20 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ECEHABER | | AKŞAM POSTASI Yözı işleri tetefonu : idere ” * Ndn — w “ K Fransa müstekır bir hükümete muhtaçtır Yazan: Vinston Çörçil Eğer Fransa çöküp yıkılır ise her gey beraber yıkılır ve Nazi hakimiyeti Avrupada, hatta dünyanın büyük bir kıstm Üzerinde sakınılması mümkün ilmayan bir vakıa olur, Önun için bütün milletler « bilhassa küçüklü büyüklü döst milletler - Fransanın parlâmento yüzünden içerisine daldığı çıkmazı de- rin ve alâkalı bir dikkat ile takip ve tetkik ediyorlar, Fransada ömürleri gök kma olan hükümetler birbirini ta kip ediyor. Bu hükümetlere dahil olan birçök mühim şahsiyetler, muhtelif grplar ve partiler arasındaki mücadele. lerin müdilliği, meclisin ateşli ve hatta hummalı cemiyet hayatı en ihtiraslı bir siyaset oyunu için icop eden bütün un- surları hasırlıyor, Fakat zaman — böyle bir oyuna müsait mi acrba., Mebuslar ve meclis bu oyuna müsa- it vakti biliyorlar, herkes bunu görüyor ve biliyor. Mebuslar mütemadiyen hü- kümet yapmak ve devirmekle meşgul- dürler. Mümtaz ve çok mütehassıs otuz veya kırk adam birbirine — halef olarak Başvekâlet, Hariciye Vekâleti, Maliye Vekâleti —ve salreyi işgal edi- yorlar. Halbuki Amerikada veya İngil terede iş böyle olmuyor. İngiliz lisanile konuşan bu iki demokrasi de bir adam iktidar mevkiine <elince orada kalır, bir deta Gâ orat — ayrıldı tüt uzun z manlat iletidâr mevkline dönemerz, Va: kat Fransız parlimentosu —azalarının oynadıkları bu köşe kapmaca oyunu, gök samimi bir dost dilile #öylüyorum, memleketin faaliyetini bir parça fazla olarak kendi üszerinde topluyor, İşte bu sefer Fransanın başında öna zarurli direktilleri verebilecek mukte- dir bir adam var, Fakat şayet bu yolda bir adım atarsa solun himayetini kay- bedecek, eğer aksi istikamette yürüyor- &a sağın itimadından mahrum kalacak- tır, O vakit iş başına başka ve yüksek bir mütehassıs getirmek ve bir müddet için taliini denesin diye onu iş başında bulundurmak icap edecek, Vekâletsiz vekiller mevkilerinin başında bir kır gerintisinin davetlileri gibi oturuyor. lar, Tecrübeli kabine reisi nazırlarile ancak tanışabilecek, onları maiyetine | | takdim edebilecek kadar iktidar mevki- inde kalabiliyor, Maiyetitin mutat teb- fiklerini ve muvaffakiyet temennileri- Hi bile tamsenen dinlemeden bu yüksek mütehassıs o iktidar mevkiinden ayrı- liyor, ve ayni derecede mütehassıs bir başkası bu meykiin kapısını çalıyor, İngilterede kabine bubranları gayet madir olarak vaki olur, İngilterede bir kabine buhsemı ihtiraslı ve ağır bir şey dir. Bu buhranın nelceleri — senelerce kendini hissettirir. Pariste ise bir ka bine kurmak bir nevi devâmlr spordur. Bugün ortadaki mesele şudur: Bu hareketlerin Fransız milletiniz - tiran- Jar aleyhine kalkınması hareketi — olup olmadığı ve bunun bu kadar sık olarak yapılmasının uygün olüp olmaması noktası. İnsanın midesl pek iyi hazıtı lanm'ş bir yemekten de bozulabilir, bir şaka her vakit şakadır, faknt en kdsa şakalar, dalma en iyi şakalardır. Yirmi beş senedenberi, İngilternein İstikbalinin, birçok, esazlı metelelerde, Fransanın istikbaline bağlı olduğu ka- | maatiti tddla ettim. Harptenberi ilk de- | fa olarak Frahtız cumhuriyeti ile sıkı ve kuvvetli tedafüi bir İttifaka mütckl- Hk hususlarda İngiliz efkârrimumiye- sinde ve Sa majeste kmal hükümetinin beyanatında hakiki bir ilerleyiğ — gör- | düm. Hiçbir İngiliz het Prantız hükü: metinde filân nasır veya filan partiyi —) T AM V u doGorduklcrı İ Prens karısı olabilecek kız Eski Yunan hariciye nazırının kızı bir Ingiliz aktörü ile evlendi Annesi evden kovunca kocasile beraber Londraya gitti Yunanistanın eski başvekil muavini ve hariciye nazırt kont Teotokinin üÜvey kızı, genç bir İngiliz ahtörü ile evlenmiştir. Tita Teotokinin evlendiği adam, Oksford üniversitesi tiyatro şubesinin reisi ve İngiliz sahnesinin ea genç ve kıymatli aktörlerinden olan Con Vittidir. Es, ki Yunan nazırınm kızı, Okaford üniversitesinge okurken, onunla tanışmış ve sevişmiştir. Nişanlanmaları ve ev. tönmeleri gayet çabuk olmuştur. Titanm vaktiyle Prens Polle evleneceği söylenmişti. Con Vitti bir gazeteye bulunduğu beyanatta macerala- rını göyle anlatıyor: — Titanın annesi, nişanlandığımızı haber almca da- tıldı ve kızma her sene gönderdiği 500 İngiliz lirasını kes. ti. Hattâ büyük babasının müracaati Üzerine, annesi bu | gmdaki Amörikali çocuğun yıl ota 900 ingiliz lirası gönderecekti.,, 'Tita da ilâve ediyor: * Şimdi bizim bir köşkümüz, içinde de aşkımız var. Nişanlandığımızı anneme haber verdiğim zaman, an- nem nişanlımı Yunanistana çağırdı. İkimiz beraber Kor- foya gittik. Annem ikimizle, tam beş gün, nişanı bozma. miz hususunda konuştu. İkimiz de kabul etmedik, ısrar et. “Nihayet Con Londraya döndü. Ben Yunanistanda bir esir gibi kalmıştım. Elimden pasaportumu almışlar ve po- lise vermişlerdi. Con'un Londradan gönderdiği mektupla- rı bana vermiyorlardı. Ben de ona ancak gizli olarak mektup gönderebiliyordum. Artık, dünyanım en betbaht iki sevgilisi olmuştuk. Bu sene başında artık tahamml- lüm kalmadı. Con'a möktup yazdım: gel beni bu vaziyet- Bu çocuk bir katil... o!acanl Burada hınyndz gördüğünüz on ya. yakmda katil olarak ilânı mühakemesi ve hat. tâ idamı kuvvetle muhtemeldir. Çün- kü... Râlf Sit admdaki bu çocuk bir gün odasında oynuyormuş. Bu sırada, bahçe tarafındaki pencereden, içeri İ- ki arkadaşı bakıyor. Bunlardan biri ön İki yaşımda bir kız olan Betti Du- ma'dır. Betti soruyor: “Ne o elindeki oyuncak?,, diye. — Fakat Ralf onun böyle içeri bakmasına, bu suali sorma, sına kızıyor ve tesadüfen masanım Ü. gerinde duran tabancayı aldığı gibi a- toş ediyor. Kurşun zavallı kızı midesinden ya- raltyor. Şimdi kız hastanede, Vaziyeti tehli- keli, Eğer ölürse, Ralf Smit onun ka. Hili olarak ve mahkemeye verilerek yeni Niyü Cersey kanunu mucibince idamı istenocek, Bütün Amerika bu hâdisenin neti- cenini merakla ve endişeyle bekliyor. tercih etmiyor. Fakat geçen gün Çemberlaynı Fran- | sa ve Belçikanın müdafacat: için harp edeceğimizi söyledi. Bunun için bizimle beraber — olacak adamların kim'er olduğunu ye bunl, şimdiki mevkilerinde uzun — kalıp mayacaklarını bilmek hususunda tabli bir öeru hinsediyor, Bana bu makul bir zaruret gibi geliyor. Pransız milleti İngilterede Almanya lehinde ne kadar geniş mikyasta pro- paganda yapıldığını acaba biliyor mu? Bunu her vakit düşünüyotum. Bu pro- pagandacılır Fransâhın inhitat eşiği üzetinde olduğu noktasında srar edi- BEr- Devamı 4 üncüde ten kurtar, dedim. Con, vakit kâybetmeden hemen geldi. Gelirken de, ev. leamo yüzüklerini beraber almiş gelmişti... Ben de evden Bgizlice kaçtım ve Atinada kendisini buldum. Tita ve Con Vit İkimiz beraber tokrar Korfoya geldik ve anneme, âr. çıktım.,, Hitler mektepleri Sovyet terbiye usul- lerinden bazılarını tatbik ediyor mülstakbel ' “Almanyanım geflerinin yetiştirildiği yeni “Adoll Hitler,, mekteplerinde tatbik edilen terbiye u- sülleri Sövyetler birliğindeki bazı mekteplerde tatbikma başlanan usul- lere çok benzemektedir. Meselâ, “Adolf Hitler,, mektebi ta- lebeleri muallimlerine “Sen” diye hi. tab etmektedir. Bu muallimlerin hep- Bİ Hitler gençliği teşkilâtmm şeflerin- den geçilmiştir. Bu seneki talebe mevcudu 600 dür. Talebeyle muallim arasındaki mü- nasebat tarı bir arkadaşlık fikrine da. yahmaktadır. Talebenin önorunu ten- eide etmemek için kendilerine itimat- sızlık — gösterilmeyip, İmtihanlarda başlarmda kimse beklememektedir, “Adolf Hitler” mekteplerinde, ge- çen seneki tedrisat bilhassa ırk mese. teleri Üzerinde yapılmıştır. Talebenin bu dersler Üzerindeki vazifeleri ilk “Adolf Hitler mektebi,, olan Sontho- fendeki mektepte bir. Bergi halinde teğhir edilmiştir. (Lö Tan) Mey Vest On beş günde '50 binlıra alacaklli » < Mey Vest İngi K AĞ tereye ıeliynrşgu. ','(;,_'tk 7 Bu haber bütün y İngiliz gazetelerini meşgul ediyor. Her ; zaman olduğu gibi hakkmda dediko - .-.q,— $ dular başladı: Gci Mey Vestin bir e kabarede çalışaca - “eekka ladabilir ği ve açık numara- Moy Vest Jar - yapacağı Büy. Tendi. Bunun tÜzeri. ne, kendisini İngiltereye getirten ti - yatronun sahibi gu izahatı vermek mecburiyetini duydu: “Mey Vesti evvelâ bir çalgılı lokan- ta davet etti. Kendisine haftada 4000 ingiliz lirası verecekti. Artist bunu reddetti ve bir habörde çalışamıyaca- gıtı bildirdi. Onun üzörine kendisine — bizim tiyatroda temsil vermesini teklif et: tık Con'la evlenmiş olduğumu haber verdim. —Annem müthiş kızdı, bizi kapı dışarı etti. Anecak arkama manto- mu geçirecek vakit buldum ve bir şey alamadan evden İki yen! evlinin nikâhmı, Korfodaki İngiliz konsolosu kıymıştır, Bundan sonra Tita ile Con vapura atlayıp Lon- draya geliyorlar ve orada yaşamaya başlıyorlar... Londrada de- nize giriyorlar İstanbulda havalar bir soğuk, bir sıcak giderken, Avrupada yaz gelmiş bulunuyor, Pazar günü bütün Avrupa güzel bir paskalya geçirdi. Buradı, bu yaz İlk banyolarını almak — Üzero denize giren iki İngiliz güseli görülü- yor. tim. Mutabık kaldık. Londrada, Man. çesterde ve Glaskovda her gün altı temsil vermek üzere iki hafta çalışa- cak, kendisine Londrada haftada 2500 diğer şehirlerde de 1500 ingiliz lirası ve receğiz. Bu suretle, iki hafta zarfın. da 8000 ingiliz lirası alacak. Mey Vest tiyatrolayımızda en güzel şarkılarını söyliyecektir.,, 20 NİSAN — 1938 ÇARŞAMBA Hieri: 1357 — Sefer: 20 Güneşin 18377 ni Sittei sevir fırtındaz 3A2 1214 1000 1382 9081 VAS Lüzuümlu Tetetontar İetanbal idmi BUT BUpelmu Kçnı GÜĞ Mlnllküy Yeani Södü0, akilder İçiee G0RED , Bebek, Trabya, Büyükdene, ae D, ETerae, Kinsi içie Tane Bulen sanamı Türntr Şirkctii Hezmikr GÜ » ütasbatı avta, Bzlar aa. TEsakörı krma . — " Tlaragasi ı Yekankali YEZTR Maddüşı Kerte Ş Taksı otol M istem Geyeltü ebetiı ram anca ee e Akdeniz postası: Yarın saat 10 da hare- kel edecek olan vapur; Çanakkale, İzmir, Kuşadası, Bodrum, Rados, Dalyan, Fethi. ye, Kalkan, Kaş, Finikc, Antalya, Alâiye, kenderuna gidecektir . Karadenliz postası: Yarın saat 16 da ha- reket edecek olan vapur; İnebolu, Sinop, Samsun, Ünye, Fatsa, Ordu, — Trabton ve İstanbul hastanesinde tırılacak Şirlaji Kilniği binası İnşlatt T h zarf nsülileseksiltmeğe — konulmuştur. ** Keşif bedeli 399451 lira olan bü eksiltme yarınki perşembe günü saat 16 da İstan. bul üniversitesi rektörlüğünde yapılacak. tır. Geçen sene bugün ne oldu 7 * İtalya bariciye nazırı kont Clano ma- yasta Tiyana gidecektir. * Yugoslavya - Bulgar hududundaki as. keri telörgüler kaldırıldı. Sinemalar Türk: Habanero. Melek: Pariste bulüşa. Hıma, Sarav: Sarışın casts. — İpek: Silâh kuvvetl. — Sümer: — Arşım mal — alan Sa karya: Yalnız senin için. Alkazar: Telöre ü ve bir gecede üç cinayet.Aşri Ölüm şu- a1 ve karısı ve daktilosu. JSTANBUL Ferah: Üç film birden: Âzak: Kraliçe Viktorya (Adolf Volbruck) ve Çin geçidi Alemdar: Malakalı kadın ve Aşkın üyâe ni Miltt Mihracenin gözdesi, KADIKÖY: Hale: ESİRLER GEMİSİ SAMATYA: Cinayet masası Tophot ÜSKÜDAR: Hoalet LaBohem Marta Egert Tiyatrorar TURAN TİYATROSU Hakkı Ruşen ve arkadaşlar? İXI oyun Lirden: ÖLDÜRDÜ BENİ piyesi 2 perde GÖNÜL PAZARI komedi 2 perde Macar nazileri tideri Viyanaya baçtı Budapeşte, 20 (A. A.) — Kont Bet- Yenin organı olan Nitlo . Oren - Ujsan gazetesinin Viyanadan öğrendiğine gö re Macar nazilerinin şefi kont Zoltan Boszormenzi, Viyanaya - Utlca etmiş- tir, Viyanada şiyasi zabıta, kendisine iltica hakkı bahşetmiştir. Kont Bostzormenzi, bir nasyonal - sosyalist kıyamı tertib etmiş olduğun- dan dolayı 1937 ilkteşrininde iki sene iki ay ağır hizmete mahküm edilmiş. ©. Mumaileyh, davayı istinaf etmiş ve beratt kazanmıştır,