3 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

MATIR İLAMI No, 108 ğleden biraz sonra, Bekârlar tekkesinde tutuşturulmak İstenilen fesat ocağının her tara- ©O$ı gizlice sarılmış ve bir menge- ne içine alınmıştı. Esat Beyin yar- © drm için verdiği dört sivil inzibat memuru başlarında kıymetli arka- daşlarımdan Zekâi Bey olduğu hal- de işe başlamışlardı. Müştak ve © Derviş Efendiler de Hulüsinin pe- şine takılmışlardı. İşe başladığımızın üçüncü günü © akşamı fesat ocağının külhancıla- rı ve yardımcıları olduğu gibi gö- zümüzün önünde ve elimizin altin- da idi. Hulüsi Efendinin iyi bir ni- yetle çalıştığını yaptığımız tecrü- 'beler bize anlatmıştı. Binbaşı Ze- kinin ocaktan aldığı haberleri giz- 4 hizmetler grupu kumandlınım yeni gözdesi Repingtona taşıdığı da anlaşılmıştı. M. A. Bey bu işte de bütün hümmü niyetin! gösteriyor, gelen haberleri günü gününe de- Bil, santi saatine bize bildiriyor- du, Esat Beyin verdiği memurlar- dan Kadri Çavuşu bir gazete satı- çısı yaptim. Galatasaray mektebi önüne diktim. Bu yeni muhabere vasıtamızdan daha çabuk ve . Âyi istifade ediyorduk. 'eşebbüsümüzün Üçüncü gü- nü Hürriyet ve İtilâfin kurduğu gizli ocakların üçünü de bütün başları ve azaları ile bir- likte öğrenmiştik. Artık bu düş- manlara karşı tarruza geçmek 22. manı gelmişti Esat Bey: > — Mim Sıfır, dedi. Bu rerille- rin ocaklarını söndürmek zamanı i geldi, Dün bıraktığın raporun ili- — Şİğİ jurnalde telgrafçı Hüsnü ta- rafından verildiğini bildirdiğin ha- — ber çok mühimdir. M. A. Bey bu | raporu İngilizlere vermemekle doğ , rusu.büyük bir hizmet yapmıştır. ç Kendisini takdir ederim. Görülü- — yer ki, bu hainler gemi arıya af | dılar. Bir hâdise çikarmalarından, bir felâkete sebep olmalarından çok korkuyorum. Bunların fena - — Hikların, karşılamıya uğraşaca 5 ğırmıza şiddetli bir hareket ile teş- kilâtlarını bozmak çarelerini arı- © yalım. Bir taraftan adamlarımızla k İngilizler nezdinde teşebbüslere ge — gelim. Diğer taraftan da bu hain- — leri el altından tehdit ve tazyik edelim. Esat Beyin telâş etmekte ve şid- detle hareket Ookaran © mekte hakkı vardı. © haini, hakikaten çok ehemmiyetli bir iz üzerinde yürüyordu. Anado- Yu İle İstanbul arasındaki müns- — sebet ile beraber tabit olarak mu- harebe de kesildiği zaman, başların da (Hilsin) isminde bir Miralay bulunan kalabalık bir sansür he- © yeti telgrafhanenin her kısmını « kontrolü altına almıştı. Muhabere — değil, memurlar makine başına bi- i e yaklaşamıyorlardı. Fakat Tür- | Kün yaratıcı ve başarıcı eli buna pi “da bir çare bulmakta hiç te gecik- o memişti. Büyük himmetleri var ol “sum, © sırada İstanbul telgraf mer- kez müdürü olan İhsan ve muha- 'böre memurlarından Edip ve Müm — taz Beyler çok büyük ve tehlikeli işe girişmişlerdi. İngilizlerin anlıyamıyacakları bir şekilde A- Badolu ile muhabere için iyi ve e- “min bir yol bulmuşlardı. Hizmete hazır bulunduklarını Yaver Bur. han Bey ile Esat Beye bildirmiş — Olerdi. Esat Bey bulunan muhs- « bere yol ve usulü hakkında İhsan a icap eden malâmatı almış © Ve muhaberenin tehlikesizce yapı- —. kanaat edinmişti. Keyfi- i ye büyük erkânı harbiye reisi © Fevzi Paşaya bildirmişti. G İş'ardan bir hafta sonra, / büyük erkânı harbiyeden — verilen bir emirle, akşamları sast © dörtten sonra Kandıra hattı hiç meşgul edilmiyor ve daima İstan- buldan haber bekliyordu. Teşebbü sün on birinci gecesi, İstanbul tel- - Anadolu Ile Telgraf Muhaberesi Kuruluyor Yazan : M. SIFIR grahanesinin bodrum katında is- mi geçen fedakârlarla yaver Bur - han Bey tecrübe yapıyorlar ve A- nadoluyu arıyorlardı. Birdenbire gözler sevinç yaşları ile dolmuş, yüzler gülmüşlü. Sevgilisinden mahrum kalan dertli İstanbul ni- hayet Ankarasına kavuşmuştu. Mü teşebbisler sevinçlerinden kapla” rına sığamıyorlardı. Yaver Burhan Bey, Ankaradan âlınan ilk haberi soluk soluğa koşmuş ve Esat Beye müjdelemişti. “Tabi! postahanenin bodrum ka- tında dalma bulunmak ve çalış - mak tehlikeli ve hatalı bir işti. Bu- Junan bu muhabere telini İhsan Be- yin Süleymaniyedeki evinde bu- lunan telefon teline bağlamışlar- dı. Her akşam saat beşte evdeki telefon makinesi sökülüyor, yeri- ne telgraf makinesi konuyordu. İhsan Bey ve arkadaşları sahahla- ra kadar çalışarak Ankara (e İs- tanbul arasındaki bağlılığı muha- faza ve muhabereyi temin ediyor- Irdı. Harbiye Nezareti yaveri yüz- başı Kâmil, Esat Beyin yaveri Bur- han ve yüzbaşı Rasim Beyler de nöbetle bu gizli muhabere . evini bekliyorlar, yapılacak bir taarru- za karşı canlarını siper ediyorlar. dı. Bunu müttefikler haber ala- mamışlardı. E. Ş. adinda bir adam İstan- bul ile Ankara arasında muhabe- re yapıldığını hissetmiş ve İngriliz- lere haber vermişti. İngilizler bu hattı bulmak için çok uğraşmışlar, Marmara ile Karadeniz arasında- ki sahaya dökülmüşler, bütün ara- riyi aramışlar, taramışlar ve hiç bir şey bulamamışlardı. Bu defa da işte telgrafçı H. denilen ve in- kılâp tarihinde ismi daima Jânet- le yadedileceği şüphesiz bulunan bu s işti, Bu ma bozuk herif öğrendiği bu #rrı arkadaslarına söylememişti. (Devamı var) —— — Orta Anadolu Yağmur Bekliyor Konya Aksarayı (TAN) — Son ay larda yağmur yağmaması, burada ve çevremizdeki yazlık ekimleri teh- İlikeye düşürmüştür. Sık sık esmekte an poyrazın kuraklığa karşı bir lereceye kadar faydalı olduğu söyle niyorsa da, çiftçi biraz endişe duyu- yor. Böceklerle Savaş Konya Aksarayı (TAN) — Kaza- miz mahsulâtına zarar verdiğinden olunan sürme haşeresile mü eadele için tedbirler ittihaz edilmiş tir. Ziraat Vekâleti, tohumları ilâç layıp temizlemek için iki selektör makinesi göndermiştir. Bunlar Yeşi- lova belediyesile Ortaköy nahiye merkezinde çalışacaklardır. Büyük faydalar beklenilen bu ma kinelerden hakkile istifade edilebil- mesi için, Aksaray gibi orta Anadolu nun zahire ambarı denilmiye lâyik bir merkezde hiç olmazsa beş adet selektöre ihtiyaç vardır. miami AYANCIKTA : 4 Ev Yandı Ayancık (TAN) — Kızılcakaya kö ünde, kırk beş nüfuslu yedi ailenin barındığı dört ev bütün eşyasile ve ahırlarındaki 24 koyun ve keçi ile be raber yanmıştır. Ayancık Kızılay şubesi bu felâket zedelere bir ton mısır, bir çuval tuz. nüfus başına da - çocuklar hariç - İkişer lira verilmek Üzere seksen li- İra göndermiştir. Zingal şirketi, Halk partisi ve E- İ vinin yardımlarile, kış gelmeden ev - vel harikzedelere yeni meskenler in- şası için çalışılmaktadır. AN ENE İNE Fiyatları Belediye Tesbit Edecek Şehrimizdeki bütün sinema ve ti- yatroların mevki fiyatlarını 15 tem - müzdan İtibaren beledie tesbit ede - cektir, Bu gibi müesseseler, beledi- yenin yaptığı tarifeden yüksek fi - yat istedikleri takdirde ilk defasın- da yüz lira para cezasına çarplırı - lacaklar, ikincisinde muvakkaten ka patılacaklardır. 15 temmuzdan itibaren, bü gibi yerlerden alınan vergi resimleri de indirilmiş olacağı İçin yeni fiyatlar çök ucuz olacaktır, O tarihten sonra bütün resimler ve v tır. 15 temmuzdan sonra içeri biletsiz müşteri alan müesselerin sahipleri ile parasiz girmesi icap edenlerden soğuk tamganın göslerdiği vergiyi ayrıca tahsil etmiyenler cezalandı - | rılacaktır. Sümer Bankın müesseselerinde tat bike başlanılan ucuzluk ve kolaylık dolayısile yerli mallar pazarında sa- tılan ber nevi eşyadan altı ay vade lanmıştır. Bu hafta sonunda tarife komisyo- nu toplanacak, hava gazının yeni üç aylık tarifesini tesbit edecektir. Komisyon, tramvay tarifesini ya - pabilmek için, elektriğin temmuz bi- re kadarki fiyat vaziyetini tetkik e- decektir. Sahte Çoraplar Kadın çoraplarının standardı için tatbik edilmekte olan nizamnameye göre kontrol işleri devam etmekle- dir. Uç dört gündenberi yapılmakta olan sıkı araştırmalar o neticesinde, bir kaç müessesenin nizamnameye aykırı hareketleri görülmüştür. Bu müesseselerin nizamname hükümle- rine göre, üçüncü kalite malları bi- rinci kalite diye göstermek suretile kanunsuz hareket ettikleri tesbit &- dilerek haklarında zabıt varakası tü- İtulmuştur. Diğer bir iki müessese « nin de ipekli kadm çoraplarının ka nun! müddet içinde damgalandırı! - mamış olduğu görülmüş, zabıt tutul muştur. Fabrika Genişliyor Paşabahçedeki rakı ve ispirto fab rFikasınm genişletilmesi için yapılan çalışmalar bitirilmiştir. Fabrikaya ilâve olunan yeni daireler işlemeğe başlamıştır. Şimdi, fabrikanın bulun duğu sahanın tanzimi işile uğraşıl- maktadır, * İktisat Vekili Bay Sakir Kese. bir dün şehrimize gelmiştir. Bay Şa kir dün doğruca köşküne giderek is- irahat etmiştir. mal Eği Sabiha Gökçen Dün Ankaraya Gitti Şehrimizde bulunan kadin tayyare elmiz Sabiha Gökçen, dün sabah sa İat 11 de tayyare ile Ankaraya hare- İket etmiştir. Bayan Gökçen, Eskişehirde yere indikten sonra tekrar uçuşuna de - ile kredili satış yapılmasına baş -| Yeni Çalışma Tatbik Edilecek Devlet daireleri için kabul e- | dilen yeni mesai saati, banka- larla diğer bazı resmi daireler- | de henüz tatbik olunmamıştır. | bik edilmektedir. İstanbul güm- rüklerinde de yeni karar henüz | tatbik olunmamıştır. Şehrimizde bankaların, çalışma saatleri üze rinde, aralarında tek bir esas ka bul etmeleri için, banka mümes- İ| silleri son iki gündür, Osmanlı Bankasında toplanarak görüş- meler yapmaktadırlar. Bu hu- susta yarın bir karar verilecek- | tir. Diğer taraftan Akay ve Şirke- ti Hayriye de tarifelerinde, ye- ni şekle göre lâzım gelen tâdilâ- tı yapmak için; yeni şeklin han» gi dairelerde tatbik o olunup, hangilerinde tatbik olurmu cağını anlamak üzere, neticeyi beklemektedirler; İİ Karar bütün dairelerde tatbik | olunursa, her iki idare sabah | pontalarında memurlara mahsus olan selerleri yarımşar sadt ge | iye alacaklardır. Pazartesi gününden Itibaren İş Bankasının İstanbul, Beyoğlu, Galata şubelerile, Beyazıt, Ka- dıköy ve Üsküdar Ajanslarının | gişeleri adi günlerde saat 8,30 | dan 12,30 a kadar, Cumartesi | günleri de sant 8,30 dan 11,30 a kadar açık bulunacaktır. AKADEMİDE : Ressamlardan 8 Bin Liralık Tab'o Alındı Ankarada açılan resim sergisi ka- panmıştır. Sergide Başvekâlet, muh- telif Vekâletler ve milli müesseseler bir çok tablolar satın almışlardır. Yalnız Kültür Bakanlığı Güzel Sa natlar Birliğine, D grupuna, Müsta - kil ressamlar birliğine mensup res- samlardan 13 kişinin eserlerini 1565 Hira mukabilinde satın almıştır. Bu suretle Kültür Bakanlığına eser sat- | Denizbank ile buna bağl mües- İl Deniz Suyunu Kirletmek I Yasak Edildi Umumi mecra olmıyan yerlerde, bilhassa dere ve deniz kenarlarında. ki binalarda, lâğımların bu gibi su- Tara akıtılması yasak edilmiştir. Bu suretle, hem deniz ve derele - rin pislenmesine, koku yapmasına im kân verilmiyecek, hem deniz bânyo- su yapmak istiyenlerin sıhhatleri ko İrunmuş olacaktır. Buralardaki binalarda birer kuyu yaptırılacak ve yeniden yapılan bi- lâğımları umumi | ipilincaya Kadar bu kuyulara verile- cektir. Boyalı Şerbetler Seyyar köttecilik yapan, Ahmet oğlu Hüseyinle, . Salim oğlu-Ali ve iboyah şerbet satan Rıdvan oğlu Ze- tarafından haklarında takibat yapıl. | asğn başlanmıştır. Diğer taraftan, fazla sıcaklar dola- yısile, dün Eminönü kaymakamlığı, mıntakasındaki lokanta, kebapçı ve kasap dükkânlarını teftiş etmiş, bo- zulmuş, kokmuş, et ve yemek bulu- nup bulunmadığını muayene etmiş- tir, İstimlâk Lâzım Tünel şirketinin Galatada yaptı - racağı hanın inşası geri bıraktırıl - mıştı. Bu hanın yaptırılması için Ka İcaktiyde esaslı istimlâkler yapılma - |! sı lâzım gelmektedir Bunun da şe İhir plânına aykırı olmsması için, der hal yapılması doğru görülmemiştir. Yeni hanın kıymeti, Tünel hâni - nin satın slma muamelesinde mah - sup edilecektir. Belediye Yıkacak Bütün binaların enkazını almaya talip bulunmadığından, belediye is- timlâk işlerinin geri kalmaması için, binaların yıktırılması işinde yeni bir formül bulmaya karar vermiştir. Bu formül ya belediyenin müteahhide masraf vermesi veyahut kendi ve - saitile bu işi yapması şeklinde ola- caktır. Diğer taraftan, şehrin imar plâ - nının tamamı tatbik edilinceye ka - dar, Eminönü meydanında, İstimlâk nâların da birer lâğım kuyusu yap-| | maları mecburi kılınacaktır. Evlerin | iğım tesisatı ya -| İki yakalanmış, Fatih kaymakamlığı | mış ölani sanâtkârlar Ibrahim Çallı, |“ | Arif Bedii, Fikret Muallâ, Edip Hak- Kanki meydana çıkacak kısım- kı, Ahmet Hakkı, Ragıp, Şefik Bur. /ların çirkin manzarasını örtmek üze salı, Cemal Tollu, Bedri, Rahmi, E - | re; belediye imar bürosu muvakkat ren Eyüboğlu, Nurettin, Refik, Nu - İbir proje hazırlamaktadır. Bü pro - rullah Berk, Malik Aksel ve heykel. | je istimlâk işiyle müvazi olarak tat- traş Zühtü ile Hadidir. Sergiden Cümhuriyet Halk Partisi muhtelif | sanatkârlara ait olmak üzere 1000 li ralık eser almaktadır. Muhtelif teşekküllerin rössamları- mızdan ve heykeltraşlarımızdan yap lıkları mübayaat yekün 8000 Jira- ya yaklaşmaktadır. Mimari Kurs Güzel Sanatlar Akademisinde 15 temmuzdan 15 eylüle kadar iki ay devam etmek üzere b'r mimari kursu açılacaktır. Kurs, biri ilerlemişler, diğeri müptediler için olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Arzu eden mimar- larla mimar namzetleri ilerlemişlere bik edilecektir. 4 Bir Alman otobüs firması mü - messili dün belediyeye müracaat e- derek, otobüs satmak için bazı tek- Hflerde bulunmuştur. İline başlıyacak olan lise mezunları da müptedilere mahsus olan kısma devam edebileceklerdir. Bu kurslar için kayıt müddeti sekiz temmuzda bitecektir. Afiş Sergisi Açıldı Yüksek İktisat ve Ticaret Mektebi neşriyat dersinin afiş sergisi dün sa- bah saat onda Eminönü Halkevinde Jaçilmıştır. Sergi 15 Temmuza kadar vam etmiş ve Ankaraya gitmiştir. "mahsus olan kisima, mimari tahsi -'açık bulunacaktır. ANKARADAN İNTIBALAR : İ Başvekil Celâl Bayar, geçen gün, Siyasal Bilgiler Okulunu ziyaret etmişti. Yukarıdaki resimde talebe ara- sında görülüyor. Diğer resim de, Maarif Vekili Saffet Arıkanın Ankaradan Vana hareketini tesbit ediyor. » SESİ 3-7T-938 * Ankaradan : Telefon ve Tolgrafia | “Türk Neşriyat Sergisi İçin Hazırlıklar Ankara, 2 (TAN Muhabirin den) — Bu senenin son aylarında Ankarada Türk Harf İnkılâbının onuncu yılı münasebetiyle açıla- cak olan on yıllık Türk Neşriyat Sergisi için hazırlıklar ilerlemiş- tir. Bu münasebetle Başvekâlet neş riyat müdürünün reisliği altında vekâlet neşriyat müdürlerinin işti- rakiyle bir komisyon toplanmıştır. Dahiliye (O Vekileti vilâyetlere gönderdiği bir tamimde vilâyetler- de basılan eserlerin tenevvü ve cinslerinin tesbitini ve birer nüs- halarının gönderilmesini bi miştir. Hendese Kitabi İçin Açılan Müsabaka Ankara, 2 (TAN Muhabirinden)— Maarif Vekâletinin, ilk mekteplerde okutulacak' olan tek hendese kitabı hakkında açtığı müsabakaya 64 kişi iştirak etmiştir. Bu münasebetle, İs tanbul Lisesi riyaziye öğretmenle- rinden Lütfinin riyasetinde ilk tedri- sat şube müdürü Hıfzırrahman, Ga- latasaray İlk kısım öğretmenlerinden Hidayet, Konya ilkokul öğretmenle. | rinden Suphi, Yalova maarif müdü- rü Tevfik, İstanbul ilkokul öğretmen lerinden Hilmiden mürekkep bir ko- misyon eserleri tetkike başlamıştır. Bu iş, bir buçuk ay kadar sürecektir. Mektep Kitapları Vaktinde Tevzi Edilecek Ankara, 2 (TAN Muhabirinden)— Maarif Vekâleti neşriyat müdürü Fa ik Reşit, mektep kitaplarının Cenup ve Şark vilâyetlerine vaktinde dağı- tılmasını temin için Diyarbakırda bir Devlet Matbaası. neşriyat depo- su tesisi için bugünlerde Diyarbakı- ra gidecektir. .İskenderuna Uğrıyacak Gemilerimiz İçin Bir Karar Ankara, 2 (TAN Muhabirinden)— Gümrükler Umum müdürlüğü Ro- dös've İakenderuna uğrıyan milli ge milerle yapılacak nakliyat hakkında yeni kararlar almiştir. Bu kararlara # göre Rodos ve İskenderundan binen yolcular ile gezmek için bu limanla- ra çıkarak vapura dönen yolcular #apurda muayene edileceklerdir. Mu ayene neticesinde gümrük resmind ve diğer resimlere tâbi eşya görül düğü takdirde derhal vergi ve resim leri tahakkuk ettirilerek tahsil edil- dikten sonra eşya serbest bırakıla- caktır. Bu iki limana indirilecek eşya ile bü iki limandan alınacak eşya ayri ahbarlara konulacaktır. Ayrı anbar bulunmadığı takdirde bu eşyalar di- ğer eşyalarla karıştırılmıyarak anba- rın ayrı bir köşesine istif edilecektir. Yolculardan Rodos ve İskenderuna inecek olanlar muvakkaten diğer li- manlara çıkmak istedikleri takdirde üzerlerinde ve eşyaları arasında ih- racı memnu veya müsaadesi alınma mış eşya ve döviz bulunursa bunlar makbuz mukabilinde alıkonularak gümrük memurunun mensup olduğu iskelenin gümrük idaresine teslim & dilecektir. TAKVİM ve HAVA 3 Temmuz 1938 PAZAR b ei 7 inci ay Gün: 31 Hr: 38 | İ Arabi 1397 Remi taaa İ Cemaziyelevvel: 4 Haziran: 20 | Güner 433 — Öğle 1201 İkindi: 16.18 — Akşam 104 | Yatsı : 2147 İmsöle 2.4 YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı- nan malimata göre bova yurdun Orta A- Bâdelu ile, cenubun doğu kısmında çok bit Yulu ve mevzi! yağışlı, Eçede az bulutlu, diğer bölgelerde bulutlu geçmiş, rüzgüre lar Egede Karbi, cenubi Anadoluda cenubi, diğer yerlerde şimali İslikametten orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava ex bulutlu geç - miş, rüzgür cerubu gerbiden saniyeds ilâ 4 metre hızla esmiştir. Saat 14 te bara metre 738,5 milimetre İdi, Hararet en çok güneşte 61,5, gölgede 27,9 vel en «a 10.5 san tizrat olarak kaydedilmiştir.