11 Eylül 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

11 Eylül 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

12 Garip âdetler ve itÜcata__r Vücude giren şeytanlar nasıl çıkarılır ? Yazan : Meşhur ingiliz seyyahı Hichens Bir Avrupalı kafasile muhakeme edil- mek şartile “Şeytan,, adile anılan mah- lükun “namevcut,, olduğ ddia, şey- tanla alâkadar itikatları ve bilhassa rikanın vahşi kabilelerinin bu mevhum şahsiyete vermekte oldukları ehemmi- yeti külliyen İnkâr demektir. Fakat son günlerde Aftrikada Zengi- bar arazisinde Mombasa kasabasının halkının “Şeytan tutunca,, biz “Şeytan dansı,, na kalkışarak günlerce hatta talarca yemek ve içmekten kesilmek suretile bu Mansa devam ettik leri de inkâr olunur bri hakikat değildir. Çün: kü Mombasa halkmı sari bir hastalık gibi pençesine geçiren şeytan dansla- rını gözile gören, T rupalıların adedi yüzleri geçmiştir. $urası da şayanı dikkattir ki vahşi zencilerin bazı itikatları büsbütü bana atılacak kadar yanlış ve batı! değil dir. Bu meyanda sıtmanın sivri sinekler vasıtasile geldiği ve insanların evvelâ tüylü ve kuyruklu mahlükat oldukları- na 'dair Afrika itikatları zikrolunabilir Ki bunların İlki bugün tıbban, ikincisi de Darvin nazariyesine inananlarca sabit olmuş bulunuyor, Şu halde şeytan narzariyesini de reddetmek doğru olur mu bilemeyiz! Afrikanın mühtelif kabilelerinin ara sıra onları ziyaret eden, şehirlerine ka- dar giren ayrı ayıı “geytanları,, "erva- hr,, vardır. Deniz kenarı gehirlerile balıkçı köy- lerinin (Pepo) ve (Zimor) adını ver- d'kleri ervah ve şeytanlardan maalda bilhassa (Milhor) ismindeki şeytan - itikatlarınca - tek gözlü, tek kollu ve tek bacaklı müthiş bir canavardır. (Pepo) adını yerdikleri şeytan bazan 'ek bir adamı, bazan da birçok kişiyi birden tutmaktadır, Mombasa halkırı tutan şeytanın (Zimoi) cinsine mensup olduğu söylen. mekte, Tanganika sahillerinde Lindi kasabasına hücum eden şeytanların da (Mühol) cinsine mensup oldukları Ti- vayet edilmekte idi. Kulübelerinin kapılarını, açan halk şeytanlarla karşılaşmışlar ve birkaç ka- dim korku ile derhal can vermişlermiş. Ertesi sabah yazıhanemin kapısına hü- cüm eden zencilerin halleri tıpkı bir ti- marhane kapısına bicum eden delilerin k'ne benziyordu. Yerli kâtibim Alinin Vorest ve kız kardleşi sabahleyin çarşıda “6*po) şeytanının bir hücumna maruz | kabnıştar, Al'nin karısı Fatmaya yolda | rürken şalının biri tarafınlan çeki A'ni Hissetmiş, fakat ilk öace aldırma- | mış. Bundan sonra (Pepo şeytan) ka- dına büsbütün musallat olaraş şalını bir | kaç defa çekmesi üzerine Fatma korku- dan yere düşerek baygın biz halde evi. | ne götürülmüş. Evde 'başka bir şeytan tarafından çarpılan Fatmanın hemşiresi de aynı Bkibete uğrar uğramaz iş ev halkınca ciddi telâkki edilmiş ve derhal Fatma- n kocasma haber gönderilmiş Fatma- nn kocası ise mabhalli adet Üzere şey. tan çarpmasına karşı (Mayanga) adı verilen yerli doktora haber göndermiş ve derhal (şeytan çarpma dansı) baş- lamış. (Şeytan çarpma dansı) kâtibim AX- nin bahçesinde başladı. Bahçenin bir kö- şesiride bir ateş yakan (Maganga) bu- nun üzerinde topraktan mamul bir çöm lek kaynatıyordu, Muavinleri ise koca- man davullar çalıyorlar, şeytan çarpan kadınların uzak yakın hısımları gaz te- nekelerine bir temiz sopa çekmek sure- tile mümkün olduğu kadar fazla şamı ta yapıyorlardı. Bir vakit geldi ki A nin bahçes'ndeki gürültüden ortalık in- | Temeğe başlamıştı. (Pepo şeytanı) tarafından çarpılan | İi kadınlar bu gürültü bir hayli zaman devam ettikten sonra biraz kendilerine gelmişler ve yüzlerine kırmızı çamur, alınlarına da kırmızı çamura batı- rılmış bezler bi suretile biraz sükünet bulmuşlardı. Şimdi onların da ellerine birer sopa yerilmiş, ayak bilek lerine ziller takılarak kadınlar bahçenin tam ortasına çıkarılmış bulunuyorlardı. Artık gaz tenekeleri çalınmıyor, gürül. tü sadece davulların sesine inhisar edi- yordu. Bir vakit sonra bunlar da yeni bir hava tutturmak Üzere sustular, Birkaç dakika sonra tekrar davulların sesi duyuldu. Bahçeyi dolduran halk gitgide hızlanan havaya ayak uydur- müşlar, çıldırmışçasına bir dans tuttur- j muşlardı. Toz dumana karışıyor, Alinin bahçesi mevrşeri bir manzarayı andırm yordu. Daha garibi de şeytan çarpan iki kadının kendilerini ihata eden dan- | sör ve dansözelrin ortalarında hareket- siz durmaları tdi. Sanki filhakika çar- pılmışcasına birer heykel gibi duruyorlar dı. Meğer bu hareketsizliğin de uzün sürmesi mükadder değilmiş. On dakika sonra (Pepo) tarafından çarpılar bu iki kadın öyle müthiş bir danca koyuldu lar ki cezbeye tutulmuş deliler gibi ağızları bir karış açık ve dudakları arasından tükürükler saçarak dansedi- yorlardı. Ellerinideki sopalarla yalnız birbirle- Hni değil; yakınlarına her kim gelirse var küvvetle dövlyorlar, var kuvvetle nerelerine rastgelirse iyoralrdı. A- yaklarıma taktıkları zillerden çıkan çıl- gin sesler, kendi ıztırap avazelerile ka- rışıyor; adeta bir cehennem manzarasını aldırryordu. Bu hakikaten bir “geytan dans müsa- meresi,, idi. Yerli doktor Maganganın yeknasak türküsü tüyler Ürpertici dene- cek bir çığlıktan başka bir şey değil- di. Ara sıra'kaynattığı kabın içine ilâç addettiği bir mayi döklülüyor, bundan çıkan pis koku ise bütün bahçeyi değil koskocaman köyü tutuyordu. Bundan sonra kırgın mayiden şeytan | çarpan kadınların başına döküldüğünü gördüğüm zaman ne yalan söyliyeim göflerime inanamadım. Şeytana Hilta- ben bir takım sözler söylüyen doktor da ara stra vecde geliyor ve kısa müd- detlerle dansa iştirak ediyordu, Dansın ne kadar devam ettiğini ma- alesef tetkik edemedim. Çünkü bir iki Saat seyircilikten sonra bu manzarayı seyre hem ruhi hem de bedeni takatım kalmamıştı. Yalnız ertesi sabah Alinin bahçesini ziyaret edenlerin birçoğunun kan revan içinde ve bitap bir halde yere serilmiş olduklarını gördüm. Şeytan çarpma danslarının bazan bü- tün köy halkının iştirakile günlerce hat ta haftalarca sürdüğünü şayanı it'mat kaynaklardan işittim. Fakat gözlerimle gördüğümü iddia eklemem, Maahaza bu dansı gördükten sonra ne söylerseler inannacağım, Çünkü gördüğüm manza- ra bakikaten inarılamayacak, hele be- yaz bir adamın hiç de tatbik edemiyece- Ri kadar feciydi. Hichens HABER — İlân tarifesi İlân sayfalarmda santimi 40 Kr. Resmi ilânlar 80 , Dördlüneli sayfada 100 , Üç ve ikinci sayfalarda » Birinci sayfada 400 » Başlık ilânlar 500 , 'Ticari mahiyeti haiz olmrıyan küçük ilânlar 20 kelimelik beş de- fası 120 kuruştur. EKeskiden mu- kavelesi olan — müşterilerimizin Mükaveleleri müddetince fark a. bnmaz. Uzun müddet devamlı Hânlar tenzilâta tâbidir. İlân ver. mek husuşunda yalnız ve münha. sıran VAKIT YURDU altındaki Kemalettin. İren ilân bürosuna mürâcaat edilmelidir. Telefon: İstanbul . 24370 SPORLUNUN iktl ... Maçtan sonra kuvvetinizi tazelemek ister- seniz HAVAGAZIİ ŞOF-BEN ile bir Duş alınız. HAVALALI ŞOFBENİ