3 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

3 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

ME Sovyetler Japonyayı Bu m ize mâbedin den bir kere daha protesto ettiler dep” Baştarafı 1 incide hinde de adli takibatta (o bulunduklarmı beyan etmiştir. Japon hariciye nazırı omezkür tevkif hâdisesini izah için müstahkem (mevki olan Nosiakunisoki burnu mıntakasında tevkif edilmiş olduğunu (söylemesi fze. rine Sovyet maslahatgüzarı ikinci bir no. ta ile Japonyanın Portsmout muzhedesi nin 9 uncu maddesi mucibince Sakalin adasile mücavir adalarda tahkimatta bu- lunmamayı ve Laperuz boğazında sey- rüseferi serbest bırakmayı taahhüt evle. diğini hatırlatmış ve Nosiakunisoki bur- nunda müstahkem mevki o yapılmasının Portsmout muahedesini muhil bulundu. unu söyliyerek Sovyet hükümetinin key Jiyeti protesto eylediğini ve mezkür mın- taka Portsmout muahedesinin derpiş et- tiği rejimin tekrar tesisi için Japonyanın icabeden tedbirleri almasını beklediğini merkür gemi İle kaptan ve tayfanm ser. best bırakılması ve kaptan aleyhindeki adli takibatın durdurulmasmı istediğini bildirmiştir. Fransa silâh mı göndermiş ? Çin'e Fransanın Tokyo &içisi, neşriyatı tekzip etti ve Japonyaya teminat verdi Tokyo, 3 (A. A.) — Fransa büyük elçisi, Japon hariciye mezareti nez. dinde teşebbüste bulunarak Japon matbuatının Şan - Kay . Şeke silâh aleyhindeki neşriyatının doğru olma. dığı Fransa hükümetince yapılan resmi tahkikata istinaden beyan ey- Temiştir. Bilhassa Tonkin hududunda Çin ih. tilâfı başlar başlamaz Fransanm ilân ettiği ambargoya kat'iyyen riayet o- Junmaktadır ve bu ambargo itina ile tatbik edilmektedir. Fransa büyük elçisi, Japon matbu. atının ithamlarına karşi hükümetçe yapılan kat'i tekzibleri tekrar etmiş ve açıkça bethahane olan bu neşriya. tm devamından dolayı hayret izhar ettikten sonra bunun Fransız ve Ja- pon münasebetleri üzerinde çok fena tesirler yapabileceğini kat'i bir lisan. la söylemiştir. Çinliler bir barajı yıktılar Tokyo, 2 (A.A.) — Bu sabah fe. cir vakti Çinlilerin Yangtsenin şi- mal barajmı yıktıkları öğrenilmiş - tir. Bu baraj, Matungda Çinliler ta. rafından tahkim edilmiş olân bara Ja, nehrin membaına doğru, 20 ki. İometrelik bir mesafede bulunmak- Dünkü Tahkim edilen bu barajın ş'mdi. ye kadar Japon harp gemilerinin Hankene doğru İlerlemelerine mani olduğu söylenilmektedir. Tayyareciler, müthiş su kütleleri. nin Pehu ve Huanghu göllerine ak- tuğını söylemektedirler. Anhney eynletinin cenubu garbi- sindeki nehirle tepeler arasında mü him bir sevklülceyş mıntakası olan ova, suların istilâsına maruz bulün. maktadır. Nehrin mansabına doğru suların alçalması Matung barajından geçll- mesini bir kat daha güçlestirmiş. tir. Japonlar Italyadan makine ve otomobil alacaklar Tokyo, 2 (A. A.) — İtalya Mançu. ko ve Japonya arasında bir ticaret anlaşması yapılmıştır. Bu anlaşma önümüzdeki salıya burada parafe 6- dilecektir. Muahede en ziyade müsan. de gören millet esasına müstenit o. İup 850 milyon liretlik mal mübade- lesini derpiş etmektedir. İtalyaya 120 milyon Niretliği Mançukodan olmak üzere ziraat mahsulleri gönderilecek ve buna mukabil İtalyadan mukina ve otomobil satınalınacaktır. zelzele zararsız atlatıldı Rasathane müdürü “sarsın- tının devam edeceğini sanmam,, diyor Dün şehrimizde saat 14,27 de şid. detli bir zelzele hissedilmiştir. O ka- | dar ki, âni bir sarsımtıyla karşılaşan- Jar arasmda heyecan göstermemiş, , Penkleri sararmamış olanlar pek na- dirdi. Zelzele, bilhassa o saatte, evle- rinde ve çalışma yerlerinde bulunan. lar tarafından daha vazıh bhissedil. miştir. Kendilerini herhangi bir tehli. keye maruz kalmaktan korumak için dışarıya utanlar, görülmüştür. Çok şükür ki bu kuvvetli sarsıntı büyük bir zarar yapmamıştır. Yalnız, bazı müesseselerde ve binaslrda tektük , camların kırılmasına ve Alemdar na. hiyesi içinde bulunan Kütipsinan ca- mii duvarın bir kısmının yıkılması- na ve bir kısmının çatlamasına sebeb olmuştur. Bu camide barımanlar, her ihtimale karşı dışarıya çıkarılarak camiin kapısı mühürlenmiştir. Rasathanen'n raporu H rasathanesindön: saat 14 U 27 dakika ve lies, “göçe şehrimizde herkes tarafın- dan hissolunacak derecede bir zelzele kaydedilmiştir. Bu zelzelenin merkez üstü İstan- buldan 140 . 150 kilometre mesafede ve şarkı cenubi istikametinde olduğu tahmin edilmiştir. Başka nerelerde hissedildi Zelzele şehrimizden başka Trakya- da, Egenin muhtelif yerlerinde ayni şiddetle hissedilmiştir. Tekirdağ, İz- mit, Afyon, Eskişehir, Bandırma, Bursa, Gemlik ve Gebze zelzelenin hissedildiği mıntaka içinde bulun - maktadır. Zelzele buralarda da hal - kı heyecana düşürmüştür. Asıl mer. kezin Gemlik civarında olduğu anla. gılmıştır. Buralarda da hasar yok « tur. Profesör F.tin ne d yor? Rasathane müdiri Fatin zelzele hakkında şunları söylemiştir; “— Zelzeel şiddetliydi. Böyle şid- detli hissedilen sarsıntının devam €. deceğin! sanmam, Merkezinin Gemlik ve Gebze taraflarında olacağını tah - min ediyorum.,, bar Markez ismindeki bir Siyamlı kız, Bu. «da mâbetlerinden çıkarak Amerika bar- larına gelmiştir. Markez, ırkının en güzel bir kızıdır ve onun için kendisini, dinlerinin icabı, Al- Jahlarına hediye etmişlerdir. Siyamılı gü. zel kız, hergün Buda heykelinin önünde ve mâbedde toplanan müminlerin karşı, smda dini danslar eder, ilâhiler söyler. MİŞ. Fakat, onu gelip gören bir ecnebi, alıp Amerikaya götürmeyi düşünüyor. Çünkü Marker öyle güzel bir kız, öyle güzel bir dansözdür ki böylesi ancak oAmerikuya lâyıktır. ik teklifleri Siyamlı kız reddediyor. Fa kat Amerikalı, ona söz geçirebilecek baş- kasını kandırıyor, onun ısrarı ile Marke- ri Amerikay'a gitmeye ri diyor. Siyamlı dansöz, memleketinden ayna. cağı zaman, Buda heyki in önünde Allaha dua etmiş ve kendisini afletmesi. ni istemiştir. İzmir limanındaki kaza Bir motör berhava oldu Kaptan öldü, üç tayfa yaralandı İzmir, 2 — Bugün İzmir Ilmanında feci bir kaza olmuş, kiremit yükliye- rek İstanbula müleveccihen hareket etmek üzere bulunan bir motör, ma- zot deposunun infilâkı yüzünden bat. mıştır. Motörün kaptanı Rasim öl- müş, tayfalardan üçü ağır surette ya- ralanmıştır. Bunlardan kaptan Rasimin oğlu Mustafayla makinist Nurinin yarala. rı çok ağır, tayfa Hamdinin yarası nispöten hafiftir, “Ticareti bahriye” adını taşıyan-ve İstanbul limanına mensup bulunan 25 tonluk motörün sahibi Çolak Ra- simdir, Kaza hakkında tahkikata baş- lanmıştır. Kurtulan tayfalardan A. yancıklı Mustafanm ifadesine göre, bir müddettenberi bozuk olan makine nihayet tamir edilmiş, faakt hareket sırasında işletilirken birdenbire tu - tuşmuştur. Makinist ve tayfalar ate- gi bastırmaya muvaffak olamamışlar ve hararetin şiddetinden mazot bi. donları patlamıştır. İnfilâk müthiş muş, bir anda parçalanan motör, için- deki mürettebatı ve 18 kin kiremit ha mulesiyle denizin dibini bulmuştur. Ispanya naabi Dap“ Başlarafı 1 incide İspanyol sularında vapurların/, bom- bardımanına dair İngiliz teşebblsle. rine Frankonun vermiş olduğu cevab hakkında pazartesi günlü öğleden sonra avam kamarasında beyanatta bulunacaktır. İngiltere hükümetinin İspanyada açık şehirlerin bombardımanı hak - kında tahkikat yapacak bir heyete iş- tirak etmek için ileri sürdüğü teklife cevab veren Hollanda hükümeti bu heyete, ancak böyle bir komisyonun İspanyadaki iki tarafın da İstemesi takdirinde iştirak eyliyeceğini bil . dirmiştir. Hollanda tarafmdan ileri sürülen şartım bu komisyonun vücud bulma. sını tamamile geciktireceği sanıl- maktadır, Valansiyanın bu şartı kabul edece. ği muhtemel gibi görünüyorsa da Burgos için vaziyet öyle değildir. Burgos, böyle bir komisyonu kabul etse dahi buraya aza olacak devletle. rin Frankocu hükümeti hukukan ta- nimasa bile fiilen tanişmişlar ara. sından geçilmesini istiyecektir, Italya hariciye hazırı Kont Çiano dün İspanyol meselesi hakkında İn. giliz büyük elçisiyle yarım saat ka- dar görüşmüştür. Bu mülâkat kont Çianonun talebi Üzerine vükubul. muştur. i Siyahlı dansöz i Buda heykeli- İnin önünde; i A Ilahtan al diliyor artisliğine Pragda Alman ekü- liyeti liderlerile müzakereler Prag, 2 (A.A) “ Çekötlovakya hükü-7 dehiyörKi:'Mübtene Prag gazeteleri meti ile Alman südet partisi arasındaki | Südet Almanlarının gkalliyetler sta. müzakerelerde hâlen üç muhtelif mevcut bulunmaktadır. 1 — Diller hakkındaki yeni kanun pro jesi, başvekil Hodza tarafından Kundt ve Roşeye tevdi edilmiştir. Südet partisi ha- len bu projeyi tetkik eylemektedir. inde milliyetle- ırelerine âit ol. delegeleri » bunu kendi unsur fmdan tetkik edi Umumiyetle samidığına göre, ilk iki vesika, 20' temmusa doğru Omebusan merlisinin (o tasvibine (© arğedilecektir. Üçüncü kısım hakkında eksperlerin ka- naati, bünun bu tarihe kadar hazır ola. mıyacağı merkezindedir. Südetli A'manların tebliği Prag, 2 (A. A.) — Südet Almanla. rı matbuat bürosunun bir tebliğinde Başvekil Ziraat enstitülerini gezdi Ankara, 2 (Hususi) Bâşve- kil B. Celâl Bayar bugün, İstanbula hareket etmeden evvel, ziraat ens- ttülerini ziyaret etmiş ve yarımşar saat kadar kalmıştır. Başvekilin bu ziyaretlerinde ken- disine Ziraat Vekili B. Faik Kurt. oğlu, Gümtük ve İntisarlar Vekili B. Ali Rana Tarhan, zirsat müste- şarı B. Naki refakat etmekte İdi. B. Celâl Bayar, hıfzıssihba ensti. tüsünde profesör B. Söreyya tara fından yapılan imtihanda bulun. muş, mikroskop muayeneleri ile a- Jâkadar olmuştur. Hıfzıssıhha enstitüsünden tohum ıslah İstasyonuna geçen baş- vekil, gerek enstitüde, gerek islah istasyonunda talebe ile hasbihalde bulunmuştur. sonra | | B. Celâl Bayar enstitülere geliş ! ve çidişinde şiddetle alkışlanarak karşılanmış ve oğurlanmıştır tüsünü ve hükümetin tekliflerini red- detmeğe mütemayil olduklarmı kas . den yazmaktadır. Halbuki Südet Almanları akalliyet. ler statüsü hakkında vaziyet alamaz- dı. Çünkü şimdiye kadar hükümet o. na ancak lisan meselesine ait olan kıstm ile statünün küçük bir parça . gımı tevdi etmiştir, Statliniin bellibaş- li kismi ancak önümüzdeki hafta hü, kümet tarafından tevdi olunacaktır, 10 yıllık neşri- yat sergisi Ankara, 2 (Hususi) —Türk harf inkilâbımın onuncu yıldönümü “münasebetile on yıllık Türk neşri « yat sergisi, tik. Bu münasebetle başvekâlet neş - riyat müdürünün başkanlığı altında vekâlet peşriyat müdürlerinin işti - raâkile bir komisyon kurulmuş ve açilacağımı bildirmiş. * hazırlıklara başlanmıştır. Diğor taraftan, Dahiliye Vekâle. ti vilâyetlere gönderdiği bir tamim de vilâyetlerde bâsilan eserlerin neri ve cinslerinin tesbitini ve bi- rer nüshasının gönderilmesini iste- miştir. Ankara, 2 (Telefonla) — Maarif Vekâleti, yayın direktörü B. Faik Reşit, mektep kitaplarını cenup ve şark vilâyetlerinde vaktinde da- Entilmasını temin için Diyarbakırda bir devlet matbaası neşriyat depo- su tesisi maksadile bugünlerde Di « yatrbakıra gidecektir. Türk Dili Araştırma kurumu Ankara, 2 (Hususi) — Türk dili araştırma kurumu önümüzdeki günlerde teşkilâtint İstanbula nak « ledecek ve faaliyetine yaz müdde- tince İstanbulda devam olünücak- tir,