20 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

20 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

İngiliz “hükümdar- ları Pariste ger Başloroyı 1 incide | dan biridir. Hiç bir devlet bundan kuş. Bütün Paris halkı bugün şehrin garbına akın etmişti, Kesif hir halk kütlesi İngiliz Kral ve Kraliçesinin parlak ve su tantan geçişlerini seyretmek için İs- tasyondan hariciye nezaretine kadar olan yol üzerinde, polis kordonunun arkasında biribirini çiğneyordu. Bil- hassa istasyon civarında esker kor” donu halkı güçlükle tutabiliyordu. Gerek garın içi gerek alayın takip edeceği yol bayraklar ile donatılmış, süslenmiş ve halılarla döşenmişti.. Muhtelif askeri sınıflara mensup 85 bin asker yolun iki tarafında selâm duruyordu. Binlerce çocuk ellerin- de küçük İngiliz bayrakları olduğu halde Fransayı temsil eden ve mi- safirleri remzi (Oolarak selâmlayan heykelin civarında yer almış bulu- nuyordu. 'Tren istasyona saat 16,50 de gir- miştir. Borular çalınmış ve muzika da İngiliz milit havasını çalmıştır. Reisicumhur ve Bayan Löbrön, yanlarında bütün resmi zevat oldu. ğu halde, vagondan inen İngiliz Kral ve Kraliçesine doğru tlerlemişlerdir. 'Asker selâm resmini ifa ediyordu. 1- ki devlet resinin mülâkatr fevkalâ- de samimi olmuş, hükümdarlar be. raberlerinde Fransız ricali olduğu halde askerin önünden geçerek is. tasyondan çıkmışlardır. "Alay protokol mucibince teşekkül etmiş ve merasim arabaları saat 17 de hareket etmiştir. Alayın önün- den ve arkasından parlak ünlforma- 1 süvdel müfrezeleri geliyordu. Alay, Paris halkının fasılasız al. kışları ve “yaşa” sesleri arasında 4- gır ağır ilerlemiştir. İngiliz Kral ve Kraliçesi mütehoyyiç iki tarafı solâmlayorlardı. Paris, 19 (A.A.) — Kral, Ikameti- ne tahsis olunan hariciye nezaretine girdiği vakit tariht cibisel! bir bal- tacı üç defa baltasının sapını yer$ vurarak kralı selâmlamıştır. Arka sından kraliçe girmiş ve onu da Iki defa baltasını yere vurarak selâm. lamıştır. Alay methalde tekrar te- sekkül etmiş ve muazzam merdive- nin her basamağında yalın kılıç du- ran mubhafızların arkasından geçile « rek yukarı çıkılmıştır. Bir müddet sonra Relsicumhur ile Bayanı Kral ve Krallçeden ayrılmış. lar ve Elize sarayına dönmüşlerdir. Saat 17,45 de Kral ve Kraliçe E- Yize sarayına giderek Telsicumhur ile bayanını ziyaret etmişlerdir. Re #sleonmhur kraliçeye fevkalâde kıy- metli bir mahfaza hediye etmiştir. Halkın alkışları arasında hariciye nezaretino dönen İngiliz Kralı ora. ân Paristeki elçileri kabul etmiş ve onlarla müsahebede bulunmuştur. Elizedeki ziyafet Paris, 19 (AA) — Reisicumhur Löbrön bu akşam Elize sarayında ve. rilen ziyafette İngiliz Kralına hitaben söylediği nutükta Fransız milletinin meserretine tercüman olduğundan dolayı bahtiyarlığını beyan ettikten sonra demiştir ki: En çetin imtihanlar geçiren ve ay. ni hürriyet ve sulh idealini besliyen Fransız . İngiliz dostluğu ancak in . sanlığm kıymeti hakkmda ayn! dü . şüncenin temin edebileceği bir sağ. lamlık elde etmiştir. Yedinci Eduvardın teyit eylediği bu antant ne kadar mllessir olduğunu u. mumi harp zamanında göstermiştir. Sonraları şekli değişmiştir. Fakat harp ateşinin yoğurmuş olduğu tesa - nüt aslâ bozulmamıştır. Bugün dünyanm geçirmekte oldu. ğu manevi buhran içinde sulhün en. terrasyonal kanuna riayet dahilinde muhafazasına ve her gin sarfedil . mesi icabeden gayretlerde en kilçük bir gevşekliğe tahammülü yoktur. Majestelerinin Pariste bulunuşu, İ. ki memleketin müşterek işbirliği az. minin en yüksek bir delilidir. Bu tam ve mükemmel antant sulhün lehine o. larak emniyetin en esaslı unsurlar. kullanamaz. Reisicumhur oLöbrön, iki hükümet tarafından sarfolunan geyretlerin bu canlı hakikate dâima artan bir par, laklık vermesi temennisinde buluna rak sözlerine nihayet vermiştir. Kral cevabında, reisicumhurun ce, milekâr sözlerine ve bugün kendileri, pe hararetli kabulden dolayı teşek . kür ettikten sonra şöyle demiştir: Tahta çıktıktan sonra haries olan ilk seyahatimizi Büyük Britanyanm birçok müşterek hatalar ve feda. kârlık'aria bağlı bulundugu bu dost memleketin asil hükümet merkezine, Parise yapmak bizim için derin bir meserrettir. Müsamere çox parlık oldu Paris, 20 (A.A.) — Elize sarayında İngiltere kraj ve kraliçesi şerefine ve- rilmiş olar ziyafeti takip eden artistik müsamere son derece parlak olmuştur. Tamaşa, saat 23 Ze başlamış ve yarı ge- ceden biraz sonra hitama o ermiştir. Kral ve kraliçe, Elize sarayını yarı ge- ceyi yarım saat geçe trketmişler ve ha- riciye nezâreti binasına dönmüşlerdir. Löbrön ile refikası, kral ve kraliçeyi binecekleri otomobile kadar teşyi et. mişlerdir. Bu esnada asker! merasim icra eğil. miştir. Kral ve kraliçe, bütün gece yol Üzerinde toplanmış olan halk tarafım - dan şiddetle alkışlanmıştır . Romanyada milli yas Sg” Baştaralı 1 inclde Bükreş, 19 (A.A.) — Bu sabah Sinal- Aya gelen hükümet azası doğruca Folssor sarayına giderek krala oannesinin ölü. münden dolayı taziyede (bulunmuşlar. dır. Müteakiben Pelisor o sarayına gitmiş. lerdir, Marinin cesedi önünde eğilmişler ve kuronlar koymuşlardır. Başvekil patrik Kristea dinl âyini biz- zat kendisi yapmış ve bu âyinde kral ile veliaht, prenses Elizabet ve hükümet erkânı hazır bulunmuştur. Tabut oradan saraya pekledilmiştir. Kral, sağında ve. liaht ve solunda prenses ve hükümet er- kânı olduğu halde tabutu takip etmiştir. Kraliçe, kendi vatanında öl- mek istemiş Bükreş 19 — Bütün gazeteler siyah çerçeveli #arak çıkmıştır. e Matbuat, kraliçi Bayatına sayfalar dolusu yazı- Jar hasretmekte ve vefatını derin bir te. estürle kaydetmektedir. Gazeteler bilhassa, kraliçe Marinin ga- yet ağır bir vaziyette iken bile memleke, tine dönmek ve pek çok sevdiği toprak- rda ölmek için ısrar göstermiş olduğu. nu tebarüz ettiriyorlar, Kraliçe Mar'nin hayatı Romanya valide kraliçesi Mari, ana tarafından Rus, baba tarafından İngiliz di. Anası Edinburg düşesi Rus Çarı ikin- ci Aleksandrın &ızıdr. Babası da Edin. burg düküdür ve Rumen kraliçesi İngi- terede, Kentte doğmuştur. Eski Rumen kralı Ferdinantla evlene. nerek Romanyaya gelen Mari orasmı asıl vatanı gibi sevmiş, bununla beraber İngiltereye ve Fransaya karşı olan alâka- #inı her fırsatta göstermiştir. Meselâ Ro manyanım, İtilâf devletleri ile beraber u- mumi harbe girmesinde onun tesiri oldu. ğunu söylenilir ve hakikaten.kral Ferdinan dm üzerinde kraliçenin büyük bir nü- furu vardı. Romanyayı vatanı gibi seven kraliçe Mari bu sevgisini de muhtelif vesileler. le gösterirdi. Meselâ, milli Rumen kıya- fetini çok severdi ve bu kıyafetle aristok tatların arasma çıkmayı kendisi için bir iftihar sayardı. Kraliçe edebiyat ve tarihe çök meraklı idi. Karmen Silva ismi ile bir ço eserler vermiş olan diğer Romanya kraliçesi gibi edebiyat sahasmda büyük muvaffakiyeti yoksa da, eserleri tarihi bakımdan çok kıymetlidir. Bu arada kendi hayatını da yazmıştır. Doktorumuz diyor ki: Gıdalarınıza dikkat ediniz! Bp” boş'arahı $ ifcide yeryüzünde, eskiden nadir tesadüf © lunan şeker hastalığını yirminci asrın en umumi hastalığı hal'nş getirdi. Yakın vakitlere kadar tababet ilmi, insan grdasın: alböminlerden, yağlar - dan, karbunlu maddelerden, sudan ve tuz gibi madeni milhlerdçn ibaret olduğunu kabul ediyordu. Fakat yeni kimya başka madenlere de ihtiyacı olduğunu mey dana çıkardı. Bu mâdenlerden bazıları bizzat gıdadır, bazıları da vücutta gar- lerin işe yarar bir halde yanması için şart olan maddelerdir. Bunların hepsi- sini ağız tarikiyle almağa imkân olma- dığından kimya ilmi bunları, kopmrime ve şiringa haline koymuştur. Bilhassa gençlerimizi ve çocuklarımızı besler - ken bu madeni gıdalara ihtiyaç vardır Yirminci asırda doktorun; tavsiyesi lınmadan çocuk beslemeğe imkân kal- mamıştır. Bütün buraya kadar neticesi clmıyan sözler gibi telâk ki edilmemelidir. Dikkatle okunacak olursa bu yazıdan çok esaslı ve tamami le tatbiki kabil bir takım tavsiyeler çıkarmak mümkündür: İyi hazmetmek için neş'eli olmük şarttır. Binaenaleyh dalma neş'enizi muhafazaya çalışmız. Canınızın istedi- ğini yemekten korkmayınız. Eğer o şey size zararlı olsaydı canmız İstemiye- cekti. Az gıda, çok gıda kadar zararir dır. Yemek yirken hazım kabiliyetinizi daima göz önünde tutunuz. Bir çok hastalıkların, bir çok bünye tagayyü « ratının menşe'ini gıdanızda arayınız .. Daima ayni çeşit yemekleri yemeyiniz. Yemek pişirmesine- çok 'dikkat ediniz.. Yağda kızartılmış gıda maddeleri vü: cutta korkunç arızalar doğuran zehir- lerdir. Haşlama ve zskaraları daima bunlara tercih ediniz. Mikroptan kor- karak çiğ yemekten ürkmeyiniz. DOKTOR vücüdün yazdıklarımız, Tehlike var mer Baştotalı 1 incide bir surette hareket ile tehdid eylemek tedir. Japonyanın protestosu Tokyo, 19 (A.A.)— Hariciye nazırı Ugaki, Japonyanm Moskova büyük elçisine bir telgraf göndererek derhal Litvinof ile temasa gelmesini Çangfu- geng dağının Sovyet kıt'atı tarafından işgalini protesto etmesini ve bunların geri alınmasını istemesini rica etmiş * tir. Dömei ajansı, neşrettiği yarı resmi bir tebliğde bu mülâkat netizesinde meselenin müslihahe hallolunacağı ü- midinde bulunmaktadır. Tokyo, 19 (A.A.) — Seulden bura ya gelen haberlere göre Çanfeng in gar- bindeki tepelerde bulunan Sovyet krta- atı mütemadiyen takviye kuvvetleri si maktadır. Moskova, 19 (A. A.) — Luşov hadi- sesi üzerine Mareşal Blüher in uzak şark ordusu kumandanlığından azledi diğine dair Japon kaynaklarından çe karılan haberler tekzib edilmektedir. Gayri Mübadil Haklarının Tasfiyesi Ankara, 20 (Telefonla) — Gayri. mübadil &istihkaklarınm tasfiyesi hakkındaki kanun meriyete girdiğin. den Maliye Vekâleti kanunun tatbik Suretini izah eğen bir talimatname hazırlamaktadır. Talimatname Vekiller Heyetinden geçtikten sonra defterdarlıklara teb. liğ edilecektir. e Gayrimübadillere mahsus emlâkin hazineye devri ayni kanun hükümleri İktizası olduğundan vilâyetlerdeki bu kabil mallar hazi. nece yakmda satışa çıkarılacaktır. —i—— General Asım Gündüz Ankara, 20 (Telefonla) — General Asım Gündüz bugün yüksek tahsil kampına giderek gençlerle görüşmüş, İstirahatlerinin temini için mahallin. de bazı emirler vermiştir, 20 TEMMUZ — yea Japon tayyareleri ölüm saçıyor Hankov, 19 (A.A.) — Çin ordusu namına söz Söylemeye salâhiyettar bir zat Japonların Hukov mıntaka . sındâ fena bir vaziyette olduklarını bildirmektedirler, Her ne kadar Japonlar Pengtseh'in şimali şarkisindeki dış mahallelere sokulmakta iseler de, Çin kuvvetleri Hukov ile Pengtseh arasında altı mü. him sevkülceyş noktasını muhafaza etmektedirler. Çin hava kuvvetlerinin Yangtze nehrindeki Japon gemilerine yaptık. lari şiddetli taarruz, düşmanın vazi. yetini büsbütün müşkülleştirmekte . dir, Bugün: kadar Çin kuyvvetleri 25 Japon harp gemisini batirmış ve on | dokurusu hizmet görertiyecek döte . ! cede tahrip etmiştir. Bunlar srasin, da hafif kruvazörler, torpito rauhrip. leri, mayn gemileri ve bir nakliye ge. gemisi vardır. Japonların birçok Çin nakliye ge . milerini batırmış olduklarma dair verdikleri haberleri ayni zat tekzip etmektedir. Japonlar Yangtze nehrinin memba taraflarına birkaç topçeker gönder . mişlerşe de, bunlar Çin sahil muha. faza topçuları tarafından durdurul - muştur. Bu sabah Çin tayyareleri Yangtze nehri üzerinde bulunan 18 Japon harp gemisine taarruz etmişler, 3 topçeker Hatay'da Öbür'gün kayıt mua- melâtına başlanıyor Antakya 20 (Hususi) — 22 temmuz cuma günü kayıt muamelâtına böşlana- cak ve on gün içinde bitirilecektir. Sekiz yerde büro açılacaktır. Türk ve Frahsız hükümetleri, mümessilleri, “müştereken şöyle bir karar vermişlerdir: “Fransız hükümeti ve Türk hükümeti Mmümüedsilleri tame > VB #ETERN BEZ ameleri mefadı mucibince seçim uamelâtma devama karar vermiş ol duklarından, aralarında anlaşarak ve İs kenderun sancafı teşkilâtı esasiye kanu- nunun Sarcağın muhtelif cemaatlarının hakkaniyet üzerine temsiline müteallik 15 inci maddesinden mülhem olarak, san cakta ilk seçimin kontrolüne memur bir komisyon teşkiline karar vermişlerdir. Bu komisyon, Fransız - hükümeti mü, messillinden, Türk hükümeti mümessi- linden, Sancak mutasarrfından ve Türk cemaatmın bir mümessilinden terekküp edecek ve seçim için kayt (o muamelâtı yapılacak dairelerde temsil edilen cemaat ların her birinden bir mümessil bu komis yona iltühak eylivecektir. Bu komisyon nün riyaseti, münavebe ile iki hükümet mümessilleri tarafından.temin olunacak tır. Milletler cemiyeti konseyi komitesi ta. rafmdan tekrar ettirilmiş olan seçim ni. zamramesi ruhuna riayeti ayni derece de arzu etmekte bulunan iki dost devlet mümessilleri yukarda ismi geçen komis- yon tarafından başlanan seçim muame, lâtına devam esnasında, Sancakta ilk se- çim nizamnâmesini yeni “vaziyetin ia» bettirdiği tadilâtla tatbik eylemeği karar laştırmışlardır... Fransanın Sancaktaki delege muavi- alm tarafından müştereken meşrolunan alın tarafmdan mütereken neşrolunan beyannamede bilhassa şöyle denilmek- tedir: “Muamelâta zarar verecek mahiyet- te bulunan'en ufak kanunşiken hare ket, iki zamin devlet tarafından deruh- te edilen vazifeyi müşkülleştirebilece- Zinden, Fransız ve Türk hükümetleri mümessilleri, her türlü karzaşalığı men ve tenkil eylemek ve vâziyeti şahsi menfaatler Jehine veyahut Sancağın hakiki politik menfaatlerine mugayir ideolojiler lehine istismara kalkacak herkesi kanun Buzurutda takip etmek İçin en şiddetli tedbirleri almakta te- reddüt etmiyeceklerdir.,, ile bir büyük harp gemisini bat” lardır. Bundan başka bir Ji tayyaresi de düşürülmüştür. Şanghay, 19 (A.A.) — Japon küvvetleri bu sabah Hankovü # li bombardıman etmiştir. 1500 kişi ölmüş ve yaral Sığınak olarak ittihaz edilen © ro binasının enkazı altından 0 set çıksrılmıştır. Vuçunğ bombardıman er Hankov, 19 (A.A.) — dün Japon tayyaresi vuçang”'ı bomb J tesebbüs etmişlersede Çin av “| releri tarafından hücuma yari muşlardır. Vukubulan muharebeğf pon tayyaresi düşürülmüş ya muştur. Şehirde evler mış, 17 ev yarık muş ve 200 si imüştür. Çinliler Namos adasın! is") dat ettiler Kanton, 19 (A.A.) — Çin Min ayım onbirinci günü, Kuantun£ linin şimali şarkisinde namoa 203) tirdat ettikleri resmen bildirilme Ada , bir ay evvel Japonlar & işgal edilmişdi. Çin taarruzu ayi" da vaki olmuş ve muhtelif Japon gemilerile bir gün süren bir m beden sonra Çin kuvvetleri ady mışlardır. Namoanın istidadı, Kvantung mi mil cenubunda olan Svatov ” nın emniyetini artırmaktadır. Bir Ingiliz vapuru | bombalandı! Vapurda yangın çıktı © sekiz kişi öldü Londra, 19 (A.A.) — Röyter * sının Valansiyadan öğrendiği"€ mezkür limanda bulunan İngi © Jan vapuru bombardıman edi Vapurda yangın çıkmıştır. R bulunan sekiz kişi ölmüştür. Bilbao, 19 (A.A.) —Varela 9 “Vive menkalesamela hır gitmese” zuna devam ederek düşmanın müstahkem mevkilerini ele gesi Viver önlerine gelmiştir. —o— Fransız - Ingili4 Haricize Nazırlaı ilk kani rını buşün yapacaki” Paris, 20 (A.A.) -— Fransız nazın bonnet ile İngiliz harici ii Lord Halifaks öğle üzeri ilk larını yapacaklardır. Bu mrjlak9” deti bir buçuk saat olarak tesbit muştur. öğleden sonra başvekil vii iştirakile iki hariciye nazırı gi rine devam edeceklerdir. —— Troçkinin eski Bır haftadır ortada Paris, 19 (A.A.)) — ki kâtibi olup şimdi dördüncü yonalın kâtibliğini yapan tica etmiş olan Alman temmuzdanberi kaybolmuştu” Enternasyonal işçi partisi muracaat eğerek Kiemendiri p tarafından kaçırılmış ol tiren bir çok sebeblerden tir. 7 Pul Ve Kıymetli Köl Ankara, 20 Şeyi Vekâleti pul ve kiymetli bayiler ve noterler meri ” rılması hakkında bir tali #ırlamıştır. Talimatname â relere gönderilmiştir. ——— Çimento Melet Alma Müza Ankara, 20 (Tı en hakkımdaki kararname #lâ' lere tebliğ edilmiştir. Bu ? > mucibince Etibank alınmaları mevzuubahs ketleri ile banka arasında re yakında başlanacaktır.