4 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Memleketimizin muhtelif yerlerinde kanallar açılacak Büyük kanallar ve sulama tesisatını. Ziraat Bankası yapacak ve bunlar için 31 milyon lira sarfolunacaktır. İstanbul, 3 (Hususi) — Mem- leketimizin muhtelif yerlerinde kanallar açılması, barajlar ku. rulması, nehir, dere ve çayların temizlenmesi, sulama vücude getirilmesi için hükü metimizce yapılan esaslı tetb kikler sona ermiş ve bu hu sustâ projeler hazırlanmıştır. 31 milyon Hira sarfile yapı- lacak sulama tesisatının Ziraat Bankası tarafından — idaresi ta- karrür etmiştir. Salama tesisatı vücude geti- rildikten sonra memleketimizde istihsalât artacak, istenilen mah- sulün yetiştirilmesi kabil ola- caktır. Yugoslavya bahriyelileri.. Napolide İtalya do- nanmasını ziyaret ettiler. Napoli, 3 (Radyo) — Amiral Poliçin riyasetinde olaran bu- raya gelen Yugoslavya heyeti, burada toplanan — İtalyan do- mânmasını ziyaret etmiş ve do- nanma kumandanlığı tarafın- dan verilen ziyafette hazır bu: kanmuştur. DenizbankR Memleket dahilinde seyahati kolaylaştı. racak ktanbul, 3 (Hususi) — Deniz- bank idaresi, limanlarımız ile, demiryolu geçmiyen büyük kaza ve şehirlerimiz arasında otobüs seferleri tanzim etmeği karar- laştırmıştır. Bua suretle şimendifer geçmi- yen şehirlerde oturanlar veya bu şehirlere gelecek olanlar Kimanlarda vapurdan çıkınca otobüs bulabileceklerdir. Denizbankın bu kararı, mem- lekette seyahati çok kolaylaştı- racaktır. 40 Alman Muharriri İstanbula geldi İstanbul, 3 (Hususi)— Mem- leketimizde — tetkikat yapmak üzere bugün Berlinden kırk Al- man gazete muharriri gelmiştir. Madride Sivil halkın girmesi menedildi Salamanka, 3 (Radyo)— Ha- waların muhalefetine rağmen general (Varola) nın kumanda- sındaki kuvvetler, bugün de iler- lemişler ve yeni bazı mevziler işgal eylemişlerdir. İki taraf arasında vukubulan şiddetli muharebe, cumhuriyet- çilerin mağlübiyetile neticelen” miştir. Cumhuriyetçilerin, bu muhe- rebede üçyüz maktul vererek ricat ettikleri bildirilmektedir. Bilbao, 3 (A.A.)—Madridden bildirildiğine göre Madride si- vil halkın girmesi kat'i olarak yasak edilmiştir. Gizlice giren- lar casuslukla ittiham olunacak- larrd. Fransız kabinesi Elize sarayında toplanmış ve Cumhurreisi. re Londra müzakereleri hakkında izahat verilmiştir Paris, 3 (A.A.) — Kabine Elize sarayında saat 17 de reisi- cumhurun başkanlığında toplanarak saat 20 ye kadar müzakere- lerde bulunmuştur. Başvekil Daladiye ile Hariciye Nazırı Bonne Londrada yap- tıkları görüşmeler hakkında izahat vermişlerdir. Kabine istihsalin — artırılması, vaziyetin düzeltilmesi haki hazırlanan ilk emirnameleri cumhura imza ettirmiştir. emi eler resmi gazetede çıka: caktır. Diğer taraftan relsicumhur Fransada bulunan ecnebilerin tabi tutulacakları mele hakkinda yeni nizamnameyi de imza- lamıştır. kredinin genişletilmesi ve mali Küçük itilâf & özeeBil y lre ada Devletleri Hariciye Nazırları, bugün Sina- yada toplanıyorlar Bükreş, 3 (Radyo) — Romanya Hariciye Nazırı Komnen, ya- rın Sinayada toplanacak olan küçük itilâf konseyine riyaset etmek üzere bu akşam buradan hareket etmiştir. — — Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı Milan Stoyadinoviçle Çekos- lovkkya Hariciye Nazırı Krofta, bu akşam Sinayaya vasıl olmuş- lardır. Üç devlet Hariciye Nazırlarının, konsey esnasında verecekleri söylevleri, Romanya, Yugoslavya radyoları her tarafa yayacak- lardır. Misir- üniversitelileri Filistinin taksimi aleyhine muazzam nü- mayişler yapmışlar ve İngiliz sefirine muhtıra vermişlerdir Kahire, 3 (Radyo) — Üniversiteliler, Filistinin taksimi aleyhine nümayişler yapmışlar ve İgiltere sefarethanesine giderek, uzun bir muhtıra vermişlerdir. Üniversiteliler, Uluslar sosyetesi genel sekreterliğine de bir telgraf çekmişler ve bütün Arap âleminin, Filistinle yakından alâkadar olduğunu ve İngilterenin, taksim hakkında verdiği ke- rarı kabul edecek tek Arap bulunmadığını bildirmişlerdir. r7- -u - - üçlü ittifak Stefani ajansına göre Mısır Kralının An- kara seyahatinde Türkiye, Yunanistan ve Mısır arasında bir ittifak imzalanacak. Roma, 3 (Radyo) — Stefani Ajansı haber veriyor: Misir kralı Faruğun Ankara seyahatinde, Türkiye, Yunanistan ve Mısır arasında üçlü bir ittifak imzalanacağı söyleniyor. Bu ittifak, Akdeniz salhunun takviyesi için alâkadar hükümetler ta- rafından lüzumlu görülmüştür. Sigaralar Umumiyet itibarile ucuzlatılacak İstanbul, $ (Hususi)— Sigara Hiatlerinin umumiyetle ucuzlatıl- ması, hükümetçe kararlaştırıl- mıştır. bugün gelmiştir. Ikinci şilep te Dün İstanbul lima- nına vardı İstanbul, 3 (Hususi)— Şilep- çilik şirketinin, mübayı ği kinci şilep te İçtandel Beledişesi ŞehirTiyafrosu Jİstanbul Belediyesi _ll"llmllllll Şehir Tiyatrosu ! m_m ELHAMRA SİNEMASINDA DNT HAFTALIK TEMSIL PROGRAMI 4. Mayıs 1938 Çarşamba İntikam Maçı ., . Komedi 5. Mayıs 1938 Perşembe Makbet . . £ < Trajedi 6. Mayıs 1938 Cuma Bilmece . , . . Komedi 7. Mayıs 1938 Cumartesi Bir Adam Yaratmak Dram Temsillere tam saat 21 de başlanır. Temsilden sonra otobüs ve Karşıyakaâya vapur vardır. Montrö muahedesi. ni tasdik etti Roma, 3 (LA.) — İtalyar nın Montrö boğazlar mukaver lesine iştirak — ettiği bildirilmektedir. Ancak İtalya Milletler Ce- miyetinden çekilmiş olduğun: dan bu vaziyetinden mütevel- lid bazı ihtirazi kayıdlarda bulunmuştur. Roma, 3 (Radyo) — İtalya kabinesi, bugün toplanmış ve || Çanakkale boğazları hakkında Montröde —imzalanmış - olan || muahedeyi aynen kabul eyle- miştir. İtalya kabinesi, zecri - ted- birler münasebetile itiraz et- || miş olduğu Lozan ahkâmının tamamını kabul ve tasdik et- miştir. resmen Başvekilimiz Atina seyahati hak. kında parti grubun. da izahat verecek Ankara, 3 (Hususi) — Baş vekilimiz B. Celâl Bayar, yarın toplanacak olan parti kamutay grubunda, Atina seyahati hak- kında beyanatta bulunarak iza- hat verecektir. Almanlarla Yeni bir ticaret mu- ahedesi yapacağız Ankara, 3 (Hususi) —Alman- larla hükümetimiz arasında yeni bir ticaret muahedesi -için bu &y içinde buradan Berline bir teyet gidecektir. Türkiye-Amerika Ticaret müzakereleri tekrar başladı Ankara, 3 (Hususi) — On ü verilmiş olan Tür ticaret — müzake- başlamıştır. Müza- midli safhayâ gir diği bildirilmektedir. Yunan hükümeti Baş. vekilimize üç vazo hediye etti Istanbul, 3 (Hususi) — Yu- nan hükümeti, ziyaret hatırası olarak Başvekilimiz B. Celâl Bayara üç kıymetli vazo hedi- ye etmiştir. İstanbul valisi Atinaya davet edildi İstanbul, 3 (Hususi) — Atina belediye reisi B. (Politos), va- limiz B. Muhiddin Üstündağı Atinaya davet etmiştir. İstanbulda seylâp Birçok evlerle mağa- zaların bodrumları sularla doldu İstanbul, 3 (Hususi)— Bu sa» bah birkaç saat devam eden şiddetli yağmurlar yağmış ve Mühim bazı fabrikalar Sahipleri tarafından memleketimize nak.- ledilmek isteniliyor İstanbul, 3 (Hususi) — Çe- koslovakya ile Romanyada ve Macaristanda beynelmilel mev- kü olup ta sahipleri Yahudi bulunan bazı büyük fabrikalar rın memleketimize nakli için hükümetimize müracaat edil- diği söyleniyor. İzmir fuarı İçin hariçten gelecek eşya kararnamesi Ankara, 3 (Hususi) — İzmir fuarına hariçten getirilecek caret ve sanayi eşyasımın ithal esasları, yeni bir kararname ile tesbit olunmuştur. Buna naza- ran fuar için gelecek eşya, 5 Temmuz 937tarihli kararname- nin hükümleri dairesinde ithal olunacaktır. Memleketimize ithali caiz ol- mıyan eşya fuarda yalnız teşhir edilecek ve fakat — satılmıya: caktır. Ham maddeler Siparişi yapılmış olanlar, bir defa için takassız girebilecek. İstanbul, 3 (Hususi) — Son takas kararnamesile takas usulü dairesinde memleketimize gire- cek olan sanayi ham maddele- rinin, evelce sparişi yapılanla: rının bir defaya mahsus olmak üzere takassız girmesi hükü- metçe muvafık görülmüş ve bu- nun için bir karayname projesi hazırlanması takarrür eylemiştir. Zehirli gaz tecrübesi İstanbul, 3 (Husust)— Bugün Fatihteki itfaiye garajı önünde geniş mikyasta zehirli gaz tec- rübeleri yapılmıştır. Bu tecrübelerde, — Dahiliye Vekâleti seferborlik umum mü- dürü de hazır bulunmuştur. Ze- hirli gaz hücumuna karşı itfai- yemizin alacağı korunma tedbir: leri de tecrübe- edilmiş, iyi ne- ticeler alınmıştır. Tataresko Fransa hariciye na. zırı tarafından kabul edildi Paris, 3 (Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı Jorj Bone, bu- gün Romanya sabık başvekili Tatareskoyu kabul etmiş ve uzun müddet konuşmuştur. Fransa Hariciye Nazırı, Ta- tareskoya bir ziyafet vermiştir. Mayıs 4 | Sekir tiyatrosunda ——— Satılık-Kiralık Bilmem ben kendi hesabıma hissi komedileri çok severim. Onda sahnenin diğer kısım eserlerinden hiçbirisinde bulun- miyan bir incelik vardır. Hissi komedi, eğer muvaffak olmuşsa, kamelyası henüz — kızarmağa başlamış içli bir genç kıza İnce, kibar, nazlı ve ü Tebessümünde çeşnisi, gizli kalmış bir hicran belâgati var- dır, Çok gülmez, âdeta kahka- halarının, — etrafındaki — esrarlı havayı yırtıp — dağılmasından korkuyor gibidir. Mevcudiyeti. nin en tatlı ifadesi, fazla bir ibzal ile kullanmaktan çekindiği tebessümlerindedir. Bakarsınız, en neşeli, en şakrak zannetti- giniz bir saniyede hiç yoktan hulyalı kirpikle: kenarında iki elmas paı birikmiştir. Açıldımı, kapandımı — pek belli olmıyan sünbüli bir hava gibi dudaklarında bir tebessüm çiçeklenirken gözlerinde yaşlar birikir.. Hissi — komedilerden, fazla kahkaha, taşkın şetaret bekli- yorsanız hayal sukutuna uğrıya- ciğınızi biliniz. O güldürmek için değil, gi setmek — için: dir; seyircilerine en büyük mü- kâfatı, içinizde yarattığı sevda- h bir neşe istidadıdır, işte o lik-Kiralık bu bakımdan ten muvaffak olmuş bir issi komedinin bütün inceliklerini, bütün meziyetleri- ni camidir, Noden, ince, kıvrak ve şetaretli san'atına her zaman hayretle meftun olduğum Vas- fiyi ben kendi hesabıma dün akşamki rolünde ve hele bil- hassa hissi sahnelerde pek beğenmedim. Biraz fazla gü- rültümü — ediyordu, lüzumundan fazlamı! taşkınlık gösteriyordu, hatta bazan eserden — dışâarımı taşıyordu ne oluyordu bilmem, fakat komedinin tebarü: ir . meğe mecbur olduğu incelikle ri yırtayor, hirpaliyor. gibi bir hali vardı. Ben Vasfinin yerinde — olsay- dım -olamam ya, haddimi- bili» rim- Sermed rolünü ilk geceki üa kısası) nda-aşır . okutür | yaptı ise ayni sü- bittabi mevzuun rak biraz daha tem: kinle ve: biraz daha içli ol mağa çalışarak oynardım. Mu: hakkak ki Krotsyonun bu tarz: da yapılmasında eser kadar Vasfinin şahsiyeti de kazanırdı. Bayan Bedianın. seneler geç tikçe olgunlaşan —ve incelen şuurlu san'atına gelince, ona karşı meftuniyetimi tekrar et- mekle iktifa ederim. Hamdi Nüzhet Çançar Tango Kralı Edvar Biyanko Şehrimizde her tarahı sular kaplamıştır. Yağmur sularının husule ge- tirdiği seller, evlerin ve ma- gazaların bodrumlarını, bazı dükkânları basmıştır. Vessiti nakliye bir müddet işliyememiş tramvaylar durmuştur. Kasım- paşa ve Ortaköy dereleri de taşmış, civardaki evler su altın- da kalmıştır. Büyük fedakârlıklarla İzmire getirilmesi temin edilen dün- yanın en moşbur — san'atkârla- rından, Tango Kralı EDVAR BİYANKO arkadaşları — ile birlikte, Çarşamba günü akşa- mından itibaren Fuar gazino- sunda — konserlerine — başlıya- caktır. aa ——— Kısa bir zaman için angaje edilen bu meşhur — san'atkârı dinlemek frsatını kaçırmama- nizi tavsiye ederiz. Pazar günleri saat 17 den 19za kadar Matine Fiatlerde zam yoktur.