26 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

“a. 26 TEMMUZ — 1938 HABER — UGÜNKO gençlerin eski şiirimizi tp amamasmdan şikâyet edip du- Oninr divan edebiyatnm dilini ©cn6bi dil gibi karşılıyor. de aruz öğrenmiyorlar. Bu gi- asra kalmıyacak, Fuzuli'yi, Nedim'i okuyan bulunmuyacak... 1 Tüyorlar; ben pek rannetmi, Mirat edelim ki bizler de mektep Senlik senelerimizde divan Pek unlamazdık. Gerçi biz az Öğrenmiştik; arabi ve farisi Şimdiki gençlerden daha çok Bu sayede mazmüunları, yani , Mir misralarm dış manasını daha maş lied. Fakat bunun şii- “atay > daymak olmadığının sonra- Niş Varlık. Edebiyat dersleri es- etseydi bugünün genç- ©“: “Siz divan edebiyatmı an- diyecektik. Çünkü o ede- Mek kine varmak için aruz bil arabi, farisi kelimeler öğ- eş süri is6 de kâfI değildir. Dün. Yerinde ve her devrinde ca ziyade manaya ehem- » güzelliği, kıymeti bil Aramışlar, haklmane söze » Şekil zarafetinde bir , mükemmel bir delâlet ettiğinden taşıdığını #zmek için ama yaşça İlerlemek €debiyatımızm kıymeti, bilhasan şekildedir. olduğu gibi bugü da - caki tarzda edebiyat o- 74 HE # Arz ği FN 7 #ZİI il fi il ; ei Ma ii İlan talebeye # Lİ ; 4 # EE 1 ji di İz - * Lozan muakedesinin yıldönümü wi nasebelile dün Tniversite salonunda bir merasim yapılmıştır. Tajsilâh bu sayfada bulacaksımz. Resimlerde, merasimde bu. İunan üniversiteliler ve Lozanın iktisadi mali ehemmiyetini izah eden hukuk fa- kültesi döçenilerinden Yavuz görülüyor. * Şirketikayriye tarafından, Hasköyde ki tezgâhlarında Türk işçisi, Türk mühen disi ve Tüzk malzemesile imal edilen 76 nu maralı vapur, dün, Boğaziçinde yaptığı Kususü bir seferle işlemeğe Başlanışlır. Bu gezintiye bütün deniz müesseseleri erkân ile gözeleciler dovdli bulunuyor lardı,, Vapur saat tom 16 da köprüden kalkmış ve Kadıköye gittikten sonra döne rek Kavaklara kodar kök Rumeli ve kâh Anadolu sehilini takip etmiştir. Bu sırada Şirketihayriyenin umumi kdtibi kısa bir nutuk söylemiş ve davetlilere Şirketikoy, riyenin şimdiye kadar yaplığı muva/faki yeti çalışmaları anlatmıştır. ŞEHİRDE ve. MEMLEKETTE LOZAN GÜNÜ Üniversitede dün yapılan büyük merasim Akayın yeni vapurları Birincisinin inşaatı tamamlandı Alman Krup tezgâhlarına Akay idare- 8i İçin ısmarlanan iki vapurdan bir tano- si tamamlanmıştır. Vapur yakında denk 36 indirilecek ve buradan gidecek heyet tarafndan teslim almacaktır, Vapürun ağustos sonlarında veya eylül başların- da limanımıza gelmiş bulunacağı tahmin edilmektedir. Akayın bu vapuru normal seyirde 14 mil yapacaktır. Bu #ürat bu günkü va- pürü hepsinden boyu Heybeli ve Kalamış vapurlarından beş metre daha uzundur. Genişliği ve derinliği de bu nispette fazladır. Vapu- ran içi bilhassa çok güzel bir şekilde tan zim edilmiştir. Yan taraflarında hususi ka maralar vardır. Bütün kamara ve salon. larda pis havayı daimi surette değiştirip yerin& temiz hava sevkedecek otomatik tesisat bulunmaktadır. Gemilerde mükem mel yangm tertibatı, büfe vo kazandaki suyu içilecek bir hale getiren tesisst vardır. Ayrıca geminin tahlisiye tertiba- tı da çok miükemineldir. Su istisb mikta- rmda tahlisiye yeleği ve simidi bulun - maktadır, Sandal adedi de fazladır, inzi Yapurun, Akay idaresi bu iki gemi ile kadrosy- mu zenginleştirmiş olacaktır. Yalnız ida- re yandan çarklı vapurları artık kadro- dan çikarmak için bunlardan başka İki vapura daha ibtiyaç göstermektedir. Ye ni vapurlar gelir gelmez, âdi günlerde Haydarpaşa Kadıköy ve pazar günleri de Adalar ve Yaloya hattında çalışacaklar- Ankarada ucuzluk mücadelesi Istanbul suları Istanbuldakinden ucuz... Ankara, 25 (Hususi) — Ankara belediyesinin pastahane ve mahellebi- ciler için tesbit ettiği tarife bugün kendilerine tebliğ edilmiştir. Bunlar. dan birincism;f olanlarda pastalar ye- di buçuğa, dendurmalar dondurmaları on iki buçuğa, şerbetler beşe, hariçten gelen kapalı buçuğa, Ankara suları paraya, kahve yedi buçuğa, sütlaç gibi sütlü mamulât ona, gazoz beş kuruşa indi- rilmiştir. ona, kalp sular üç yüz Lozan sulhunun on beğinci yıldö- nümü dün saat on altıda Universite könferans salonunda kutlandı. Kon- ferans salonu bayraklarla osüslen- mişti, İtfaiye bandosu sanat on beş buçuktan itibaren salonun önünde ki bahçede milli havalar çalmağa başlamıştı. Saat on altıda bandonun çaldığı İstiklâl marşiyle merasime başlandı. Marş ayakta dinlenildikten osonrâ iktsat faklltesi (o profesörlerinden İbrahim Fazıl kürsüye çıkarak mera simi açtı, profesör kürsüye çıkmış. kon Lozan sulhunu melt bakımdan anlattı. Bundan sonra hukük fakül- tesi doçentlerinden Yavuz kür- süye çıksrak şu nutku söylemiştir: “Bügün yıldönümünü kutlamak # cin burada toplandığımız Lozana gi- don yolun başlangıcı Amasyadır. Eş- siz İnkılâbımız, büyük harbin sarsın- tılariyle göçen eski dünya nizamının çöküntüleri arasmdan Türkün mfilt benlik ve eğemenliğini kurtarma karar ve dileğini ilk defa Amasya tamim!yle ortaya attr. İnkrlâp ira. desinin kristalleştiği (o mihraktan, Büyük Şeften 21-22 Haziran 1919 da sodir olan bu tamimin direktifleri milletin kayıtsız ve şartsız istiklâl ve hâkimiyetini temin ve bunun İ- çin de mllli hareket ve mukavemeti organize etmek esaslarından Ibaret- tir. Bu düşünceler milli kongreler karar ve kanallarından geçerek dış eğemoeniik bakımından milli misak, iç eğemenlik bakımından da milli hâkimiyet formüllerinin temelini teş kil ettiler. 24 Temmuz -923 de im- zalanan Lozan muahedesi millt mi- gakt gerçekleştirdi. Lozanda bütün dünya yeni bir hayata kavusan yeni Türkiyenin bayat ve Istiklâlini ta. nıdı. Amasya ve Lozan uçları ara- sında geçen dört yil Türklük için en çetin bir imtihan ve mücadele dev- resi oldu. Bütün milletçe sonsuz ve seyrsız fedakârlıkları icap ettiren bu devre hakikatte Türk tarihinin en şehametli bir safhasıdır, Lozan sulhu bugün on beş yaşmı doldurdu. Buna rağmen Lozan yal. nız canlı bir hatıra kıymetini değil, ayni zamanda günün hâdiselerine has bir yakin hayatıyetini taşıyor. Gerçi bunu söylerken milli hayatr. mız bakımından başarılar ve yüksel tiel inkılâplarla dolu olan bu on beş yılım umumi kıymetler âleminde de yarattığı değişikliklerin vüs'st ve en- ginliğini düşünmeli... İşte o zaman hâdiselerin seri akışına ve yeni yeni hak ve adalet telâkkilerinin vekdi. gerin! kovalamasına on beş Yıl da- yanmış ve daha da dayanacak olan Lozanm taşıdığı esas cevher ve kıy- met meydana çıkar.” Yavuz bundan sonra Lozan sulhunu harp sonu munahedelerinden ayıran hususiyetlerin şekil, muhte- va, ruh yenilikleri bakımından ol mak üzere üç grupa ayrıldığını söy- liyerek bunları anlatmış, sözlerini şöyle bitirmiştir; “— MİM varlığını en yüksek siya. #İ kıymet telâkki eden, milletin şe- rofini her şeyden üstün tutan ve bu itibarla diğer milletlerin mevcudiyet ve şerefine de ayni hisle rlayetkâr olan Türk milliyetçiliği, kendi hak- larının müdafaasında her zâman gösterdiği hassasiyeti bundan sonra da en yüksek derecesiyle Izhardan geri durmayacaktır. Bütün fertleri milli ve siyasi bir şuurla yekdiğeri- ne kaynaşmış olan Türklüğün “ta- bif adalet” i tayinde asla şaşma yan müşterek hukuki şuuru övün- mek şartlarına en uygun bir hak çerçevesi olarak Lozanı yarattı ve tanıttı. Hem milli, hem insani olan yaratmada hem haklı, hem de mil lete yararlı bulmada mutlak bir isa bete malik olan bu hukukf şuur, mii- Mi birliğin olduğu kadar milletler a- rası nizamın da teminatıdır, Lozan, hak ve adalet esasına dayanan bir dünya salhunun İlk temel taşı olmuş- tu. Karşılıklı hak ve şerefe rlayet- ten doğan milletler arası müşterek emniyetin İlk çığırı Lozanda açıldı. .Yeni bir dünya nizamı kurmak için hakkı arayan insanlık doğru yolu ve kat'i veçhesini ilik defa Lozanda buldu. Adı Türk, şefi Atstürk olan milletimiz, sonsuz inkişaf ve terak- ki yolunda dev adımlarla yürüyüp giderken on beş yılın ardından Lo- zana İşte bu mülâhazalarla bakıyor, Her sone bügün milletin ve in sanlığın haklarını koruma hususun» daki iman ve kararımızı tazeliyoruz, Bu imanın yatağı, Türk milletinin ölçüsüz genişlikteki cömert ve fazi- letkâr hak ve İnsanlık duygusu, des teği ise Türk gençliğinin iradesidir. Tarihi bilen, Türkü tanıyan, hakka tapan herkes bu çelik iradedek! son. #uz kudrete güvenir. Feyzini mili duyguların öz ve temiz kaynağından alan bu küdrette Türkün büyük yarr- nını selâmlarım. Şef ve Türklük var olgun!" Çok alkışlanan Yavuzdan sen- ra hukuk fakültesinin bü seneki me- zunlarından Naşit Kızlay kür Yalovada işleyecek otobüsler Denizbankın ısmar- ladıkları yakında gelecek Denizbank tarafından Almanyaya w - marlanmış olan üç otobüs yakında goh- rimize gelmiş olacaktır, Bu otobüsler büyük ve iki katlıdır. Üstünde açık ha- vada oturulacak yerler yardır. Bu oto- büslerde seyahat çok rahat olacaktır. Yalnız bunlarm işlemesi için evvelce yapilan tetkiklerde Yalova ve kaplıcalar srasmdaki köprülerin takviyesi üzüm; Tu görüldüğünden bu iş biran evvel tü“ mamlanacaktır. Bu ilk tecrübeden sonra yeniden otobüsler s##marlanacak ve iler- de Yalova »- Bursa ve Mudanya « Bursa srasında da Denizbank otobüsleri işliye- gektir. süye çıkarak şunları söylemiştir: “Arkadaşlar! Başsızlık... Bir dev let için on büyük felâket ve inhilâ! olur ve oldu, 'Türk milleti yuvar landığı girdaptan halâs olmak için bir baş bekledi. Asaletine, civan. mertliğine itimat edecek ve ona baş olmanın şeret ve mesuliyetini idrâk edecek bir şey bekledi, Lozan do. ğarken beklenen bu altın başın ö nünde dünyanın eğilmesinin sembo- Tüdür, Lozan Türkün yaşama kud- ret ve kabiliyetinin şahlanmış bir tmsalidir. Lozan Türkün şerefli ve muzaffer alnında parlayan ve parlayacak olan bir güneştir, Lozan Türk dehasınm ve Türk Kılıcınm, varlığına mağrur Türkün bâşı Üs tüne koyduğu ebedi istiklâl ve hâki miyet tacıdır,” Naşit Kızılay sözlerini şöyle bitirmiştir; “— Bize bu kadar mühim bir np tice Ihda eden büyük istiklâl şehit. lerine ebedi ihtirani ve fatiha.. Der- letimizin namını ebedileştiren Dâhi Şefimiz Atatürke ve ona bütün bir samimiyetle İman eğip yardım eden büyüklerimize 17 milyonluk büyük bir milletin soysuz minnet ve şük- ranlarını sunarken kendisine Lozan ve mütcakıp zaferlerinin muhafaza, şeref ve mesuliyetini emanet ettiği gençliğin sevgi, bağlılık ve borçları- nı arzeğerim.” Müteakiben Hilmi Dönmezer de Lozan sulhu hakkında tahassls- lerini anlatmıştır. Son olarak pro fesör İbrahim Fazıl büyüklerimize tazim telgrafları çekilmesini teklif etmiş, bu teklif alkışlarla kabul 8 dâilmiştir. Merasimden sonra berkese limo- nata ve pasta ikram edilmiştir, MİMİ 24 İMİZ ALAN AL İİİ 11 2g öğe ük nek şeye