20 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

20 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE * TAKSİMDE sergi binasının yanında bir spor sarayı yapılması düşünülmekte. dir. Dün vilâyetteki bir toplantıda bu iş hakkında görüşülmüştür. * TİCARET odaları İstanbul komilesin de dün bir toplantı yapılarak, milletler arası gümrük eşya Jistelerinin birleştiril. mesi Üzerinde görüşülerek esaslar tesbit edilmiş, vadeli satış meseleleri tetkik olun muştur, * BİNA ve arazi vergilerinde yapılacak Mirasları tetkik etmek üzere iki fatinaf komisyonu kurulmasına karar verilmiştir. * ANKARADA yeni yapılacak Meclis, Başvekület ve Hariciye binâlarının inşaat masrafını dört buçuk milyon liradan yedi Baçuk milyon Viraya çıkeran bir İyiha hazırlanmıştır. * BELEDİYE tahsil şubelerinden bazı. larının birleştirilmesine karar verilmiş, Karagümrük Falibe, Şehremini Samak. yaya, Alemdar Kumküpıyo, Küçükpazar Eminönüne, Hesköy Kasımpaşaya, Beyler beyi Üsküdara. Erenköy Kadıköye bağlar mıştır. | * HAMANCILARIN terkos #uyunun maci. re mikâbinda fozla tenzilit yapılması ta. | lebi belediye tarafından kabul edilmiş ve Yedi büçük kuruş tenzilâla karar verilmiş. | tr, Buna mukabil kırk çeşme suyuna olan haklarından vazgeçmesi hususuna hamam. calar itiraz etmişlerdir. * ESNAFIN senelik sıhhi imuayenesine hazirandan itibaren başlanacaktır. Sıhhat cüzdanları hazırlanmıştır, * İLKOKUL öğretmenlerine verilecek kıdem zammı için Maarif Vekâletinin ye. sl sene bütçesine kırk bin Tira tahsisat konmuştur. * KARAKULAK suyuna Evkaf tarafın. dan haciz konmuştu. Suyun bulunduğu Dereseki arazisinin Evkafu sit olduğu ileri sürülrekte idi, Köylüler ba hususta Dahi Mye Vekâletine müracaatta bulunmuşlar. dır, Vekâletin kararına göre Evkaf iddia. sında haksızdır ve sü köy abalising sit tir. * ELEKTRİK şirketi metnurları Nafia Vekliletine müracaat ederek şirkete şim- diye kadar yalırdıkları tekâtdiyelerinin İadesini ve şirket tarafından ikra rilmesini istemişlerdir. * KIZILAY haftası haziranın b #übaren başlayacaktır. Bu hafta zarfında aza yazılcak ve muhtelif yerlerde müsa. mereler verilecektir. * ÖĞRRET" LER için açılacak kan Heybelindada 9 temmuzdan 18 ağustosa kadar devam edecektir. Kampa girmek İ- çin 25 mayistan 25 hazirana kadar Yıldız birinei yatı okulu müdürü Salâhaddin AL tuğa mektapla müracaat edilmesi lâzım. dar. * İSPANYADAN alacağı olan tüccarları mıza Merkez bankası tarafından parala. rının tevziine yakında başlanacaktır. Ban Ka tüccarlardan könşmento ve fatura gibi evrakı toplamaya başlamıştır. * ÇUBUKLUDAKİ Hidiv Abbas Hilmi paşanın yalı ve korusu belediye tarafından 60 bin liraya alınmıştı. Buradan Boğazın güzelleştirilmesi için istifade edilecektir. * ZİRAAT bankası Erzurumda, yeni bir Bina yaptırmağa karar vermiştir. * KARGA İle mücadele deram etmekte. ir. Bir hafta içinde zirant müdürlüğüne 170 814 karga getirilmiştir. * ŞİRKETİ Hayriyenin Hasköy tezgih- larında yaptırmakta olduğu 76 mumaralı vapurun inşaatı bilmiştir. Gemi bir aya Kadar Boğaz seferlerine başlayacaktır, * MECLİS ziraat encümeni toprak mah. sulleri ofisi teşkili hakkındaki kanın pro. Jesinin müzakeresine başlamıştır. * ZELZELEDEN fellikete uğrayanlara yardım için şimdiye kadar Kırıluya veri. ka teberrüün yekünu 86,577 lirayı bol. muşlur, * ÇANAKKALEDE kadın yüzünden am. east Bahayı balta #le öldüren Ali hakkın. da verilen Idam cezası evvelki gün Infaz olunmuştur. * 'SİVASTA son yağan yağmurların te. sirile husule gelen sel yüzünden 15 yaşın. da bir çocuk, birçok hayvan ölmüş, mez- baha çökmüştü * MURATLININ Sarılar köyünden tar kâtibi Galip, piliçlerİne dadanan bir kartalı öldürmek için altığı saçma İle ana- sını vurmuştur. Galip tevkif olunmuştur. * AĞRIDA yeni hükümet konağını melatma yapılmıştır. * KESKİNİN Koçu köyünden Abidin, | geçen gece sabaha kadar şarap içmiş, öl müştür. * SİVAS belediş Tan ve iki senedenbe: asel mezbaha bitmiştir. Davet İstanbut müddetler iğinden: İstanbula geldiği anlaşılan Eskişehir ortu hakimi Mehmet Ali Okhanın acele | memuriyelimize rağrncanl etmesi, | | sermayenin DIŞARDA: * Enternasyonni sendikalar federasyonu Sovyetler sendikalarının federasyonuna kabulünü 4 muhalife karşı 16 reyle rod- detmiş ve Sovyet sendikslarile başlanmış olan müzakerelere nihayet verilmesi bak. kındaki takriri 7 muhalife karşı 14 reyle kabul eylemiştir. * Emin bir membadan alınan haberişre göre, beş Amerikan tayyare fabrikası İn. güllereye bombardıman tayaresi yapmak için tekliflerde bulunacaktın Fransanm da Amerikadan 4500 tayyare #lacağı zanediliyor. Fakat bu tayyareler bombardıman tayyaresinden ziyade avcı ve barp tayyareleri olacaktır. * 15 mayıstaOrandan hareket edeliden. beri kendisinden haber alınamamış olan ve bu kere Basra civarında Yere inmiş olduğu anlaşılan Fransır kadın tayyareci Dupeyran 4361 kilometre uçarak doğru hat üzerinde dünya mesafe rekorunu kıt. mmıştar, * Romanya nâtırlarından “Romen gençliği, kümandanı olup birkaç gün Bel, gratta kalmış ve Stoyadinoviç Martina kabul edilmiş olan Sidorovisi, di graddan ayrılmıştır. * Bulgar . Avusturya ticaret muaheds. İ sini Bulgar « Alman ticaret towahedesine ithal için Berlinde beş gündenberi devam eden müzakereler neticelenmiştir Yeni münhede bir hazirında meriyete girecek. tir, * Yugoslavya natbi hükümeti prens Pol, yeni devlet nazırı Kulenoviçi kabul &i. * Yuğoslarya Başvektii, Stoyedinöviçin ile relikası, kordiplomatik şerefine bir xi, yalet vermişlerdir. Bu ziyafette Hariciye erkânı da hazır bulunmuştur. * Cenubi Afrikada dün yapılan umumi intihabafta Bâşvekil Hertrog tekrar mebus seçilmiştir. * Fransız adilye nanrı Reno dün tay. yare ile Londraya gitmiştir. © Sümer Bank yeni bir şirket kuruyor Sümerbank, bankaya merbut bulu, nup gerek eskiden kalan ve gerekse beş sen sanayi programin icab larına göre kurulmuş olan fabrikala- rn idaresinde bir kolaylık ve topluluk temin etmek için fabrikslarm imalât pevilerine ve kullandıkları ham madde esasma üre tasniflerini münasib gör müş ve bundan evvel yünlü kumaş y3. pan fabrikslar olan Feshane, Hereke, ve Bünyan fabrikaları bir şirket ha- linde birlegtirilmişti. Şimdi de pamuklu üzerine çalışan fabrikalarm müşterek bir şirket ha linde çalışmalarına karar verilmiştir. Şimdiye kadar mevcut olan Bakırköy bes ve pamuklu mensucat fabrikası Türk anonim şirketi bunun için haz, ranm altısında Sümerbank merkezin- de hir toplantı yaparak şirketin fes- hine karar verecek ve bunun yerine yavaş yavaş bütün pamuklu fabrika » larını idaresinde otoplıyacak olan “Türkiye pamuklu dokuma ve pamuk ipliği fabrikaları anonim şirketi,, ku. rulacaktır. Yeni şirketin kurulmasiyle beraber yeni idare meclisi de seçilecek ve bundan sonra icab eden muamele yü- rütülecektir. Şimdiye kadar bütün aksiyonları barikanm elinde bulunan bu şirketle. rin ilerde aksiyonlarınm halk eline ge. girilmesi de mukarrerdir. ERER Anadolu Anonim TÜRK SİGORTA ŞİRKETİNDEN: Şirketimizin 40 mart 1938 tarihinde #evkalâde olarak toplanan hissedarlar wrumi heyetince dahili nizamnamemi - zin altıncı maddesi hükmüne tevfilan ikinci rub'unun biss darlardan tahsiline karar verilmiştir. İttihaz olunan bu karara tevfikan sa- yin hissedarlarımızın sahip bulunduk - İ lar: beher bisse senedi için ödenme - iş sermayenin ikinci rub'unun muka- bili olan beş lirayı işbu ilân tarihinden itibaren 30 haziran 1938 tarihine kadar Ankarada Türkiye İş ve Ziraat Banka- ları Merkez Müdürlüklerine ve yahut İstanbulda Yeni postane karşısında Bü. yük Kınacıyan hanındaki şirketimizin muamelât merkezine ödemeleri, aksi takdirde ödemeyenlerin sahip bulun dukları hisse senetlerinin, şirketimiz dahili nizamnâmesinin 10 uncu madde- si hükümleri dahilinde borsada arttırıl- mezkür ikinci rubu ser- tifa ve satış bedeli noksan olduğu takdirde aradaki farkın hisse 85 Wap” Baştarajı 1 incide için büyük mücadelesine başlamak üze re Samsunda karıya ayak bastıkları gü- nün 19 uncu yıldönümü olan ve gene Büyük Şefin yarattığı muhteşem eseri emanet ettiği Türk gençliği için “Spor va gençlik bayramı, olarak kabul edi- Jen 19 mayıs, dün Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kayanm Ankara stadyomunida söylemiş olduğu mütukta işaret ettiği gibi yurdun her bucağında, Türk gençlerini, sporcuları ve milyonlarca Türk halkı toplu ve Birlikte ebedi ve cihanşümul bir tarihin dönlim günlerinden biri olarak kutlan, muşta. Ankara esasen iki gündenberi bay « vama hazırlanıyordu. Her taraf bayrak- Yarla we vecizeleri ihtiva eden bandlarla süslermişti. Bayram tes'idi saat 7 de 21 pare top atımı ve düdüklerin bir dakika çal- masiyle başlamışı Günün en bi tezahürü, Ankara orta ve yüksek okullariyle spor kurum- larının stadda yatıkları spor gösterileri olmuştur, Halk, bu hareketleri görebil mek için dahis sabahtan itibaren yollara dökülmüştü. Gençler saat 12,30 de Halkevi önünden hareket ederek Zafer öbidesi önüne gelmişler ve müteaddit çelenkler koy « duktan sonra stada gitmişler Stad. yom da sayısı 50 bin bulan bir kalabalık Tribünlerdeki hususi mevkilerinde vekâletler erkânı, elçiler bulunuyordu « Saat 14 de Büyük Millet Meclisi reisi Abdülhalik Renda ile Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya, Maarafi Vekili OSaffet A» rikan o ve bunları takiben de bü- yük Erkârherbiye. xeisiMare, şal Fevzi Çakmak Ovebir ormüddet soma da İdiindenberi şehrimizde misa» firimiz bulunan Yuğoslav harbiye ve bahriye nazırı orgeneral Mariç ile refi- kasr, Milt Müdafaa Vekili Kâzım Öz alp, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras alkışlir arasmda göref tribününe girmiş Yer we meörasime başlanmıştır. Evvelâ, şenliklere iştirak eden mek“ tep ve teşekktillerin bayrakları bir alay halinde ve arkadan diğer gençlerimiz geçmişler ve dakikalârca alkışlanmış . Yardır, Bunu müteakip İstikâl marşı çalm- mış ve bayraklar çekilmiştir. Şükrü Ka- ye ve kız lisesinden bir talebe tarafm« dan nutuklar eöylendikten sonra Ata- türke bağlılık andı içilmiş ve idman ha- reketleri başlamıştır. 'Tam bu sırdda bütlin stad: doldura on Gönlerce el çılgın bir sevinçle Ata » türkün vürudunu haber veriyordu. Merasimin sonuna doğru Büyük Şef gene ayni tershlrat arasında staddan ayrılmışlardır ,. Şükrü Kayanın nutku Dahiliye Vekili, bütün yurdda rad- yo ile yayılan (bir nutuk vermiş ve ez- cümle şunları söylemiştir: “Sayım yurttaşlarım, Bugün, yurdun her bucağında, Türk gençleri ve sporcuları ve milyonlarca 'Türk halkı, toplu ve birlikte ebedi ve cihanşumül bir tarihin dönüm günle, rinden en büyüğünü kutlayorlar. O giinün vaziyet ve umumi manza. rasmın sağlam bir kaynaktan, Ata. türk dilinden dinliyelim: “1919 genesi Mayısının 19 uncu gü- nü Samsuna çıktım, Vaziyet ve mân- zaraiumumiye: Osmanlı devletinin dahil bulundu. Zu gurup harbi umumide mağlüp oL muş, Osmanlı ordüsu her tarafta ze. delenmiş, şeraiti ağır bir mütarekena- me imzalamış, büyük harbin uzun 86- neleri zarfında millet yorgun ve fakir 'bir halde, millet ve memleketi harbi umumiye sevkedenler kenğj hayatları endişesine düşerek memleketten firar etmişler. Saltanat ve hilâfet mevkiini işgal eden Vahdettin mütereddi şah- sını ve yalnız tahtını temin edebile. ceğini (tahayyül (o ettiği mede, deni tedbirler araştırmakta... Damat Ferit Paşanm riyasetindeki kabine â. ciz, haysiyetsiz, cebin, yalnız padişa- hım iradesine tâbi ve onunla beraber şahısların: vikaye edebilecek herhan- | gi bir vaziyete razı, Ordunun elinden | nedi sahiplerinden ayrıca talep oluna - cağı ilân olunur. silâht ve cephanesi makta... Gençler, Atatürkün veciz kelâmının, alımmış ve alm- umumi terih edebiyatına hakettiği bu | bazin levha, medeniyet tarihinin da- ima utanacağı bir sayıfa olarak ne: den nesile naklolunacak, 'Türk milleti. ne reva görülen bu akibetten insanlı- ğın yüzü kızaracaktır. O âkıbetin, Türk olsun, Türkiye gayrisi olsun, gafil, hain veya düş . man, bütün günahkâr ve suçluları o silinmez hacaletin ıstırabını gönülle - Tinde ve kara damgasını da alınların- da, adlarında dsima taşıyacaklardır. Yurttaşlarım, Atatürk, Türkiyeyi ve Türkleri ta. | feci | savvurlanmış ve durumdan kurta Ş him ve büyük bir parçasmda ceği boğuşmalardan ve düşeceği kao, tik hallerden kurtardı. Türklüğü, ilerleme ve barış amili o- larak insanlık camiası arasmda lâyik olduğu gerefli makamına iade etti. Mütarekenin karmakarışık tasfiye an. larında ilk olarak kurtulma yolunu buldu ve kurtulmak istiyenlere örnek ve önder oldu. Dünya efkârı umumiyesinin ve ci- handa bütün sağ duygu sahiplerinin Atatürke hayranlığının ve takdirkâr. lığınm ve Türk inkılâbma ve Türklere karşı da sempati ve hayranlığını bir çok sebepleri arasmda bu kurtarma ve kurtulma hissinin verdiği memnu» niyetin yeri büyüktür. 19 Mayıs günü beşer tarihinin in. sanlrk ve medeniyet lehine olarak ta- limini ve gidişini değiştirdiği gündür. “Bu âtinin en /uvvetle zamini, ey Türk gençleri sizlersiniz. Onun dir ki, Atatürk bu 19 Mayıs gününün 'Türk gençliğine ve 'Türk sporcüluğu- »a tahsis edilmesini tensip buyurdu. lar, Milletimiz de © güntin hatırasmı si- zin bâyrammız olarak Kutlulayor. Milli bayramlarımız arasına girecek olan bugün buradan böyie her yıl kullulayacağız. Münasip g tahmin edi rek sizin için yapılan bu sahan adi- nı bu ulu güne izafe etmek istedim, 'Tavsip ederseniz, bundan böyle bu sa. hanın adı “19 Mayıs stadyomu,, olsun.,, “Yurttaşlarım, Atatürk, yarattığı eseri büyük nut- kunda Türk gençliğine emanet etmiş. lerdi. O emanetle bu gençlik bayramı arasındaki yakınlık ve samimi alâka âşikârdır, O kadar büyük fedakârlık. larla, güçlüklerle elde edilen İstiklal ve Cumhuriyet anenk böyle 7 k evsaf, kabil ve ahlâkta yetiştirile. cek temiz kanlı, temiz ellere bırakı - ardı, Size bırakılan bu kıymetli ulusal a. maneti, ilelebet muhafaza ve müda- faa edeceğinize, başımızda ulu ve ulu. sal Önderimiz olduğu halde bütün 'Türk milleti emin ve yarmından müs- terihtir. Vatan, millet sizlere güveni. yor ve sizlerle övünüyoruz.,, hazırlanmış © “Aile ocağında, okulda, kışlara, tar- lada, tezgâhta ve fabrikada, her yerde Türk çocuğunu ve Türk gencini, sağ. lam, gürbüz, güzel, neşeli, iyi huylu, işe, savaşa, hulasa yaşamağa elv Ti yüksek ve seçkin vasıflı birer ipsan olarak, yetiştirmek için, Atatürk, icap eden direktifleri vermiştir. “Güreş, binicilik, cirit, kayak, nişan- cılık, okulluk, avcılık, dağcılık, deniz. cilik, “havacılık, golf, el, ayak, top o yunları gibi ulusal ve arsrulusal bütün sporların tanzim ve idaresini devlet €- saslı bir ödev olarak eline alacak, her Şube kendine mahsus tekniği, metodü muayyen programı ile bir nizam ve intizam altına giredektir. Devlet, mevcut imkânları ve Vası, taları arttıracak ve bu alâkasiyle mu- vazi olarak da müsbet neticeler al, mak için otoritesini ve mürakabesini esaslı bir vazife olarak kullanacaktır. “İmkân ve emek verildiği takdirde Türk gençliği kabiliyetinin ne parlak neticeler vereceğinin en yakm ve gü. zelmisalini bize Niste, Romada süvari genel subaylarımız vordi. Beynelmilel birincilik tekniğinin en yor şartları içinde atlanması en güç a. | nialar karşında birincilikte en ileri gi. | den büyük milletlerin seçkin mümes. silleri arasında birinci, gelmek, 'Türk im MAYIS — 1938 bayrağını şeref direğine çektirmek, talihin, ne tesadüfün ne de milli eta dir.., “Türk gençleri, Başınızda Atatürk olduğu halde ens larımız, balalarınız, v tiniz sizden böş yor ve b Yurddslar, nutkunda bür fon Türk Istiklâlini, Türk Cumhuriye ni ilelebed muhafaza na et mektir. Muhtag el ku lardaki verilen bu k damar r,, diyor büyük, erefle yapacağını Ii kanda mevcut metli ve tin yurdumuzun her cak töreni açar, Türk milletini la selâmlarım.,, Halkın bir dileği Ankara, 19 (A.A) — B imza ile Dahiliye vekili ve sekreteri Bay Sükrü Kayaya stadyom. ğriaki takrir verilmiştir; y Şükrü Ka kii ve CHP, Ulu Önd Bstiklâliri Anadoluya ayak bestıği yıldönümünü kutlayan & Ri hava CANI Gİ. partisi genel geni er Atatürk'ün Türk vatan ve rtarmak Üzere günün izler, bu mutlu sekreterinden üyomân bulunan on binlerce halk namına 1 — Eh kikada düy tazim hösle, zla rica eder Atatürke bu da- fumuz tonsuz şükran ve Romanyadan getiri- lecek göçmenler 1 sene kış basması olan göçmenle. Köstented neticesi ri almak fından kiraları bütün hazıriı Nâzım bu akşatı | eihen Ilmanımızdan » | bu tik kafileyi alar: Eceabad 2 sinden İ inden 70un4 Eokırköy askerlik şub 1098 yılı hi anin! kadar şubede kaytılı bay w keri memurların yoklamınlatı yapılac: 2 — Yoklamaya gelecekelerin nüfus hü“ viyet cüzdenile ve tabiplerin yedlerindeki İhtisas vesikalarile & 3 — İsta; inde da mek p ubayların birlik edek sal sınıflardan başka bulundukları ” kıtaların hangi kısımlarında ihti: dağınu da behemehal Yazarık gönd leri ilân olundr. Ölüm Hulüsi paşa hafidi 1 Sadrıdzam Ahmet şüray derlat tan. hum Ali beyin oğlu ve arkadaşımız Mü Süleyman Çapanın bab yeti ithumiye ve iht baş kâtibi Süleyman Tevfik Çapan bir hastalığı müteakip dün vefat etmişti Merhumun cenazesi dün Aysahçeşm deki apartımanındar kaldırılarak Edir” kapıdaki aile i Merhuma ra ayrılan arkadaşımız Münir $ dan tariye ederiz.