4 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

4 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No 7496 Çarşamba d Mayıs 938 Italya Monitrö uahedesını Tasdik Etti L Roma seyahatinin, cihan matbuatında yaptığı akısler Hitler, dün gece Romaya vardı ve bir milyon halk tarafından alkışlandı Amerika siyasal mehafili, Hitlerle Mussolini arasında Romada vukubulacak müzakerelerin, Avrupa sulhunu deği Roma, 3 (Radyo) — Hitleri hâmil olan hususi tren, bu sa- bah saat sekizde Brenner hudud- larından İtalyaya girmiştir. Bü- tün istasyonlar, İtalyan ve A- man bayraklarile donanmıştır. Hitler; hudud — İstasyonunda İtalya kralı Viktor Emanuel na- mına (Dük Dopistoya), Musso- lini namina da faşist partisi genel sekreteri ( Staraçi ), kral yaveri Major Salta, Hariciye Nezareti müsteşarı (Patyanini). nazırlar ve daha birçok kim- geler tarafından karşılanmıştır. İstasyonda, bir kıt'a selâm resmial ifa etmiş ve binlerce halk, ellerinde Alman bayrak- ları olduğu halde, Hitleri e- Husust tren, (Polimano), (Tren- tu), (Voruna) istasyonlarında kısaca tevakkuftan sonra yolu- nâa devam etmiş ve saat 12 de Bolonya istasyonuna varmıştır. Burada, bütün fabrikalar — tatil edilmiş ve elli bin hmele Hit- leri karşılamak için istasyona akın etmişti. Tren, bu istas yonda on dakika kadar durmuş ve Hitler, vagonun balkonunda, kendisini — alkışlıyan” binlerce balkı selâmladıktan sonra yo- Juna devam eylemişi Roma, 3 (Radyo) Sabah- tanberi yüz binlerce halk Hit- lerin muvasalatını beklemekle vakit geçirmiştir. Şehir, baştanbaşa bayraklarla donanmış, balkonlar, taraçalar, erkenden tutulmuştu. Binlerce genç kızlar ellerinde birer bu- ket tedarik etmişlerdir. Ortalık çiçek bahçesine dönmüştür. Hitlerin ineceği Ortiyenre is- tasyonuna gelmiş olan askeri kıtaat, tortibat almış, karabi- merler, insan dalgasının akını Saat l9dııı itibaren ve Je yona gelmişlerdir. Sefirleri, yan Nazırları, Âyan ve Meb- usan reislerile azaları, Faşist teşkilât azası ve muhtelif heyet- ler takib etmiştir. Yarım saat sonra, Mareşal Debono ile Mareşal Graçyani gelmişler ve istasyona dahil olmuşlardır. Mütekiben, — İtalya daki Alman kolonisi istasyona gelmişlerdir. İstasyonun — etrafında hükü- mettarafından gazetecilere mah- sus yüzden fazla telefon köşkü kurulmuştur. Bu köşkler, gaze- teciler tarafından işgal edil- ştireceği kanaatindedir Romadan bir görünüş Saat 19,30 da mareşal üni- formasını giymiş olan Musso- dimi, relakatinde zırı Kont Ci gelmiş ve nizamında acele teftiş etmiştir. Bu sı kral Viktor Emanuelin altı ırlı arabası görünmüş ve istasyon- da bulunanlar, hep bir arada kralı karşilamağa çıkmıştır. Krı adan inince, kıtatı teltiş etmiş ve müteakıben is- tasyona girmiştir. Bu esnada, Hitleri bâmil olan trenin yak: laşmakta olduğu haberi gel- mişti. Yüzlerce fotoğrafçı, ga- zeteciler, dalga halinde harekete geçmişler, yerlerini alarak ha- zırlanmağa başlamışlardır. Saat 20 de, Hitlerin treni, Alman ve İtalyan bayraklarile donanmış olduğu halde istas- yona girmiş ve bir milyona yakın hâlk tarafından şiddetli bir alkış - tufanı kopmuştur. Hariciye Na mo oldugu halde safharp Hitler, trenden iner inmez, kralın elini sıkmış ve müteakı- ben Mussolini ile musafahada bulunduktan sonra kıtaatı teftiş etmiştir. Bu esnada muzikalar Alman-İtalyan marşını çalmağa başlamışlardır. Hitler, teftişten sonra âlkış tufamı arasında istasyonun bü- yük salonuna girmiş ve burada bir kabul resmi yapılmıştır. Bu- u müteakib istasyondan çıkan Hitler, kırmızı bir halı üzerinden yürüyerek, milli kıtaatı teftiş et- miş ve kralla saray arabasına binerek doğruca belediye sara- yına gitmiştir. İstasyondan belediye sarayına kadar olan ctddeler, otuz bin elektrik lâmbasile tenvir edil- mişti. Hitler, bütün caddeleri dok durmuş olan yüz binlerce halk tarafından — şiddetle — alkışlan- mıştır. — Sonu !0uncu sahifede — Hamidiye kruvazörü Karadenize çıktı, dönüşte Akdenize açıla- cak ve dost memleketler limanlarını ziyaret edecektir. Hamidiye kravazörümüz İstanbol, $ (Husust) — Hamidiye mektep gemimiz, yarın (bugün) Kare olunan programa göre, Hamidiye kravazörü Akdenizdeki dost memleketler Hmanlarını, Rodos ve Kıbrıs adılarını da ziyaret edecek, oradan İskende: Tiyeye kadar geçecektir. DEEEEELEEEEESTE A'ltatürk Başvekilimizden Ati- na seyahatleri hak:- kında malümat aldılar Ankara, lı (Hurosi — muhbabiri- mizden) — Dost ve müttefik Elen devletinin bükümet merkezini — 2i- yaretten avdet buyuran Başvekil B. Celâl Bayar, Hariciye Vekili Dr. Rüştü Azas vo beraberlerindeki ze vat ba sabah şehzimize dönmüş. lerdir. Başvekil imesryonda — Vekiller, Saylavlar, kumandanlar ve halk te rafından karşılanmıştır. Beşvekil B. Celâl Bayarı Çankaya köşkünde kabul etmişlerdir. Başvekil, Atatürke — tazimlerini sanmuy” Atina görüşmeleri hakkın. da İsahat vermiştir. Ö öi Meccani Liseliler Tahsillerini bitirince bir müddet mecburi öğ retmenlik yapacaklar Askata, 3 (Hususi) — Lisel leyli meccant talebemin, mektebi tirdikten sonra mecburl surette bir müddet monilimlik metçe mutalık gör hası / Başvekle lete verilmiştir. Yakında Meclise vu- mulacaktır. eei eei G LE M. Garo Askara, 3 (Humaelt muhabirimiz: den) — Şehrimize gelmiş bulunan Hataydaki Franmz delegesi B. Caro; Bariciye Vekilimiz Dr. Rüştü Azas tarafından kabul edilmiştir. Har Vekilimiz, B. Garo ile vrun müddet görüşmüş, Hataydaki intibabat Vaziyeti etrafında malümat almıştır. iciye Vekâleti umum! kötibi B. Numan Menemencioğlu, bugün Marmara köşkünde B. Gare şeref ine bir öğle siyaleti vermiştir. Yardımlar 14.,5 bin lirayı geçmiştir Kırşekir ve Yezgad feliketze: delerine yardım listesiz Filibeli Rahmi ve biraderleri mn fabrikan işçileri 20 lira 10 ku- raş, Kültür 16 lira, Adliye 234 lira 46 kurap, lira, Gümrük işçilerinden Hüseyin 1 liza, Yıldınm okulu mnf 4 A, öğrelmen ve öğ renelleri $ lira 38 kurup, Şark Ba. mayi işçileri 31 Hira 4 kurup, Ce map Tatamlı 3 lira, İagiliz konso lova henişiresi 12 lira 54 kuruş, Kadastro memurları 22lira, Ahmet Kavakça 5 lira, Ceride Hüseyin 1 lira, Ahmet Açan 1 İiza, Sigora biraderler 5 lira, — Defterdarlık — Sona Gıncı sahifede — d Si Fiatlerinin, ğara umumiyetle ucuzlatılması hükümetçe kararlaştırıldı Çm Japon harbı Çinlilerin vaziyetinde değişiklik yoktur. dJaponlardan külliyetli silâh ve mühimmat alınmıştır. Japon askerteri Şanghay, 3 (AZA.) — Japon- ya büyük elçisi Tani, bugün buraya gelen İtalya ekonomi heyetini, harap olan Çin mın- takalarının imarında teştiki me saiye davet etiniştir. Bu teşriki mesainin şartları bilâhare- ter- bit olunacaktır. Pekin, 3 (ALA) — — Cenubi — Sonu 70 unecn sahifede — Palamutçular dün Ticaret Odasında toplandılar Deri idhali serbest bırakılırsa palamut sarfiyatı azalır. Şehrimizdeki palamut salıcılarile Ahracatçıları, dün öğleden — soura Ti esret ve Sanayi odam salonunda bir toplantı yapmışlar ve palamut ihra. at slâkadar. eden mesele hük: kında müzakerede — bulunmaşlardır. Hükümetçe, hariçten memlek: ithalı hakkında gçümrük ihdan için tetkikler ya Bu bususta fabrikalarında derilerin lılııııııvı Pişirilmesinde fazla miktirde palar mut kallanılmaktadır. -Palmatçolar, bhariçten memlekete serbest ve güm- rük rermiaden maaf olarak deri v0 kulmasına müssade edilecek — olurm palamat sarfiyatının ezalacağımı, yüzden palamut tacirlerinin xarar göreceklerini düşünmektedirler. Dün kü toplantıda bu. mescle Hava şehidleri günü ha- zırlıkları başladı. Tayyare modelleri, dün Alsan- cak stadında uçuruldu. Tayyare modelcilik kursuna devam edenler 15 Mayısta yapılacak Hava Şe: bidleri günü için zengin bir program bazırlanınıştır. Geçen sene — olduğu gibi hükümet ve belediye erkânı, mahtelif cemiyet ve müsasesaler mü: messilleri 15 Mayıs sabahı asker ve mekteplilerin de iştirakile bir ihtifal alayı halinde Kadife kalesindeki ha. ve şehidlerimizin mesarlarına — gide. cek, şehid havacılarımızın namlarım anacak, meserlarına çelcnkler koya caklardır. Şebidlik imar edilmiş ve gebidlikte bir de (riyaretçiler defteri) hazırlanınıştır. Ba seneki merasimde belanan hükümet erkâm ile mümes: siller, ba defteri imzalıyacaklardır. 19 Mayısa hazırlık 19 Mayıt hareket günü için okullar ve — Türkkuşu — hazırlıklar yapmaktadırlar. — jimnastik - hareketı leri yapacak kız ve erkek telebe, dün öğleden sonra Alsancak #edii» da umumt bir prota — yapmışlardır. Bu prova tekrar edilecektir. Türk kuşu üyeleri ve modelcilerinden mt tekkep 40 kişi plânörlerle jimmastik bayramı geçid resmine İştirak ede. ceklerdir. Tıgyıın modelleri uçuruldu İlar müsesinde modi ltılıi kursanu bi Göret yaptıkları tayyare — modeller n sabah Alsancak — aetedinda uçurmuşlardır.