13 Kasım 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

13 Kasım 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Fabrika, baştan başa değiştirdi Ereğliyi Çukurova, bu yı! istihsalâlı 19 binden 6o bin balyaya yükseltti Nazilli ve Eskişehirden büyük miktarlarda pamuk alınacak Konya — Ereğli, (Hususi) — Şehri, | şayış tarzları muhite iyi bir örnek ol. miz, Sümerbank bez fabrikasınm mu - hitte uyandırdığı iktısadi ve içtimai ha- reket neticesi günden güne gelişmek- te ve güzelleşmektedir. Şehirde yeni- den bir çok binalar yapılmakta ve eski kerpiç evlerin de yenileştirilmesi için te şebirüslere girişilmiktedir. Fabrikanın memur ve işçilere verdiği ücretler dolayısiyle piyasada büyük bir hareket görülmektedir. Meselâ daha dü- ne kadar kilosu kırk beş kuruşa satılan nefis tereyağları bugün bir liraya yük - selmiştir. Diğer yiyecek maddeleri de mubtelif nisbetlerde yükselmiştir. Köy- lü malın değer bulmasından çok mem nundur, Hülâsa, fabrikanın burada ku. rulması Ereğliyi ihya etmiştir, denile- bilir, İçtimai hayatta da çok bariz bir değiş me vardır. Ekserisi büyük şehirlerden gelmiş olan fabrika memurlarmın ya Ceyhanda bir cinayet Bir müezzin yolda bıçaklanarak öldürüldü Ceyhan, (Hususi) — Dün gece Mu. radiye camii müezzini Hüseyin, camle giderken yolda bir serseri tarafından bıçakla vürulup öldürülmüştür. Clna. yetin sebebi şudur: katil Ahmet, mi ezzinin akrabasından bir kıza nişan - lanmak istemiş, Hüseyin ise bu ada.. mun İşsiz güçsüz bir serseri olduğunu bildiği için nişanlanmaya muvafakat etmemiştir. Ahmet bunun için Hüseyi. ne muğber olmuş ve cinayeti işlemiş. tir. Katil kaçmıştır, aranmaktadır. —. Göçmenler için yeni 300 ev Çumra'da açılış merasimi yapılıyor Konya, (Hususi) — Bozkır ve Ha- dim kazalarını biribirine bağlıyan 50 kilometrelik yolun 12 kilometrelik Gez- levi — Hadim böküml çok bozuk ve seürüsefere gayri milsalt bir halde bulu nuyordu. Bu yol Bözker ve Hadim mü- kellef amelelerinie ikmal ettirilmiş, va- Ji ve parti başkanın riyasetinde giden bir heyet tarafından açılış merasimi ya- pılmıştır, Ayri heyet bugün de Çumraya gi- desek ve göçmenler için yapılan 300 e- vin açılış merasiminde hâzır buluna- caktır. —a— Karamanın en ihtiyar erkeğine yardım Konya, (Hususi) — Karamanmn en ihtiyar erkeği Kadir ağa isminde bir a- damdır ve 105 yaşmdadır. Hiç kimsesi olmtyan bu fakir ihtiyara Halkevinden yardım yapılacaktır. Konyada Difteri Konya, (Hususi) — Şehrimizde son on gün içinde üç difteri vakası görül. müştür. Bunlardan ikisi on gün evvel üçüncüsü de evvelki gün orta mektep. te çıkmıştır. Mektep idaresi vaziyeti sıhhat direktörlüğüne bildirmiş ve has- talığın zuhar ettiği sınrftaki talebeye sirayeti önleyici ilâçlar verilmiştir. maktadır, Fabrikanın pamuk mübayaatı Bu sene Adananın Klevland cinsi pamuk mahsulü diğer senelere nazaran daha ir. Dejenere olan cinsler Zira- at Vekâletinin aldığı tedbirler sayesin- de ortadan kaldırılmış ve bu sene Çu . kurova mintakasında yalnız Yerli ve Klevlând cinsi pamuklar ekilmiştir. 936 senesinde 19.000 balya Klevland pamuğu çıkaran Çukurova bu sene alı- nan tedbirlerle bu miktarı 60.000 balya- ya yükseltmiştir. Ereğli fabrikası bu seneki ihtiyacını karşılamak üzere şimdiye kadar yeni mahsulden 170 bin kiloya yakın müba, yaada bulunmuştur. Nazilli ve Eskişehir pamukları Ereğli fabrikası geçen sene ayrıca Eskişehir mntakasmdan ekilen Akel cinsi pamukların bütün mahsulünü kitle halinde satın almıştır. Bu hareket Eski- şehir mmtakax (çiftçileri tarafından şükranla karşılanmış ve önmüzdeki €- kim yılı için teşvik vesilesi olmuştur. Nazilli mıntakasında da çok miktar. (da pamuk satın alınmıştı. Bu sene de bu mratakalardan geniş ölçüde pamuk satın alınacaktır. Fabrikanın istihsalâtı artıyor Fabrikanın çalışma hız; her gün bi- raz daha artmaktadır. Eylül ayı içinde fabrikada vasati olarak bin işçi çalış - mıştır. Şimdi kismen iki ekiple ça- İnşâr fabrika ihtiyacı nisbetinde © işçi yetiştirdiği Ve” temini (ettiği zamafi ÜÇ ekiple çalışmağa koyulacaktır, Fabrikada eylül içinde 41 bin kile- gram iplik ve 110 bin metre bez imâl edilmiştir. Fabrikamızm iplikleri bütün çorap ve trikotaj fabrikaları tarafından ter- cik edilmekte ve beğenilmektedir. Bezlerden de O hassalar, mermer. şahiler, patiskalar, masa örtüleri ve pe çeteler, poplin gömleklikler yapılmak- tadır, Rağbetin fazlalığı yüzünden fab rika tüccar müracaatlarını bir sıraya koymiya mecbur kalmıştır. IÇERIDE; * Belediye yeni bir hasta taşıma otomobili alacaktır. v * Gelecek tedris yılında aitı ortamektep 8- çılacaktır. Bunların biri Üsküdarda, bir! Kar talda, üçüncüsü de Boğazda olacaktır. Öteki çün yerleri henüz tesbit edilmemiştir. * Amerika (İş yeni bir ticari anlaşma Y8- pladaıktır. * Gümrük başmüdürü Edirne, Uzunköprü. Mustafapaşa ve diğer İstanbula bagt: bütün İ gümrük şubelerini teftiş için, dün Edimeye gitmiştir. * Üniversitedeki kız talebelerin (sekerlik derslerine pazartesi günü başlanacaktır. * Balediye sokaklara yeniden beş bin İâm. ba asacaktır. , * Atatürk köprüsünün Unkapanında syok larının yapılmasına başlanmıştır. * Bundan sonra Türkkuşuna biselerin yal Bız doküz ve ön birinci sınıf (talebelerinden almacaktır. Ortamektep mezunu talebe alım. mıyacaktır. * Küçük sanatlar sergisi pazar (akşamı. kapanacaktır. Sergiyi 16000 kişi gezmiştir. * Özümlüzdeki ders yri; içinde Beyoğlunda geniş kadrolu bir kız ortamektebi açdacak. tir. * Ankarada bulunan inhisarlar genel mii, dürü şehririza döneeliştir. i * Şişli - Fatıh arasında otobüs seferlerine Ayın on beşinde başlanacaktır. Bu hatta on dürt otobüs ayrılmıştır. * Deniz harp okulumun 162 inci yüdönümü ön sekiz sonteşrinde okulda kutlulanacaktır. * Kültür inzibat kominyonu dün toplanmış bazı idari kararlar almıştır. * İnkisarlars alınacak memur namzatleri,, HABER — Akşam postası SO kişi ile boğuştu 10 kişiyi yaraladı, 15 çadırı altüst etti Adana (Hususty — Silvandan bildirildiği ne göre, orada büyük bir ayı ön kişiyi yara. lamış ve tam elli kişi ile sâatlerce (o boğuş. tuktan sonra öldürüimüştür. e Hüdise şöyle olmuştur: Süvan tüocarlarından — Ramazanı koyun sürüsü içine büyük bir ayı girmiş ve koyun. ları parçalamağa başlamıştır. e Bunu gören çoban Mehmet elindeki silâhla ayıyı yarala. Büy ise de yarası hafif olan ayı Mehmedin Üzerine saldırmış fakat çoban kaçıp kurtul. müştur, Yaralı ayı kudurmuş — bir vaziyette strafa, saldırırken oradan (© geçmekte ölen Hoşigan köyünden Rizgo ile karşılaşmış ve derhal üzerine hilcum ederek bir saat kadar boğuştuktan sonra Rizgoyu küfasından, ko. Yandan, belinden daba muhtelif — yerlerinden ağır surette yaralamıştır. O sırada bu boğuş. mayı gören Hanife adında bir kadm Rizgoyu kurtarmak maksadile ayıya bir kaç taş at. miş ayı Rizgoyu biraktp bu sefer do Hanife YI ayni akibete düşürmüştür. Hâdiseyi ha- ber alan Rizgonun karısı Ayşe koşarak gel. iy ve ayıya taş almağa (başlamıştır. Ayı bu sefer de Hantteyi bırakarak Aygeye bü, cum etrslig bunu da ağır yaralamıştır. Yara. «um acısından kuduz bir hale gelen ayı o ci. varda bulunan 15 kadar gadırm üzerine sal, dırmıştır. Çadırdakiler ayıyı görünce her biri bir ta. rafa savuşup saklanmışlardır. Ayı çadırlara &irip de kimseyi bulamayınca çanak, çömlek, Yağ, bal, ve peynir küplerini O parça, parça #tmiş yatak yorgan ne varsa hepsini çadırda Yanan ateşin içerisine atmıştır. Bunu gören çadir halkı feryat elmeğe © başinmışlardır. Bu feryatları işiten köylüler hâdise (yerine koğuşlar ve tam 40 kişi bir sant kadar so, palarla uğraştıktan ve bu esnada birimç kişi daba yaralandıktan sonra bü büyük ve bey. betli ayıyı öldürmeğe muvaffak olmuşlardır. Yaralılar tedavi altma alımınışlardır. Konyada su fiatları indiriliyor Konya, (Hususi) — Belediye daimi encümeni şehir suyu talimâtnamesini tadil eden bir proje hazırlamıştır. Bele- diye meclisinde müzakere edilecek ta- dil teklifine göre su müessesata 7, has- tahaneye 3 ve halka 9 kuruştan verile tektir. Böylece tarifede ikişer kuruş- Yuk bir tenzilât yapılmış olacaktır. mmm yeni tayinler * Kadınhanı malmldürtüğüne Viranşehri malmüdürü Muhlis Polat tayin (edilmiş ve vazifesine baştamıştır. » Konya hümust idnre (köy İşleri börcen getliğine Kazancı nahiyesi müdürü (Remzi Etkinci tayin edilmiştir. — imtihanları aym otuzunda yapılacaktır. İnhisariar idaresi yeni çıkaracağı kan. yak için bir vitrin müsabakası hazırinmıştır. Vilzinlerde yahız yeni kanyak teşhir edecek bayiler arasında yapılacak müsabakada ka. zananlara, ikramiye verilecektir. * Türk borcu thvileri 15,20 den 1505 ka. dar düşmiştür. Altın 1045 kuruşa kadar çık- miğter. * Sivas — Yorrurum battı dahfi istikraz tahviilerinin dördüncü terlibi ayın yirminci GÜNÜ satışa çıkaracaktır. Tahvlâtn tutarı dört büçük milyondur, Satış onkeş gün sü. Tecaktir, » * Tedavide bulunan Osranir tahvieri a. YER 20'uneü günü müruru zamaha © uğrıya caktır. * Kiektrik girketi aleyhine açdan kaçak. Şılık davakma din beşinci osza mahkeryesin. de bakılmış, bazı şahitler dinlenmiştir. Diğer bir kisim şahitler gelmediği için muhahkeme 3 Ülrincikânuna btrakrimsıştır. * Ankara munili okulunda bir #lirmoni irani açılacaktır. * Dün gece Trabzonda ve Erzincanda çok şiddetli bir zelzele oimuştur. Hasar yoktur, * Trabzonda içme suyunun plânları tamam lanmıştır. İnşaata martta başlanmenktır. * Askeri hizmetlerde kullanılan köpeklere tay ve yemi verilmesi hakkmda bir proje bazırlarmıştar. ' * Bursada tifo vakaları artmıptar. * İstanbuldaki bütün mezar taşlarının nu, martlanmamna, başlanmıştır. Numaralar çim dilik ehir içindeki mezarlara & konacaktır. Büytece şehirde kaç mezar bulunduğu anla. yüneaktır. * Denizyolları idaresinin Ayvalık o postası Arşak, imdat Bu sabah Sirkecide bir gencin aya - Zum kırılması ile neticelenen bir kaza olmuştur: Sirkecide bir ticarethanede Çalışan Arşak isminde bir çocuk bu sabah do. kuzda Sirkecide tramvay caddesinde yolun karşı tarafına geçmek istemiştir. Arşak Eminönü cihetinden gelen bir tramvayın kendisine yirmi adım uzakta olduğuu görünce, ferah ferah karşıya geçebileceğini hesap etmiş, raylar üze - rine kadar gelince ayni istikametten süratle gelen bir otomobili görmüştür. Arşak bu vaziyet karşısında geriye de kaçamamış, ileriye atılarak otomobilin önünden kurtulmak istemiştir. Fakat otomobil Arşağı altma almış, yüzünden ve bacaklarından ehemmiyetli surette yaralamıştır. Yaralı eczaneye Ve oradan sehhi imdat otomobili ile Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Piyanko talilileri Kazananlar birer birer anlaşılıyor Dün çekilen tayyare plyangosunda büyük ikramiyeyi kazanan Lalililer (o anlaşdmıştır. Bunların arasmda inhizarlar idaresinde sevk memuru Zeki, Şehzadebaşında Gezi Muntafa Kemal caddesinde 108 numarada Cemal, İz, mirde Alsancakta marangoz M. All, Akçan. badda adını vermiyen bir zat vardır. Denizyoiları memurları ie Beşiktaşta Has türbe caddesinde Kâmran, Beyoğlunda Hay Miyf pastanesi şoförleri o Eşref ve Mehmet, Adapazarmda boton ustası Mehmet on be. ger bin lira, Ünye belediye reisi Rahmi, Tİ, reds Dere mahnilesinde Azizin karısı Ayge on ikişer bin lira, Kadrköyünde elektrik gir. ketinde memur Rüj Yemişte vapur iske. lesinde yağet Yorgi, İainirde otobils goförü Mustafa, Edirnede uncu Hüseyin, Sirkecide araba vapur iskelesinde Sefer, (Beşiktaşta Dikilitaşta Fahriye, Gedikpaşada kunduracı Agoba on bin Hralık ikramiye çıkmıştır. bundan sonra çarşamba ve cumartesi günle. | ri kalkacaktır. Jik posta bugün 15 dedir. * İnegölde kır mantarı yiyen dört kişi öl. müştr. Ölenler bir âbâ oğulla, gelin kayna. nadır. Kaymakamlık mastar sirm satımı ve toplanmasmı yasak etmiştir. * Salı saat 18,30 da Beyoğlu (o halkevinde İsmail Hami Danişmend tarafından “Osman Gazinin Nesebi, mevzuunda konforuna veri. tecektir. DIŞARIDA: * İngilterede Kroydonda tifo aaigmı hü. Küm sürmektedir. Şimdiye kadar Od4 vaka kaydedilmiştir. Hastalardan 3 kişi ölmüştür. * Bulgar bükümdarlarile prenses o Marla dün sabah Londradan Pariss hareket etmiş. lerdir, * Sovyetler birliği merke icra komitesi, Krml ordunun asker! siyasi ve teknik geliş znesi yolundaki yükek hizmetlerinden dolayı 46 kumandan, #iyasi memur, miihendis ve tekniniyeni, muhtelif Sovyet nişanları ile tak. U£ etmiştir. Havacılık, sahanındali başarıla,. rından dolayı da, sivil hava fonundan 88 tay yareci, mühendis ve teknisiyene de muhtelif Sovyet nişanları vermiştir. * Sovyet Rusyads MUalimlere bundan son. ra ders sasti başa Ücret deği, maaş veri, leoektir, * İngiltere hükümeti, | 88400000 İngiliz liranma kadar, işletilmekte olsun olmasın, Yütün malüm ve mekşu! kömür madenleri üzerindeki kakları satın alacaktır * Pariste dünyanın en büyük hava istasyo Bu 1ö Burje dün Fransız relslembumu tara, 3.5 tan yüzde 3 e indirmiştir. otomobili beklerken... © Bu sabahki kaza Arşak zabrtaya verdiği ifadede ri bahatin şoförde olmayıp kendi duğunt, otomobilin önüne ani o çıkması eticesi olarak bu kazanın vi geldiğini söylemiştir. li Yeni açılacak demir yollar! Merasim için Ank radan bir heyet giti Ankara, 12 (A,A,) — Bran - DEYE a tam işletmeye açılma ve tga battınm temel atma törenlerinde bul 7 olanları hamil hususi tren bugün #4 da Ankaradan Brvasa hareket etmiş, ydi de mebuslar, Nafia Yekâleti siyasi V0 © müsteşarları, devlet demiryolları iy mum müdürü ve matbunt mümcasilisri zaaktadır. . m in Romanya ile müzakereler Ticaret Heyetimi?. bügün gidiyor Yeni ticaret müuahedeleri için Bükreş” # decek olan heyet reisi Faik OKurdoğli, Ankaradan gelmiş, öğleden sonra tics dasında, Türkefiste geç vakte kadsr gul olmuştur. Faik Kurdoğlu, Mir erek niz tlcaret direktörlüğünde de bazı ler yapmıştır... Heyet bugün, öğleden sonra Köster hareket edecektir. Bükreş | mlzakerii yi Romanya elçisi Hamdullah Suphi de 4 sincektir # Franklen j Buyon öldü Paris, 12 (A.A.) — Eskinazır F lin Bouillon vefat etmiştir. Anadolu Ajansının notu; Türkiyenin samimi bir dostu o” ve Türkiyeye istiklâli uğrunda yeri mücadelenin en müşkül anlarında bir menfaat gözetmeksizin müzahert bulunan Franklin Bouillon'un ölü! derin bir teessürle kaydediyoruz. alani hele ai Gi İİ Emniyet teşkilâtınd” yeni tayinler Emniyet teşkilâtmda yeniden $9 yin ve nakiller yapılmıştır: pi İstanbul beşinci şube mülür gif”) ni Yusuf Vehbi Gözgün polis mile liğine; İstanbul emniyet dmirliğini”” Tevfik Korkmaz İspartaya, Ağrı eo yet âmirliğinden Fahri Torun 199 İstanbul © başkomiserlerinden (o C*“ Uney emniyet o âmirliğine, Ar ra başkemiserlerinden (o Hamdi *, sıkalım ernniyet âmirliğine, İzmir 289 komiserleriden Yaşar Başar emmiy“t mirliğine, Edirne başkomiserlerinİ. Şevket Akkoç emniyet âmirliğine fian tayin edilmişleridir. Almanyada bir tayyare kazası Berlin, 13 (A.A.) — Berlin ile heim arasında hava servisini temin ge Lufthausaya mensup bir tayyaf€ g saat 17 de Mannheimde yere ins biraz evvel düşmüştür. Yedi yolcü”. iki makinist ve radyo telgrafist öl“ lerdir, # Yaralanan yolculardan iki tanesi ” taneye götürülmüştür. #