7 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

7 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

KIZIPA SEN UTANMAD BU EŞKİYALAR; NE Di- 'E GETİRİZİ İmamın gözkapakları kısılmıştı. Mı- rıldanıyordu. Ve sivri çenesinden sarkan keçi sakalı oynuyordu. — Niyet eyledim erkişi niyetine Allah için namaza... Meyyit için düaya... Uy- dum âhır zaman nebisinin — şerlatına... Durdum hakkın divanına... Ene imamül limentebi ant Allahüekber.... Allahümme sebbit ahyyaena alelislâmmm.. Vağbit er vahahüm alelimannır... Vağfir zünube- küm vezit ihsanühüm vec'alhüm şafian ve müşeffian yövmelkıyame... Birahmeti ke yaaaerrahman rahimin... Sağa — Esselâmü aleyküm ve rahme- tullah... Sola — Esselâmü aleyküm ve rahme- tullah... Merhumun ruhu için elfatihaa.. Kumral bıyıklı bekçinin mırıltısı — Allahümme salli alâ seyyidina.... Hastalıklı ihtiyarm homurtusu — Al- Tahümme.... — Baştarafı dünkü sayımızda —I ... l Düğümlü iple sımsıkı bağlı, mahalle- n Gaki, emektar tabutu şimdi sırttaydı. Arap Mehmet ön Kolları altı- | na girmişlerdi. Tatar Salimle — Ekspres arkadaydılar. Keçe külâhlı çocuğun ben- zi sapsarı, gözleri yaşlıydı. Fatoş artık pofurdamıyordu. Ama, suratı katılaş- muştı. Ayaklarını sürüyerek yürüyen | tiyar adam, cenazeyi hiç değilse bir müd- det takip edeceğe benziyordu. Bekçi kaprları açtı. Keçi sakallı ima- min kısık sesini yeniden duydular: — Ey cemaati müslimin!.. Bu mevtayı nice bilirsini Düşündüler: Efe Çakırı nasıl bilirler- | di? O sahiden iyi bir çocuktu. İnsan w’ ı Jâdıydı. Kafasını karıştırıp, — rahmetli Çakırım bir fena — hareketini aramağa kalkışan olmadı. Arap Mehmet — İyi biliriz. Ekspres — İyi biliriz. Hikmet — İyi biliriz. Tatar Salini — Iyi biliriz. Cambiribimbam — İyi biliriz, Fatoş — İyi biliriz. İhtiyar yabancı bile — İyi biliriz. İmam — Hakkınızı helâl ediniz! — Helâil olsun; helâl olsun... İmam — Allah rahmet eyliye... Arap Mehmet — Allah rahmet eyliye.. Allah taksiratını af eyleye.. — Amin; âmin... Cumbalı evin camları çatlak pencere- sinde duran şaşkaloz ihtiyar yerinden oy nadı; ayağa fırladı. Odanın orta yerinde, bir oradan bir oraya giden ip salmcağı durdurdu. Uyuyan kundakir — torununu kaldırıp dikine tuttu: Ölü bastırırdı. Çö- Cük haşlak kalırdı. — Şefaat umarız! Diye mırıldandı. Üç kulhuvallah, bir elham okudu. Ölünün ruhuna — yolladı. Sonrü, ayağındaki eski ıslak Hâpçinlerini . Öttürerek yürüyen kanbur imama diş gıcırdattı: — Kârıma kesat! ... Yağmur yağıyordu. Uzak bir kabris- tanın yolunu tutmuslardı. Rastlzdıkları herkes, olduğu verde mum gihi kaltyor, | dört serserinin biribirine denk gelmiyen | omuzlarında çarpılmış şalsız, eski tabu. ta havretler içinde uzun uzun bakryor- dir. [ Acryorlardı. İnceden inceye — gülenler oluyordu. Sahiden gülünecek şeydi. Dü- ğgümlü, kirli bir iple ortasından sımsıkı bağlanan tahut, yapıldığı yapılalı belki bundan daha gülünç, bundan daha ga- rip bir cemaatin omuzuna almmamıştı. En önde, keçi sakallı imam, hırpani cemaatin kösemenliğini yapıyordu. Dü- şünceliydi. Kanburu — sanki biraz daha büyümüştü. Mahalle camiinin şu hayrat tabutuna gireceği gün yaklaştığı için mi tasalanıyordu? değil... O artık, seneler- denberi bu işte kanıksamıştı. Yıkadığı, gömdüğü cenazelerin sayısını bile bilmi- yordu. Yoluna düştükleri uzak fukara kabristanmna bu kimbilir kaçıncı seleriy- di O, ekmek parasını düşünüyordu. İşler kötü gidiyordu. Vaktile ne iyi idi! Sade ölü yıkamaz, cenaze gömmezdi. Nikâh da kıyardı. Çok kazanırdı. Yedi mahalle aşırısında bile onu tanırlardı. Uğurunu denemişlerdi: İmam Tevlik — efendinin nikâhını kıydığı çiltler içinde, bahtiyar olmıyan görülmemişti. O zaman çok hür- met görür, çok sevilirdi. Şimdi bundan da mahrumdu: Her — karşılaştığı bildik yabilmek için ölüm bekliyen, felâket bek liyen bir insanıydı. Tevfik elendi bazı içinden itiraf ederdi ki,sahiden de öyley di. ., *& * Koeçe külâhlı çocukla Fatoş, yanyana arkadan gel İ Jardı. Hiçbiri konuşmu- yordu. İleri geri oynıyan tabutun gıcırtı- gından, iİmamın İâpçinlerinden, kaldırım arda tokurdayan kunduraların sesinden başka çıt duyulmuyordu. Kenar mahalle lerde artık insanlara da rastlamıyorlar- dı. Yorulmuşlardı. Kan ter içinde kalmış- tılar. Tiknefesler gibi soluyorlardı. Uzak kabristanın yolu, hokkabazın boğazından çıkardığı şerit gibi, yürümekle bitmiyor- du; tükenmiyordu. Cenazeyi yüklendik- leri yükleneli tabutun altına girecek bir haytr sahibi çıkmamıştı. Kırk adım yü- rödükten sonra geri dönen yabancı ihti- yarmn zaten bacakları tutuktu. Keçi sa- kalit imamın hali bitikti. Hikmet, bir a» dım daha atamıyacağını anlamıştı. Cı- hİiz omuzu ağrıdan uyuşmuş. çarpilmiş- tı. Dizleri tululmuştu; titriyordu. — Dinlenelim! Diye yalvardı nihayet... yorulmuştu. Ötekiler de . » * Arap Mehmet — Gitgide — ağırlaşıyor. meret sanki... Hikmet — Ağır. Ekspres — Çok ağır.. Tatar — Omuzum koptu.. Tmama seslendiler. Anlaşıları 6 da ke- silmişti. Olduğu yere çömeldi; soludu. Arap, tabuta arkasını dayamıştı, El lerini arkada kehetliyerek başma destek yapmıştı. Acr acı, gülüyordu; — İnsan kadrinin öldükten sonra bilindiğini söy- liyenler haklıydılar. İşte, sağ olsaydı, za- vallr Çakırın bu eziyetinini hangi biri çekerdi? Tatar Salim toprağa bağdaşmıştı; Ci- gara içiyordu. Cambiribimbam az öte- de, müzikasile ağır. uydurma bir hava tutturmuştu. Ekepres, cebinde bulduğu bir izmariti uzun ağızlığına — geçirmiş, duman almağa uğraşıyordu Hikmet, bir paslı ve topcaklı çiviyle yere yazılar yazıyor, yanı başına çöme- Se_rs_eriı:ıin ölümü Süheylâ Şefik len Fatoş bunlarla oyalanıyordu. lmam, cenazenin burnu dibinde çalgı çalan keçe külâhlı çocuğa kızmıştı. En- fiye çekiyor, aksırıyor, sümkürüyordu. Yağmur dinmişti. Ama, şiddetli hir lo- dös esmeğe başlamıştı. “Koyu mavisi renk bağlayan gök yeniden ve sürekli yağmur boşandıracağa benziyordu. . .» * Uzak kabristana varıncaya kadar tam iki mola verdiler. . . * Gözün alabildiğine uzanan mezarlığın tam karçşısında ufak, garip — bir evden, bodur bir adam çıktı. Yanpiri yürüyor- du. Bir omuzu çok aşağıda, bir omuzu çok yukarıda idi. Sırtınım kanburu sola kaçmıştı. — Sonu yarın — İstanbul Pkinci Pera Memarluğundan: Narzlmenin Kemale olan borcundan do- layı haçzedilip beyeli umumiyesine (2234) di - çedilen 2 Yazmudir n Bamlşü sinde eski 64 yeni (78) numaralı, sağ ta- rafı (Eda) hanme ve bahçesi, sol tarafı Mah- mut banesi, arkası (Haşim) “Paşa" vere- gosi bostanı, cephesi tariki âm ile mah- dut maa bahçe bir bap hane, borcun öden- memesinden dolayı açık artırmaya konul. muştur. Umuml! evsafı: Bina ahşap olup elektrik tesisatı vardır. Babçesinde muhtelif mey- vahı ve meyvasız ağüçlar, sokağa merdi. venli bir yolu bir de kuyusu vardır. İçin- de borçlu öturmaktadır. “Zemin katı"; Ze- mini larmızı çini döşeli, camekânla bü- Tönmüş bir pabaçluk iki kısma tefrik edil. miş bir sofa üzerinde İki oda bir hela. *“Badrum katta": Zemini kırmızı çini adi ocaklı bir mutfak, bir sofa ve içinde dola- bi olan oda, zemini mermer tek kurnah | bir hamam, tolumbası boruk bir kuyu ve | zemini karösimea İki kömürlük bir taros, *Birinci katta": Camekânla ikiye ayrılmış sofa özerinde yüklü ve dolaplı iki oda bir hela ve bir gayri müstamel gusülhane ve çatı katına çıkan merdiven, “Çatı katı”: Dört çatı dalabı, ön ve arkasında zeminl çinko demir parmaklıklı iki balkonu havi eihanndmadan ibareltir, "Sahası”; , Bina (59) metre murabbar üzerine yapılmış o- lap (132) metre murabbar bahçesi — var- dır. “Bu gayri menkullin şartnamesi”" 27 . 5 - 938 tarihine müsaedif cuma gününden ilibaren herkesta görebilmesi için daire divanhanesine asılacaktır. 8& - 6 - 938 ta- rihine müsadif çarşarnba günü sast (10) den (16) ya kadar birinci arttırması ya- Pilacak ve verilecek bedel — muhammen kıymetinin ©Ç 75 ini geçerse en çok art. bıranım üstünde bırakılacaklır. Böyle bir | bedel elde edilemediği takdirde, ırmrın-' ların teahhüdü baki kalmak şartiyle artır- | ma on beş gün daba temdit olunarak 24 - 6 - 938 twribine müsadif cuma günü ssat 14 den 16 ya kadar yapılacak ikinci art- tırmasında en çok arttıranın üstünde bura- kılacaktır. Arttırmaya iştirak edeceklerin ©e 7.50 pey akçesi veya milit bir banka teminat mektubu irne etmeleri — lâzımdır. İpotek sahibi alacaklılarla diğer — alüka- darların gayrimenkul üzerindeki hakları- | nı, hüsüsiyle faiz ve masrala toallük eden iddlalarımı evrekı müsbitcleriyle lâün tari. hinden itibaren yirmi gün içinde dülreye bildirmeleri, aksi takdirde hakları — tapu | sicilline mukayyet olmayanların — paylaş- | madan hariç bırakılacakları, daha fazla malümat almak isteyenlerin — her zaman | 035/2817 dosya — mnumarasiyle dıılmılul müracant edebilecekleri ilân olunur. (21486Y # ON ”mm ÖYLEYSE JWEDEN Lüzumlu Telefonlar Yangın: İstanbul için: 24212, için: 00825, Yazan ve Çizen wA KT ÜSNEH—. 7 NAYI — CUMARTESİ Hieri: 1857 — Rebiülevvel: 7 Dümeyin deçeşe Üüneşin batışı 152 1o l1 Üç gün fırtına Babah ğ müsür Asşar Yale tesaii 83,12 1211 16,04 19411 20,56 2,54 Beyağlu için: 44544, Kadıköy için: 60020, Üsküdar Yeşilköy, Bakırköy, Bebek, Tarabya, Büyükdere,Fenerbalıçe, Kandilli, Erene köy, Karlal, Büyükada, Heybeli, Burgaz, Kınalı, için: Telefon muhabere memu. runa yangın demek kâfidir. Rami itlalyesi: 22711 Deniz ,, ,, 36. 20 Beyazıt kulesi: 21996. Galata yangın kulesi: 40060. Sıhhi imdad: 44998. Müddelumumllk: 27200. Emaniyet müdürlüğü: 2M4382, Elektrik Şirketi: Beyoğla: 44801 « İstanbul: 24378, Sular: İdaresi: Beyoğlu: 44783, Beşiktaş: 400938, Cibali: 20222, Nuruosmas niye: 21708. Üsküdar - Kudıköy: 60773. Havagazi: İstanbul: 24378. Kadıköy: 60790. Beyoğlu: 44042. Taksi Otomobili İstemek İçin Beyoğlu cibeti: 49034. Bebek ciheti: 36 - 101. Kadıköy elheti: 60447, Denizyolları İstanbul acenteliği: 22740, Karaköy: 42362. Müudanyaya: Pazar, Sah, Perşembe, Cuma günleri sant 8,30 'da Tophans rıhtımından. Karabigaya: Salı ve Curna günleri sant 19 da Topbane rıhtımından kalkar ve Tekirdağ, Mürelle, Erdek, Şarköy Iskelelerine uğrıyarak Karabigaya varır. Müzeler Ayasofya, Roma « Birzans, Yunan eserleri ve Çinili Köşk, Asker! Müzs ve sarnıçlar, Ticaret ve Sanayi Nüztesi, Sılıhi! Müze: (Bu müzeler hergön saat 10 dan 16 ya kadar açıktır.) Türk ve İslâm eeerleri müzesi: Pazartesiden başka hergün ssat 10 dan 16 ya kadar ve Cuma gönleri 16 dan 17 ye kadar açıktır. Topkapı Müzesi: Hergü at 13 den 16 ya kadar açıktır. Memleket Dışı Deniz Seferleri Romanya vapurları: Cumarlesi günleri 13 de Köstenceye; Salı günleri 18 de Pire, Beyrut, İskenderiye, Ttalyan vapurları: Cumâ günleri saat 10 da Pire, Brendizi, Venedik, Triyeste. Avrupa ll_lmdn yön Telefon Semplon ekspresi hergün Sirkecidı saat 7,25 te Sirkeciye muvasalat eder. ÜdY ğ A 83070 'en sant 22 de kalkar ve Avrupadan geleni Konvansiyonel 20,30 da kalkar, 10,22 de gelir. Edirne postatı: Hergün saat 8,50 de hareket eder, 19,33 de gelir, Anadolu Hattı Hergün hareket eden şimendiferler: Saat 8 de Konya, 9 da Ankara, 15,15 de Diyarbakır ve Samsun, 15,30 da Eskişehir, 19,10 da Ankara ekspresi, 20 de Adapazarı, Bu trenlerden saat ©. da harcket eden Ankara muhteliti Pazartesi, Çarşarmba ve Cuma günleri Haleb ve Musula kadar sefer etmektedir. Sinema ve Tiyatrolar BEYOĞLU Türk * La bhabanera, Deli petro, Saray # Bildirmemiştir Melek * Seriştiğimiz ramanlar İpek # Mihracenin gözdesi, ve Hint mozarı Sümer * Büdizmemiştir Alkazor ? — Nevada, içki kaçakçıları Sakarya v Son seyahat, Asrt * Bildirmemişlir Kurtuluş * Şanghay, Bay 'Tekin Al. tikada İSTANBUL Alemdar * Tehlikeli aşk Azak # Arşın mal alan, Namus. Ta kadın Mit * — Arşım mal alan, Bora Ferah ? — Hudüt kahramanı, İstik. lal fedaileri Hüâ * Kara altın KADIKÖY Hate : AŞK ÜLRESİ Tiyatrolar: &. . eül e TURAN TİYATROSUNDA Halk san'afkârı Naşit ve arkadaşları Miçe Pençef varyetesi —Sevda Kurbanları— Komedi 3 perde Dans, Solo, Düet SO HALK OPERETİ Pozarlesi: Kadıköy Süreyya, Salı: P: galti Kurltuluş, Carşamba: — Beşiktaş pak, Perşembe: Baktırköy Miltiyadi sine. malarında KADINLARDAN BIKTIM oöperelt $ perde « .. * KASTARD' SADİ TEK Bu gece LÜLEBUR GAZ halkevinde bü yük müsamere heyet birkaç güne — kadar İstanbula dönecektir istanbul Radyosu 7 MAYI — CUMARTESİ 18,30 Şişli balkevi gösleri! kolu tarafın. dan bir temsll, 19,15 konferans, Üniversi. te namına Dr. Orhan okyay (yüz güzelli. ğinde annelerin rolü nedir), 1955 Borsa habetleri, 20 Necmeddin Rizü ve arkadaş. ları terafından Türk müsikisi ve balk şar. kıları 20,30 hava raporu, 20,48 Örner Rıza tarafından arapça söylev, 21, Belma ve a: kadaşları torafından Türk — musikisi ve halk şarkıları, (sant ayarı), 21,45 örkestra 22,15 ajans haberleri, 22,30 plâkla solojar, opera ve öperel parçaları, 22,30 son ha. berler vo erlesi günün programı 23 son. BÜEFREŞ: 19,15 askert müzik, 20,15 opera ve ope- ret plâkları, 21,15 radyo salon erkestrası, 22,45 kafe konser M plükla serenatlar. BUDAPEŞTB; 19 radyo arkestrası, 20,15 plâk, 21 tem si! nakli, 22,40 sigan orkestrası, 23,50 as. keri bando, BERLİN: * 17 hafif müzik, ve askeri bando, 19 ha. fif müzik, 20,10 plakla İskandinavya mü- ziği, 21 varyote, 23,30 hati müzik ve caz. band. ROMA: 20,30 Cetra orkesirası, 23,30 müzik, 22 senfonik konser (Berlindea naklen) 23,10 'varyete, 24,15 cazban. Acele satlık apartman Kasımpaşada Tabakhane caddesinde 23 numaralı üç daireli iki dairesinde dör. der ve birinde de üç oda ki teman on bir oda. Üst katı muşamba döşeli mutfak, halâ, ve inuntazam dektrik tesisatı ve suyu havi apartıman üç bin liraya acele satılıktır. Görmek İstiyenlerin üst kattaki sahip- lerine müracaatları , '