3 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: # Belediye, Silâhtarağa - Kemerbürguz yolunu esaslı hir şekilde tamir ettirmeğe karar vermiştir. Ba yol son © zamanlarda pek harap bir şekil almıştı. # Şehrimizde bulunan mili bankalarda memurlar için yaz çalışma (saatleri sa bah 8 den saat 14 de kadar tahdit etmiş. lerdir. Banka gişeleri saat $ den 12 ye ka. dar açık duracaktır. # İpekli kadın çoraplarının slandardi. zasyonu kararı mucibince çorapların dam galanması lirımdır. Bir heyet bülün ma, ğazaları gezerek bu işi kontrol edecektir. # Üniversitenin profesör, doçent ve a- #istanlarından mürekkep iki oheret Türk dili şiveleri üzerinde tetkiklerde (o bulun, mek üzere iki grup halinde oAnadoluya gitmişlerdir. Bir grup Zonguldak civarın, da, diğer bir grup ise Şile, Ağva, Gemlik ve Bursa civarında tetkikler yapacaklır. # Esnafın senelik sıhhi Oomuayeneleri İçin verilen mühlet bilmişiir. Mu dilmiyen esnafa ceza verilecektir. # Fatihte Vahit isminde biri tarafından başına odunla vurularak yaralanan 17 ya, şında simitçi Yusuf hastahanede ölmüştür. * Sahile yakın olan ve o kanalizasyonu bulunmıyan mıntakalardaki binaların 14. ğımları denize verilmiyecek, açılacak ku. yulara akıtılacaklır, * Çer Ferdinant vapu mize 200 seyyah gelec, # Yerli mallar pazarı (yeni bir karar vermiştir. Hususi dairelerde © çalışan me, murlar dairesinin bulunduğu İs ul, dıköy veya Beyoğlu şubesinden bedelini altı ayda ödemek Üzere mal alabilecektir. # Safranboludaki $ piyade alayına or. general Fahreddin Altay tarafından mera, simle sancak verilmiştir. * Ankarada açılan resim sergisinde teş- hir edilen eserlerden birçoğu salılmışlır. Kültür bakanlığı 13 ressamın — eserlerini 1565 liraya liraya (o almıştır. Parti de bin liralık tablo almıştır lan (tabloların bepsi sekiz bin liralıktır. » Türkkuşu basöğri le bugün şebri, tir, eni Sabiha Gök. DIŞARDA: Sovyetler birliği halk komiserleri mec ilerin müteaddit arrularına tevfikan “üçüncü beş yıllık plân birinci yu emis, | vi san azla resiml “parla, ie yonu devlet istikrazı,, çıkarmaya (Okarar vermiştir. Beş milyar rublelik olan bu is. tikraz, 20 seneliktir ve yılda yüzde 4 faiz getirecektir. » Hitler refakatinde partinin birçok er- kâni olduğu halde evvelki gece ax,, ünyanile (o maraf birinci Hanrinin ölümünün 1002 inci yıldönümü olayısile yapılan merasime İştirak etmiş. z onal , sosyalistler birinci Hanri. ye “birinci Rayşın müessisi,, ismini ver, mektedirler. * Macar devlet adamlarının harice ya- pacakları resmi ziyaretler hakkında alı. nan haberlere göre, başvekil İmredi ve rieiye nazırı Kenyanın Romayı ziyarelten | başkaca bu zevatın o ağustosta Berline de gidecekleri söylenmektedir. Bundan baş ka diğer Macar tricalinin bazı dest hükü. metleri ziyaret edecekleri de söyleniyor. ce) 21 ie bayar ie 100 kilometrelik »İr mesafeyi saatte vasat 157.6 kilometre süratle uçmuş ve bü suretle Cekeslovakya kk bayan Dubkovanın enternasyonal reko. runu kırmıştır. « Dün Pariste ve elvarında işsiz amek nümayiş yapmışlardır. Evvelce kararlaştı. rılan yerlerde işsizler toplanarak belediye relslerine metalip Visleleri terdi etmişler. dir. Hiç bir yerde asayİş bozulmumuştur. “ Yüksek tienret ve iktisat mektebi neş. riyat Şubesinin afiş sergisi dün Eminönü halkevinde açılmıştır. * İstanbul deniz ticareti müdürü Müt Deniz. münhal olan İktisat vekâleti Iman. Var umum müdürlüğüne tayin edilmiştir. Vekâlet teşkilât kanınu mucibince kema. kün İstanbul deniz ticareti dürlüğü va. zifesini ifa devam edecektir. Limanlar umum müdürlüğü de vekâleten idare edi. lecektir. Şükrü Kaya şerefine verilen çay ziyafeti Basın kongresi Cumhuriyet bayramında Ankarada toplanacak Sayın Dahiliye Vekilile gazeteciler 2,5 saat süren bir hasbihalde bulundular De Baştarajı 1 incide lerdir. Ziyafet çok samimi bir havai. çinde geçmiş, sayın vekille yüzden fazla basın mensubu, basın birliği ve yeni ka- nun üzerinde hasbihallerde bulunmuşlar. Şükrü Kaya, gözetecilerin bu husustaki muhtelif suallerine cevaplar vermiştir. Gazetecilerin, basın birliği o kanununun Meclisce kabulü dolayısile, kanunu hazır layan Dahiliye vekiline karşı duydukları şükran ve minnet hislerine tercüman o. lan arkadaşımz Nizameddin Nazif, söy. lediği nutukda bilhassa şu noktaları te- barüz ettirmiştir: “Şükrü Kaya! Size diyebilirim ki bu toplantı bir minneti de ifade etmektedir.. Eğer çok iyi bildiğiniz mesleğimiz böyle bir duyguyu esasından reddeder olma- saydı ve biz, müntesiplerinin, kendileri. ni kolay kolay fâni addedebildikleri baş. ka meselelerden birinden olaydık... Fikir hürriyetinin, tenkid hakkının mü messili ve efkârrımumiye icat, tenvir ve mürakabesinin nâzımı olan gazeteci için, şahsında bir de hâkim yaşatmak, bu hâ. kimi daima lekesiz bir halde bulundur. mak bir zaruret değil midir? Hâkimi, sev gi ve hayranlığını zman zaman minnet dereossine yükselmek hakkından mah: rek arzusunu temsil ederek, kendilerine inanlarımızı bu inançlarında haklı gös. teren ve kendilerine inanamaz bir hal a. İanlarımızı tekrar kendilerine İnanmağa , teşvik eden oldunuz. Bu demektir ki ga. zeteciliğimize yeni bir hız veren ve mes- leğimize mevud yeni ve mesul inkişaf dev zesini müjdeliyen oldunuz. Arkadaşlarım namına, şahsınızda bu hüviyeti selâmla- mak isterim. Cumhuriyetin en son el uzattığı meslek gazetecilik oldu. Biz, “bu < neden böyle oldu?,, demiyoruz. “Elbette böyle ola © caktı,, diyoruz. Zira bu mesleğin şiarı “feragat! dalma ( feragat!,, ve arması an diğerkâm olmak,, değil mi, dir? Biz her an son istim kuvvetle çalış. mağa, azami randımana ve binbir kül. fetle elde ettiğimiz bu randımanı açık yü rekle ve en büyük cömertlikle dağıtma» ğa, yaymağa, bahşetmeğe alıştırılmışız - Ziyafet esnasında Ankarada bulunan Başvekil Celâl Bayarla bir telefon ko. nuşması Yapan sayın vekil, gazetecilerin yanına dönünce şöyle demi; Başvekille telefonla gazetecilerin top- lantısında bulunduğumu söyledim. Siz. lere selâmlarını söylemeğe beni memur etti.,, İki buçuk saate yakın bir zaman de- vam eden ziyafet sonunda, Şükrü Kaya şu sözleri söylemiştir: “Basın Birliği kanununun tasdi - ki dolayısile Kumutaydaki nutkum. da söylediğim gibi, biz, akan, ço- şan İnkılâp çağlayanı içinde birer su »erresiyiz. Güneş ziyasile ara si ra parlıyan bu zerrelerin o büyük şelâlenin kütlesine katılıp gitmesi mukadderdir. Kuvvet ve kudret, o küçük zerrelerden doğan çağlıyan - dadır, millettedir. O şeref ve eser, tamamile 'Türk tarihini ve inkilâbı- nı yarâtan ve yürüten Büyük Ata türkündür. “Gazeteciliğe dair en güzel sözle» ri Atatürkten dinledim. Kendisi yazı yazmayı sever. Sabahleyin kalktığı zaman ilk işi gazeteleri o kumüktır. Gazetecinin kudretine bu kadar inanan bir insanın kurduğu prensip içinde gazeteyi yükseltme mek, bize ait bir noksan olurdu. Bugün buraya gelmeden, sizinle yapacağım hasbihalden kendilerine bahsetmiştim. Hepimizin duyduğu saygı ve şükran hislerini — tekrar söylüyorum — kendilerine arzetme. ği şerefli ve zevkli bir vazife bili. rim.,, Vekilin kısa nutku, “yaşasın Atatürk!,, Cermen | le, Hatayın bayramı Dep Baştorajı ? incide bir Fransız taburu ve herneva. ziyet olursa olsun esasen orada kalacak olan mahalli Milis kıtalar: teyebileceği kararlaştırılmıştır. Fransız kıtalarının miktarı, 2500 ki- şiyi geşmiyecektir ve bu miktar, San- sakta nizamın idamesi hususuna Türk iştiraki için tesbit edilen azami miktar dır. Türk kıtalasının bulunacağı maâ- haller, ahalisi arasında mühim miktar- da Türk bulunan mmtakalarda tesbit edilmiştir. Geçen pazartesi günü imzalanan u- mumi anlaşma, ihtimallerin her birin- de kumanda meselesini halletmeyi iki kümete terketmektedir. Halen mü- ere edilmekte clan tatbik protoko - a, Türk kıtası Fransız sisteminin işine İthal edilmemiş olmakla beraber, | kumanda Fransız makamlarına ait bu- lunmaktadır. Diğer taraftan, belki de bugün An- kârada parafe edilecek olan paktta, Fransa ve Türkiye, dostluklarını teyit etmekte, menfaatlerinin pratik surette Şarki Akdeniz havzasına inhisar etti- ğini müşahede etmekte ve bu menfaat- lerin dünyanın bu muntakasında poli- tik istatukonun idamesini emrettiğini teyit eylemektedir. Fransa ve Türkiye, bu suretle tarif eğilen menfaatlerinin muhtemel bir vâziyet ile mevzuudava olduğu haller- de birlikte müşavere etmeyi taahhüt etmektedir. Askert heyetimiz bugün dönüyor Payas, 2 (A.A.) — Anadolu Ajansı nın hususi mubabiri bildiriyor: Erkânımharbiye anlaşması yarm sa « bah saat 8 de imza edilecektir. Or - general Asım Gündüz'ün reisliğinde &i murahhas heyetimiz saat 11 de An- takyadan ayrılarak saat 13e doğru İ İskenderun'a muvasalat edecek ve öğ- Je yemeğini İskenderun'da konsolos - luğumuzda yedikten sonra saat 15 de hususi trenle Ankaraya hareket edece- Halk. hayati uğurlamak işim An takyadan İskenklerun'a kadar gayet zengin program hazırlamıştır. Orgene- ral Hutzinger'in başkanlığındaki Fran sız murahhas heyeti de yarın Berut'a hareket edecektir. Fransa ingiltereye malümat verdi Paris, 2 (A.A.) — Hariciye nazırı Bo- ne bugün öğleden sonra İngiliz büyük el- çişini kabul etmiştir. Mülâkat bilhassa Türk - Fransa an. laşmalarının akdi neticesinde yakm şark ta hasıl olan yeni vaziyet etrafında cere. yan etmiştir. Fransız gazelelerinin mütalaaları Paris, 2 (A.A.) — Türk - Fransız anlaşmasını mevzwu bahseden Replib lik gazetesi, “bugün mesut bir habe, ri tebşir edeceğiz. diye başladığı baş makalesinde Fransanın yakın şarkta emniyeti için esas tanıdığı asırlar seslerile karşılanmış ve toplantı nihayet bulmuştur. Yeni basın birliği kanunu mucibince, ilk basın kongresinin cumhuriyet bayra- mında yapılması muhtemeldir. Dünkü toplantıda Basm birliğinin ilk fahri gazetecilik hüviyet o varakasının Şükrü Kayaya verilmesi alkışlarla kabul edilmi; Ulu şefimizin gazeleciliği Dahiliye Vekili Şükrü Kayanın, Ba- sın Birliği kanununun Büyük Millet Meclisinde kabulünden sonra söyledi- ği nutukta, Atatürkün de gazetecilik ettiği ve bununla müftehir bulunduğu yolundaki sözleri hatırlardadır. Vekil, Ulu Şefimizin gazeteciliği et. rafmda kendisinden aha fazla izahat istiyen Son Posta telikimizin muhar- ririne şunları söylemiştir? — Atatürk, şimdi tam tarihini hatırla. madığım bir vakitler | İstanbulda çikan Minber gattlesinde yazı yazmıştır. Fo- kat asıl Sıvasta Hâkimiyeti Milliyeyi kus varak daka escsh bir suyetle gazeteciliğe başlamıştır. Atatürk bir zamanlar gaze. tecilik etmiş değildir. Elyevm gazetecilik etmektedir, sayılabilir. o Çünkü Sıvesta kurulan Hâkimiyeti Milliye ve onun bir devomt olan (Ulus)un sahibidir. Bunu bir başkası tarafından idare ettirir.» leriyle yapılmaktadır. Yalnız nakil iş- Fransa ve Almanyadaki maden sahala- görmüş Türk . Fransız dostluğunun ihya edilmiş olmasından dolayı mem- nuniyet beyan ediyor. Buna mukabil Fransız . Suriye muahedesinin tasdiki aleyhinde bir. çok deliller fleri sürüyor. Jurn:1 gazetesi, anlaşmanın yalnız esasları kararlaştırılmış olmakla be- raber, Türk . Fransız münasebatınm bu ilk merhalesinin de büyük bir tan tana İle teside değer mahiyette bu . lunduğunu, çünkü bu suretle şarki Akdenizde sulhun emniyet altına a - andığını kaydeyliyor. Jur gazetesi, Hataya gitmiş olan Milletler Cemiyeti komisyonunun hat tı hareketini tenkit ederek bu komis. yona nazikâne bir tarzda yol verilir verilmez müşkülâtın bertaraf edilmiş olduğu hususunu şayanı dikkat görü. yor ve diyor ki: “Bu mesele de göstermiştir ki ce. miyeti akvam komisyonları gizlice arzu edilen bir faaliyetsizliği örtmek için ortaya atılmış bahanelerden baş Yy gildi Türk , Fransız dostluğunun bir an için tehlikeye düş mesi, Suriyelileri tatmin etnek İsti. yen ve Türk ahaliyi hiç hesaba kat- mıyan 1996 Fransız . Suriye muahe. desi yüzündendir.,, Övr güzetesi de 'Türk , İngiliz dost- Tuğunun tarihte emsali görülmemiş ahenk ve samin rada Fransayı Tür tilâftan dolayı sevinmekte tamamile haklı buluyor: “Türk âmilinin birinci derecede rol oynadığı bugünkü yakın şark vazi - yetinde bu anlaşmadan dolayı Paris ne kadar memnunsa Londra da o de- recede sevinç duymuştur.,, Tan (Temps) gazetesi de başma » xalesinde, esasları şimdi hazırlanan Türk - Fransiz dostluk muahedesinin eylülde Ankarayı ziyareti sırasında Bone, tarafından imza edileceğini ha. tırletarak diyor ki: Bugün netiöele- nen müzakerelerin asıl mühim kıs. mı işte bu muahededir. Çinkti mez. kür muahedenin şarki Akdenizde Türkiye ve Fransanın kati bir men- faat birliğini müşahede etmesi ve Fransa ile Türkiyenin bu denizde statükoyu müteessir edebilecek ihti. maller halinde istişarede bulunmala rını derpiş eylemesi umumi sulh i. çin yeni bir garanti daha teşkil e« der. Deba gazetesi diyor ki: Dünyanm bugünkü halinde İngiliz . Türk mu. karenetinin de takviye ettiği Fran « sız . Türk mukâreneti çok hayırlı | tesirler yapacaktır. Bu müukarenet et arzettiği bir si. şarki Akdenizde şimdiki muvazene. yi tarsin eyliyecektir. Zonguldak maden havzasında ıslâhat Tetkikler yapan ingiliz mühen- disleri şehrimize döndüler Son Tü:k - İngiliğ anlaşması Üzeri- ne Karadeniz havzasındaki kömür ©- taklarında tetkikatta bulunmak üzere Zonguldağa gitmiş olan İngiliz mühen- disleri dün şehrimize dönmüşlerdir. Bu tetkik seyahatinden elde eğil ..sindlara dai mlihandis Kan Can şu beyanatta bulunmuştur? “.— Elde ettiğimiz neticelerden çok memnunuz. Zonguldak bavalisinde on beş gün kadar devam eden tetkikleri - miz esnasında başlıca maden ocakların- dan sekizini gezdik. Kömürün ihraç ve nakli bugünün en mükemmel usul- leri biraz daha ıslâha muhtaçtır, bun » dan başka mütehassıs amele azdır. Çün kü ocaklarda çalışan amele daimi amele değildir. Senenin muayyen mevsimle- rinde amele değişir. Ocaklarda kurulacak yeni tesisatla kömür istihsalâtı artacaktır. İşinde mütehassıs amele srmıfı yetiştirmek için alınacak tedbirler de elde edilen kömür miktarının bir kat daha çoğal- mâşi neticesini verecektir. Ocaklarda tasarlanan yeni tesisat tabii her ocağın vaziyet ve şeraitine göre başka başka olacaktır. Sây ve is- tihsal arttıkça bu makineler daha ye- nileri ve daha mükemmelleri ile değiş- tirilecektir. Şimdiye kadar kontenjan ve diğer iktıadi müşkülât yüzünden bu işe te- şebbüs etmek mümkün olamamıştı. İmzalanan Türk » İngiliz anlaşmas; bu zorlukları tamamiyle ortadan kaldır. mıştır. Biz havzaya yalnız yeni maki- neler temin etmekle kalmıyacağız. Bu makinelerin kullanılışını öğretmek için mütekassrslar da göndereceğiz. Zonguldak maden havzası İngiltere, rına Miç benzemez. Oraladaki maden. lerin buluriduğu araz! çıplak, kuru, can sızdır. den e) gülen ve neş'eli — tabiat ortasındadır, Maden ocaklarında çak - şan insanların yorgunluğunu dinlendi. direcek kudretteki bu güzelliği, tabiat Miğer maden sahalarında esirgemişken, PA Yeni neşriyat Başvekilimiz Celâl Bayar Başvekilimiz Celâl Bayarın idari ve si yasl icraatı ve programı hakkında Bilgi matbaası sahibi Ulvi Olgaç tarafından ya nlmış ve resimlerle tevsik olunmuş gözel bir eser vücuda getirilmiştir. Asker Birçok teknik yazılar, süvarileri, mizin Asker arkadaşlarına armağan ettiği hususi fotoğrafları, Metris tat bikatı ve saire ile 3 ncü sayısı, çık- mıştır. han Tarus'u Küçük hikâyeleri Doktcr Monro'nun Mektubu — Yakında çıkıyor — Göz Hekimi Dr. Şükrü Ertan Cağaloğlu Nuruosmaniye cad. No. $ Tel, 22566 (Dr. Osman Şerefettin #partımanı # » HER AKŞAM « Taksim Belediye bahçesinde MAM İYET ve Bağdat Revüsü T.L., 43776 Büyük muvaffakıyetlerle devam ediyor. Pazar günleri sazımız saat 17,30 nm da başlar, Tel, 43776 iye ile yaptığı f- l | N