8 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

8 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

S MAYIS — 1988 Ölüm dolu £ sigara Deniz ortasında gemileri nasıl uçuruyordu ? Umumi harpte Amerikadaki gemilere bomba köyan Alman kundakçıları Umumi harpte Alman cas rile miloadele etmiş olan İngiliz BEntelicens Servisinden Admiral Gant hatıralarını meşe başla. miştir. Umumi harpte Alman ca- suslarının bilhassa Amerikadaki faaliyetleri tarihin gizli bir say. fasinı teşkil etmiştir. Admiral Gant hatıralarında, bu Alman casus ve tethişçilerinden Franz fon Rintelenin yaptıklarını ve sonra nasil meydana çıkarıldığı m şöyle anlatıyor: Franz fon Rintelen Amerikaya Al- manyanın oradaki kundakçılık teşki- lâtınm şefi olarak 1915 senesi nisanın İ da gönderilmişti. Rintelen, Berlindeki geflerinden, is- * tediği şekilde harcayacak kadar para almış kulunuyordu. Bu, vatanı için her şeyi yapabile- cek ve bilhassa bu gibi faaliyetlerde değerli bir adamdı. Nevyorka gidre gitmez oradakai Alman genel konsolosu doktor Bunz İle temasa geçti. Doktor da, diğer ta- raftan, Amerikan gemilerina Alman tayfası koydurmaya çalışarak kundak gılık faaliyetinde bulunuyordu Rintelen, gemilerdek! kundakçılığa daha iyi bir şekil düşünmütü. Düşma- na erzak taşıyan tüccar gemileri ber- hava edilecekti, viii başlamak içim, derhal adam girişti, “O zaman: sahneye Dr. Valter Şel çıktı. Doktor Sel, bir Alman kimyageri idi ve Bruklinde lâboratuvarı vardı. Bir gün Rintelen ondan, kullanılma 81 kolay ve dışardan bakılmea fark edilmiyecek şekilde bir bomba hazır. lamasını istedi, Fakat, Şel, bunu daha ! evvelden hazırlamıştı. Hemen cebin- | mmm den cıgara biçiminde bir şey çıkardı. Dışardan bakınca bir puro cigara. sma, ağızlığa veya bir mekiğe belizi. yen bu küçük şeyin ölüm dolu idi, Sivri ucu en ufak ve görülmez de- liklere sokulmasına yarayacaktı. Di. ğer ucu küt olduğu için, dışardan ba- | kılmca farkedilemezdi. Doktor Şel, bunun nasıl bir “bom- ba,, olduğunu izah etti: — İçerde, ortasından bir bölme Gr Bupun bir tarafına asid pikrik doldurulmuştur. Diğer tarafına asid sulfirik. Ortadaki bölme, bu iki ma- ylin yavaş yavaş eritecekleri bir mad- dedendir. O suretle Ki, bir müddet Sonra, aradaki bölme erir. O zaman iki mayi birbirile birleşir, Bunlar, bir- leşince infilâk eden iki maddedir. O zaman, gemide infilâk olur. “Bombanın çabuk patlamasını isti- yorsak aradâki bölmeyi ince yaparız; Be kadâr geç patlaması lâzımsa böl meyi o kadar kâlm koruz, Bu şekilde, ayrı ayrı cinsler halinde yaptığımız bombaları, çabuk veya geç infilâk et- mesini istediğimiz gemilere güre tak- sim ederiz... Rintelen kimyageri keşfinden dola- w tebrik ediyor ve hemen ise başlıyor AT. Bir iki saat içinde moliwolan gemiler 1915 de Nevyork tozgühlarmda ve limanlarında çalışanlar arasmda İngi. | liz düşmanları çoktu. Bunların çoğu i Almanlar vo İrlandalılardı. Rintelen, gemilere kundak sokmak için adam bulmakta güçlük çekmedi Gün geçmiyor, bir geminin deniz ortasında birdenbire alev aldığı ve bir ikl saat içinde mahvolduğu görülüyor du. Birçok Hearet gemileri bu suret. t8 yanmış, Amerikadan İngiltereye | erzak ve cephane naklini adeta imkân ! sız bir hale gelmişti. Rintelen Bu esrarengiz kazaların sebebi an- laşılamadı. Tezgâhtan yeni indirilen gemilerdeki infiliklar esrarengiz gö rünüyordu. Bu işte bir kasdolduğu, kundakçıla- rın çalıştığı muhakkaktı. Fakat, bun- lar kimlerdi. Nasil çalışıyorlardı? Bil. miyorduk, Gemilerdeki infilâklar o derece faz lalâşmıştı ki, ortada bir suikast şebe- kesinin bulunduğu muhakkaktı, Bu, hakikat İngiliz .ve Amerikan hükü- hükümeti dö anlamıştı, Rintelen Ame- rikaya geldiğinin dördündü ayı Al manyaya çağrıldı. Bir gün, Rintelenin arkadaşlarm- dan Boy Ed Rintelene: — Almanyadan bir telgraf aldım, dedi. Senin derhal Almanyaya dönme- ni istiyorlar. — Sebep? Rintelen bunu sormakta haklı idi. Çünkü Berlindekiler kendisinin faali- yelinden memnun bulümüyorlardı. Boy Bd: — Bilmiyorum, dedi. Yalnız müm- kün olduğu kadar çabuk hareket et- meni bildiriyorlar, Sahte pasaportlu yolcu Rintelen, derhal kendisine sahte bir pasaport bulüyor ve İsviçre tabiyetin- de, Gaş isminde bir adam sıfatile va- pura biniyor. Rinteleni ilk defa olarak, vapur İn. giltereye geldiği zaman yakaladık. “Nordam,, vapurunda Gaş ismindeki yolcunun, sahte pasaportlu olduğunu Ankaradaki Muh Ankara 7 (Hususi) — Şehrimize ge- Jen Izmirin Alsancak takimt ilk kargı- | laşmasını bugün şehir stadmda Ankara | ikincisi Muhafız gücü ile yaptı ve 3-2 | meğlüp oldu. | Bisiklette yeni bir | © dünya rekoru Vembley, 7 (A.A.) — Altı günlük bi- sildet yarışı esnâsında Belçikalı Kares | bir millik mesafeyi bir dakika 50 saniye | 6-10 da katetmek suretile bir dünya r€- koru tesis etmiştir. Bundan evvelki re- kor bu mesafeyi Salt Lake Cityde bir da kika 51 saniyede kateden Avustralyalı Guletde idi. Davıs kupası maçları Belgrad, 7 (A.A.) — Davis kupos: için Yugoslavya ile Çekoslovakya arasında tasfiye maçlarma din Zagrepte başla- sılmıştır. İlk maçta Purceo, Heht ile karşılaşmış ve Puceo rakihine T-5, 63 galip gelmiştir. İkinci maçta Menzel ra- kibi Paladayı 6 -2,6-2, 6 -İ ile mağ- Tüp etmiştir. Dünkü maçlarm neticesinde eÇkoslo - vakya ile Yugoslavya birer galibiyet ka- zanmişlardır. Çift Karşılaşmaları bugün yapacaktır. Mister Vit diye sorarsınız. Bu bir tuzak mu idi? İhtimali var. dı, Belki hakikaten doğru idi. Ne ya- pacağımı düşünüyordum. Nihayet ka- rar verdim: Ben gitmiyecek, birisini, göndere- cektim. Elimde gayet mahir ve cesur bir adam vardı. Norman Tuetz ismisdeki bu genç tam bu iş için yaratılmıştı. Norman, söylenen gün ve saatte otele gidiyor. “Mister Vit, i istiyor Adam aşağı iniyor ve Normana: — Teşekkür ederim, zahmet edip geldiniz, diyor. Buyurun odamâ, gö- rüğelim, Yakat ,Norman ihtiyatlı davranıyor ve: — Lokantaya gidelim de, diyor, hem yemek yeriz, hem eğleniriz. Normanm şüphesini haklı gören Vit, kendisine itimat vermek için: — Peki, diyor. Yalnız bir teklifim var. — Buyurun? — Vereceğim malümat için iki bin dolar isterim. — Pekâlâ, Lokantaya gidiyorlar tonha bir kö- seye çekiliyorlar ve Vit, elde ettiği sırları anlatıyor. Anlattıkları, Rintelen ve arkadaşla- haber almıştık. Vapur İngiliz suları. | rınm Amerikadaki kurdakçılıkları ve na girer girmez, kendisini tevkif et. | casusluklarıdıe, O zamana kadar, tik: Rintelen Miraz ediyor tevkifinin| telen bizce ancak bir sahte pasaportlu sebebini soruyordu. Fakat, İsviçreye | yolcu idi ve kâçtıktan sonra da, ken- sörup, Gay ismindeki adamın orada | disine ehemmiyet vermemiş, uzun bulunduğuna dair aldığımız malümatı kendisine gösterince afalladı, Herhal- de, İsviçredeki Gaşın bir sahtekâr ol- duğunu iddia edecek değildi. Rintelen bir harp esiri gibi Doninğ parayı verdikten sonra, ton Hole gönderilmişti. Orada, müta. rekeye kadar kalacaktı. Fakat bu gibi adamların binbir ta. raftan kendilerine gülen talileri var- dır. Bir gün Ristelenin esir garnizo- mundan kaçtığını haber aldık Rirntelen Amerikadan ayrıldıktan sekiz, dokuz şy sonra İdi, bir gün A- merikadan bana telefon ettiler. Telefondaki ses, beni Amerikaya çağırıyor veya bir öndermemi is- tiyordu. Hobokendeki bir otelde bü- luşmak üzere gün ve saat tayin edi- yor ve bize son derece mühim bir şey taber vereceğini söylüyordu. — Kimsiniz? diye sordum. — Ecnim kim olduğumun ebemmi- yeti yok, dedi. Otele geldiğiniz zamar müddet takip etmemiştik, Şimdi yapılacak bir tek gey vardı: Vit hakkında tahkikat yapmak. Norman, “Mister Vite,, vnaadettiği Amerikan po- lisine haber gönderiyor ve adamı tev- kif ettirerek, mahkemeye çektiriyor Vit, masum bir halle, bunun sebebi- Dİ sormaktadır ve kendisine: — Bize verdiğin malümstı nereden buldun! diyorlar. O ;yine gayet samimi bir vaziyette Rintelenin gemilere bomba yerleştir- mekte kullandığı adamlar arasında ol- duğunu, fakat bugün sırlarmı İngilte- reye vererek, günahını ödediğini söy- lüyor. Kendisine: “Amerikan bükü- metinin bitaraflık siyaselini ihiği, cürmünden dolayı, pek ağır olmayan bir ceza veriliyor. Bundan sonra, doktor Şel ve Rinte- lenin arkadaşlarından daha başkaları di tevkif edilmiştir, milli küme atfız Alsancak taknvı ikinci karş sma sını yarın yine şehir atadyomunda Har- biye Tdmanyurdu ile yapteaktır. Bugün, bu büyük maçtan evvel Anka- Boğasiçi spor klübü | güreşçilerinden Dir grup maçında gücü Alsancak takımını mağlüp etti ra bülge kupası için karşilaşan Mülkiye mektebi ile Hukuk fakültesi arasındaki karşılaşma 2? - 2 beraberlikle neticelen- miştir, ea a Boğasiçisporm futbol taktım Boğaziçi spor | Edirnedeki klübü Nasıl çalışıyor ? Boğaziçinde Arnavutköyünde faal bir gençlik teşekkülü olan bu klübün bilhassa şu sön aylar içinde güreş faaliyetini art- tırdığı ve milli sporumuzu Boğaz gençle» ri arasında yaymağa çalıştığını görüyo. ruz, i Güreş, bu klübümüzde daha ilk te- şekkül tarihinden itibaren başlamış ol- masına rağmen ancak bu sene güreş â- janlmın hazırladığı teşvik (o müsabakâ- larrna girebilmek imkânr elde edilmiştir. Bundan sonraki bütün resmi müsabaka- lara girmek için güreşçiler çalışmaktadır. lar. Haftada üç gün antrenman yapıl. maktadır. Geçen sene Beşiktaş halkevi. nin Besiktaş klübünde tertip ettiği gü- teş müsabakalarında Boğaziçi spor klü- bü yalnız üç madalye almağa muvaffak olmuşken bu sene de (tekrarlanan ayni müsabakalarda 56 ve 61, 66, 79 kilo bi- rinciliklerini ve ayrtca ikincilik ve üçün- cülükler de almak suretile tamam sekiz madalye kazanmışlardır. Bir mays tarihinde o yapılan senelik umumi kongrede: Birinci başkanlığa: Faal idareciler. den Asım Özden, İkinci başkanlığa: “Vecih Sönmez Genel sekreterliğe: Eski sporculardan Ekrem Değer, Muhasip ve veznedarlığa: Lütfi Yelen yündeki Boğaziçi lisesi sahasında büy bir spor faaliyeti ibraz — etmek için türlü tertibatr almış ve işe başlamıştır. Sahada hususi futbol turnuvaları tertip edilmiş olduğu gibi ayrıca atletizm ve güreş müsabakaları da yapılacaktır. Bu spor hareketleri bütün mevsim de- vam ettirilmek suretile (Boğaz gerçliği güreşler Edirnedeki güreş- ler Tekirdağlı 20 dakikada rakibine pes dedirtti Eğirme, 7 (Hususi) -—- Her sene yar pılan Edirne güreş müsgbakşlarıns bu - gün başlanmıştır. Müsabakaya giren 58 pehlivandan 40 1 yarmki mühim müsabe- kalara ayrılmıştır. Bu sebepten. yarınki maçlar çok heyecanlı olacak ve-netice akşam alınacaktır. Bugünkü müçlar gayet kalabilık bir seyirci önünde yapıldı. Hava güzel ols duğu için binlerce halk güreş yerini doldurmuştu. Müsabakalarda Tekirdağlı Hüseyin ile Arif, Mustafa ile Çoban Mahmut, Kara- mürselli Ahmetle - Karacabeyli Hayati karşılaşmışlardır. Başpehlivan Hüzeyin ile Arif 20 dakika gayet heyecanli bir maç yapmışlar, Arif nihayet daha fazla güreşemiyeceğini söylemiş ve çekilmiş- tir, Yarınki Müsabakalara iştirak etmek üzere daha birçok pehlivan gelecektir. için yeni bir faaliyet sahası daha meyda- na getirilmiş olacaktır. Boğariçi klübünün idare heyetine ve sporcularına muvaffakiyetler temenni e- deriz,