25 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

25 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Kocam kızkardeşim bana pek benzehyor' Bu benzetişler yüzünden kadın mahkemeye muracaat ettı Bundan üç yıl önce Bizleşik Ameri kada Filâdelfiya şehrinin milyon rinden Bravın Kuk'un on sekiz daki oğlu Harri on yedi yaşındı dilber etmiştir. Büyük bir aşkla başl: dansözle sevişmiş ve izdiva yan bu | cın saadeti ancak on beş gün devam e- debilmiş ve işte genç karr koca dehşet'i bir kavgadan sonra biribirleri alı talak davası .m Kavga eş; sol bacağından ve irer kurşun durlar, Bu hâdisenir sebebi gayet ori; Gir, Şöyle kâ: Hart'sin sevgilisi Mari Jan adlıdır. Art jan izdivaç günü belediye daire- #iöne yanında kendisine tıpkr tıpkısına benziyen bir genç kızla beraber gelmiş ve bunu kocasma kırkardeşim (Jan Ma. ri) diye takdim eti dr. Delikanlı bir ona bir öb! bak . mış ve iki güzel kız başımı bir hayli döndürmüş olmalr ki hangisinin kendi sevgilisi ve hangisinin baldızı olduğu- Dü unutturmuştur. Unutuş işte bu unutuş sonra iki kızla birlikte küçük mana yerleşen Harri a toparlayamamış ve han; diğini zaman zaman u defa bn'iı'mv karısı yarası al Bundan Jean Mary Joan (i Şöğüğüiin aüit plemiğertylamiş e Bu yanlışlıklar evvelâ alle arasında eğlenceli bir lâtife halini almışsa da * gün geçtikçe lâtife hududunu geçmiş | tılı bir erkek gibi ya ştür. l erine kayga çıkmış, iki ta - | raf silâha sarılmış ve'nihayet iş mah . | kal etmiştir. [ Karının kocasına isnat mığ'ı tÜrüm kemeye şudür: | — “Kocamın çok defa kırkardeşimi ben , | Sanarak yanlışlığa düşmesi... ,, Tıiodan korunmak için ne yapmalı (Baş tarafı 1 incide) İstanbulun muhtelif semtlerinde a. | gı İstasyonları kurulmuştur. Burada halka tifoya kargı aşı yapılmaktadır. Aşr istasyonları bu meşgul ol. duğu gibi birçok dairelerdeki memur. lara da sıhhât memurları tarafımdan aşı yapılmaktadır. Nasıl korunmalı ? Okuyucularımızı tenvir etmek için tifo ve korunma tedbirleri hakkında aşağıda bazı malümat ve: Tifo, Ebert basillerinin tevlid etti. ği sari hir hastalık olup bilkassa ço. cuklarda ve 40 yaşma kadar adam- larda bulunur. 'Tefrih devresi 15 ilâ 40 gün devam eder; bu müddet zarfında, iştiha aza. hır, zaaf, kırıklık ve baş nğnlnn büğe lar. O zaman burun kanamalarr, tit. reme, ishal (veya bazan bilâkis inkı. baz) görülür; karm tazyik üzerine &. ğırır, Dil . ve kenarları müstesna olmak üzere - beyazdır; mütemadi baş ağrıları, dermansızlık başlar; derecel 1 hararet 38 . 39 dur. Bumu takip eden günelrde, derecej Hararet, akşamları daha yüksek ol- mak üzere, mütemadiyen artar; bir hafta nihayetinde hararet haddi aza. misini bulur (40 , 40,5, bazan daha fazla); vücutta mercimek büyüklü. ğünde küçük pembe lekeler —görülür. Bu lekeler parmağın kaybolur ve tekrar çıkar., Bunlar ek- seriya sırtta, göğüste bulunur. Bazan çok seyrektir. Bazan da hiç bulunmaz, dil kupkurudur va Üüzerinde, bazan, kuruma benziyen siyahımtrak - bil mayi görülür. İshal devam etmektedir. Tdrar seyreklir ve ekseriya “albümi. ni" ihtiva etmektedir. Mütemadi ve devamlı baş ağrıları başlar ve kırık- lik son haddini bulur. Hastalik böylece 3 ilâ 5 hafta de. vam eder, sonra hafifler, derecel ha. raret azalır, Fakat bu devrede hara. ret sık sık çikar, maamafih bu, her zaman, hastalığın nüksettiğine delâ. let etmez. Uzun nakahat, arkasmdan “büyük bir zaaf ve devamlı bir fakrüddem bı- rakır; bazan dâ akli tesirleri görülür. Meselâ, zulüm ve ihtiras fikri... Maa, mafih gerek bunlar, gerekse tifo hüm masr esnasında sık sık görülen ve ge- cici olan hafızanın kaybolm hdise, si, hastanm yakınlarını korkutmama. Hastalığın mutad ağır şekli yanm. da, 3 haftadan ziyade devam etmiyen hafif gekli de vardır. Bunda ancak baş ağrıları, hafif bir hümma, uyku. suzluk ve Jekelerin zuhuru görülür. Hastalığın başlangıcını, diğer bir. cok hastalıklarla karıştırmak kabil- dir. Bizzat doktor bile ekseriya kan teşhisine (hastadan almacak bir dam. la kanla) başvurur. Binaenaleyh daha ilk alâmetler gö. rülünce doktoru çağırmak lâzımdır. Geniş vo kolaylıkla havalandırılabile. cek bir odaya yatırılmış olan hasta, sütten ibaret bir perhize tâbi tutulma. lıdır. Vaziyete göre değiştir'len tedavi- den maada, daha ağır birçok teşev. vilşlerin önünü alacak bazı sıhhi ted- birler almak lâzımdır. Daha hnılıuwıçıu itiharen ağza, baoğaza, burna ve diğer muhatt gışalı yerlere antisepal yapmalı: dişler gün. de birçok defa, yumuşak bir fırçaylı oğulmalı ve ağız ilık ve - borikli bir suyla çalkanmalıdır. Diğer muhatfler ve bilhassa boğaz, madent? veya tahta bir sapm ucuna sağlam bir surette raptedilmiş antiseptik bir mahlüle ba. tırılmış temiz bir pamukla sık sık sı. vazlanmalıdır. Bundan başka vilcudun her tarafı her üç saatte bir sirkeli su veya ko. lonya ile oğulmalıdır. Hastalığın inkişafında, gıda da bü- yük bir rol oynar. Başlangıçta — ve hümima devam ettiği müddetçe, süt, Çorba ve bol bol muhtelif içki içilme, lidir. Meselâ, şaraplı limonata, kay-j namış şarap, şampanya, çay, alafran. Ba kahve, Esasen bu hususta, dokto. ı;lm tavsiyesi üzerine hareket etmeli. r. Teşevvüş — Her devrede çoktur. En tehlikelisi barsağın delinmesidir. Bu, ekseriya 3 üncü ve 5 inci hafta arasında vukubulur. Barzsak kanamaâsı sık sık vaki olur, Barsağın delinmesi kadar tehlikeli de Eilee de, bazan birçok kan zayi olma» sına sebebiyet verir. Baş dönmesi, ku. laklarda uğuldamalar ve derecei hara- retin birdenbire düşmesi görlülir. Yakahat esnasında ve ondan sonra, fakrüddem ve zaaf devam ettiğ. müd. detçe veremden kaorkulabilir. Bu hu. susta uyanık bulunmak lâsımedır, Sirayet — Hastayla doğrudan doğ. | Tuya temasltan veya bilvasıta, onla- Elektrik şırketı davası Bu sabah devam etti Elektrik Şirketinin kaçakçılığı dava- sıma bu tabah devam edilmiştir . Bu celsede Nafia Vekâlei Hukuk müşaviri 'Tahir şahit sıfatiyle dinlenerek kendi - sinden izahat alınmıştır. Tahir dosyalar üzerinde birer birer etraflı malümat ver. miştir. Duruşma ayın otuzunda devam ede- cektir. Çöp derdi gene başlıyor mu ? Bir çok mıntakaların çöpleri denize dökülmüyor Yaz gelince ÇÖP meselesi yeniden meydana çıkmiş ve belediye çöpleri denize değil karada kuracağı istasyon . lara dökmek hastalığına yeniden tutul. muştur. Bakırköy, Eyüp, Fatih, Eminönü ve Anadolu tarafımda Üsküdar ve Kadı- köy kazalarınım çöpleri hâlâ denize dö- külmemekte, yalnız Beşiktaş ve Bey . oğlu Ghelerinin çöpleri denize atılmak. tadır. Belediye, Beşiktaş ve Beyoğlu hariç olmak üzere diğer kazaların çöplerini denize dökmemeyi kararlaştırmış, fa - kat son bir tecrübe olarak haziran s: - caklarında da bir kere vaziyetin tetki . kine karar vermişti. Belediye, Üsküdarlıların şikâyetleri . ne rağmen, göplerin muhtelif yerlerde kurulan Istasyonlara dökülmekle taaf - fün etmiyeceği neticesine varmıştır. Ya! | nız Beşiktaş — ve Beyoğlu kazalarının çöpleri denize dökülecektir . . Tuncelinde islâhat (Baş tarafı 11n0tde) lerimizle beraber, Tuncelinin kalkın - masına emek vermektedir. Kaçan ve henüz ele geçmiyen serger- delerin miktarı çok azdır. Bunların ta. kibi devam etmektedir . Suçlu görülenler terkif edilerek ad . Hlyeye sevkolunmaktadır . Haydutların adit takibatı hakkındaki hazırlıklart bitmiş gibidir. Muhakemet - ye pek yakında başlanacaktır , İlerliyen asketlerimizin yol ve köp - rü inşaatı faaliyeti sür'atle devam et - metedir, Dağlar, kayalar parçalanarak göseler açılryor, köprüler, binalar kuru. luyor. iktmadi ve coğrafi tetkiklerde bulu - muyorlar. Bu tetkikatta Fransanın meş. hur sağlık verici Vişi suyu ayarında su lar bulunmaktadır. Maden aramaları da müsbet netice. ler vermektedir. Her tarafta vaziyet ve hayat tabildir. Te olan muhalifler, kendilerine gösterilen her işte sevinçle çalışmak - tadır. Muhalefet hareketine iştirak et. Mmiyen Cidaranın Tacmoğlu, Hıdır, De. Mmenanın Hoz, Metekli, Hasan, Yusuf - hanın Voraniç, - Abbasların Rehber; Bahtiyarın Rotan grupları, medeni b' insan huzuru ile işleri başında çalışı « yor, — Niy han aa rın kirlettikleri eşyaya temastan ile. ri gelir. Hastaya yaklaşarlar, elbise- lerine dikkat etmeliler ve hor defa. sında, burunlarını, ağızlannı, ellerini | antiseptiklerle temizlemel dirler. Has. | talığın bütün devamı müdd-t'nce ve hattâ hastalığı takip eder bi> Iki ay içinde tifo sirayet edebi'ir. Bunun i. | çin hastalıktan sonra da, odu sık sık | ilâçlarla temizlenmelidir. Salgm esnasında tifodan kaçınmak için, bilhassa içilecek suya büyük bir ehemmiyet atfedilmelidir. İçilecek ve Sebzeleri yıkıyacak su muhakkak kay hatılmalıdır. Yemeklerden evvel, elle. ri sabun ve fırçayla iyice yıkamalı, ağzı kaynamış suyla çalkalamalıdır. Unutmamalıdır ki, hastalık salgın halindeyken, fazla alkollü içki İçmek, fazla yorulmak hastalığa istidadı ve- | rir, Bu sıralarda derhal aşılnmak mu. hakkak lâzımdır. Merkezden gelen fen adamları, zirat, (İngiliz filosu da hareket ediyor Şaka 25 HAZİRAN — 1937 n Mevsimlik sıhhi yemek listesi ! Malümatı toplayan : Osman Cemal Kaygılı Geçenlerde profesör Mazhar Ösman, | her yaz yaptığı gibi bu yaz için de haf, | talık sıhhi bir yemek listesi neşretmiş: profesör Tevfik Sağlam da bu İisteye itiraz eylemişti. Bu meseleyi dün alaca otomobili doktor Hafır Cemala da . nıştık. Mumaileyh bize, profesör Mazhar Osmanın listesini asla Seğenmediğini söyledikten sonra kendi” tertip etmiş olduğu şu yazlık sıhhi listenin gâze. temizle aynen neşrini rica etti. İşte Li de doktor Hafız Cemalin bu listesi aynen neşredi yoruz?: PAZARTESİ Sabah kahvaltısı: Birer bırdı( pelı mezli pancar çorbası, £ murta akına bulanmış kızartması. Öğle yemeği: Karadutlu dalak yah. ; beşer tane Şel- tali çekirdeği İkindi kahvaltısı: Kizarmış çirozba: gı, dömates hoşafı. Akşam yemeği: Rendelenmiş akçi . ğer köftesi, mısir püskülü — haşlar cevir yaprağı salatası, buzlu ihlâmı gerbeti, sı, SALI Sabah kahvaltısı: Yarım çay bardağı sıcak sirke, iki kaleta, biraz maydan 1z reçeli. Öğle yemeği: Limonlu keten tohumu suda pişmiş at kestanesi, ay a çekirdeği peltesi. İkindi kahvaltıı su, biraz deniz k yıdı. Akşam: Zeytin bamya dolması, sütlü paça, karpuz kabuğu komposto - Su. Biraz aşure kuru. ÇARŞAMBA Sabah: Bir bardak deniz suyu, dilim ekmek. Öğle yunuğir Hardal çordası, ka - bir vun çekirdeği pilâvı, bulgur dondur . masi. İkindi: dak şekerli Dört köşe bir simit, biz bar. ayran. Akşam! Kurbağa 'qumu kı)-msu ' PERŞEMBE Sabah kahvaltısı — İkişer tane birer fincan balıkyı : Vanilyalı makarna, yumuztâ Hali ba. Akşam: Kayısı beğendi, merecimek ğendi. (*) kızartması, $ fırında, döktor CUMA Sabah: Birer bardak deve sütü, birer dilim asma kabağı pisklivisi, Öğle: Fasulye böreği, naneli tel ka- dayıf, kordiya İkindi: rine de birer bardak patlıcan şezbeti. Kakaolu beyi kaşar Birer suda tavası, CUMARTESİ Sabah: Bademyağlı kızarmış ekmek, yanı kıra lâdilokum. Öğle: Leblebi çorbası, ürümlü köf « te, kavunlu nişasta salatası İkindi: Yumurta sarısma bulanmış birer dilim karpuz. Akşam: Kremalı patlıcan dolması nişasta turşusu, yoğurtlu havyar. PAZAR Sabah: İyodlu yumurta ruhhu, yeşil biberli pandıspanya. Öğle: meyvalı balık çorbası, sebzeli mahallebi, doktor bayıldı (**) İkindi: Tuzlu sıcak limonata, engi- har pestili. Akçam: Sarmısaklı yaprak dolması, taratorlu irmik helvası safranlı dondüt- Aslma uygundur. Osman Cemal KAYGILI yemeklerin nasıl ve neler grenmek istiyenler E « tibba Muhadenot Cemiyetine müracaat etmelidirler. Almanlar İspanya limanlarını torpilledi (Baş tarafı 1 incide) miştir. Öğrenildiğine göre, kıuvaıor bu gece meçhül bir semte hareket ede- cektir. Londra, 24 (AA..) — Times gazete- inin verdiği bir habere göre, ademi mü dahaleyi kontrole memur harp gemileri Ne yardım etmek üzere ÜÇ torpil tarama gemisi Devonyortdan Cebelüttarıka ha. | reket edecektir . Alman donanmasınım' İspanyol #ula- tında toplanması üzerine, bir İngiliz fi- losu İspanyol hükümetine — müzaheret etmek üzere Valensiyaya hareket etmek #mrini almıştır. Hariciye nazırr M. Eden buğün Al- man elçisi Von Ribbentropu kabul ede. rek, tahammülün bir hududu olduğunu hatırlatmış ve İspanyol meselesinde İn- gilterenin Fransa ile tamamen hemfikir olduğunu sarahatle bildirmiştir. Alman elçisi bu mülâkattan sonra Berline hare ket etmiştir. Alman sefiri Hitlerin yanında Berlin 24 (hususi) — Londradan bu Taya gelen Almanyanın Londra - “elçisi von Ribbentrop bu akşatm devlet — reisi Hitler tarafından kabul edilmiştir. Londrada endişe Londra 24 (A.A.) — Havas muhabirinden: Almanyanın bundan böyle Roma ve Berlinin kendi gemilerini — “Valensiya bolşeviklerine karşı icap eden bütün ça- relere müracasat ederek himaye etmeğe karar vermiş olduklarını,, ilân eden be- ajarısı yanatı, Alman ve İtalyan — filolarının garbi Akdenizde bulunması, Malagaya len İtalyan askerleri çıkarılmış ol- una dair olan haberler ve Almanya nmn Çekoslovakyaya karşı hemen tahak kuk ettirecek birtakım tasavvurları bu- lunduku â dair olan şayialar. — İngiliz matbuatmı endişeye düşürmektedir . Torpil dökmüşler Paris, 24 (A.A.) — Eko dö Pari ga- zetesinde Pertinax diyor ki: “Berlindeki Fransa ve İngiltere sefir von Nöyrata Almanya — hükümeti tarafından icrası derpiş edilmekte olanı hareketin ciddi netayitinin ne olabilece. gini izah etn 'dir. Amerika sefirinin de ayni veçhile hareket etmiş olduğunu tannediyoruz. Von Nöyratın iltizam et- mekte olduğu nisbetten mutedil siyase- tin Alman kabinesi tarafından son akte- dilen celsede bertaraf edilmiş olduğu in tibar gittikçe kuvvetlenmektedir. Ahval ve vukuatın İngiltere ile Fransayı Akde nizdeki münakalelerini — müdafaa için ciddi tedbirler almağa icbar edecek bir şekle girmesinden korkulmaktadıı. Jeurnalın Berlin muhabirinden : *“İstihbaratımıza göre, Alman gemilerinin İspanyanın şark sahillerini abloka etmeleri mutasavverdir. Ve bu gemilerin daha şimdiden Carthazene ve Alitante açıklarına torpil dökmüş olduk farı söylenmektedir. Alman ordusunun manavraları Berlin, 24 (A.A.) — Retmi gazetede çıkan bir emirname 28 Hazirandan 2 Oldünburg, Bremer, harp temmüza kadar Paderborn mıntkaları üzerinden Ho « landa hududuna kadar tayyarelerin uç- ması menedilmiştir. Bu yasağın oralarda yapılacak ma « nevralarla alâkgıdar olduğu tahmin edi » liyor . Paris sefirimiz Hariciye Nazırı ile görüştü Paris, 24 (A.A.) — Delbos bug'in Sovyetler Birliği ve Türkiye büyük ek çileriyle Çekoslovakyanın Paris elçisiri kabul etmiştir.