23 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Kusurların düzeltilmesi ENİ bir roman geldi. Henüz okumadığım için adını, mu- rini, nerede basıldığını söylem Hani “Volkan, gibi, “Tu . asırga,, gibi şiddet tedaller! uyandıran kelimeler vardır, adı onlar dan. Ben şiddetten, bilhassa edebiyat- ta lâfzi şiddetten pek hoşlanmam; fakat bu bir şey ifade etmez. Hele bir p bı okuyalım, belki adının irdiğinden büsbütün başka tür ırlik mukad- : onu da aynen tek- . Muharrir şöyle okudu: rar edecek dej mel olmadığını kendi de biliy« hatalarını isterse düzeltebili; kat gönlü razı olmamış, © kusuru yerleri de olduğu gibi bırakmış, çün- kü bizim meselâ bir çayda, bir ırmak ta belki yabileceğimiz mükemmel liği, pürüzsüzlüğü kükremiş bir Ok- | yanustan, etrafı süpürüp giden müt- hiz bir selden de beklemeğe hakkımız yokmuş... Kitabi okuyacağım, okumak istiyo- rum ama, ne yalan söyliyeyim? bu sözler bende pek heves bırakmadı. Çünkü buram buram edebiyat koku- yor. Muharrir kusurlarını itiraf edi Yor sanırsınız ama öyle değil, onları hiç şüphesiz birer meziyet sayıyor ve kitabında onların da bulunması ile if- tihar & r. Yazdığı, anlattığı şeyle- Tin büyük, etrafı yakan bir ihtiras İfade ettiğinden emin... Olabilir, mu- hakkak yanılması icap etmez. Fakat bıraksın da bunları başkaları söyle- sin. Geçen gün sanata en temiz, en Asil muhabbetle bağlı bir muharri- Timizle konuşuyordum; nasıl yazdığını anlatırken birden durup: “Affedersi- niz, Kendimden bahsediyorum,, “Hayır, dedim, bu kendi: setmek değildir. Çünkü övünmüyor- sunuz, şikâyet etmiyorsunuz, bir baş” kasını, anlatır gibi söylüyorsunuz. Fakat admı söylemek istemediğim Tomanm muharriri, doğru olmıyan su rette kendinden bahsediyor, övünü- yor, Klâssikler indinde: “Ben, nefre- ndır,, (Le mol est halssable) Bü ben, kendisin! bir el gibi görmeğe çalışan adamm ben'i değildir; kendi- pek büyük gören, cihanın, hâ- merkezi sananların bew'idir t hepsini kabul ediyorum: o ihtirası tasvir etmiştir, kitabında bir r alev vardır. Bütün buzlar /- i ama ne İçin şiddetle, ihtirasla kusursuzluk, mükemmellik bir arada #idemesin Hiç bir sanatkârın su ve- Ya bu mlllâhazaları ileri sürerek, ken- disinin de gördüğü kusurları düzelt Memeğe hakkı yoktur. Kendi şahar- ha karşı hakkı yoktur; eserini, elin- den geldiği kadar mükemmelliğe yak- *aştırmak kendi kendine karşı bordu dur, Sanat dalma bir tenkit işidir: Sa hatkârın kendi kendini tenkit cdip aklından her geçeni olduğu gibi br Yakmaması, dalma bütün'ün ahengi- Mİ düşünüp onu temin için bir çok fe- dakârlıklara razı olması demektir. Kusursuz demek, işte bu ahengin tam “larak bulunması demektir, Bazan sa- Datkâr o ahengi bozduğunu farket- Mez; şüphesiz bu kendisi için bir za- #ftir: fakat onları farketmesine reğ- Men bırakan sanatkârın zaafı daha büyüktür; onun kendi kendine karşı #aafı var demektir, yan! kendini sana ne feda edemiyor demettir. Nurullah ATAÇ a ağam e Yahudi tüccarlar Alman tüccarlarına posta paketi Bönderemiyecekler Berlim, 22 (A.A.) — Posta idaresi gali tüccarlarının Almanyaya gön. #recekleri ticari posta paketlerini, bu 9 kstler Almanyada diğer yahudi tüc- Mâra gönderilmediği takdirde, bun- böyle artık kabul etmiyecektir. ih Halkevi halk dershaneleri ve kurslar şub dört aydanberi açtı- Jı biçki dersleri çok istifadeli bir çekilde devam etmektedir. Haftada bir gün kıymetli muallimleri İsmail ŞEHİR Küçük | Çekmecede Islasyonun yeri değiştirilecek Devlet demiryolları o dokuzuncu işlet. me müfettişliği (Küçükçekmecede yeni bir istasyon inşası hususunda tetkikler yapmaktadır. Evvelce Filoryanım gürül tüden ve tren dumanlarından kurtarıl. ması için tren hattınm kara (tarafına doğru geri alınması tasavvur (o edilmiş, fakat bunun çok masraflı olacağı düşü. nülerek bu fikirden vazgeçilmiş! ise fuzla masraf yapılmadan Filoryanın bilhassa dumandan kurtulması i yapılacak istasyonun ya şimdiki yerin- den daha ileride olması oveyahut daha geriye alınması etrafında da (tetkikler yapılmaktadır. Malâm olduğu üzere tren ler Çekmece istasyonunda fazla duruyor ve bu zaman zarfında (o lokomotiflerden çikan dumanlar Filoryanın havasını kir. letiyor; halbuki ietasyonun feride veya ileride sile bu mahzur ortadan kaldı. rılmış olacaktır. Devlet demiryolları yeri istasyon binasının Filoryanın (şimdiki hâline uygun bir güzellikte yapmağa dik kat edecektir. em Sulama prog- ramı için Ziraat bankası nafia vekâletine kredi verecek Ziraat bankası, yeni bir kanunla, yur. dun sulanması işinde kendine verilmekte olan vazifeleri yerine getirmek için ted- birler almaktadır. Yeni şekle göre, bu mali yıl başından itibaren sulama işleri Ziraat bankası ta. rafından açılacak kredi ile temin edile. cektir. Yılda en çok yedi milyon liraya kadar yükselecek olan bu tahviller der- bal çıkarılacaktır. Tahviller, o muayyen devrelerde itla edilecektir. Bu tahviller yüzde 7,5 faiz kuponlarını ihtiva edecek. tir. Tahvillerin rtfası ve kuponların te- diyesi maliye vekâletinin kefaletindedir. Ziraat barıkası, sulama © programının tatbikine memur bulunan Nafia vekâleti. / ne beş yıllık programın tatbikatta icap! ettirdiği masrafın yıllık (tutarı kad kredi. açacaktır. Programın şimdiye ki dar iki yıllık kısmı tatbik edilmiştir. Büyük Millet Medisinin sulama işlerine verdiği fevkalâde tahsisat otuz bir mil- yon liradır. Bunun mühim bir kısmı şim diye kadar yapılan inşaata sarfolunmuş- tur. Ergininverdiği dersler ve Halievinin rak talebelere her derste dağıttığı biçkimod. zaman sarfımla her nevi elbiseleri biçip dik DE vE bastıra ileri sayesinde taisbeler bu kısa tedirler, Dir ay sonra imtihanları yapılacak olan talebelerin biçip diktikleri elbiseler- den n kiş, şapkacılık, . çiçekçilik, ev idaresi, yeme ve çocuk bakımı için de açılacağı öğrenilmiştir. Bir sanat mekt ebi halinde derslerine devam eden Fa- tih Halkevinde biçki dershanesinde çalı şan taleblerin grup bir fotoğrafımı der- cediyoruz. MEMLEKETTE Yarım gün Mesai usulü Resmi dairelerde bu mevsim tatbik edilmiyecek mi ? Resmi dairelerin yaz aylarına mahsus olmak ve 15 hazir eylü dar devam etmek üzere öğleden dan başlıyarak 15 sonra saat 14 te tatil olunması hakkında Başvekâlet müsteşarlığında bir heyet tara fından bir kararname hazırlandığı yazıl. İmıştı Yaz aylarının sıhhi faydalarını kazan mak bakımından bütün memurları sevin. diren bu haber henüz tahakkuk etmiş değildir Ankaradan yapılan istimzaclara göre, sureti ve csbabı mucibesi hazırlanmıştır. sevkedilmiş değildir. filhakika Başvekâlette (o böyle bir karar Fakat, bu karar Vekiller heyetine henüz Diğer taraftan Başvekâlet müsteşarlı ğını hazırladığı bu karamamenin yalnız Ankara memurları lâhiyetine terekdildi rlenmektedir. olduğu, diğer vi lâyetler için mesai saati işinin valilerin sa. Bu vaziyete göre bu usulün memleketi mizde bugünlerde tatbik edilemiyeceği an. la dır. Adanayı feyezandan kurtaracak kanallar Sıcaklar dolayisile geceleri elektrik ışığı altında çalışılarak açılıyor Adana, 22 (A.A.) — Geçen sene etüd işleri ikmal edilen Adana sulama kanal. ları inşaatı 5 sonkânunda başlamıştı. Bu ata hararetle devam (edilmektedir. Dilberler sekisinden başlıyarak Bağlar arasından geçip Zeytinli istasyonu civa- tında bitecek olan kanallarda yapılmak. ta olan 4 büyük köprünün inaşatı bit- mek üzeredir. Havaların sıcak gitmesi dolayısile in. 10 yaşında bir çocuk kayboldu Dün ağlaya ağlaya matbaamıza gelen re İsminde bir kadın, 10 yaşındaki çocuğu Kemalin dört gündenberi kaybol duğunu Söyledi. Yemişte hamallık ederek o hastaneden yeni çıkan annesine bakan Kemal, Un. kapanında keresteciler içinde 21 numa- ralı evinden dört gün evvel o çıkmış ve bir daha avdet etmemiştir. Kemal, ka. ra kaşlı, esiner bir çocuktur, Gözleri kes» tane rengindedir. Üzeinde siyah çizgili beyaz hir gömlek ve ayağında da çizgili lâcivert bir pantalon vardır. Annesi çocuğunun kaçırıldığından ve. ya bir kazaya uğradığından korkmakta- dır. Zabıtaya da malümat (verilmiştir. Polisin bu küçük yavrunun âkibetini bir an evvel öğreneceğini umuyoruz. Tonton amca şaata geceleri elektrik tenviratı sayesin. de devam edilmektedir. Dilberler sekisinde kurulacak olan bü yük barajın inşaatı da yakında başlıya. caktır. Bu muazzam regüldtör ikiüç milyon liraya mal olacaktır. Yüregir ova- sını sulayacak büyük sulama kanalı in. Şaatına da önümüzdeki ay başlanacak. tir. Bu sene feyezanları (o önlemek için yapılması kararlaştırılan büyük kanalla. rm İnşaatı da başlıyacaktır. Yapılacak bu inşaat 4 milyon liraya mal olacak ve 3 senede bitecektir. Sandal gezintisinden dönmeyenler Bir genç kızla delikanlıdan dörl gündür haber yok Bugün Emniyet Direktörlüğüne ya- pılen bir ihbarda pazar günü akşamı Kadıköyden sandalla denize açılan bir genç kızla bir genç erkekten bu sabaha kadar bir haber alınamadığı o bildi- rilmiştir. İki gencin hüviyeti malâm değildir. Emniyet direk- rlüğü ikini şube memurları tahkikota başlamışlardı. Bu iki gencin sulara kapılıp bir kazaya kurban gitmiş clmalacından korkulmaktadır. Ankara radyo istasyonu Teknik tesisat tamamen bitti Ankarada yapılan büyük radyo istas- yonlarının hazırlıkları bitmek üzeredir. Bunlardan kısa dalgalarda ve 19,31 metrede çalışacak olan istasyonun tek. nik tesisatı tamamen bitmiştir. Şimdi bu istasyonun neşriyat proğramları ha- zırlanmaktadır. Kısa dalga istasyonu önümüzdeki a- yın 22 sinden itibaren faaliyete geçe- cektir. Ankara istasyonu büyük Avru- pa istasyonları gibi her gün 23 sam devamlı neşriyatta bulunacaktır. Nafıa Vekâleti Ankara istasyonları- nın tetkik mükemmeliyetine ve neşir kabiliyetine uygun (dolgun ve faydalı bir proğram tatbik edilmesi için çalış. maktadır. Ayrıca Ankara radyosunda çalışmak üzere şehrimizde bulunan yerli ve ec- nebi bazı büyük ve maruf ertistlerle mukaveleler de yapılmaktadır. Ankaranın orta dalgalı istasyonu da temmuz ayı içinde hazırlıklarını bitire- cek, bu istasyon da nihayet Ağustos ayında faaliyete geçmiş olacaktır, Yenikapıda mendirek yapılacak Deniz Ticaret Müdürlüğünün bu se- neki bütçesinde, limanlarımızın temiz - lenmesi ve mendirekle: yapılması için tohslsat bulunmaktadır. Bu meyânda Bostancı, Fenerbahçe ve Heybeli men- direkleriyle koylarda alınan tertibattan sonra İstanbula yurd kıyılarmdan ge- len yelkenli ve motörlerin başlıca uğra. ğı olan Yenikapı sahillerinin de temiz - lenmesi için tahsisat verilmiştir. Yeni kapı sahilini dolduran kayalıklar ve moloz temizlenecek ve koyun ağzına büyük bir mendirek yapılacaktır. Sa- hildeki kayalarm bu işi temin edeceği hesap edilmiştir. Bu suretle İstanbul kıyılarında senenin ekseri günlerinde lodostan mutazarrir olan bu söbil par- çası emniyetli bir hale getirilecektir. ingiliz Kral ailesi matemde Kraliçenin annesi Vefat etti Londra, 23 (A.A.) -— Kraliçe Eliza- betin annesi kontes dö Stratmor, bu sa” bah Londrada Portman Skuar'daki ika- metgâhındö bir kalp sektesinden vefat etmiştir. Kendisi, birkaç gündenberi bu hastalıktan muztarip bulunmaktaydı, kontes 76 yaşımda idi. Kral ve kraliçe, kontesin son daki. kalarında hazır bulunmuşlardır. Kral ve kraliçe, saat ikiyi birar geçe Büking. ham #arayma dönmüşlerdir. Bu matemin kral ve kraliçenin Parise yapacakları ziyaret üzerinde ne gibi bir tesiri olacağı hakkında henüz resmi bir tebliğ neşredilmemiştir.