24 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

24 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: PLAJLARDA boğulma (hâdiselerinin önüne geçmek için, ber plijda motörlü bir sandal bulunması kararlaşlırılmıştır. Bu sandalda imdat âletleri hazır buluna. caktır. Plâjdaki tehlikeli yerler de işaret- lenecektir. * HALK şarkılarını toplemak için Ana- doluda seyahale çıkacak iki heyet şehri- mizden yarın hareket edecektir. Heyet. ten biri İzmir havalisine, diğeri Adana taraflarına gidecektir. * BÜKREŞ ticaret odası ikinci reisi döklor Adam Ankarada iki devlet arasın. daki ticaret münasebatını takviye busu. sunda bulunduğu temaslardan sonra dün şehrimize gelmiştir. Romanya memleke- timizden bakır, pamuk, kömür alacaktır. * ORMAN kanununda yapılan değişik. lik marangozları sevindirmiştir. Mobilya fiyatlarının da ucurlıyacağı tahmin edil mektedir. * İZMİR sergisinim' İstanbul komitesi dün toplanmış, elişi sanatlarının da kü. çük sanayi arasında sergide teşbiri İleri sürülerek bunun üzerinde görüşmeğe ka. rar verilmiştir. Kız sanat mektepleri ile bu hususta görüşülecektir. * EĞLENCE yerlerinde fiyatların ucuz. atılması kararı Temmuzdan itibaren tat bik edilecektir. Bu arada birahaneler de * Pamuk tarım salış kooperatifi birliği. nin Almanyaya satmış olduğu Iğdır pa muğunun ilk partisi (OIğdırdan törenle Trabzona yola çıkarılmış, memurin, ban- ka direktörleri büyük bir halk kütlesi tö. rende hazır bulunmuştur. * Edirne şehir plânını hazırlamakta o- Jan profesör Egli Edirneye giderek, umu. mi müfettiş, vali, belediye relsi ve nafla müşaviriyle tsmas etmiş ve arazi üzerin- de yeniden tetkikata başlamıştır. Bu ara da vilâyetin yaptıracağı büyük otelin ye- ri de tesbit olunmuşlur. * Ziraat veküleli keten ve kenevir mü. tehasısı Fuat Eren vilâyetimizdeki keten zirasiti vaziyelini tetkik etmek üzere dün İzmite gitmiştir, Mülehassısın vereceği rapora göre vi- âyetteki keten ve kenevir ziraatinin in. kişafına esash surette çalışılacaktır. DIŞARDA: * Fransızlarla Almanlar arasında cere. yan eden müzakereler esnasında Days | ve Yung İstikrazları faizlerinin terkisi hakkında Fransız heyeti tarafından hiç bir teklif yapılmamıştır. ! * Fransız hava nazırı, tayyare ile Tur's | gitmiştir. Mumailleyh, beraberinde gene | rol Buska olduğu halde saat 940 da yere Hâdiseler, fikirler | Japonya umumi | Fransanın seferberlik yapıyor Hatayda güttüğü Kabine müstacel bir içtimada buna karar askeri menfaat ne olabilir? Der Baştarafı 2 incide nim fikrim değildir; Ankaradaki Fransa büyük elçisi Ponso da böyle düşünü- yor, dediğini unuttuk mu? Acaba Paris mi beş gündenberi te- lâkkilerini o değiştirmiştir?. Yoksa Ponso mu memleketinin Hatayda mü. him (1) askeri menfaatler gözetmekte | olduğundan gafildir. Bir büyük elçinin İ böyle bir gafletine inanmek mümkün olamıyacağına göre, Suriye mümessili ta rafından söylenmiş olan sözlerin şu ana kadar herbangi bir mukabele görmemiş bulunmasına bekarak, Ponso'nun mem- leketimizde iki yüzlü bir Fransa temsil etmekte olduğunu mu kabul edelim?. Garip muamma doğrusu.. Eğer Fran- sanm Hataydaki temerrüdü yüzde bir nisbetinde askeri ise bizim için bu Fransa ile anlaşmak kolay olmaz. O za- vermek zaru Tokyo, 23 (A. A.) — Kabinenin ak- detmiş olduğu müstacel bir içtima ne- ticesinde bir umumi seferberlik pro - gramı kabul edilmiş, ayni zamanda memleketin varidat, sanayi ve vesai- tini ekonomize etmek ve esaslı iptidai maddelerle madenlerin dahili istihlâ. kini tahdid eylemek maksadile bazı tedbirler ittihaz olunmuştur. Başvekilin beyanatı Başvekil prens Konoye beyanatta bulunarak Çine karşı olan muhasema- tm yeniden uzamasına milletin hazır. lanması lüzumuna dair yakımda mille- ti ikaz edeceğini söylemiş ve demiş - tir ki; "— Hükümet yakmda (mebusan Japonyanın gizli a . / 24 HAZİRAN — 1988 retini duydu meclisine bir lâyiha vererek memleket dahilinde istihiâkin tahdidin! ve uzu bir harbe uygun düşecek şekilde eko. nomi ve maliyenin tedricen yükseltil* mesini istiyecektir.,, Konoye, yeni askeri ve diplomatik harekete ait plânm mahdut nazırlar meclisi tarafından tetkik edilmekte olduğunu tasrih etmiştir. | Çinlilerin bir muvafiakiyeti Şanghay, 23 (A. A.) — Hankendet bildirildiğine göre Çinliler, Lunghsj hattı üzerinde Çeng . Çen'in garbinde yani tuğyana uğramış olan mmtakaö9 | kâin bulunan İşungmen kasabasını ye niden işgal etmişlerdir. Japonlar, cenuba doğru ricat etmiş lerdir. mezelerde yüzde 25, meşruballa yüzde| inmiştir. Nazır ve general, tayyare kazası mân meseleyi, sadece bir Türk ekseri- afyon ticareti 10, barlarda da bütün meşrubaltei yüzde, | hakkında şahitlerin ifadelerini dinliye. | yetinin hakkı ve arstulusal taahhütlere 25 tenzilit lacaktır. seklerdir. | i e İkokei taleberinin. fikri Kabiliyetle; | © Mümedk Alanslar honlüranm, dün | EiAyet eğilmesi geklinde değil, bir par. Bütün dünya için hakiki bir tehlike ri ve çalışma nelicelerini öğrenmek için bugün, mezun olanlar bir deneme imtiha- vına gireceklerdir. İmtihan Üniversitede yapılacak, yerli ve yabancı terbiye pro- fesörleri hazır bulunacaklardır. * İKTİSAT fakültesinin imtihanları dün Bitmiştir. * TURİZM dairesi tarafından Ankara» dan Istanbula bir hafialık bir tenezzüh tertibi düşünülmüş, fakat otel vesaire fi. yatları öğrenildiği zaman pli) tcretleri çok pahalı bulunmuştur. İktisat vekâleti tarafından fiyatların indirilmesi için bir teşebiis beklenmektedir. * EHLİYETSİZ tercümanlık yapan "dör kişi görülmüş ve yirmi beşer lira ce- zaya çarplırılmışlar * VİYANADA toplanscak Milletlerarası çöp kongresine İstanbul belediyesi de da- vet edilmişti. Belediye, kongreye iştirak etmiyeceğimizi bildirmiştir. * DARPHANEDE yeni 1 kuruşlukların basılması işi bitmiştir. Yirmi paralıkla- rın basılmasına yakında başlanacaktır. * TİFO aşısının çok iyi neties verdiği görülmüştür. Şehirde bu sene hiç bir tifo yakasına tesadüf edilmemiştir. Aşı bu sene de yapılacaktır. * ÇİÇEKÇİLERİN küzanç, vergisinin yüz de beşlen elli beşe çıkarılacağı haberi ü- zerine dün tesret odasında bir toplantı yapılımış, çiçek satıcılarının raporu okun muştur, * YERLİ mallar sergisinde bu sene te. levityon tesisahı bulunmasını da karar verilmiştir. Tesisatı yapacak olan şirket faaliyete geçmiştir. * ÇÖPÇÜLERİN hasat mevsimi dolayı- sile işlerini bırakıp köylere gittikleri gö rülmüş, bunun Üzerine aylıklarının 15 li. radan 20 liraya çıkarılmasına karar ve rilmiştir. * KAHVE, lokanta ve maballebicilerde çalışan garsonların bu eemiyellere mİ, yoksa garsonlar cemiyetine mi yazılacak. Jatı bir ihtilâf balindedir ve mesele tica- ret odası tarafından tetkik edilmektedir. * Üniversite edebiyat fakültesi kız tale- besinin askerlik imtihanları sona ermiş- tir. Diğerlerini imtihanları da haziran so nuna kadar bitirilecektir. * BEYAZIT camisinin tamiri kararlaş. tırılmış ve vakıflar idaresi tarafından 12 bin lira ayrılmıştır. Cami ve bilhassa av- Tusu esaslı bir tamir görecektir. * EVKAF kanunu mucibince yapılan tek mütevellilik irotihanları Beyoğlu (a rafında bilmiş, dün de İstanbul turafında yapılmıştır. İmtihana 47 kişi girmiştir. * SULTANAHMET'1e Arasin sokağında» ki hafriyatı idare eden Tagiliz ölimi Baks ter Ankaradan gelmişlir, Belediye ve mü- zeler idaresi ba seneki hafriyat sahasını tesbit edeceklerdir. * ÇANAKKALEDE Turova'da Amerika- hlar tarafından yapılan hafriyat Temmuz ayı içinde nihayet bulacaktır. * MALATYA havelisindei eski esrleri araştırmak üzere Parisin Luvr müzesi mü dürü Delaport şehrimize gelmiştir. Hafri. yat müsaadesini aldıktan sonra Malatya- ya gidecektir. Bir Alman heyeti de Milet harabelerinde hafriyat müsaadesi İle, miştir. * MADEN tetkik ve arama enstitüsü ta- rafından; maden mühendisliği tabsib i- çin Avrupa ve Amerikaya yeniden 20 ta- lebe daha gönderilmesine karar verilmiş. tir. * BEYKOZ tnğla fabrika tekrar faali- yele geçmiştir. * YEDİNCİ milli bap kurultayının 26.28 teşrinievvelde Ankarada toplanmasına ka rar verilmiştir. * DENİZBANK İstanbul-İzmir ve Pire arasında seferler Ihdasma karar vermiş. tir. Her hafta Pozarlesi günleri İstanbuj- dan bir vapur kalkacaktır, öğleden sonra Oslo'da mesaisini bitirmiş- tir. Önümüzdeki konferans, 1939 da Ro. | mada toplanacaktır. Delegeler, dün s8- bah meraleket dahilinde bir gezmeğe çık. | mışlardır. * İran veliahdinin Mısır prensesi Pev- ziye İle nişanlanması üzerine Mısıra git- miş olan İran heyeti, Tahrana dönmek ü- zere dün Kahiredeyi terketmiştir. Kra) Faruk, İran Başvekiline İran Şehinşahıns | bitaben hususi bir name vermiştir. * Fransız okademisi, Rene Dumikin ve fatı üzerine imbilâl eden akademi azslığı- Ba Andre Moruayı intihap etmiştir. * Hind kongresi fırkasının eski rejsi, B. Nebru, Psristen Londraya geçmiştir. * Eski Romanın en muzrzam mabetle- rinin birinin enkazı meydana çıkmıştır. Bilhassa bu mabedin Üç sütunu olduğu gibi durmaktadır. Salâhiyetar omahafilin yannına göre İsadan 800 sene evvel yapıl. mış-olan Helleno mabeli enkazı olmas muhtemeldir. Casuslar faaliyette Kanadada bir Alman casusu yakalandı Oltava (Kanadada) 24 (A.A) — Montreal'da bir tayyare (fabrikasında çalışmakta olan bir Almanın casusluk ettiği hakındaki haber teyit edilmekte. dir. Müdafaa nazırı, parlâmentoda bu hususta yaptığı beyanatta milli menfa- atlerin korunacağını söylemekle iktila etmiş ve fazla malümat vermekten İmti- na eylemiştir. Casusun tevkif edilip edilmediği hak- kında malâmat yoktur. Fransadaki casuslar Biyariç, 24 (AA) — 21 Haziranda meydana çıkarılan casusluk meselesi hakında araştırmalar yapılmıştır. Sen- Jan-Dö-Luz'da ve Bask memleketinde de diğer araştırmalar yapılması beklen. mektedir. “Hamidiye ,, Kıbrıstan Payasa hareket etti Magosa, 23 (A.A) — Bugün Hami- diyede bir öğle yemeği verilmiştir. Hamidiye bu akşam saat 6 da Payas'a müteveccihen buradan ayrılmıştır. Mektep gemimizin bu kısa ziyareti burada fevkalâde iyi intibalar bırak- wiş ve adada çıkan her dilden gazete. ler bü ziyaretten uzun yazılarla bah- setmekte ve bilkassa geri komutan heyeti ile subay ve efratının vekar ve ciddiyetini sitayişle kaydetmektedir. Ter. yy E.13 Deniz tefrikamızı yazımızın çok- luğu dolayısiyle koyamadık. Özür ça başka şekilde, yani “cenup huşutla- rımızın emniyeti,, şeklinde mütalca et- mek bizim için bir zaruret olur, “Askeri menfaat, lerini girlemeğe dahi lüzum görmiyen bir Fransanın, dostlük dmu- ahedesiyle süngülerini maskeleyerek İskenderunda oturmasına tahammülü. müz yoktur. Le Temps' ın bu makalesinde milli- yetperver ve istiklâle susamış Suriyeyi ve Lübnan: yakından ilgilendiren şu satırlara da rastlanıyor; “Mandamıza - belki de bir parça za- mansız olarak - nihayet vermeği istib- daf eden Fransa . Suriye, Fransa - Lübnan muahedeleri şu anda parlâmen- tonün ( salâhiyettar komisyonlarında tetkik edilmektedir. Muhtelif vesilelerie reylere müracaat edildiği zaman bu metinler çok ciddi tenkidlere uğrtamış- 1. Suriye milliyetperverlerine, memle- ketlerindeki hapisanelerden eli kank haydutları çıkarıp silâhlayanların, bun- larr Hatay Türkünün istiklâlinden çok Suriyelinin istikliline karşı kullandık. Tarınt ve kullanacaklarını anlatmak için, ayrıca delil aramağa lüzum var mı ? 2 — Biz, antikemalist unsurlardan gekiniyormuşüz. Acaba bu antikcma- Ust unsurlar bangileridir? 150 lizler mi? Eğer memleketimizdeki ajanlar Fransaya bildirmemişlerse burada bir daha tekrarlayalım ki Cumhuriyet hü- kümeti bu “150,, likler için umumi bir siyasi af ilin etmek arifesindedir. Türk rejiminin bunlardan en ufak bir çekin- mesi olsaydı, böyle asil ve insani bir barekete kalkışılır mıydı? Yoook.. E- ğer yarı resmi Fransa, Hatayda daha başka türlü bir antikemalist hareket ta. raftarları bulunduğunu biliyorsa, o zaman bu Fransaya sorarız: “— Hem dostumüz olduğunuzu söy- lersiniz; hem bizimle devamlı dost ci- mak arzusunu izbar edersiniz, hem de mandanız altında bulunan bir mta- kayı bize meçhul düşman örümcekle - rin yuvası baline sokarsımız. Bu ne bi. gimiş?. Eğer orada antikemalist un- surlar varsa, bunlarm şerrine nihayet vermek odostluğunuzun (vazifesidir. Yoksa, ortaya attığınız bu esasın ken- diliğinden tekzip edilmekte buluntlu - ğunu kabul ediniz. 3 — Türk hükümeti, Hatayda Türk unsurunun ekseriyeti kazanmasını de- gil, ekseriyetin “meşru hakkı, nr ka. xanmasını İstemektedir. Ankaranm ih- tirası, hudutlarını ve emniyetini tekef- fül ettiği bir mntakada dürüst ve asil bir meden insan çehresiyle deruhte et- tiği vazifeyi başarmaktır. İşte bu kadari, Nizameddin NAZİF Akhisar yolunda bir kaza Akhisar, 23 (Hususi) — Akhisara giden bir Manisa otobüsü ile karşulan gelen bir yolcu kamyonu çarpışmıştır. | Mg yy 6 yolcu yaralanmış. Bir koz çocuğunun j kolu kırılmıştır. teşkil edecek mahiyette görüldü Cenevre, 24 (A. A.) — Afyon istişa. Tİ komisyonu Japonyanm reyi haric olmak üzere ittifakla kabul ettiği bir karar suretinde gayrimeşru ticaret ve gizli imalât bakımından uzak şark- ta bugün mevcut vaziyetin vahameti hakkında milletler cemiyeti konseyi » Bu karara bağlı olup geçen sene kabul edilmiş olan karar #uretinde komis, Çocukların yaptıkları zabıta vakaları Bag Başlarafı 1 ineide Bu mahzen her zaman açılmadığı için çete faaliyetine devam etmekte» dir. Mektep müdürünün gizlice zabı. taya ihbarı üzerine tertibat alınmış ve dün gece mahzenin &rkâ tarafında. ki pencereden açtıkları delik vasıtasi- le içeri giren çete efradı clirmü meş. hud halinde yakalanmışlardır. Bu çe. tenin diğer bazı hırsızlıklar da yaptı. ğı zannedilmektedir. Bu hususta teh. kikata başlanmıştır. 12 yaşında eroin müptelâsı ! Dün Tahtakalede yakalandığmı yaz. dığımz 9 eroin müptelâsının arasm- da 12 yaşında Abdullah isminde bir çocuk da vardır. Abdullah, tüccardan Mehmedin oğ. Judur. Son zamanlarda çocuğun esa. gen evde abuksabuk söylenmesi ve et- rafına saldırması nazarı dikkati cel- betmiş ve babası bütün çalışmalarına rağmen oğlunu ıslaha muvaffak ola, mamıştır, Abdullah dün tıbbı adli ta- rafmdan muayene edilmiştir. Muaye . ne raporuna göre kendisi hakkında muamele yapılacaktır. Muallimine bıçakla saldıran talebe , İzmir, 23 — Karşıyaka orta mekte. bi talebelerinden Mehmet, smıfta kal masımdan mauğber olarak hocasını yol. BAĞDAT TL, » HER AKŞAM « TAKSiM Belediye Bahçesinde HAMİYET yon, Çin hükümeti tarafından sarf” dilen gayretlerin Çinde bir salâh hu. sule getirdiğini, Japon nüfuzuna tâbi bulunan mmtakslardaki vaziyetin eX dişe verici bir şekilde vahamet ettiğini ve bu günkü vaziyetin gerek bu memleketler halkı, ve gerek bütün dünya için hakiki bir tehlike teşkil et tiğini ve bunun devamma müsaade © dilemiyeceğini kaydeylemekteydi. da beklemiş ve bıçakla tecavüz etmiğr tir. Bu çirkin hareketin tafsilâtı g1 dur: Mehmet Dedebaşı köyünde oturmak tadır. Kendisi çalışmaz bir talebeğir* Ve tabiatiyle bu sene sonundaki imf: hanlarda sınıfmı geçememiştir. Mehmet bu yüzden musllime bays? Eâibeye kızmış ve kendisini Edibenii smıfta bıraktığını ötede beride #ÖY- lemeye başlamıştır. Nihayet bu gö? bayan Edibe ile yine muallimlerde9 Osman yoldz giderlerken Mehmefi | karşılarmda, bulmuşlardır. Mehmet | bayan Edibeye dönmüş: “—Sen beni sınıfta (o bırakırs ha!,, diyerek derhal üstüne hücum 4” miştir, Osman, Mehmedin tecavüzün mâni olmak istemiş, bunun üzeri Mehmet ona da: | “. Hocam, çekil, sonra karışma | seni de vururum ba!,, Diye bağırmıştır, Ve bu sırada, Gr | zül dönen Mehmet, elindeki bıçak? bayan Edibenin üzerine hücum ve bıçağı birkaç defa sallamıştır. B& reket bu darbeler muallim Osman” kolunu tutmasiyle hedefine isabet #£ memiş ve etraftan yetişenler taraf” dan tutulmuştur. Fakat Mehmet yi?* kollarının bırakıldığı bir sırada k99#” rak ortadan kaybolmuştur. Bu son V8* ka da bütün İzmir havalisinde bir teessür uyandırmıştır. REVÜSÜ 43776