16 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

16 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

tayyaresi Vaşington, 15 (A. A.) — Burada İn | gilterenin silâhlanmasını tamamla - mak için Amerikaya tayyare siparişi wermesi beklenmektedir. Avam kama. | rasında yapılan beyanat da bu husus. ta Vaşingtonla müzakereler cereyan ettiğini gösteriyor. | Hava mahfellerinde, İngiliz imalâ- | fınım, gittikçe artmakla beraber, he- HÜüz kâfi derecode olmadığı ve Ameri- JBan endüstrisinin ise, istihsal hızını | Epanyada harp Et satışlarında vaziyeti e- Baştarafı 1 incldr nen ayni zamanda izgal « şda kumandasındaki kuv- 'vetler bir tan Vinaroz ile Benicarlo. İşgal etmekte iken diğer taraftan bir Frankist yürüyüş kolu, general Gar- ga Valinonun kumandasında Lacema ve * Refaeli işgal ederek dört saatten | '&z bir zaman zarfında 15 kilometrelik bir Ğ saat 16 da örtyol zaptetmişlerdir. yolu ile şimendifer tamamile kesil- fağzı olan Uldeconay v Barselona « Vala ye telgraf muhaberatı General Mlahu)a verilen vazile » Barselon, 16, (ALA.) — Başvekil Neg- ü yt şimdi Katalonya bütün İspanya asının kumandanlığına tayin cet- mişlir. General ayni zamanda bütün sivil kumanda edecektir. general — Miahanın Madridde kendisine verilen vazilenin i- fasında güsterdiği ihtiyat ve zekâya tel- mih eden Negrin, şu sözleri ilâve etmiz- ti | “.— Sizden beklenen vazife cumhuri- yetin müdalaası ve İspanyanın hâkimi- la daimi bir — otorite ve kati bir şi idetle hareket etmekten ibarettir. Fransız hududunda alınan tedbirler Perpinyan, 15 (AA.X — Franko kıta- Tazının şeri ileri hareketi karşısında Ka- talonyadan külliyetli miktarda mülteci gel ' mesi ihtimaline mebni Fransız hükümet makamları intizamıı temin — etmek için alelâcele tedbir almaktadırlar. Tunusta ecnebi tahrıkı genişledi BEr Baştarafı 1 incide seneye kodar muhtelif hapis ce- vermiştir. 1 47 kişi daha mahkemeye sev. | r. Tevkif edilen “Yeni Düs- tur,, ricali arasında "Yeni Düstür,, un Sus kısrm reisi Avasi Hasuna ile “Nas- yonalist Tunus,, gazetesinin eski mü- dürü Muhammet Buşara bulunmakta - dır, Asker makamlar, "Yeni Düsutur ” Un feshedildiğini ve mefsuh <cemiyeti ihyoya teşebbüs edecek olanların Tu- nus beyliğinin emniyetine karşı komp- to kurmuş addedilerek Aaskeri mahke- meye sevkedileceklerini billire, ilân - lar yapıştırmışlardır. Eenebi propugandası Paris, 16 (A.A.) — Burada söylen- diğine göre “Yeni Düstur,, aleyhinde a- hınan şiddetli tedbirler bilhasta Tunusa karşı yapılacak her nevi ecnebi müda- halesini menetmek gayesini istihdaf et- | l" Ihıkıkı ecnebilerin yaptıkları pro- pagrada Yeni Düstur hareketinin muh- telif temayülleri arasındaki rekabetler- In iltere ve Fransa Amerıkadan harp | nin henüz bu hususta müzakerelere | yapılacak teslimata mümkün olduğu | lıç ve sığır da dana olarak satılmaya j teşkilâtına girdim. Alman hududuna git- alacaklar arttırdığı takdirde, 1 temmuz 1938 de şliyaa önümüzdeki yıl içinde 1500 yyare ihraç edebilecek vaziyette bu- kunduğu bildirilmektedir. Diplomatik mahfetlerde, İngiltere . girişmediği söylenmektedir. Ordu ve bahriye mahfellerinde elde edilen intibaa göre, Amerika hükü. meti İngiltereye ve icabımda Fransaya | kadar az zorluk gösterecektir. hile yapılma- sının önüne larasında mevcutmuş . geçiliyor g- Baştarafı 1 incide bir dalavere çevirmeye başladıklarını görerek bunun önüne geçecek sıkı bir tedbir almak mecburiyetinde kalmış. tır. Et fiatlarında tenzilât yapılmazın- dan sonra nispeten daha ucuz olan et. ler ortadan kalkmış ve her nevi el Arabistan hakkında Gizli bir anlaşma Italya Ingiltere “Deyli Herald,, muhabiri bildiriyor; Arabistan hakkında 1927 de İngiltere ile İtalya aramda yap:Imırş olan gizli bir anlaşma ilk defa olarak, yeni anlaşma- nım imza edildiği gün açığa vurulacak- tır. Bu gizli anlaşma Leghorndaki bir yat gezintisinde Osten Çemberlâyn — ile Musolisi arasında karaclaştırılmıştı.. Fakat bu anlaşma İngilterenin Ara- bistandaki siyasi mümessili Sir Cilbert Keleyton ile ttalyanın Eritrez umumi valisi Gasberini arasında müzak'tre o- Tunmuştu. İng'lir ve İtalyan hariciye nezaret- leri biribirlerinin Arabistadaki fanliyet- Teri haklkında yüphe gösteriyorlardı. İn- giltere kral İbnissuut ve İdrisi Emir ile birer anlaşma yaptı. İtalyada Yemen Imamı ile bir muahede imzaladı. Bu suretle, iki devlet te, Kızıldeniz sahillerindeki Arabistan memleketleri ile kendi menfaatlerini gözetmek — ci- hetinden, aralarında gizlice anlaşarak tatmin edilmiş bulunuyorlardı. Onun İçin bir anlaşma imza edilmemiştir. Resmen bir anlaşma yapılta Ceaevre deimza edilecek ve herkes duyae aktı. güzelesinin siyasi halka en pahalı cinsler fiatına satı.. |Ermenilerin en büyük mağa başlanmıştı. Bu mayanda kilo- sü 40 kuruştan olan Karamanım ismi kasaplarda anılmaz olmuş, sığır oti hemen hemen ortadan kalkmıştır. Bu süretle Karaman eti kıvırcık, dağ- başlamıştır. Mezbahada kesilen hayvanlara sa . dece “İstanbul beeldiyesi Karaağaç mezbahası,, damgası — vurulduğundan halk eti, kasabın söylediği nevi diye kabule mecbur kalmıştır. Belediye bu hilekârlığın önlne geç- mek için etlere cinsini gösteren dam. ga vurmak zaruretini duymuş, ve dün. den itibaren kesilen hayvanlara mez- bahâ damgası vurulmakla beraber, hayvanın her tarafıma cinsine göre karaman, dağlıç, kıvırcık, veya sığır, dana, keçi gibi damgalar vurulmaya dlnl relisleri öldü Ermenilerin E- İ rivandaki dini re. isi olan, Eçmiya- Ş cin Katolikosu Ho ren ölmüştür. Kendisi, Sov. yet idaresi altın - da Ermeni dini reisi intihap edi « len ilk rahibdir, F Kendisinden ev - Ölen Rahib — velki — Katolikos beşinci Georg 1911 de seçilmişti ve Çar idaresindeki Ermeni dini reisleri. nin sonuncusu oldu. Dini reisliğin merkezi olan Eçmi- yacin, Erivandan 13 kilometre uzak. tadır, başlanmıştır. Ayni zamanda en ziya- | 150 metre uzunlu- de karışıklığı mucib olan oğlak ve ku- zuların üzerine de damgalar vurul . maktadır. Belediyenin bu çok yerinde hareketi bir kısım kasapları çok şaşırimış ve telüâşa düşürmüştür. Çünkü iddiaları- na göre kendileri toptan olarak eti bu günkü narhın üstünde bir flatla aldık. larından narha uygun satış yapamıya, taklarını ve dükkânlarını kapatmak mecburiyetinde kalacaklarını söyle - mekte, böylece dolayısile damga usu- Tünden önce hile yaptıklarını itiraf et. miş olmaktadırlar, * “Ben bir , casusum! ,, Sahtekârlıktan suçlu delikanlının garip bir itirafı İngilterede, Lankaşayı'da — bir suçlu, mahkemede, kendisinin Fransa hesabına Almanyada casısluk yaptığımı söylemiş- tir. Kendisi, casusluktan suçlu olmadığı halde bu itirafta bulunmuştur. 59 Tngiliz liralık bir sahte — çek yap- mış olmakla suçlu bulunan — Con Kenet Mils ismindeki bu adamı 26 yaşındadır. İtirafında şöyle diyor: “Çocukluğumdanberi uzaâk memleket- lere gitmek hevesinde idim. Bunun k,'iııı bahriyeye girmek istedim. Gözlerimden biri zayıf diye kabul etmediler. Ben de yabancı memleketlere gitmeyi başka yol. lardan aradım. “Nihavet Fransız hükümeti — casudluk tim, gizli fotoğraf çektim. Fakat benim yapmak istediğim bu tarzda seyahat de- ğildi..., Mils, casuslukta 8 ay çalışmıştır. )A_ ğunda âbide 1923 senesinde Şikago çehrinde çı. kan bir yarıgın neticesinde bir sinema Binasında 583 kişi ölmüştü. Bunlarım ekseriyetini teşkil edenler ufak ço. cuklardı. Şimdi, Şikago belediyesi, o zamandanberi açmış olduğu lane def- teri ile birikmiş olan parayı bu yan. gında ölmüş olan 583 kişinin hatırası» nı yad için bir âbide yaptırmaya tah- sia etmiştir. Bu âbide 150 metre uzun. luğunda olacak ve gşehrin sinema ve tiyatrolarının bulunduğu caddeye di , kilecektir. Abide yerinin temin edil- mesi için on sekiz katlı bir bina ol duğu gibi yerinden kaldırılarak başka bir yere nakledilecektir. Bu bina Ford kumpanyasının Şikaço satığ şubesi « dir. Abideniz plânı için bir müsabaka açılmış ve buna multelif milletlere menyup 3000 sanatkâr iştirak etmiş- tir. Abide önümüzdeki yıl bitecek ve Şikago caddesine merasimle konula . caktır. Şeyhin filozof karısı TU a Fransız - .!5 N!EAN - ım Cerairdekf Arap re islerinden — Şeyh Muhammed bin Gü. ma, binbir gere ma« sallarını hatırlatan büyük bir düğün ya- parak evlenmiştir. ( , evlendiği Araptır. Fransada o « Şeyhin kız, gene kumuş ve felsefe tah sil etmiş olan bu ki. za, Cezmir Arapla- rı Hlorof olarak hak makladır. Avrupalı. Taşmış Aran kızı, düe Biününün de garpta. ki düğünler gibi ols masını İlemiş, fa « kat kocasının hati. Tını kirmıyartak ay- ni zamanda şarkva- vi düğün yapılması. ma da razı olmüştür.. İtalyan anlaşması BO- Baştarafı 1 incide İtalya ile Fransa gergin. liğin izalesini hakikaten istiyen Fran- sa hükümeti Romaya bir sefir tayin edilmeden evvel arada İngiltere ile ya> pılan müzakerelere benzer müzakere- ler cereyan etmesi lüzimgeldiği kanas. tindedirler. Bu müzakerelerin Habeşis tanın İtalya tarafından ilhakmın ta - nınmasını istiyen İtalyan formülleri. ne uygun bir şekilde cereyan etmesi i. cab etmektedir. Bilhassa matbuat tarafından gös - terilen sabırsızlıklara bir mukabele ol- mak üzere İngiliz - İtalyan itilâfinim bile şarta muallâk olduğu, çünkü bu itilâfın Tapanyadakt İtalyan gönüllü . kerinin geri çekilmesini ve İngiltere tarafından Habegşistan ilhakının ta - nmmasmı müteakip meriyete girece . Bi söylenmektedir. Fransa ile İtalya arasındaki mese. leler, İngiltere ile yapılan müzakereler esnasında geniş mikyasta halledilmiş bulunmaktadır. Bu itibarla Fransa ile İtalya arasında yapılacak müzakereler süratle intaç edilebilecektir. Pariste hâsıl olan kanaate göre bu müzakere- ler başladığı takdirde Milletler cemi- yetinin mayıs aymdaki toplaritısmdan evvel bitirilmiş olacaktır. Fransız - ilalyan tediye anlaşması Roma 15 (A. A.) — Hariciye na- zarı kont Çiano jle Fransız mas'ahat. güzarı Blonbaklin jki memleket ara - sında yeni bir tediye anlaşmasını im, saladıkları resmen bildirilmektedir. Anlaşmanın esasları Puris, 15 (A. A.) — Ticaret neza. reti, Fransrz - İtalyan tediye anlağma- 81 hakkmda bugün neşrettiği bir teb- Tiğde iki memleket arasında klering sisteminin kaldırıldığı ve serbest te, diye usulünün konulduğu bildirilmek- tedir. Malf borçların ve ticaret baka. yasınım tedricen tesviyesi için birta. kım hükümler konulmuştur. Muhtelif bir komisyon mübadele muvasenesine nezaret edecektir. Fransız nazırlarının seyahatleri Paris, 15 (A, A.) — Pransız başve- kili ile hariciye nazırmın yakında Landraya gideceklerine dair gazeteler de çıkan haberlerin mevsimsiz oldu- &u salâhiyettar mahafilden bildiril! - Miştir. ingiliz Harbiye ve Bahriye nazırları seyahatte Paris, 15 (A. A.) — İngiliz barbi. ye nazırı Belişa bu sabah tayyare ile Marsilyadan Maltaya hareket etmiş- tir. Roma, 15 (A. A.) — İngiliz harbi. ye nazırı Belişa Marsilyadan tayyare Hle Napoliye İnmiştir. Maltaya yarın hareket edecektir, Paris, 15 (A. A.) — Bahriye nazırıe Kampiniş, Parise husus! bir ziyaret yapmakta olan İngiliz bahriye nazırı dük Kuperi bugün kabul etmiştir. Ingiliz - İtalyan anlaşınası ve Berlin Roma mihveri Roma, 16 (AA) — İltalyan - İngiliz anlaşması münasebetile Ciornale d'ltalia diyor ki: İngiltere ile İtalya arasında hazırlanan yeni anlaşma iki memleketin milli ve ha- yati menfaatlerini — koruduğu gibi sulh davastna ve endüstri enternasyonal iş irliğine de hizmet edecektir. Bu anlaşma başka birisi aleyhine de Bildir. İtalyan harict — siyasetinde bir değişikliği de tazammun edemez. Bu siyaset Berlin - Roma mihveri üzerine ku rulmuştur. Ve Alman « İtalyan münase- batı bundan katiyen müteestir olmamış ve olmryacaktır. Bunun en kuvvetli deli- li İtalyan hükümetinin — müzakerelerden muntazaman Berlini haberdar etmiş Ol- masıdır. TIngiltere Habeşistandan arazi ilhak edecek mi ? İngiliz işçi partisinin Lordlar kamara- sı grup reisi Atli, Avam — kamarasında, başvekile, hudut tashihi veya başka bir yolla İngiliz arazisile hemhudut bazı Ha- beşistan arazisinin ilhakı hususunda İtal- ya ile bir müzakere yapdıp yapılmadığı- n sormuş, Çane gölü hakkındaki İngiliz talepleri hakkındâa izahat istemiştir. Başvekil, müzakereler devam ederken hl!çblr malümat veremiyeceğini söylemiş- tir. Atli başvekilin Habeşistan meselesinin hallinde Tngilterenin kendine menfaat çı- karacağına dair söylenen şeyleri tekzip & dip edemiyeceğini de sormuş, Çember- layn buna karşı da, bir anlaşma netice- ye bağlanmadan evvel ona dair resmen bir şey söylemenin âdet olmadığı cevabı- nı vermiştir. DOÖKTOÖR Necaettin Atasagun Her gün sabahları sekiz buçuğa akşamları 17 den 20 ye kadar Lâle W tayyare apartmanları İkinci daire 17 numarada bastalarını kabul eder. Cumartesi günleri 14 den 20 ye la dar haştalarını parase, Kurun, Ha ber okuyucularını dakupon — muka- bilinde muayene eder, Telef: 23953 Dr. Süreyya Atama Öperatör » Ürolog Beyoğlu - Parmakkapı tramvay du. rağı, No. 121, birinci kat. Muayene gsaati: 16 « 20