3 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

N PAZAR | 3 1938 TELGRAF : İ TELEFON” TEMMUZİ DÖRDÜN BAŞMUHARRİRİ: AH Mensup Kuvvetimiz | istikbal için Büyük Hazırlık Yapıyor Hudu Antakyadaki askeri heyetimizin reisi Orgeneral Asım Gündüz İrkıtâp Gazeteciliği Ahmet Emin YALMAN rincisine inkılâbın sihirli eli do- kunmuştur. Bu âlemde hareket var, inkişaf ve ileri teknik var, Diğer âlem, dünden kalan ve inkı. lâp . ölçülerine * uymıyan bir takım şartları temsil ediyor. Türk*İnkılâbı bu âlemin içindeki şartları kendine mal etmemiştir. Sadece bunlarla uğ. raşmıya benüz- vakit ve firsat bul. mamıştır. Vakit vakit eski durgun âleme yeniliğin eli uzanıyor. Derhal şu ve Ya bu köşede modern bir ruh uyanı- Yor, harekete geçiyor, 0 Sahayı da inkilâp adına zaptediyor. İliraf etmeliyiz ki Türk gazeteçi. liği bugüne kadar hakiki bir inkilâp geçirmemiş, eski durgun ve hareket. siz âleme mensup müesseseler ara. sınsında kalmıştır. H» Şüphe yok ki Türk gazetele. rinin o matbaalarında modern makineler işliyor, modern düşünen ve ileri gazetecilik tekniğinin icabı ma göre çalışan gazeteciler de eksik değildir. Fakat kül halinde mütalea edilir. se Türk gazeteciliği, geri ve iptidai bir sahadır. Bugüne kadar bir mes- lek tesanüdü ve inzibati kurama. mıştır. Gazetecilik için çok canlı fa- aliyet ve inkişaf imkânları olan bu memlekette, hakiki yerini bulama- mış, yurdun ihtiyaçlarına ve inkılâ- bın müsbet ruhuna uyamamıştır. Kendimizi ne kadar müdafaaya çalışırsak çalışalım, on sekiz milyon! Türk arasında satılan gazetelerin ye-| künunun yüz bini geçmemesi, Türk | gazeteciliğinin geriliği hakkında van) L Bir delildir. Türkiye gibi inkılâp geçiren bir memlekette, Türk genç- İerinin gazetecilik gibi hareketli bir! mesleğe Yağbet etmemeleri ve sene- lepdenberi yeni gazeteci yetişmeme- Arkan: Sayfa 10, sütun 1 de) İ İ deki murahhas İ tardır. Türk kıtasınm buluna- du Geçecek | Antakya Anlaşması Bu Sabah Saat Sekizde Imzalanmış Olacak Antakya, 2 (Hususi surette giden arkadaşımız bildiri- yor) — Burada kuvvetle dolaşan bir habere göre, muhtelif harp sınıflarına mensup 2,500 kişilik bir kuvvetimiz, yarın (bugün) öğleden sonra Payastan hududu geçerek Hatay topraklarına girecektir. Dörtyol ve Payas, ordumuzu teşyie, bütün Hatay istikbale hazırlanıyor. Hudut boyunda muazzam karşılama hazırlıkları başla- mıştır, Yol boyunca bütün köylerde, kasabalarda taklar ku- ruluyor, şehirler baştan başa donanıyor, Her tarafta “Yaşa- sın, Atatürk”, “Yaşasın, Türk Ordusu” levhaları göze çar- iyor. P talk, Türk askerini bağrına basmak için sonsuz bir he- yecan ve sabırsızlık içindedir. Heyetimiz, Bugün Dönüyor Antakya, 2 (Hususi surette giden arkadaşımız bildiriyor) — Erkânı Harbiyeler anlaşması, yarın sabah (bu sabah) saat 8 de merasimle imzalanacaktır. Orgeneral Asım Gündüzün reisliğin- sent 11de Antakyadın “ İskenderuna hareket edecektir. Öğle yemeği saat 13 te İskenderun konsolos- luğumuzda yenecektir. Heyet, saat 15 te kalkacak hususi bir trenle Ankaraya doğru hareket edecektir. Türk heyetini teşyi için, Antakyadan İskenderuna kadar fev- kalâde bir program hazırlanmıştır. İ Orgeneral Hutzinger'in Başkanlığındaki Fransız murahhas | heyeti de yarın (bugün) imza merasiminden sonra Beyruta dö- necektir. Dostluk Paktı da Imzalanıyor Son Anlaşmaların Başlıca Esasları Paris, 2 (A.A) — Havas Ajansı -|n* müşahede etmekte ve bu menfa - İ nın bildirdiğine göre, imzalanmak |atlerin dünyanın bu mıntakasında üzere bulunan Türk - Fransız erkânı | po'itik statükonun ıdamesini emtet- harbiye anlaşmaları hakkında diplo| tiğini teyit eylemektedir. matik mahfellerde 'tasrih edildiğine Fransa ve Türkiye, bu suretle ta- göre, Türk hükümetinin, hâlen San | if edilen menfaatlerinin muhtemel cakta bulunan bir Fransız taburu ve | bir vaziyetle mevzuu dava olduğu her ne vaziyet olursa olsun esasen | hallerde birlikte müşavere etmeyi orada kalacak olan mahalli milis kı- | taahhüt eylemektedir. taları miktarının fazlası üzerinde Pa B. Bone, İngiliz Büyük rite istiyebileceği kararlaştırlmıştır. | Elçisi ile görüştü Fransız kıtalarmın miktarı, | Paris 2 (AA) — Hariciye Nazırı 2500 kişiyi iyecektir ve! Bone bugün öğleden sonra İngiliz ti Siaiba büyük elçisini kabul etmiştir. ' : üyük elçisini kabul ©! : İmami » nizamın Mülkkat bilhassa “Türk - Fransız idamesi hususuna Türk iştira- anlaşmalarının akdi neticesinde Ya- ki için tesbit edilen âzami mik| kin şarkta hâsıl olan yeni vaziyet etrafında cereyan etmiştir. Fransız gazeteleri memnun Paris, 2 (A.A) Havas Ajansı teb liğ ediyor: Gazeteler, Fransız — Türk itilâfı- nın imzası dolayısiyle müttefikan memnuniyetlerini beyan etmektedir ler. Pöti Parizien gazetesinde Burg, di- yor kb “Fransa ile Türkiyenin Şarki Ak- deniz havzasındaki müşterek menfa- atleri telif edilememeleri yüzünden mutazarrır olmakta idi, Şimdi bu menfaatlerin telif edilmesi her nok- tadan memnuniyeti muciptir. Türkiye, Atatürkün dehasile as- rileştirilmiş büyük bir Müslüman devletidir. Nüfuzu, bütün Vasati cağı mahaller, ahalisi arasın- da mühim miktarda Türk bu- lunan mıntakalarda tesbit edil miştir. Geçen pazartesi günü imzalanan umumi anlaşma, ihtimallerin her bi- rinde kumanda meselesini halletme yi'iki hükümete terkeyleniektedir Halen müzakere edilmâkte olan tat- bik protokolunda, Türk kıtası, Fran sız sisteminin içine İthal edilmemiş olmakla beraber, kutla Fransız ait bulunmaktadır. Diğer t4raftan Ankarada vdtafa e- dilecek olan pakt ta, Fransa ve Tür- kiye, döstlüklarını teyit eyjemekte, menfaatlerinin pratii betik seri Akdeniz ea inhisar lediği- MET EMİN YALMAN Ordumuz, Bugün Hataya Giriyor Muhtelif Sınıflara Türk Askerini Hata 'Antakyada halkın sevinç tezahürlerini tesbit eden bir gece toplanlısindan görünüş ATATÜRKÜN Teşekkürleri —— İstanbul, 2 (A.A.) — Gümhurbaş- Genel Sekteteriiğinden: talğraflar atmişia mütehaâsin olan Atati yet ve teşekkürlerinin Ibilğına Ana» dolu Ajansını memur etmişlerdir. Başvekil Geliyor Ankâra,'2 (Tan.muhabirinilen) — Başvekil Celâl Bayar, bu akşam saat (19.50 de Kalkan trene bâğlanan hu- İsusi vagonla İstanbula hareket etti, İ Garda; vekiller, mebüslar, vali ve ve kâletler ileri gelenleri tarafindan u- Rurlandı, Başvekil, bugün öğleden sonra zi- raat enstitülerini ziyaret ederek- ya- rım saat kadar kaldı. Bu sırada ken disine ziraat ve İnhisar vekilleri ile ziraat müsteşarı refakat ediyorlardı. Celâl Bayar, hıfzıssıhha enstitüsü» İde profesör Süreyyanın imtihanın - İda bulundu. Sonra tohum ıslah İstas yonuna geçerek talebe ile görüştü Gelişinde olduğu gibi ayrılırken de alkışlarla uğurlandı. Gazinoculuğun İçyüzü YAZAN Naci Sadullah Size, hayret verici birçok hakikatler ifşa edecek olan bu büyük röportaja birkaç güne kadar başlıyoruz. CArkas: Sayfa 10, sütun 2 de) gisi Yeni Müşteri Bulmak San'atı Dr. Gasson diyor ki: “Her tacir bu kitaptaki usullerle kısa bir za- mah içinde müşterilerin! artırabilir. Ben bu kitabımda size bu sanati öğretiyorum. TAN Matbaasında Fivatı 50 kurus. | Dahiliye Vekili, Dün Gazetecilerle Uzun Bir Hasbıhal Yaptı, Dahiliye Vekili ve Parti Genel'Sek | * Birkaç gün evvel Büyük Millet reteri Şükrü Kaya, dün sabahki eks | Meclisinde tasvip edilen Basın birli- presle Ankaradan şehrimize gelmiş; | ği kariununun hazırlanmasındaki #- tir. Dahiliye Vekilimiz. istasyonda,|meği ve Türk gâzetecileri hakkında vali Muhiddin Üst Emniyet | söylediği güzel sözler dolayısile de- müdürü Salih Kılıç, Parti erkânı ve İtin bir minnettarlık uyandırmış 0 - İstanbul gazetecileri tarafından karilan parti Genel Sekreterini garda ga şılanmıştır. | (Arkası; Sayfa 10, sütun 8 te) — Şiddetli Bir Yer Sarsıntısı Oldu Zelzele Istanbullulara Hayli Korku Geçirtti Şehirde Bazı Binaların Duvarları Çatladı, Birçok Evlerin Camları Kırıldı Dün-öğleden sonra saat 14 ü 27 dakika geçe şehrimizde çok şiddetli bir. zelzele hissedilmiştir. O sırada sokakta bulunanların pek farkede - medikleri bu zelzele, şehrin hersen bütün binalarını adamakıllı sarsmış ve halkı hayli heyecana düşü; tür. Bir çokları, zelzelenin de: deceğinden endişeye düşerek sokak- lara dökülmüşlerdir. İlk sarsıntıdan sonra şehrimizde başka “bir zelzele kaydedilmemiştir. Hâdise sırasında bazı kâgir bina « larda çatlaklıklar olmuş, birçok ev- lerin pencere camları kırılmıştır. Alemdarda Mehmetpaşa karakolu ci- varındaki Kâtipsinan camlinin bir duvarı kısmen çökmüş, bir kısmı da çatlamıştır. Insanca hiç bir zayiat ol- mamıştır. Bu camiin odalarında ba- « rınanlar, dışarı çıkarılmışlar ve ka- pıları mühürlenmiştir. Dünkü zelzele; Tekirdağ, İzmit, Bursa, ve Gemlik havalişsinde de şid Kâtip Sinan camiinin detlice hissedilmiştir. Tekirdağında, (Arkası: Sayfa 10, sütun 3 dej zelzeleden yıkılan duvar!