14 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

14 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Pa EE emmi eri gi ve İÇERDE: * Beşiktaşta 50 İnci ilkokul ismi ile ye. ni bir meklep açılmasına karar verilmiş, tir, Mekleplerin talebe adedi ve | şubeleri de tesbit edilmektedir. Bu şene ilk okullar dan 25000 talebe mezan olmuştur. * Belarad ıp faköllesinden oOüniversite. mize gelen üç falebeye mukabil bizden Yu soslavyaya gidecek olan üç tıp talebesi bu gün İstanbuldan hareket edecektir. * Gazino ve eğlence yerlerinde yapıla. cak terizilâflı tarifeler kaymakamlıklar ta, rafından sıkı bir kontrol altında bulundu. rulmaktadır. Şimdiye kadar 690 tarife tas dik edilmişti. * Çamlıcayı güzelleştirme o cemiyeti İle belediye tarafından şimdiye kadar Çam. hea tepelerine on hin ağaç (dikilmiştir. Cemiyet Çambeada asri bir otel yapılması için de teşebbüsata girişmişlir. * Ağhıstos başında © Avuslurya, Çekos, Iovakya, Mısır ve Lehiztandan © yüzlerce seyyah gelecektir. Bu arada üniversite ta- iebeleri de vardır. * Ka çarşı ve Mısır çarşısının ia. mirine ayrılan tahsisat başka yere sarfe, dildiğinden buraların tamiri bir müddet geri kalmıştır. * Kömür havzasında tetkikat (o yapmak özere İnxiliz maden mühendisliği şirketin den Henşay isminde bir mühendis daha gelmiş ve Zonguldağa gitmiştir * Çocukların oynamalarına tahsis edi. okul bahçeleri yarından o ifibaren çılacaktır. Bunlar İstanbul 3,5,6, 25, 27, 37 ve 6 üncü, Beyoğlu (1 ve Guncı, Be. giktaş 23 ve 20 inci, Üsküdar 19, 30 ve 48 inci mekleplerdir. Bahçeler öğleden sonra bulunacaktır. 90 ağustos , 5 eylül arası her sene ol- duğu gibi bu sene de tayyare haflası ola. caktır. O hafla zarfında yapılacak eğlen. ce ve müsamerelerin programları tertip &, dilmekledir. * Maarif vekâleti mesleki tedrisat müdü rü Rüştü Ankaradan gelmiştir. Berlindeki sunut sergisine gilmek üzere (— 20 kişilik bir heyefle beraber, ayın 19 unda Alman. yaya hareket edecektir, * Hariciyo vekâleti hususi kalem müdü. rü Refik Âmir şehrimizde yapılan ameli, yatlan sonra iyileşmiş ve Perapnlasta İsti rahafe başlamıştır. * Sıhhat ve ielima! oOmuavenet vekili doktor Hulüsi Alataş şehrimizdeki tetkik. lerine devam etmektedir. Vekil hastanele, ri gezmiş ve ihtiyaçları hakkında malümat almıştır. * Toprak mabsulleri dairesi için teşki. Jât projesinin hazırlanmasına başlanmıştır. * Şehircilik mülehassısı Prost Obiray sonra tekrar gelerek plân üzerindeki me- salsine devam edeceklir. “ Kuruçeşmede yapılacak yeni kömür depolarının ingasına yakında başlanacak, fır. İnşaat için bazı evlerin o istimlâkine de lüzum görülmüştür. * 19 mayısın resmi bayram günleri ara. sına alındığı ve bayramların son günü cu maya gelirse cumartesi de daire ve mües- seselerin kapalı kalacağı hakkındaki ka, nünlar vilâyete bildirilmiştir. * Pratik farmakoloğlar birliğinin sene. Yk kongresi geçen ayın 30 yunda yapıla. cakken tehir edilmişti, Kongre cumartesi Künü gecesi sant 22 de Eminönü o halkevi salonunda topdanacaktır. Irandaki demir madenleri iki Alman Şirketi tarafından işletilecek G Fransızes “Lö Tan,, gazetesinin Ka- hire muhabirinden: “Musa Oo büyük gazetelerinden biri olan “El Ehram,, m yazdığına göre, iki Alman şirketi, Tahrandan 20 kilometre mesafede bir yerdeki demir madenini işletmek Üzere, İran hükümetiyle muka- © vele imzalamıştır. Mukavelelerin değeri © 30 milyon mark tahmin ediliyor. Almanys buğün, İngilterenin yerine geçerek, İranın harici ticaretinde, Rus- Yadan #onra ikinci mevkii elde etmiş bu Tınmaktadır.., Japon tayyareleri daha öldürdüler Kanton, 13. (Röyter) — Bugün Tsen şeng kampma Japon tayyareleri tarafın » dan yapılan hücum neticesinde 240 kişi © ölmüştür. Malütleri ve şehit DIŞARDA: * İngilterede kralın kardeşi dük de Glev cesler ve karısı, şarki Afrikada Kenyada bir seyahate çıkacaklardır. * Dresden şebrinde bir sanatoryomds bulunan Romanya valide kraliçesi Mari. nin sıhhi vaziyeti iyileşmekte ve elrafın, dakilerin endişesi zail olmaktadır. * Polonya hariciye nazırı Bek dün fay. yare ile öğleden biraz sonra Rigaya vasıl olmuştur. Bekin resmi (ziyareti iki gün kadar sürec, * Amerika barleiye nazırı dün Yaşing- tonda İsveç veliahdi ile prenses Luiz şere, fine bir öğle yemeği vermişlir. | * Arjantin, Amerika, Şili, Brezilya ve Pe ; ru relsicumburları, sulh konferansı tara. fından gönderile! aya cevap vererek Şako ihtilâlında hakemlik kapmağı kabul | ettiklerini bildirmişlerdir. 8 * Yugoslavyada valide kraliçe Mari bir kaç gün kalmak üzere Bledder Töndraya hareket eti ii * Avam kamarası, dün, Türk - İngiliz kredi anlaşmaları hakkındaki kanun pro, Jesinin üçüncü müzakeresini (o yapmış ve tasvip etmiştir. * Nevyorkta labedilen Ukzanya risale. | lerinin Lehistana sokulması ve yayılması Leh dahiliye nezaretince yasak edilmiştir. | * Hitler dün Sovyetler birliğinin yeni Berlin büyük elçisi Merakolefi kabul et miştir, , yetimlerini davet Teyoğlu askerlik şubesinden: Şubemize kayılı şehit yetimlerile ma lât subay ve erelan 933 senesi Gülün ikre miyeleri aşağıda gösterildiği veçhile tevzi edilecektir. Mükelleflerin rapor, maaş sene di resmi ve cüzdânlarile (birlikte şubeye gelmeleri ve tayla edilen günün haricinde lediyat yapılmıyacağı. Nalül subaylar: 130 dahil numaraya kadar 14—7- 938 perşembe 31—60 dahil numaraya kadar 10—7— 998 salı Malâl erat: 140 dahil numaraya kadar 21—7—938 | perşembe 4180 dahil numaraya kâdar 26—7-— 938 salı l Yetimler? İ 1—40 dahil numaraya kadar 23—7—09 perşembe 41—80 dahil numaraya kadar 2—8—97* salı, İ 81—120 dahil numaraya kadar 4—8—936 perşembe İ 121-174 dahil numaraya kadar 9—8 i 938 perşembe, i Bu günlerde omüracant (oetmiyenlere 11-11-9838 cuma gününe (okadar yalms salı gönleri tediyat yapılacaktır. ... Bakırköy askerlik şubesinden. Şubemizde kayı malül subay ve eral ile şebit yetimlerinin 938 O senesi tütün ikramiyesi tevzinlına başlanmıştır. Altka, daranın şubeye müracaat etmeleri ilân o- Tünur. HABER — Akşam vostas Celâl Bayarın Ekonomi siyaseti Yugoslavyanın resmi gazelesinde övülüyor Belgrad, 13 (A.A.) — Avala ajans: bildiriyor. “Samuprava, gazetesi (Celâl Bayar İş başında) başlığı altında yazdığı ma- kalede, Celâl Bayar hükümetinin Tür- kiye ekonomisini azim derecede kuvvet- lendirdiğini, bir seneden az bir müddet rfında memleketinin hayat seviyesini sedilir derecede yükseltmiş olduğunu ve bu yoldaki bütün gayretlerinin mu- veffakiyetle tetevrüç eylediğini yazmak tadır. Dün iki iş kazası oldu Bir işçi ağır yaralandı, iki işçi | de ölümden kurtu.du Dün şehrimizde üç amelenin feci su- rette yaralanmasiyle neticelenen iki va- ka olmuştur. Bunlardan biri Nişantaşmda vali £o- | nağı caddesinde Yunus Nadinin yapt | sında vukua gelmiştir. Ameleden 3T yaşlarında Dursun ser- vis asansörünün durduğu boşlukta çak. İ girken muvazenesini kaybetmiş ve on mo'vaden düşerek ağır surette yaralan- muğlar, İmdat otamobiliyle hastahaneye | kaldırılmıştır. İkinci vaka derlet demiryollarının ye- ni mahalledeki istasyon inşaatında ol muştur. Taşköprülü Recep Kaya ile Yu- suf, toprrk kazarlarken iki metre yük- sekliğindeki bir toprak yığını üzerlerine yıkılmış vo iki amele toprakların altmda kalmışlardır. Etraftan hâdiseyi görenler yetişmişler ve bereket çabuk davrana- rak Ikisisi do muhakkak bir ölümden kurtarmışlardır. Ameleler Ermeni bas- tahanesine kaldırılmışlardır. “Holanda Velinahdi Prenses Julyana Hamile olduğu haber veriliyor La haye, 13 (A.A.) — Hollanda y- mumi matbuat bürosu bildiriyor: Prenses Jüliana'nın sene sonundan evvel yeniden bir çocuk dünyaya getire- ceğine dair ecnebi memleketlerde nes- redilen haberler resmen ne teyid ne de tekzib edilmektedir. bununla beraber seray mahfillerinde bu habere ehem- miyet atfedilmemektedir. #> Harbiyede BELVÜ Bahçesi <a 17 Temmuz Pazar akşamı Münir Nureddin KONSERİ. Tel: 42344 Kolombia'nın xe. Son Plâkları ©... 17467 No. Urfalı Mehmed Gaziantep şarkısı Dönberi dönberi Gaziantep şarkısı Yar yüreğim 17468 No. Erzincanlı Esad Ertürk Erzincan halk şarkısı Ceylân Erzincan halk şarkısı Harkimi patladım 17469 No. Ürgüplü Refik Başaran | Halk şarkısı Köprüden geçti gelin Halk şarkısı Sebeb. Yavuz Sezen Diplom terzi Dünyanın bellibaşi: moda merkezi olan Pariste kadın ve erkek tersilik #kademilerinde san'atın bütün yeniliklerini tekemmül ettirerek şeret madalyasiyle taltif dilen ve gene Parisin en büyük kadın ve er- kek terzihanelerinde büyük muvaffakıyetlerle çalışmış olan Yavuz Se- zen ilk mütehassrs terzi olarak memleketimize dönmüş, Beyoğlu Par- makkapı 113 numaralı Gayret apartımanındaki atelyesinde sayın müş- tetilerini kabul etmeğe “başlamıştır, “YA TEMMUZ —19388 Loyd Corcun Versay muahedesi hâtıraları : 5 Harbe sebep olduğundan dola Kayserin muhakeme" sini istiyorlardı... | Harp insaniyete karşı bir cinayet sayılıy? ve mesullerine aynen cinayet cezalarını? verilmesi isteniyordu Versay murhedesinden mesul olan devletlerin büyük bir samimiyet ve an- Yaşmz içinde çalıştıklarını ve tam bir mu tabakatle neticeye vardıklarını göste- ren bir çok deliller vardır. Muahedeye bir intikam üâleti, bir işkence kazanı © inrak bakanlar Vilsonun İki mütehassıs politikacının kurbanı olduğunu ve onun, kendisine karşı yapılan müdaheneler « den sonra nihayet muahedeyi imzaladı- ğını söylerler. Munhedeyi, verdiği mahkümiyet kars- rının yüksekliğini gözönünde tutarak Müzumu kadar bile şiddetli bir ceza ol madığını ve bizim bir idealizm tecrübe- si yüzünden çamura sürüklendiğimizi dü günenler bilâkis aksini kabul ediyorlar ve Klemanso ilo benim bir Amerikan sulhuçusunun fikrine uydufumuzu ileri sürüyorlar. Halbuki Klemanso israr ve rica kar şısmda mukavemetini kaybedecek bir adam değildi. Daha harp bitmeden evvel bile, Fran. Biz, İngiliz ve İtalyan devlet adamları mın muhtelif fırsatlarla söyledikleri #öz- ler muâhede 6snasında varılan netles- nin tarı bir ittifakla elde edildiğini is- pat eder, Vilsonun muahede plânı da dikkatle gözden geçirilirse, onun da Av Fupalt arkadaşları ile tam bir fikir bir. ! liğinde olduğunu gösterir. Vüsonun Avrupaya tek başına bir eb. M salip gibi geldiği ve düşman hükümet- lerine karşı bir Milletler Cemiyeti kur. maya çalıştığı yelan ve saçma bir fikir. dir. İngiliz ve Fransız hükümetleri Vil- son harbe girmeden evvel bile projesi- ni tasvip ettikten başka, bu projeyi Sulh muahedesinin esas kısmı olarak kabu! edeceklerini bildirmişlerdi. Gene onlar, daha Vilson projenin tsf- silâtıma girişmeden evvel, mütehassıs komiteleri teşkil etmişlerdi. Onların ha zırlandığı plânlardan biri de bugünkü Mi letler Cemiyetinin nizamnamesidir. Etrafı heyecana vermeyi seven ikti. satçılarm müahede obakkındaki “Parir bataklığı, , “Semeresiz o entrikalar, “Soygunculuk,, , “Kartaca vevlü sulh, Bibi bütün sözleri esasen geç kalmış lâ kirdılardır. Bu tenkitlerin, daha bar devam ederken İtilâf devleileri (o sulk şartlarını bildirdikleri zaman yapılams: | lâzımdı ve ancak © zaman bunlar cesa- ret gösterebilen bir tenkit sayılabilir. di. Versay muahedesine hücum edenler 1016 da bizim bir ikl aydan daha fazlş muharebeye Odevam edemiyeceğimizi söyliyonlerdir. KAYSER YİLHELM'İN MUHAKEMESİ TEKLİFİ Harbin mesuliyeti meselesinde Kay- ser'i muhakeme etmek teklifi üzerinde 6 kadar minasız ve alaylı sözler söylen. miştir ki, vaziyetin asil ve esasım izah etmek llizumunu görüyorum. Bu teklif ilk defa olarak, 20 Teşrini- sani 1918 deki mütarekeden sonra top- Isnan “İmparatorluk kabinesi,, nin İlk içtimamda Lord Kurzon tarafından orta- ya atılmıştır, Bu teklifte benim mesuli- yetim olduğu hakkındaki düşünceye ce- vap vermek için şunu söyliyeyim ki, Lord Kurzon bu karara, M. Klemanso le beraber yaptıkları bir görüşmeden sonra karar (overdiklerini söylemiştir. Halbuki ben bu görüşmede bulunmamış. trm. Harbin sor İlç senesinde Franag, İs- giltere ve Amerikada gitikçe kuvvetle- nen bir cereyan vardi: Cezanın, muha- rebede, harp zaruri olduğu için bir de- receye kadar kabul edilen şiddeti geçe- cek şekilde barbarlık göstermiş olanlara verilmesi lâzımdı. Bu arzu ve bilhassa Fransada çok kuvvetle izhar olunuyor- du, çünkü Fransanm istilâ edilen yerle. rindeki ahali bu tarz barharlıktan çok müteessir olmustu. İngilizler, bilhassa açık denizlerde ti. <sret gemilerine yapılan hücurlardan Hf k mesul olanların cezalandırılması yorlardı. Çünkü, İngilterenin bu hüc! larla uğradığı zarar pek fazlaydı. Bu barbarlıktan da Kaysör mesi tuluyordu. Amerikada bu hüsusta İngiltere “ beraberdi. Filhekika, Amerikayı BS sürükliyen asıl bu mesele olmuştur. Diğer bir fikir ceroyunma göre, y İ bin insanlığa karşı işlenmiş bir cins” olarak kabulü ve mesulüne de, in arasındaki einayetlerde verilen ECU benzer bir ceza verilmesi isteniyo! Fransızlar sulh Konferansına gö? dikleri muhtırada “Harbin mesyliyl. bahsini “Tazminat, (o bahsinden © almışlardı. Klemanso milletlerara$! let için Kayser'in muhakemeye mesi "Tarihin ea büyük hfdiselei biri olacaktır ve bunun yapılması dır,, diyordu. ri Lord Kurzon bu meseleyi imparö” / Yuk kabinesinin toplantısında ortay tı ve bütün kuvvetiyle müdafan © Mesele üzerinde harsretle bir mündii | şa oldu. Mubtelif fikirler ileri $i Bunların arasinda lehte olanlar, miylo aleyhte © olanlar ve müle A davrananlar vardı, Nihayet, Lord Riding'in eon takriri zerinde, mesele saray adliye encümöf” | ns havsle edildi. ö| Evcimen, harbe söbebiyet ve hsrP nasındaki tanrruzlarda, insaniyete Ki p bir cürüm teşkil etmek noktasmdan. “| ki Almas İmparatorunun veya Ye. tmun mesul olup olmadığını tesbit li cek ve, mesuliyetleri görülürse, papi marka hükümetinin eski İmparstor ” ya eski veliahtı tevkif edip edemiye© ni kararlaştıracaktı, Adliye eneüümeni derhal, * meseleyi * le aldı ve bunu tetkik ve intaç içit muktedir ve salâhiyettar hukuk dan müteşekkl! bir heyet teskil etti” simleri kendilerinin hukuku düvel sındaki büyük muvaffakıyetlerini İlme kâfidir. Heyet müddelumumi F.E. Smili'leon başka (O Sonradan Birkenhid olmustur) şu zovattan rekkepti: Bugünkü adliye nazırı Sir Gordon vard, Pr. T.H. Morgan, Sir Con N pell, Sir Frederik o Pollok, Sir Alf Hopkinson, Mr. Peterson, Gil ve bazıları, , Sir Smith mesele bakındaki iddi” 28 kabinenin teşrinisani toplan < serdetmiştir. Lord Birkenhid günü? meşhur hatlbiydi. Bir meseleyi iza susunda Üzerine kimse yektü. < (Devamı var) Onuncu yerli mallar sergisi Başvekil tarafında" açılacak 22 Tmmuzda açılacak Galata! onuncu Yerlimallar sergisinin b ları hararelle devam etmektedir. ile Başvekil Celâl Bayar ve Iktrsat”” kili Şakir Kesebir çok yakından a4 dat olmaktadırlar. Şakir Kesebir # guldak seyahatine çıkmazdan Milli Sanayi Birliği umumi kâtibi Güleryüzü kabul etmiş ve kendisl0öi izahat alarak direktifler vermiştir 4 Galatasaray lisesinde yeni büro” nakleden Sanayi Birliği, geceli gö) dürlü sergi işleriyle meşgul & ç dır. Yavaş, yavaş bütün müese”.. paviyonların yapmağa başlamış! Bu seneki serginin başvekij Celâl *. yar tarfından açılması mukarr€ Ayni zamanda bugünlerde daimi *€ binası işi de halledilecektir. 4 değ