August 3, 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

August 3, 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

17 | üz eli Japon ugüğe le yapılan mlm, AE Paştaran 1 incide kendi hudutlalndn. dikkatli olmak lüzu münu duydukları için bu iki dağda ve gölle dağlar arasındaki çölde, emniyet tertibatı almak istediklerini söylemek. tedirler. Sovyetler bü toprakların ve dağların kendilerine ait olduğunu 1868 müuahedesine merbut resmi harita ile de isbat edebilmektedirler, Nitekim hu. dut hâdisesi devam ederken dahi Tok. yo nezdinde vaziyeti protestoya memur edilen Rus büyük elçisinin bu harita, dan bir nüshayı Japon hariciye nazırı, na verdiği bildirilmektedir. Japonlar #se “bu toprakların Mançuya ait bulun. duğunu ve Ruslarm âni hareketlerile Mançukuo emniyetini ihlâl ettiklerini giriştikleri hareketin haklı bir müdafaa | dan ibaret olduğunu,, söylemektedirler. Sovyetler, Kore topraklarına uçak hü | cumu yaptıklarına dair olan rivayetleri | tekzip ediyorlar. Fakat Japonlar hem bu iddialarında ısrar ediyorlar, hem de bilmukabele büyük bir uçak topluluğu ile Mançu » Sibirya hulludunda nüma. yişlerde bulunduklarını saklamıyorlar. Ve vaziyeti bir parça daha korkulu bir kale sokup Sovyetlerin tecavüz niyetin de olduklarını göze vurmak için, bü. yük Japon şehirlerini ve harp limanla. rını hava taarruzuny karşı müdafaaya hazırlamış görünmektedirler. Yaponyadan gelen haberler, bütün ga zetelerin hava raporları neşretmekten menedildiklerini bildirmektedir. İli taraf bu hâdisede nereye kadar gidebilecek? Mukadder Rus , Japon harbi patlamak üzere midir? Tokyonun Berlinden, Romadaın ve Meskovanın Parisle Londradan henliz tam me. zuniyet zuniyet almış (bulunmadık. Jarı anlaşılıyor, Bu Uzak Şark meselesi etrafında Berlin mutattan çok sakin bir dil kullanmaktadır. Faka: Londra ile Paris bilâkis dahâ sarih bir 'dille konuşmuya başlamışlardır. Şimdilik dağ ve çölde ölenlerin dışmda, Japon. in — Londra, Tokyonun takındığı tavrı beyenmediğini yarı resmi bir tarz 'da tekrarlamaktadır. 2 — Japon hükümetinin aldığı bü. *ün #ıkı tedbirlere rağmen Japon esha. mı, Tokyo Borsasında bile düşmektedir. 3 — Son iki gün içinde, Japonya al, tın, stoku altı milyon Molar azalmıştır. Çin macerasını ve Uzak Şarktaki Ja. pon cğemenliği davasını devam ettir. bilen şeyin Japon altınları olduğu ma. Yümdur. Verilen istatistiklere göre A. merika pazarlarına gönderilen son altın külçelerile Japonya eksilen altın stoku. miktarını 300 milyon altın dolara baliğ olmüştur. Bu miktar, 60 . 70 milyon 'Türk altınma müsavidir, Demek oluyor ki son Çin macerası, bugüne kadar Ja. ponyaya 700 milyon Türk lirasma otur. muştur, Ruslar, Stratejik bakımından da, va. ziyetin tamâmile kendi lehlerinide inki, yaf etmiş bulunduğunu iddia etmekte. dirler. Rus karargâhı, son Çenkufeng taarruzunda Japon fırkasını Cenahlarıa dan vürup imha etmek mümkün iken bunu yapmadığını söylemekle Mosko, Yanın tecavüzü tahrik maksadını güt. mediğini izah etmek istemektedir. Vel. hasıl Sovyetler, bütün zevahire ragmen Milletler Cemiyeti paktı hudutları için. kle kalmak ve bu hâdisede de “müteca. viz,, vaziyeti Japonyaya hasretmek için çalışmaktadırlar, Tokyonun “mütecaviz,, sıfatını al, maktan hiçbir zaman çekinmediği ve buna alıştığı malümdür. Fakat bu s8. fer, Çenkufenge, derhal bir fırka tahgit edip şimşek gibi hareket etmesine rağ. men Tokyoda bir çekingenlik bissedil. mektedir. Japonya, “İCAP EDERSE HEM ÇİNLE, HEM RUSYA İLE HARBE, DERİM,, demekte olmasma rağmen Japonyanm, Çin dmâcerasını hale yola koymadan Rusya ile bulaşmak isteme. diğini göze vurmaktadır, 20 halde ne olacak? Ruslar şimdiki emrivakii kabul ede. çekler mi? Meseleyi diplomatik yollara sevkedip ilerisine © gitmiyecekler mi? Japon süngüsü 1868 muahedesini de bir paçavra Baline sokup param parça edi. verecek mi? Kore civarında beliren 6 Sovyet uça ğına mukabil Rus , Mançu hudüdundn yiş cevapsız kalır ve dağlarda Mikado. nun bayrağı dalgalanmakta devam eder se, Çinde prestiji davası güden Ruslar, Şarki Sibiryanm bir kısım topraklarını Japon prestiji altında bırakmış sayılmı.. yacaklar mı? Vaziyet gergimlir ve göründüğün. den çek elddi inkişafları olabilir, Zira bu hale ne Tokyo, ne Moskova taham. mâl edebilir, HABER Uzak Şarktan gelen son telgraf ha. berlerini sırasile veriyoruz: Japonlar ö milyon 800 bin altın dolar daha gönderdiler Nevyork, “A.A.,, Fede- ral Reserve bank Japonya dan yeniden 5 milyon 24 mart 1937 denberi A - merikaya gönderilen Ja - pon altınlarının miktarı bu suretle 346 milyona ba WE olmaktadır. Vaziyet nedi? Tokyo, 3 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Şimdi artık mevzuubahs olan Sovyet « 'Mançuko hududunun tepeleri değil iki ordunun haysiyetidir. Bununla beraber vaziyet Tokyodan bakılınca halihazırda hükümetlerin hâdiseleri kontrol edebile. cek bir vaziyete geldikleri ve istedikleri neticeyi elde ettikten sonra ihtilâfın ni- bayet bulacağını ümit ettikleri kanaati hasıl olmaktadır. Bazı nikbin kimselerin noktai nazarına göre şimdiki muhasemat üzak şark siyasetinin metotlarma göre, karşı karşıya duran kuvvetleri bir müd- det için oldukları yere muhlıyacak diplo. matik bir sureti tesviyenin mukaddemesi addedilebilir. Çank » Kufengin cebren istirdadı Japonyaya Çin harbinin ordu- suhü âtıl birakmadığını Sovyetler birli. gine ve dünyaya göstermek fırsatını ver. miştir. Sovyetler birliğine gelince Japon ya bu devletin mahdut bir arazide mo - Gem harbin bütün vasıtalarına müracaat ederek askeri kuvvetini isbat etmeğe kal kışmasından korkmaktadır. Sovyet kılaları yeniden taar»| ruza geçtiler Tokyo, 3 (AA.Y — Hariciye nezareti namına söz söylemeğe < salâhiyettar bir zat, Japonyanın bugün, “Kora ve Man- çukoya seri halinde yapılan hava akm. larını, Sovyet hükümeti nezdinde protes to edeceğini söylemiş ve şunları ilâve et- miştir.: — Saat yediye doğru Sovyet piyade kıtaları o Çang.Kufeng oŞaotsaoping mıntakalarma yeniden taarruz etmişler. se de geri püskürtülmüşlerdir.,, Japonlar ağır zayiata uğradılar Moskova, 3 (A.A,) — Hassan gölü- nün sahillerinde muhasamat devam et. mektedir. Tas ajansı tarafından dün ak şam verilen bir habere göre, Japonlar ağustosun ikinci günü sabahleyin yeni- den 3İ temmuzda geri püskürtüldükleri sırtlara taarruz etmişlerdir. Muhacimle. re karşı bir manja ateşi açılmıştır, Söy- lendiğine göre Japonların zayiatı ağır- dır. Sovyet tayyarelerinin hududu geçerek Mançuko ve Korada Japon kıtalarını bombardıman ettikleri hakkındaki ha - berleri Tas ajansı katiyetle (tekzip et- mektedir, Tas ajansı Sovyet kuvvetlerinin Mos. kova makamlarından aldıkları talimata riayet ettiklerini beyan (etmektedir. Bu talimat münakaşa ( götürmiyecek bir şe. kilde Sovyetler birliğine ait olan arazinin müdafaa edilmesini istilzam eylemekte- dir, Tas ajansı, Mançuko ve Kore toprakla rmın Sovyet tayyareleri tarafından bom- bardıman edildiğine dair işaa edilen haberlerin Japon militaristlerinin yeni taarrurunu muhik göstermek arzusundan ileri geldiğini yazmaktadır, Tasın tebli. Zi muhasamat uzadığı takdirde bunun verebileceği neticeler hakkında Japonya- ya açık bir ihtar ile nihayet bulmakta- dır. ... Seul 2 (A.A.) — Kore ordusu erkâ- nıharbiyesi tebliğ ediyor: EN HARER — Asm Dostum. Sovyet - . Japon harbi Ağustosun ikinci günü sabahleyin sant 9 da bir Sovyet taburu önünde doküz tank olduğu halde Çang.Kufeng tepesinde bulunan Japon kuvvetlerine taarruz etmiştir. Bu tabur geri püs. kürtülmüş ve sahada Üç tank birak- mıştır. Tebliğde taarruzdan evvel 12 Sov. yet tayyaresinin Çang . Kufeng ve Shatsayi bombardıman ettiği “ilâve “bu yeni tahrik karşısında Japonla- rın sabırlı davrandıkları,, tesrih edi. mektedir, Tokyo, 2 (A.A.) — Japon Sovyet hudut bâdisesi bu sabalıki kabine top. lantısı esnasında e Tokyo,2 “A.A.,, — Ja- ponyanın merkezinde, O - sakanıh etrafında tayyare hücumlarına karşı bilhas- sa tenvirat hususunda ak- şamları ihtiyat tedbirleri alınmaktadır. Diğer cihet - ten m makamları Ja- ponyanın eyeti umumiye- si için matbuatın hava tah- minleri neşretmesini men- etmistir. Mançu«o da protesto etmiş Hsinking, 2 (A.A.) o— Hükümet, Harbindeki Sovyet başkonsolosu vası. tasile 1 ağustosta Çang . Kufenge ya. pılan Sovyet taarruzları hakkında Mos. kovaya bir protesto notası göndermiş. tir. Rusların resmi tebliği Moskova, 2 (A.A.) — Salâhiyettar mahfillerden aldığı omalâmata atfen Tas ajansı, Hasan gölü mıntakasında Sovyet ve Japon kıtaları arasında vu. kua gelen çarpışma hakkında aşağıda. ki tafsilâtı vermektedir: 29 temmuzda bir Japon (kıtasının işgal etmiş olduğu Dejiminnâya tepe . sinden geri püskürtülmesi üzerine Ja. ponlar, Sovyet arazisi dahilinde kâin Zaazernaya ve Çang Ufeng tepesi kar. şısında bir İfrrkaya yakın asker tahşit etmişlerdir. 31 temmuz sabahı saat 3 te, topçu bimâyetinde Japon kıtaları ansizm Sov yet hudut karakoluna höcüm etmiş ve bu karakol efradını Zaazcrnaya tepe. sinden terdeylemiştir. Ayni zamanda Japon topçusu, Sov. yet takviye kıtalarının ilerlemesine ma. ni olmak için yakınlarda bulunan te. peleri ve bu tepeler (o arasındaki yolu ateş altına almıştır. Japon piyadesi, topçu yardımı ile Sovyet arazisi dahilinde dört kilomet. re kadar İlerlemeye muvaffak olmuş. tur. Birkaç saat sonra, vaka mahalline gelen nizami Sovyet kuvvetleri, Japon kıtalarını Sovyet arazisinden tardeyle - miştir, iki taraftan da yaralı ve ölü vardır. Japon ölü ve yaralıları 400 kişiyi bul. maktadır. Japonlar, Sovyet arazisinde beş top, 14 makineli tüfek ve kurşun. ları ile 157 tüfek bırakmışlardır. Sov. yetler cihetinden 55 yaralı ve 13 ölü vardır. Bundan başka bir Sovyet tan. kı ve bir Sovyet topu zedelenmiştir. Müşahede tayyaresinden (paraşütle yere atlıyan bir Sovyet pilotunun Ja. ponlar eline düştüğü sanılmaktadır. Gerek Japonların istilâ hareketinden evvel gerek çarpışma esnasında, Sov. yet kıtaları, bir defa bile, Mançurya hududunu ihlâl o eylememişlerdir. Bu suretle hareket etmeleri neticesidir ki, Japon mütecavizlerini kuşatmak veya hut cenabtan hücum (etmek imkân varken yapılmamıştır. Sovyetler birliğinin 'Tokyodaki maş. Tahatgüzarı Japon hükümeti nezdinde enerjik bir protestoda bulunmak vazi. fesile memur edilmiştir. Maslahatgüzar, ayni zamanda, huldu. du Rus — Japon paktları ile ve Çin mümessillerinin imzâlarını taşıyan mel, fuf haritalarla sarih surette tesbit edil miş olan Sovyet arazisine hürmet et. mek istemiyen Japon militaristlerinin faaliyetinin muhtemel menfur * netice. leri üzerine Japon hükümetinin nazarı dikkatini celbetmiştir. Japon resmi tebliği Tokyo, 2 (A.A.) — Domel Ajansı, Kore ordusu umumi karargâhınm aşağıdaki tebliğin! neşrediyor: Uçuş nizamı halinde Sovyet tar yaroleri, saat 18'de gayri meşru su rotta hududu goçerek Tupmenin sağ , sahilinde Kore arazisi üzerinde uç vg $ AĞUSTOS — 1983 ” Türkiye Iran arasındi hava seferleri Adana - Halep i ve Adana - Bağ arasında da bir hal tesisi tetkikler yapılıyor Önümüzdeki sene devlet hava yolları toşkilâtınm genişletilmesine karar veril, migtir. Memleket içinde birçok yeni hava yol- ları tesis edileceği gibi, İranm Tebriz gehriyle memleketimiz arasında da bir bava yolu ihdas olunacaktır, Buna mu- kabil, İran yolcu tayyareleri de, hava yollarınm büyük bir istasyon kuracağı Van şöhrine kadar yolcu taşıyacaklar- dır. Bu seferler için, hava yolları idaresi simdiden yeri tayyareler almağf mıştır. İlk olarak getirilecek olan yük ve yeni tayyare Ankara © kır hattma tahsis edilecektir. Yakmda, Adana - Haleb v6 İ Bağdad arasmda bir hat tesisi tetkiklerde bulunulacaktır. İzmirdeki tesisat henüz em memiş olmasına rağmen havâ g darosi Funr ganasmda Askere vy buldan İzmire tayyare işleteö tetkikat yapmaktadır. Bulgaristan Balkâl antantına girecek gag” Baştarafı 1 incide lardaki sulh Bulgaristanla yapılan son anlaşma İle kuvvetlenmiş bulunuyor. Bu anlaşma Bulgaristanı antanta dahil etmiyecek bile olsa Balkan devletleri arasındaki münasebat Üzerinde şüphe, siz iyi bir tesiri olacaktır. Romen Hariciye Nazırının beyanatı i Bükreş 2 (A.A.) — Selânik paktı. nm imzalanması münasebetile, Hari- ciye nazırı B, Komnen, Rador ajansı. na gağıdaki beyanatta bulunmuştur: Selânikte Balkan antantı ve Bulga. ristan adlarına Başvekil Metaksas ve Başvekil Köse İvanof tarafından im- zalanan paktın tarihi bir ehemmiyeti olduğu muhakkaktır, 935 de Streza konferansında mevzubahs (edilmiş olan bu anlaşma, Bulgar milleti ile koraşuları arasında yeni bir devre aç. maktadır, Ettün akitlerin serbest bir tarzda imzaladıkları bu anlaşma, bir son de. gil, fakat bir merhaledir, Memleket- lerimiz arasındaki bu yeklaşma, yal. niz bizler tarafından değil, fakat sul. hun bütün hakiki dostları tarafından arzu edilmekte idi, Hükümetlerin, bir- birimizi halen ayırabilen anlaşmazlık ları bir tarafa bırakarak yalnız cema. atın yüksek ve daimi menfaatlerini nazarı dikkate almış olmasından do. layı memnüniyet izhar edebiliriz. Bu suretle hareket ederek yakm şark, enternasyonal zihniyetinin me- sut bir misalini daha vermiş ve millet ler arasındaki kardeşlik eserine ciddi bir yardımda daha bulunmuştur. Selânik anlaşması, Balkan antantı. nm yaratıcı politikasmm resmi bir teyidi ve Balkan antantındaki kuvvet muşlardır. Tayyareler, Korenin şi- malinde Kojo köyünü bombardıman etmişlerdir. Hudu bhadiselerinin bi. dayetinden bugün sant 18 e kadar olan Japon zaylatı şudur: Üç subay ve 27 er ölü ve 67 er yaralı. Hava nümayişi Tokyo, 2 (A.A4.) — Halen miktarr »ın tesbiti imkânı olmıyan Japon tayyareleri, bu sabah, Mançukonun şark huğdudunda ezcümle Çankufeny mıntakasında bir uçuş yapmışlar ve Sovyet arazisi hududunu takip er- lemişlerdir. Japon harbiye nezare- ti, bunun bir “ihtar” olduğunu bik dirmektedir.* Sovyetler, mukabil battıharekette bulunmuşlardır. Bu sabah Çunkufengi bombardımana başlayan Sovyet tayyareleri saat 9 da her türlü faaliyetlerine nihayet vermişlerdir. Sovyetler mukabil - taarruza geçtiler Tokyo, 2 (A.A.) — Domei Ajansı, Sovyet kuvvetlerinin bu akşam güneş batarken Çangufenk ve Şatsaoping te. pelerine hücum ettiğini, fakat geri püs kürtülmüş olduğunu bildirmektedir. Japonyada 10000 evi sn götürdü Tokyo, 2 (A.A.) — Domci (ajansı bildiriyor: Dün ve bugün yağan şiddetli yağ. murlar neticesinde Elyogo ve Asaka eyaletlerinde on bin kadar evi su gö- türmüştür, Tren, tramvay ve otobüs münakalâtı durmuştur. Yağmur bu sa. bah ae, cakir ve tesanüdün inkâr götürmez hanıdır. Bu mühim esere riyaset eden 6 devlet geflerine ve büyük ternasyonal işbirliği da' i tik meziyetlerini ve geniş an? pi niyetini bir kere daha gön manya kralma ti ei den sözlerimizi bitiremeyiz. bu yüksek tarihi manalı bulması için hususi bir wzi9* naya kadar bütün.yolda yecanlı tezahürler hakkında muhabirlerinin telgraflarmi © mektedir. i Köylü halk, her akay kili alkışlamış, Kral ve Başv€' Yılığını ifade eylemiş, Başve” nik anlaşmasının m P tebrik etmiş ve Hanya eta bih eylemiştir. ; Başvekil Metaksas, Lanisö, gi ye reisinin sözlerine cevabö © ki: f Hanya isyanı, oraya yol takviye kıtalarının vurudunda? gif tan dolayı bahtiyarım. Başvekil Atinaya dün g©“ de varmış ve burada da zahürlerle karşılanmıştır. “Hatayd Ba” Baştaref! İ Jansmm husust il eni yor: Seçim komisyonunun bul ettiği 15 numaralı kar! lâsası aşağıdadır; Kaydedilen müntehiplei” Türk cemaati 35.847, Alevi cemaati 11.319, Ermeni cemaati 6.50, Arap cemaati 1.845, Grek ortodoks cemaati 2“ Diğer cemaatlar 359. Buna göre, Ikinci der9” tehiplerin adedi şu sureti? dilmiştir: Türk 358, Alevi cemasti meni cemaati 55, Arap © Grek ortodoks cemaâti 20 564. Bu rakamlara göre, H sinde mebuşluklar Meali |! ler arasında şu suretle © cektir: Türk cemaati: 22, AJEİ 9, Brmeni cemaati 5, 3; Grek ortodolin cemaati İİ Yekün: 40 İkinci müntebiplerin yarından itibaren sekif kadar komisyona kayıt we dilecek ve intihapların te yapılacağı sonradan “2 y vi