5 Ağustos 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 Ağustos 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMA Geliliz 5 AĞUSTOS TELGRAF TELEFON : Tarama Manevrası Ahmet Emin YALMAN aşvekilimizin o Kamutay| kapanmazdan evvel ha- ber verdiği gibi, bu seneki ordu | manevraları Tunceli sahasında Yapılıyor. Böylece hem bir ma- nevradan beklenen maksatlar! yerine getirilecek, hem de Der- Sim son bir taramadan geçecek- | tir, Eğer geçen seneki azimli ve €saslı hareketten sonra Tunce- linde silâh saklıyanlar, bu si- la kanunun haricinde maksatlar elde edebileceklerini sananlar kalmışsa bu gibiler in ve kati bir ders alacaklar- Eski derebeylik enanelerini Der. Sim dağlarında devam ettirmek isti- Yenler de, bu yurdun çocuklardır. Yaramaz ve cahil çocuk kalmaları Kendi kabahatleri değildir, maziden Kendilerine kalan fena bir mirasın Meticesidir. Hükümet, geçen sene Dersim ha- Teketlerini yaparken, bu hakikati İF #aniye bile gözden kaybetme MİŞ, Zarurt sflâhk hareketler es- hasında vatandaşların canını koru- Mak ve her iki taraftaki zayiatı 'as- #ari hadde indirmek için malzeme, te ve zaman bakımından seye? ze elnmmretı Şir doğru yoldan m vatandaşların hayatı hak- hda bile bu itina ve alâkayı duya- | Yümek, rejimin yüksek bir vasfıdır. akat bu itina ve alâka, yurdun yarlığına, birliğine, kanunların ös- tünlüğüne ait prensiplerden en kö. Yük bir fedakârlığa sebep olamaz. B" memlekette gelip geçen ida- Teler, asgari emekle günü yı »ya çalışan, yarının derdini ârına bırakan #tmeyi ve kökünden tedaviye lişmayı vazife diye tanımazlardı. rejimin hususiyeti, pü- «emniyetli çalışma Sli yaratmıya herşeyden fazla let vermesidir. Bunun için bir Mz belirince onu kökünden dü- İtmeden rahat etmez Hatay ve hududu işlerinde bu kadar vve ve enerji ile çalışılmasının ih, ensiplerden hiç bir fedakârlı- hiç bir yarım tedbire rıza göste- yı esinin sırrını, bu berrak şi- Mete aramak lâztmdır. Dersim iş hş 18 de memlekette (Dersim) ad- çe meselenin bir asır müddet de- . ih bir galle kaynağı halinde kal- in meydan bırakıldığı halde! Yi list Tejim, davayı bir defa ele | açilan sonra hiç bir yarim tedbire Va olmamış, yurt içinde en son de Beylik ocağını söndürmek için her Arlığı göze almayı tâbif bul tup, dak, Mu, Vasati Türk vatandaşı, belki de tay veri gitmiş memleketlerin va- : Yatandaşı kadar mektep görme- Mir. Fakat otuz yıldır tecrübe li İsbinde pek çok acı dersler gör- p., » Olgunlaşmıştır. Yüzde yüz de Ne emniyet ve asayiş kurmak, ii » için her fedakârlığı göze al day Siyaseti, Türk vatandaşının bu iy candan benimsediği, kıy- Verdiği bir siyasettir. Mi son pürüzün tasfiye. iş, #taması, müsbet çalışma saha- in için yeni ufuklar açacak, dü- geriliklerini kaldırmak ve daha CArkam: Sayfa 10, sütun 6 da) betenbol, Ankara Caddesi : TAN, İSTANBUL DÖRDÜNCÜ YIL — No. 1174 NE vi 24318, 24319, 24310 BAŞMUHARRIRİ: Heyeti Toplanacak Başvekil Diğer Vekilleri Takiben Bu Akşam Ankaraya Gidiyor Ankara, 4 (TAN Muhabirinden) — Haber aldığıma gö- re şehrimizde bugünlerde bir Vekiller Heyeti toplantısı yapılacaktır. Bunun için Vekiller birer birer Ankaraya gelmektedirler. Dün İstanbuldan hereket eden Dahiliye Vekili Şükrü Kaya ve Milli Müdafaa Vekili Közim Özalp bu sabahki İrenle geldiler. Vekâlet ileri gelenleri ve dostları tarafın- dan karşılandılar. Nafia Vekili Ali Çetinkaya, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras ve İ Tarhan da yarın sabah (bu sabah) şehrimize gelmiş bulu- nacaklardır. Diğer Vekiller Ankaradadırlar. Başvekil Celâl Bayar da yarın akşam (bu akşam) İs. tanbuldan Ankaraya hareket nhisarlar Vekili Ali Rana edecektir. . Berlin Çekoslovakyayı Tekrar Protesto Etti Sebep Çek Tayyarelerinin Alman Toprakları Üstünde Uçmasıdır Runciman Praa'da Berlin, 4 (Hususi) — Bugün Almanya hükümeti Çekoslovakya hükümetini bir kere daha protesto etti, Sebebi, üç Çek tayyaresi- nin Alman hududu dahilinde uçması ve ilerlemesidir. Alman kaynaklarına göre Çek tayyareleri Alman hududu dahilindeki Kladsko şehri üzerinde uçmuştur. Çekoslovakya hükümeti özür dile- | miş ve hariciye nazırı Krofta tayya- recilerin yanlışlıkla hududu geçtik- lerini ve cezaya çarptıklarını bildir- miştir, Prag, 4 (Hususi) — Lord Rünci - mar bugün Cümhurrelsi Beneş tara- fından kabul olunmuş, daha sonra Başvekil Doktor Hodza'yı zi tat; miş ve Henlâyn'in ziyaretini kar) bul etmiştir. Alman Südetlerine men sup dört deleğe Lord Runciman'ın maiyeti ile görüşmüştür. İ Hükümet ile Südetler arasındaki | İYEZİDİN KIZI Temaslara Başladı müzskereler devam etmektedir. Dr. Hodza Alman Südet partisi namına sorulan beş sünle cevap vermiştir. Südetler tarafından yapılan neşriya- ta göre verilen cevaplar şu merkez- dedir: 1 — Millyetler #tatüsü ve lisan- lar projesi hakkında Südetlere tev- di edilen metinler eskisi gibi mute- berdir. Bu metinler gerek meselenin esa- sı gerekse Südetlerin 7 haziran ta- rihli projeleri hakkinda yapılacak (Arkan: Sayfa 10; sütun 2'de) YAZAN: Refik Halid (Yezidin Kızı) Refik Halidin çok severek, ö- zenerek yazdığı bir ro- mandır. İnsanların eskidenbe- ri gözlerini kamaştıran bir kadın tipinin arka- sından esrarlı bir öle- me giriyorsunuz. Refik Halid, bu âlemi size ta- nıtmak için kırk cilffen fazla eser okumuştur. Çöllerin kuytu köşele- rinde aylarca dolaşmış, | | kahramanlarının ayak | izlerini takip etmiştir. Yezidin Kızı (TAN) ın pazar sayısında baslıyor. AMI AHMET EMİN YALMAN Japom Sovyet Rusya Hariciye Komiseri Litvinof Şirketi Hayriyeden : MEHTAP ÂLEMİ Ağustosun 9 uncu sah günü akşamı yapılacaktır. Tafsilâtk ilânı yarınki gazetelerde okuyunuz. Rusya Mütareke Teklifini Reddetti Ankarada Vekiller | Sovyetler Hakkından Asla Vazgeçmiyecek yamırnı Ieklifi: 1 Bir Komisyon Teşekkül Ede- © rek İhtilâfı Halledecek Dün bir taraftan Mançuku hududunda nisbeten hafifle- miş olmakla beraber çarpışmalar devam ederkn,'bir taraf- tan da gerek Moskovada, gerekse Tokyoda Sovyet ve Japon diplomatları arasında müzakereler cereyan etmektedir. Ja- ponlar, ihtilâfa sbep olan dağın iki tarafça da tahliye edil- mesini ve ihtilâfın halli için bir komisyon teşkilini teklif et- mişlerse de Sovyet Rusya sarih hakkından asla vazgeçmi- yeceğini bildirmiş ve reke teklifini reddetmiştir. Bu iti- barla mesele vahametini muhafaza etmektedir.. (Dünkü Hâdiselerin Tofsilâtı 10 uncu Sayfamızdadır.I — Japon Kuvvetleri Çangsku- feng Dağından Çekilecekler Çangskufeng Dağını Sov- yetler de İşgal Edemiyecek Yunanistanda Bayram Yunanistan 4 Ağustos bayra- mını büyük bir şevkle tesit et- mektedir. Bu vesile ile Başve- kil Metaksas Elen milletine hi- #aben mühim bir nutuk söyle- miştir. Tafsilâtı 3 üncü sayıfa- müzda bulacaksınız, dll | İngiltere İle Mısır Arasında Yeni Bir Anlaşma İmzalandı Londra, 4 (Hususi) — Mısır Baş. vekili Mehmet Mahmut Paşa, İngil- tere — Mısır muahedesini tadil eden yeni bir anlaşmayı dün parafe ettik- ten sonra İsviçreye gitmek üzere ha- reket etmiştir. Neşrolunan resmi tebliğe göre bu anlaşmalar, Süveyş Kanalı boyunca inşa olunacak kışla, baraka, mesken, hastahane Bibi inşa- ata aittir. İngiltere hükümeti bu in- şaat masraflarına yarı yarıya iştirak edecektir. Yeni anlaşma İngiltere ve Mısır Parlâmentoları tarafından tasdik ©- lunacaktır, Misir Başvekili Ağusto- sun sonuna kadar Sen Moriç'de ka- lacaktır. , İzmirdeki Cinayet Hâdisesi 16 Satte Karara Bağlandı İzmir, 4 (fen muhabirinden) — Dün gece vukuunu bildirdiğim Te- pecik cinayeti suçlusu Mustafa, ka- rısını öldürmek suçundan bugün &- ğır cezada muhakeme edildi. Su- çu sabit görüldü. On dört sene se- kiz ay hapse mahküm oldu. Bu mu- hakeme ayni zamanda meşhut cü - rümlerin ağır cezalı suçlulara teşmi- Tindn sonra İzmirde karara bağlanan ilk muhakemedir. Suçun işlendiği anla karar arasında ancak 16 saat geçmiştir. Küçük Motör Kullanan Müesseseler Maktu Vergiye Bağlanıyor Bu Suretle Yeni Muamele Vergisi Kanununun Ortaya Çıkardığı Suitefehhümler İzole Edilecek Ankara, 4 (TAN Muhabirinden) — Muamele vergisinin bazı maddelerini yanlış anlıyarak harekete geçen küçük sanat erbabının makinelerini sökmek suretiyle iptidai el tezgâhları- na dönmeleri hâdi üzerine Maliye Vekâletinde salâhiyet sahibi bir zatle görüştüm. Bana şunları söyledi: “— Yeni çıkan kanunun ikinei |telif sınai müesseseleri maktu ver. maddesine göre muharrik (kuvvetiİgiye bağlamak için süratle tetkikat beş beygiri geçmiyen ve bu defa| yapacaktır. vergi ile mükellef tutulan sinai mü-| “Maktuiyet esasları tesbit ve mü- İ asseselerin vergisini maktuiyete bağ: | esseselerin senelik vergileri tayin o- lamak için Maliye Vekâletine salâhi- |lununca kendilerinin artık defter yet verilmiştir. Maliye Vekâleti muh (Arkası: Sayfa 10, situn 1 de) Veremle Mücadele Için Yeni bir Usul Zenginlerimiz Ayda Sadece 10 Lira Vermek Suretile İsim ve Adreslerini Bilecekleri Birer Zavallı Veremliyi Ölümden Kurtarabilecekler Yazan: Naci SADULLAH Eğer, haliniz, vaktiniz müsaitse, ayda on lirayı gözden çıkar. mak mukabilinde koskoca bir insanın hayatını kurtarmak sevabını işliyebilirsiniz |... Çünkü, veremle mücadele cemiye- rüp dinlenmeden aza toplarlar, Du- ti, her zihniyette İnsana yumuşak | varlarda gelecek bir yardım usulü bulmuş. Cemiyet. reisi; — Bugün, diyor, memlekette bir çok hayır, yardım cemiyetleri var..| düşünüyorsan, Bu cemiyetler, gelir temin etmek | kuruma üye yazıl!, için, tenezzühler, müsamereler, ba-| o “— Filan isimli birlik, senin ma- kahvelerde, - gazinolarda. sokaklarda gözlerimize ilişen' “— Filanca cemiyete aza ol!.... “— Yarını falan lolar, çaylar hazırlarlar, Davetiyeler, | ındır. Onu koru! satarlar. Rozetler dağıtırlar. Ve du- kası: 8