2 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

2 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Deniz ticaret müdürü (Müfit Necdet Deniz, ayni zamanda limanlar umum mü, dürlüğüne tayin edilmiştir. * Bir Yunan'askeri heyeti evvelki gün Edirneden şehrimize gelmiş ve dön mem. leketlerine hareket etrsiştir. * Ondülâsyon âletleri için o bazırlanan belediye talimatnamesi ayın on beşinden itibaren tatbik edilecektir. # İlkokullardaki kooperatif teşkilâtının gelecek sene genişletilmesine karar veril- miştir, Kooperatifler himaye heyetleri ile “iş birliği edeceklerdir. # Pazarlıksız satış Okanunu 1 eylülden sonra tatbik edilecek ve muhtelif vilâyet. ler için tatbik tarihi vekâlet ( tarafından kararlaşlırılacaktır. İlk olarak Ankarada, sonra İstanbul, İzmir ve Bursada tatbiki muhtemeldir. # İlk tedrisat müfellişleri o dün kültür direktörü Tevfik Kutun başkanlığı altında aylık toplantılarını yapmışlardır. * Jikokul hazılık kamplarında dersler bitmiş ve öğrelmenler çocuk kamplarına tayin edilmiştir. Kemplar (Oayın dördün de açılacaktır. * Meclisin tatili o münasebetile bir çok radan İstanbula gelen yolculardır. Arka, radan İstanbul gelen yolcuların fazlalaş- ması üzerine dünden itibaren katarlara bir iki vagon daha ilâve edilmiştir . * Türkkuşu başöğretmeni Sabiha Gök. çen yarın tayyaresile şehrimizden Atkara ya giderek Türkkuşu meydanına inecektir. Meydanda Ankara, İstanbul, İzmir ve A. dana Türkkuşu talebesinden 30 genç uçuş talimlerine başlayacaklardır, * Efoniyel teşkilâlı memurlarının sicil ve gizli terkiye varakaları hakkındaki ni, Zarname dünden İtibaren meriyet mevki. ine girmiştir. * Ünivemiteye alınacak 12 doçent için müracaatlar teşrinievvel sonuna kadar ka. bul olunacak ve imtihanlar teşrinisaninin ilk haftasında yapılacaktır. * Ankara opera okulu tatil münasebeti. le faaliyeline şehrimizde devem edecektir. Taleheye Maltepe ilkokul binası tahsis e- dilmiştir. # Silâhtarağa « Kemerburgaz o yolunun tamirine karar verilmiştir. * Umumi kütüphane olarak Maarif ta. rafından Fatih Tabhane medresesi seçil. miştir, Kütüphane için medresede bazı ta dilât yapılacaktır. Japonlar * Manrif neşriyat müdürü Faik Reşit bu gün şehrimizden Diyarbakıra hareket e- decek ve bu seyahatinde neşriyala ait ted- birleri almak maksadile tetkiklerde bulu. nacaktır. * Güzel sanatlar akademisinde 15 tem. muzdan 15 eyldle kadar devam etmek üze. re bir mimari kursa açılmıştır. Kurs müb tedi ve ilerlemişlere mahsus iki kısımdır. * Yarış ve ıslah encümeni (tarafından tertip edilen at yarışlarına temmuzun yir. mi dördüncü parartesi günü (Vellefend' vilâyetle de yarışlar yapılacaktır. * Edirnenin plâmını hazırlayacak olar şehircilik mütehassısı Egle Edirneye git- miştir, toplantıda bu seneki ruam mücadelesinin esasları ve mıntakaları tesbit edilmişti DIŞARDA: * Alman hükümeti Avusturya istikrazlarının ye ektiği bütün mebaliği beası elinde bulunan bonolarına ait servi. 8i tam olarak temin eyliyecektir. * Bulgaristanda kraliçe ile veliaht prens Simon ve Prenses Mariluiz kraliçenin ebe. veyni olan İtalyan kral ve (kraliçesinin masifiri olarak yazı geçirmek üzere İlal yada Rossore - Sayfiyesine hareket etmiş. le * Fransız umum sıhhat (o masını Mark Bükar, Sokalların şenliklerinde Fransayı temsil etmek zere pazarlesi günü Prağa ————— gidecektir. Yugoslayya He Romanya da bu | şenliklere mümessiller göndereceklerdir. * Milletler cemiyetinin Danrig yüksek komiseri halihsrırda Polonyada bulunmak tadır. * Litvanya bankası Oiskonto haddin! yüzde 5,5 dan yüzde 5 e indirmiştir. # Birkaç sene evvel batmış olan Najada vapuru İtalyada Gianniri adası civarında yüzdürülmüştür. * Denizlide ilk ipek (kozası mahsulü 4060 kuruş arasında satılmıştır. * Denizlide dün sıcak (gölgede sıfırın üstünde 39 idi. # Trabzonda toplanacak Türk - İran bu | dut komisyomu İran delegeleri dün akşam | Erruruma vasıl olmuşlardır. İran heyeti, Kars kapısında polis ve jandarma müfre, zeleri tarafından seldmlanmışlar; a YE EYE RİŞEE YET YTET VEYE da seylâp usulüne başvurdular Su baskınile geri kuvvetlerini kurtarmağa çalışıyorlar Nehirde şişirme sallar üzerinde bombardı man altında ilerlemeğe çalışan Japon askerleri Londra, 1 (A. A.) — Çin büyük el- giliğinin neşrettiği Hankeu telgrafma göre, Japon askeri makamları, düm. dar kuvvetlerini muhafaza için şima. li Kiangauda büyük kaanlm bendleri- ni tahrib etmişlerdir. Binlerce Çin as- keri, seylâbin önüne geçmek ve bend. Teri tamir etmek için uğraşmaktadır. Cephelerde vaziyet Hankov 1 (A.A.) — Sarı nebrin feyezanı, Honanın şarkmda Japonların Askeri faaliyetini pek mühim miktarda sektedar etmektedir. Çinliler, bu muıntakadi topografik vaziyeti 'müdafilerin lehine olan arazi- de mevzi almışlardır. Honatm şarkın- da askeri vaziyet halen istikrar bulmuş tur. Hankovun bulunduğu Hupek eyale. tine de varmik istiyen Japonların bir. kiç gün tehdidine maruz kalan garbi di ( Anveye de Japonlar, ancak birkaç şehir İle bazı münakale hatlarının kentrelü- nü elde edebilmiştir. Japonlar, gar- be doğtu ileri hareketlerine devam et- mek istedikleri takdirde çok ciddi mliş- külât ile karşılaşacaklarmı anlamış ol- duklarından, buradaki kıtalarınlları bir kısmını Yangtese cephesine geçirmiş- Japon harp gemisi bulunmaktadır. Romanyada bir infilâk çayırında başlanacaktır. Ayrıca da dört! * Baytar müdürlüğünde dün yapılan bir | Londrada elde edilen anlaşmaya göre, | garanti olarak İngiliz bükümelinin tedi. | ödiyecek ve bu | istikrazların 1.7938 tarihinde İngiliz te. | İ HABER — Akşam posts Romanyada Divan harbin kararları Demir muhafız şefleri kalebentiiğe mahküm oldular Bükreş, 1 (A. A.) — Askeri mha- keme dört gün devam eden müzike. relerden &onra demir muhafızların 68 ki şeflerinden 20 kişiye aid davada kararmı vermiştir. Aralarında “her şey vatan için” adındaki fırkanın re. İsi Jorj Klimo da bulunmakta olan 12 maznun 7 sene kalebendliğe ve alti sene müddetle medeni haklardan mahrumiyete mahküm edilmişlerdir. Profesör Kristesko, kral hanedanma sadakat ve merbutiyetini beyan eyle- diğinden beraat etmiştir. Davadan evvel kaçmış olan prens Kantaküzen ile Kristesko, gıyaben 9 sene kalebentliğe, yirmişer bin ley pa. ra cezasma ve altı sene müddetle me- deni haklardan mahrümiyete mah. küm edilmişlerdir. Romen vatandaşlığından çıkarılan siyasiler Bükreşten bildiriliyor; Hariçte yaşıyan ve Romanya sleyh- İ tarı faaliyette bulunmuş olan Roman. yalılar hakkındaki kanunla Romen vatandaşlığıtdan çıkarılanlar arasım- da Davila ile Şaçman da vardır. Davila 1929 dan 19327 ye kadar Ro. | manyanın Vaşington elçisiydi. Şaç- | man da bir vakitler Paris sefaretinde | matbuat ataşesi olarak bulunmuştu. Sahtekârlıktan mahkümiyet Bükreş, 2 (A.A.) — Bükreş asker mah kemesi, “F.A.R,,, tayyare fabrikalarının eski müdürü mühendis Piyer Carpı sah. tekârlık cürmünden dolayı hapis cezası- na mahküm etmiştir. Ayni fabrikalarda oçâlışan diğer bir mühendis te cürüm ortağı olarak hapse mahküm edilmiştir. Carp, Rumen Aristakrasisinin çok ta. nmmış ailelerinden birine (mensuptur. Büyük babası başvekil, babası da diplo. ee Kızıl saçlı Casus Beraet mi edecek ? Amerikâdaki Alman casusluk davasi “Bremen,, gemisindeki kadın berber “Kızıl açi, matmazelin tevkifi ile baş. lamıştı. Malüm olduğu üzere, davada şahit ola. rak dinlenecek mühim kimseler Amerika. dan kaçmışlar, sonra bunların casuslar- la ykından alâkadar oldukları anlaşıl. mıştır. Bugün, Amerikân polisinin ein. de, dava ile alâkalı on yedi kişinin ancak üçü bulunmaktadır. Bunların başında da “kızıl saçlı,, berber kadın gelmektedir. Fakat, dava esnasında, kadının avuka. tı, onun hiç suçu olmadığını, tamamile masum bulunduğunu ileri sürmüştür. Bu nu isbat için bir takım deliller de göster- mektedir. Bununla beraber, “casus, ka. dının kabahatsiz çıkarak beraat edeceği. ne pek ihtimal verilmiyor. Diğer taraltan, hâdisenin tahkikatı ile bizzat meşgul olan Amerikan başmüdde, iumumisi Lamar Hardi, bugünlerde Lon draya gelecektir. Casusların İngilterede de adamları olduğuna (göre tahkikatın orada da kendisi tarafmdan yapılmasını muvafık bulmuştur. Denizciler bayramı Dün gece şenlikler yapıldı Bir temmuz denizciler o bayramı için lerdir, Yangtese cephesinde dörtte biri | dün öğleye kadar yapılan merasimi yaz- krüvazör olmak üzere halen 150 kadar | ioiştık. Geceki o dneraşime de 1930 rad. yoda başlanmıştır. İlk olarak denizciler | marşı çalınmış ve arkasından deniz tica- ret müdürü Müfit Necdet Deniz bir tem. muz hakkında bir konferans vermiştir. Saat 18 de Akayın ve Şirketihayriyenin üç vâpurile tenezzühler (o yapılmış, gece Bükreş, 2 (A.A.) — Craovada yapılan | Kızkulesi donanmış ve fenerler | idaresi. askeri talimler esnasında bir cehane san | nin elektriklerle süslü bir dubası da Dol- dığı patlamıştır. İnfilâk neticesinde bir zabit ile üç kü. çük zabit ölmüş, iki asker yaralanmıştır. mabahçe açıklarına demirlemiştir. Saat 21 de İzmir vapurunda sabaha kadar sü- ren bir eğlence yapılmıştır. 43 'TEMMUZ — 1938 Ağır Ceza Mahkemesinde Kızını satmaktan suçlu bir adam Suçlu vaziyetinde olan, Ramiz ismin. de bir köylü gençle Yusul,Nazmi ve Mu sa isimlerinde dört (kişidir. Bunlardan Yusufun Rabia isminde bir kızı vardır. Büyükçekmeceye bağlı Anase köyünün en güzel kızlarından biri olan oRabiaya birçok talipler çıkmaktadır. Fakat Yusuf kızını bunlardan hiçbirisine | vermemiş, dava evrakına nazaran nihayet bundan bir sene Okadar evvel Türkova, köyünden Ramiz isminde biri. sine kızını 70 lira mukabilinde satmıştır. Fakat aradan uzun müddet geçtiği bale Yusul kızımı bir türlü O Ramize gitmesi için kandıramamış ve nihayet bir kur. nazlık düşünmüştür. Bir ay kadar evvel Rabianm tarlada| çalışmakta olduğu bir sırada Yusuf kı- zının yanıma gitmiş “seni haminnen çağı | rıyor... diye Rabiayı şoseye o göndermiş. tir. Ramiz, Musa ve Nazmi isminde iki arkadaşile şosade ( beklemektedirler. Üç arkadaş Rabiayı tuttukları gibi bir ara. baya atıyorlar, fakat kız bağırp çağırı- yor, ve Ramizle mücadele ediyor. Niha. yet Ramiz de bir mesele çıkmasından korkarak Rabiayı srabadan aşağı bırakıp kaçıyor. Üstü başı parça parça olan kız vaziyeti ajndarmaya baver veriyor. Suç. lular da vakalarıyorlar. Dünkü duruşmada Ramiz şöyle ilade vermiştir: “— Yüsul bana bir gün “kızım artık sana varacak, dedi. Ben de şösede araba ile bekledim. Rabia yolda “ben seni is- temiyorum,, diyerek (o bağırmağa başla- yınca, o halde haydi babanın yanına git, diyerek güzellikle kendisini arabadan in. dirdim. Diğer suçlular da ayni (şekilde ifade vermişlerdir. Mahkeme şahitler için bap ka bir güne kalmıştır. Dahiliye Vekili bu sabah geldi Şükrü Kayc diyor ki: “Gazetecilerin millet nazarındaki mevki- leri ve cumhuriyete olan bağlılık ve hizmetleri benim söylediklerimden yüksektir. ,, Bu akşam gazetecilerin çay De Baştarajı 1 incide iz. sr Hüdai Karataban, emmi. dipaltürü Salih Kılın. parti asit mi) ve İstanbul gazetecileri tarafmdan | karşılanmıştır. Son defa kamutayda tasvib edilen “Basın birliği kanınu” nun hazırlan. masındaki emeği ve bu münasebetle dahiliye vekilimizin Türk muharrirle- Ti ile gazetecileri sakkında söylediği çok güzel sözlerin tesiri altında bulu. nan arkadaşlarımız istasyonda, bir taraftan da hükümetimizin basın &İ- lesine karşı gösterdiği alâkanın âük- Tanı sayılabilecek bir heyecanla da. hiliye vekilinin etrafını sardılar. Eski “İstanbul basın kurumu,, baş, | kanı Hakkı Tarık Us, İstanbul gaze: | tecileri adma, dahiilye vekilimize | “hoş geldiniz” demekle beraber, te - | şekkürümüzü de bildirdi. Sayın vekil | şu mukabelede bulundu: “- Muharrir ve gazeteci arkadaş. larımm mezaketlerine teşekkür ede. rim. Yapılan kanun, partimizin esaslı prensiplerindendir. | "Gazetecilerimizin millet nazarın. | daki mevkileri ve cümhuriyete olan | bağlılık ve hizmetleri benim söyledik. | lerifiden yüksektir. “Bana karşı sarfedilen bu nezaketli Sözleri, büyüklerimin bana verdiği vazifeyi yapabildiğimin bir gahiği di. ye telâkki ederim. “Yoksa, hepimizin teşekkürlerinin hükümete, hükümet reisine, Büyük Millet Meclisine ve hepimizin Ulu Şe. fi Atatürke ait olduğunu biliriz. Gösterdiğiniz hisleri bu büyük ma- kamlara arzetmeği şerefli ve zevkli bir vazife bilirim... Şükrü Kaya, bu akşam kendisi şe- T.L. İ met ve parti için bu güzel vesile ile » HER AKŞAM « Taksim Selediye bahçesinde HAMIYET ve Bağdal Revüsü 43776 Büyük muvaffakıyetlerle devam ediyor. Pazar günleri sazımız saat 17,30 dn baslar. Tel, 43776 ziyafetinde bulunmayı kabul etti refine İstanbul gazetecilerinin “Serki Doryan,, da vereceği çay ziyafetinde bulünmayı kabul etmistir. Gomes Vekile gönderilen teşekkür 8 telgralları Ankara, 1 (A, A.) — Basın Birliği Kanununun Büyük Millet Meclisi ta. rafından kabulü münasebetile muhte. lif müesseseler ve basın mensupları tarafından hükümet ve parti adıma dahiliye vekili ve C. H. P. genel sek- reteri Şükrü Kayaya birçok tegekkür telgrafları gönderilmiştir. Dahiliye vekili Şükrü Kaya hükü- Jzhar edilmiş olan hislerden dolayı mukabelede bulunmuştur. Yafada hadiseler çıktı : Kudüs, 1 (A-A.) — Hükümet ma. "kamları, Kudüs ve Tel-Aviv'de ateş : söndürme saatlerini kaldırmışlardır. Bununla beraber Yafada yeniden bazı hâdiseler çıkmış ve iki Yahudi yaralanmıştır. Beyteliahim civarında petrol boru. larına tasrruz edilmiş ve bir maden. de vukubulan bir infilâk neticesinde 3 kişi yaralanmıştır. Pencereden düşen çocuk Parmakkapıda 29 uncu ilkmektep ha- demelerinden Zehranın (beş yaşındaki kızı Perihan dün mektebin ikinci kat pencerelerinden sokağa bakarken birden. bire muvazenesini kaybederek (sokağa düşmüştür. Zavallı yavru pek ağır suret. te yaralanmış ve baygın bir halde hasta. neye kaldırılmıştır.