5 Ağustos 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

5 Ağustos 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

10 1835... güzel bir yaz günü.. Dresde gi - den posla arabası hızlı hazlı yol alı - yor. Güneş, gökyü. sünde bakır bir tep si gibi parlıyor. Bü tün tabiat ışık ve neşe içerisinde, Arabada ince, uzun boylu bir delikan . Mivar. Ancak 25'ya şında bir genç. Yü- zü Şşelfaf denecek kadar renksiz; du « daklarında melan. koliden doğan ke. derli gülüşler... U - zun, kumral saçlar bu simaya bir eski zaman tablosu hali, ve: Seyahat arkadaşları bir düzüye şakalaşırken o, har sessiz kalıyor. Tatlt bakışlı kara gözleri dalgın dalgın manzaralara dalıyor.. Ha. linde heyecan, sabırsızlık var, Bu genç, daha o vakitler bile, Avrupa. da tanınmış bir piyanist, iyi bir beste kârdır. Fransada zafer yılları yaşadı; et- rafındaki insanları, bir (tarafi besteleri, diğer taraftan 'n tavırlarile, büyüledi. e Piyano çalışı gü. zel kadınları ağlattı ve bayılttı. Fakat o bu umumi hayranlığa bir ço. cuk gibi lâkayt kalmış, bir mektepli gibi, işlerinin bitmesini ve tatile kavuşmağı beklemiştir. Beklediği tatil gelince evve lâ Karisbada gitti, ebeveynile (görüştü. Şimdi Dresde gidiyor. Orada uzun se nelerdenberi görmediği çocukluk arkadaş ları Antuvan, Kazimir ve Feliks ile gö- rüşecek. Bunlar (üç kardeştir, anneleri Şopeni misafirliğe çağırmak (nezaketini gösterdi; o, arkadaşları ile (beraber eski serazâd çocukluk hayatını tekrar yaşıya cağı için memnundur. İşte Dresde geldiler. Üç kardeş Şopeni karşılamağa gelmiştir. Araklarında kara gözlü bir kız duruyor, delikanlıyı görün. ce gülerek soruyor: — Beni tanıdınız mı? Şopen. kendisine hiç de yabancı gel. miyen bu çehreye bir isim vermek için bir lâhza tereddüt ediyor, sonra: — Mari, diyor. Mari arkadaşlarınm bhemşiresidir. Şo- pen bir çok defalar bu küçük kıza ders- lerini anlatmış, onun vazifelerini tashih etmiştir. Mari, şimdi 19 yaşındadır. Şo. pen eski talebesine hayran hayran bakı. yor ve: — Artık size küçük bir kız gibi mua- mele etmeğe cesaret edemiyeceğim, di- yor, maşallah büyümüş, benim kadar ', Ve kahkahalarla gülüyor, Eski arkadaşlık günleri tekrar başlı. yor. Şopen Kendisinin meşhur bir adam olduğunu çoktan o unutmuş, 25 yaşında alelâde bir delikanlı gibi yaşamağa baş. lamışlır.: Gülüyor, eğleniyor, yiyor, içi- yor, kırlarda, Elbe neliri kenarlarında do laşıyor,kestane ağaçları allında uyuyor., Bu eğlencelerin o ekserisinde Mari de Kardeşlerile beraberdir. Mari iyi yetişmiş aklı başında bir kızdır. Pariste kibar mu hitin kadmlarile serbestçe konuşan. dü- şüp kalkan Şopen bu genç kızın yanında utanıyor, gözlerine bakmağa bile cesaret edemiyor. Şopen, Mari ile birçok defalar tüzün t. zadıya konuşuyor,. Fakat aralarında tek bir aşk kelimesi bile telâffuz edilmemiş tir. Beraber tabiat manzaraları karşısm. da dalıyorlar, güzel ağustos oakşamları ufukları karartırken kalbleri temiz ve Ye- ni hislerle doluyor.. Bir akşam Mari ile yıldızlara bakıyor lar; bir yıldız kayıyor; Mari: — Ben bir niyet tuttum. diyor. Şopen: — Ber de... tevabıni veriyor. İşte bu kadar. İki kalb biribirini anlr- yor, Mari soruyor: — Burada Parisi özlemiyor musunuz? Orada kimbilir sizi beğenen, ne kadar çok kadılar vardır!, — Bunlar bugün benden o kadar uzak. taki... Hayatımın en mesut dakikaları yanınınzda geçirdiğim dakikalardir. Başka bir kelime söylemeden anlaştı . yorlar. s.s — Mari benimle gel, bak gece ne kadar güzci... İkisi beraber, bahçede taş bir sıra üzerine oturuyorlar. İkisi de heyecan - lıdır. Bu sahnede kelimeler manasız, hat tâ lüzumsuzdur. Bazan omuzları biribiri. ne dokunuyor, Şöpen Maririn mini mini elini hürmetle öpüyor. Küçük şehirde, iki gencin sıksık do- Jaşmaları çabucak dedikodu mevzttt olu. HABER — Akiam ) nasıl besteledi ? (32 Şopen, sevgilisi Mari ve aşkları .. Büyük bestekâr öldüğü gün, ev- rakını karıştı - ranlar, aşk ba - tıralarına âit tek bir iz bula - madılar; Şopen onların hepsini yakmıştı. “Yek nız.. üzerinde “felâketim,, ya zılı bir e ele geçti: İçinden kuru bir gül, ve vefasız sevgili - sinin son mek- tubu çıktı. yor. Bu dedikodular Marinin annesinin kulağına kadar gidiyor. Kızın amcası bu münasebete mani olmasını kadına tavsi. ye ediyor: — Bu delikanlı bir artisttir, yani bir gerseri., Sonra hastalıklı bir adama da benziyor. Marinin etrafında dolaşma. sına mani olsanız iyi yaparsınız. Marinin annesi omuzlarmı silkerek çocuklarmı müdafaa ediyor: — Mari ile Şopen çocukluktanberi bi. ribirlerini tanırlar ve şimdi yeniden bu- Tuşunca tabit beraber gezecekler, bunda fevkalâde bir şey yok.. Eylül gelmiş. tatil mevsimi bitmiştir. Şopen tekrar Parise dönmek mecburiye. tindedir. İkisi de bu ayrılışın katt oldu. ğunu ve artık tekrar buluşmak imkânı olmadığını sezmiştirler, İki sevgili salonda oturuyorlar. Bir va. zoda ateş renginde güller var. Mari, ses- sizce bu güllerden bir tanesini koparıyor ve Şopene veriyor, Artist teşeki kamında tebessim (ediyor. İki gözleri uzaklardadır. Acaba ne düşünü. yorlar? Şopen kalbini dolduran (hisleri genç kıza nasıl anlatacağını düşünüyor. Göz. lerini sevgilisine dikiyor ve (sonra bir- denbire piyanonun başıma geçiyor. Kalbinden coşan hıçkırıkları ancak musiki ifade edebilir. Fakat hangi parça. yı çalsın? Bildiği parçalardan hiçbiri bu devamlı kederi ifade edemez ki.. Uzakta bir saat on biri vuruyor. Şo- pen gözlerini Mariden ayırmadan elle. tini tuşlar üzerinde ( dolaştırıyor, sonra piyanoya dayanmış duran kızdan ilham alıyormuş gibi birdenbire içinden coşan yeni bir besteyi çalmağa basliyor. Bu bir valstir. Ayrılığın acılarını te- rennüm eden bir vals. Şopen durmadan, tereddüt etmeden yeni bestesine devam ediyor, Vals, iki sevgilinin tatlı fısıldaş- malarını, uzakta çalan saatin seslerini, gazinosu alafranga kısmında Caz, saz, milli oyunlar, varyete numaralar müsabakaları ve zengin “Matbaa İşçileri Birliği” iş iştirak edebilmesi için duhuliye ücretini 8: yaptığı gibi fevkalâde ehven eylemiştir. Biletler Cağaloğlu yokuşunda Birlik EM .: e Sermayesi: 100 defa çekilecek kur'a ile Matbuat emekdarları İşçilerin hasta, malül ve ihtiyarları menfaati Büyük Gardenparti ve Müsa 6 Ağustos 938 Cumartesi akşamı Sarayburnu Bu müsamereye Bayan Safiye iştirak edecekti ,000,000 Türk liras Şube ve ajans adedi 262 Para biriktirenlere 28,800 |! ikramiye verecek Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız hesaplarında en az 50 lirası bulunanlara 5 Ni : zi 3 AGUŞTOS EVİ, Şopen, ayrılık alsini dan program bu maiikarmoraii herke Dife eni surette bir de merkezinde satılmaktadır. ird el aşağıdaki plând gör“ ikramiye dağıtılacaktır: 74 Aded 1,000 liralık 4,000 Lira 4, . 600 2,000 ,, 4, 1000 ,, 40 ,, 100 ,, 4,000 ,, 100 ,, s0 ,, 5,000 ,, 120» 40 ,, 4300 ,, 160 ,, 20 3,200 ,, DİKKAT: Hesaplarındaki paralar bir sene İçi 5SOLIRADAN AŞAĞI DUŞMİYENLERE i# çıktığı takdirde “e 20 FAZLASİLE verilecekti” Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylül, 1 Bi I Mart ve 1 Haziran tarihlerin de cekilecektir- ie aram imece İN sokaktaki araba gürültülerini terennüm ediyor. dır. Akrabasının maz, Bu sefer Şopen şevi 0) soğuk ve biraz çekingeri pu Şopen duruyor. Gözleri ancak bu da, kikada sevgilisinden ayrılmıştır. Bir ke- lime bile söylemeden biribirlerinden ay. rılıyorlar, Zaten artık söylenecek bir şey kalmadı ki.. Musiki onların namına her. şeyi söyledi. Şopen gülü alıp çıkıyor; odasına çekili- yor. Çaldığı yeni bestenin notasını yazı. yor. Notanın baştarafında kısa bir ithaf vardır: “Matmazel Mari için ,Dresd, ey- 1âl 1835,, bu beste ikisi arasında bir sır olarak kalacaktır. Eser ancak Şopenin ölümünden sonra kuvvetli bestelerinden biri olan veda val sidir. Ayrılış dakikasında Şopen notayı kıza veriyor, sonra kıpkırmızı gözlerini arkası ha”çevirmeden arabaya biniyor ve gidi. yor. ” * * Mari ile Şopenin aşkı burada bitmiş. tir. Fakat bu aşk hikâyesinin bir de zey li vardır. Çünkü Mari iie Şopenin bir daha buluşmaları mukadderdir. Kış geçiyor. Şopen meşhur bestelerin. den bir kaçını yapıyor. Artistin tek bir fikri var. Mariyi tekrar bulmak.. Mari bu kış İçerisinde Şopene birkaç mektup yazmıştı. Fakat bu mektuplar annesinin sansüründen geçmiş, arkadaşça yazılar. dır. kalpten coşan gizli hıçkırıkları boğan Şopen ertesi yazı gene Marinin yanın- diyor, Mari ile evlenme$ lüyor; kadın: bu kiş biraz kendine dikkat yerine gelsin.. Sonra. sönmüştür.. . 1849 da Şopen öl nı karıştıranlar aşk Karay şey bulamadılar. Şopen o” yakmıştı. Yalnız tekbir zarlın üzerinde “felâketi» alı idi. Bu zarfı açanlar nin son bir mektubile KÜ dular. meydan No 1-2 Salı 7 ir. Fakat Mari gat nasihati Şopen sevgisini kızım e me” di — Olur, diyor, fakat 885 e Fakat hu defa, Şoper k Z bütün aile efradı istikdali i , ten vaz geçmesi için Mariy Ki başlıyor. Şöpenin yazdığı basılacaktır. İşte bu eser bestekârmen| in DE apsız kalıyor. Şopenin duşa 4 ir gör ei aki emye ei Diş Pr Necati ; ge a