18 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

18 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

- Almanlara göre Bir Gököslovek; tayyaresi Alman arazisi üzerinde uçmuş Berlin, 17 (A.A.) — Alman ajansı- nin bildirdiğine göre, tek setıhlı. bir Çekoslovak tayyaresi bu sabah Lam- bah civarında Alman hududu üzerinde uçmuş ve hududun yedi kilometre içe. risinde bulunan küçük Lam şehri üze zinde dolaşmıştır. Bu tayyare 80 metreye kadar topra- Za yaklaşmış, Lam istasyonunun üze. rinde uçmuş ve hududu geçerek oOÇe- koslovakyaya dönmüştür. D. N. B, 2- jansı bu tayyarenin Lam civarındaki 'Alman tesisatını tetkik için hududu ihlâl ettiği neticesini çıkarmaktadır. Musolini Damadını kendi yerine geçirecekmiş Ba maksatla onu yetiştirmek üzere Dahiliye Nazırı yapmış Romadan Taymis gazetesinin muha- biri bildiriyor: Musolininin, yazlık oturduğu yer olan Rakka Delle Kaminatsie nazırlala yap. tığı toplantı hakkımda bir çok şeyler söylenmektedir. Bu toplantıya bir ka- bine içtima: olarak bakılamaz, çünkü kont Ciyano da dahil olmak üzere, dört pazır bu toplantıda bulunmamıştır. Fakat, Muoslininin, mühim bir ka rar Alacağı zaman fikrimi töp. lamak için Rokka Delle Kaminateye gekildiği çok görüldüğü için, bu top- Jantıya büyük ehemmiyet verilmekte - dir. “ Umumiyetle söyleridiğine göre, Mu- solini tekrar, kendi yerine geçecekleri tayinle meşguldür. İstikbalde Musoli. Binin yerine geçecek nazır olarak kont Ciyano gösterilmektedir. Bunun için, bir müddet evvel mevzuu babsolduğu gibi, şimdiki hariciye mazırınm kendi. $#ini memleket idaresine daka yakın- dan alıştıracak olan bir vâzifeye - dahi. Jiye nazırlığına veya parti genel sek- reterliğine . — getirilmesi düşünüldüğü söylenmektedir, Diğer taraftan, mareşal Balbonun da Habeşistana umumi vali tâyin edilece- Zi şayiamı dolaşmaktadır. Bugünkü vw- mumi vali Dük d'Aosta hâlen İtalyada bulunmaktadır. Bununla beraber, Habeşistan umu. mi valisinin değiştirileceği hakkındaki şayialar resmen tekzip edilmiştir. Pahudi alehtarlığı Mp” Baştarafı 1 incide diyetinde olup da Almanyadaki menkul eşyalarını Alman yahudileri gibi bir beyannameyle hükümete bildirmeğe "mecbur tutulan yahudiler kendi elçi- İliklerine müçacaat ederek himayeleri- »i istemişleriir, Ecnebi devlet elçilik- leri ve bilhassa Amerika ve Büyük (Britanya. elçileri bu bapta Alman hü- kümetinden izahat istemişlerse de he- nüz bir cevab alamamışlardır. | Diğer taraftan yahudiler aleyhinde “şiddetli nimayişler de yukubulmakta- 'dır. Bilhassa şehrin şimal ve şark İamramda birçok yahudi mağazalarınm "camları kırıldığı ve 6 yahudinin de yaralanarak hastaneye kaldırıldığı şa» yi olmuştur. Polis bu nümayişlerin mahiyeti ve şumulll hakkmda hiçbir $ey söylemiyor. 5 f . Bayandan yedi- ğin dayaklar âfiyet olsun! Yazan: Osman Cemal Kaygılı Map” Başlarafı 5 incide meseleyi baştan sonuna, kadar anlat - İzm. Lâkin benim lfım bitince bu sefer de o tutup demesin mi ki; — Hayır, azizim, ben kat'iyyen (M. ,C.) değilim, benim adam (A. N.) dur. İM. C.) denilen zat, mutlaka senin | Günlerdir çözülemiyen esrar nihayet gözüklü ve bu çözülüş Haberin iki gün önce ortaya attığı tahminin doğruluğunu ortaya çıkardı. Bundan cesaret alarak — yazımıza başlamazdan önce — tahmi. nimizin ikinci kısmında da iddiaya yakın bir ısrarla durabiliriz: İki gün evvelde söylediğimiz gibi katilin (o Yanolayı da öldürmüştür. Iddiasnı da katiyetle rsrar edilebilir, Tetkik edilsin, araştırrlem! Hakikat maalesef bu şekilde tecelli ede. cektir. Biz, elimizde hiçbir resmi vesikaya hiç bir salâhiyete malik değilken, hâdisenin yalniz gazete sütunlarında akseden kı- sımlarına ve yaptığımız hususi araştırma lara dayanarak katili böyle katmerli bir cinayete sürükliyebilecek aşkın dört gün için yaşanılan bir kadın yüründen olamı yacağını bunun ancak ve ancak daha şid. detli bir aşkın tesirile yapılabileceğini söyliyerek katilin hayatında bu aşkın a. ranması, Yanolanın gözönünde bulurru- rulması ve onun aranması icap ettiğini söyledik. Dün İpsala tahkikatının iddia. mızı hakikat şeklinde orlaya çıkarması okuyucularımıza kanlı cinafetin İç yü. zünü daha iki gün önceden (başlıyarak bildirmiş bulunduğumuzu gösteriyor, Birinci safha ve birinci iddia bu şekil- de tecelli ettikten sonra İkincisi üzerin. de de ısrar ettiğimiz görülürse çök ileri. ye gittiğimiz sanılmamalıdır. Şüphesiz ki Yanolarım hayatta bulunduğunu gör. mek katilin bir cana daha kıydığına şa- hit olmamak noktasından bizi sevindirir ve bu cihetten iddiamızın tahakkuk et. memesini İsteriz, Fakat maalesef, hâdise. nin yürüyüşü, sevmekten baska bir ka. bahati bulunmıyan bu zavallı kadının da katilin kanlı bıçağı veya tabancası altın. da, Türk toprakları dışında veya içinde gözlerini ebediyyen hayata kapamış bu. Yoga bütün acılığiyle haykırmakta b ri kocası Ali Rıza tarafından öldürülmesi ihtimalini ancak şu sual çü. rütebilir: “Çocukları ne olmuştur? Onla rıda mı öldürdü?,, Buna verilecek cevap dâ şudur: “Gözünü kan bürüyen biri için bir can da bir, on can da.. Onlarıda öl- dürdüğünü farzetsek yekünü altı eder... Okuycularımıza, Yanolanm Ali Reza tarafından öldürülmüş olması ihtimalin. de iddiaya varacak kadar durduran nok. taları yazımızın son kısmına birakarak Jatalım, Resmi tahkikat safhası Şunu bildirmek zaruretindeyiz ki, dün. kü ve evvelki günkü (yazılarımızı oku. | yanlarda tahkikatın resmi safhasi, bizim | ihtimal dahilinde bulduklarımızı tahak. | kuk etmiş göstermekten başka bir tesir | tır: Vaktile Adanada karısı Yanola ile bir- likte bulunan Ali Riza daha önceden ©. kişehirden tanıdığı Muhiddinle arkadaş. tır. Bu arkadaşlık sıkı bir şekildedir. Hat tâ yiyip içtikleri ayrı gitmiyecek çekil. de. Muhiddin zamanlı zamansız Ali Rı- zanm evine gelebilmekte, oturmakta, konuşmaktadır.Ali Rızayla arasındaki sıkı dostluğu suiistimal eden Muhiddin, Ali Rızanın vaktile çılgınca severek aldığı karısı Yanoların gözleri. ni karartacak hareketlerde bulunmaktan çekinmemiş, hakkiyle sarışın genç ve gü. gel kadını kalbinden yakalamıştır. Şimdi Yanola perişan bir haldedir; Açıktır. Mu hiddini görmeden yapamamakta, onunla konuşmadan yanında bulunmadan ha. yattan zevk alamamaktadır. Muhiddin, Adana meteoroloji memur- luğunda bulunduğu müddet içinde, gözle Ti nekadar kararmış bile bulunsa, aşkları nı AH Rizadan saklayabilen bu iki sevda zede Muhiddinin İpsalaya tayininden son Ta ipin ucunu kaçırmışlar, alâkalarını ve biribirlerine hasretlerini yazıp çizdikleri ateşli aşk namelerile göstermek ihtiyat. sızlığında bulunmuşlardır. Aşk nameleri ; Muhiddinin Yanolaya (yazdığı mek. tupların mahiyetini takdir etmek güç bir şey değildir. Bunlar henüz < ottada yok. Çünkü mektupların muhatab: (Yanola - Saadet) ortada olmayınca mektuplar nerede bulunsun. Maamafih kocası katil Ali Rızarın sandığı içindeki mektuplar arasında bir kaçına tesadüf edildiği söy. lenmektedir. Yanolanın Mühiddine yazdığı mektup lara gelince bunlar tümen tümen dene. cek kadar çok ve her biri, bir aşkın teren HABER — Akşam postam nümü halindedir. Katil tarafmdan öldü, rülen Muhiddinin terekesinde bu mek- tuplardan 70 tane bulunmuş, ayrı ayrı 0. kunarak tetkik edilmiş ve cinayetin ha. kiki sebebini ortaya çıkaran da işte bu mektuplar olmuştur. Muhiddinin terekesindeki mektuplar bize hâdiseyi bütün çıplaklığile anlatı. yor: Muhiddinin aşkile yanıp tutuşan Ya- nola sevgilisine kalbini döküyor: “Ölünceye kadar seninim... Bir başka mektubunda: “Muhiddin! Kocama yazdığın mektup. larda benden sakın bahsetme, Adımı ge. çirme., İki gündenberi şüpheli olduğunu görüyorum. Acaba farkına mi vardı, bana gönderdiğin mektuplardan biri eline mi geçti dersin. Vallahi bilmiyorum. Çılgın gibiyim. Mütemadiyen kizumlu lüzum. suz yerlerde lâfı sana getiriyor ve uzun uzum yüzüme bakıyor, Nasıl saklayabik diğime ben de hayret ediyorum. Bu ada. mın muhakkak ki cramızdaki münasebel ten haberi var. Bir başkası söyledi desem buna da pek ihtimal veremiyorum. İyisi mi hiç bahsetme. Böylesi daha iyi. EL bette yakında...,, Diye devam edenbu mektubunda bir müddet için mektup (oyazmamasını, netice anlaşıldıktan sonra kendisine va. ziyeti yazacağını bildiriyor ve mektubü- nu gene “Ölünceye kadar seninim!,, di. yerek bitiriyor. Arlaşılıyor ki bu aşk alâkası, feci bir safhaya girmektedir. Gene (bugünlerde aldığı bir mektup, Muhiddine, işin ka. rıştığını anlatacak mahiyettedir. Hiç şüp hesiz ki muhiddin bu mektubu okuduğu zaman neye hamledeceğini bir türlü kes, tirememiştir. Bu mektubun da birkaç sa- tırını okuyalım: “Sizi arkadaş diye evimize kabul et. mekle hata işlediğimiz anlıyoruz. Ben kocasına sadık bir kadınım, Sanırım ki bütün hareketlerim de bunu göstermek. teydi. Böyle olduğu halde bana hilaben küstahça yazdığımı maktuplan bir şey anlamadım, Sizi ümide düşürecek bir ha. yekette mi bulemdum.” Değ Yersil) 7 ederim, Kocamın bir arkadaşından hele sizden böyle bir mektup (alabileceğimi hiç takmin etmezdim. Yazık doğrusu ve ayıp. Beni rahat bırakınız. Neticede mek tuplarının kocama vermek ve vaziyeti ona bildirmek mecburiyelinde köleca- Jim. Muhiddin bu gayritabii o mektubun manasını anlamakta gecikmemişlir. Er. tesi gün aldığı ikinci bir mektup vaziyeti aydınlatmış ve gayrilabii mektubun Ali Rızanın tehdidi altında yazıldığını, ken. disinin Yanolaya gönderdiği mektuplar. dan birinin Ali Rızanın eline (geçtiğini bildirmiştir. “ Mukidin! Seni ne kadör sevdiğimi bilirsin. Bundan evvel sana hitaben yaz- dığım hakaret dolu o mekiubüum samimi değildi. Onu kocam Ali Rıza bâşımda du yarak tehditle yazdırmıştır. Verilmiş sa. dakamız varmış ki, eline (geçen sadece benden mektubuma cevap beklediğini bil. diren iki satırlık mektubum olmuştur. Öyle olmasaydı halim keraphı. Bu da. kikadâ ölmüş bulunurdum. Çaresiz kal- dım. “Evet dedim, Arkadaş bildiğin Muhiddin bana ilâm aşk mektubu gön. derdi. Fakat ben cevap vermedim. Mek. tubu da yırhp attım, Önce buna inanmak istemedi. Israr et. ti, Hakikati söyle dedi. Ben de ilk söyle- diğimde ısrar ettim. Nihayet o mektubu yazdım. Sen tedbirli bulunmasın. Söy. lememeliydim.. Fakat ne yapabilirdim. Böyle yapmasaydım söylediğim gibi öl. müş bulumacekfım.,, Mektuplar burada bitmiş değildir. Bun dan sonra gerek Mühidâinin gerek Ya. nolanm biribirlerine daha bir hay mek. tup yazdıkları, yazdıklarına cevap aldık. ları ve alamadıkları olmuştur. Ali Rızanın rubi haleti Ve gene bu mektuplardan Muhiddinin karısile münasebetini Ali Rızanın öğren. miş bulunduğunu karısına alâkasını kes. mesi hakkında mektup yazdırdığı halde bu alfikanm kesilmediğini büyük bir ih- timal dahilinde bildiği anlaşılmaktadır. (Yanola - Saadet) Ali Rızanın aşkında her şeydir. Onu çıldırasıya sevmiş, kaçı- rarak evlenmiş, 7 yrl içinde, yani 1935 senesine kadar bi karı koca arasında en küçük bir geçimsizlik görülmemiştir. Böyle çılgınta sevdiği karısının kendisi. Otomobil cinayeti ni bir arkadaşile aldattığını öğrenen ka- til neler yapamaz? İşte bu sebebledir ki bütün tafsilâtile gürlerdenberi okuduğumuz cinayeti işle. mekte en küçük bir tereddüt bile göster. memiştir. O kadar ki sile hayatınm yı. kılmasına sebebiyet veren Muhiddini bir an evvel öldürmek için bir başka zavallı. yı bile öldürerek otomobilini almaktan Çin - Japon harbi ap” Baştaralı İ ineide çiftlik sular altında kalmıştır. Takriben 16 kilometre genişliğinde bir su kütle- si Honan ovasından Yângtze istikame- tinde ilerlemektedir. Japon ordusunun şefleri bu gediğin 11 haziranda Çin kıtaları tarafından ağilmiş olduğunu Japon istihkâm kıta. larına âteş edildiğini ve bu sebeple tah» çekinmemiştir. Bu haleti ruhiye içinde ribatı tamir etmeğe uğraşan bu kıtala- bulunan birisi başka türlü de hareket e. demezdi. Ona öyle bir otomobil lâzımdı ki biran evvel kendisini İpsalada bulun. dursun. İpsala öyle bir yerdi ki oraya İstediği zaman ve İstediği otomobil götü. remezdi, Yolu üzün ve boğuk, Gene öy- le bir vasıtaya ihtiyacı vardı ki Muhid. dini de öldürdükten sonra kendisini se. lâmet sahiline atsın, Ali Rızanın cinayetten evvelki hayatı kendini bilen bir adamın hayatı değildi. Bu yapılar tetkiklerden ve araştırmalar. dan arlaşılmıştır. İlk gördüğü kadma evlenme teklifinde bulunan bir erkek, onunla dört gün ne yaptığını bilmeden bir çılgın gibi eğlen- mek istiyen birisi normal telâkki edile. mez. O kendisini unutmak, oyalanmak, unutmak için içmek ihtiyacmı duyan bir adamdı. Bir akşam tstü o saate kadar Rahmi adında birini iki kızla dolaşmrarık Te. pebaşına gelip yeniden müşteri bekli. yen 2972 numaralı Ootomobile atladı. Hacıosman bayırı obaşındaki gazinoya gitti. İçti.. Şoföre de bildiğimiz gibi bira ısmarladı. Maksadı onu sarhoş etmek ve otomobilini elinden kansız almaktı. Bu- na muvaffak olamadı."Ne yapıp yapıp İpsalaya gitmesi ve Muhiddinden hesap sorması lâzımdı. O adam ki muhtelif za. manlarda yaptığı teşebbüslerine ve hat. tâ kendisile İpsalada görüşerek söz al. mış olmasına rağmen karısından vazgeç» memiş, aile ocağının yıkılmasına ve bel. ki de katil olmasına sebeb olmuştu. Bu vaziyette daha ne yapabilirdi? Çilgm bir halde otomobile atladı. Mü. bir zamanını buldu. Şolörü öldür. "Direksiyona kendisi geçerek ver eliz ni sildi: Oradaki yaptığı da malüm. Tekvara lüzum yok.. İşte bir aşk ve kıskançlık macerası ki değme polis romarlarma taş çıkaracak bir mahiyet arzetmiş ve netice si böylece bağlanmıştır. Şimdi sorarız: Çıngınca sevdiği karısı uğrunda ka- rısınm Âşıkmı öldüren adam, karısını sağ bırakır mı? Buna belki diyecekler elbette çıka. caktır. Nerede bu Yenola.? Yanolanm Kumkapıda Bayramça « vuş mahallesinde Taşçılar sokağında oturan ailesi de onun nerede olduğu nu 985 tenberi bilmediklerini söylü- yorlar, diyorlar ki: — O Ali Rızayla kaçtığı gündenbe- ri ailemizle alâkası kalmamıştır. Onu batırlatacak ne varsa hepsini, elbise. lerine, resimlerine varıncaya kadar ber şeyi imha ettik. 935 te All Riza i. le birlikte İstanbulda gördük. Cevab- 8iz kalacağını bildiği için bize mektup göndermezdi. Ne olduğunu, nerede bu- lunduğunu bilmiyoruz. O halde yine sorarız: Bir gazetenin söylediği gibi Malat- yada mı, diğer birinin söylediği gibi Adanada barda çalışmış ve bir cür. mümeşhut neticesinde mahküm mu ol. muştur? Bu iki noktanm tetkiki aza- mi yirmi dört saatlik bir meseledir. Yarın yine görüşürüz. ... Hâdiseyle alâkadar görülerek tevkif edilmiş bulunan Sevim hakkmda tek- rar bir inceleme yapılacak ve hâdise ile yakın veya uzak bir münasebeti tesbit edilemezse serbest bırakıla. caktır. Ağır cezalılar Dap” Boştarafı 1 inctde mmasina ve-mahkemeye de lüzum gör- düğü teledirde işi umumi hükümler da- iresinde takip edilmek üzere müddei- umumiye iade etmek hususunda takdir hakkı verilmektedir. Ancak cumhuriyet müddelumumisi- nin meşhut olarak işlenilen ağır ceza- We işleri ayni günde mahkemeye verme- sinin çok Mefa imkânsızlığı düşünüle- rek müddeiumuminin delilleri tamamen rn geri çekildiklerini beyan etmekte- dirler. Japonlar çekiliyorlar Pekin 17 (A.A.) — Sular şimdi Ja- pon kıtalarınn işgali altnda bulunan Kaifeng şehrine altı kilometreden az bir mesaleye kadar gelmişlerdir. Bu mıntakağa muharebeye nihayet veril miştir, Japon aakeri şefleri Japon kıta- larını suların bastığı mntakalardan gekmeğe uğraşmaktadırlar. Sarı nehir azami seviyesini bulmadığı için tuğya- nın daha büyük bir şiddetle devam edeceği tahmin edilmektedir. Çinliler Nankine yaklaşıyorlar Hankov, 17 (A. A.) — Şark cephe- sinde Çin krtaatı süratle Nankin üze- rine ilerlemektedir. Çin ileri karakol- ları şehrin kırk kilometre cenubuna kadar ilerlemişlerdir. Japonlar 25 ma- yıs ile 1 haziran arasında bu cephede 25 tayyare kaybetmişlerdir, “Birüş, vari bir zaler! Hankov, 17 (A. A.) — Japon kuv. vetleri esasen kısmen elde bulundur- dukları Şungmov şehrine karşı bu sa- bah yaptıkları bir mukabi) taarruzda bulunarak şehri tamamile ele geçir mişlerdir. Buradaki mahdut miktarda olan Çin kuvveti düşmana ağır zayiat verdirmeğe muvaffak olmuştur. Her iki tarafın zayiatı çok ağırdır ve on bine baliğ olmaktadır. Milyoner Lord Az kalsın Taymis nehrinde mler ar 1 sany Nafild'in haydud « lar tarafından ka. “ Hayda Tornton mektedir. Diğer suçlular da mahkemeye verilmiştir, Tahkikatta öğrenildiğine göre, hay- dudlar lordu, yazıhsnesinden alıp gö. türdükten sonra, Taymis nehrine at- mayı kararlaştırmışlar. Bundan son- Ta, yazıhane soyulacak ve çeklerle bankadaki paralar almacakmız. Lord Nafild, hâdise esnasında ol. duğu gibi yine soğukkanlılığını muhs- faza etmektedir. Muhakemonin ilk günü mahkemeye gelmiş ve Con Torn- ton isticvab edilirken, birdenbire salo* ma girerek ana doğru gitmiş: — Kaçırmak istediğiniz adam işte benim! demiştir... Haydudin lordu karşılaşması b kikateri çok tuhaf bir sahne teşkil ek. miştir. Lord Nafild adama alaylı alay” Jı bakarken, haydud hiddetinden ve 86 zinden kıpkırmızı kesilmiş ve bayıla” cak gibi olmuştur. Klara Bov Ikinci bir çocuk daha doğurdu Sinemanın eski kırmızı saçlı yıldı” zı Klara Bov bugün iki çocuk anafi” dır... Artist son çocuğunu bundan Pİ kaç gün evvel doğurmuştur ve bu İ” dört yaşındaki diğer çocuğu gibi oğ ” landır. Klâra Bov'un kocanı da artisti“ bilhassa Kovboy filmlerinde oynar. mi Reks Beldir. Klâra Eov, bundan yedi sene e" sinemadan alâkasnı kesmiştir. P“ gün otuz bir yaşmdadır. ————> tesbit ve tahkikatı noksansız olarak Y8” pabilmesi için tiç günli geçmemek re bir müddet tesbit olunmuşturs