4 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Roma görüşmesi Roma 4 (Hususi) — Alman — devlet reisini taşıyan hususi tren dün gece sa- at 20,30 da Alman ve İtalyan bayrakla- rile donatılan Roma garına — girmiştir. Faşist imparatorluğun birinci mareşal ünilormasını giymiş bulunan kral Vik- tor Emanuel Hitleri — istasyonda bizzat karşılamıştır. Karşılayıcılar — arasında başta Musolini olduğu halde, hariciye nazırı Kont Ciano, bütün nazırlar, par- tinin ileri gelenleri, yabancı devlet mü- messilleri, mareşallar ve generaller hazır bulunmuştur. 'Tren durur durmaz, Alman — milisleri başkumandanı üniformasile Hitler, vago- nundan inmiştir. İmparator — kendisini Alman selâmile selâmlamış. ve sonra Mu solini ilerliyerek dini sıkmıştır . Hitler, da olduğu halde Garda nin tanzimine başlanınışlır. Her cemiyet binanın kendi mesleğile — alâkadar yerini ftanzim işini üzerine almıştır. * KAPICILAR cemiyeti idare heyeli se- çimi dün yapılmıştır. Bugün de berberler cemiyeti seçimi yapılacaktır. | * SİNEMALARDA çalışan — makinistler bir cemiyet kurmak üzere vilâyete müra. esat etmişlerdir. Makinistler bafta tatili yapmadan ve günde 11-12 saat çalışmak. tan şikâyetçidirler. * ÜÇ AYLIK tekaüt, dul ve yetim maaş sahiplerinin mayıs yoklaması ayın beşin. e başlıyacak ve yirmisine kadar devam edocektir. # 'TIP fakültesinden bu sene mezun ola- câak 270 talebe tarafından cümartesi günü bir veda müsameresi ve balo verilecektir. * İ$ kanunu mucibince hazırlanan iş verenlerle İşçiler çarasındaki İhtilâh hal nizamınamesi haziranın on beşinden İtiba. ven tatbik edilecektir. * KIRŞEHİR felâketzedelerine yardım için, gürmrük beyannamelerine beşer ku- rüşlük Kırı ht yapıştırılmasına ka. rar verilmiştir. * ADANADA Adalıköyden yüz yirmi li. ra mukabilinde adam — öldüren İbrahim Hacı dün idam edilmiştir. * PAMUK ipliği buhranı yüzünden fab rikalörler İktisal! vekâleline mi sat et. mişlerdir. Vekâlet vaziyeti tetkik etmekte. dir. K.HİSARda dün ortaokulda fandar. ma komutamı tarafından zehirli gaz hak. kında bir konferans verilmiş ve halkevin. de Dikmenspor klübünün köngresi yapıl. mış ve heyeti İdare seçildikten sonra par- U kızılay heyetleri de toplanarak bir has. bihalde bulunmuşlardır. * ANTALYADA- ilkökul — öğretmenleri, kültür direktörünün başkanlığında, Antal. Perge ve Aspendes — bürabelerini ek ve coğrafi Jeol ıık etüdlerde Üzere Serik, na gilmişlerdir. * İRAN hükümeti, İstanbul üzerinden ihraç olunan İran halılarının ancak İra. nın takas anlaşmalarile bağlı olduğu mem. lekete satabilmesine karar -vermiştir , * ASKERİ mekteplere bu sene bir ha. zirandan itibaren talebe kaydına başlan. ması ve bu kayıt muamelâtınin — temmik. zun 25 ine kadar devamı takarrür etmiştir. DIŞARIDA: * Mareşal Görina, Yugoslavya beden ter biyesi nazırı Miletiçi kabal ederek kendi. sile uzun ve sarniml bir mülâkatta bulun. muşlur, Miletiç, mureşalle görüştüklen son ra tayyare ile Ricle hareket etmiştir. * 270 gönç Avusluryalı polis kadrosu. na girmek için icap eden — dersleri takip etmek üzere Berline tir. * Stoyadinoviç ile Krofla, 5 mayıs ak. şamıma kedar devam edecek — olan küçük HDAf konferansının mesaisine işlirak ct- üzere Romanyada Siniaiaya hareket kamarasında, mebus Alanderin bir suâline cevap veren ticarel Hle ekonomik Tmünasebalın tevsiine sahada im. kân görmediğini söylemiştir. * LİZBONDA Brezilyanın keşfinin yıl. dönümü münasebetile başvekil Salararın önünde donanma büyük bir — geçit resmi yapmıştır. * Finlândiya parlamentosu için hükümetin istediği iki milyon Finlândiya — markına baliğ olan tahsisatı kabul — etmiştir, Bu para 1938. 1561 seneleri a: ada sarfedilecektir. * Evelpides harbiye mektebinden me . zun olan yeni subaylara dün Yunan kra. lman hükümet relsi general Netaks<asın, barbiye müsteşarlarımın, — kara, deniz ve bava genelkürmay — reislerinin ve birçok yüksek subayların huzuru ile diplomaları verilmiş ve yemin töreni yapılmıştır. * Bulgar kralı, yeni mebusan meclisi- nla 22 mayısta taplanması hakkındaki e- mirnameyi imzalamı | * Berlinde Dantması * Avusturya ti. earet mukayelesini — Alman - Danimarka | geçit resmi Ücaret muahedesile birleştirmek — üzere | yapılmakta olan müzakereler — bilmiştir. | Yeni ticaret muahedesi 9 mayısda meri- | yete girecektir. resmini ila eden askerli kıtaları teftiş et- miş, istasyon önünde durarak, tezahü- ratla geçen halk alaylarını selâmlamış ve sonra kralla birlikte tarih! merasim ara- basına binerek Kirinal sarayıma gitmiş- tir. Hitler ve kral saraya geldikten sonra müteaddit defalar sarayın balkonuna çıkmışlar ve halk tarafından şiddetle al- kışlanmışlardır. Bu sabah çıkan bütün Ttalyan gazete- leri, Hitlere — yapılmış olan muhteşem kabul merasiminin tafsilâtile doludur. Romadaki şenlikler devam ediyor. Ttalyan başvekili bu sabah Kirinal sa- tayına giderek Alman devlet reisini zi- yaret etmiş ve bilâhare her ikisi birlikte olarak meçhül askerin ve faşist ölüleri- nin mezarlarında yapılar merasimlerde uşlardır. Hitler, Venedik di aretini fade etmiş, şerefi- ne bir ıml! zvı:ı'erı verilmiştir. Bugün yapılacak askeri sarayında O;îeden sonra Hitler, — Musolini ve Tİ Muazzam bir hava meydanı olan Centrocellede — 50.000 genç - faşist tarafından yapılacak olan askeri bir ge- çİt resminde hazır bulunacaklardır. Mu- solini, Hitler, Alman ve İtalyan nazırla- rı bundan sonra İtalyada bulunan biltün ilerin toplanacağı Sen-- Maksans ki- lisesine gideceklerdir. yında bir gala mü- rt bulunduğu halde Napoliye — hareket edecek ve 5 mayısta öğleden evvel Na- poliye varacaktır. İstasyonda kral ve im parator, Plemon prensi ve İtalyan naztr- Yarr tarafından — kargılanacaktır. Sonra hep birlikte Konte - di Kavus zırhlısına binerek İtalyan donanmasının talimledi. ni seyredecektir. İlk kısmı öğleden evvel ikinci kısmı öğleden sonra — yapılacak olan bu talimlerde Musolini de hazır bu- Tunacaktır. Hitler İtalyan kral ve imparatorunun refakatinde Napoliye dönecektir. Akşam Napolide kra'ın sarayı önüinde halk büyük tezahüratta — bulunacaktır. Kralın sarayında tertip edilecek akşam yemeğini müteakip Hitler tiyatroda bir gala müsameresinde hazır bulunacak ve gece Romaya dönecektir. Mayısın 6 mcı gününün öğleye kadar olan kısmı muazzam bir askerf geçit res- mine tahsiz edilecektir. Hitler Kirinal sarayından hükümda- rım refakatinde olarak merasim- mahal- Nine gidecektir. Kapitol'da merasim Program mucibinc eöğleden sonra Ka- pitolda merasim yapılacak, halk dansla- koro heyetleri ve Karabi- nerlerin at oyunları ile zenğin bir suvare tertip edilecektir. 7 Mayısta Hitler Roma civarında San ta - Marinellada yapılacak olan mühim bazı hava talimlerini seyredecektir. Ayni gün öğleden sonra Hitler Musoli ni ile birlikte hustusf mahiyette olmak ü- zere Romada birkaç müzeyi gezecektir. Akşam Venedik şarayında bir gala zi- yafeti verilecek ve bunu bir kabul res- mi takip edecektir. 8 Mayısta Hitler program mucibince iyette olarak Romada Ostla- lerini ziyaret edecektir. “uvohn stnini alan Forumda st Üniversitesi talebeleri jim- nastik b —rk leri yapacaklar, Lohengrin İ ni temsil edecek- lr'r ve bu mey: a'xla h:n:ı fişekleri —atıla. caktır. Hitler bundan sonra Floransaya git- mek Üzere Romadan ayrılacaktır. Kral istasyona gelerek Hitleri uğurla- yacaktır. 9 mayıs goc tler Almanyaya dön. mek Üzere Floransadan hareket edecek- tir. Hitler ve Musolini nutuk söyliyecekler Düçe ile Hitlerin cumartesi günü Ve- nedik sarayımnda verilecek olan son gala ziyafetinin osunda birer nutuk söyleye- cekleri haber verilmektedir. Bu nütuk- , radyo ila bütün dünyaya nöşredile- cek ve derhal toreüma olünacaktır. Hitlerin Roma ziyarelti ve Alman gazeleleri Berlin, 3 (A.A.) — D.NEB, bildiriyor: Bu sabahki gazeteler, hemen — yalnız Ft rânsa ğ İngiltereye yeni bir muhtıra verdi Londra, 4 (ALA.) — — Havas ajansı muhabiri, İngiltere hariciye nezateti- nin Fransa hükümetinden bir tmuhtıra almış olduğunu istihbaratına atfen bi dirmektedir. Fransa — hükümeti, bu muhtırasında İngiliz ve Fransz nazır tin neticesi olarak yakında Prağ hükü ları arasında yapilmş olan görüşmele- leri izah ve tasrih etmektedir. İngilizlerle Fransızlar arasındaki gö- rüşmelere diplomasi yolu ile devam ©- hunacaktır. General doktor Fuad öldü Kasımpaşa Deniz hastahanesi eski başhekimi halen Devlet Demiryolları Sirkeci merkez hekimi emekli general doktor Fuat Akgül dün akşam 8â- at altında Sirkecide yazihanesinde kalp durmasından vefat etmiştir. Cenazesi yarın Kasrmpaşa hasta- hanesinden kaldırılacaktır. Zorlu koca Şehremini Kâtib Adil sokağı 41 nu marada oturan 22 yaşındaki Mukad- der, eve gelen kocası Süleyman ile kav- etmiş ve Süleyman karısının başını gişe ile yaralamıştır. Bu ara işe müda- hale etmek istiyen kızm annesi Ayşe- yi de itmiş ve kadmmcağıt cama çarpı- rak yaralanmıştır. İki kadın haseki hastahanesine kal- dırılmış, bu zorlu koca hakkında tahki- kata başlanmıştır. Birbirlerine girmişler Kasumpaşa, Kulaksızda oturan — bir &ile dün birbirlerine girmişler ve neti- cede hepsi de türmü meşhut mahkeme- sine verilmişlerdir. Aile efradından olan Münire, oğuk ları Rıza, Ali ve Haşan, gelinleri Sünbül ve Hacı hanım bir meşeleden | dolayı kavgaya başlamışlar, iş sopaya dayanınca karakola giderek birbirlerini Şiklyet etmişlerdir. Kazalar Dün, Harbiyeden geçmekte olan go- för, Cemal tdaresindeki otomobili tranr vaya çarpmamak için direksiyon kır mrş ve kaldırımı çıkarak direğe çarp mış ve yıkmuştır. Otomobilin de ön kısmı hasara uğramıştır. Şoför yakalanınca karnesi olmadığı görülmüş ve bu tihetten de tahkikata başlanmıştır. Mecidiye köyüden gelen, belediyenin 122 numaralı kamyonu ermeni mezar- hiğr önünde tramvay şerketi tarafından açılan, işaret konmadığı ve yağmurdan dolduğu için de görülemiyen — çukura düşmüş ve camlarile ön kısmı parçaları: muştır. Galata, Necati bey caddesinde otu- ran Mebhmet, caddenin bir tarafından diğer tarafıma geçerken, Yorginin Ida- resindeki bisiklet kendisine çarpmış ve sağ kolunu kırmıştır. ai ğzlülül ADi Hitler'in İtalyayı ziyaretinden bahset. mekte, Hitler ve Mussolini'nin fotog - raflarınt neşreylemekte ve baş yazıların- da Berlin - Ramihverinin ehemmiyatini bir kerre daha tebarüz Gttirmektedir. Berlinor lokalanzeiger diyor kl: *“Bu mihver, sulhtan hahsederken ha- kikatto harbı kasteden bir antant deyil, fakat bercümere vaziyetl göstaren bi- muhit içinde bulunan iki dost mi politikasmdaki şuurlu nizamı bildirren bir antanttır. İki memlekot, yeni v doğru bir sulh için çalışmaktadır. Bit - tabi bu sulh, bu iki devleti ve modern bir nasyonalist politika sİktemini takip edüp mürtoci demokrasilerin ve bolge. vizmin alueyhte hareketlerinden mü- toessir olan bütün diğer memteketleri daha kuvvetli yapacaktır.., Fölkişee boöobahter de ganları yazıyo.: *“Berlin . Roma mihveri, Avrupa po- Jitikasında en sağlam unsur olduğunu Ysbat etmiştir. Bu mihverin mevendiye- ti bugün kuvvetler müvasenesine ha - kimdir. Roma'da geçecek günler, iki milleti, et kuvvetlere kargt avrupa medeniyetin! muhafazaya müktedir. bir hale getlrecektir. tin Bugün CONRAD VEİDT SAKARYA 4 MAYIS — 1838 Sinemasında ve ViVİAN LEiGH tarafmdan şahane bir tarzda yaratılan SON SEYAHAT Framnsızca sözlü aşk vo esrar filminde, meti nezdinde icra edilecek teşebbüs- Montrö konferansı ve italya Kont Ciyano ile Hariciye Vekilimiz dostane telgraflar teali eltiler Ankara, 3 (A.A.) — İtalyanın Mon- trö Boğazlar mukavelesine iştirakl münasebeliyle düş Doktor Rüştü A- rasla İtalya Hariciye nazırı Kont Ci. ano arasında aşağıdaki telgraflar te- | ati olunmuştur: Eksslâns Doktor Aras. Türkiye Hariciye Vekili ANKARA 24 Temmuz 1923 de Lozanda imza- lanan Boğazlar mukavelesi yerine ka- im olmak üzere 20 Temmuz 1936 da Montröde Boğazlar hakkında imzala- nan mukaveleye İtalyan hükümeti bu. zün iştirak etmiştir. İtalya ile Türkiye arasında mevcut samimi dostluk hislerinden mülhem olan bu kararı Ekselânsınıza arzet- mek ve bu münasebetle gahsl duygu- larımın ifadesini yenilemekle bahti- yarım. CLANO Ekselâns Kont Ciano Mâüjeste İtalya kralı ve Haboşle- tan imparatorunun Hariciyo nazırı Roma İtalyanın Montrö mukavelesine iştirakini ve kraflik ve imparator - Tuk hükümetinin bu Jestini ilham eden memleketim hakkındaki duy- gularr bildirmek üzere eksaelângını- zta İütfen gönderdikleri telgraftan dolayren hararetli teşekkürlerimi arzederim, Gösterilen bu nazikâna YTEYKATACE MÜYENASNİS riyet hükümetinin da bu Iştirakte, büyük komşu ve dost memlekete karşı Türkiyede beslenen duygulara tamamile tevafuk eden bir muhab-. bet ve dostluk nişanesi gördüğünü ekselânsmıza temin etmek İsterim. Bu münasebetle, en samim! şahsi duyguülarımın ifadesin! kabul buyur manızı rita ederim. Dr. Rüştü Aras Sabalı ne düğüler ? ULUS Gelen sesler (Baştarafı 2 incide) rışları ilham eden duyguların ne işi vat? Heyecansız maç olmiyacağını bilmiyor değiliz. Hattâ bu heyecan ba- zan çığırmdan da çıkabilir. Havuzda bonmarşe kayığı yüzdürülür gibi fut- bal oynanmıyacağını takdir edenler- deniz. Pakat kavga dahi, centilmenin efendiliğine ve lügatinin temizliğine halel getirmez. Bahusus bizim — oyuncularımız üc- retle toplanma değildirler: Hepsi al- le yavruları ve sanat fşıklarıdır. Ve biz, bininci defa bir daha söyliyelim sporu beden terbiyesinden hılı r terbiyesi, ahlâk terbiyesi için istiyo- ruz. Sporda yenin yönilmesini bilen insanlardır ki umumi hayatta, politi- ka ve iş hayatında dürüst olmağı, bu hayattak! rekabeti şarklılık zilletle- Tinden kurtarmağı, talli daha Iyi kar. şıilamağı öğreneceklerdir. Karşıamda- ki sporcunun ayak darbesi mahareti- ni, çoelme İle önlemek iptilâsı, bizde ' eski siyasi mücadelelerin mahiyetini de anlatır bir şeydir ve bu tarzı teş- vik eden sesler, bize, o milcadeleler 7: mMmanındaki vaııları ve sözleri hatırla. tır. Stadyom, bizim nazarımızda Kema list gençliğin yeni sıhat, fakat maddi manevi sıhatini yuğuran ocaklardır. Biz stadyomlarda türk asaletini, oyun da, hüklmde, seyirde, her Üçünde türk asaletin!, kuvvet ve asaletini Is- teriz. Fatay Frankocular Havaların fenalığın: rağmen ilerliyorlar Salamanka; 3 (A. A.) — Umunr karargâhın tebliği: Alfambra cephesinde, mütemad surette yağan yağmura rağmen, 10 k lometre kadar ilerledik ve Miravete Villaroya, Lo8 Pinures ve El-Poboyı | zapettik, Düşman mühim zayista uğ ratılmıştır. Bilbaodan bildirildiğine göre, Te ruel cephesinde Varela kuvvetleri Gi dar dağlarmmda hükümetçilerin mühin mevzilerini elde etmişlerdir. Madrit bombardıman edildi Madrid; 4 (A, A.) — Franko kuv. vetlerinin bataryaları gece Madrid şiddetle bombardrman etmeğe başla mışlardır. Bir çak obüsler şehrin mub telif mahallelerine düşmliştür. Cumhuriyetçi JIspanyanın Paris elçisi Paris; £ (hususi) — Hariciye na- zırı Böne bu sabah, cumhuriyetçi İs- panya sefirini kabul etmiştir. Ingiliz - Italyan anlaşması Avam kamarasında Çemberlayının nutku Romada memnuniyet uyandırdı Londra, 3 (A.A.) — Dün gece A- vam kamarası, muhalefet işçi partisinin teklifini 110 reye karşı 316 reyle rted etmiş ve İngiliz - İtalyan anlaşmasını tasvip eden bükümet teklifini 108 re- ye karşı 316 reyle kabul eylemiştir. Bu münasebetle Çemberlaynm beya natı Römada memmuüniyetle kwreian- maştır. İtalyan- gazeteleri yâlüiz Hit- lerin ziyaretile meggul olmasına rağ- men Çemberlaynın nutkunu büyük puntolu başlıklarla neşretmişlerdir. Beyoğlu birinci sulh hukuk hâkimli- ginden: 1 — Emine, Zeynep, Safiye ve sâlre. nin müştereken mutasarrıf — oldukları 950 Hra muhammen kıymetli kasımpa - şa'da hacıferhat mahallesinde - pirinçel sokağında oski 44 yeni 36 sayılı evin tamamı şüyuunun izalesi için açık &rttır- maya konulduğundan 8.6.38, çarşamba Bgünü saat 15 ton 16 ya kadar beyoğlu sulh mahkemesi baş kütipliğince satıla. taktır, arttırma bedeli muhammen kıye metinin G6 7 Sini bulursa o gün İhale edilecetir. bulmadığı takdirde — ikinci Arttırması on beşinci gününe gelen 23. 6.38 perşembe günü saat 15 ten 16 ya kadar lcra olunacak ve €n çok arttırana ihale edilecektir. leye kadar birikmiş maliya vergileri, beledeye, vakıf icaresi ve del- iye ile 20 senelik evkaf tâüviz bedeli müşteriye Gittir. 38 — arttırmaya girmek isteyenler muhammen kiymetin 96 7'S nisbetinde te'minat akçası ve ya ulusal bir banka. mın te'minat mektubunu getirmeleri garttır, * — arttırma bedeli ihaleden ttibaren 5 gün içinde mahkemoe kasasına yatırı- Jacatır: aksi takdirde ihale bozularak farkı fiyat' zararı ziyan ve fâiz blâ hüküm kendisinden almacaktır. 5 — 2004 numaralı icra ve iflas ka. nununua 188 İndi maddesine tevfikan gayrt menkul üzerindeki ipotek sahibi alacaktılarla diğer alakadarlar gayrı menkul üzerindeki haklarını ve husu - siyle fâiz ve masrafa dalr olan iddlala Tımt ispat için ilân gününden ftiğaren 20 gün İçinde #evrakı müsbiteleriyle birlik- te satış memuruna müracaat etmelidir. ler aksi takdirde hakları tapu kütü » güyle sabit olmayanlar satış harasınm paylaşmasından harlç kalırlar. 6 — şartname mahkeme divanhane. sinde her kesin körehileceği yerde asıl- maştır. fasla malumat almak İsteyenle. Tin 88 #ayısiyle baş kütipliğe müra - eaatı Tlan olunur. lal 11132 300