4 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

4 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

SA e SS ĞNYN TÜLEREN G GŞN A A e T S y ON GEÇER LA F REESE L ŞA SN İ Lise ve orta mekteplerde Imtihanlar Program hazırlandı Kültür Bakanlığı lselerin, lise bitir. İme ve olgunluk imtihanlarına başlama Bünlerini tesbit ederek dün bütün okul- lara göndermiştir. Hasırlanan programa göre liselerin Bön sınıflarımnda dorsler 21 mayısta ke- silecektir,. 23 mayısta öğretmenler toplanarak talebeyo kanaat nota verme işi Üzerin. de görüşeceklerdir. Bu görüşmelerden sonra 26 mayısta Sözlü imtihana girecek talabeler ilân edilecektir, 31 mayısta da sözlü imtihanlara baş - lanacak ve 14 hazirana kadar tamam- lanacaktır. Olgunluk imtihanları Olgunluk imtihanları bu yıl 24 hazi - randa başlayacaktır. Olgunluk imtihan- Jarmdan metamatik, fizik kimya, tabitye He edebiyat kolunun tarih, coğrafya, vâ gerek fen, gerek se edebiyat kolunun Türkçe kompozisyon soruları imtihan komisyonları tarafından tesbit edilecek ve bu dörslerin imtihanı yazılı - olarak yapılacaktır. , Fon kolunun tabil ilimler, edebiyat kolunun edebiyat imtihanı 24 haziran euma günü, fen kolunun metamatik, e- debiyat kolunun tarih coğrafya imtiha- Bı 2 temmuzda fen kolunun fizik kimya, edebiyat kolunun sosyoloji imtihanları ” ga 8 temmuz cuma günü yapılacaktır. Hariçten Girenler Hariçten lise bitirme — imtihanlarma girenlerin sözlü imtihanları asıl talebe Hle birlikte yapılacaktır. Yabancı dil imtibanları bugün Üniversitede yabantı dil dersleri dün sona ermiştir. İmtihanlara bugün baş- Janacaktır. Bugün sazt 13,30 da A kur- Bu, yarın C, öbür gün B kurslarının im- Hhanı yapılacaktır. Bu sene, yabancı dil notu diğer ders Terle beraber üssümizana tâbi tutulmak tadır. Üniversitede imtihanlara ilk olarak tp fakültesinden ayın yirmi altısında başlanacaktır. Öğrenilen imtihan sualleri Maarif Vekâletince hazırlanmış olan liselerin son devre imtihan sualeri bazı talebeler tarafından nasıl — öğrenildiği Bakkında yapılan tahkikat sona ermiş, Tmesuller tosbit olunmuştur. Demir eşya fabrika- sında bir İnfilâk Dün Zeytinburnunda Nuri paşa de mir eşya fabrikasında sebebi henüz anlaşılamıyan bir infilâk olmuş ve A- li, Riza, Şaban admda üç amele ağır Burette yaralanarak Ermeni hastaha- nesine kaldırılmışlardır. Yaralananlardan ancak Alinin ifa- Hesi almabilmiş, diğerlerinin almama- mıştır. İnfilâk otrafında tahkikata başlan-, TMıiştır. Küçük italâf / Bükreş; 4 (A, A.) — Havas ajan- l8 muhabirinden: Küçük İtlâfın daimi konseyinin | 85 inci toplantısı evvelce tesbit edil. miş olan Prag yerine bugün Sinayda aktedilecektir. Bu tebeddüle Küçük İ- tilâf devletlerinin çok nazik olan Çek meselesine müdabale etmek ister gö- rünmenin önüne geçmek arzuları Üze- rine karar verilmiş olduğu zannedil. mektedir. Müzakere edilecek başlıca mevz- Jar şunlardır: 1 — Haboşistan futuhatmmım tanm- ması Johindeki Mi'letler Cemiyeti ka- Tar sureti, 2 — Anşlusdan, İngiliz-İtalyan iti- lâfından ve Fransız-İtalyan müzakere Terinden sonra beynelmilel vaziyet, 8 — Macaristan ile bir mukarenet' vücuda getirmek imkânı, & — Ekalliyetler meselesi, Yugoslavya Başvekili doktor Milân BStoyadinoviçle, Kroftanm Sinayaya Iİstanbulun Venediği Kasımpaşadır | Ber- Baştarafı 1 incide diye kadar görülmemiş bir manzara arzediyordu. Deniz seviyesinden aştığı olan sokaklarda sular yarım metre- den fazla yükselmiş ve evlerin, dük- künların ilk katlarını tamamen işgal etmişti. Bu suretle sulara gömülen sokaklar gondolları eksik olan Vene- diği andırıyordu. Halkın bir kısmı dehgşet içinde evlerin üst katlarma, hattâ damlara :ıhıııılır yardım bek liyorlardı. Bir kısmı da sulara ıünınll bir hal de evlerini sellerin istilâsından kur- tarmak için suların girdikleri delik- lori tıkamağa çalışıyorlardı. Bu hal dün saat beşe kadar devam etti. Saas dörtten sonra yağmur ted- ricen eski şiddetini kaybettiği için sular da çokilmeğe başladı. Bu sıra- da itfaiye yetişerek bazı evleri basan suları hortumla çekti. Gece yeniden Tbaşlamış olan gid- detli sağnak, Kasımpaşalıları yeniden uğraşmağa mecbur etmiş ve bu suret le Kasımpaşa halkının bir kısmı sa- atlerce bir su muhasarası altında kal dıktan sonra, Pişmaniyede bir tek e- vin yıkılmasından ibaret ufak bir za- rarala felâketten kurtulmuştur. Hamamda curcuna ve zararlar Eminönü, Aksaray, Lünga, Kadirga Kasımpaşa, Ortaköy ve Fındıklıda su lardan göller hasıl olmuş, Kasımpaşa da bazı evlerle Bostanbaşında Çukur cuma kamamını sular basmıştır. Sular hamamın dış kapısından i- geriye akmış, soyunulan yerleri isti. lâ etmiştir, Burada kadın elbiseleri bulunuyodu. Bunların bir kısmı lan- mış, sular iç kapılardan soğukluk kıs- yoma ve oradan da içerlere girmiştir. Dışarda ve içerde yıkanmakta olan kadımlar suları görünce büyük bir kor kuya düşmüşler, giyinmek üzere elbi. selerine saldırmışlardır. Bu sırada dış kapı kapanmış, bir yandan da itfaiyeye haber verilmiştir. Kadmlardan bir kzsmı ıslâk elbizeleri- ni ğiyip dığarıya fırlamışlardır. Biraz sonra itfaiyeden motopomp gelmiş, hamamı basan suları boşalt- mıştır. Sular yüzünden Bostanbaşma inen Faik paşa caddesinde de bir yer çök- müş, bu yüzden nakil vasıtaları işliye mez olmuştur. Bundan başka Nişantaşında Vali konağı caddesinde Emir apartımanı- nn zemin katlarını sular basmıştır. Dün saat 19 de Bebek Yalı soka- ğında emvali metrukeye ald 14-15 numaralı bir ev çökmüştür. Bu ev iki katlıdır. İn$anca bir zaylat yoktur. Taksim, Azak sokağında da boş bir dükkânın Üst kısmı çökmüştür. Papas köprüsü Bostan sokağındaki M numaralı Triyandofilin marangoz fabrikasının bodrum katmı 2 metre su basmıştır. Zibada Belediye tarafından açıl- makta olan ana lâğımı suların hücu- mile çökmüş ve yol bozulmuştur. Yenişehirde Bostan sokağındaki 14 ve 16 numaradıki Apostolun bahçesi- ni 2 metre yüksekliğinde su basmış, Apoııol kendisini güçlükle kurtarmış Blr kasımpaşalmın feryadı Dün akşam Kasımpaşada sulara gömülen Tahta Gazi mahallesindeki bir okuyucumuzdan gu mektubu al- dik: “Dünkü yağmur Kasımpaşayı sel- lere garketti. Dereler taşdı, mahalle- ler su altında kaldı. Eğer Belediye vak tile Feriköyünden gelen dere ile Bo- möntiden gelen dereyi biribirine hağ- İryan kısmına düvar çekmemiş olsay- di mahalleler su içinde kalmazdı. Ev- lerimizin alt katlarında 3-4 metre su vardır, Pencerelerden merdiven î!e inip ç- kıyoruz. Dün gelen bir itfaiye araba- sı ancak bir kaç evin suyunu alabildi. Daha Tahta Gazi mahallesi su için- de duruyor, Kasırmpauşanın Dört Kuyu, Fırin sokak, Bostan sokak, Makaracı s0- kak, Tahta Gazi mahallesi ve Hâkim sokağımda bulunman evler su doludur. Bu hal bizce Belediyenin tedbirsizli.- müteveccihen memleketlerinden ha- | ği yüzünden meydana gelmiştir. reket ettikleri bildirilmektedir, — * Bari itfaiye imdadımıza yetişse de HABER — Alşam Atatürk'le » Japon imparatoru ve Hitler arasında telgraflar Ankara, 3 (A.A.) — Japonya impara- tounüun — doğumunun — yıldönümü mü- nâsebetile relsicumhüur Atatürk ile impa- rator Hirohito arasındâ — aşağıdaki telb graflar teati olunmuştur. Müajeste Hirokito - Japonya imparato- T — Tokyo Si saadetleri ve Japonyanın refahı hak- kında samimt dileklerimin kabulünü ri- ca eylerim. K. ATATÜRK Kemal Atatüirk — Türkiye reisicum- huru — Ankara Lütufkâr telgrafından dolayı ekselân- sınıza hararetle teşekkür eder ve şahsi saadetleri ile milletinin refahı hakkında samim! dileklerde bulunurum. Hirohito Ankara, 3 (A.LA.)' — Alman millt bay- ramı dolayısile reisicumhur — Ata- türk İle Alman Führeri aşağıdak! tel- grafları teati etmişlerdir: Ekselans Bay Adolj Hitler — Almanya Führeri ve Başvekili — BERLİN Alman milletinin millt bayramı münasebetile,. Ekselânsınıza — en hara- retli tebriklerimle birlikte gahsi saa- detleri ve Almanyanın refahı hakkm- daki samimi dileklerimi arzetmekle bilhassa bahtiyarım. K. ATATÜRK Ekselâns Kemal Atatürk — Türkiye Roisicümhuru «« ANKARA Alman milletinin ve Alman Reihi. nin milli bayramı münasebetile vuk! dostane tebriklerinizden ve hakkım- daki saadet dileklerinizden dolayı Ek- selânsmıza içten teşekkürlerimi arze- derim. ADOLF HİTLER Fransa Dört buçuk milyar Frank ayırdı Paris, 8 (ALA.) — Resmi gazete bu- gün Millt Müdafaa için 4.412.500.000 franklık fevkalâde tahsisat kararna. mesini neşretmiştir. Bu tahsisat şu şekilde taksim edil- mektedir: Dahiliye nezareti 217.500.000, Har- biye nezaretine 650 milyon, Bahriye nezaretine 1.041100.000, hava neza- retine 2.2867.750.00, müstemlekât ne- zaretine 152.150.000, nafin nezaretine 384 milyon frank. Mezkür kararname ile mevcut prog. ramdan hariç olmak üzere 31 Kânunu- evvel 1988 tarihine kadar tezgühlara iki zırhir, bir kruvazör, T denizaltı ge- misi koymak ve 1938 den 1942 ye ka- dar bütçe harlcinde 5 milyar frank sarfetmek hususunda bahriye nezare- tine mezuniyet verilmektedir. Başvekil Daladiye Reisicümhura gönderdiği bir raporda, hava ve deniz kuüvvetleri mevcudunun arttırılması, müstemleke müdafaasınm — takviyesi ve mahrukat depolarmım genişletilme. sini istemiştir. Daladiye kararnameleri tetkik ediyor Paris, 3 (A.LA.) — B. Daladiye, bu- gün ikinej grupa dahil kararnamelerin tetkikine başlamıştır. Bu kararname- lerin önümüzdeki hafta başlangıcında nazırlar meclisinin tasvibine arzedil- mesi muhtemeldir. sulardan kurtulsak." N Frat nebri de taştı Erzincan 3 (A.A.) — Karların erimesi ve yağmurların devamlı bir surette yağması yüzünden Fıirat neh ri taşmış, merkez İle merkeze bağlı Cimin nahiyosinin Mahmutlun Gül- lüce, Balıboyi, Karadağın, Denizda. mar, Süleymanlı, Semizalı, Çiftlik köy O 4MAYIS— 1938 Hatayda kanlı vakalar WEF Başlarafı 1 incide viş, Edip Galip, propaganda için git. tikleri ve Antakyaya on kilometre me- safede bulunan Karamurat nahiyesine bağli Tavla köyünde köyün Eti Şeyhi tarafından kabul edildikten sanra 'Türk aleyhtarı alevilerin taarruzuna uğrayarak başlarından ve mühtelif yerlerinden yaralanmıtşlardır. Yanlarında bulunan Zeki Kasım, Abdullah Fevzi, Mehmet Sinak ve Şeyh Mustafa Esat da tecavuza va tahkire uğramışlardır. Yaralılardan ikisini gördüm. Vaka- yı nahiye müdürü Köse İhsanın tertip ettiği kanaatindedirler. Bunun üzerine Türkler adma bir heyet, Milletler Cemiyeti komisyonu relsine müracaat etmiştir. Heyet azasile görüştüm. Reis, kendile- rine komisyonu yarın saat 10 da topla- yarak şikâyetlerini dinliyeceğini bildir- miştir. İskenderun mıntakasında kayıt başladı Antakya 4 — İskenderin mmtakasın- daki kayıt munmelesine dün başlanmış- tır. Diğer mıntakalardaki başlama tarihi sonradan ilân edilecektir. Garo şeretine ziyalet Ankara, 8 (ALA.) —- Hariciye Va. kâleti Genel Sekreteri Numan Meno- mencioğlu, bugün Fransanın Hatay- daki delegesi B- Garo gerefine Anado. lu klübünde bir öğle ziyafeti vermiş ve bu ziyafette, Hariciye Vekili Dok- tor Tevfik Rüştü Aras, Dahiliye Ve- kili Şükrü Kaya, Fransız Büyük elçisi Ponso, Hariciye Vekâleti ve Fransız büyük elçiliği er- kânı, ve Emniyet genel direktö- Tü hazır bulunmuştur. Ziyafet samimi bir hava içinde geç vakte kadar dos. tane görüşmelerle geçmiştir. Süvarilerimiz DEe- Baştarafı 1 Incide xza vermiş ve süvarilerimizi hararetle tebrik etmiştir. Halk, süvarilerimizi sürekli bir surette ve heyecanla alkış- lamıştır. * “Romada yapıları, beynelmile at Wo- gularında ekibimizin birinciliği alma- &t Üzerine - şerefli muvaffakiyetlerini ekibe riyaset eden albay Cevdet Baş- vekilimize gu telgrafla bildirmişti: Başvekil Celâi Bayar ANKARA Bugünkü Milletler Kupası müsaba- kasmda Mussolini Altm Kupasmı e- kiplmiz kazandı. Kendi nammı taşı- yan kupayı bizzat ekipe verdi. Alman- lar 2 ci, İrlandalılar 8 cü, İtalyanlar dördüncü, Romanyalılar beşinci oldu. lar, Zafer direğine çekilen sancağımız İstiklâl margrmızla selâmlandı. Atatürk'e minnet, saym büyükleri- CEVDET mize gükranlar. Bu telgrafla muvaffakiyetten ha- berdar olan Başvekilimiz şu cevabı göndermişlerdir: Albay Cevdot Bilgişin RONA Milletler müsabakasında Müssolini Altm Kupasını kazandığınızı bildiren telgrafmızı sevinçle aldım. Parlak muvaffakiyetinizi ve minnet duygula- rmızt Atatürk'e arzettim. Şefimiz he- pinizden memnun oldu. Tebşir ederim, Ben de ekipimizi hararetle tebrik e. derim. Aynı muvaffakiyetin bundan sonraki müssbakalarda da tecellisini diler ayrı ayrı hepinizin gözlerinden öperim. Başvekil CELÂL BAYAR Başvekilimiz, bu - telgraflarile yal- nız büyüklerimizin değil bütün Türk milletinin hissiyatına tereliman olmuş bulunmaktadır. Ekibimizin muvaffakiyetini İtalyan gazeteleri de gu satırlarla alkışlamak- tadırlar: Messagero gazetesi diyor ki: *Türk süvarileri büyük tecrübe ve Şöhreti haiz ekibleri yenmekle umu- mi takdir ve hayranlık uyandırmış- lardır.” Giornale d'İtalin şöyle yazıyor: *“Teknik, atletik ve moral yüksek vasıfları halz olmadıkça hiç bir ekibin Musolini kupası gibi en çetin bir im- leri kısmen ve Kadagonlar, Kara- İtihanr kazanması mümkün değildir. kilise köyleri tamamen su baskını- |Bu sebebledir ki, Türk süvarileri dün- na uğramıştır. İcap eden tedbirlor İyanın en kuvvetli ve namdar süvari- alınmakla beraber tahribat miktârt |leri arasında haklı olarak mevki almış nn tosbitine başlanmıştır. İnsan .ve |lardır. Bunu yüksek bir liyakatle mu- hâyvanca zayfat yoktur, ” 'hafaza edeceklerdir." Ekmek ve su ucuzliıyacak Dahiliye Vekileti belediyeye emirler verdi Hükümet, İstanbul — belediyesine ekmek ve içecek su fiyatlarını da ucuz latmak için tedbirler alması hususun- Ga yeni emirler vermiştir. Bunun Üze- rino belediye hazırlıklara bağlamış- tır. Ekmek fiyatlarını ucuzlatmak işi hükümet ile belediyenin mllşterek tedbir almalarına bağlı bulunmakta- dır. Çünkü bugünkü ekmek narkı doğrudan doğruya buğday fiyatları esas tutularak . tesbit edilmektedir. Binaenaleyh, ekmek fiyatlarımım in- dirilebilmesi için buğday fiyatlarının tenzili icap etmektedir. Buğday fiyatlarınm indirilmes&i için Ziraat Vekâleti vazife almıştır. İstan bulda yeni bir buğday stoku yapıla- caktır. Ayrıca buğday navlunlarını, yükleme ve boşaltma Ücretlerini in- dirmek Üzere demiryolları, denizyol- ları gibi nakliyat idarelerile liman iş- letme idareleri bugünlerde müşterek kararlar alacaktır. Ayrıca belediye de buğday istihlâk resmi ile fırınlardan aldığı resimler. de indirme yapacaktır. Bu suretle halkım en mühim İstih- lâk ve gıda maddesi olan ekmeğin ya» kında ucuzlaması kabil olacaktır. Tatmak için doğrudan doğruya ted- bir alacak ve bunun icin teşkilât ya. pacaktır. Çünkü İstanbul gibi mem- ba suyu fevkalâde bol olan bir şehir. de su, on bahalr maddelerdendir. Belediye icap ederse, Evkaf idare- sile iş birliği ederek memba sularını bir teşkilâta bağlayacak ve fiyatları yüzde elli ucuzlatmağa çalışacaktır. Bu takdirde iyi sularm gişesini yüz paraya satmak kabil olacaktır. Çekoslovakva.. DWT Başlarafı 1 incide Londra elçisi Masarik, dün akşam hari- ciye nazırı Lord Halifoks'ı siyaret et « miş ve kendisi ile bir saat görüşmüştür. Alman gazetesinin cevabı Berlin, 3 (A.A.) — Berliner Lörzen Zeltung Parisde çıkan le tan gazetesinin bir makalesini mevxuu bahis ederek di- yor ki;: Nasıl Fransa kendi komşusu olan İs- panyada başka bir devletin mümtaz bir lovakyada bir büyük devletin Almanya- ya karşı bir siyasot ve askerlik vucuda getirmesline müsaade edemez. Maliye şubeleri için yeni binalar İstanbul defterdarlığımım, — maliye Vekâletince verilmiş olan salâhiyete istinaden işe yaramayan milli emlâ- kin satışmdan ekle edilen para ile yaptırmakta olduğu yeni maliye şu- belerinden ikincisi olan Hocapaşa ma- liye tahsil şubesi inşaatı da bitmiş gibidir. Şube binası haziranda tesel- lüm edilmiş olacaktır. Defterdarlık, Bamatyada ve Sirkecide yapılan bu yeni —binalardan — sonra kirada' bulunan diğer maliye şubeleri için yeni binalar yaptıracaktır. Bu arada maliye şubelerinin defter modern bir şekilde Amerikan tertibi Baç dolaplar yaptırmağa kürar - vere miştir. Bu suretle defterler ve evraki iyi bir şekilde tasnif ötmek dahi kabil olabilecektir. Bunlardan nümuneleri teşkil ede- cek seksen adedinin derhal siperiş edilmesi münasip görülmüştür. Bun- dan sonra, sıra ile diğer maliye gu- belerinin siparişleri yapılacak ve bu suretle zaman zaman bir kaydın bu- İmmamaması gibi halli Intizama bağlı olan bir bakım gikâyetler de önlenmiş' olacaktır.