19 Temmuz 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

19 Temmuz 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

İstanbulda ” HABER — Akşam postası su derdi Belediyemiz yüzün- den ortaya çıkmıştır Son günlerde şayanı takdir bir faaliyet göslermeğe başlıyan Belediye saydığımız sakat noktaları süratle ısiah etmelidir Bugünlerde şehrimizde su meselesi üzerinde mühim kararlar verilmek Ü. ezredir. Görülmüş ve - ingallah kat'i olarak anlaşılmıştır ki İstanbulda şu hepimizi yıldıran t.fo da dahil olduğu halde hastalıkların başı su yüzünden. dir. Meselenin fecaati şimdiye kadar bü tün açıklığıyla ortaya konulmamıştır. Fakat şu her tarafında güldür güldür sular akan İstanbul denilen beldede suya kavuşmak hem büyük gşansa, hem de adetâ servete mütevakkıftır. Meseleyi başlangıcından bugüne ka- dar bütün açıklığıyla, bütün acılığıyla mütalea edelim: İstanbula bugüne nazaran iptidaf addedebileceğimiz devirlerde bile su. suzluğa kargı tedbirler alınmış, şehrin daima bol suyu temin olunmuştur. Mürklerden evvelki İstanbulun üstü a. gık ve kapalı su bazineleri, kuyuları el'an meydandadır. 'Türkler İstanbulu alınca bunlar- dan bir kısmını ihmal etmişlerdir. Fa- kat hiçbir zaman İstanbulu susuz bı. | Takmış değiller, bilâkis fazla suya ka. yuşturmuşlardır. Büyükdere ve Bel- Bgrad ormanı bentleri, büyük su kemer, leri her köşe başında, her cami avlu. sunda tesis edilen çeşmelere güldür güldür getirilen Kırkçeşme ve Halkalı suları, adım başında bir açılan kuyu. lar bunun misalidir. İstanbula terkos tesisatı yapıldık- tan sonra da sokaklarda terkos çeşme. leri kurulmuş, evlere su gelmiştir, İş bununla da kalmamış, yalnız birinci sinif caddelere değil, ikinci ve üçün. c€ü sınıf caddelere kadar yer yer yan- gin ve sulama muslukları yapılmıştır. Operatör Cemil (paşa) nm şehremin. Niği zamanında yapılan bu tesisatla gehrin caddeleri günde Üç defa hor. tumlarla sulanır ve geceleri de yıkanır dı, Hattâ bu usul mütareke senelerin- de de bir aralık tatbik edilmiştir. i gehirde kaç vatandaş yek tahtada 200 lirayı su için verebilir? 8 — Terkos saatlerinin her kış bo; zulması ihtimali (!) mevcuttur, Ta. mir parası 25 liraya kadar yükselir, Kaldı ki bu saatler aboneye ayda 50 kuruş kirayla verilir ve hiçbir. zaman abonenin malı değildir. 9 — Halkın çok temiz tuttuğuna şüphe olmıyan kuyuları da belediye ta. rafımndan kapatılmaktadır. Bu kuyu. lardan bir kısmı Kırkçeşme sularmın mecralarına açılmıştır ki, halk bunla- rı para vererek almıştır. Ü Tü,-di Biz bunları göylece yazdık, Artık üst tarafını alâkadarlar düşünüp he. sap etsinler, Son günlerde şayanı tak- dir bir mevcudiyet göstermeye başlı. yan belediyenin ve bilhassa yeni bele. diye reis vekilinin bu noktaları ehem- miyetle gözönüne alacaklarından şüp. he etmek istemiyoruz, Bir kadın yanarak ağır yaralandı Dün gece 22 de Divanyolunda 120 numaralı evde oturan doktor Cevat Tahsinin refikası Hasena çay pişirmek üzere gaz ocağını yakmış, bu srrada o - cak parlamış, kadım vücudunun muhte, lif yerlerinden yanmıştır. Yaralı kadım, Haseki hastanesine kal. dırılmıştır . Tifo vakaları İstanbulda pazar günü — 20, dün 27 tifo 30 paratifo vakası görülmüştür. , Son bir hafta içinde tifo vukuatı ha- FHif bir gekilde çoğalmıştır. Istanbulsporun | yeni idare heyeti Nihayet terkos İstanbul belediyesi. | nin eline geçmiş, İstanbullular için bir Çoh!) demek zamanı gelmiştir. Fakat | ne mümkün, işte hakiki facia o vakit başlamıştır. Şimdi şehirde vaziyet şudur: 1 -— Belediyenin eline geçen terkos tesisatının sokaklardaki çeşmelerine muntazam su verilmez. 2 — Belediyenin eline geçen Halkalı ve Kırkçeşme sularının bakımsızlık. tan pis ve mikroplu olduğu şüphesi dâima mevcuttur. 3 — Belediyenin eline geçen Hami- diye suyu çeşmeleri , belediye varida. timı arttırmak için . İstanbul sakala- Tına adetâ kiralanmıştır. Halk bunla. rın ekserisinin yanına bile yaklaşa. maz. $ — Kırkçeşme ve Halkalı çeşmele- rinin yarısı . Bu verilmediği için . ha- Tab olmuştur. 5 — Sokaklardaki sulama tesisatın- dan şehrin tertizlik işleri kadrosu bu günün yarısı bile değilken ve terkos bir yabancı kumpanya elindeyken isti. fade edildiği halde buglin edilmemek- tedir. 6 — O vakit İstanbul sokakları yı. kanırken simdi arozözlerle şerpinti ya pılmaktadır, Tabil biraz sonra kuru. yan tozlar tekrar havaya kalkmakta, dır. ? — Belediye eline geçen terkos dün yanım en pahalr matahı haline gel- miştir. Evinize alacağınız terkos tesi. satmın harici kısmının beher metresi için 5.10 lira alımır, Yani eviniz cadde, den 25 metre uzaksa ufacik bir serveti bu işe yatırmanız İâzımdır. 'Taksit filân da yoktur, Saat parası, dahilf tesisat da ayrıdır. Sorarız, bu İstanbulspor klübü fevkalâde kongre başkanlığından 'Tüdil edilen nizamnameye göre fev. kalâde kongrece klüp başkanlığına seçi. len Bay Mümtaz Tarhan idare heyetini teşkil etmek — üzere Bay Salâhaddin, B. Hamdi Canko ve B. Sami açık Une- yi mesal arkadaşı olarak ayırmıştır, A!A kaklarlara ilân olunur. İÇERİDE: # Belediyo balıkkaneye gelen ve — sonra dükkânlara tevzi edilen balıkların gerek ba. lıkhane gerek düxkânlarda Halicin pis suyu ile yıkanmasını menetmiştir. Belediya ba, likhaneye tankla temiz deniz suyu vermek. tedir, * Vapurlara binecek yolbu miktarının tah Git edilebilmesi için itman ymemüzları müte. Taadi kontrol yapmaktadırlar, * Fioryada gece ve gündüz bulunmak ©. zers bir belediye doktorluğu ihdas edilmiş. tir. * Polir, dün de sökaklarda dilenelleri top lamıştır. * Bolediye riyaseti gehrin temisliğini tâ. min için kaymakamlara yeniden. 20 madde. lik bir tamim göndermiş ve sıkı tertibat alını masını bildirmiştir. * İmralı ve Zonguldakta çalıştırılmak ti. zere bugün 31 mahküm şehrimize gelmekte. Gir, * Maltye veklilmiz Fuat Ağralı Marsilya. ya vasil olmuştur. * Polislerimiz ağustoe maaştarını kanunt göre alacaklardır. * Berlindeki ticaret heyetimiz Almanlar. Gan bioke Türk paralarınım verilmesini Tit şark olarak istemiştir. # Tabanca ile oynarken arkadaşını vuran 15 yaşında Cemal adliyeye verilmiştir. * İzmir, Silifke ve Karaburuna — yeniden Aç fener konulacaktır? * Limanda küçük yüklerden — alman 328 kuruş hammaliye 29 kuruşa, $8 büyük denk yeni öisikletçilerimiz Dünya birincilikjeri için hazırlanıyorlar Ankara 19 Kopenhagdaki dünya birinciliklerine iştirak etmek ü- zere sıkı bir tasfiyeden geçirilerek kam- pa alınmış olan bisiklet koşucularımız gok ciddi bir antrenman takip etmek- tedirler. Hergün SO kilometreden baş- lıyarak 100 ve 150 kilometreye kadar muhtelif ve sıkı idmanlar yaptıkları gi- bi hareketlerinden evvel iki defa da 200 kilometre üzerinde koşataklardır. Bu idmanların bazıları ekzerais ma- hiyetindedir. Bazıları ise koşucuları ya- rış mücadelesine alıştırmak için bir ko- şu halinde cereyan etmektedir. Dün yapılan 150 kilometrelik yarışta eski milli takım koşucularından Orhan, Talât ve Eyüp 40 mcı kilometreden i- | tibaren diğerlerini açmışlar ve oldukça sıkı bir koşu ile 150 kilometreyi 4 Baat 1g dakikada bitirmişlerdir. Bu yarışta Orhan ve — Eyübün tam formunda oldukları, Talâtın ise yavaş yavaş formuna gelmekte olduğu görül- müştür. Denilebilir ki 15 gün — sonra bütün ekip tam hazır bir halde olacak- tır. Asıl mesele ekibin dördüncü elemanı ile ihtiyat koşucuyu tayinldedir. Bu mev kiler için Yunus, Kâzım ve — Bayram gibi namzetler yarsa da bunlar — henüz formlarında değitlerdir. Karar vermek için ta kampm nihayetine intirar icap edecektir. Bu 150 kilometrelik yarışın teknik neticeleri gunlardır: 1 — Orhan 4 saat 15 dakika, 2 —E- yüp 3 metre gerisinde, 3 — Talât ar- radan dolayı S00 metrede İnmeye mec- bur, 4 — Kâzım 4 saat 26 Hakika 30 saniye, S — Bayram 10 santim geride, 6 — İsmail 4 saat 46 dakika, 7 — Cahit 10 santim geride. Vasati sürat 36'ya yakındır. 200 kilometrelik birinci yarış, 24 tem tuz cumartesi yapılacaktır. Balkan futbol turnuvası Bu sene Bükreşte yapılacak Sofya, 19 — Bulgaristan, — mali se- beblerden dolayı bu seneki Balkan fut- bol turnuvasının Sofyada — yapılmasını istememişti. Türkiye ile Yunanistan da Kadınlar arasında “Amerikan usulü serbest güreş Yapılmağa başlandı bu turnuvayı Üzerlerine almadıklerı i- çin bu seneki Balkan turnuvası Bükreş- te teşrinlevvelin ortalarına doğru ya- pılıu):m. Terden alınan 80 kuruş 86 kuruşa İndirilmiş. tr. W Ankara lise ve örtamektep musllimleri Maartf vektletine müracaatle — Avrupada olduğu gihi kendilerine profesör tmvanı ve. rilmesini istemişlerdir. * Memleketimizde ötedenberi sigortacılık sahasında çalışan LA Federal şirketi yangın sigortasını kaldırmışlır. DIŞARIDA: * Fransız frankıntn istikrarı temit odil. miştir. * Kudüsün taksimi — projesini Filistinde. ki bristiyan Araplar protesto etmiştir. Lehlz Tn SALI TEMMUZ — 1607 Hicri: 1386 — Cemaziyelevvel 11 Güneşin doğuşu Güneşin batışı 445 19,36 Vakit Sabahı Öğle İkindi Akşam Yatar İmsali 2,51 12,20 1618 1986 2133 24 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? Boğazlar mukavelesi tmza edildi. eleri her tarafta hayret uyandırmaktadır. Şimdilik on beş, yirmiyi bulan Serbest güreşçi 20 TEMMUZ — 1937 'f Amerikada Ü “Avrupa şc)ıır!l"“”f dınlar ırıund' rikanvari serbett yfj maçları yapı! lanmıştır. Kırşıımd tıp gc;ıremlydj idar İnce sai ların bu sert ır'*“ kadınlar arasımdı şempiyonluğu için bir müsabaka da açılmıştır. Bu maçlar geçen hafta Londranın Dremland salonlarında yapılmığ " nale Klara Moutensen ile Rita Martinez kalmıştır. Günlülü son karşı pan bu iki pehlivan kaklının müsaraası çok heyecanlı geçmiş neticede Moüutensen rakibinin sırtını yere getirmeğe muvaffak olarak dünya luğunu kazanmıştır. Resimlerimizde: Klara ile Rita'nın maçından iki safha göıulmzh'dî" Stadyumda bugönkü askeri merasim Bugün de 169 uncu piyade alayına Taksim stadyomunda merasimle sancak verilecektir. 189 uncu piyade alayı, şe- refli mazisile tanınmış — kahraman bir alaydır. Alay bugün, komutanı kurmay albay Salih —Erkuşun kumandasında saat 17 ye doğru Taksim stadyomurida içtima edecek ve ordu müfettişi Orge- neral Fahreddin, alaya merasimle san- cak verecektir. Merasim münasebetile stadyomun ka pıları halka açık — bulundurulacak, bu şanlı töreni görmek istiyen her yuürttaş stadyomuma girebilecektir.. Yalnız bal- kon, davetlilere tahsis edilmiştir. tanda da protesto mitingleri yapılmaktadır. Filistinde mestl siyonlst iderleri tevkif edil. mişitr. * Savyet - İngillere Ve Almanya tere deniz anlaşmaları neşrolunmuştur. * Lahistan nasyonalist — partisi — retwine sulkast yapmak iştiyon bir adam bomba e. lindo patlayarak ölmüştür. * Muvzer tüfekleri ve bombalarla müceh. hez büğ kişilik bir Pulgar çetesi Kırcanlida Mustafa Ferhad oğlunun evine girip 27 ya. şındaki oğlu Abdullahla 58 yaşındaki karısı Yorgişü öldürdükten sanra evda ne — varga | toplayıp gitmiştir. » Amerikn bahriye dalresi tayyarec! ka, dın Brhard ve pilotu Nosumn ölimüş nddet. mektedir. İngil. $ Yugoslavyada 15000 Hırvat, Müaçekin evi önünde geçit reami yapı Maçek İcap ettiği zaman Hırvatların vnt Tımr korumağa hazır olmalarını süylemiştir. # Amerika ordusu için an bin metre irti. faa çıkabilecek avci tayyareleri hazırtanmak | tadır. , # Fransanın şimalindeki birçok nehirlerde hirkar gündenberi devnm etmükte olan ka, yıkçılar grevi bitmiş ve nehirde soyrüseleri mentetmek için grevciler tarafından yapılmış olan setler kaldırılmıştır. Profesör Picard dütn yonl bir kaza geaçir. miştir.. Profesörün balonu yanmış ve kendi. Bi balondan bir ağaca atlıyarak — bavutımı kurtarmıştır. Profosör Picard, havada altı şefleri aat kalmış, 180 kilomatre katetmiş ve 3500 Tmetre yüksekliğe çıkmıştır Türkiye-.: Yugolavya ) Millt takım mıw'”' hakemi layin € v 1 ve 2 ağustos tarihlerinde da Yugoslavya ile — yapacaj | ve temsili maçların hakemliği “”,ı bol federasyonu tarafından N& rak gösterilen İtalyanın meşhtif :4/ lerinden Barlasina Yugosla' ; yonu tarafından da kabul edi /| Rumen yüzüc üleri Istanbula gelm? istiyorlar ’“dı& Romanyanın en kuvvetli kımı olan F.T.C. klübü ıuıpof::j Tasyonuna müracaat ederek / gelmek istediğini hildh-nxşlw n ları federasyonumuzta bu | © henüz bir cevap verilmiş gepildir l Barutgücü, Bisiklet ynrüy" v Evvelki sabah altıda Bakıtköy' reketle altmış kilcmetrelik bir Higif tertip eden Güç bisikletçiteri Dİ” Büyükçekmeceye varmışlar * müdürü Evranos oğlu Vasfi ilt © 4! genç kalabalık tarafından IHVM lardır. Kendilerine karşı harar eti bİf bal huırlıgı yapan nahiye ıw’ madişini mzml:kc' ve ıcncw' yırlı olduğunu söylemiştir. ı Barutgüçlüler Büyükçekm! | İstanbulsporlular da Çatalcayt rl'“' yorlardı. Her iki spor kafilesi # | rini selâmlamışlar ve pek coşkt” hürata sebep olmuşlardır. On döküz bisikletçiden ibart? akşama kadar kasabanın muhtei” lerini gezmiş, de oturulmuş, yemekler vakit ayni yol ile avdet