20 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

20 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Şarki ea arazi istiyorlar Romanyadan yahudiler çikardırken “İnformazione Diplomatika,, isminde, ki resmi İtalyan ajansı Romen maha- filinde yahudi meselesinin, yahudile, rin Filistinden başka bir yerde müsta- , kil bir devlet kurmaları ile haliedile. bileceği kanaati bulunduğunu yazmış- tı. Bunun üzerine, acaba İtalyanm Af- rikadaki topraklarında yahudilerin bir hükümet kurmalarına müsaade e. dip etmiyeceği fikri ileri atılmış, bu na da yalnız “Azione koloninle,, ismin. deki İtalyanın müstemleke işleri ile meşgul olan gatetesi cevab vermiş, yahudilerin ancak denize mahreci 0- lan bir yerde yerleşebileceklerini işa. ret etmiş, bu cihetten Habeşistandan yer verilmiyeceğini, Eritre (şarki Afrika) nm İse İtalyaya zor yetişti- ğini söylemiştir. Merkezi Cenevrede bulunan yahudi ajansı ise, yahudilerin ancak Pilistin- de hükümet kurmak arzusunda olduk. Jarmı bildirmişti, Pariste çıkan fransızca “Tan” ga zetesi, yahudi meselesinin halli için İtalya ile yahudiler arasındaki temas. leri gösteren bir vesikadan haberdar olduğunu bildirmektedir, Bu vesikaya göre, yahudiler Almanya, Lehistan, Romanya ve Macairstandan çıkarılan ırkdaşlarının yerleştirilmesi için şarki Afrikadan yer verilmesini istemekte » dir, Bu dakikada, siyönizm ve yahudile, rin Filistinde yerleştirilmesi gayesi- nin iflâs ettiği, halbuki İtalyan impa- ratorluğunda yahudilerin yer alması. nın İtalya için iktisadi faydası olaca” ğı bildirilmektedir. Zannedildiğine göre, İtalyan hükü. meti henüz kararını vermemiştir. Fa kat bunu tetkik edilecek bir mesele o. larak kabul ettiği anlaşılıyor. Fransız gazetesi, böyle bir mesele. Bin ancak, Habeşistanm fethi bütün devletler tarafından resmen tanındığı zaman mevzubahs olabileceğini ilâve ediyor. Fransaya notamız Dep” Başlarafı-1 incide Gnseteler im bir çök ermeni- nin tescil edilmek Üzere vâtani kütle ta. rafmdan masrafları ödenerek ve ayrıca para da verilerek Hataya gönderilme, lerine devam edilmekte olduğunu ve bu hareketin nihayet karşı taret gazete- leri tarafmdan itiraf edilmekte bulundu- ğunu kaydediyorlar. Halep'de ikâmet eden ve Şam'la Bes mtda garajları bulunan büyük bir nakliyatçı da bu sabah bunu bana teyit etti. Kendisinden kiralanan büyük oto- karlara 25 er ermeni konulduğunu ve bunların İskenderunda bir gün zarfm- da bem nüfus dahesinde bem de tescil bürosunda işlerini bitirerek otokarm geri dönmekte olduğunu söyledi, « Bilaraf mahkemenin ilk kararı Bitaraf mahkeme ilk kararmı dün vermiştir. Muhakeme edilenler Akte pede partizanların tecavüzüne uğrayan beş Türktür, Müddelumumi mevkufla. rın tecziye edilmesini istemiştir. Mahkeme bunlardan Üçünü hâdise İle alâkaları olmadığından beraetlerine ve diğer ikisi hakkında başka şehidlerin dinlenmesi için muhakemenin tehirine karar vermiştir. Beract edenler serbest bırakılmıştır, Reyhaniye o hâd selerinin mesulü Dün Reyhaniyede Türkleri yarala - yanların elebaşıs: Hayilar Hasan Mrs. to bükümet tarodından Reyhaniyeden uzaklaştırılmak için İskenderuna gön- derilmiştir. Hayder © geçenlerde pazar yerinde silâh attığı için tevkil edildiği zaman İttihadr Vatani kartını göstere- hattı hareket takip edeceği beili de. gildir. Bir tekzip İntihabat komisyonu genel sekreter. leri, komisyon ajanlarından bazılermın istifa etmiş olduklarına dair olan ha- berleri tekzip etmektedir. Benzin ucuz adı Doştaraj: 1 in Yl di oştaraj: 1 incide Ankarada 18 kuruş İstanbulda 155 ,, İzmirde 155, Samsunda Çift büyük teneksi: Mersinde belediye istihlâk resmi hariç Samsunda 580 ,, Diğer yerlerde azami satış fiyatları İs- tanbul ve İzmirde çift büyük terekenin daga yatı olan 62175 kuruşa nakliye ve mahalli resimlerle istesi OVeklete mevdu yerlerde satıcı komisyonu ve bayi kârı ilâve edilerek tayin ve tesbit olunur. General Mariç Ankara 20 (Hususi) — Müttefikimiz Yugoslavyanın harbiye ve bahriye nazırı general Mariç milli müdafaa vekili Kâ- sım Özalp ile birlikte harbiye mektebini ve polis, jandarma entitüsünü, Muhafız kıtaatı karargâhını gezmiş ve bu ziya- tetleri esnasında kendisine karşı askeri merasim ifa edilmiştir, General Mariç, harp okulunu ziyaret- leri esnasında sınıfları gezmiş ve derslo- ri takip etmistir, Jandarma ve polis ers- titüsünü de kendisine mektebin ihtisas şubeleri hakkında izahat verilmiştir. General Mariç akşam üzeri de fişek fabrikasını gezmiştir. General ve refikası şerefine Hariciye Vekili Dr. Aras tarafından Çankayadaki Hariciye köşkünde bir öğle ziyafeti ve Ye reisi mareşal Fevzi Çakmak tarafın. dan Anadolu klübünde bir ziyafet veril. miştir. Bu ziyafeti Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri Şükrü Kayanın dost ve müttefik memleketin kara ve deniz kuv vetlerinin büyük mümessili ve refikası şerefine Marmara köşkünde vermiş oldü ğu suvare takip etmiştir. Misalirimiz bu sabah saat 9,30 da hu susi irenle Kırıkkaleye gitmiş ve öğle yemeğini orada yemiştir. Öğleden sonra fabrikalar gezilecek ve saat 19 da gene hususi trenle Kayseriye hareket * edile- cektir, Tren yarın sabah saat 9daKayseriye varmış olacak, orada misafirimiz tayya- re fabrikasile dokuma fabrikasımı dolaş- tıktan sonra saat 1230 Ankaraya hare- ket edecek ve 21,30 da Ankaraya vasıl olduktan sonra 22 de Eskişehire azimet edecektir. Mülâyim pehlivan ep” Paşlarafı 7 incide kendilerine gelin güvey olmaları ka . bilindendir. Buna halkın aldanmaması, ve ancak Mülâyimin son teklif üzerine bir iki a- matörün menfaati şahsiyelerini temin için tertip edilecek bir güreşte değil, tuşla yenilmek şartiyle Kızılay veya Hava kurumu menfaatine olmak üzere Tekirdağlı ile yapılacak güreşe haz - rım, dediğinin herkesin nazarı dikka, time arzedilmesi doğru (bulunması. ğından, bu hususun muhterem gazete» nizde neşir suretile ilân edilmesin rica olunur.,, Bu mektubu, bir saat sonra, bizzat Mülâyimin Polatıdan bize yolladığı gu telgraf takip etti: “18 Mayıs tarihli bir sabah güsete- sinde benim İstanbulda gireşeceğime dair bir haber çıkmıştır. Bu tamamen uydurmadır. Havadisin gazeteniz va, tasiyle Halini rioa ederim. Selâm. ler. Mülâyim Pehlivan Bu vaziyete nazaran, bu haftaki gü- reşlerde programın ne olacağı ve kim- lerin gilregeceği henüz malüm olmasa gerek, Yahudileritaly adan Kont Çiyano, Albocacer mınrakasında nevmidane t8- şebbüslerine rağmen düşman İlerlemeğe muvalfak olamamıştır. Cumhuriyet tayyareleri Cande hava meydanını sık sık ve müessir surette bom bardıman etmişlerdir. Tayyareler birçok düşman tayyarelerini tahrip ettiklen son ra şark cephesinde Frankistlerin hatları. nı ve tahşidet yaptıkları noktaları bom- bârdıman etmişlerdir. Hava #uhârsbeleri esnasında düşman yedi tayyare kaybetmiştir. Cumhuriyet » çilerin ise iki tayyaresi tahrip edilmiş- tir. Frankistler Castellonu iki kere bom- bardıman etmişler ve Valans ile Alican- teye taarruz etmeğe tşebbüs etmişlerdir. Cumhuri yetç'lerin kahramanlığı Saragos 20 (A.A.) — Havas ajansı mu- habiri bildiriyor: Tervel cephesinde Franko kıtaları Villa Frarica del Cid ismindeki büyük r6 genişliğinde bir arazi parçası ellerine geçmiş bulunmaktadır. Dün akşam Franksitler Ares del Maes- troya giden yollarm telâkki noktasına kadar ilerlemişlerdir. Diğer mıntakalarda havaların fena gitmesi yüzünden hare- kât durmuştur. Düşman şiddetle mukavemet etmek tedir, Yüz kadar cumhuriyetçiden mü- rekekp bir grupun bir Blokhavs'da ta- mamile muhasara edilmiş olmasma rağmen teslim olmadığı bildirilmekte. dir, Süngü süngüye yapılan bir çarpış ma neticesinde cumhuriyetçiler tama- mile telef olmuşlardır. Cumhuriyetçi. lerden müdafaa şeklini gösteren bü misal birçok misallerin arasından alınmıştır. Inglterenin endişesi Londra 19 (Hususi) — İspanyol işin- den ileri-geldiği zannedilen - Fransız - İtalyan müzakerelerindeki tevakkuf Lon drada büyük bir endişe uyandırmakta- dır. Bunun İspanyadaki gönüllülerin ge- ri alınmasını geciktirmesinden korkulu. yor, çünkü bu takdirde İtalyan - İngiliz anlaşması da dolayısile meriyete giremi- Romadaki İngiliz sefirinin Ttalyan Ha. ridye nazırı ziyareti bu endişeden ile- ri gelmiştir. İngiltere favassutta bulun- mak istemektedir. İtalyan büyük elçisi Grandi bugün a » demi müdahale komitesi reisi Lord Pli- mutu ziyaret ederek İsapanyadaki gönül. lülerin geri alınması meselesi hakkında görüşmüştür. Kont Çiyano, Fransız masla- hatgüzarını kabul etmem $ Berlin 20 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden; Gazeteler, Düçenin Cenovada irat et- mi şoldüğu nutku İtalyanm Fransa ile İngilterenin hattı hareketi arasında bir fark gözetmekte olduğu süreinde tefsir ve bu nutku istismar etmekte devam ey. lemektedir. Gazeteler, Roma - Berlin mihverinin kırılabileceğine ait olarak yapılan en w- fak telmih karşısında infial izhar etmek- te ve Fransızlarla İngilizler arasında Çek ve İspanyol meseleeri hakikında bir ih- tilâf mevcut olduğunu kaydeylemekte. dir. Essener Nazionel Çaytung, Fransayr İspanyadaki gönüllülerin geri çekilmesi hakkındeki İngiliz plânmı bozmuş ve a- demi müdahale sistemiri vahim sürete Bu gazete yazıyor: “İspanyadaki dahili harbin sona erme» si, İtalya, Fransa ve İngiltere arasında şarki ve garbi Akdenizde bir anlaşma yapılmasının şartlarıdır. Fransanın hattı hareketi, böyle bir hu- zur ve şükünün vücut bulması ihtimalle- rini teehhüre uğratmaktır. İngiliz efkâ. rnimumiyesi, İtalyan » Fransız müzake telrinin uğrayacağı muvaffakiyetsizliği yalnız hayal inkisarını mucip ve netayici ağır bir muvallakivetsizlik değil ayni za. manda Fransanın İngiliz - Fransız itti. fakı zihniyetine sadakatsizliği suretinde ! iltalya Kralı irablusa telâkki edetektir. Nihâyet gazeteler, Fransız - İtalyan müzakerelerinin teehhüre uğramasından mütevellit memnuniyetlerini de işrap et- Mekterirler, Hamiwrrer Fremrlenhlatin büvük bir Bree *“Romarla Fransız maslahatrürâ. rı Biondelin İtalva Hariciye nazırı Kont Çiano tarafından kabul edilmemiş, ol. duğunu haber vermektedir. Hatayda tethiş ve tazyık Dap” Daştarafı 1 incide linde tercüme edilebileceğini sanıyor. Hatayda tedhiş ve tazyikle geçen her gün, bügünkü Fransayı medeni devlet vasfından mahrum etmeğe kâfidir. Böyle bir Fransa ile imzalanmış hiç Bir siyasi vesikonım mânası kalamaz. Bu günkü Fransa en iptidaf istildeiliğin hortladığı bir diyardır. izmirde asılan katii İzmir, (Hususi) — 931 yılında, Elâ- zığın Cafala köyünde Hımhım Hüse. yin adında birini öldürmekten suçlu olarak İzmir ağırceza mahkemesinde muhakemesi yapılan ve idama mah- küm edilen Bekir oğlu Osman, aym 17 nci günü sabahı asılmıştır. İğlediği ağır suçun cezasmı hayatı ile ödiyen Osmanın bu tüyler Ürpetti. ci cinayetini kısaca hatırlatmak isti- yoruz: Vaka 931 seensinde bir geceyarısı geçmiştir. Osman, Hımhım adındaki arkadaşınm 600 lirasını elde etmek i, çin Ahmet isminde diğer bir köylüsü ile plân tasarlıyor, gecenin yarısında Hrmhım Hüseyinin yattığı eve gide- rek zavallıyı uykusundan kaldırıyor. lar: — Kalk Hıahım... Develiköyde dü. ğün var, gidip eğlenelim! Ve, pek az sonra, üç adam, muhay- n düğün evinin yoluna düzülüyor. Cumaovasnn Kuruçay mevkline €- ba sarıldıklarmı hayretle görüyor. Osman ve Ahmet ayni zamanda ateş ediyor ve Hüseyini ağır surette yaralı” yarak yere düşürüyorlar. bertaraf etmek yolunu tutuyorlar: El lerine geçirdikleri büylik taşlarla, yer. de inliyen betbaht adamım kafasmı €- ziyorlar; bıçaklarıyla kulağını kesi- yorlar, Bundan sonra paralar paylaşılıyor ve cinayet yerinden süratle uzaklaştı. Mıyor. Jandarma, bir müddet sonra esrarı gözülemiyen cinayetin faillerini yaka- lamakta gecikmiyor. İzmir ağırceza mahkemesine veri . len suçlulardan Osman idama, Ahmet yirmi yıl hapse mahküm ediliyor. İğam kararı, temyizce iki defa bo- zulduktan ve dava tekrar görüldükten #onra, nihayet gerek temyiz mahke . esince, gerek büyük millet mecli - #ince tasdik edilmiş ve cani asılmış- tar. Pragda bir hâdise Çeklerle Südetler çarpıştılar Prag, 20 (A, A.) — Geven gece Sü. det Almanlarının, “Alman evi, nde yapmış oldukları bir toplantı sonunda Çeklerden bir grup, bir alay teşkil ©- derek bu evin önünden geçmişler ve Almanlarm aleyhinde bağırıp çağır - mışlardır. Bunun Üzerine bir arbede Zuhur elımiş ve birçok kişi yaralanmış tır. Bir Alman ve bir Çek hastaneye kaldırılmıştır. Zabıta, işe müdahale etmiştir. Gece yarısına doğru, sükün tamamile tecssüs etmiştir. Almanlar, Haynlayn fırkası nişanlarmı ve bu fırkaya iltihak manasma gelen beyaz çorablarını çıkararak birer birer içti, ma salonunu terketmişlerdir. gidiyor Roma, 20 (A. A.) — Kral Siraküza- ya hareket etmiştir. Orada Libyaya gitmek üzere vapura binecektir. Italya kralmn, Almanyayı sonba. hardan evvel ziyaret etmiyeceği öğre- rilmiştir. Kral, Hitler tarafından da. vet edilmişti, Hatay Türkün diyarıdır. Hatay Türkün milli davasıdır. Hatayı biz değil bugün, kurtuluş sa- vaşımızın en gaileli günlerinde dahi u- nutmamışızdır. Hatayı en zayıf ve yer yüründeen dostsuz günlerinde unutmıyan ve ver- miyen bir millet, dünyanın en geniş iti, madını kazanmış bulunduğu bir devirde, ve en kuvvetli devrinde nasıl unutabilir, nasıl başkalarına verebilir?. Atatürk sapsağlamdır. Hem İnsan, hem fevkalbeşer kudretlerinin en mü- tekâmil devrindedir. Türk milleti bu yarı ilâhi Şefin işaretine hezır ve Âmadedir. Bu serkeş ve başıbozuk Fransa, aklın ve mantığım hâkimiyeti altına girmeli- dir. her HABER Romanyada Kodreanonun muhakemesi Bu hafta Bükreşte vaşhıyor Romanya faşist parti lideri Kodreanu nun muhakemesi bu hafta Bükreşte baş- layacaktır. Hadisede ismi geçen yazancı devleten ancak gizli celsede bahsolunacağı bildi. rilmektedir. Fakat Romanyada herkesin gazetelerden öğrendiğine göre bu devlet Almanvadır. (Deyli Herald). Beş yangın oldu Son yirmi dört saat zarfında gehri- mizde 5 yangın vakası olmuştur: 1 — Bu sabah saat 7 de, Cerrahpa- şa, Kocamustafapaşa caddesinde 21 numaralı marangoz Mahmut Tekinin oturduğ uiki katlı ahşab evin bacası tutuşmuş ve bir direk yandıktan.sonra » itfaiye tarafından söndürülmüştür. i 2 — Dün saat 15,30 da Küçükpa. zar Sarıdemir mahallesindeki iyi diş sokağmdaki 74 numaralı boya ardiye- sinde zift kaynatılırken, parlamış, ve etrafa sirayet etmiştir. Bina bir kısmı yandıktan sonra söndürülebilmiştir. Yoğurtçu oğlu Anastasa ait olan ar. diye Ahen Mnih şirketine 1500 liraya sigortalıdır, Tahkikata başlanmıştır. 3 — Dün gece sant 1,5 de, Yeşildi- rek, Hoca hanmn ikinci katmdaki Abdilrrahman Macidin fanllâ kumaş yıkama ve kurulma İmalâthanesinde asılı kumaşlardan birisi sobadan tutuş muş, kurutma deiresi ve çalı kısmı tamamen yandıktan sonra söndürül , müştür, 4 — Beyazıt Okçularbaşı caddesin- de, Ankara şirketler komiseri Nahide ait berber ve tütüncü dükkânmda dün gece saat 1 de yangın çıkmış ve dük. kânla üstündeki iki katlı bina tama - men yandıktan sonra söndürülmüştür. Bina ve eşya sigortasızdır. Yangi- nın elektrik kontağından çıktığı anla, şılmıştır. 5 — Dün öğleden sonra Beyoğlu Sahte sokağındaki 47 numaralı lokan- tada baca tutuşmuş ve bir tarafa si. rayet etmeden söndürülmüştür. Dük- kündaki eşyalar Ahen ve Münih şir. ketine 5000 liraya sigortalıydı. Tahki- kata devam edilmektedir. Bir Sovyet tayyaresi parçalandı Dört kişi öldü, 12 yaralı var Moskova, 20 (A. A.) — Aralarmda hava departmanı şefi kâşif Babuşkin olmak üzere dört kişi, 18 mayısta N. 212 tayyuresi, Arkanjel tayyare mey. danmdan hareket ettiği sırada vukua gelen kazada telef olmuşlardır. Bundan başka on iki de yaralı var- dır, Kaza, gu suretle vukua gelmiştir: motör durmuş, alevler ilçnde kalmış ve tayyare Dvina nehrine dilşerek batmıştır.