20 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

20 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HÇ FN v , ae : : y e P j : İ Et hak Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üs- töndağ dün kaymakamları toplamış, et meselesi etrafında yeni talimat vermiş- tir. Bundan başka et komisyonu da top- lanmış, et fiyatlarını ipka etmiştir. Muhiddin Üstündağ dün et — meselesi etrafında şu beyanatta bulunmuştur. — Geçen mart başlangıcından itibaren et fiyatlarında temin edilen — ucuzluğun sebeb olduğu istihlâk fazlalığı devam et- mektedir. Bu fazlalık nisan ayında yüzde on beş olarak teshit edilmiştir. Önümüz- deki yaz ayları içinde daha — büyük bir ucuzluk temin ederek muhterem halkmır- zan bu mühim gıda maddesini daha ko- laylıkla tedarik imkânını bulacağından şüphe etmiyorum. Bugünkü istihlâk fazlalığı ve talep ge- nişliği karşısında hayvan müvaredatı, ih- ityacı güçlükle karşılamaktadır. Esasen normal senelerde de, bu aylar içinde İş- tanbulda et fiyatı — kasaplık -hayvan arrırım daralmasından — dolayı — biraz yükselirdi. Bu sene havaların fazla serin ve yağmurlu gitmesi, bu aylar için- de İstanbulun —ihtiyacını — geniş mik- yasta karşılayan İzmir mallarının piyasada bollaşmamasına sebep ol- duğu gibi, plyasaya çıkarılması lâ- zımgelen kuzü miktarımın da azal- masına sebep olmuştur . Piyasayı tanzim ve günün icapları- n& uygun bir hale getirmek İçin da- ima normal yollardan yürümeği ter- cih ettik, Ve muhtelif mrntakalar- dan kasaplık hayvan satın alarak pi- yasaya arzetmeğe hnşlndıl& Aldı- ğimiz yeni ve müeşsir tedbirlerle pl- yasaya satacağımız hayvan miktarı gün geçtikçe arfmaktadır. Gerek a- yaktan, gerek kesilmiş olarak Belo- «diye namına satışa çıkardığımız ve çıkaracağımız kasaplık hayvanları her şeyden önce, perakendeci ka- saplara veriyoruz ve bu suretle ha- rTekete devam edeceğiz. Bir Mart ta- rtihinde ilân etmiş olduğumuz azamı! fiyatlar değişmemiştir. Bugünden i- tibaren Belediyonin getirdiği Kara- man koyunlarının etini biraz daha ucuzlatarak perakendecilere kiloau- nu otuz beş kuruştan veriyoruz. İlân Olunan azami fiyat kırk kuruş oldu- Buna nararan perakendeciye beş ku- ruş bir fark bırakıyoruz. demektir ki, perakendecinin bu fark ile şim- 'dilik iktifa etmesi lâzımdır. Doğru- dah doğruya ve terelhan perakende- ciye sa ve arada bu farkı bı- rakmamız, şehrimizde münhasıran koyun eti mevzum üzerinde son gün- lerde göze çarpan sıkıntılı vaziyeti kökünden halledecektir. Ktlerin üzerine cinalerini gösteren damgalar muntazaman vurulmakta- dır. Muhterem halkımızm et alırken einsler üzerinde çok dikkatli olmala- rını ve tesadüf edecekleri hileleri “derhal ilk Belediye zabıtast memtı- rTuna haber vermelerini rica ederim, Buğgün #uret! mahsusada davet etti- ğim kaza kaymakamlarına bu mev- zular otrafında yeniden talimat ver- ğm. Verin itibariyle az miktarda et Japonlar Büyük bir taarruz hareketine geçtiler Hanov, 19 (A.A,) —. Çin tebliği: Mühim takviye kıtaları alan Japon- lar bu sabah, Hişien'e karşı şiddetli bir taarruza geçmişlerdir. Kanlı bir Tmuharebe cereyan etmektedir. Kantona gelerek bombardıman et- mek iştiyen G1 Japon tayyaresinden yedisi avcı tayyarelerimiz tarafından düşürülmüş, Şansi'de kıtalarımızın mütemadi tarruzları önünde Japonlar ağır zayiata uğramışlardır. Bu cephede Japonlar Mart ayı için- de 15 bin kişi kaybetmişlerdir. Yine ıçn ayt içinde düşmandan Iki bin beşyüz tüfek, üç top, beş tank ve mü- him miktarda cephane aldık, 68 Ja- pon esiri de elimize düşmüştür. kındâ Vllı"ılg L';eynawtı, *Halk et alırken dikkat etmelidir,, Tesadüf edilecek hileleri ve az miktarda et satmak istemiyenleri Belediyeye bildirmek lâzımdır n satmaktan nazlanan kasaplar da bi- | ze haber veritmelidir. Beladiyomiz, gerek İstihsal mtnta- kalarından hayvan tedarik etmek ve yahut buraya getirilen canlr hayvan- ları JIk elden satın alarak ucuz bir fiyat üzerinden satışa arretmek sü- retiyle büyük fedakârirklarda bulu- nuyor. Bütün dikkat ve gayreti- mizle bu fedakârlığın tamamen müs- tehliklero aksetmesini temine çalı- şacağız. Bu tntikalt güçleştirecek hiç bir sebep tanrmayız.” Vapurlarda ilkbahar tarifeleri Akayda bugüu, Şirketi Hayriyede pazartesi başlıyor Akay ve Şirketihayriyenin ilkbahar tarifeleri bugünlerde tatbik edilmek- tedir. Akay idaresi yeni bahar tarife. sino bugünden, Şirketihayriye de önü- müzdeki pazartesi gününden İtibaren başlıyacaktır. Akay idaresi ilkbahar tarifesinde Adalar ve Anadolu yakası seferlerine ikişer posta ilâve etmektedir. Ayrıca önümüzdeki ayın on beşinden sonra Yalova hattına da birer vapur ilâve edilecektir. Kıg tarifesine göre, Yalo, vaya sabahları saat dokuz. buçukta bir vapur hareket etmektedir. On beş mayıstan sonra bu vapurlara ilüveten ner gün saat altıda adalara kalkan vapurlar Yalovaya kadar gidecektir. Ayrıca akşam postalarından başka Yalovadan sabahları altı. buçukta da köprüye bir vapur. hareket ettirile . cektir. Akay idaresi lüzum hâsıl o - lursa yaz tarifesinden evvel Yalova- ya bu iki vapurdan başka ara postala. rı da yapmak kararmdadır. Diğer taraftan, Şirketihayriye, göç mevsimini nazarı itibara alarak ilkba. har tarifesini yeni esaslara göre ha- zırlamıştır. Tarifede uzak iskeleler i. çin konulmuş olan doğru postalar art, tırılmıştır. Hazirandan itibaren iki sahil arasında aktarmalar ayrı bir vapur tarafından yapılacaktır. Bum- dan başka, şirket bu sene araba va- purları seferlerini de çoğaltmıştır. Şirketihayriye, bu sene boğaza göç etmek istiyenlerin eşyalarmı bedava taşıyacağı gibi üçer aylık paso da ve- Tecektir. Filistinde yeni idari projo | Yahudilerle Arap- lar arasında 10 se- nelik mütareke yapılacak Küudüs, 19 (A. A.) — Arab “Ad- difan” gazetesi, lord Sammuel'in Filis- tinde yaptığı son tetkikat neticesinde yeni bir proje hazırlamakta olduğu. nu yazarak bu proje hakkmda aşağı- daki afsilâtı vermektedir: *“Ön senelik bir mütareke yapıla- caktır.. Bu müddet esnasında yahudi- lerin nisbeti yüzde kırkı geçemiyecek. tir. İngiliz mandası idame olunacak “ve gerek Arablar, gerek Yahudiler bir nevi muhtariyetten istifade ede - ceklerdir, Bir teşril meclis seçilecek ve bu mecliste Arablarla yahudiler :ı:ııvi vazalıklara mMalik olacaklar- Bu tafsilâtı veren “Addifsa” gaze- tesi, Lord Samuelin evvelki mutedil plânından vazgeçtiğini ve projesinin yahudi İlderi Vapmanın şuursuz ta . leblerine pek yakın hükümleri ihtiva eylediğini yazmaktadır. Dış Siyasa Fransa müstekıir bir. hükümete muhtaçtır BWy- Baştarafı £ incide yorlar. Onu İspanyanın yuvarlandığı kanlı tecrübeye girişmek ve düşmek Üzere gösteriyorlar. *“Yaşasın Hitler,, diye beğırmağa hâzır olma Londranm — bu propaganda ile bareket eden kismı Fransız demok- Tüsisinin parlâmenter kudretsizliğini is- tismar ediyor. Bu suretle Fransız poli. tikacılarını sevindiren eğlenceli oyun Franta ve İngiltere için müşterek teh- like olan şeyin lehinc olarak Fransa aleyhine ve zatarına olmuş cluyor. Bu vaziyete çare bulmak için şüphe yok ki ceht sarfetmek 1âzımdır. Bugünkü vaziyete girerken bu hal- de bulunuyoruz. Vaziyet ağırdır. Fran- sa Daladiyenin çahsında çok samimi ve çok küdretli bir edam seçti. O iki senedenberi Fransır ordusu ve Fransız müdafaasile içli dışlı olmuş bir vaziyet- te bulunuyor. Daladiye ne sağın ne de solun sadakatinden emin değildir. Fa- kat teşkil ettiği dar kabine karorsız mecliste ve âyanda ittifaka çok yakm bir ekseriyetle iyi karşılandı. Ve ni$- beten çok kısa bir zaman içerisinde kendizi ve kendisile el birliği den kü- çük grup iş başında kaldığı müddetçe kulbaacağı salâhiyeti aldı. Fransız maliyesi iyi bir vaziyette değildir. Para meselesi hususunda fe- na bir münakaşa açıldı. Şehirlerde ame- le smıfı, naziler ve faşistlerin müdaha- Jesi ile kolayca yayılrmeren İspanya cumbhuriyetlerinin feci — akibetinden mütcessir olarak ve hayat fiyatmımım git- tikçe bahalılaşmasından sıkılarak grev yapıyorlar. Grevler müstevli bir bal alıyor. Mühimmat, bilhassa geç kalan ve çok Tâzım olan tayyare imali büyük bir mikyasta dürmüuştur. Iyi bir maksat ile yapılar 40 #gatlik çalışma müddeti Alman fabrikalarının iyi bir disiplin içerisinde çalışması sayesinde hazırla- Kıkları mühimmat miktarr artarken, Fransadaki işleri ağırlaştırdı. Ve istih- sal miktarını azalttı. Böyle vaziyetlerde mükayese çok gayri müsavi olur. Kor- kunç hüküm bildirilir: “Terazide tar- tıldın ve ekletin az göründü., Eğer nazi kuvvetinin Avrupa üzerinde ta- hakkümü isteniyorsa da bu sathi, fakat tehlikeli ayrılıklara süratle nihayet vermelidir. Fransayr iyi tanıyanlar, yahut Fran- sız devlet adamları ve genemllerile u- zun zaman çalışanlar Fransanın uyuyan kuvvetini bilirler. Rastgele Bir müşa- hit btimu farkedemez, Fakat Fransayı tanıyoclar dalma Fransız ordusunu göz Teri önünde bulurlar. Bu ordunun Bir kısmı Fransayı çemberliyen istihkâm- larda çalışıyor, Geri kalan kısmı da Avrupanın en iyi sevk ve idare edilen ordularından.- birisini teşkil eder. Mo- nargi İngiltere için ne ise Fransız ordu- su Fransa için odur, Frmansız ordusu bütün partilerin fevkinkledir ve bütün partiler tarafından sevilir. Fransız ordusunun subay ve erleri siyasi bayata tamamile lâkayıt değil. dirler, fakat siyesete hiçbir vakit mü- dahale etmeden vazifelerini yaparlar. Arkalarında toprakları üzerinde kök- Teşmiş sağlam milyonlarca Fransız köy Tösü kütlesi verdır. Bu kütlenin arka- sında memleketin fikir höyatını hazır- Jayan canlı bir intellektücl hareketi görülür. Bundan sonra da Avrupada hürriyetin muhafızı olduğuna kani olan bir milletin ruhundan çıktın derin ka- Yedek subaylar Cumartesi günü âbi- deye çelenk koyacaklar Bu sereki tahsil devresini bitiren yedek subaylar önümüzdeki Cumartesi günü sabahleyin dokuzda Taksim Cumhuriyet Abidesine büyük merasimle çelenk koya- caklardır. Yedek subaylar komutanları ve önde bulunacak muzikaları ile mektepten çı- kacaklar, Taksime — geleceklerdir. Tak- simde nutuklar söylenecek, istiklâl marşı ve yedek suhay marşları çalmacak, çe- lenk konduktan sonra ğene mektebe dö: nülecektir. Mektepte öğle yemeği yenecek, mütea- kiben diploma tevzi merasimi yapılacak- tır. Dostunu yaraladı : Beyoğlu Lüle sokağında 6 numarada oturan Dilber, dün akşecn döstu Dimit- ri ile kavga etmiş ve dostunu çakı ile kolundan yaralamıştır. Dimitrinin şikâyeti üzerine, bü zorlu kadın yakalaamış, kenidisi de tedavi et- tirilmiştir. Otomobil kazası Erenköy Bağdat caddesinden geç- mekte olan şoför'Ahmedin idaresindeki 9 numaralr taksi otomobili Cemal is- minde 13 yaşındaki bir çocuğa çarp- mış ve ayağından yaralanmasına sebe- biyet vermiştir. Yangğın başlan gıcı Topkapı Arpaemini mahallesi A- raplar sokağında oturan dokumacı Der- vişin karısı Fatma, üst katta çocukla- rınt yıkkmak için maltız yakmış ve aşağı inmiştir. Bu sırada etrafa sıçra- yan kıvılcımlar odanın duvac ve döşe- me tahtalarile bir pencere çerçevesinin yanmasına sebebiyet vermiş, itfaiye gelmeden söndürülmüştür . Yugoslavyada Yahudi aleyhları kanun çıkarılmıyor Belgrad, 20 (A. A.) — Avala ajan- sı bildiriyor: Yugoslavyada yahudiler aleyhine hususi bir kanun ihzar edilmekte ol- duğuna dair olan haberler doalyısiy- le salâhiyettar mahafil nezdinde yap. miş olduğumuz tahkikat neticesinde öğrendiğimize göre, bu babdaki ha - todbiri muhik gösterecek hiçbir husu- Bi sebeb mavcut değildir. Macaristanda tevkif. edilen yabudiler Budapeşte 19 (A.A.) — Yahudilerin Macaristandaki nüfuzunu tehdit eden kanunma karşı yahudileri mukavemete ve memleketin ekonomik ve maeli haya- tını felce uğratma için boykotaja davet eden beyannameler dağıttıklarından do- Jayı 31 kişi tevkif olunmuştur. naât vardır. İngilterede Daladiye hükümetine mümkün olan her muvaflakiyeti temin ediyoruz ve karşılıklı emniyetimizin temellerini sağlam bir şekilde kurabil- mek için kâfi zaman iktidaz mevklinde kalacığını ümit ediyoruz. Daladiye ka- binesini teşkil ederken çok esef duydu. Kabinesini daha geniş bir ekseriyete dayanan kısa bir program lzerine kur- ması icap ederdi. Fakat elinde büyük bir ihtiyat kuvveti vardır: Leon Blum Avrupa sulkunun ve bürriyeünin mu- hafazscından ibaret olan bir davaya ihanet etmeği hiçbir vakit kabul etmer. Senenin yeni ve büyük muvaifakiyetli, en meşhur , Türkçe Sözlü ve Şarkılı Büyük Şork Öpereti olan Arşın Malalan filmi başlıyor. Artistlerden HAZIM, MUAMMER, MAHMUT, HA LiDE, DIRADURYAN'ın iştirakile Marmara Stüdyosunda Türkçeye adapte edilmiştir. Musiki - Dans - Şarzı - Neşe - Kahkaka filmi. Biletler evvelden satılmaktadır. SAMIYE ile Bayar HK * DIŞARIDA: * Pariste bütün madeni sanayi fabrika. Jarı dün İşe başlamışlardır. Bu fabrikala- rın buzılarında grev 23 gündenberi devam | etmekte idi. ı * Meksika hükümeti — şimendifer kume panyalarını da sabıti almak uıııvrurundı-" dır. Söylendiğine göre relsicummhur parla- mentoyo, demiryolları sendikalarının şie mendiferlerin müdüriyet — ve işletmesini deruhte etmelerini derpiş eden bir kanua | lâyihası tevdi etmiştir. ! * Belgradla Tiran arasında yakında bir hava hattı ihdasını derpiş eden Arnavul. luk « Yugoslavya hava mukavelesi dün Ti randa imza edilmişlir. * Meksika mebusan ve ayan meclisleri devlet tarafından kuyuları istimlâk edilen petrol kumpanyalarına verilecek istimlâk bedelinin ödervneslae tahsis edilmek üze- re 100 müyon Pozosluk dahili — istikras projesini ittifakla lasvip etmilştir. * Amerika maliye nazırı Morgentau, iş bulma programını izah ederek bu progra- mın dört buçuk milyar dolarlık bir mas- rafı istilzam cottiğini ve hükümetin şimdi. ye kadar atıl bir halde bulundurduğu bir buçük milyar altın doları bazine masrale darında kullanacağını söylemiştir. * Münih başpiskoposu — kardinal Paul Haber dün Vatikanda kardinal Pacelli ta- rafından kabul edilmiştir. Bunun Hitlerin ziyaretile alâkadar olduğu zannedilmekte. dir. Hitlerin papayı ziyaret edip etmiyece. Bi hâlâ meçbüldür. Vatikan bu kararın Hi lere ait bir iş olduğu ksnaatindedir. * Göbels dün saat 21 de Hitlerin yıldö- nümü arifesinde bütün Alman radyoları tarafından ogeşredilen bir nutuk söyliyerek| yıldönümünün bu sene anşlasun lahakkukü Bibi büyük bir hâdiseden sonra teslt edil. mekte olduğunu kaydeylemişti. * Bulgaristanda eski hariciye nazırı ve başvekâletin teknik müşaviri — Yerafimof Prag elçiliğine tayin edilen — Balabanofun yerine matbunt umum müdürlüğüne vekil olarak tayin edilmiştir. * Salsunyada Grapada büyük Vagnecim evi yanındaki tarihi küçük klübe bir yane gın netlcesinde mahvolmuştur. Malüm ol duğu üzere Vagner “Lohengrin,, operasını bu klübede yazmıştı. Vağner müzesi olan asıl ev, kurtarılabilmiştir. Maddi hasar 18 bin marktır. * Romanyaya giden üç motörlü bir İtale yan tayyaresi, Slovenyada — Pokleka köyü sivarında beuzin deposunda vukua gelem bir fafilâk dolayısile yere düşmüştür. * Cek dahiliyo bakanlığı, Çekoslovakya- da oturan Alman vatandaşlarının, Hitlerin yıldönümü olan 20 nisanda, aynl zamanda Çek bayraltı da çekmek şartile, Alman bay rujlı çekebileceklerini bildirmiştir. * İtalyada Bergamo civarında 3,052 met> re irtifandaki Pizgoska dağına cenuptan fırmanmak isliyen dört dağcı bir kaza me- ticesinde düşmüştür. — Bunlardan üçü öle müş, dördünecüsü de ayaklarından ağır su- rette yaralanmıştır." * Bombaydan bildirildiğine göre mecus siler ile müslümanlar arasında kanlı çars pışmalar olmuştur, Arşidük Otto “Cani ve kaçak ,, İmiş Berlin, 19 (A.A.) — Angrif — gazetesi Habsburg Arşidükü Otto hakkında yur- da ihanet suçundan tevkif kâğıdı kesil* Gazete, Arşidükü —(cani) ve (kaçak)ı diye tavsif etmekte ve tevkif kararımıt! kaçtığından ve Pariste milleti için Hitlert karşı yardım yalvardığından dolayı ve rildiğini yazmaktadır. Suriyede araplarla hıristiyanlar arasın« da mücadele Şam, 19 (Hususi) — Burada vahir! hâdiseler cereyan ediyor. Araplarla Hıristiyanlar arasında büyük ve kan ı bir çarpışma olmuştur. 40 yaralı ve, 1 ölü vardır. Sevkedilen askeri kuvvet> ler büyük bir hâdisenin kısmen önünt geçmişlerdir.