7 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

7 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Kf 7 MAYIS — 1938 —H_Spor işleri için Almanya, Italyanın tavas- sutunu istemiyor mu ? Roma, 7 (A.A.) — Havas ajansının | memleketin Prag elçileri, — Çekoslovak- hırsızlar Büyükderede bir dükkânın eşyasını Başvekâlete bağlı yeni bir teşkilât kurulmasına karar verildi İstanbulda orta tedrisat müessese- lerinde spor işlerile meşgul olan öğret- menleri teftiş etmek üzere şehrimize gelen kültür bakanlığı beden terbiyesi direktörü Cemal İstanbulda bir kaç gün kaldıktan sonra diğer vilâyetlere gidecektir. Bu sene şehrimizden on iki diğer vilâyetlerden 13 e kadar olmak fzere 25 beden terbiyesi öğretmeni gam görecektir. Böden terbiyesi direktörü dün ken. disiyle görüşen gazetecilere bu mesele etrafında şunları «öylemiştir: “—— Memleketimizin spor işletile meşgul olmak Üüzere Ankarada Başba. kanlığa bağlı büyük bir spor - teşkilâtı vücuda getirilmektedir. Bu epor teşki- lâtına ait kanun projesi Kamutaya ve- rilmiştir. Kammutay Haziran devresine kadar bunu müzakere edecektir. Süvarilerimiz Varşovaya gidiyorlar Roma, (Hususi) — Nisde ve Roma- da büyük muvaffakıyetler elde eden sü- varilerimiz, Lebistanda yapılacak olan Seyahat ayın onunda başlıyacaktır. Tedavi için Fransaya gitmiş olan Or. general Fahreddin Altay, subaylarımı- zın iştirak ettiği yarışları seyretmek ü- Diktatö BEŞ> Kaştarafı 1 incide '— Diktatörlüklerin devamlr toca- vüzleri, demokrat memleketleri bir gün hâarbe sürükliyebileceklerdir. Bu sebepten, Amerika birleşik devletleri böyle bir ihtimali dalma göz önünde tutmaktadır. zere Nise ve oradan — da Romaya gel- mişti. Örgeneral buradan binicilerimiz- le beraber Varşovaya gidecektir. Roma gazetcleri, Musolini kupası müsabakalarında hazır bulunanlar a- rlüklerin tecavuzlerı het, hadiseler kontrolümüzden çıkma. dan evvel, devam eden tecavüzlere bir nihayet vegilmesidir. Ben derhal bir harp tehlikesi mev- cut bulunduğuna ve yahut harbın önlüne geçilemez bir tehlike olduğuna inananlardan değilim. Filhakika, son Halen demokrasiler derin suretto |on beş gün içinde Avrupadaki gerginlik Sulh arzusunda bulunmaktadır. Fakat ©ğe- nefret hisleri ileri gider ve bu his demokrasileri nüfuzu altma alır- sa, bu keyfiyet sulhun idamesini çok güçleştirecektir. Bugün elzem olan ci- Başvekilin seyyahati WW Başlarafı 1 incide İAyni trenle Maliye vekili Fuat Ağralı (da şehrimize gelmiştir. Ankaradan ayrılırken Başvekil Ankaradan ayrılırken istas. yonda, B. M. Meclisi reisi — Abdülhalik Renda, İsmet İnönü, Dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri Şükrü — Kaya, ve- killer, riyaseti cumhur kâtibi Hasan Rr- za, kalem mahsust müdürü Süreyya, Ya- ver Cevdet, mebuslar, hariciye vekâleti umumt kâtibi Numan Menemencioğlu, büyük erkânıharbiye ikinci relisi general Asım Gündüz, Balkan antantı hükümet- leri sefirlerile, büyük elçiler ve orta e- çiler, vekâletler müsteşarları, büyük er. kânıharbiye ve millt müdafaa — vekâleti erkânı ile devair umum müdürleri tara- fndan uğurlanmıştır. Şehrimizde Haydarpaşaya varışta da — Başvekili- mizle hariciye vekili istasyonda vali ve belediye reisi Üstündağ, İstanbul komu- tanı, tümk komutanı, merkez komutanı, emriyet direktörü, mali ve iktisadi mü- esseseler direktörleri, Yugoslavya kon- solosu ve konsoloshane — erkânı ve daha bir çok zevat tarafından karşılanmışlar- dir. Başta, muzika olmak üzere bir askert kıta ve bir polis kıtası selâm resmini i- fa etmiş, istasyon ve rıhtım üzerini dol- duran halk başvekili alkışlamıştır. Belgrad seyahatinin manası Başvekil ve hariciye vekili Haydarpa- şadan Akayın Burgaz vapurile Tophane rılıtımına, oradan da doğruca Perapalasa gitmişlerdir. Celâl Bayar ve doktor Aras yarın ak- şara Belgrada hareket edeceklerdir. Başvekilimizle — hariciye vekilimizin dost ve müttefik Yugoslavyaya yapacak- ları seyahat memleket efkârı umumiye- sinde büyük bir alâka ve dikkatle takip edilmektedir. Bu seyahat hiç şüphesizki Yugoslavya ile mevcut — dostluğumuzun ve ittifakımızın yeni — tezahürlerine bir vesile teşkil edecek ve Celâl Bayarın son Atina seyahatinde olduğu gibi, Balkan antantınım ne derece kuvvetli ve sağlam temellere dayanmış kuvvetli bir teşekkül &3 çok sükün bulmuştur. Bununla be- raber, dünya vaziyetinin fena ihtimal lerini kabul edip bunlarr göz önünde tutmazsak, vazifemizi herhalde yap- mamış oluruz.,, “Yünanistandaki Türk gazetecilerine fevkalâde tezahürat yapılıyor Atina, 6 (A.A.) Z— Gazeteler, dün Türk gazetecilerine Niuussada yapılan çok parlak kabul hakkında uzun uzadı- ya tafsilât vermektedir. Türk gazetecileri şehre girerken halk tarafından tezahüratla karşılanmış ve kendilerine küçük bir kız tarafından giçekler verilmiştir. Türk misafirler şe. refine şehirde taklar yapılmıştır. Bele- iiye reisi misafirler şereline bir ziyafet vermiş ve milli danslar ve diğer eğlen- celer tertip olunmuştur. Fransız - İtalyan müzakereleri Paris, 6 (A.A.) — — Jur gazetesinin Londra muhabiri, Fransız - İtalyan müzakerelerinin memnuniyete şayan bir şekilde ilerlediğinin İngiliz siyasi mahfellerindi söylendiğini yazmakta- dır. 12 Mayıs perşembe günü Fransa ile İtalya arasında prensip itibarile bir itl. Tâf aktedilec-ği Londra mahfellerinde tahmin edilmektedir. olduğunu bir kere daha bütün — dünya- nın gözü önüne koyacaktır. Stoyadinoviç Belgrada döndü Bükreş, 6 (A.A.) — Yugoslavya baş- vekili Stoyadinoviç ve Çek hariciye na- zırı Krofta şereflerine dün akşam Feis- bor kral şatasounda bir ziyafet verilmiş- tir. Stoyadinoviç ve Krofta, — bu sabah Belgrad ve Praga dönmek üzere Sinaiâ- dan hareket etmiştir. Küçük itilâtın kuvveti Romanya hariciye nazırı Komnen, a- şağıdaki beyanatta bulunmuştur: “Sinala toplantısı, küçük — antantın kuvvet ve hayatiyeti hiçbir zaman şüp- he götürmez bir teşekkül — olduğunu bir kere daha isbat etmiştir. Şurasını kayde- diniz ki bu kuvveti, bizler, — yalnız sulh eserinin ve enteransyonal — iş birliğinin emrine köyuyoruz. Küçük antant, yalnız tedafüt statik bir tesekkül değil, fakat sulh yolunda taarruz! dinamik bir teşek. küldür.,, taşıdılar ! Dün gece, Büyükdere caddesinde İs. kele karşısındaki Anestinia Attar — ve tütüncü dükkânı osyulmuştur. Hırsızlar, kendilerini o kaklar emni- yette bulmuşlar ki, dükkânda bir çöp dahi bırakmamacasına ne varsa kaldır- mışlardır. Dükkânda, İki, üç bin liralık mal bulunuyordu. ( Büyükderenin en işlek bir - yerinde vuku bulan bu hırsızlığın faillerini po- Hsin kesa bir rzaman içinde bulacağı ü. mit edilmektedir . Amerikada nazilerle mücadele Nazi tesiri Cenubi Afrikada da artmış Nevyark 7 (A A.) beyan etmiştir . Diğer cihetten nazilerin Nevyork devletinin kanunlarıma muhalif hare- ket ettiklerini birkaç kere söyliyen Amerikan harp malülleri cemiyeti reisi Ray Monahan açtığı mücadele- nin daha başlangıcında bulunduğunu ve Nevyork devleine faaliyette bulu- nan daha on iki nazi kampile müca- dele etmeğe devam edeceğini bildir. miştir. Cenubit Afrikada İngilizce “Taymis,, gazetesine — İo- hannerburg (cenubi Afrika) dan bil. diriliyor: Buradaki Alman ekalliyeti arasında nazi; tesirinin inkişaf ettiğini, Alman mektebinin idare heyetinde seçim güstermiştir. yapılan Yaptıkları kuvvetli teşkilât sayesin de ,idare heyetine seçilenlerin çoğu nazilerdir. Seçim sonunda alman bu netlce üzerine, hepsi “Yaşasım Hit- ler!,, diye bağırmışlar ve Almanvari selâm vermişlerdir. « İspanya harbi BET Söaştarofı 1 incide bardıman ederek şehre 450 den fazla bomba atmeşlardır. İlk hücum saat 13 te yapılmıştır. Yir mi asi tayyaresi gehrin üzerinden uça- Tak süratle 150 bomba atmak suretile bir çok binaları tahrip etmişlerdir. Hava müdafaa toplarının şiddetle fa- liyete geçmesi üzerine düşman tayya- releri uzaklaşmışlar ise de saat 16 ya doğru etkaz kaldırılmakta olduğu es: nada 40 düşman tayyaresi tekrar gö- Tünerek 300 den fazla boma atmak su- retile şehri yeniden bombardıman — et- mişlerdir. Mecidiyeye ; »: sancak verildi BEr Baştarafı 1 incide teftiş edilmiştir. Amiral alay sanca- ğimnı selâmladıktan sonra, Başkuman- dan Atatürk namınma alay komutanı Nizamettin Agermana vererek: — Bu sancak sizin namusunuz ve gerefinizdir. Bunu kanınızın #on dam- lasına kadar düşmana teslim etmiye- ceksiniz, demiştir. , Gemi komutanı, sancağı aldıktan sonra, amiralın sözlerine mukabele et- Miş ve sancağı hiçbir zaman düşmanı teslim etmiyeceklerine, alayı namma, endiçmiştir. Donanmamız Marmara talimlerinde Donanmamızın Marmara - talimleri başlamıştır. Talimler 11 hazirana ka. dar devam edecek ve Silivri lle Mar- mara Ereğlisi arasmda top ve torpi- to atış talimleri yapılacaktır. Hamidiye devri âlem seyahaline çıkıyor Hamidiye raektep gemis! mayısın 26 mer: günü yabancı sularda yapaca- mubabiri bildiriyor: İyi bir menbadan — öğrenildiğine göre dün öğleden sonra kapitülü ziyaretlerin- den evvel yaptıkları görüşmeler esnasm- da Musolini ile Hitler pek nazik bir mesele olan Avrupanın cenubu şerkisin. de İtalyan ve Alman nüfuz mıwntakaları meselesi'ni tetkik etmeğe başlamışlardır. yanm istiklâli ve tamamiyetile telif edi. lebilecek en son hadde kadar Alman e- kalliyetinin tatmin edilmesini Çekoslo- vakya ricaline dostça tavsiye edecekler ve fakat Çekoslovakyanın dahil! işlerine karışmak gibi bir vaziyet hâdis olmama- sı için her türlü sarih telkinlerden içti- nap edeceklerdir. Musolini boş vakitlerini Ciano ve ha- riciye nezaretinin eksperlerile — birlikte günün başlıca meselelerini tetkike tahsis etmekte ve bu müddet zarfında — etiket icaplarının müsaadesi nisbetinde Hitleri Pariste mevcut kanaate göre Prag bu — Long - İsland da kâin “Siegfried Yaphank,, nazi kampının şeflerinden altı kişinin tev. kif edilmesi üzerine Cermeno - Ame. kan bund cemiyeti reisi Fritz Kuha nazi kampınm gayesi Amerikada bir Alman bloku teşkil etmek olduğunu kral ile yalnız bırakmaktadır. Emin bir İtalyan menbamdan haber verildiğine göre Ttalyan ve Alman devlet adamları Tuna ve Balkan meselelerini a- çıkça konuşmaktadırlar. Malüm olduğu veçhile İtalya Rama protokollerine tev. fikan Avusturya ve Macaristana iktisa.- di menfaatler temin etmişti. Bu menlaat- Çünkü İtalya, Almanya kendisine esaslı imtiyaz larda bulunmağa razı olmadıkça, Avus- turyaya verdiği imtiyazları bilhassa Tri- yeste limanından istifade etmek hakkınt ler tekrar gözden geçirilecektir. Almanyaya devretmiyecektir. Diğer cihetten İtalyan « Alman müzake releri esnasında Çekoslovakya meselesi. ne temas edileceği öğrenilmiştir. * * & Berlin, 7 (A.A.) — Havas ajansınm muhabiri bildiriyor: Bütün gazeteler son günler Fölkişer Beobahter'den: Çek polisi Sü det Almanlarını mütemadiyen sopalarla döğüp öldürüyorlar, Askerler bu tahri- kâta iştirak ediyorlar.,, Betliner — Tageblatta'dan: “Hâdiseler gittikçe çoğalıyor.,, Lokal Anzelger'den: “İşitilmemiş tahrikât Südet Almanları nın bilâ mücazat Çeklerin keyline terke- dilmiş bir şikâr oldukları devir geçti.,, Musolininin tavassutu şayialarına cevap mı ? Berlin, 7 (A.A.) — Göringin fikirlerini neşrettiği söylenen Essende Naçyonal Zeitung, Hitlerin İtalya seya- hati hakkında tefsirlerde bulunarak ez. cümle şöyle yazmaktadır: “Sildetler meselesi hiçbir zaman doğ- rudan doğruya İtalyanları alâkadar eden bir Mesele haline gelmiyecektir. Hitler Musoliniye gönderdiği bir mek- tupla Brenner hududu hakkında teminat yermiştir. Buna mukabil — Akdeniz bir Alman menfaat mıntakası değildir. Bu sebeble Berlin, İtalyan - İngiliz anlaşma- sını memnuniyetle karşılamıştır. Berlin ile Roma devlet bloklarile askert ittifak- lar vücuda getirilmesini arru etmemek- tedirler. Çünkü bu kombinezonlar daima harbeüyane temayüller gizlemektedir- Fransa ve İngilterenin teşebbüsleri Paris, 6 (A.A.) — Havas ajansı bilidi. Tiyor: Fransız ve İngiliz hükümetlerinin Çe- koslovakya hükümeti nezdinde yapma- yı 28 nisanda kararlaştırdıkları - teşeb. büs bugün veya yarın yapılacaktır. Diğer taraftan — İngilterenin — Berlin nezdinde yapacağı teşebbüste yapılmak üezredir. İyi malümat alan mahafil bü- yük Britanyanın Berlin elçisi — Hender- sonun bu akşam bu mesele hakkında gö- rüşmek üzere mareşal — Göringi ziyaret edeceğini beyan etmektedir. İngiltere ile Fransanın Prag nezdinde- ki teşebbüsleri hakkında — salâhiyettar mahafilde beyan olunduğuna göre, bu iki ği seyahate çıkacaktır. Gemi bu seya- tinde Girid, Iskenderiye, Pire, Napoli, Marsilya limanlarmı dolaştıktan son- Ta, Almanya ve,İngiltereye gidecek- tir. Hamidiye İngiltereden sonra Atlas Okyanusuna açılacak ve Amerikaya gidecektir. Bundan sonra Büyük Ok- yanustan geçerek Japonya ve Hindis- tanı ziyaret edecek ve Kızı! deniz yo- Tile dönecektir, zartında Bohemyada Çeklerlerle Südet Almanları arasında cereyan ettiğini iddia ettikleri hâdiselerden hiddetli bir lisanla bahset- münteşir ettiği muhtrra Çekoslovakyanın Alman ekalliyeti hakkında çok — liberal tedbir- ler almaya âmade bulunduğunu gösteri- yordu. Fakat şurası muhakkak ki, Çe- koslovak hükümetile Alman ekalliyeti arasında herhangi bir uzlaşma mezkür e- kalliyetle — münasebette bulunduğuna şüphe olmıyan Berlin hükümeti Çekos- Tovakya devleti kadrosu içinde herhangi bir dosta ne sureti halli kabul ettiği tak- dirde mümkün olabilir. Letonya Almanları da mesele olacak mı ? Berlin, 7 (A.A.) — Fölkişer Beobahter gazetesi, "Letonya Cetmanlığı,, namına Letonya teisicumhuru — Ulmanisin, son beyanatını şidderle protesto etmektedir. Ulmadis Letonyanın kültür birliğini te- min etmek lâzımgeldiği noktasmda ts- rar etmişti. Bu gazete Letonya — ahalisinin yüzde yirmi beşinin Letonyalr olmadığını kay- detmekte ve Almanyanın ecnebt memle- ketlerinde bulunan Alman vatandaşları- nn irkf ve kültürel mukadderatile git- tih;ı alâkadar olduğunu ilâve eylemekte- Romıdıkl ziyaret ve şenlikler Roma, 6 (A.A.) — Kral ile Hitler saat 10.10 da zafer sokağında kuru- Tan tribün2 gelmişlerdir. Hitler kra- liçenin soluna oturmuştur. Halk misafiri uzun ve heyocanlı tezahiü- ratla karşılamıştır. Kral - Impuı- tor ile Musolini, Hitlerin yanında otur- muşlardır. Derhâl trampetler inut- tariden çalmağa başlamış vo Roma geçit resmi adımiyle Balila müfreze - leri, silâhçorlar, Avan - Gardistler, genç faşiatler, işçiler, Musolini foru- mu ve Venedik akademisi gençleri, asker! mektepler talebesi, karabin- yer ve humbaracı taburları geçmeğe başlamışlardır. Askeri geçide, elli bin asker, 600 0. tomobil, 320 zırhi: otomobil, 200 tank, 400 top, 200 torpl! endaht makinesi ve 2500 at iştirak etmlştir. Hitler açık bir otomobile binerek Kral-İmparatorun yanıma oturmuş ve zafor sokağından ayrılmıştır. Ar- kadan gelen otomobillerde kraliçe, prensesler, İtalyan ve Alman nazır- ları bulunmakta idi. 'Tekrar büyük alkışlarla solâmla- nan alay Kirinal sarayına dönmüş- Roma, 6 (A.A.) — Bu akşam, Hit- lerin şerofine Eslena meydanında bugüne kadar görülmedik muhteşem bir musiki müsameresi verilmiştir. Müsamereye Dopomlaroronun 10 bin mugannllik korosu ve tam kad- raolu 45 orkestra, millf ktyafetlerle 800 çift danaör Iştirak etmiştir. Mün hasıran 900 akordeyoncudan mü- rekkep bir orkestra da ayrıca mün- tehap parçalar çalmıştır. Güreşçilerimiz Pragda muvaffakı- yetli müsabakalar yaptlılar Estonyanm Talin gehrindeki Avru. Pa greko romen güreş şampiyonluğu müsabakalarma iştirak cetmiş olan Türk güreş eklbi avdetle Çekoslovak- yada bir müsabaka yapmıştır. Elinden sakat bulunan Mustafadan başka - yedek güreşçilerimiz de dahil olmak Üzere - bütün Türk pehlivanları rakiplerini mağlüp etmişlerdir.