23 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

23 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

HABER — Aksam postan Hatayda asayış temin edilmelidir Gr Baytarafı 1 incide. Oy için ihazri faaliyet devam etmektedir. Hatay hapishanelerindeki bütün katil! © Şarkta seçimle daima nazik ve birazda ve şerirler serhest bırakılmışlardır. Har- | muhayyel şeylerdir, Bugün mevzuubahs biye nahiye müdürü İlrahim Tubani bu | olan seçimler daha karışıktır, ; çünkü adamlarla işbirliği yaparak çalışmakta- | Ankara hükümeti aslen Türk unsurların dir. lehinde bir ekseriyet kazanacağı hususun Göz yaşartan bir cevap da açık bir iddia ileri sürmektedir. Bu yolsuzluklara rağmen tescil bürola Türkiye bu ididasını 1921 de kendisi rı işlerine deva meğiyorlar, Ordu mahi. | ile Fransa arasında yapılan muahedelere yenin Kışlak köyünde 120 yaşlarında | istinat ettiriyor. (Bu muahedelerle San- bir ihtiyar tescil bürosunda mensup Ol. | eakta Türkiyenin siyasi üstünlüğü ta duğu cemaat sorulunca gözleri : nınmaktadır.) Türkiye, (1986 danberi, eroinciler Yag Baştarafı 1 incide Memurlar bu vaziyeti müsaait görerek derhal bahçe duvarından içeri atla- mışlar ve İbrahim Hakkıyı yakalârnış- dır. Bunun üzerine yukarı çıkılmış ve bü- yük bir odada, bir çok âletierle iki kilo eroin, bazmorfin ve esrar bulunmuş- tur, Ibrahim Hakkı verdiği ifade de; '— Burasını 18 senedir işletiyorum. Yaptığım etoinleri diğer memleketlere gönderiyorum... Demiştir. Tevkif edilen kaçakçınm metresi Ayşe Nimet te bu sabah yaka. lanmıştır. Ayşs Nimet Pangaltı da otur- maktadır. Evini ayni zamanda gizli bir randevu yeri halinde de işletmek- tedir. İsmail Hakkı do bu eve sek sık ge- Jip gitmektedir. Yapılan aramada 2- partımanda bazı kadınlar da yakalan . miştir, Ayşe Nimet hem gizli randevuculuk ettiğinden ve bem de İsmail Hakkı ile suç ortağı olması ihtimalinden dolayı nezaret altına alınmıştır. Yakalanan beş genç kadın da bu sabah ikinci şube- ye getirilmişlerdir. Bugün muayeneye sevkeöileceklerdir. İsmail Hakkı metresinin yakalandığı» nı duyunca demiştir ki: “— Ayşe Nimetin Kuruçeşmede kur- duğum fabrika ile alâkası yoktur. O, yalniz röndevuculuk etmektedir. Fabri- kayı yalnız ben çalıştırıyordum.,, Fakat, zabıta diğer suç ortaklarının da bulunduğunu mazar: itibara alarak tahkikatı derinleştirmektedir. Yakalanan diğer Saçaklar ve “— Ben Atatürkün, cemâatindenim,. | Fransız . Suriye müzakereleri üzerine, bu cevabını vermiştir, anlaşmaları kuvvetle ileri sürmeye baş- Censvre delezemizin zyareti | Tamıştır. Cenevre, 22 (A.A.) — Anadolu A, Türkiye ile münasebetlerini daha iyi jansinın bususi muhabiri bildiriyor: bir şekle sokmak arzusunu bedliyen Fran Türkiye daimi delegesi Necmettin | çiz hükümeti buna itiraz (o etmemiştir. Sadak bugün Milletler Cemiyeti umu» | 1937 ağustosunda bir muahede imzalan- mi kâlibi M. Avenolu ziynret ederek | dı. Bu mushede İle Sancağın tamamiyeti Hataydaki komisyonunun — vaziyeli | garanti altına alınıyor (o ve Türkiyeye, hakkımda görüşmüş ve hükümetinin | bazı vaziyetlerde ve bazı şerait altında bu husustaki noktai Sancakta asayişi muhafaza hakkı verili etmiştir. yordu. Bundan sonra, Parisle Ankara a. Notamız Fransaya da rasında müszkereler cereyan etti ve bu bildirildi müazkerelerde o zamanki seçim tahmin. Paris, 22 (A.A.) — Türkiye Büyük | yeri geniş mikyasta gözönünde bulundu. Elçisi Suat Davaz bugün öğleden 808- | ruldu. Bu tahminlere göre, Sancak me- ra hariciye nazırı Bay Bonneyi ZİYA-İ| tusan medlisinde Türk © unsuru mutlak Tet etmiş ve Türk unsurlar aleyhine | pi ekseriyet elde edecekti. e Hatayda bulunan Milletler Ce. Halbuki, bu tahminler tamamile doğru yeti komisyonunun gösterdiği ta . — iyor. ül yapılan Tafgirlikten doleyı Türk hükümetinin ei ire bu komisyonla işbirliği yapmakta de- İl paz gandalara rağmen, Türklerin vamının imkânsızlığı hakkında Millet. | mecliste ancak ve pek zayıf bir ekalliyet ler Cemiyetine tevdi edilen notadan i i (aşağı yukarı sandalyelerin yüzde kırkı. Fransız hariciye nazırını resmen ha » ) alacakları anlaşılıyor. Çünkü, ari nazarını tebliğ berdar eylemiştir. v yüzle ecek üşünlen Al Emniyet kaçakçılık bürosu memur, Fransız neziri dostluktan hi yeelememe sk ride Jarı dün gece Tahtakalede tenha bir bahsediyor an yi * | arsada gizlice eroin içmekte olan dokuz Kürtler, Araplar taralında toplanıyor. lar: Kolayca anlaşılır ki bu (yanıp tutu- şan arazi üzerinde, hâdiseler şiddetli nü- mayişler, galeyanlar ortaya çıkmadan, hattâ kan dökülmeden cereyan edemez, Nitekim, geçen ayın başında seçim faali yetini beş gün talik etmek, örii idare !. lân ederek bütün idareyi askeri ellerde toplamak zarureti hasıl oldu. Bunurla beraber, Türkiye tazyikini hiç bir cihetten gevşetmiyor. Cenevre- nin tayin ettiği komisyonun faaliyetin- den memnun olmadığı için, Milletler Cemiyetini terkedeceği tehdidinde bu. lunuyor Diğer taraftan, 1937 muahede- sine dayanarak, Sancak hududuna as- keri ket'alar toplamıştır ve bunları San- cağa zorla sokmaktan bahsetmiyc ka. dar varmıştır, Şarktu vaziyet böyle karışık olmak- la beraber, bir anlaşma imkânı tama- miyle ortadan kalkmış değildir. Fransa Türkiyenin Sancakta menfaatleri ol - Buğunu kabul etmiş bulunuyor. Bu menfaatler orada bilhassa daima ctu. ran ve çalışkan, aslen Türk büyük bir nüfus bulunmasından ileri geliyor. Fransa, Sancağın Kemalist müesse - selere karşi bir düşmanlık merkezi ol maşın: istemiyor. Fakat diğer taraftan Türkiye Cumhuriyetinin, Fransız hâ- kimiyeti altında bu arazide sakin ve c. min bir melce bulanların istiklâl ve haklarına müdahale etmemesi lâzımdır. Bunun en İyisi geçen martta yapi- len ve o zamandberi Parisle Ankara arasmdaki bazı müzakerelere mevzu teşkil etmekten hali kalmıyan proje- leri müriktin olduğu kadar çabuk bir sona bağlamaktır. Bu projeler 1937 de yapılmış olan garanti munhedesini tamamlıyacak” tır. Bu projelere göre, bir erkânıhar- biye anlaşması, bir Türkiye - Suriye hudut muahedesi, nihayet bir Türk Pransız desluk anlaşması yapılacak” Paris, 22 (A.A.) — Ecnebi gazeteciler birliği bugün hariciye nazırı Bone şere- fine bir kabul resmi tertip etmiş ve bu kabul resminde diğer birçok rical hazır bulunmuştur. Bay Bone, yaptığı beyaratta ezcümle Ankaraya gideceğini teyit etmiş ve de- miştir ki: “Bu ziyaret, Fransa ile Türkiye arasın da mevcut samimi omünasebatı parlak bir tarzda teyit edecektir. Fransiz ve Türk o mümessilleri İskenderunda bir dostluk muahedesini müzakere ediyor» Yar. Bu muahede üçüzlü Türk » Fransız Suriye muahedesi ve erkâniharbiye an. daşmasiyle tamamlanacaktır, ... Fransızca “Lö Tan,, gazetesi 21 hazi- ran tarihli sayısmda başmakalesini Ha- tay meselesine tahsis etmiştir. Fransızların noktai nazarını göstermesi itibarile mühim olan bu makaleyi aynen alıyoruz. Ispanya ve orta Ayrupa hâdiseleri ile meşgul olan Fransız elkâri umumiyesi. gin bu meseleler ne kadar mühim olur. sa olsun, şarkta olup (bitenleri ihmal etmemesi lâzımdır. Bu, Fransanın yalnız çok eski bir nü fuz sahasını değil, kültürel, iktisadi hat. tâ askeri menfaatlerini o kurtarması Jâ- zımgeleri bir meseledir. Manda idatemize — belki biraz erken — nihayet vermek için yapılan Fransız . Suriye ve Fransız . Lübnan muahedeleri bugün salâhiyeltar parlâmento komis, yonlarma sevkedilmiş bulunuyor. Müza» kereleri esnasında muahede metinlerine karşı şiddetli tenkidler © gösterilmemiş- tir, “Anlaşmaların tasdiki beklenirken, em. riahare kadar o memleketimizin manda hükümeti hak ve vazifelerini muhafaza etmekte olduğu bu Suriyenin bilhassa di bir hareket görüldü: İskenderun san. eroin imüptelâsı kaşakçı yakalamışlar» lardır. Yöopılan ihbar üzerine dün gece me- şmurlar Tahtakalede Şekerciler meyda- nındaki kenar sokaklarda bir arsayı ta- rassut altına almışlardır. Arslan bir mliddet geçtikten sonra teker teker ba, zı kimselerin gelerek arsatın yarunda- ki duvar dibine çömeldikleri görülmüş tür, Bunun üzerine evvelden bir kül hanbeyi kıyafetine giren memurlardan biri bunların yanma sokulmuş ve ken- disini tanıdık gibi göstererek para ile eroin satın alınak İstemiştir. Kaçakçılar ilkönce şüphelenmişler. se dç sonradan raz: olmuşlar ve bir ta- nesi cebinden bir paket çıkararak me - mura üzatmıştır, İşte tam bu sırada gizlenen memurlar meydana çıkarak cürmü meşhut halinde bütün eroincileri yakalamışlardır. Bunlar sabıka Kel Celâl, Şerif, Mehmet, Süleyman, Sa- lim, Yusuf, Ali, Abdullar ve Mehmet Alidir, Arsada eroln koymağa mahsus bir çok paketlerde bulunmuştur. Kaçakçı, lar bugün Adliyeye verileceklerdir. ve Fransa Paris, 22 (A.A) —Dün hariciye nazırı B, Bone ile yaptığı görüşme es. nasında Japon büyük elçisi, Çinlilere yapılan yardım dolayısile Japon hari ciye nazırı General Ugaki'nin büyük devletleri itham eder mahiyetteki be, yanatm hassatan Fransayı istihdaf eylemediğini bildirmiştir. Diğer taraftan Haynan adasının Ja. ponlar tarafından muhtemel bir işgali bahsinde, resmi mahfillerin fikri gu » dur: Fransız hükümetinin vaziyeti, 1907 anlaşmasına dayanmaktadır. Bu an - laşma mucibince Fransa ve Japonya, kendi idarelerinde bu'unun mıntaka - cağı meselesi, tür, Ton değil rybedesi - Gillikğa lara yakin bölgelerde emniyeti ve ka. i ii Ni kele eğ şılıklı hükmi vaziyeti temin içi Suriye devletine bağlı, fakat kendisine | geniş bir mikyasta olabilecektir. | Şeren ei Elle MR ae geniş bir muhtariyet verecek bir statüye yardım met yet — Bunlarm bir neticeye varması Türk hllkümetinin göstereceği hüsnü niyete bağlıdır. Pransız hükümetine gelince, onun tam bir hüsnü niyeti vardır. Bu hüs- nü niyet Sancakta yapılmakta olan seçim hazırlıklarında pek açik şekil- de gösterilmistir: Fransız hükümeti, Türklerin pek hoşlanmadıkları, buna mukabil manda idaresine bağlılıkları- nı göstermiş kimseleri seçim işlerin- den uraklaştırmıştır. sahip olan bu arazi yakın şarka has bü. ler. tün ırk ve din farkları ile doludur. Tür- kiye ile komşu olması da ona başka bir hususiyet vermektedir. e Sancakta aslen büyük bir Türk kütlesi vardır,Ankara hü kümeti de bunlarla yakından alâkadar kâtçıların ekseriya o mıntakaya iltica et. miş olmaları da büyük bir rol oynamak. tadır. İskenderun statüsü bu memleketin i- Türkiye Cumhuriyeti ile olan dostlu. ğu ve bizi ona bağlıyabilecek menfa- atlerle telif etmek, Fransız diploma» sisinin Acil bir vazifesidir. Bu mesele ile alâkadar olanların ge- rek kendi şahsi temayüllerini, gerek. onları bazan birbirine zıt düşürmüş olan rakiplikleri unutmaları lâzımdır. Bunun için, bir çok ihtiras ve men- faatlerin çarpıştığı bir yer olan Su- dareşini, Nilletler cemiyeti o tarafından Fransa - Suriye mandasmı kabul | riyededir ki Fransanın, her türlü iti- gönderilmiş hir komisyonun nezareti al. | ederek üzerine bazı mesuliyetler al-| razin fevkinde manevi bir kuvvet gi- ında seçilecek bir millet meclisine mıştır ve bunlarm derhal terkede- baykal my ie kamer » e Yaza EK mmakteslir. Pireefim Weş parelel * Yakalanan | | Çin - Japon harbi 23 HAZIRAN — 1938 Hariciye Vekili Garbi Asya deyvletlerile Siyasi münasebetleri- mizin esasını anlattı Suriye ile de dostça geçinmek arzusunda bulunduğumuzu izah etti Ankara 23 (Hususi) — Dün Refet Canıtezin başkanlığında toplanan B. M. Meclisi İzmir vilâyeti turistik yolları- nin İnşaatı hakkındaki kanun lâyihasile damga resmi kanununun bazı maddele- rinin değiştirilmesi ve bu kanuna bazı hlikümler ilâvesi hakkındaki kanun lâ- yihasın: müzakere ve kabul etmiştir. Ruznamede bulunan ve Türkiye ile Afganistan arasında münakit muhade- net ve teşriki mesai muahedenâmesinin meriyet müddetinin uzatılması hakkın daki protokolün taşdikine ait kanun lâ- yihası Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüş- tü Arasın alkışlar ve tasvip seslerile karşılanan izabatını müteakip kabul olunmuştur. Suriye ile münasebetimiz Bu münasebetle söz alan hariciye ve. kili Tevtik Rüştü Aras garbi Asya dey. letlerile olan kardeşçe mürasebetlerimizi izah etmiş, sözü Suriyeye getirip şunla, 5 “ bir gün ve yakın bir günde (istiklâline kavuştuğunu görmekle betleri en beliğ surette ifade elmektedir. Sevdiğimiz Suriye halkı hakkında bun. dan başka türlü ve daha az duygu taşi- mak için hiçbir sebeb yoktur. Ancak sa. mimi bir dostluğun idamesi yalniz bir tarafir olarak uzun uzadıya temin edil- mez. Suriye halkımın vatanperver ekse. tiyetinin bizim (duygularımıza tam bir karşılıkla bize karşı kardeşlik hisleri bes- lediklerinde şüphemiz yoktur. Şu kadar var ki sükümetler milletle. rinin hakiki temayüllerini gösteren yol- larda yürücükçedir ki karşılıklı ve arzu ettikleri münasebetlerin inkişaflarma hiz met edebilirler. Bir tarafda velev tahrik ve iğlal ile olsun diğer tarafın aleyhine fuzuli nümeyişler yapıldıkça hükümet- ler bunlara müsait oldukça diğer taralır. iyi duyguları ne kadar samimi olursa ol. sün ve ne kadar kuvvetli bulunursa bü- Junsun nihayet bir gün rencide oldasi insani bir neticeğir. Türkiye . Suriye kardeşlik münasebet- lerini böyle #kibetten korumayı İstiyoruz ve biz daima dostluk için çalıştık ve ça. Trştyoruz. İşin bu cihetini olduğu gibi söy samimiyetimizde kusur etmiş olurdum... Elektrik şirketini satın alma mukavelesi Müahedenin tasvibini omüteskip devlet demiryolları ve limanları teş. kilât ve vezsifine ait kanun kabul & dllmiş ve İstanbul elektrik şirketi im. tiyazlı tesisatmın satın alınmasına ait mukavelenin tasdiki hakkındaki Kanunun müzakeresine geçilmiştir. Bu münasebetle bazı hatipler tara. fından ileri sürülrüliş olar mütalenla- râ karşılık elarak izahat vermiş olan Nafia Vekili Ali Çetinkaya şirketin kuruluşu şeklinden ve imtiyaz muka- velesinin hükümlerinden ve muhtelif tarihlerde yapılan mukavelelerle gir. ketin kendi lehinde olatak Kabul et. tirmiş olduğu (adilâttan ve 1921 den 1937 ye kadar olan devre İçindeki bi- lânçolarma ait rakamları bildirmiş. tir. Nafia Vekilinin bu İzahatını müte. akip maddelere geçilmiş ve satın &- lnma mukavelesi tasdik edilmiştir. Meclisin dünkü (toplantısmda ye. niden yapılacak su işlerine 31 milyon lira tahsis ve bunun için gelecek se. nelere geçmesi taahhüdat icrasına mezuniyet verilmesi hakkındaki ka. söylemiştir: “Mületimizin her vakit hakkında bir kardeş muhabbeti taşıdığı Suriyenin de bahtiyar olmak isteriz. Arap âlemine karşı yüreklerimiz- deki samimi omuhabbet ve saygı yeni Türkiyenin Mısırla, İrakla, Hicaz ile ve Yemen ile idamesine itina etiği münase. EL m m mlm mil si kinik MAMİ Mis ila m bn mğamzmimlmiiniyylkkilimimmlzmibkimini yi öğ slilmmmmin amel miyinilziynillkniikeüöünlüeiinilineizkümlilieizenmeliaki imz). Meclis, hükümet tarafından tevdi edilmiş bulunan ek kanunun iş kanu” nuna ek kanun lâyihası ile matbust kanununa ek kanun Jâyihasmın Şu kanunların evvelce tetkik edilmiş ol. ukları muhtelit encümenlerce tetkik etmelerini, gayrimübadiller işlerinin tasfiyesi, taksitle hükümetten mal 8- lan vatandaşların taksitlerinin tecile ait kanun Jâyihalarla sinema ve tiyat- rolardan alınan resimlerin tahfifine ait lâyihanm maliye, dahiliye ve büt» çe encümenleri tarafından müştere, ken müzakere edilmelerini tasvip €y. Temiştir. 42 bin genç kızın en güzeli dan aşk macerası geçmemiş! - kadar başın” Corcina Helen — . İngilterenin her tarafında şubeleri olan büyük bir ticarethanenin kadın memurları arasında bir güzellik müs sabakas; yepılmiş ve 42.000 kişi içine de bir tanesi en güzel olarak seçil. miştir. Resmini gördüğünüz on sekiz yö” #ıpdaki genç kız hakkında verilen bü hükme herhalde siz de İştirak edersi* niz. Corcina Hellen ismindeki bu kı Lyon müessesesinin Trogmorton #U-. besinde kasadardır, Bu büyük müessesenin müsakaksy# giren 42.000 kadın memur ve işçisi ev” velâ bir elemeden geçmiş ve arasin» dan otuz bir kişi güzel olarak seçi” miştir. Bu güzeller arasmda da tekrar bif müsabaka yapılmış ve nihayet M9 Hellen'e er güzel vasfı verilmiştir. Bu güzeli seçen heyetin başmda bir heykeltraş bulunmaktadır. Bu itibaf” la, hem vücut, hem çehre güzelliği 8 ranmıştır. Bu iki vasıfta en müke mel olarak Coreina Helen'de bulu” muştur, Corcina, 37 yaşımda gene bir ann©” nin biricik kızıdır. Annesinin kızmds” daha güzel olduğu söyleniyor. müsabakaya girmediği için birinci ©“ larak o ilün edilememiştir. Görenlef kadını Corcinanm annesi değil, abi” sr zannediyorlarmış... Corcina 1.60 boyunda ve 55 kilo *” gırlığındadır. Saçları altın sarışıdıf” gözleri yeşildir. Müsabakadan sonra: — Çok heyecan duyuyorum, demi” tir, şimdiye kadar ne böyle bir biri” cilik kazandım, ne de bir aşk made” secsilim, Nisenlam yasa