8 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

8 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Denizyollarının — yöni >yaplırdığı | “Trak,, vapuru geldiklen sonra Mudanya yolculuğu 2 saal 35 dakikaya — inecektir. | Yeni tarife ile Mudanyadan İstanbula her. | gün saat 8,90 da İsinnbuldan Mudanyaya da hergün 16,30 da karşılıklı — poslalar kalkacaktır. * Âbideler jürisi güzel senatlar akade. misinde toplanmış, Kırıkkale âbidesi için beykeliraş Nüsretin, Bolu âbidesi — icin heykeltraş Nejatla Ratibin maketleri kabul | edilmiştir. Çarşamba ve Nazilli âbideleri. ni heykeltraş Hadi ve Zühtü yapacaklar. dır. * İkinci ticaret mahkemesi Çanakkalede bir İtalyan vapurile çarpışan Macellanos istmif İspenyol vepuruna — mevra haczin devamına karar vermiştir. * Beyoğlunda İsviçre klübünün ardiye- sine anahtar uydurarak girip yirmi şişe şampanya çalan sabıkalı » dökut ay hapse mahküm * İstanbul gümrük şabeleri arasında ev. rek taşıması için gümrükler idaresi birkaç motosiklet almıştır. * Haliç idareşi bügün Kâğıti pur işletmektedir. Yazın her Bithane seferteri yaptlacaktır. * Karabürünün ön beş mil — uçıklarında | Kurfalli köyünden Bekire ait odun yüklü yirmi dört tonluk bir yelkenli .4 | tayfalardan allısı boğulmuştur. * Elekirik şirkeli murahhasları Anka. raya gitmişler, nafia vekâletile müzakere- Tere tekrar başlamıylardır. * İstanbul kız İisesinde düm bir müsa. mere verilmişlir. Müsamereden — maksat, mektebin yeni mezunlarını eskilerile ta- nıştırmaktır. * Bursa belediyesi, otel ücretlecini tes bit elmiştir. Şehirdeki birinci sınıf eteller tek yataktan 100, çilt yataktar 80 kuruş alacaklardır. İkinel samf ölellerin Deretla. *i 50.70 kuruşlur. aşları henüiz on dokur olan Hüsniye Fatma isimi —e iki kız evvelki kece Fatihde hir eve >-2/Ra duvarmıdan mak süretile Kirmiyer, eşva coldıkları <- rada görülerek yakalanmışlardır. * Belediye, Floryada, yalmız binası. 49 bin Hraya mal alocak bir garine yaplır. pazar Kâ. atlak mâğa karar vermiştir. * Küçük Yorgadın Karsca Hasan köyün den Mehmet öğle Halidi öldüten ayni köy den Osmari Akbaş evvelki gece Ankurada y asılmıştır. e * * Profesör Alet bugünlerde tefkik sex | yahatine çıkarak Cenevreye gidecektir. * Geçen — sene Tikakul falebeleri için kamplar açıkmıştır. Bu sene bunlar fek. rar açılmakla beraber, teerühe mahiye- tirtde altrak, bir de ortn okul talebesi kampı açılacaktır. * Orman fakültesi son sinıf talebesi Es. kişehir, Bolu ve Bozoyyük hav kiklerda bulunmak üzere Dekan riyasetinde dün yola çıkmışlardır. Kafile | 31 kişiden mürekkeptir. * Müskirat satıcılarının İnhisar torafın. dan verilmiş ruhsat tezkereleri — müddeti bu ay nihayetinde bitecektir. Burun için idare ruhsal tezkerelerini bu ayın ön ah tısından itiharen yenilemeğe başlıyacak- | tır, * Akay idaresi, çok haraplaşmış — olan Heybellada iskelesini yenilemeğe — karar vermiştir. Tamir işine dezhal başlanacak- | hır. * Salı günü saat (17,30) da — Beyoğlu balkevinde Üniversile doçenllerinden Ya. | vur Abadan tarafından (Cinkılâp va inkı. | Mpçilik) mevrulü Bir konferans — verile, gektir. * Antalya llmanında yapılacak gürerük | binasının temel atma merasini! dün yapıl. | miştır. * İzmitin 938 yılı belediye bülçesi, be. | lediye meelisinin kararından gecmiş ve 156.315 Hra olarak kabul edilmiştir. Yeni bütçeye halen yapılmakla olun rıhtımın ikmali için mühim miktarda tahsirat ko. aulmuş bulunmaktadır, DIŞARDA: * Alman hükümeti fından geçende aktedilmesi — kararla; bir milyon marklık istikraz, resmi bir meaobudan bıl. dirildiğine göre bütün kaydedilenleri tat. min etmek için bir milyar 600 miloyna gıkarılmıştır. * 6 Mayıs tarihli Taymis — garetesi Al. manyada müsadere edilmiştir. Zannedil. diğine göre bu gazete Alman . Çekoslo. vak münasebetlerine dair baberler bulun- ması böyle bir tedbirin ittihaz edilmesine veslle teşkil elmiştir. * Fransız nazırlar — meclisinin dünkü toplantısı bilhassa harlelye nazırı Bone- nin yakında Cenevrede yapılacak müra- kerelerin mevruuna teşkil — edecek olan muhtelif meselelere dair verdiği izahata tahsis edilmişlir. * “İşçi ve köylü kızıl ordusu ve donan- | masının 90 yılı,, İsmindeki büyük artistik vergi dün Moskovada açılmıştır. Yirmi bü yük salondan terekküp eden bu — sergide Savyet ressam ve — heykeltraşlarının 450 eseri teşhir edilmektedir. * Sofyada toplanmış olan Balkanlararası atıcılık koufe. esaksini bitirmişlir. Bulgar, Yunan, Yuzoslav, ve Rumen dele. gelerinin işlirak ettiği bu konferans önü. müzdeki teşrinievvelin — ikisinden seki. zine kadar Balkanlararası atıcılık müsa. bakaları tertibine karar vermiştir. * Letonya hariciye nazırı Munters Ce. nevreye gitmek üzere Stokbolmdan geç- miştir. İsveç hariciye nazırı Sandler de Cenevreye hareket eylemiştir. İki hariciye nazırının Stokholmda bitaraflık meselesi. le Milletler Cemiyeti işlerini görüştükleri tahmin ediliyor. * Yunan kralı memleket içinde çıktığı seyahatın İlk merbalesi olmak üzere, Kon driotis Torpidosu ile, Volaya vası! olmuş. tur. Şehir baştanbaşa donatılmıştır. * General Aube Fransız hava küvvetle- Tinin umum — müfettişliğine ve — general Keller de bu kurvetlerin kurmay - reisli- ğine tayin edilmişlerdir. * Sövyet hariciye komiserl — Litvinof Milletler © eli könseyi — toplantısında bulunmak üzere dün Moskovadan Coneva reye bi elmiş Eski Romany Başvekili Goga dün öldü Bükreş, 8 (Hususi) — Eski — başvekil Goga dün öğleden sonra ölmüştür. Geçen kânunun sonlarında başvekil o- lup bu mevkide ancak bir ay kadar ka- labilen mütevetfa 58 yaşında idi, Ya- hudi aleyhtarı ve nazi temayüllü idi. Bir kaç gün evvel umumü felce uğradığı bil- dirilen eski başvekilin — hayatından iki gündenberi esasen ümit kesilmiş bulunu- yordu. Emekli ve yedek su- bayların yoklamaları Fatih kaymakamlığından: Fatih As. $. de kayıtlı emekli ve ye !cl subaylarla askeri memurların kanunu n sus mucibince mutat olan 938 senesi lamasına başlanacaktır. Yoklama b nihayetinde hitam bulacaktır. Mükellefle. rin ya bizzat, veya mektupla Fatih asker. lik şubesine müracaat etmeleri ve kayıt. larını yaptırmaları ilân olunur. 3-5-938 Çinliler Pekin'i geri almak üzere mi? Japon kuvvetlerinin büyük bir kısmı şehri devam etmektedir. Gerek Çinliler, sının Şanghay mühab « göre, Çim- Wiler Suşeng ve Şanghaya hücüm et- meden evvel, ilk defa olarak, tam bir topçu hazırlığına başlamışlardır. Japon kuvvetlerinin büyük bir ktamt Pekini tahliye etmiştir. Çinli- lor şehrin 20 kilometre yakmında- dır. Hattâ, bazı gayri muntazam kollar şehre 13 kilometre kadar yaklaşmışlardır. Hankovdaki Röyter muhabirinin bildirdiğine göre, Santungun cenubun- da muharebe, Tançeng mMmıntakaaında devam etmekteedir. Gerek Çinliler, gerek Japoular, bu mmtakaya asker sevketmekte ve tahşidat yapmakta- n nlebt r. Burada ilk Çin ve asındaki yüz metrelik mesafe, baştan başa ölü ile doludur. Kahahat Japorıyadan başka herkeste! Takyo T (A.A.) — Hariciye nazırı | Hirota bugün söylediği bir nutukta, Japonyanm. Uzak Şark emniyetini Mançuüka ve Çin ile sıkr bir teşrik! mesai yapmak suretile elde edeceğini ve fakat Şang Kay Şek hükümetile asla müzakerelerde bulunmayacağını kaydettikten sonra demiştir ki “— Japonya, Çin ihtilâfı bitinceye kadar daha pek çok - fedskârlıklara katlanmaya mecburdur. Buna - sebep bilhassa enternasyonal müşkülâttır. | Fakat bu enternasyonal müşkülât da mutlak surette bertaraf edilecektir. Japon hükümeti, dünyanın teskini işine yardım etmoek arzısundadır. An- cak İngilterenin, Amerikanın, bilhas- &a Soövyetler birliğinin hattı hareke- tinden endişe etmektedir. Çünkü Sov- )'c!ler birliği Çine diğer devletlerden ziyade yardımlarda bulunmaktadır. Japonya Sovyet hükümeti nezdinde Çine silâh verilmesini şiddetle pro- testo etmiştir. Japonya, Çindeki bütün ihtilâfların halli için İngiltere nezdinde mükerrer teşebbüslerde bulunmuştur. İngilterenin Çindeki menfaatleti- nin emniyeti hususunda katiyen endi- şeye düşmeye mahal yoktur. Fransaya gelince, vaziyet büsbütün başkadır. Japonya, Çine Hindi Çini yolu ile gönderilen harp Jevazımı hakkmda Fransanın nazarı dikkatini çekmiştir. Japı bu gibi işler yüzlinden Fran Ba İle olan münasebatm bozulmasını katiyen istemez.., Japonlara göre Çinde kom'inist faasliyeti Pekin, 7 (A.A.) — Pekin Taymis gazetesi, Pekin - Hankov ve Tieyen - çin « Pukov demir yolları arasında mıntakada yarr komünist bir idare- nin teşekkül etmiş bulunduğunu yazmaktadır. tahliye etti Şimali Çinde Japon kuvvetleri ta- rafından başlıca münakale — yolları » nn işgal edilmiş bulunduğu — mın- takada takriben on beş bin Çinli ko- münist asker ve yirmi bin de gayri muntazam Çin gönüllüleri harekette bulunmaktadır. Pekin civarında ta- başşüt etmiş olan Japon aleyhtarı küvvetler de on İki bin kişi tahmin edilmektedir, Buradakl kuyvetlerin kırk bine çıkarıldığı. ve binaecnaleyh Çinlilerin Pekine karşı bir taarruzda buluna- bilecekleri haberleri tekzip edilmek. tedir. Hüdiseler, pikirler İzzet Melih bir itiraz ve . Mi > bir emelimiz Yazan; Şekip Gündüz (Baştarafı £ incide) yadırgayış seziliyor ve hazretin — du. daklarından ; “Şu şöhret bizde de tanımsaydı, — şu muharririn eserlerini biz de bir görmüş olsaydık,, gibi bir takım mırıltılar dö- külebiliyor. Peyamiye şunu söylemek işterim : Ne kendisinin, ne de bizden herhan- gi birinin İzzet Melihten böyle lâubali bir dille bahse bakkı yoktur. İzzet Me. Hhin, Leylâ adl: telif bir piyesi, 27 yıl önce Pariste "Ocuvre UÜyatrosunda tem- sil ettirmeğe muvaflak olması dahi, tek başına, kendisini bu memleketteki san- at fünilerinden ayırt etmeğe, çok müm. taz bir mevkie yükseltmeğe kâfi bir sebeptir. Biz, bir an evvel birinci sımıf medeni millet ob-nrğı: yani orijinal fikir güzel sana't ihracatçıları arasına katıi- mağa mecbur bir milletiz.. Zira büyük millet olmak azmindeyiz . Büyük millet, mümkün meztebe az taklid eden ve çok yaratan millete der- ler, Bugünün münevveri için taklidçi olmamak ve hudutlarımız — dışında ta- nınmak en mühim iki milli vasıftır. İzzet Melih adının Peyami Safaya öğ- l retmesi üzımgeler hakikatlerden ba - zıları işte bunlardır. ve Öi L FH ALEMDAR SİNEMASI Daima iki film birden KAN DAVASI TEHLİKELİ AŞK Hâveten Fox dünya havadisleri Başvekilin gençlere hitabı BAF Boylacağı ) ( lardır. Kendilerine, mülettiş Kâmil la- rafından izahat verilmiştir. 7300 safi tonluk Bakır şilepi 2 'Türk lirasına alınmmıştır. 17 se: « Dokuz vinci vardır. Yüklü olduğu hal- de saatte 11 mil yapmaktadır. Demir şilepi 6300 tonluk ve 13 sene- liktir. 47 bin İngiliz lirasına alınmıştır. 'Yeni şileplerimizin en yenisi olan krom 5770 tonluktur. 10 — yaşındadır. Sürati saatte 14 mildir. 43.600 İngiliz lirasına almmıştır. Her üç geminin de telsiz ci- hazı bulunmaktadır. Bakır şilepinin — süvariliğine Krom süvariliğine, Mehmet, Demir sü- variliğine Salâhaddin kaptanlar tayin o- lınrruıl:ırd.rr Atım, r, bilhassa yeni gemilerin le alâkadar olmuş, te “— Yüksek Başbakantmızın lütfen hu |. zurhrılr şereftendirdikleri bu mesut gü- k ticareti bahriyesi —için yeni bir dnımw: teşkil ettiği muhakkaktır. M imizin, babadan miras büyük de- nizcilik kabiliyeti, vatanımızın dörtte ü- çünün denizle muhat bulunması, bilhas- *a milli mahsulâtımızım nakil cı denizcilikte süratli bir hıza termektedir. Ulu Önderimiz Atatür! Türk v.ıta'u için her uhîda olduğu gibi, çok uğurlu emirleri, bizim için en emin muvalfakiyet — amilleridir. Başvekilimize bizi taltiflerinden dolayı biltassa hürmet ve şükrarlarımızı suna- Başvekilin sözleri Bunu mütcakip, Başvekil Celâl Bayar şu nutku söylemiştir: — Vapurlarımızı gördükten, çok na- zik misafirperverliğinize mazhar olduk- tan sonra duyduğum his ve — heyecanla size, üç büyük ve milli bankamıza teşek- kür ediyorum. Denizciliği bir arada ti- caretile, sanayiile ve snorık bir kül ha- hn e tekâmül ettirm in, Büyük Şe nin bezmrı d—we ikinci açılış nutkunda irade ve ilhamları vardır. Hükümet de Şefin bu yüksek iradesini yerine getir. mek üzere programında deniz — işlerine ayrıca husust bir ehemmiyet vermiştir. Denizcilik, mill! ekonomide en mühim yer alan ve elemanları itibarile biribiri ni ikmal eden en mühim bir unsurdur. e olmadıkça ve bu nakliye milli ekonomi icaplarma tıyacak İyi şeraiti ha. iz bu lu'ım:ıdrh:ı TMilli ekonomiyi istedi. Bimiz gibi sevk Bu tebarüz et ve idareye imkân yoktur. iş bir hakikattir. Bizim gemiciliğimizin haliharzır vaziyeti, kabor toj için ve bilhassa haricf ticaret nokta- sından da sıkıntılıdır. Bünü - ik! etmeğe mecburuz. Bunun için de yalnız gemi satın almak kâfi değildir. İyi ele- man ve ekipaj ve bunları ekonomik sır rette idare etmek mecbüriyeti — vardır. Bunların idaresinde bu zihniyeti kavra- mış ve bu iktidarı gösterecek teşekkülle rtin bulunması lâzımdır. Denizciliğimiz ilerlemiştir Cumhuriyet rejiminin ilânından sşonra bizde denizcilik, eskisine — nazaran, şüp- hesiz ilerlemiştir. Takdir — ettiğimiz bu münferid teşebbüsleri, ihtiyacımızla mu.» kayese ettiğimiz zaman kâfi görmememiz Tâzımgelir. Ferdi sermayenin bu ihtiyacı tatmin edeceğinden şüphe edilirse hak- sizlik edilmiş olmaz, Bunun için devletin murakabesinde, ferdi ve husust teşebbüs- lerde olduğu gibi himayesinde mühim bir teşekkül vücuda getirilmesi — düşünüldü, Bu suretle üç büyük — bankamıza; Eti- bank, Denizbank ve İş bankasına bu va. zile verildi. Yeni gemilerimiz Cc güzel vapurumuzu görüyoruz. Bu | xaçlanmı:a yetmiyor. Bunun için yeni- den üç büyük geminin inşası için sipa- riş verilmiştir. Diğer üç büyük gemi için de müzakereler devam etmektedir. Milli ihtiyaçla deniz nakliyatını ayni seviyede götürmek azim ve kararmdayız. Biz - hükümet hesabma — söylüyorum « muvaffakiyetimizden eminiz. Çünkü, bu nu temin edecek elemanların kifayetine itimadımız vardır. Büyük bankalarımı- zın liyakati öşikâr bir keyfiyettir. Ayni zamanda Türk denizciliğini temsil eden insanların vatanseverliklerine — inanıyo- ruz. Çünkü bu işi millif bir mesele olarak ele alacaklar ve bizim arzularımızı yerine getirmek için miülli izzeti nefis meselesi halinde uğraşacaklardır. Gayret, bir ta- rafir olmaz. Bu gayreti taltif etmek ve lâyık olduğu veçhile himaye etmek bi- zim için bir vazifedir. Tonajımız yarım milyonu bulmalıdır Hulâsa etmek icap ederse, bugünkü iktarımız, millf ekonomimize na- zaran dündur. Yakm bir zamanda tona- jimız yarım milyonu — bulmalı ve geç- raelidir. Ayrıca bir jest olarak telâkki ettiğim bir nokta üzerinde duracağımı: Bu, gemi- lerimize könan isimlerdir. Biz maden programımızm İcrasını E- tibanka emanet etmiş bulunuyoruz. Üç sene içinde bakır, krom, kurşun ve sim- V kurşunu işletmeğe ait — programımız tahakkuk mevkiine konulacaktır. Mem- leketimizin güzel bir talih eseri olarak yeni bulduğumuz Divrikteki demir ma- denini de hemen işletmeğe başlıyacağız. Bunların nakliyatı mühim bir meseledir. | Bunların hepsi biribirini ikmal edecek- tir. Biz, demek ki, ayni zamanda biribi. tini tamamlıyan diğer — programları da bir arada yürütmüş oluyoruz. Denizcili- gimizi yürütürken, diğer programları- mızın da icrasını temin etmiş bulunuyo ruz, Etibarıkın bu krymetli hizmetinden, Denizbankın bu himmetinden ve İş ban- kasınım bu işte yaptığı patronajdan do- layı mütehassisiz. Bu üç millt bankamı- zın kül halinde Türk ekonomisine yaptı- Br hizmetleri takdir, tobrik 've tebheil e- derim, * Asıl büyük tebrikim, kendi elemanla- rımız ve kendi iptidaf maddelerimizle bu büyük vapurların inşasını Denizbankın tersanelerinde yapabildiğini gördüğüm zaman olacaktır. Bu atf uzak değildir.,. Başvekil, Bakır şilebindeki — toplantı- dan sonra gene motörle Yat — klübe git- miş, Fenerbahçe koyunda bir — gesinti yapmıştır. Beylerbeyi sarayındaki tıbbiyeliler balosu Celâl Bayar, bariciye vekili Rüştü A- rasla birlikte dün gece Tıbiyeliler tara- fından Beylerbeyi saraymda verilen Ba- loda hazır bulunmuştur. Başvekil, tale- | beler tarafından hararetle — alkışlanmış, üniversite rektörü Cemil Bilsel, tıbbiye- lilerin Balosuna şeref verdiği için Başves kila teşekkür etmiştir. Öğrendiğimize göre, Tıbbiyeliler, ken- dilerine Beylerbeyi sarayında toplanmak müsaadesini bahşettiğinden dolayı Ata- türke telgrafla şükranlarımır — bildirmiş- lerdir, Hariciye vekili, asıl mesleğinin doktor- luk olduğunu fakat memleketin kendisi- ne verdiği vazifeler dolayısile mesleğin- den ayrır bulunduğunu ve bunu seve seve yaptığını anlatmış, gençlere muvatffaki- yetler temenni etmiştir. Basvekit, gençlerle yaptığı samimt bir hasbihal sırasında onlara demiştir ki: “— Size tamüssıhha bir vatan teslim edeceğiz, fakat bunula vazifeniz bitmiş değil, başlamış oluyor. Üzerinizdeki yük, çok ağırdır. Bilhassa İlk mesainiz şehir- lerde değil, köylerde olacaktır. Dikkat e diniz. Oraları sizlere çok muhtaçtır. Balo, çok neşeli bir şekilde sabaha ka- dar devam etmiş, muhtelif millt oyunlar oynanmıştır. » gayrikâfi olduğuna süphe suk İBelgrada giden Türk gazetecileri tur. Arkadaşlarımız, yeniden — almacak üç vapur için Londrada müzakere yapı- | yorlar. Bu itibarla şu gördüğünüz gemi- | lere yenilerinin de yakmda iltihakı ümit edilebilir. Siparişlerimiz arlan ihliyaç- larımıza yetmiyor Diğet taraftan kabotaj visleri yaptığımız program neticelenmiştir. Bu aydan itibaren yeni gemiler pmie:pe,v'i gelmeğe başlıyacaklardır. Bazıları yolda- | dır. Maamafih siparişlerimiz artan ihti- Belgrad, 8 (A.A.) — Buraya gelmiş o lan Türk gazetecilerden mürekkap bir grup, dün şereflerine — Spriski Kralide matbuat bürosu tarafından verilen öğle ziyafetinde hazır bulunmuşlardır. Bu ziyafette — Avala ajansı müdürü Yovanoviç ile Yugoslav — matbuatının birçok mümessilleri hazır bulunuyorlar- dı. Ziyafetten sonra Türk — gazetecileri. “müuhtelif asırlarda İtalyan pörtresi ser- gisini,, ziyaret etmişlerdir.