3 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

3 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

. . Köy Gençlerine “1 Meyvecilik .. ON öğretiliyor Zafranbolu (TAN) — İki sene ev- “vel, kazamız köy kalkınma komisyo- munun idaresi altında Ulus nahiyesin de ve Karabük istasyonu civarında vücude getirilmiş olan on beşer de- karlık iki nümüne fidanlığından pek yakında İstifadeye başlanacak, halka şmneccnen fidan dağıtılacaktır. Orman ık olan mıntakamızda meyveli Ağaç merakım da uyandırmak, bunlardan az masrafla çok kâr etmenin yolları- Bı öğretmek maksadile açılmış olan fidanlıklara, köy gençlerinden anla- yışlı olanlar müzyyen zamanlarda! celbedilmekte, dikim ve bakım işleri | kendilerine öğretilmektedir. Bilhassa |... . 'Ulus nahiyesindeki fidanlık, hakika- ten nümüne olacak bir hal almıştır. Bu sene İstanbul Büyükdere fidan- Tığından, üç yaşını doldurmuş muh- telif nevi aşılı meyve fidanları ge- tirtilmiş, ziraat muallimi dikim işle- Tini biyzat tamamlamıştır. Bu sayede ve Nahiye Müdürü Abdürrahman Dündarın sıkı alâkasile, dikilen fi- danların yüzde 98 i tutmuştur. Fidanlığa şimdilik getirtilen 1,5 masura suyun depo edilmesi için Otuz tonluk bir havuz yaptırılmıştır. “Tohumdan yetiştirilen elma, armut, erik ve şeftali fidanlarından iki bin kadarı önümüzdeki Şubat ve Martta köylere bedava dağıtılacaktır. Piyade Alayına Sancak Verildi Zafranbolu, (TAN) — Orgeneral Fahrettin Altay, yanında Korgeneral © Abdürrahman Nafiz Gürman ve Tüm o general Kemal Gökçe olduğu halde “buraya gelmiş, Atatürk adına mera- simle piyade alayına sancak vermiş- tir. | em SİLİFKEDE : Ortaokul Dar Geliyor Silifke (TAN) — Ortaokulumuzda İnlebe adedinin her sene yüzde otuz “nisbetinde arttığı görülmektedir.Alı | Oman verim müsaittir. Ancak önümüz deki ders yılında gelecek yeni tale- «benin binaya zor sığdırılacağı anlaşıl maktadır. Mahsul Çok Bereketli Silifke, (TAN) — Bu yıl mahsul çok bereketlidir. Mahsulün biçilme- sine ve harmanların kaldırılmasına «başlanılmıştır. Her hafta İzmir ve İstanbula kül- Hiyetli miktarda mercimek, arpa, buğ day, bulgur gönderilmektedir. (Hikâyeden Mabaat) “Çukulata Kokusu (Başı 6 ncıda) nu anlıyor, ve tabii göre- biliyordum. Fakat tatlı, se- TİN yaz sabahı, bu sıcak ıskaranın üstünde büzülüşleri nedendi? © Kışın bir keyif olan ılık, sıcak- (hık, yazın, bir azap, bir işkence o- oluyordu. İç ferahlatan sabah se- © rinliğini bırakıp, bu sıcak :skora tünde terlemelerinin sebebi, ne — Adi, ne olabilirdi? Taze, sıcak çukulata kokusu mu, onları buraya çekiyordu? Bu sıcak koku, vermek şöyle dursun, gönül bulandırıyordu. Onlar, bu kokuya alışmış olacak- Jardı. Bu koku, onlar için, bir ih- çotiras haline gelmiş olmalıydı. İyi ve kötü, büütn alışkanlıklarda yaş farkı gözetmiyen insanlık, onları da, bu kokuya bağlamıştı. Eter, morfin, kokain, esrar gibi zehirlere alışanlar, nasıl kendileri. Bİ kürtâramıyor, her ezaya katlanı . yorlarsa, bu iki çocuk ta, tatlı sa- bah serinliğini bırakıp sıcak 1ka- ra üstünde ter dökmiye katlanı- b İhtirasların ne yaşı varmış, ne de belli başlı bir cinsi varmış! Bu- nu, bir kere daha anlamıştım. i | BALIKESİRDE : : Köy Korucusu i Kaçakçılarla Çarpıştı Balıkesir, (TAN) — Çağışın Aslı han Tepecik köyü korucusu ile tü- tün kaçakçıları arasında bir çarpış-| İma olmuştur. Hâdise şöyle geçmiş-| tir; Korucu Kâmli, Halil oğlu Ahme- din ağılı civarında toprağa yaprak tütün gömülü olduğunu haber almış, yeri kazarak bunları çıkarmıştır. Fa kat götürürken, Kepsudun Eşeler köyünden Battal ile Ismail oğlu O- mer önüne çıkmışlar, tütünleri bi- rTakmasını istemişlerdir. Kâmil red cevabı verince, Ömer tabancasiyle ateşe başlamıştır. Kâmil de ateş et- miştir. Köylüler yetişince, kaçakçı- lar kaçmıştır. Omer bilâhare tutul- muştur. Battal aranmaktadır. Bir Kızı Kirlettiler Balıkesir, (TAN) — Durak nahi- yesinin Çalkandil köyünde Ali oğlu Ahmedin 12 yaşlarında kızı Ummi tarlada çalışırken Şakir oğlu Hüse- yin tarafından zorla Kirletilmiştir. * Balikesir, (TAN) — Yağmur İduasina çıkan kadınlar arasında is- mi geçen Makbulenin bu hâdise ile alâkası olmadığı anlaşılmıştır. Yal nız Azime hakkında takibat yapıl maktadır. BOLUDA: Güzel Bir Park Yapıldı Bolu, (TAN) — Vali ve parti baş- kanı Salim Gündoğanın teşebbüsile Balıkesirden celbedilen mütehassısın İçizdiği krokiye tevfikan, üç ay sü- ren bir çalışmadan sonra, parti bah- çesi gayet güzel bir park halini al- mıştır, Akşamları halk, parkta toplanmak ta, halkevinin bandosu güzel parçalar I çalmaktadır. Polis Teşkilâtı Yapılıyor Bolu, (VAN) — Düzcede beş po- lis ve bir komiserden mürekkep em- niyet teşkilâtı yapılacaktır. Vilâyeti- miz emniyet âmiri Ziya, Düzceye gi- İderek polis için bir bina temin etmiş- tir. | İİZMİRDE : : Kozanoğlu Piyesini Oynadılar İzmir, (TAN) — Menemen C. H. Partisi ve Halkevi mensuplarından kalabalık bir kafile buraya gelmiş, Atatürk heykeline çelenk koymuş- tur, Kafile, Halkevinin misafiri ol. muştur. Menemenli gençler geceli- yin Halkevinde “Kozanoğlu, piye- sini temsil etmişlerdir. Gayrimübadil Emlâki Izmir, (TAN) — Geyrimübadil hesapları yeni kanunla yakında tas- fiye edileceği için, vilâyetimiz için- de gayrimübadil istihkakına muka- bil ayrılan Yunanlı ve firari emlâki tespit edilmiştir. Bunların yarım milyon Türk lirası değerinde oldu- ğu anlaşılmıştır. Gayrimübadil bo. nolarının 100 Jiralığı 26 liradan 12 Hraya düşmüştür. Silifke Ortaokulundan bu sene mezun olan talebe müdür ve öğretmenleri ile beraber yukarıdaki resmi al al ERZURUMDA: Kaçakçılarla Bir Çarpışma Yapıldı Erzurum, (TAN) — Çiftlik köyün ide kaçakçılık yapıldığı hakkında vu kubulan ihbar üzerine merkez kara kol kumandanı bir müfreze ile köye gitmiştir. Çakmaklı ismini taşıyan bir tarlada gömülü 210 kutu kaçak sigara kâğıdı bulunmuş, müsadere edilmiştir. Üç şahıs sorgu altına a - lınmıştır. İkisinin kaçakçı ve birisi- nin yatak işini gördükleri tahmin e- diliyor. Bunların başka yerlerde de adamları olduğu anlaşılmaktadır. gönderilmiştir. Elektrik Fabrikası Erzurum, (TAN) — Burada kuru- lacak iplik fabrikasına kuyvei mu « harrike bulmak üzere gelen ve su mühendisi Muhiddin ile makine mü hendisi Bülent ve elektrik mühen - disi Şevketten mürekkep olan heyet Tortumda tetkikatta bulunmuş ve işini. bitirmiştir. Fabrikanın kömürle değil, Tortum şelâlesinden alınacak elektrikle işletileceği anlaşılıyor. İlk tetkikler, bu şelâleden 40 bin beygir leceğini göstermiştir ki, bununla mü teaddit fabrikaları işletmek ve Erzu rumla beraber civar vilâyetleri de aydınlatmak mümkündür. KOZAND. Yeni Bir Amyant Madeni Bulundu Kozan, (TAN) — Bir Alman mü- tehassısı, bölgemiz içinde ve civarın. da maden araştırmış, kazamız hudu- duna yakin olan Karsantı #ahiyesine bağlı Karaköy dağında Amyant ma. deni bulmuştur. Mütehassıs, Ana- varza kalesini de tetkik ettikten son- ra ilçemizden ayrılmıştır. Bozuk Bir Yol Kozan (TAN) — İlçemizden Ka- İairli iye uzanan umumi yolun hastaha- ne altından itibaren başlıyan kısmı bozuktur. Buradan arabalar geçeme- mektedir. Halbuki o yel çiftçi olan Mahmutlu mahallesi halkının ve Çu- kurova köylerinin mahsullerini ve herşeylerini geçirecekleri yoldur. Çu- kurova köylüleri, Kozanla irtibat nok talarını teşkil eden bu yolu bırakıp Adana şosesine çıkmak suretile Koza na gelmektedirler ki bu büyük bir müşküldür. İlçebay Avni Duru, yolun yapılması için teşebbüslerde bulun-! muştur. Yolun bir an evvel düzeltil- mesi pek ziyade lâzımdır. ÇANAKKALEDE : Sergi Beğenildi Çanakkale (TAN) — İlkmektep sergileri iyi olmuştur. Bilhassa 18| Mart mektebinin sergisi, ziyaretçiler üzerinde derin bir alâka uyandırmış, eski bir köyle Cümhuriyet devrinde kurulan bir köyü göstren mükayeso- U mücessem şekiller ibret ve'takdir! le seyredilmiştir. Şüphe edilen yerlere de müfrezeler | kuvvetinde elektrik istihsal olunabi| Şeker Fabrikası Kuru'masını İstiyorlar Sivas, (TAN) — Yeni bir şeker fab rikasının Orta Anadoluda kurula - cağı hakkındaki haberler üzerine, bu fabrika için en iyi yerin Sivasta ola- bileceği hatıra geliyor. Dört demiryo lunun ortasında bulunan Sivas top- raklarında mebzul mikdarda pancar yetişmekte ve bunlar “Turhal şeker fabrikasına gönderilmektedir. Demir İ yolları sayesinde etraftan da pancar getirtmek ve şekeri her tarafa gön- dermek çök ucuza mal olacaktır. Terfi Eden Öğretmenler Sivas, (TAN) — Bu sene çevremiz de 36 muallim birer derece terfi et- mişlerdir. İsimleri şunlardır: İsmet lapınardan Hatice Yaraş, Kızılirmak tan Kemal Eren, ve Mahmut Anado- lu, İsmetpaşadan İsmet Aydoğ ve Ümreye Özgen, Kizilirmaktan Sıdi- ka Tuna, Fevzipaşadan Nimet Kaya ve Fikriye Dumanir, Ziya Gökalp o- kulundan İsmail Hakkı Pulat ile Sa bire Çubukçu ve Muzaffer Ertan, Re cep Evi okulundan Mustafa Reşit Ti muir ile Saliha Süzen, Bedia Tan, E- mine, Cümhüriyet okulundan Dürda ne Erding, Fikriye Akomit, İstiklâl okulu başmuallimi Kâmil Kural, Ül kü okulundan Azize Tam. Altıntaş- ziye, ve Özmen, za Başaran, Kültür işyarı Ahmet Tu İran, Zaradan Ömer Öncel, Şemra İ Günen, Hikmet Ötmüş, Mustafa Sel- çuk, Koyeltardan Hakkı Öncel, Kan gadan Kemal Gürpınar, Gürün Ku- rultey okulu başmuallimi Kemal Te kin, Fatma Zehra, Suşehrinden Sabi re Yerden, Şarkışladan Şemsettin, IKIZILCAHAMAMDA: Kaya Kovuğu Içinde Can Veren Delikanlı Kızılcahamam, (TAN) — Çeltikçi nahiyesinin Ağçeören köyünden Meh met oğlu yirmi beş yaşlarında Ah- met, korkuya kurban gitmiştir. Evli ve çocuk sahibi olan bu delikanlı, kış lak köyünde yol inşaalında çalışır- ken sıcaktan bunalmış, Yabanâbat çayına girmiştir. Fakat sular kendisi ni 20 - 30 metre kadar sürüklemiş ve büyük bir kaya kovuğunun içine at- mıştır. Arkadaşları, Ahmedin cesedi- ni buradan çıkarmışlardır. Doktorun muayenesi neticesinde, Ahmedin hiç soyunmadığı, binaenaleyh boğularak ölmediği, kayaya vuku bulan şiddet- Ni temastan ve korkudan inkıtaı te- neffüse uğrayarak öldüğü tesbit olun muştur. Köprü Yapıldı Kızılcahamam, (TANİ Çerkeş, Zafranbolu, Beypazarı, Ayaş kazala- rile Güdül nahiyesi ve köyleri halkı- nın yegâne geçiş noktasını teşkil et- tiği halde birkaç sene evvel yıkılan Çeltikçi nahiyesinin İncegez köprüsü yeniden yapılmıştır. Kazamız kaymakamı Vasıf Kolçak, bunun için lâzımgelen keresteyi or- İmanlardan meccanen temin etmiş, et- İrat köylerde usta ve amele getirtmiş İtir. Yeniköprü otuz metre uzunluğun dadır. Hamamlar Yapılıyor Kızılcahamam (TAN) — Pek ba kımsız ve harap bir halde olan ha- mamlarımızın tadil ve ıslah suretile İinşası 8 bin küsur liraya mal olacağı anlaşılmıştır. Tamirata bir an evvel başlanılmasını rica etmek üzere bura dan gönderilen bir heyetin teşebbüs. leri neticesinde, mühendis Sabit kasa İbamıza gelmiş, hamamları gezmiş, su larını ölçnüş, tamirat projesini çizip paşa okulundan Makbule İzgi, Dum-| tan Süleyman Güçer, Divrikten Şa-| Hafikten Ali Re! Bir Otobüs Bir Muallimi Ezdi, öldürdü Evvelki akşam, Lâlelide bir kaza olmuş yaşlıca bir öğretmen, bir oto- büs altında kalarak ölmüştür. Şoför Avni Akmanın idaresinde- ki 224 numaralı otobüs, evvelki gün saat 16 sularında, Beyazıttan Aksa- raya inerken, Lâleli camli önünde, caddenin bir tarafından diğer tara- rına geçmek istiyen Mehmet oğlu Mehmet isminde, 70 yaşlarında mü tekait öğretmene çarparak muhte - lif yerlerinden ağır surette yarala - mıştır. İhtiyar öğretmen, derhal Cer de, biraz sonra ölmüştür. Kazayı iş- ledikten sonra kaçmak istiyen şo - för yakalanarak tahkikata başlan - mıştır. Camie Girmek İstemiş Koca Mustafapaşada, Siinbül E- fendi camii yanında, bir kulübede ©- İturan balıkçı Hüseyin oğlu İsmail, dün sabah kendini bilmiyecek dere- de sarhoş bir halde, Sünbül Efendi eâmiine girmek İstemiştir. Balıkçı- nın bu halini gören cami hademele- rinden Hüseyin Hüsnü, içeri sokmak istememiş, balıkçı İsmail de eline ge- girdiği bir sopa ile Hüseyin Hüsnüyü başından yaralamıştır. Yanarak Ölecekti Evvelki akşam, Kazlı çeşmede bir hâdise olmuş, bir amele, yanmak ü- zere iken, kendi soğukkanlılığı sa - yesinde muhakkak bir ölümden kur- tulmuştur, | Yedikulede Kazlı çeşmede Aleko mun deri fabrikası boyahane kısmın- de 35 yaşlarında bir amele, kayna - makta olan boya kazanının içine 8 kilo kadar benzin dökmüş, sonra, bo- yanacak derileri kazana atmaya baş lamıştır. Bu sırada, ani olarak, kaza mın içindeki benzinle karışan boya- lar parlamış, Yahyanın iş elbiseleri futuşmüştur. Yahya, derhal belinde- ki büyük bıçağı çekmiş ve elbisesi- nin tutuşan kısmını kesip atmıştır. Yahya çıplak denilecek bir vaziyet- te kalmış, fakat yanarak ölmekten | kurtulmuştur, Kumarhane Basıldı Evvelki akşam, Galatada bir ku - marhane basılmıştır. Galatada Murakip sokağnda otu- ran Şevketin evinde kumar oynatıl- dığı haber alınmıştır. Evvelki akşam, hava karardıktan sonra kumarbazların birer birer Şev ketin evine girdiklerini gören me - murlar, bunların oyuna başlamala - ri için biraz bekledikten sonra, ani olarak, eve girmişlerdir! Kumarbaz- lar oyun oynarken, suç Üstünde ya * kalanmıştır. Isimleri şunlardır: Mehmet Taşçı, Rami Urkuşa, Ha- lit Akay, Safa İncesu, Şakir Duman, Hasan Yılmaz ve Ömer. Kumar oy- natan Şevket ve kumarbazlar mah- kemeye verilmiştir. Sütten Zehirlendiler Kumkapıda, Düzoğlu sokağında 10 numaralı evde oturan Akseyin ile 10 yaşındaki kızı Anjel, dün sabah, bir sütçüden aldıkları sütten zehirlen- mişlerdir. Her ikisi de Haseki Has- tanesine kaldırılarak tedavi altına a- arimıştır. Kotra Devrildi Çubukluda oturan 18 yaşlarında Şükrü oğlu Nezihi isminde bir genç, ayni semtte oturan arkadaşı Ali oğlu Zahit ile, Çubuklu önünde kotra ile gezerken, kotra devrilmiş ve denize düşen iki genç boğulmak üzere iken, sandalcılar tarafından O kurtarılmış- tır. Saldırmıya Başlamış Üsküdarda oturan ve Salacık is- kelesinde çımacı olan Abdullah oğlu Han , Albayrak, ge gece, ken- râhpaşa hastanesine kaldırılmış ise| da çalışan Ahmet oğlu Yahya ismin- | 13-798 MUŞTA : Korkunç bir ayı Köylüyü Yaraladı Muş (TAN) — Buraya bağlı Hava dorik köyü elvarında bir ayı ile pek heyecanlı bir mücadele geçmiştir. Bu köyün muhtarı Ömer, üç arka daşile beraber, ziraat dairesinden al dıkları dört tüfekten bilistifade, et- rafı kasıp kavüran iri bir ayıyı imha ya karar vermiştir. Bunlar dolaşır- ken, sık bir meşe fidanlığınd4 ayı kar şılarına çıkıvermiş, dört avcı birden ateş etmişlerdir. Ayı, dört kurşunu da yemesine rağ men, Ömere saldırmış ve Ömerin &- lindeki tüfeği alıp yere fırlatmıştır. — | Ömer, Gön korkusile, elini ayının bo İğazına soküp dilini tutmuş, ayı ağı İlle bir şey y ıyacağın: anlayınca İtırnaklarile Ömerin göğsü ve bacak etlerini koparıp koparıp atmıştır. Diğer üç kişi, tüfeklerini kafasına dayayıp &t korkulu ca 1 Ayının yi : sırtından yetmiş ki- 10 yağ çıkmıştır. Ömerin hayatı teb. likededir. ayının teş etmişler ve bu Antakya Belediyesi 'İmarethane Olmuş! (Başı 7 ncide) — Buraya Belediye Relsi oluşu- mun ikinci günüydü. Bir gün oda- ma tanımadığım bir zat girdi. Ve beni görür görmez, hiddetle gür ledi: — Kalkın oradan! Burada ne işi- niz var? Herkesin yerine ne hakla oturuyorsunuz? | Ben, evvelâ, bu sözlere hiç bir mâna veremedim: Fakat biraz son ra öğrendim ki, muhatabım, Antak yanın benden evvelki Belediye Re- isi mahut Hacı Etemmiş! Biçare a- dam, idari değişiklikler yapılırken, Antakyada değilmiş ve Antakyaya döner dönmez, hiç kimse ile temas etmeden dosdoğru makamına “gel- miş. O sırada, sokakta,kopan bir.alkış tufanı, kahkahalarımızı yarıda bi- taktı. Pencereye yaklşınca sebebini anladık: Orgeneral Asım Gündüz, müzakerelerin cereyan ettiği erkek Msesinden çıkmış, oturduğu köşke dönüyordu. Az evvelki vakayı din lemenin, ve bu manzarayı görme- nin keyfi içinde güldüm, ve: — Bu gidişle, dedim, birçok kim selerin, tıpkı Hacı Etem gibi, ma- kamlarını işgal edilmiş görecekleri gün çok yakındır” Nihat Tangüner dini bilmiyecek derecede sarhoş bit halde, Salacık bahçesinde, ötekine berikine saldırırken yakalanmıştır. Hasanın üzerinde bir de tabanca bulunmuştur. # Şoför Şarerin idaresindeki 2891 nümaralı otomobil, Tepebaşından geçerken, Sakızağacı caddesinde, 22 numaralı evde oturan Celâl isminde birine çarpmış muhtelif yerlerinden yaralamıştır. * Beyoğlunda, Parmakkapıda, 29 uncu ilkmektepte hademe Zehranın beş yaşındaki kızı Perihan, ikinci kat pencereden bahçeye düşmüş, ya- ralanmıştır. Kadıköyde Halit Ağa sokağında Muhittinin inşaatında çalışan dülger Rüpen oğlu Artin, iş yüzünden arka dâşı Mustafa oğlu Duruşu tuğla ile başından yaralamıştır. * Topkapıda Kâzımın ahırında ça lışan Arapkirli Mustafa, bir para me selesinden, arkadaşı Hüseyin oğlu Hüseyini kürekle başından ve omu- zundan yaralamıştır. 'Ankara vilâyetine vermiştir. Baş, diş, nezle, grip, romatizma, Nevralji, kırıklık ve bi ağrılarmızı derhal keser. İcabında günde üç kaşe alınabilir.