hâdisesi Van Zeelarld ile Ruzvelt arasın da yapılacak müzakerelerden beklenilen neticeler bakkında bedbinlik tevlit et- miştir, Silâhlanma meselesine gelince Ame- rika hükümeti bu hususta ilk adıtm Av rupa devletlerinin atmaları lâzım geldi Ki suretindeki noktal nazarında musir- dir. Amerika hükümeti Ruzveltin herhan Bi bir teşebbüste bulunmasını ümit et- mek için Avrupa devletlerinin kendi asa larında bir prensip itilâf: vücuda getir- meler muktarzi olduğu fikrinde de mu- sırdır. Maamafih yarı resimi mahafil Van Ze elanda mücesir bir sürette — yardımda bulunmağa azmetmiştir. İspanyadan ve asilerden gelecek cevaplar Londra, 22 (A.A,) — Valansiya ve Salamankanın kontrola memur filoların emniyeti hakkındaki İngiliz — notasma cevapları yirmi dört saat kadar Londra da beklenmektedir. Bu cevaplatın Valansiya ve Henda- yedeki İngiliz mümessillerine verilmiş olması muhtemeldir, Hükümet denizaltı gemileri asilere ateş açtı Berlin, 22 (A.A,) — D.N. B, ajansı nın bir notunda, 16 haziran tarihinde öğle vakti iki hükümet denizaltı gemisi nin Malaga doğusunda cenubi fspanya 61 sahillerindeki ati kuvetlere ateş ettik teri bildiritmektellir, Siyasi ve idari müsteşarlar Toplantı yaptılar Dün Dahiliye Vekâletinde, Dahi- liye Vekilimiz ve C. H. P, sekreteri B. Şükrü Kayanın baskanlığı altın- da siyasi ve idari müsteşarların ve diğer Dahiliye Vekâleti erkânımın iştirakiyle, biri öğleden evvel, biri öğleden sonra olmak üzere, iki top" lantı yapılmıştır. Birkaç gün daha devam edecek olan bu toplantılarda, vekâletçe ya- pılan ve yapılacak olan işler görü şülmekte ve kararlar alınmaktadır. Sabiha Gökçen * Yalovadan merasimle ayrıldı Yalovada bulunan Atatürke tazim. lerini sunmak için Eskişehirdeki ala- yından mezunen Yalovaya gelmiş olan kadın tayyarecimiz Sabiha Gükçen dün bütün Yalovalıların iştirak ettikle ri çok samimi ihtifalle Yalovadan ay- rılarak vazifesi başma dönmüştür, Sabiha Gökçenin tayyaresinin bulun duğu meydanda memur, mektepli, tüc- car, köylü, kadın ve erkek dört bin ka, dar halk toplanmış ve bir muallim ba. yânla Yalova müddelumumisi birer nütuük söyliyerek bu dünyanm ilk ka- din tayyarecisini selâmlamışlardır. ABER — Akişam postası Futbol kaidelerinde Bazı değişiklikler yapıldı Son defa toplanan beynemilel futbol kongresinde bazı yeni ve mü- him karar verilmiştir. Bunların en mühimmi ceza çizgisi dahilinde her nevi vuruşlarda da . şimdi avüt atış- larında olduğu gibi - topun on sekiz İçizgisi haricine çıkarılması mecburi- yetidir. Bundan bonra ceza - çizgisi dahilindeki ofsayt, favul, endbol a- tışlarında kaleciye pas vermek kabil olmıyacaktır. Verilen ikinci karar da topun ağırlığı içindir. Eskiden asgari 369 gram, azami 425 gram ağırlığındaki toplarla oynamak mecburiyeti var- ken bundan sonra 397 - 453 gram- lar arasımdaki toplarla oynanacaktır. Verilen son katar da hava atışla. rı içindir. Eskiden hakem yaptığı hava atışında top yere değmeden oyuncu tarafından kullanılmak iste- nirse bu hareketi yapan tarafa fa- vul cezası verilirdi. Yeni karara gö re bu takdirde hava atışı tekrar edil- mektedir. SporKurumundaki istifalar devam ediyor! Seyfi Cenap da çekildi Türk Spor Kurumunda - istifalar biribirini takip etmektedir. Son gün lerde, biribiri arkasından en kıymetli idarecilerinden çoğunu kaybetmiş o- lan Türk Spor Kumudundan, bügün güreş federasyonu umumt kâtibi Seyfi Cenabın da ayrıldığını teessür- le öğreniyoruz. Seyfi Cenap büyük bir dirayetle idare ettiği işinin başıma, öyle ari- zi olarak gelmiş şahsiyetlerden değil di. Uzun zaman bizzat güreş yap- mış, Paris olimpiyadına da Türk takımımın en iyi elemanlarından biri si olarak iştirak etmiş, daha sonra da fili spordan çekilip idareciliğe başla mıştı, Birbirini takip eden bu istifalar neticesinde, spor kurumundan #po- rTumuzu yakınen tanıyan, spor için" den yetişmiş spor idarecilerimi: zin hemen hemen hepsinin ayrılmış olmasını teessürle görüyoruz. Bu haftaki Milli .. küme maçları T.S.K. İstanbul bölgesi futbol ajanlığından: Z 27 .6 -937 pazar günü Beşik- taş Şeref stadında yapılacak olan milli küme maçlarr. 1 — Galatasaray — Fenerbah- çe saat (6, Maç hakemi: Nuri Bosut Yan hakemleri: Muammer — ve Feridun Kılıç 2—Güneş — Beşiktaş saat 17,45, R Maç hakemi: Sait Salâhattin Ci- hanoğlu K Yan hakemleri: Tarık ve Samim 'alu, Tekirdağ futbolcuları Çorlu Yılmaz klübü- nü mağlüp ettiler Tekirdağ, 21 (A-A.) — Çorluluların daveti üzerine Çorluya giden halkevi ü- yeleri arasındaki futbol takımı ile Yıl maz klübü araşındaki maç da sıfıra karşı birle Tekirdağı #porcuları kazanmışlar | dünya gampiyonu unvanı için kargılaş “--23 HAZİRAN — 1937 Seyit Rıza " Dehalet mektubu yazdı Elâziz, 23 (Hususi) — Der- sim havalisinde — haydutların sığındıkları mühim mevkilerden Kı- zıldağ, Yirmibeşinci ve Beyazdağ piyade fırkalarımızın eline geçmiş bulunuyor. Kızıldağ alınmış, Mu - hafız alayı Yirmibeşincinin arkasını çevirmiştir. Seyit Rıza dehalet ediyor Haydutların ,başlarından Seyit Rıza, hükümetimize bir mektup gön dererek dehalet talebinde bulunmuş tur. Bu mektupta ne gibi şartlar i- leri sürdüğü henüz bilinmiyor. Seyit Rızanın dehalet — etmek is- temesi haydut reislerinin çok müş - Feci bir kamyon bazası 80 sporcu yaralandı Alaşehirden Ödemişe maç yapmak için 30 kişilik bir kafile halinde giden Akınspor klübü azalarını tağıyan kam, yon yolda İğdecik mevkiinde uçuruma yuvarlanmıştır. Bu sukut neticesinde Alaşehir elektrik fabrikası sahibi Ah. met otomobil altında kalarak ölmüş, kunduracı Mustafanın göğüs kemikle- ri ezilmiş, şoför muaivninin bacağı kı. rılmış ve diğer öon yolcu da muhtelif yerlerinden — yaralanmıştır. Yaralılar Ödemiş ve Alaşehirde tedavi altma a. Jmmışlardır. Tanmmiş bir Sporcu o- lan Ahmedin ölümü Alaşehirde derin bir tesaslir uyandırmıştır Müddejumu. milik tahkikata başlamıştır. Petrol ve benzin Birkaç gün içinde ucuzluyor Ankara, 23 (Telefonla) — Petrol ve benzinden alınan gümrük ve istih. lâk resimlerinin indirilmesi hakkmda ki kanım yüksek tasdika iktiran et. miştir. Kanun bugünlerde resmi ceri, dede neşredilecektir. Braddoku döğdü Amerikalıların ve bütün boks me. raklılarının aylardanberi dedikodusu nu yaptıkları Braddoek . Joe Louis maçı dün Şikagoda on binlerce seyir. el önünde yapıldı. Zencl boksör Braddoku — sekiz ra- vundda nakavt etti. Joe Loulz geçen sene Alman boksör $meling ile Amerikada karşılaşmış, sekiz ravundda Şmelingi fena halde dövmüş, fakat onuncu ravunddan son ra Şmeling açılmış, Zenci boksörü on üçüncü ravundda nakavt etmişti. Zenci boksörün bu mağlübiyeti rengi. nin siyah olmasına rağmen . Ameri- kalılar arasında büyük tecssür uyan. dırmıştı. Şmelinge mağlüp olan zenci boksö- Tün iki senedenberi hiç kimse ile kar Şilaşmayan dünya şamipyonu Brad. dock ile yapacağı maç büyük bir me- Takla bekleniyordu. Bir kısım Amerikalılar Braddocku çok tutuyorlar, antrenmanlarında, mu vaffak olduğunu söyliyorlardı. Brad. dockun Maks Şmeling gibi zenci bok. Sörü nakavt edeceklerini tahmin -edi Yyorlardı. Bu sabah gelen aşağık! telgraf gös teriyor ki iş berakis olmuğ, zenci bok. Sör dünya şampiyonunu Mağlüp et. Miştir. Bu vaziyetten gonra Joe Louiz ile, Alman boksör Şmeling bir kere daha kargılaştcaklar ve hu müsabakanım galibi dünya şampoynu olacktır. Şikgo 23 )— Dünya ağır sık- Tet boks s Joe Louls, dünya boks şampiyonu James Braddocku 8 inci Tavundda nâakavt etmek suretle yenmiştir. Maçtan evvel Şikagodan bildirildiğine göre, maç. fan evvel antrenör Jacob, Braddock . Joe Louis maçmın galibi ile Britanya ağır sıklet şampiyonu Tomy Forr ara- sında bir maç yapılacağını söylemiş. tir. Bu suretle bütün kategorilerde Al. man şampiyonu olan Maks Şmeling, yapılacak olan bu son maçın gâalibi ile dJoe Luis kül vaziyette bulunduğunu göster * mektedir. Reislerden başka haydut” lardan hükümet kuvvetlerimize bin'! | lerce iltica eden vardır. Yemini bozmuşlar İ Dolaşan bir rivayete göre, hay * dutlar, düşmmanlıkları baki kalmak üzere, şimdilik, birlik olmak - içif Kutuderesinde yaptıkları yemini bo? muşlar. Kıtaatımız Kızıldağda “Elâziz, 23 (Hususi) — Hozat Dersim istikametinden Kızıldağ mıt takası dün tamamiyle teslim olmuş" tur. Başvekil Bugünlerde Istanbula gelecek Şark tetkik seyahatinden dönen İsmet Inönü Ankarada Merasimle karşılandı Ankara, 23 (Telefonla) — Baş- bakan İsmet İnönü dün gece bire ot kala Ankaraya vasıl oldu. Tunce_h seyahatinden dönen Başvekil için istasyonda merasim yapıldı. Vekiller Heyeti bugün mühim bir toplantı yapacak ve Başvekili * miz toplantıda seyahati cetrafında malümat verecektir . Başvekil İnönü bugünlerde İstan bula hareket ederek Büyük Önder Atatürke teftiş ve müşahedeleri et « rafında izahatta bulunacaktır. Dahiliye Vekilinin de İstanbula Başvekille birlikte hareket etmesi muhtemeldir. Başvekil tayyare fabrikasını gezdi Kayseri, 22 — Şark vilâyetlerin: deki tetkik seyahatinden dönmekte olan Başvekil İsmet İnönü bugün | 16,30 da binlerce halkın tezahürati arasında buraya geldi. İsmet İnönü tayyare fabrikasını gezdi ve yeni ya” pılan tayyarelerin uçuşlarını gördü ve saat 18 de yine ayni tezahüratla teşyi edildi. Nasıl çalışabilecekler İktısat Vekâleti İş Dairesi reisli « ğinden verilen resmi tebliğdir: İş Kanununun üçüncü maddesi mucibince sanayiden sayılan işlerde ötedenberi geceleyin çalıştırılmakta bulunan 17—18 * yaşlarında kız ve erkek çocuklarla her yaştaki kadın işçilerin şimdilik bir sene müddet'e eskisi gibi gece işlerinde çalıştırılma larma ellinci maddenin ikinci bendi hükmüne tevfikan İktısat Vekâleti tarafından umumi izin - verilmiştir. Bu gibi iş yerleri sahip ve müdürle- rinin çocuk veya kadın işçileri ne gibi şartlar altında geceleyin çalış * tırdıklarını ve: A — Bunların ikametgâhlariyle iş yerleri arasındaki mesafe ve gidip gelme şartlarmı, B — Kız ve erkek çocukların yaş larına göre gruplara ayrılarak sayı * nı, C — Her gruptaki çocuklarla kar dınlardan kaçar kişinin ne mahiyette işlerde çalıştıklarını, Ç — Her grupun gece - çalışma * ve soniyle orta yokla çalışmanız yanım teknik, öve Ssosyal sebeplerini, sonu kadar doğrudan D— da Sakarya apartı- a Ankara ine bildirmeleri —kanunda- ki ceza mi idelerile — tebliğ or kmuşk L Bü umumi izin İktısat Vekâleti tarafından görülecek lüzum üzerine bazı iş yerlerinden — biray « tebliğ edilerek — geri almabilir. İhtar: 16 ve daha aşağı yaştaki kız ve er — kek işçilerin her ne tarzda olursa ol" Kadın ve çocuk işçiler