9 Temmuz 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

9 Temmuz 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Japonya Çini işgale hazırlanıyor (Baş tarafı 1 incide) Kıt'aları tarafından atıldığı zannedilen Bilâh sesleri işitilmesi Üzerine çıkmış. kır. Japon askeri makamları Japon kıt- alarınm —mücrimleri aramâk Üüzere Wangbing'e girmeelrine müsaade edi!. mesini istemişlerdir. Fakat bu müra- paat reddedilmiştir. Durdurulan — tren Nankin, 8 (A. A.) — Resmen bildi. rildiğine göre Çin kıt'aları Marto Po. 1o köprüsüne Japon askeri taşımakta olan bir treni tevkif etmişlerdir. Nankin, 8 (A. A.) — Resmen bildi. rildiğine göre Çin kıt'aları Marco Po- lo köprüsüne Japon askeri taşmmakta blan bir treni tevkif etmişlerdir. Telefon hatları kesildi 'Tokyo, 8 (A. A.) — Pekinden Do. mei ajansına bildiriliyor: Pekinle Ticntsin arasımnda telefon Muharebeleri kesilmiştir. n Hüsnüniyet baki ” Pokin, 8 (A. A.) — Çin - Japon mü. Bademesi üzerine, Japonlar Çin kıtaa. tmm Fingtati bölgesinde Üç köyü bo. galtmalarını istemişlerdir. Çin maka. matı bu talebi reddettikleri için, mu. harebe saat 19 da tekrar başlamıştır. ,Japonlar mühim mitarda piyade, tank ?t topçu takviyesi almışlardır. Japon. lar Pekinin içinde ihtiyat tedbirleri Blmaktadırlar. Pokindo örfi idare ilân bdilmiştir. Endişe verici vaziyeto rağ- Men, iki taraf da işi moslihano hal ar, Bu sabhahki muhnrebelm- Pekin, 9 (A. A.) — Bu sabahki mu. Barebe, aradaki itilâf mucibinceo Çin milisleri, Wangping gehrindeki Çin garnizonunun yerini almıya geldikleri zaman başlamıştır. Bir yanlışlık eseri olarak, milislerle Japonlar arasında çarpışma olmuş ve bu çarpışmada milislerden biri ölmüş, dördü yaralanmıştır. Biraz sonra sü- | künet avdet etmiştir. Yapılan anlaşma Pekin, 9 (A A.) — Sualâhiyettar resmi şahsiyetlerin süratle muhare, be sahnesine gelmeleri üzerine, bu sa. bahki çarpışma pek kısa olmuştur. Yapılan uyuşmaya tevfikan Japon. lar Yungting nehrinin sol, Çinliler de sağ sahiline çekilmişlerdir. Milisler, Çin kıt'alarımım tahliye et. tikleri şehirleri işgal etmişlerdir. Tatbik edilemedi 1 Pekin, © (A. A.) — İki taraf kuv. vetlerinin geri çeldhneıl hükümlerini * muhtevi mukavele tatbik mevkiine girmezden evvel muharehe gafakla be. raber yeniden başlamıştır. Muhasamat yeniden başladı Tokyo, 9 (A. A.) — Asahi gazetesi Pekinden aldığı malümnta göre Çin - Japon müzakerelerinin münkati olup muhasematmn yeniden başladığını bil. dirmektedir. Japonya sevkiyata hazırlanıykr Şanghay, 9 (A. A.) — Tokyodan bildirildiğine göre, garbi Japonya or. dusuna mensub bir fırka, Çin'e hare. ket etmek üzere hazır bulunmaktadır. Japon ordusundaki bütün mezuniyet. ler kaldırılmıştır. Sovyet Rusya ile mesele Moskova, 9 (A A.) — Havas ajanaı muhabirinden: Bolchot hâdisesi Üzerine Rusya ile Japonya arasındaki münasebetler ye- niden gerginleşmiştir. Litvinof, Japon sefiri Chigemitsu I. le görüşmüştür. Burada söylendiğine göre, Sovyet . Mançuko smır hattı, kat'i surette tesbit edilmedikçe hu hâ. diselerin arkası kesilmiyecektir. Hududu tahdid etmek üzere, muh. telit bir'komisyon tayini hususunda Sovyetler tarafımdan, yapılan teklife, Japonlarım hâlâ cevab vermemesi e- sefle kargılanmaktadır. Benzin meselesi (Baş tarafı 1 incide) tııhrıkv.ııvınıııııl—ıüıtnı'l'ıı—[ kiye dahilinde mezkür fiyatlar üzerin- den tamamen tatbik etmeği kabul ve taahhüt etmişlerdir. 2 — Birinci maddede zikredilen fi- yatlar 9S—7—0937 tarihinden itibaren üç hafta müddetle mer'i olacaktır. Ve her yerde ihtiyaç nisbetinde benzin ve pet- rol bulundurulacaktır. 3 — İkinci maddede zikredilen müd- det zarfında hükümet tarafından tayin edilecek bir heyetle şirketler müştere- ken beynelmilel piyasa şerait ve esasları lahilinde maliyet unsurları üzerinden tet kikatta bulunacaklardır. Bu suretle vasıl olunacak netice ayrıca ilân edilecektir.,, Tebliğden de anlaşıldığı — veçhile iş şimdilik bir “mütareke,, safhasındadır. Şirketlerin, bir haziranda, vergileri in- diren kanunun neşrinden evel davra- narak kanun çıktığı vakit tenzilâta esas tutulacak fiyatın daha yüksek olmasımı tomin makendile yapmış oldukları litre başına bir kuruş (şişe de — beş kuruş) zam üç hafta için kabul edilmiştir. Bu müddet azrfında fiyatlar belediye. nin tesbit etmiş olduğu 82,5 kuruşta ib- ka odilecektir. Fakat ayni zamanda sa- nayi umum müdürü Reşat, ticaret odası umum; kâtibi Cevat Nizami ve belediye iktisat müdürü Asım Süreyyadan mü- teşekkil bir komisyon mâliyet fiyatları- ni tetkik edip yeni fiyatların — esasını bulacaktır. Bu tetkiklerin bizim evvelce yaptığı- mız hesaplara vâracığına ve iktisat ve- kâletinin meseleyi derdi kökünden izale edeceğine inanıyoruz. Bu imanla bu hu- sustaki söyliyeceklerimizi tetkikatın so nuna burakmağı münasip ' buluyoruz. Yalnız tetkikler — bizim inantlığımız yerşekilde — beş kuruşluk zammın yer- sizliğini göster'ince ortaya bir mesele çi kacaktır ki, bu da, —böylece — halktan alınmış olan — paraların halka — isdesi meseles'dir. Bu noktayt 2 inci sayfamı- | zın ekonomi sütununda izah etmekteyir Bazı benzin satış yerleri düne kadar, benzinin şişesini belediyenin tesbit et ( tiği 82,5 kuruştan yüz para eksiğine, yani 80 kuruşa satmaktaydılar. Böylece rekabet için kendi kazançlarından yüz para terkeden bu satış yerleri de, İkti- ı sat vekâletinin tebliğinden sonra fiyatı 82,5 kuruşa çıkarmışlardır. İkinci kısım tetkikat başladı Benrzin ve petrol işinde ikinci kısım Ghkikata bu sabah ticaret odasında top lanan sanayi umum müdürünün reisliği Dü ee p. ZD Âi K a SD 9 TEMMUZ — 1037 Avrupada birçok büyük şehirlerin t lülerikdde mütcaddld maşhur tablolar çalan ve hömen her Hemleket polisir mnin aramakta olduğu Nikola Medem isimli bir Fransız mihayet Berlinde yak ayı ele vermiştir. Bu adam, kucağıne —— da daimi küçük bir maymun taşıyan annesiyle beraber dolaşmakta ve hırsızlıklarımı annesiyle birlikte yapmaka — taydı. Resimlerimisden sağ ve soldaki çalınan tablolardan ikisini göstermekte dir. Ortada da ana oğul hırsızlar gör Şark misakı imzalandı : (Baş tarafı 1 incide) 'Tahran 8 (A.A.) — Efgan Hari- we maiyeti dün öğleden sonra Meş- hed tarikile Tahrana gelmiş ve şehir- den birkaç kilometre mesafede İran Hariciye Nazırı Samyi ve Hariciye Nezareti erkânı tarafından karşılan" mıştır « Şah bugün saat 11 de Efgan Ha- riciye Nazırını kabul etmiş ve öğle yemeğine alıkoymuştur. Türkiye, İran, Irak ve Efganistan arasındaki ademi tecavüz paktı öğ- leden sonra Sadabad sarayında imza- lanacaktır. Irakta memnuniyet Bağdat 8 (A.A.) —- İrakla İran arasında Tahranda imza edilen bir muahede ile süreti katiyede halledil. mesi İrakta büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Bu muahede Yakm Şark memleketlerinin daha geniş bir şekilde anlaşmasıma doğru atılmış kati bir adım telâkki edilmektedir. İrak resmi mahafilleri dört taraf- lr Şark misakının pek yakında imza” edileceğini zannet irler. Misakım Efganistan Hariciye Na« zırının Türkiye ve İrak Hariciye Na zırlarının bulunduğu Tahrana ya- kında vaki olacak seyahati esnasın: altındaki bir heyet tarafından hıglınım; da imza edilmesi ihtimali vardır. Haliçteki kaza Haliçte âört kişinin ölümlü ile neti. celenen feci kaza tahkikatına devam edilmektedir. Müddelumumi muavinle- rinden Fehmi, liman relsi Hayreddin, kontrolör Sıtkıdan mürekkeb bir he. yet tarafından yapılan tahkikat neti. cesinde mötör kaptanı Ahmetle maki. nist Azizin kazada büyük kabahatleri olduğu meydana çıkmıştır. Motör Silivriden kuzu yükledikten sonra mezbahaya gelmiş, yükünü çı. karmış, küptan Ahmet getirdiği hay- vanların ücretini ülmak Üzere karaya çıkmıştır. Bu sırada makinist Aziz: — Ben motörü Limon iskelesina götüreyim mi? . diye sormuş, Ahmet * de buna muvafakat etmiştir. Aziz 14 tonluk motörün hem makınesini, hem dümenini yalrız başına kullanmak | mes'nliyetini Üzerine alarak hareket et ı rolştir. Makine dairesi teknenin içinde | olduğundan Aziz makineye muayyen bir sürat verdikten sonra dilmene çık- mış, bu suretle motör yola devam et. miştir. Fakat kısa bir müddet sonra önüne | içi yoleu dolu sandal çıkmca Aziz dü. | meni kırıp makine dalresina inmiş, | bu sırada motör sandala çarparak ba. tırmıştır. İ Mevlüdu Şerif kıraati Yakacıkta ölen kıymetli babam | ayakkabı ve lâstik tüccarlarından. Hulüsi Net (Hafız Hülüsi) Ruhuna ithaf olunmak üzere V1 Temmuz 937 tarihine müsadif - pa- * zar günü öğle namazını Mmüteakip Beyazıt camii şerifinde - mevlüdü nebevi kıraat olunacağından yerek akraba ve dostlarının ve gerek arzu eden ihvanı dinin - teşriflerini - rica ederim. Oğlu Hikmet Net Eşi Şş.'şkrjye Net w İgi ıw ü T4 Kaybolan ı kahraman Okyınoıtı kayboları meşhur Ameri- kalı kadın tayyareci " Ameliya Erhard'ı bulmak ümitleri hemen hemen kesilmiş- tir. Tayyareciden işaretler aldığını Söyliyen kotra bic şey bulamadığı Kgibi Bon defa araştırmalar yapan Kolorado zırhlıamın tayyareleri de zavallıya bu - Tamamışlardır . -—-Boşanmaya karşı sigorta Köylü kızı ile evlenmektir ! *“Köylü kızı boşanmaya karşı an emniyetli sigortadır!.,, Bu sözleri Amerikan - psikoloğla rından doktor Mak — Kiver, Okla - boma şehri bekârlarına - vermiş ol- duğu bir konfransda süylemiştir. Durmadan boşanmaktan, — istikrarlı bir aile kurarmamak'tan bağırları ya- nık olan Amerika erkeklerine bakm doktor ne diyor: “— Evlenmek bir kumardır. Bü kumar da kötü tehlikeler bulunduğu gibi, bazı tip evlenmeler vardır ki birinci sınınf kazançlı bir iş sayılabi" İir. Taşra kızı işte bu birinci sınıf ka zançlardandır ve boşanmaya karşı en emniyetli siğortadır.., başlıyoruz. ODALDELAR Tarihin 41 meşhur kadını Nizameltin Nazifin hazırladığı bu yazı silsilesine pek ynlund' Kıskanç —— bir kadın — Kocasını arılara — teslim etti ! | Yirminci asırda genç bir kadifi kocasmı güzel bir dul kadınla öpüt şürken görünce, orta çağların zalifi papıhmıbüepımıkumkw işkence keşfetmiştir. Hadise Yugot” lavyanın küçük bir köyünde wf yan etmiştir. Bu kıskanç kadın kocasını ırkl' lemiş ve oraya atrvermiştir. Bundan sonra evine M muhafaza editi üstbaş giymiş, G—" ne bir sopâ alıp arı kovanlarına Kd dırmış ve arıları kudurtuncaya dar kızdırarak oradan çekilmişti" Direğe bağlı ve âciz bir halde bulW nan zavallı kocanın kızgın arılardö? her tarafı davul gibi şişmiştir. Şimdi bu kıskançlığın . kurbaff olan erkek diriden ziyade ölü bif halde hastahanede yatmaktadır. Yif MinCİ asrım engizisyoncu ise mevkuftur. ! e eee AA Alman tebasından Bir casus Fransada hapse mahtküm edildi Nansy askeri mahkemesi kırk bf yaşmda bir iş adamı olan Alman - baasından Vili Bohmu casusluk ı;; çundan dolayı altı sene hapse ve sene müddetle Fransadan | mahküm etmiştir. Bu adam iş bahanesile Alsas Iİ; rene giderek Fransanın makinle! rilmiş kıtaalarr hakkında nıalnj toplamak suçundan itham edi! M tır. ,w HABER istanbulun erni çok s:ı!“'* hakiki akşam , güazotes' HABER'E AM A A AA Ai ilâanlarını